eitaa logo
معارف یار تبلیغ
934 دنبال‌کننده
48 عکس
15 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ‏ تَقِیٍّ. نماز وسیله تقرب و نزدیکی هر انسان با تقوا به خداوند است. (الکافی ج3 ، ص265) 🔹یکی از مسائلی که در مورد قرائت نماز، لازم است مد نظر قرار بگیرد این است که نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد،دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید.ملاک صحت قرائت، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان)آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.1 ⁉️گاهی افراد در این مساله دچار حساسیت و‌دقتهای زیاد می شوند و در نماز برخی از اذکار و کلمات را تکرار می کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که حکم تکرار اذکار نماز از روی وسواس چه حکمی دارد؟ 👈امام خمینی: اگر قسمتی از حمد و سوره و ذكرهای نماز را عمداً یا احتیاطاً چند مرتبه بگوید، اشكال ندارد ولی اگر به حد وسواس برسد و باز هم بگويد، بنابراحتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند.2 👈آیت الله خامنه ای: تکرار اذکار و قرائت در نماز از روی وسواس حرام نیست و نماز هم باطل نیست مشروط بر اینکه صورت نماز به هم نخورد.3 👈آیت الله سیستانی :هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا كلمه‏ای، شک كند كه آن آیه یا كلمه‏ را درست گفته یا نه، مثلاً شک كند كه «قُلْ هُوَ اللهُ‏ اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌‌تواند به شک خود اعتنا نكند؛ ولی اگر آن آیه یا كلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشكال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک كند، می‌‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تكرار نكند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست.4 👈آیت الله مکارم: هرگاه در آيه و يا ذکرى از نماز شک کند بايد آن را تکرار کند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نکند و اگر اعتنا کند نمازش اشکال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند.5 📚1-تحریر الوسیله، القول فی القراءة والذکر، م 13؛رساله آموزشی، درس41؛ توضیح الممسائل جامع، م1204؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 916 2-رساله مراجع،م 1016 و 1136 3-آیت الله خامنه ای، رساله نماز و روزه، م 207 و استفتاء شفاهی از معظم له(به نقل از حجت الاسلام رضایی،مسئول استفتائات) 4-توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، م1208 5- توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 924. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍امام عسکری علیه السلام در روایتی گهربار می فرمایند: «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ» از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى). همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید.(تحف العقول، ص 520 ) ⁉️ آیا عدول از نماز واجب به مستحب جایز است ؟ گاهی اوقات فرد در حال خواندن نماز واجب است و بین نماز کاری برایش پیش می آید مثلا درب منزل را می زنند و او با این تصور که می تواند نیت نمازش را به مستحبی تغییر دهد، نماز را به مستحبی تغییر می دهد، در حالی که عدول و تغییر نیت نماز از واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است : 👈امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم: فقط در دو مورد جایز است: اول: از نمـاز واجـب به نافله در ظهـر روز جمعـه؛ برای کسی که قرائت سوره ی جمعه را فرامـوش کرده و به جای آن سوره ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است (امام خامنه ای :مستحب است) می تواند، از نماز واجـب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سورهی جمعه به جا آورد. دوم: در جایی که شخص مشغول نماز باشد و نماز جماعت برپا شود و بترسد به جماعت نرسد، که در این صورت جایز است نمازش را نافله قرار دهد ودر دو رکعتی سالم دهد تا به جماعت برسد.1 👈آیت الله سیستانی: در دو مورد عدول جایز و مستحب است: مورد اول آن است که در نماز ظهر جمعه از روی فراموشی در رکعت اول سوره ای غیر سوره جمعه را کامل بخواند و بعد یادش بیاید می تواند نماز را به نافله عدول دهد و بعد از آن نماز واجبش را با سوره جمعه بخواند . مورد دیگر اگر موقعی که نمازگزار مشغول نماز واجب سه رکعتی یا چهار رکعتی است، نماز جماعت بر پا شود، چنانچه برگزاری نماز جماعت برای همان نمازی باشد که نمازگزار مشغول خواندن آن است و وارد قیام رکعت سوّم نشده، مستحب است نیّت نماز واجبش را به مستحبی برگرداند و آن را به نیّت نماز مستحبی دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند امّا اگر نمازگزار برای رکعت سوّم ایستاده و به رکوع نرفته، بنابر احتیاط واجب، برگرداندن نیّت از نماز واجب به نماز مستحبی صحیح نیست. شایان ذکر است جایز بودن برگرداندن نیّت، شامل نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح نمی شود و مشروعیّت برگرداندن نیّت از نماز دو رکعتی واجب به نماز دو رکعتی مستحبی ثابت نیست.2 📚 1- العروه الوثقی – فصل فی النیه م20 – الرابع – الخامس تحریر الوسیله، فصل فی النیه، م.12 مقام معظم رهبری، رساله آموزشی، ج،1 درس38 2-توضیح المسائل جامع، ج،1 م.1 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍در ‌روايت ‌است‌ از ‌امام‌ صادق‌ عليه ‌السلام ‌كه ‌‌مي‌فرمايند: كُلُّ شَيْ‏ءٍ نَظِيفٌ ‌حَتَّى ‌تَعْلَمَ أَنَّهُ ‌قَذِرٌ. ‌همه ‌اشیاء ‌در‌ عالم ‌تا زمانی ‌که ‌یقین ‌به نجاستشان  پیدا نکنی پاک‌ هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467) ⁉️ اگر ببینیم کسی چیز نجس یا متنجّسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند یا جایی از منزل او یا امثال آن نجس شده است، آیا واجب است به او اطلاع دهیم؟1 ❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس شده ایم 👈امام خمینی(ره): چنانچه صاحبش آن چیز را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند، مانند ظرف، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ بلکه چنانچه صاحبش آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى و طهارت واقعى است، استعمال مى کند؛ مثل وضو و غسل، در اینجا نیز بنابر احتیاط لازم، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ ولی اگر در کارى که شرط آن طهارت ظاهرى است استعمال مى کند؛ مثل لباس نمازگزار یا در کاری که شرط آن طهارت نیست ؛ مثل سوزاندن بنزین، در این نمونه ها گفتن به او واجب نیست. 👈آیت الله خامنه ای: اگر از وسائلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی است که اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود بنابر احتیاط واجب اطلاع لازم است در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست. آیت الله سیستانی👈 لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید،به دو شرط: اوّل آنکه،طرف در معرض آن باشد که درمخالفت تکلیف شرعى واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند و اگر این چنین نباشد، لازم نیست بگوید. مثلا نجس بودن لباسى را که طرف با آن نماز مى خواند،لازم نیست به او بگوید؛زیرا پاک بودن‌لباس شرط واقعى نیست.دوّم آنکه، احتمال بدهد که طرف به گفتة او ترتیب اثر دهد و امّا اگر بداند که ترتیب اثر نمى دهد،گفتن لازم نیست. آیت الله مکارم 👈در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب باید خبر دهد. ❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس نشده ایم مراجع تقلید 👈اعلام واجب نیست؛ بنابراین اگر ما ببینیم کسى چیز نجسى را مى خورد یا با لباس نجس نماز مى خواند، لازم نیست به او بگوییم. 📚1- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقى، ج1،فصل فی احکام النجاسه،مسئلة 32و35؛خامنه ای، أجوبة الاستفتائات، سؤال 282؛ رساله آموزشی، ج1،فصل دوم، درس9 و سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج1،اقتباس از مسئلة 141تا146، سایت آیت الله مکارم http://www.makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/255313/ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌝🌚وقت خواندن نماز آیات درکسوف و خسوف 🪐وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، چه زمانی است؟👇 🌛الف) ابتدای وقت آن 👈از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی) 🌜ب) انتهای وقت آن 👈بنابراحتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. ( امام خمینی ، آیت الله خامنه ای) 👈تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی) 👈وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم) 🌖کیفیت نیت در صورت تاخیر انداختن نماز آیات کسوف و خسوف 🪐اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟👇 👈 باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای) 👈 نیت ادا مانعی ندارد. (آیات عظام مکارم، سیستانی) 🌕 🌙کیفیت نیت در صورت اتمام کسوف و خسوف 🪐اگر بعد از تمام شدن خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی، بخواهد نماز آیات را بخواند، باید چه نیتی کند؟👇 👈 نماز را به نیت قضا بخواند . ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی) 🌗اگر بعد از اتمام کسوف و‌خسوف انسان متوجه شود آیا خواندن نماز آبات واجب است ؟ چنانچه تمام آن گرفته بوده باید قضای نماز آیات را بجا آورد و اگر مقداری از آن گرفته بوده قضا واجب نیست. ( امام خمینی ،آیات خامنه ای ،سیستانی و مکارم) 👀 نکته: اگر تمام خورشید یا ماه گرفته باشد و مکلف عمدا نماز نخوانده باشد، بنا براحتیاط واجب برای قضای نماز آیات غسل نموده و سپس نماز آیات را به نیت قضا بخواند . (آیت الله سیستانی) 📚 توضیح المسائل مراجع ،ج1، م1495و 1496 ،سایت ادمین امام خامنه ای، سوالت سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره .1052067 ،تحریر ،ج 1،م 4،عروة الوثقی،ج ، 1ص، 618،فصل فی صلاة الایات، منهاج الصالحین ،ج ،1صلاة الایات ،م703 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✍نماز آیات دو رکعت است ، که در هر رکعت پنج رکوع دارد ، و به دو صورت خوانده می‌شود: 👈صورت اوّل: بعد از نیّت، تکبیرة الاحرام بگوید و یک بار حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع برود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک بار حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود و همین‌ طور تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد، و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد. 👈صورت دوّم: بعد از نیّت و تکبیرة الاحرام و خواندن حمد، آیه‏های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند ، و پس از خواندن آیه ، به رکوع برود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوّم از همان سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم، سوره را تمام نماید 🔹نکته: طبق نظر برخی از مراجع تقلید مثل آیت الله خامنه ای و سیستانی بنابر احتیاط واجب «بسم الله الرحمن الرحیم» تنها را نمی توان به عنوان یک جزء قبل از رکوع اول خواند و باید آیه اول نیز همراه آن خوانده شود. 📚عروة،ج،1 فی صلاة الآیات، م1، توضیح المسائل مراجع،ج1 ،م1507و 1508،رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج1،درس55، رساله نماز، ارسالی دفتر معظم له، پاییز 1399 م 452 و 453؛ توضیح المسائل جامع ، سیستانی ،ج 1، م2031 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 حکم‌ پرداخت خمس توسط دیگری 🔹از مال خودش ⁉️ اگر شخصی بخواهد از اموالش، خمس اموال دیگری را بدون اجازه و اطلاعش بدهد،آیا مجزی است؟ 👈آیات خامنه ای : بدون اذن و اطلاع مکلف نیز پرداخت خمس کفایت می کند.1 👈 آیت الله سیستانی : اگر انسان بخواهد از مال خودش به صورت تبرّعی و مجّانی، خمس شخص دیگری را بپردازد،چنانچه خمس به اموال شخص مذکور تعلّق گرفته باشد، پرداخت خمس با درخواست وی اشکال ندارد، ولی بدون اطلاع و درخواست او کافی نیست؛ امّا اگر خمس در ذمّۀ شخص مذکور باشد، پرداخت مجّانی خمس از طرف وی - هرچند بدون اطلاع یا درخواست وی - اشکال ندارد و کافی است؛ مانند اینکه مالک یا شخص دیگر شیئی را که به آن خمس تعلّق گرفته، اتلاف یا مصرف کرده و ضامن خمس آن شده یا مالک، خمس را با حاکم شرع یا نماینده وی دستگردان یا مصالحه کرده باشد.2 🔹 از مال مدیون به خمس بدون اذن او ⁉️آیا جایز است از اموال کسی که خمس نمی دهد بدون رضایتش خمسش را جدا کرده و پرداخت کنیم و کفایت می کند؟ 👈امام خمینی:جایز نیست و کفایت نمی کند؛ بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلا بابت خمس حساب کند.3 📚1-استفتاء خصوصی امام خامنه ای، فایل (استفتائات جدیداردیبهشت1401 2-توضیح المسائل جامع، ج،2 م858 3-استفتائات حضرت امام، ج4 م3840؛ الرافد (جستجوی خمس) المطلب األوّل: مسؤولیّۀ الخمس بالنسبۀ ألغراض البیت وأموال الزوجۀ. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️بیماری که به خاطر شدت درد و مریضی و نبود پزشک همجنس مضطر می‌شود که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند. آیا این اضطرار برای پزشک هم مجوز شرعی محسوب می‌شود که حکم لمس یا نظر حرام از وی سلب شود؟ ✍به طور کلی، اضطرار رافع تکلیف از خود مضطر است نه غیر او. بله، اگر عنوان شرعی دیگری مثل وجوب حفظِ‌جان صدق کند، حکم حرمت از وی نیز برداشته می‌شود. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️آیا خواندن نماز آیات برای زلزله و رعد و برق و سایر آیات مخوفه وقت معینی دارد و اگر مکلف فورا نماز آیات را نخواند حکم آن چیست؟ 👈 امام خمینی :موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. 👈آیت الله خامنه ای :موقعى که زلزله و رعد و برق و امثال اینها اتفاق مى افتد، بنابر احتیاط باید فوراً نماز آیات بخوانند و اگر در آن هنگام نخواندند باید آن را تا آخر عمر بدون قصد اداء و قضاء بجا آورند. 👈آیت الله سیستانی :موقعی که زلزله، رعد و برق و مانند اینها اتّفاق می افتد و انسان بخواهد احتیاط کند (که این احتیاط در زلزله احتیاط واجب و در بقیه مستحب است،) اگر وقتشان وسعت داشته باشد، لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و اگر وقت تنگ باشد، مثل بسیاری از موارد زلزله، باید فوراً آن را بخواند طوری که در نظر عرف تأخیر محسوب نشود و اگر خواندن نماز را به تأخیر بیاندازد تا زمان متّصل به آیه بگذرد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که آن را بعداً بدون نیّت ادا و قضاء بخواند. 👈 آیت الله مکارم : هنگامى‏كه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق مى‏افتد بايد بلافاصله نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و احتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست به نیت مافی الذمه بخواند. 👀 اگر انسان پس از سپری شدن زمان متصل به آیه متوجه شود یکی از اسباب نماز آیات مثل زلزله اتفاق افتاده است: 👈 آیات سیستانی،مکارم:نماز آیات واجب نیست. 👈 آیت الله خامنه ای:اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده اند،احتیاط واجب آن است که آن را به جا آورند. ✅ زمان متصل به آیه : منظور زمانی است که عرفا آن را متصل به زمان زلزله بدانند و تشخیص آن به عهده مکلف است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍مکلف باید مسائلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد، مانند مسائل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگریاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. شناخت احکام دین و عمل به آنها سه راه دارد: 1. اجتهاد 2. احتیاط 3.تقلید ⁉️ در این قسمت راجع به تقلید نکاتی بیان می شود،یکی از مسائل مهم مساله انتخاب مرجع تقلید است و اینکه از چه راههایی می توان مرجع اعلم را شناخت؟ 1⃣ خود انسان یقین کند؛ مثل اینکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد (اجماع) 2⃣ دو نفر عالم عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، مکارم) دو نفر عالم و عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند،مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم و عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند.ظاهر این است که اجتهاد یا اعلمیت کسى به گفته یک نفر که موثق باشد نیز ثابت مى شود (آیت الله سیستانی) 3⃣ عده اى از اهل علم که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا مى شود، مجتهدبودن و اعلم بودن کسى را تصدیق کنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، سیستانی) 4⃣ اجتهاد و اعلم بودن شخصى به حدى شایع باشد که از آن شیوع و شهرت، براى انسان علم یا اطمینان حاصل شود( امام خمینی، آیت الله مکارم) 📚توضیح المسائل مراجع،م 5 و 3؛ سیدروح الله خمینی، تحریر الوسیله، ج1، تقلید، م19؛خامنه ای، رساله آموزشی، درس3،اجوبة الاستفتائات، س24و25و27؛مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م3؛سیستانی توضیح المسائل جامع، ج1،م8؛ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
احکام پوشاک- با جلد.pdf
6.95M
کتاب کاری از گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی روانۀ بازار نشر گردید. با تشکر از گروه تالیف و ارزیابی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در مشهد و قم و به ویژه حجت الاسلام و المسلمین دکتر که در تالیف اثر نقشی جدی داشتند؛ از کارشناسان و طلاب محترم تقاضا می‌شود ضمن استفادۀ از این اثر، در انتشار آن نیز کوشا باشند. با تشکر کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ⁉️در عقد موقت باید مدت و مهریه تعیین شود چنانچه در ازدواج موقت، مدت ازدواج طولانی مثلا 99 ساله باشد آیا این ازدواج صحیح است؟ در صورت صحت آیا موقت یا دائم محسوب می شود؟ 👈امام خمینی :اشكالی ندارد و عقد موقت محسوب می شود.1 👈 آیت الله خامنه ای: صحت عقد 99 ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشكال است (البته قطعا حكم دائم را ندارد)2 👈آیت الله سیستانی: نباید مدت عقد موقت از میزان احتمالی عمر یک از زوجین یا هر دوی آنها بیشتر باشد وگرنه عقد باطل است.3 👈آیت الله مکارم: عقدهاى موقّت طولانى مدّت، که تمام عمر یكى از دو طرف را شامل مى شود، در حكم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند.4 📚1-تحریرالوسیله، جلد2 ،کتاب النكاح، القول فی النكاح المنقطع، مساله 9 2-امام خامنه ای؛ استفتاء خصوصی در تاریخ خرداد 1402 3-منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، جلد3، مساله 244 4-مكارم استفتائات،ج4،سؤال6 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🖤🖤ضمن عرض تسلیت شهادت دبیر کل‌حزب الله سید حسن نصر الله و مردم مظلوم لبنان، بعضی از مسائل مهمّ در این روزهای حزن خدمت مبلغین محترم ارائه می‌گردد.👇 👈مسألۀ 1- اگر دشمنى که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد‌، بلاد مسلمین و یا مرزهاى آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان‌ها واجب است که از آن به هر وسیله‌اى که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند. 👈مسألۀ 2- این دفاع مشروط به حضور امام (علیهم السّلام) و اذن او و اذن نائب خاص یا عام او نیست‌ پس بر هر مکلف واجب است به هر وسیله که شده بدون هیچ قید و شرطی دفاع نمایند . مسألهٔ 3-دفاع از اسلام و مسلمین، متوقّف بر اذن والدین نیست؛ ولی در عین حال سزاوار است که انسان تا می‎تواند رضایت آنان را جلب کند و نیز در مورد مذکور، شرعاً رضایت همسر لازم نیست. توضیح بعضی از نکات👇 🔹1-جهاد دفاعی اگر ممکن باشد؛‌ منوط به اذن امام معصوم ع نیست و در این مسئله فقها اختلافی ندارند. بنابراین امروز که کیان جامعه اسلامی مورد هجوم دشمنان است؛‌ این جهاد در مواردی که ممکن است و تا جایی که خلاف آن را ثابت نکند؛ بر همه مسلمانان واجب است. 🔹2-در حکومت اسلامیِ فعلی، حضور فیزیکی و موارد مشابه منوط به این است که خلاف حکومت اسلامی نباشد؛ لذا در این موارد از باب اینکه خلاف مصلحت اهمّ‌عمل نشود؛ منتظر نظر رهبر معظم انقلاب هستیم. 🔹3-چون برای عده کثیری از مردم ممکن است -کم یا زیاد-؛ این نوع از جهاد که مصداقی از است از نظر شرعی واجب است. ✅بنابراین کمک به مجاهدین به حق اسلامی در لبنان و فلسطین بر کسانی که تمکن مالی دارند؛‌ نه مستحب. 📚امام خمینی ،تحریر الوسیله ، ج2، دفاع ، قسم اول دفاع ، م 1 و 2 سایت لیدر،پرسش و پاسخ منتخب، دفاع و جهاد کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh