eitaa logo
معارف یار تبلیغ
932 دنبال‌کننده
49 عکس
16 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🌺ششمین شرط از شروط حیض : گذراندن اقل طهر است. ✅اقل طهر یعنی چه ؟ و چند روز است؟ ☘- منظور از اقل طهر، فاصله و مدت زمان پاکی بین دو خون حیض است، و این فاصله حداقل باید 10 روز کامل باشد. یعنی اگر خانمی پس از اینکه از خون حیض پاک شد، کمتر از ده روز پاکی داشته باشد و دوباره خون ببیند و مجموع خونریزی از ده روز تجاوز کند نمیتواند هر دو خون را حیض حساب کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)1 ✅خون استحاضه و گذراندن اقل طهر: 🌷آیا برای تحقق اقل طهر الزم است حتماً پاکی از هر خونی باشد، یا با خون استحاضه هم اقل طهر تحقق پیدا می کند؟ ☘- برای تحقق اقل طهر پاکی کامل از خون لازم نیست، بلکه تصور دارد که خانمی پس از گذراندن دوران حیض،ده روز با صفات استحاضه خون ببیند(2)، و اقل طهرش محقق شود. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)3 🌺مثال: خانمی که عادت عددیه 10 روزه دارد، چنانچه به مدت یک ماه مستمرا خون ببیند که در 10 روز ابتدایی آن با صفات حیض و 10 روز با صفات استحاضه و بعد از آن دو مرتبه 10 روز با صفات حیض خون ببیند در این صورت هر دو خونی که با صفات دیده است حکم حیض را دارد و با 10 روز استحاضه در بین اقل طهر محقق شده است. 🌺نکته: طبق نظر آیت الله سیستانی حکم فوق در وقتیه جاری نمی شود یعنی اگر خون اول که صفت حیض داشته در وقت عادت بوده و بعد از ده روز خون دیدن با صفات استحاضه مجدد با صفت حیض خون ببیند، تمام خونی که بعد از وقت دیده است استحاضه است تا به وقت عادت بعد خود برسد.4 1،العروه الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الحیض، ص246، م7؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص73، الفصل الثالث من المقصد الثانی فی غسل الحیض. امام خامنه ای اقتباس از استفتائات جامعه الزهرا، ج1، ص52؛ 2، صفات خون استحاضه یعنی خونی که زرد باشد و سرد و رقیق و بدون فشار و سوزش باشد. 3،العروه الوثقی، کتاب الطهاره، فصل فی حکم التجاوز الدم عن العشره، م10توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص296، م504. سیستانی، توضیح المسائل جامع، م487؛ 4 . رساله جامع م، م531و 543. استفتائات نجف: س 117 . 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️خوردن سحری به علت جهل به وقت اذان صبح ⁉️گاهی اشخاص به علت خواب ماندن ساعت یا اموری مشابهِ این، اشتباه کرده و با اینکه وقت شرعی نماز صبح وارد شده؛ سحری خورده‌اند. حکم شرعی روزۀ ایشان چگونه است؟ ❣خوردن سحری بعد از اذان صبح بدون تحقیق 🌷اگر کسی اطمینان داشته اذان نگفته‌اند و چیزی خورده و بعد فهمیده بعد از اذان شرعی صبح سحری خورده اگر بدون تحقیق بوده آن روز را امساک کند (سیستانی: به امید مطلوبیت بنا بر احتیاط واجب) و بعد رمضان یک روز قضا بگیرد و کفاره ندارد.۱ ❣خوردن سحری بعد از اذان با تحقیق 🌹روزه صحیح است و فرقی نمی کند نسبت بقاء شب شک یا گمان یا اطمینان داشته باشد (امام خمینی، آیات خامنه ای و سیستانی)۲ 🌹روزه صحیح است به شرط اینکه اطمینان به بقاء شب داشته باشته باشد و اگر شک یا گمان به بقاء شب داشته باشد روزه باطل است و قضا دارد.(آیت الله مکارم)۳ ✍اینکه مراد از "تحقیق" چیست؛ در پاسخ این مسئله موثر است. اگر مراد نگاه به افق باشد و این تحقیق باعث اعتقاد به بقاء شب شده باشد؛ طبق نظر همۀ مراجع در ماه رمضان برای روزۀ مکلف مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر مراد از "تحقیق" استفاده از ابزاری مثل ساعت باشد؛ مسئله با اختلافاتی همراه است. در ادامه نظرات به صورت تفصیلی و جداگانه ذکر شده است. 🍃نگاه به افق 👈اگر در ماه رمضان برای مشاهدۀ فجر صادق به افق نگاه کرده و یقین کرده هنوز صبح نشده و شب است (سیستانی: یا برای انسان معلوم نشود که صبح شده)و بعد از آن چیزی خورده؛ روزه درست است.۴ 🍃استفاده از ابزاری مثل ساعت و موبایل در ماه رمضان 👈اگر کسی با ابزاری مثل ساعت تحقیق کرده و اعتقاد به بقاء شب پیدا کرده و طبق آن سحری خورده و بعد فهمیده که ساعت عقب مانده بود و سحری خوردن بعد اذان صبح انجام شده بود؛ در ماه رمضان روزه‌اش درست است(آیت الله خامنه ای)۵ 👈 تحقیق به وسیله ساعت یا رادیو و مانند آن در مورد این حکم کافی نیست و حکم نگاه کردن به افق برای مشاهدۀ فجر صادق را ندارد.(آیت الله سیستانی)۶ 👈 اگر ساعت سالم باشد یا درصورتی‌که معمولاً درست‌کار می‌کرده است تحقیق محسوب می‌شود.(آیت الله مکارم) 📚۱_ المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص227‌ و توضيح المسائل مراجع، ج‌1، م1688 ۲_توضیح المسائل مراجع،ج1،م1688؛خامنه ای ،سایت، احکام روزه ،س78؛سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج 2،م164 ۳_مکارم،العروة الوثقی،فصل فی موارد وجوب القضاء دون الکفاره ۴_ توضيح المسائل مراجع،ج۱، م1688 و توضیح المسائل جامع، ج2، م164 ۵_ استفتاء: de5f309b2d6e2d728c933c8d883065e6 ۶_ توضیح المسائل جامع، ج2،م164 ۷_ https://www.makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=45844 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ادامه شرط ششم از شرایط حیض: ✅اقل طهر بین دو حیض 🌺حکم دو مرتبه خون دیدن در یک ماه با فاصله اقل طهر. 🌷خانمی که در هر ماه یک مرتبه خون می دیده، اگر در یک ماه دو بار خون با شرائط حیض ببیند، که ده روز بین آن دو پاک بوده ، آیا هر دو خون حیض است؟ ✅1- اگر خانم وقتیه است چنانچه یک خون در وقت و دیگری خارج از وقت باشد: 🌷الف_ خونی که در وقت حیض دیده، مطلقاً حیض است. (چه صفات داشته باشد و یا نداشته باشد). (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)1 🌷ب_ خونی که در غیر وقت دیده: 🌲1- اگر صفات حیض را دارد، آن هم حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2 🌲2- اگر صفات حیض را ندارد: ☘- اگر این خون صفت استحاضه را دارد، با جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند. (حضرت امام .ره .امام خامنه ای)3 ☘- این خون هم حیض است. (آیت الله سیستانی)4 ☘- این خون استحاضه است.(آیت الله مکارم)5 ✅2- اگر خانم وقتیه است و هر دو خون خارج از وقت باشد، یا اصلا خانم وقت نداشته باشد: 🌷الف: یا هر دو خون واجد صفات حیض هستند: ☘- که در این صورت هر دو حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)6 🌷ب: یا هر دو خون فاقد صفات حیض میباشند ولیکن شرایط حیض را دارد: ☘- هر دو را حیض قرار دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)7 ☘- در فرض مذکور هر دو خون حکم استحاضه را دارد. (آیت الله مکارم)8 🌷ج: یا یکی از دو خون واجد صفات و دیگری فاقد صفات است: 🌲1- خونی که واجد صفات حیض است: - حیض محسوب میشود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)9 🌲2- و خونی که فاقد صفات حیض است:10 ☘- حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) ☘- استحاضه است. (آیت الله مکارم) 📚منابع : 1، العروه الوثقی ، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م22؛ احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء، ص 49. 2،توضیح المسائل مراجع، ص296، م503 سیستانی: منهاج الصالحین، ج1، ص77، م219 مکارم :توضیح المسائل، ص92، م480؛ 3، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص86، م17، احکام بانوان، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. 4، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م219 5، العروه الوثقی، تعلیقه بر م22 6،توضیح المسائل مراجع، ج1، ص296، م503 و العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م21 و م22؛ امام خامنه ای، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. 7،تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی دم الحیض، ص86، م17؛امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م219؛ 8، استفتاء خصوصی شماره 619922، 9، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، تعلیقه بر م22. امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 49. 10، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص86، م17، امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا، ص49. منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م2 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ انجام مبطل روزه به خاطر فراموشی ✍اگر انسان از روی فراموشی چیزی که روزه را باطل می کند انجام دهد؛ روزه باطل نمی‌شود.در این مسئله فرقی بین مبطلات روزه نیست. همچنانکه فرقی بین انواع روزه نیست.۱ بله در بحث بقای بر جنابت از روی فراموشی مسئله متفاوت است. 🟣اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك روز يادش بيايد، بايد روزۀ آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزۀ هر چند روزى را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد. مثلًا اگر نمى‌داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزۀ سه روز را قضا كند.(امام خمینی)۲ 🟢 اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزۀ آن روز صحیح است ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزه‌های ایام فراموشی را قضا کند؛ البته نمازها در هر حال باطل است.(آیت الله خامنه ای)۳ 🔴 اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزۀ آن روز را قضا نماید و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، روزۀ هرچند روزی را که می‌داند جنب بوده قضا نماید؛ مثلاً اگر نمی‌داند 3 روز جنب بوده یا 4 روز، باید روزه 3 روز را قضا کند و اگر در همان روز یادش بیاید، به احتیاط واجب روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه ادامه دهد و علاوه بر آن، قضای روزه را نیز باید به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه بگیرد.(آیت الله سیستانی)۴ 🔵 اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز یادش بیاید، بنابر احتیاط واجب باید روزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلًا اگر نمی داند سه روز جنب بوده یا چهار روز، بنابر احتیاط واجب باید سه روز را قضا کند و قضای روز چهارم احتیاط مستحب است.(آیت الله مکارم)۵ 📚منابع ۱_خامنه‌ای، سایت،احکام روزه، س318 و توضیح المسائل جامع؛ ج2، م137 و توضيح المسائل مراجع، ج‌1، ص910، م1575، 1587، 1607، 1613، 1641، 1688 و توضیح المسائل مکارم، م1394 ۲_ توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص910، م1622 ۳_ رسالۀ نماز و روزه، مسئله ۸۴۵ ۴_ توضیح المسائل جامع، ج2، م 101 ۵_ توضیح المسائل مکارم، م1373 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🥀ادامه شرط ششم حداقل بین دو حیض ده روز است. 🌺حکم دو مرتبه خون دیدن در یک ماه بدون فاصله اقل طهر 🌲اگر خانمی خون ببیند و پاك شود و دوباره بدون فاصله اقل طهر خون ببیند و مجموع دو خون و پاکی وسط از ده روز بیشتر شود، وظیفه اش چیست ؟ (مثال خانم 5 روز خون ببیند و 6 روز پاك شود و دوباره 6 روز خون ببیند یا 3 روز خون ببیند 3 روز پاك شود و دوباره 6 روز خون ببیند) ✅الف: صاحب عادت وقتیه باشد: 🌷1- چنانچه یکی از دو خون در وقت و دیگری خارج از وقت باشد:1 ☘- خون در وقت حیض و دیگری استحاضه است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🌷2- غیر وقتیه باشد و یا اگر وقتیه است هیچ یک از دو خون در وقتش نبوده(غیر عددیه): 🌺الف ـ یکی واجد صفات و دیگری فاقد صفات است: ☘- خونی که دارای صفات حیض است حیض و خونی که فاقد صفات است را استحاضه قرار دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2 🌺ب ـ اگر هر دو خون در صفات یکسان باشند:3 ☘- خون اول را حیض قرار دهد و چنانچه خون دوم قبل از تکمیل ده روز از شروع خون اول آغاز شده بنابر احتیاط واجب تا پایان روز دهم احتیاط کند، به این صورت که در روزهای پاکی وسط، تروک حائض و اعمال طاهر و در ایام خون دوم تا پایان روز دهم، تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد؛ بنابراین اگر سه روز خون دیده و سه روز پاک بوده و دوباره شش روز خون دیده است، سه روز اول حیض و سه روز پاکی را تروک حائض واعمال طاهر و چهار روز از خون دوم را تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و پس آن را استحاضه قرار دهد.( امام و امام خامنه ای) ☘- خون طرف اول را حیض قرار دهد و خون دوم استحاضه است. (آیت الله سیستانی) ☘- اگر هر دو خون واجد صفات حیض باشند، خون اول و از خون دوم تا روز دهم را حیض قرار دهد و در پاکی وسط، خانم در حکم زن طاهر است. (آیت الله مکارم)4 ✅ب: صاحب عادت عددیه باشد: 🌷1- چنانچه یکی از دو خون موافق با عدد باشد و دیگری مخالف با عدد باشد: ☘- خونی که موافق عدد است حیض و دیگری استحاضه است؛ که در این فرض عدد مقدم بر صفات است چه خون مخالف با عدد، صفات حیض را داشته باشد و یا نداشته باشد. 🌷2- هر دو خون مخالف یا موافق با عدد باشد: - در صورتی که خانم واجد تمییز باشد خون دارای صفت را حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد. (حضرت امام)5 📚منابع : 1 _امام، تحریرالوسیله، فصل فی الحیض، مسأله 15و رساله مراجع جلد 1 ، م483، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، ش463922، مکارم، توضیح المسائل،م 462. 2_العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص251، تعلیقه بر م18؛ تحریرالوسیله حضرت امام ، ج1، فصل فی دم الحیض، ص84، م15، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 463922 :تاریخ استفتاء: 06/05/1393؛ توضیح المسائل جامع 4 جلدی ، ج1، مسأله 575. 3_امام، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص251، تعلیقه برم18و تحریر الوسیلة، ج1، فصل فی دم الحیض، م15. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص76و توضیح المسائل جامع،ج 1،م 563و562 مورد سوم، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 463922 :تاریخ: 06/05/1393؛ 4_مکارم ،عروه الوثقی، فصل فی الحیض، 5_تحریرالوسیله امام خمینی ج1، فصل فی دم الحیض، م15. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️انجام مبطل روزه به خاطر جهل و ندانستن ✍ گاهی اوقات روزه دار مبطلی را انجام می دهد که علتش جهل و نداستن است، در این بحث در مواردی بین جهل به حکم و جهل به موضوع تفاوت است. جهل به حکم شرعی یعنی اینکه شخص از حکم شرعی اطلاع و آگاهی نداشته است. مثلا شخص نمی‌داند که جنابت و استمناء برای انجام نماز و روزه غسل دارد. اما جهل به موضوع یعنی شخص از حکم شرعی اطلاع و آگاهی دارد اما به موضوع آگاهی ندارد مثلا شخص می‌داند که هنگام غسل نباید مانع را روی اعضا باشد و مانعی هم ندیده ولی بعد فهمیده اشتباه کرده است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌷جهل به حکم 👈آیت الله خامنه ای : ↩️غیر از بقاء بر جنابت و حیض و نفاس، اگر انسان به خاطر ندانستن مسئله، مبطلات دیگر روزه را انجام دهد؛ روزه باطل می‌شود. مثلا اگر به دلیل بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی‌ها روزه را باطل می‌کند و در روز ماه رمضان دارو بخورد؛ روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست.۱ ↩️اگر کاری را که می داند حرام است ولی نمی داند روزه را باطل می کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ↩️نسبت به بقاء بر جنابت و حیض و نفاس: در صورتی که شخص جاهل مقصر باشد (شک دارد بقاء بر جنابت، حیض یا نفاس روزه را باطل میکند یا نه) بنابر احتیاط واجب باطل است و در جاهل قاصر (یقین دارد که بقای بر جنابت،حیض یا نفاس روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد روزه صحیح است.۲ 👈آیت‌الله سیستانی: ↩️اگر انسان به خاطر ندانستن مسئله، خوردن، آشامیدن یا نزدیکی انجام دهد؛ روزه باطل می‌شود و اگر مبطلات دیگر روزه را انجام دهد: 🌱اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده یعنی جاهل مقصّر باشد؛ روزه‌اش باطل می‌شود. 🌱اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، تردید هم نداشته است -یعنی جاهل قاصر-روزه‌اش صحیح می‌باشد. 🌱چنانچه فرد، در هنگام انجام کاری که روزه را باطل می کند، برای انجام آن، حجّت شرعی داشته باشد (در این صورت هم جاهل قاصر محسوب می‌شود) روزه‌اش باطل نمی‌شود.۳ 👈آیت‌الله مکارم: ↩️كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند اگر به خاطر ندانستن مسئله باشد [روزه باطل است و] قضای آن واجب است.۴ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌷جهل به موضوع 👈آیت‌الله خامنه‌ای: 🌱اگر شخصی در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و بعد از چند روز متوجه شود که آن آب نجس بوده است، روزه‌‌های او محکوم به صحت است.۵ 🌱اگر بعد از انجام غسل و بعد از اذان صبح مانعی روی اعضای غسلش ببیند؛ روزه صحیح است.۶ 👈آیت‌الله سیستانی: 🌱کسی که از جنابت خویش اطلاع نداشته (جاهل به موضوع بوده، نه اینکه حکم جنابت را نمی‌دانسته) چنانچه در بین روز ماه مبارک رمضان یا بعد از آن متوجّه شود که جنب بوده و با حال جنابت روزه گرفته است، روزه‌اش صحیح می‌باشد. 🌱کسی که می‌دانسته جنب است و با اعتقاد به اینکه در اعضای بدنش مانعی نیست، غسل جنابت انجام داده و روزه گرفته، سپس در بین روز یا بعد از آن متوجّه شود که اتّفاقاً مانعی در اعضای بدن به هنگام غسل بوده روزه‌اش صحیح است. 🌱کسی که به دلیل دیگری غیر از مانع که بالا حکمش بیان شد بفهمد (به علّت جهل به موضوع)، غسلش باطل بوده، مثل اینکه بفهمد غسل برایش ضرر قابل توجّهی داشته یا آب غسل نجس بوده است، روزه او صحیح می‌باشد و قضا نیز ندارد، ولی اگر با آن حال نماز خوانده، نمازش باطل است.۷ 👈آیت‌الله مکارم: 🌱اگر بعد از انجام غسل و بعد از اذان صبح مانعی روی اعضای غسلش ببیند؛ روزه صحیح است.۸ 📚منابع: ۱_ خامنه‌ای،رسالۀ نماز و روزه، م846 و 880 و راهنمای فتاوا، م132 ۲_ خامنه ای، رسالۀ نماز و روزه، م846 ، 880 و 881 ۳_ توضیح المسائل جامع، ج2، م138 ۴_مکارم، توضیح المسائل، م1399 ۵_خامنه ای، رسالۀ آموزشی ج1، درس 61 ۶_ http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c ۷_ سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م98 ۸_ http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🌺در ادامه مباحث قبل و بحث دو بار خون دیدن بدون فاصله اقل طهر نظر آیت الله سیستانی بخاطر تفصیلی که داشت جداگانه آورده می شود. 🌷حکم دوبار خون دیدن بدون فاصله ده روز : ✅الف: صاحب عادت وقتیه باشد: 🌷1- چنانچه یکی از دو خون در وقت و دیگری خارج از وقت باشد:1 ☘- زنی که عادت وقتیّه دارد، اگر بعد از آنکه سه روز یا بیشتر خون دید پاک شود و دوباره خون ببیند و فاصله بین دو خون، کمتر از ده روز باشد و همه روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده، از ده روز بیشتر باشد و هر یک از دو خون طرف اوّل و دوّم به تنهایی از ده روز بیشتر نباشد، چند صورت دارد: 🌲1. آنکه تمام خونی که دفعه اوّل دیده یا مقداری از آن، در روزهای عادت باشد و خون دوّم که بعد از پاک شدن می بیند در روزهای عادت نباشد؛ در این صورت، باید همة خون اوّل را حیض و خون دوّم رااستحاضه قرار دهد، مگر آنکه خون دوّم نشانه های حیض را داشته باشد که در این صورت، قسمتی از خون دوّم که به علاوه خون اوّل و پاکی بین آنها، روی هم از ده روز بیشتر نمیشود، حیض است و بقیّه، استحاضه میباشد. 🌲2. آنکه خون اوّل در روزهای عادت نباشد و تمام خون دوّم یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد که باید همه خون دوّم را حیض و خون اوّل را استحاضه قرار دهد. شایان ذکر است، در مورد حکم مذکور در بند (1) و (2) این مسأله، فرقی نیست که تعداد روزهای خون اوّل یا خون دوّم، مطابق با عدد عادت زن باشد یا مطابق نباشد و معیار در حیض قرار دادن خون، مراعات وقت است نه عدد عادت. بنابراین، خونی که در وقت دیده، حیض است، هرچند تعداد روزهایش مطابق با عدد عادتش نباشد. (آیت الله سیستانی) ✅ب_صاحب عددیه باشد: ☘- زنی که در هر ماه دو بار خون می­بیند و دارای عادت عددیّه است، در صورتی که هر یک از دو خون کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد و پاکی بین آن دو، کمتر از ده روز باشد و همة روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر باشد، دو صورت دارد: 🌷الف. چنانچه یکی از دو خون دارای نشانه­ های حیض باشد و خون دیگر دارای نشانه های حیض نباشد، خونی که دارای نشانه های حیض است را حیض قرار می­دهد - هرچند مطابق با عدد عادت نباشد - و خونی که فاقدنشانه­ های حیض است استحاضه محسوب میشود - هرچند مطابق با عدد عادت باشد - در این مورد دو مثال ذکر می­شود: 🌲1. اگر زنی عادت عددیّه­اش هفت روز باشد، چنانچه از اوّل تا پنجم ماه به مدّت پنج روز خون دارای نشانه­ های حیض ببیند، سپس روز ششم و هفتم پاک باشد و از روز هشتم تا چهاردهم به مدّت هفت روز خون بدون نشانه ­های حیض ببیند، خون اوّل تا پنجم ماه را حیض قرار می­دهد و خون هشتم تا چهاردهم ماه استحاضه محسوب می­شود. 🌲2. اگر زنی عادت عددیّه­اش هفت روز باشد، چنانچه از اوّل تا هفتم ماه به مدّت هفت روز، خون بدون نشانه­ های حیض ببیند، سپس روز هشتم و نهم پاک باشد و از روز دهم تا چهاردهم به مدّت پنج روز خون دارای نشانه­ های حیض ببیند، خون اوّل تا هفتم ماه را استحاضه قرار می­دهد و خون دهم تا چهاردهم ماه حیض محسوب می­شود. 🌷ب. چنانچه هر دو خون دارای نشانه­ های حیض باشند یا هر دو خون فاقد نشانه های حیض باشند، خون اوّل را حیض قرار می­دهد - هرچند مطابق با عدد عادت نباشد - و خون دوّم استحاضه محسوب می ­شود - هرچند مطابق با عدد عادت باشد (آیت الله سیستانی)2 🌺تبصره: آیت الله مکارم در فرض مذکور نسبت به عددیه بودن نظر خاصی ندارند بلکه این مورد را تحت قاعده زنان غیر وقتیه قرار می دهند که تفصیل آن در فرض (د)خواهد آمد. 1_منهاج الصالحین، ج1، الفصل الخامس، توضیح المسائل جامع، ج1، م 575. 2 _ توضیح المسائل جامع 4 جلدی، ج1، مسأله 582. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️داخل کردن آب در دهان و فروبردن سهوی آن ⁉️اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان به سبب گرما، تشنگی یا شستن دهان ، آب را وارد دهانش کند و بی اختیار آب پایین برود، حکمش چیست ؟ 👈 هرگاه براى خنک شدن، يا بى‌جهت (مکارم: بدون هدف) ، آب در دهان بگرداند و بى اختيار فرو رود بايد قضا کند، امّا اگر فراموش کرده که روزه است و آب را فرو بَرَد قضا ندارد، همچنين اگر برای [مواردی که مضمضه در آن مستحب است مانند] وضو آب در دهان کند و بى‌اختيار فرو رود قضا بر او واجب نيست.(امام خمینی و آیت‌الله مکارم)۱ 👈درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه‌اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی‌اختیار فرو رود، بنابراحتیاط باید قضای آن روز را بگیرد ولی کفاره ندارد. (امام خامنه ای)۲ 👈 اگر به علّت «عطش و تشنگی» مضمضه کند، یعنی آب در دهان بگرداند و بی‌‌اختیار فرو رود؛ [آن روز روزه‌اش را ادامه دهد] و بعد رمضان قضایش را بگیرد. ولی اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا به جهتی غیر از عطش و تشنگی مثل مواردی که مضمضه در آن مستحب است مانند وضو، مضمضه کند و بی‌‌اختیار فرو رود، قضا ندارد.اما اگر بی‌هدف و از روی عبث آب در دهان چرخانده و سهوا و بدون عمد به یکباره فرو رفته روزه باطل نیست و قضایش نیز لازم نیست.(آیت الله سیستانی)۳ ❤️❤️ فرورفتن آب از راه بینی (استنشاق) ⁉️روزه داری که مثلا برای تمیز کردن بینی یا استنشاق مستحبی ، آب را وارد بینی کرده و ناخواسته آب پایین رفته، روزه اش چه حکمی دارد ؟ 👈اگر روزه‌دار، قصد فرو بردن آب را ندارد و می‌داند آب از حلق پایین نمی‌رود؛ بنابراین آب را داخل بینی می‌کند که مثلا بینی خود را تمیز کند یا برای استنشاق مستحبی وضو آب را داخل بینی کرده؛ در این فروض اگر آب بی‌اختیار فرو رود، روزه‌اش صحیح است.(آیات عظام:خامنه ای، مکارم و سیستانی)۴ 📚منابع ۱_آیت الله مکارم وامام، العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص47، توضیح المسائل مراجع، م1688 و توضیح المسائل مکارم، م1423 ۲_خامنه ای،جزوه اختلاف فتاوی،ارسالی دی ماه 1400 ۳_آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج2، م160 ۴_العروة الوثقى (المحشى)، ج‌1، ص: 351 و ج3، ص609، توضیح المسائل مراجع، ج 1،م 1689 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🌺در ادامه مباحث حکم دو خون بدون فاصله اقل طهر صورتهای دیگر آن نیز ذکر می شود ✅ج: صاحب عادت وقتیه عددیه باشد: 1- چنانچه یکی از دو خون در وقت و دیگری خارج از وقت:1 ☘- اگر خون در وقت مخالف با عدد باشد و دیگری که خارج از وقت است، موافق با عدد او باشد، در هر دو خون باید احتیاط کرد به جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه. (حضرت امام) ☘- زنی که عادت وقتیّه دارد، اگر بعد از آنکه سه روز یا بیشتر خون دید پاک شود و دوباره خون ببیند و فاصلة بین دو خون، کمتر از ده روز باشد و همة روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده، از ده روز بیشتر باشد و هر یک از دو خون طرف اوّل و دوّم به تنهایی از ده روز بیشتر نباشد، چند صورت دارد: 🌷1. آنکه تمام خونی که دفعة اوّل دیده یا مقداری از آن، در روزهای عادت باشد و خون دوّم که بعد از پاک شدن می بیند در روزهای عادت نباشد؛ در این صورت، باید همه خون اوّل را حیض و خون دوّم را استحاضه قرار دهد، مگر آنکه خون دوّم نشانه های حیض را داشته باشد که در این صورت، قسمتی از خون دوّم که به علاوه خون اوّل و پاکی بین آنها، روی هم از ده روز بیشتر نمیشود، حیض است و بقیّه، استحاضه می باشد. 🌷2. آنکه خون اوّل در روزهای عادت نباشد و تمام خون دوّم یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد که باید همه خون دوّم را حیض و خون اوّل را استحاضه قرار دهد. شایان ذکر است، در مورد حکم مذکور در بند (1)و (2)این مسأله، فرقی نیست که تعداد روزهای خون اوّل یا خون دوّم، مطابق با عدد عادت زن باشد یا مطابق نباشد و معیار در حیض قرار دادن خون، مراعات وقت است نه عدد عادت. بنابراین، خونی که در وقت دیده، حیض است، هرچند تعداد روزهایش مطابق با عدد عادتش نباشد. 🌷3. آنکه هر دو خون در روزهای عادت نباشد؛ در این صورت، اگر یکی دارای نشانه های حیض باشد و دیگری دارای نشانه های حیض نباشد، خونی که صفات حیض را دارا می باشد، حیض قرار دهد و خونی را که صفات حیض ندارد، استحاضه قرار دهد، امّا اگر هر دو خون، نشانه های حیض را دارا باشند یا هیچ یک از دو خون نشانه های حیض را نداشته باشند، باید خون طرف اوّل را حیض و خون طرف دوّم را استحاضه قرار دهد، هرچند احتیاط مستحب است که در هر دو خون احتیاط کند، خصوصاً در صورتی که هر دو خون نشانه های حیض را نداشته باشد. (آیت الله سیستانی) ☘- در صورتی که تمام یکی از دو خون در وقت است همان را حیض قرار داده و دیگری استحاضه است، و همچنین اگر بخشی از یکی از دو خون در زمان عادت باشد همان را حیض قرار دهد و اگر تقدم و تأخری پیش آمده است که به مقدار متعارف است آن تقدم و تاخر را هم از روزهای عادت بداند. (آیت الله مکارم) 📚منابع: 1 . تحریر الوسیلة، حضرت امام، ج1، فصل فی دم الحیض، م15. توضیح المسائل مراجع، م485. توضیح المسائل جامع ج1، مسأله562، العروه الوثقی، فصل فی الحیض، مسأله18. مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م462؛(مسئله مذکور مربوطه به وقتیه و وقتیه و عددیه است) کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈گفتیم غزه فراموش نشود 👈گفتیم زنان و کودکان گرسنه فراموش نشوند... 🖤🖤🖤 اما خدایا مصیبت امروز را چه کنیم؟ 😭😭😭 اعضای محترم را فراموش نکنیم...😔 👈: اگر دشمنى كه از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمين ترس باشد، بلاد مسلمين را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان‌ها واجب است... با بذل و جان، دفاع نمايند. ترجمه تحرير الوسيلة، ج‌2، ص327 👈 از طریق سایت مقام معظم رهبری به آدرس: Leader.ir قسمت کمک‌ها.... کمک به مردم لطفا این پیام را انتشار دهید. اگر یک نفر با تذکر شما کمکی بکند شما در قیامت از آن بهره خواهید برد... 🖤🖤🖤 این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇 https://eitaa.com/eporsesh
مبلغین محترم در منابر و کلاسهای خود غزه را فراموش نکنید... در مورد مصیبت سنگین امروز نباید کوتاهی شود... کمک مالی از طریق آدرس بالا به مردم ابلاغ گردد... جزاکم الله خیرا الجزا
❣حکم تزریق آمپول و سرم در حال روزه ⁉️اگر روزه دار بخواهد در حال روزه، آمپول، سرم و یا واکسن تزریق کند، روزه اش چه حکمی دارد؟ 🌸احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولى که به جاى غذا بکار میرود، خوددارى کند، ولی تزریق آمپولى که عضو را بى حس مى‌کند یا بجاى دوا استعمال مى‌شود اشکال ندارد.(امام خمینی)۱ 🌸احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپول‌های تقویتی و آمپول هایی که به رگ تزریق می‌شود و همچنین انواع سِرُم‌ها خودداری کند ولی تزریق آمپول غیر تقویتی در عضله؛ مانند آنتی بیوتیک یا مسکن یا آمپول بی حسی و نیز دارویی که روی زخم‌ها و جراحت‌ها گذاشته می‌شود، اشکال ندارد.(آیت الله خامنه ای)۲ 🌸 اقسام تزریقات – اعم از آمپول و سرم- روزه را باطل نمی‌کند هرچند سرم خون، قندی یا نمکی باشد.(آیت الله سیستانی)۳ 🌸 تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم های وریدی (که درست رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.(آیت الله مکارم)۴ ❣حکم تزریق خون در حال روزه ⁉️ آیا تزریق خون، روزه را باطل می کند؟۵ 🌸بنا بر احتیاط واجب، مبطل روزه است (آیات خامنه ای و مکارم). 🌸مبطل روزه نیست (آیت الله سیستانی ) ❣ حکم خارج کردن خون در حال روزه ⁉️آیا گرفتن خون برای آزمایش و یا خون دادن و یا حجامت در حال روزه اشکال دارد ؟ 🌸مبطل روزه نيست، ولى خارج کردن خونى که موجب ضعف شود ـ با حجامت و غيره ـ براى روزه‌دار کراهت دارد.۶ 📚منابع ۱_توضیح المسائل مراجع، م1576 ۲_ خامنه ای،رسالۀ نماز و روزه، م823؛ أجوبة الاستفتائات، سؤال۷۶۷ ۳_ سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م58 ۴_مکارم،توضیح‌المسائل، م1339 ۵_مکارم، توضیح المسائل،م1339؛ خامنه ای،سایت،احکام روزه،س191؛ استفتائات جامعه الزهراء، روزه، تزریق خون درحال روزه ۶_خامنه ای، سایت، احکام روزه، س192؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی ما یکره للصائم، مورد چهارم، توضیح المسائل مراجع، ج ،1م1657 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh