eitaa logo
معارف یار تبلیغ
932 دنبال‌کننده
49 عکس
16 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ حکم خساراتی که طفل نابالغ به اموال دیگران زده است، چیست؟ آیا تکلیفی بر پدر و مادر می آورد؟ یا صرفا خودش ضامن است؟ آیا تعدی و تفریط والدین در نگهداری فرزندشان در حکم مؤثر است؟ آیا ممیز بودن یا ممیز نبودن طفل در حکم فرق می‌کند؟ 👈ضمان بر عهده خود طفل است که باید بعد از بلوغ آن را اداء کند. البته ولی بچه می‌تواند در صورتی که وی دارای اموالی باشد از اموال او خسارت را جبران کند. اما در صورت سببیت والدین جبران خسارت بر عهده خود آنان است و در این مسأله میان ممیز و غیر ممیز تفاوتی نیست. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 ﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🌸🍃ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حضرتش در روایتی می فرمایند : 🌸🍃خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم 🌸🍃بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند .( دلائل الإمامه ، ص 76 ) ✍دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشم‌نواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می داند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. (سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱) ⁉️در بحث مقدار پوشش واجب برای زن در مقابل نامحرم ، وجه و کفین یعنی صورت و دستها تا مچ استثنا شده است یعنی اگر زینت و آرایش نداشته باشد پوشش واجب نیست. اما اگر زنی بداند که در صورتی که وجه و کفین را نپوشاند،مردان نامحرم به قصد لذت و ریبه به او نگاه می کنند،در این صورت آیا پوشاندن وجه و کفین لازم است ؟ 👈امام خمینی، آیت الله خامنه ای: پوشش وجه و کفین واجب است.[1] 👈آیت الله سیستانی: بر زن لازم نیست صورت و دست‌های خود را از مچ تا سر انگشتان بپوشاند، مگر در سه مورد که پوشاندن آنها حتّی از مردان محرم واجب است: الف. بترسد که نپوشاندن آن قسمت‌ها باعث شود خودش مبتلا به گناه گردد. ب. قصد وی از نپوشاندن آن قسمت‌ها، مبتلا کردن بیننده به نگاه حرام باشد. ج. نپوشاندن آن قسمت‌ها نوعاً‌ و به‌طور معمول، موجب جلب توجّه دیگران و نگاه از روی لذّت دیگران به وی گردد.[2] ⛔️تذکر: در این مساله یک وظیفه بر عهده زن است که بیان شد و وظیفه دیگری بر عهده مردان است که باید از نگاه با قصد لذت و ریبه اجتناب کنند.[3] 📚[1]سید محمد کاظم طباطبایی یزدی،العروة الوثقی،ج۱،کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، الاول استفتاء هیات علمی اداره پاسخ گویی آستان قدس رضوی [2]سید علی سیستانی،منهاج الصالحین،ج۳،م۱۸،رساله جامع،ج۴،م۳۰ [3]سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع،ج۲،م۲۴۳۳،سید علی سیستانی، رساله جامع،ج۴،م۲ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 😔😔😔 👈آمار سقط جنین در متاسفانه است. 👈طبق آمارهای غیر رسمی، بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، به طور میانگین سالانه بین ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود و تقریبا تولدها در کشور از دست می‌رود. از این تعداد تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سقط با مجوز قانونی و از سوی پزشکی قانونی انجام می‌شود.😢 ✍️سقط جنین حرام است؛ (مگر در مواردی که استثناء شده است مثل خطر جانی برای مادر) و حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیه تکامل جنین در رحم، حتی نطفه لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن این امر بعد از دمیده شدن روح، شدیدتر است. ⁉️ یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود سقط جنین ناقص الخلقه است، آیا شرعا سقط چنین جنینی جایز است؟ 🔹قبل ولوج روح امام خمینی 👈 ناقص الخلقه بودن بچه مجوز شرعی برای سقط جنین محسوب نمی شود.[1] آیت الله خامنه ای👈 سقط جنین شرعا حرام است و ناقص الخلقه بودن جنین مجوز شرعی برای سقط آن حتی قبل از ولوج روح در آن نمی شود، بله اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگه داشتن چنین فرزندی موجب حرج باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح جنین را اسقاط کند ولی بنابر احتیاط واجب دیه آن باید پرداخت شود.[2] آیت الله سیستانی 👈اگر استمرار حاملگی برای مادر مشقّت فوق العاده ندارد، ولی با تشخیص قطعی یا اطمینان آور ثابت شود که جنین ناقص الخلقه است و بعد از ولادت، حضانت و نگهداری از آن برای مادر با مشقّت فوق العاده شدید که معمولا قابل تحمّل نیست (حرج) همراه باشد، چنانچه راهی برای رهایی از آن - مانند گرفتن مددیار معلولین جهت مراقبت از وی یا واگذاری فرزند به شخص دیگر یا پرورشگاه، سازمان بهزیستی و سایر مراکز خصوصی یا دولتی کهش اقدام به نگهداری معلولین می­ نمایند و وکالت دادن در امر حضانت به آنان- فراهم باشد، سقط جنین جایز نیست؛ البته اگر فرض شود هیچ راهی برای رهایی از حرج مذکور وجود ندارد، در این صورت سقط جنین،قبل از دمیده شدن روح جایز است.[3] آیت الله مکارم👈 اگر هنوز روح دمیده نشده و تولد ناقص الخلقه باعث مشقت و حرج شدید برای پدر و مادر باشد، سقط اشکال ندارد.[4] 👈تذکر مواردی که بحث سقط با توجه به مشقت فوق العاده شدید اجازه داده شده؛ اولا این مشقت باید واقعا مشقت فوق العاده‌ای باشد که عرفا تحملش ممکن نیست. و ثانیا باید ناقص الخلقه بودن، قطعی باشد نه اینکه بگویند به احتمال قوی این بچه ناقص الخلقه است. لذا تا این دو شرط محقق نباشد، مجوز سقط فراهم نیست. 🔹بعد ولوج روح 👈جایز نیست ( مراجع) 📚[1] استفتائات، ج3،س12- -هزار و یك مساله فقهی، ج2،س882 [2]اجوبه االستفتائات 1263- سایت ادمین: شماره استفتاء: 967221 تاریخ استفتاء: 23/01/1398 [3]توضیح المسائل جامع،ج4، م724 و 726. [4] احکام بانوان، س 9 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️آمار وحشتناک سقط جنین در ایران 👈سالانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار فرزند سقط می‌شوند. مبلغین محترم به مباحث که در راستای فرمایشات است دقت کنید.... https://eitaa.com/ahkamyartabligh
آمارهای مختلفی از سقط در ایران داده میشود که با هم مختلفند، اما همه از یک حکایت می‌کنند....
⁉️ بعد از مدت مدیدی مثلا 6 ماه برای شخصی محرز می شود که نماز صبح را که در این مدت می‌خوانده چند دقیقه‌ای قبل از وقت بوده است. آیا باید 6 ماه نماز صبح را قضاء کند؟ 👈 بعید نیست که غیر از نماز اول، بقیه نمازها - هرچند به نیت اداء اقامه شده باشد - به عنوان قضای نماز صبح روز قبل محسوب شود. بنابراین اگر فقط قضای آخرین نماز صبح را بجا آورد کفایت می‌کند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ❤️روزۀ مستحبی با داشتن روزۀ قضا ✍ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک رجب 🌸🌸🌸 با توجه به اینکه طبق نظر بیشتر مراجع معظم تقلید،امروز روز اول ماه است و روزه اش ثواب و فضیلت بسیاری دارد برخی از مسائلی که مطرح می شود این است: ⁉️کسی که روزۀ قضا دارد، آیا می تواند روزۀ مستحبی بگیرد؟[1] 👈 مراجع عظام تقلید : خیر،نمی تواند. 👈فراموشی روزۀ قضا و گرفتن روزۀ مستحبی ⁉️اگر کسی فراموش کند که روزۀ قضا دارد و روزۀ مستحبی بگیرد، آیا روزه اش باطل است؟[2] 🔹 قبل از ظهر یادش بیاید: 👈 مراجع عظام تقلید :روزۀ مستحبی او به هم می خورد و می تواند نیت روزۀ قضا کند 🔹 بعد از ظهر یادش بیاید: 👈 امام خمینی،آیات عظام خامنه ای و مکارم :روزۀ مستحبی او باطل است و نمی تواند نیت روزۀ قضا کند 👈آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط، باطل است و نمی تواند نیت خود را به روزۀ واجب برگرداند. 🔹 بعد از مغرب یادش بیاید: 👈 امام خمینی،آیات عظام خامنه ای ،سیستانی: روزه اش صحیح است 👈 آیت الله مکارم: دلیلی بر صحت روزه اش نداریم . 📚[1]توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ1563؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، شرائط صحۀ الصوم، مسئلۀ3؛ امام خامنه ای، سایت، روزه، نیت، س59و281، سایت، احکام روزه، س66 و281. [2]توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ1563؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، شرائط صحۀ الصوم، مسئلۀ3؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س59 و رساله آموزشی، ج1، درس58؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م237؛ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍ یکی از عباداتی که در مسجد انجام می گیرد و ثواب بسیار زیادی برای آن نقل شده است، اعتکاف است .اعتکاف وسیله‌ا ی است برای این‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم؛ سیاهیها، تاریکیها و گرفتاریها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم. برای ما فرصت بزرگی است( ۱۳۸۴/۰۵/۲۸، بیانات امام خامنه ای در خطبه‌های نماز جمعه‌) 🔷 شرط مکانی در اعتکاف ❣ در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند. ⁉️ اعتکاف در کدام مسجد صحیح است ؟ 👈آیات عظام خامنه ای، سیستانی و مکارم: اعتکاف در مساجد جامع هر شهر صحیح است و نسبت به مساجد غیر جامع هم که در آن نماز جماعت برپا می شود و دارای امام عادلی است نیز اعتکاف به قصد رجاء صحیح است[1] 🔷 منظور از مسجد جامع 👈آیات عظام خامنه ای و سیستانی: جامع يعنی مسجدی که اختصاص به گروه و قبیله ای ندارد، و محل اجتماع عامه مردم است.[2] 👈 آیت الله مکارم : منظور از مسجد جامع مسجدی است که به طور مرتب اگر چه يک وعده در آن نمازجماعت برگزار می گردد. بنابراين، در تمام چنین مساجدی اعتکاف جايز است.[3] ✅ نکته: اعتکاف در غیر مسجد مثل حسینیه، صحیح نیست، بنابراین به قصد رجاء هم انجام نشود. 📚[1]آیت الله خامنه ای، جزوه اختلاف فتاوي سال 99، آیت الله سیستانی، رساله جامع،ج2، م 273،آیت الله مکارم، اعتکاف عبادتی کامل،م 44 [2]آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 401، آیت الله سیستانی، رساله جامع2، م 273 [3]آیت الله مکارم، استفتائات، ج 2،س256 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ❤️استمرار ماندن و حضور در مسجد ✍️یکی از شرایط صحت اعتکاف این است که معتکف باید سه روز کامل به صورت پی در پی در مسجد بماند. ⁉️سوالی که مطرح می شود این است که آیا در هیچ شرایطی اجازه خروج از مسجد را ندارد؟ 🔹 خروج از محل اعتکاف ❣️خارج شدن عمدی 👈 مراجع عظام تقلید: اعتکاف باطل است، هر چند خروج به سبب جهل به حکم و ندانستن مسئله باشد. [1] ❣️ خارج شدن به خاطر فراموشی 👈امام خمینی و آیت الله خامنه ای: اعتکاف باطل نمی شود.[2] 👈آیت الله سیستانی: اعتکاف باطل می شود.[3] 👈آیت الله مکارم : عدم بطلان محل اشکال است پس اگر اعتکاف واجب شده باشد، احتیاط به اتمام و اعاده اعتکاف ترک نشود.[4] ❣️خارج شدن به خاطر ضرورت[5] 👈در صورتی که خروج ضرورت عرفی محسوب شود، جایز است. (مثلا خروج برای وضو و غسل واجب یا سرویس بهداشتی) (در منبر بعدی، موارد دیگری که مجاز به خروج است؛ ذکر خواهد شد.) ❤️چند نکته 🍃شخص معتکف نباید بیش از مقدار ضرورت و حاجت بیرون از مسجد بماند و واجب است به مقدار ضرورت مکث و‌ توقف داشته باشد لذا نمی تواند مثلا منتظر دوستانش بماند یا برای لحظاتی هر چند کوتاه برای دیدار خانواده از مسجد خارج شود. 🍃رعایت نزدیکترین مسیر آیات خامنه ای و سیستانی: احتیاط واجب است که نزدیکترین راه و مسیر انتخاب شود طوری که مکث کمتری اتفاق بیفتد. 🍃دقت در به هم نخوردن صورت اعتکاف اگر بنا به ضرورتی که مجاز به خروج از مسجد بود؛ از مسجد خارج شود و خروجش طولانی شده؛ به گونه ای که صورت اعتکاف از بین برود، اعتکافش باطل می‌شود. 📚[1] العروة الوثقى (المحشى)، ج‌3، ص674‌ و العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص84‌، [الثامن: استدامة اللبث في المسجد]، خامنه ای، سایت، احکام اعتکاف، م999، سیستانی، رساله جامع، ج2، م281 [2] تحریر الوسیله،امام خمینی،ج1،فی شروط الاعتکاف، الشرط السابع، امام خامنه ای، احکام اعتکاف،م 1000 [3]سیستانی،رساله جامع،ج2،م281 [4]العروة الوثقی،تعلیقه مکارم،ج2،شروط الاعتکاف [5]تحریرالوسیله،ج1، خاتمه فی الاعتکاف، القول فی شرطه،م 9امام خامنه احکام اعتکاف، م 1000و 1001،سیستانی، رساله جامع، ج2، م 280،283،284،278 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
1_9278493656.pdf
2.28M
📗 سه روز خلوت 🔰 مرکز ملی پاسخ گویی 💠 احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف 👈 با نظرات فقهی مراجع تقلید با ذکر صلوات در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام مشارکت کنید. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍همانطور که در منبر قبل اشاره شد در مواردی خروج از مسجد واجب است (مثل وضو و غسل واجب)،در برخی از موارد هم خروج جایز است که البته باید جزییات نظر مرجع تقلید و همچنین نکاتی که در منبر قبل بیان شد مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به برخی از موارد جواز اشاره می شود: ❣خروج برای وضوی مستحبی[1] 👈آیات خامنه ای و مکارم:اگر امکان وضو گرفتن در داخل مسجد نباشد، مانع ندارد لکن خروج به مقدار ضرورت و نیاز باشد. 👈آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب جايز نیست. ❣خروج برای غسل مستحبّی [2] 👈آیات خامنه ای و مکارم:مانعي ندارد. 👈آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب جايز نیست. ⁉️آیا غسل نیمه رجب استحبابش ثابت است ؟[3] 👈امام خمینی،آیت الله خامنه ای:استحباب غسل نیمه رجب ثابت است. 👈آیت الله سیستانی:استحباب آن ثابت نیست و رجاء اشکالي ندارد. 👈آیت الله مکارم: به احتیاط واجب به قصد رجاء انجام دهد. ❣خروج برای شرکت در درس[4] 👈مراجع عظام تقلید:نمي تواند خارج شود مگر اينکه خروج براي درس ضرورت عرفي بشمار آيد،البته نبايد خروج به حدّي باشد که صورت اعتکاف از بین رود ❣ خروج برای شرکت در امتحان[5] 👈مراجع عظام تقلید: اگر شرکت در امتحان ضرورت عرفي دارد مانعي ندارد مانند اينکه امتحاني باشد که براي انسان سرنوشت ساز باشد. ولي خروج از مسجد نبايد به حدي برسد که صورت اعتکاف محو شود. (مثلا بیشتر از دو ساعت طول نکشد ) ❣خروج برای نماز جماعت[6] 👈امام خمینی، آیت الله سیستانی: خروج براي نماز جماعت مشکل است مگر در مکّه مکرّمه. 👈آیت الله مکارم:جائز نیست. 📚[1]آیت الله خامنه ای،احکام اعتکاف،م 1000،سیستانی، رساله جامع،ج2،م278 [2]آیت الله خامنه ای ، احکام اعتکاف، م 1000، آیت الله سیستانی، رساله جامع ،ج 2،م 278،آیت الله مکارم، استفتائات جديد،ج۲ ،س496 [3]عروة الوثقي، ج1،غسل، غسل هاي مستحبي، السادس؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، م644؛ [4]استفتاء کتبي توسط اداره پاسخگويي به مسائل ديني آستان قدس رضوي، س8،عروه الوثقي، احکام اعتکاف،شرط هشتم، سیستاني، منهاج الصالحین، ج1،م 1072 [5]آیت الله مکارم، اعتکاف عبادتي کامل، ص116تا120؛ ،آيت الله سیستاني: استفتاء خصوصي کتبي؛ امام خامنه اي، سايت، احکام اعتکاف، خروج معتکف از مسجد، شرکت در امتحان تحریر الوسیله،ج1،الخاتمه فی الاعتکاف القول فی شروطه،م9،سیستانی،منهاج‌الصالحین،ج1، الخاتمه فی الاعتکاف،الشرط السادس،عروه الوثقی، تعلیقه مکارم،شرائط الاعتکاف،م30 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
📚 استشمام بوی خوش در اعتکاف 💠 سؤال: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟ ✅ جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh