ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان15
#اختصاصی_بانوان15
🌺حداقل پاکی برای تحقق عنوان "دو مرتبه خون دیدن با فاصله کمتر از اقل طهر"
سوال
✅برای تحقق دو مرتبه خون دیدن، حداقل چه مقدار فاصله بین دو خون لازم است تا اینکه از موضوع
"دومرتبه خون دیدن با فاصله کمتر از ده روز" باشد و از مصادیق "تجاوز خون از ده روز" نباشد؟1
☘- حداقل یک روز پاکی لازم است؛ مثلا اگر عادت زنی از پنجم تا نهم به مدت پنج روز بوده، در صورتی که یک ماه
از پنجم تا نهم خون دیده و روز دهم پاک شود و از روز یازدهم تا شانزدهم خون ببیند مصداق رویت دو خون با
فاصله کمتر از ده روز است. (آیت الله سیستانی)
🌺حکم شک در گذراندن اقل طهر
سوال
✅اگر خانم در گذراندن اقل طهر، شک دارد و نمیداند که مثالً نه روز از حیض قبلی گذشته یا ده روز؛
وظیفه اش در خون دوم چیست؟
🌺سه صورت متصور است:
🌷اول: اگر شک این خانم به خاطر شک در انتهای حیض قبل است؛ مثال نمیداند که سوم ماه پاک شده یا چهارم ماه؛ اگر
سوم پاک شده باشد اقل طهر حاصل شده و اگر چهارم پاک شده، اقل طهر حاصل نشده است. طبق
استصحاب، روز
چهارم بنابر حیض گذاشته میشود؛ بنابر این اقل طهر بین دو خون فاصله نشده است. (امام خامنه ای،آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2
🌷دوم: اگر پایان حیض قبلی را یقین دارد اما شروع خون دوم را نمیداند؛ مثلا میداند که چهارم ماه، پاک شده، اما نمیداند
چهاردهم شروع خون دوم بوده یا پانزدهم. در اینجا طبق استصحاب، بنابر پاکی روز چهاردهم گذاشته شده و شروع
خون دوم روز پانزدهم در نظر گرفته میشود. بنابر این بین دو خون اقل طهر فاصله بوده است.
🌷سوم: ابتدا و انتهای خون اول و ابتدای خون دوم را فراموش کرده است و اصلا چیزی یادش نیست، در این صورت یقین
به اقل طهر ندارد لذا حکم به اقل طهر نمی شود.
🌺نکته: وظیفه خانم در مواردی که حکم به اقل طهر نمی شود یا حکم به اقل طهر می شود در عنوان خون دیدن در کمتر از
اقل طهر یا با فاصله اقل طهر، گذشت.
📚منابع :
1. توضیح المسائل جامع،ج 1. اقتباس از م531.
2 . استفتائات جدید مرکز ملی، 19514
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان16
#مشترک_بانوان_آقایان16
❤️❤️حکم استعمال قطره بینی ،گوش و چشم در حال روزه
⁉️آیا استفاده از قطره بینی،گوش یا چشم در حالی که انسان روزه دارد، اشکالی دارد ؟
❣قطره بینی
👈 اگر قطره به حلق نرسد، اشکال ندارد حتی اگر تلخی آن احساس شود. اما از قطرهای که خودش به حلق میرسد و فرو میرود،(خامنهای :بنابر احتیاط واجب) باید اجتناب شود.
(امام خمینی، آیات خامنهای و مکارم)۱
👈 اگر روزهدار محتوای قطرۀ بینی را از طریق بینی وارد حلق و مری نماید روزه را باطل میکند. بله اگر فرد دارو را در بینی بریزد، چنانچه نداند به حلق میرسد یا نه و قصد رساندن آن به حلق را هم نداشته باشد، روزه را باطل نمیکند.(آیت الله سیستانی)۲
❣قطره چشم و گوش
۱👈استفاده از قطره برای چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد و حتی اگر تلخی آن احساس شود، البته چنانچه مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد.(آیت الله خامنه ای)۳
👈ریختن دارو در چشم و گوش، روزه را باطل نمیکند، هرچند مزۀ آن به گلو برسد.(آیت الله سیستانی)۴
👈قطره گوش: اگر يقين دارد به فضای حلق میرسد و فرو میرود؛ برای روزه اشکال دارد.
قطره چشم: اشکالی ندارد مگر وارد فضای دهان شود و یا وارد فضای حلق شود و عمدا فرو ببرد که در این دو صورت اشکال دارد.(آیت الله مکارم)۵
📚منابع
۱_ العروة الوثقى مع التعليقات، ج2، ص15 و 16، فصل فیما یجب الامساک عنه، م4؛ خامنه ای، سایت ادمین، استفتاء استانها
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46851&mid=26229
۲_سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م59 و 60
۳_سایت ادمین، استفتاء استانها
۴_سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م59
۵_استفتائات مرکز ملی؛ https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46851&mid=262293
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان16
#اختصاصی_بانوان16
هفتمین شرط از شروط حیض این است که ؛
❤️ خون از رحم باشد:
سوال
🌺 آیا در حیض قرار دادن خون ،شرط است که خون حتما از رحم باشد؟1
- یکی از شرایط خون حیض آن است که از رحم ریزش کند، بنابر این اگر زن بداند خونی که دیده از رحم نیست حکم حیض را ندارد.(آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌺حکم خون زنان فاقد رحم:
1_ زنی که رحم ندارد
اگر خون ببیند حکمش چیست؟2
☘- اگر معلوم نباشد که خون زخم است در صورتی که شرایط حیض را دارد بنابر احتیاط باید بین تروک حائض و
اعمال مستحاضه جمع کند.(امام خامنهای)
☘- خانمی که رحم را برداشته خونی که می بیند حیض نیست. اما اگر بخشی از رحم را قطع شده و اصل رحم باقی
است، خونی که می بیند اگر شرایط حیض را داشته باشد حیض است.(آیت الله سیستانی)
☘- در صورتی که رحم آنها را به طور کامل برداشته باشند خونی که میبینند عادت محسوب نمیشود و حکم خون زخم
و مانند آن را دارد و برای نماز شستن آن خونها کافی است. و در صورت طلاق احتیاط این است که عده نگه
دارد. (آیت الله مکارم)
حکم آلودگی مشکوك
بین خون و غیر خون
اگر خانمی آلودگی و ترشحی ابتدایی(مسبوق به خون نبوده است)داشته باشد که شک دارد خون است
یا چیز دیگری حکم چیست؟
☘- در فرض مذکور آن ترشح محکوم به طهارت است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)3
📚منابع:
1 . آیت الله سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج1، م474 ، مکارم، سایت معظم له، استفتائات.
2 . امام خامنه ای، استفتاء خصوصی موجود در سایت پاسخگویی جامعةالزهراء و مورد تایید حجت االسالم رضایی. سایت جامعه الزهرا:
http://pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/447
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، چهارجلدی، ج1، م491 آیت الله مکارم، سایت معظم له:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45162&mid=257397
3 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م5 امام، استفتائات،ج1، غسل حیض و نفاس، س167، سیستانی، استفتائات،ج1، ص24،س 27،امام خامنه ای، سایت لیدر
العربیه، احکام النساء، س35 مورد ب.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
23.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_گرافیک
#احکام_روزه
#نیت
🔷️ بخش رسانه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، موشن گرافیکی با عنوان «نیت نکردن روزه» تولید و منتشر کرد.
مشاهده موشن نیت نکردن روزه در صفحه آپارات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
mmps.ir/roze2
#نیت_روزه
#نیت_نکردن_روزه
#احکام_ماه_مبارک_رمضان
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان17
#مشترک_بانوان_آقایان17
❤️❤️حکم رساندن دود در حال روزه
⁉️آیا دود سیگار و تنباکو و یا دود ماشین و آتش و ... روزه را باطل می کند؟
🌸 دود سیگار و دخانیات (۱)
👈 بنا بر احتیاط واجب، پرهیز کند. (امام خمینی،آیات خامنه ای، سیستانی، مکارم)
🌸دود ماشین و مانند آن (۲)
👈روزه صحیح است.(امام خمینی)
👈اشکال ندارد مگر به نحوی باشد که شرب دخان (کشیدن دود) صدق کند که در این صورت احتیاط آن است که عمداً فرو
ندهد.(آیت الله خامنه ای)
👈 اگر دود غلیظ باشد، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل می شود.(آیت الله سیستانی)
👈اگر در عرف آن را دود غلیظ بدانند و عمداً و با توجه استنشاق شود، روزه اشکال دارد و اگر مشکوک باشد، اشکالی ندارد. (آیت
الله مکارم)
۱_توضیح المسائل مراجع، مسئلە1605؛ خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 149و 150
۲_ تحریر الوسیله، ج1،کتاب الصوم، فصل فیما یجب المساک عنه، الثامن؛ خامنه ای، جلسات پژوهشی، ج235؛ سیستانی، منهاج الصالحین، کتاب الصوم، مفطرات، السادس، توضیح المسائل جامع، ج2،
م89؛ سایت آیت الله مکارم:
265886&mid=45819&catid=0&lid=21https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=
258795&mid=45819&catid=0&lid=21https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان17
#اختصاصی_بانوان17
🌺بین خون رحم یا غیر رحم
✅اگر خانمی در لباس زیرش لکه خونی ببیند و شک کند که آیا از رحم خارج شده است یا غیر رحم، چه حکمی دارد؟
🌷- اگر نمی داند خون از رحم خارج شده و یا از غیر رحم، حکم خون خارج شده از رحم را ندارد. به طور مثال خانم در
روز هفتم از عادت خود، در لباس خود خونی می بیند که نمی داند از رحم خارج شده و یا زخم خارجی باعث آن
بوده، حکم خون خارج شده از رحم بر آن جاری نمی شود، و نیاز به تکرار غسل نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)1
🌺بین خون زخم و یا حیض
✅اگر زن خونی ببیند که از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خونِ زخم است یا خون حیض حکم چیست؟2
🌷1. علم به حالت سابقه خون دارد:
بدین معنا که می داند قبل از چنین شکی حیض بوده و یا می داند تا قبل از این
خون مشکوک، خونی که می دیده خون زخم بوده است.
☘ - بنا را بر همان حال سابق بگذارد( امام)
☘- اگر هر دو احتمال معقول است چنانچه قبل از بیرون آمدنِ این خونِ مشکوک، حائض بوده، تا مقداری که مجموعِ
خون قبلی (وقتی حائض بوده) و خون مشکوک، ممکن است شرعاً حیض باشد، (به این معنا که شرایط نه گانه)حیض را داشته باشد باید آن را حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی)
☘- اگر خون ناشی از زخم وجرح یا عفونت
باشد و یا احتمال قوی باشد که مربوط به آن است باید محل را تطهیر
کند و نمازها را بخواند و وضو نیز باطل نمی شود، ولی اگر با ایام عادت مصادف شد خونی که احتمال می دهد مربوط به عادت باشد و جریان داشته باشد (شرایط حیض را داشته باشد)حکم حیض را دارد. (آیت الله مکارم)3
🌷2. خون حالت سابقه ندارد و یا به آن علم ندارد:4
☘- همه چیزهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و همه عبادتهایی که زن غیر حائض انجام می دهد را بجا
آورد. (حضرت امام)
☘- در این صورت، حکم زن غیر حائض را دارد و باید عبادتهای خود را انجام دهد. (آیت الله سیستانی)
☘- در فرض مذکور بین اعمال طاهر و تروک حائض احتیاط کند و چنانچه خون دارای صفات حیض باشد در هر حال
احتیاط کند. (آیت الله مکارم)
📚منابع :
1 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م5
2 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م5، توضیح المسائل مراجع، مسئله 446. توضیح المسائل جامع، ج1.م507.
3. آیت الله مکارم سایت معظم له:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45165&mid=257468
4 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م5، توضیح المسائل مراجع، مسئله 446. توضیح المسائل جامع، ج 1 م 507.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان18
#مشترک_بانوان_آقایان18
❤️❤️ فرو بردن سر زیر آب در حال روزه
⁉️ اگر روزهدار عمداً سرش را زیر آب ببرد، مثل اینکه زیر شیر آب و یا دوش سرش را بشوید و یا استخر برود و در حال روزه عمدا این کار را انجام بدهد، حکم روزه اش چیست؟
💦 آنچه روزه را باطل مىكند بنابر احتیاط واجب، فروبردن سر زير آب است، به صورتی كه يک دفعه آب همهٔ سر را فرا بگیرد؛ اما شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشكالى ندارد.
(امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم)۱
💦 شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشکال ندارد؛ حتی فرو بردن تمام سر زیر آب هم روزه را باطل نمىكند ولی كراهت شدید دارد و احتیاط مستحب در ترک آن است. (سيستانى)۲
📚منابع
۱_توضیح المسائل مراجع، مسئلە1608؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب المساک، السابع؛ خامنه ای،سایت، روزه، س153و154و155و156و157و 158و رساله آموزشی، ج ،1درس 60
۲_سیستانی، رساله جامع ج2،م143
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان18
#اختصاصی_بانوان18
در ادامه شرط هفتم از شروط حیض که خون باید از رحم باشد مسائل زیر مطرح می شود:
🌺شک بین خون زخم و استحاضه
✅ اگر خانم خونی ببیند که شک کند استحاضه است یا خون زخم حکم چیست؟1
☘- چنانچه سابقه زخم و جراحتی نداشته باشد بنابر احتیاط واجب آن خون مشکوک را استحاضه بداند.(حضرت امام،امام خامنه ای2
، آیت الله سیستانی)
☘- هرگاه مکلفی شک کند خونی که از او خارج شده، از زخم است یا نه (و خون شرایط حیض یا نفاس را
ندارد) در صورتی که ظاهر حال او سلامت از زخم و بکارت و جراحت است، خون استحاضه حساب مى شود، امّا اگر وضع حال او مشکوک باشد احکام استحاضه را ندارد. (آیت الله مکارم)
🌺عکس رنگی، معاینه یا گذاشتن آی یو دی و حکم لکه بینی ها
گذاشته، یا عکس رنگی تبصره: اگر خانمی دستگاه IUD
گذاشته است و یا اینکه پزشک او را معاینه کرده است و مانند این موارد؛
چنانچه خون غیر مستمری ببیند و شک بین خون زخم یا استحاضه داشته باشد حکم مذکور در مسئله قبل جاری است و اگر خونی
که می بیند استمرار دارد حکم خون مشکوک بین حیض و زخم را دارد که در مسائل قبل بیان شد.
🌺توده های رحمی
(فیبروم
،پولیپ) و حکم شرعی خونریزی
✅ زنانی که مبتلا به غده های رحمی(پولیپ، فیبروم، و ...) می باشند و در یک ماه پی درپی خون می بینند و نمی دانند خون قروح و جروح است یا حیض و یا استحاضه، تکلیفشان چیست؟
☘ - اگر خونی که می بیند خون متصلی نیست، و شک در اصل زخم در رحم دارد، و یا می داند زخمی در رحم دارد و شک دارد خون از زخم است و یا از رحم، همان احکام شک بین خون زخم و استحاضه است که حکم آن در مطالب قبل گذشت.
و اگر خون متصلی می بیند و شک بین خون زخم و حیض برای او ایجاد شده – چه زمانی که یقین دارد زخم در رحم دارد و یا شک در اصل وجود زخم در رحم مشکوک است - حکم شک بین خون زخم و حیض مطرح
می شود که مطالب آن در بحث مربوطه بررسی شد.
📚منابع :
1 . تحریر الوسیله، ج1 )با ترجمه( ص120، فصل فی الاستحاضه، احکام بانوان استفتائات جامعةالزهراء ص137. توضیح المسائل مراجع، مسأله، 433، توضیح
المسائل جامع، مسأله 491.آیت الله مکارم، م425.
2 . استفتاء خصوصی.شماره 18/08/10351671398
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
🌹موشن گرافی های مسائل شرعی
🌹شبهات اعتقادی روز
🌹مسائل سیاسی روز
🌹مباحث مربوط به سواد رسانه برای جوانان و والدین
بارگذاری میگردد.
لطفا در این کانال عضو شوید و به مردمی که در منابر پای صحبت شما هستند نیز توصیه بفرمایید تا از این طریق بتوانیم گامی در راستای امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
عضو شوید.
🌹ان شاءالله از امروز صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد #محمدی_فرید بارگذاری میشود.
لطفا در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید.
مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان بازگو شود.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان19
#مشترک_بانوان_آقایان19
❤️حکم روزه شخص جنب در صورت خواب ماندن (با احتمال بیداری و تصمیم بر غسل)
✍یکی از مسائلی که در رابطه با روزه مطرح است، حکم خواب ماندن شخصی است که غسل جنابت بر عهده اش بوده ولی خواب مانده است در این رابطه باید توجه داشت که بین خواب اول و خواب غیر اول تفاوت است که در ادامه تفصیل نظرات بیان می شود :
↩️ در همان خواب اول صبح شده
⁉️اگر شخص در شب ماه رمضان در بیداری جنب شود و بخوابد درحالیکه تصمیم داشته قبل از اذان صبح غسل کند ولی خواب
بماند، حکم روزه اش چیست؟۱
🔻 اگر احتمال می داده است بیدار می شود، روزه اش صحیح است ( امام خمینی، آیات خامنه ای، مکارم)
🔻اگر اطمینان دارد که بیدار می شود، روزه وی صحیح است. و اگر اطمینان به بیدار شدن ندارد، ولی احتمال معقول می دهد که
بیدار می شود باید روزه آن روز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب آن را به قصد قربت مطلقه انجام دهد و روز دیگری را نیز به
نیت قربت مطلقه روزه بگیرد (آیت الله سیستانی)
↩️ در خواب غیر اول صبح شده
⁉️شخص جنب در شب ماه رمضان از خواب دوم یا بیشتر بیدار می شود و دوباره می خوابد درحالی که تصمیم داشته است قبل از
اذان غسل کند؛ ولی خواب می ماند روزه اش چه حکمی دارد؟۲
🔺اگر احتمال می داده است که بیدار می شود، فقط باید روزە آن روز را قضا کند و کفاره بر او واجب نمی شود ( امام خمینی، آیت الله خامنه ای)
🔺اگر اطمینان داشته باشد یا احتمال معقول دهد که بیدار می شود باید روزه آن روز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب آن را به
قصد قربت مطلقه انجام دهد و روز دیگری را نیز به نیت قربت مطلقه روزه بگیرد (آیت الله سیستانی)
🔺 اگر احتمال بدهد که دوباره بخوابد پیش از اذان صبح برای غسل کردن بیدار می شود چنانچه بخوابد و بیدار نشود، احتیاطا
باید روزه آن روز را قضا کند، ولی کفّاره بر او واجب نمی شود (آیت الله مکارم)
🔷 تعریف خواب اول
↩️ برای فردی که در بیداری جنب می شود:
♦️ اولین خواب بعد از جنابت، خواب اول محسوب می شود ( امام خمینی، آیات سیستانی،مکارم)
↩️برای فردی که در خواب جنب شده است (محتلم شده است):
♦️خوابی که در آن احتلام صورت گرفته است، خواب اول حساب نمی شود؛ بنابراین اگر پس از بیدارشدن از خواب احتلام، دوباره
بخوابد، حکم خواب اول را دارد (امام خمینی، آیت الله مکارم)۳
♦️خوابی که در آن احتلام صورت گرفته است، خواب اول حساب می شود. بنابراین اگر پس از بیدارشدن از خوابِ احتلام، دوباره
بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود، حکم خواب دوم را دارد (آیت الله سیستانی)۴
۱_توضیح المسائل مراجع، مسئلە1627؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب المساک عنه، مسئلە56؛ امام خامنه ای، سایت، روزه، س103و117؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج2، م109
۲_العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب المساک عنه،56و58؛ توضیح المسائل مراجع، م1638 ،1630؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س103و117؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج2، م110
۳_توضیح المسائل مراجع، مسئلە1630؛ عروە الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب المساک عنه، م56
۴_توضیح المسائل جامع،ج2 مسئلە111
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان19
#اختصاصی_بانوان19
🌺در ادامه مباحث شرط هفتم از شروط حیض
نکاتی بابد دقت شود:
سوال:
✅مراد از حالت سابقه در عبارت (و إذا تعذّر الاختبار ترجع إلى الحالة السابقة من طهر أو حيض...) مراد از حالت سابقه، حالت سابقه نسبت به خون است یا نسبت به خود زن؟
🌷مراد حالت سابقهی خود خون است. چند موید برای این برداشت میتوان ذکر کرد. که بعضی از مویدات از متن عروه در همین مساله است و بعضی از خارج از متن عروه:
✅1-از ابتدای مساله 5 بحث روی خود خون است به عبارات مساله 5 دقت کنید:
إذا شكّت في أنّ الخارج دم أو غير دم....
و إن علمت بكونه دماً و اشتبه عليها فإمّا أن يشتبه بدم الاستحاضة، أو بدم البكارة، أو بدم القرحة....
و إن اشتبه بدم البكارة يختبر بإدخال قطنة في الفرج و الصبر قليلًا ثمّ إخراجها فإن كانت مطوّقة بالدم فهو بكارة، و إن كانت منغمسة به فهو حيض
مشخص است که در این عبارات بحث روی خود خون است و در بحث بکارت هم باز این خون است که مورد آزمایش قرار میگیرد و خود خون حکمش روشن میشود که این خون خون بکارت است یا خیر؟ بنابراین مساله ی 5 عروه بحثش روی خود خون است نه حالت زن. و اینجا هم مراد از حالت سابقه، حالت سابقهی خون است.
✅2-موید دیگر همان فرضی است که صاحب عروه با جملهی (و إلّا فتبني على الطهارة) آن را تصور کرده است. یعنی در فرضی که حالت سابقه ندارد زن بنابر پاکی میگذارد. این امر نشان میدهد ایشان مرادش خود خون است زیرا خونی که در ابتدای خروجش بین حیض و بکارت شک میشود چنین خونی حالت سابقه ندارد که بتوان بنابرآن گذارد. اما خود زن همیشه حالت سابقه دارد زیرا بالاخره یا پاک بوده است یا حائض.
این بیان با عبارت (ترجع إلى الحالة السابقة من طهر أو حيض و إلّا فتبني على الطهارة) نیز مشکلی ندارد. زیرا در مورد خون، سه فرض تصور دارد. توضیح سه فرض اینگونه است:
☘ الف-خونی قبلا دیده و مطمئن بوده خون حیض است.
☘ب-خونی قبلا دیده و مطمئن بوده خون طهر است (خون طهر اقسامی دارد و خون بکارت هم از اقسام خون طهر است.)
☘ج-ابتدای خروج خون شک کرده است که این چنین خونی حالت سابقهای اعم از حیض یا طهر ندارد. 1
✅3-امام خمینی در تبیین صورت مساله بحث شک در حیض و بکارت میفرماید:
گاهی خون در ایام عادت دیده شده است و گاهی در غیر ایام عادت، و گاهی برای خون حالت سابقه از حیض یا غیر حیض ثابت است و گاهی اینگونه نیست 2.... مشخص است که ایشان حالت سابقه را نسبت به خود خون تصویر کردهاند.
✅4-امام خمینی در همین مساله در تبیین زنی که به حالت سابق خود علم ندارد میفرماید: گاهی زن به حالت سابق خود علم دارد و گاهی علم ندارد بلکه در زمان ابتدای خروج خون شک میکند این خون از حیض است یا بکارت...3
در این جمله مشخص است که اگر حالت سابق خود زن معیار باشد در ابتدای خروج خون باید بگوید من قبلا یقین دارم پاک بودهام. اما در همین فرض در متن امام روشن است که ایشان در مورد چنین زنی میفرماید حالت سابق او برایش معلوم نیست. و علت این است که در ابتدای حدوث دم، چون خون در ابتدای شروع است خود خون حالت سابقی ندارد تا بتوان بر اساس آن عمل کرد.
این نکته را که مراد از حالت سابقه، باید حالت سابقه خود خون باشد نه زن، بر اساس مبانی اصولی هم میتوان تبیین کرد.4
📚منابع :
1_درسنامه عروه جلد 1 ،ص 112
2_ كتاب الطهارة (للإمام الخميني، ط - الحديثة)؛ ج1، ص31
3_ كتاب الطهارة (للإمام الخميني، ط - الحديثة)؛ ج1، ص39
4_درسنامه عروه ج1.ص ۱۱۲.
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh