eitaa logo
معارف یار تبلیغ
931 دنبال‌کننده
46 عکس
13 ویدیو
28 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
👈استفتائی کاربردی برای ائمۀ جماعات از 👇👇👇 ✳️آیا جایز است اموال مسجد را به صورت امانت در هیات استفاده کرد؟ ✅پاسخ: متولی مجاز است متعلقات غیر وقفی مسجد را در صورت صلاحدید در مصارف همسو با اهداف مسجد ( مانند اقامه عزای حضرت سید الشهدا علیه الصلاه و السلام یا جلسه تلاوت قرآن کریم ) به خارج از مسجد عاریه دهد.
✳️ ملاک تبعیت از امام‌جماعت چیست؟ مثلا اگر مأموم قنوت خود را طولانی‌ کند و دیرتر از امام جماعت به رکوع رود آیا جماعت وی باطل می‌شود؟ ✅پاسخ: ملاک صدق عرفی تبعیت است. در فرض مذکور اگر به رکوع امام نرسد یا اگر هم برسد آنقدر فاصله شود که تبعیت صدق نکند نماز مأموم فرادی می‌شود. ولی اگر با وجود رعایت تبعیت عرفی رکوع امام آنقدر سریع باشد که مخل به صدق تبعیت نشود نماز جماعت او صحیح است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✳️در وضوء، ملاکِ یک یا دوبار شستن عضو چیست؟ آیا ملاک فقط قصد است؟ یا آنکه هر بار شستن یک عضو به طور کامل خود به خود یک مرتبه به حساب می‌آید؟ مثلا اگر متوضی به قصد بار اول ده مرتبه بر صورتش آب بریزد آیا مجموع آن یک بار به حساب می‌آید؟ ✅پاسخ: تعدد شستن تابع صدق عرفی است مگر آنکه برای او معلوم نشود، در این صورت وابسته به قصد است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartablighه
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ❤️مسائل فرهنگی و عقیدتی در تولید و فروش لباس ✍نسبت به تولید و فروش لباس و همچنین پوشیدن و استفاده لباس، از جهت فرهنگی و عقیدتی، برخی از مسائل لازم است رعایت شود لذا هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید به وظیفه شرعی اش در این راستا توجه داشته باشد. در ادامه به برخی از موارد اشاره می شود :👇 🧶 لباس‌های مروج فرهنگ منحط غرب (پاپیون-کروات و...) ✍برخی از لباس‌ها به خودی خود حکم خاصی ندارند و پوشش آن‌ها اشکالی ندارد؛ ولی با توجه به عنوانی خاص پوشش آن‌ها در مکان یا زمان خاصی اشکال شرعی پیدا می‌کند. از جمله اینکه پوشش لباسی که مختص غیر مسلمان‌ها است و باعث تقویت دشمنان اسلام و تبلیغ و ترویج فرهنگ‌های غلط و ضد اسلامی آن‌ها می شود؛ حرام است ولی همین لباس ممکن است در زمان یا مکان دیگری چنین ویژگی نداشته باشد و لذا پوشیدن آن حرام نخواهد بود. به عنوان نمونه در مورد حکم شرعی کروات و پاپبون گفته شده: "پوشیدن کروات و پاپیون و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شوند؛ به‌ طوری که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود؛ جایز نیست." 🧶 تولید و فروش لباس‌هایی با نمادهای مخصوص فرقه‌های انحرافی ✍تولید و فروش هرگونه پوشاکی که حاوی نوشته‌ها و یا علامت‌ها و نمادهای مخصوص فرقه ها و گروه‌های انحرافی و ضد اسلامی مثل شیطان پرستان، همجنسگرایان و...باشد به نحوی که موجب تبلیغ آن‌ها شود و یا باعث تایید گناه و انحراف آن‌ها باشد؛ از نظر شرعی حرام است. 🧶 تروج مدگرایی در تولید و فروش لباس (برگزاری شوی لباس و...) ✍تبلیغ و ترویج سبک خاصی از لباس و ارائۀ مدهای جدید به خودی خود از نظر شرعی اشکالی ندارد؛ ولی در برخی موارد ممکن است همراه با گناه و معصیت شده و حرمت پیدا کند از جمله: 🔅اگر از مدها و الگوهایی استفاده شود که پوشش خلاف شرع دارند و جلوی نامحرم باشد. 🔅اگر جلوی نامحرم نیست؛ اما این کار باعث تبلیغ و ترویج سبک پوشش آن‌ها در اجتماع شود. 🔅اگر این کار باعث ترویج و تبلیغ فرهنگ منحطّ غربی گردد. 🔅اگر لباسی باشد که باعث ترویج و تبلیغ فرقه‌ها و گروه‌‎های انحرافی مثل شیطان پرستی و...شود. 🔅اگر این کار به نحوی باشد که ترویج اسراف و تبذیر و مصرف‌گرایی در پوشش و لباس باشد جایز نیست. 🔅اگر این کار برخلاف قوانین مربوطه باشد جایز نیست. 📚آیت‌الله سیستانی: https://www.sistani.org/persian/qa/01016/ آیت الله مکارم، سایت https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=263359&catid=-2 استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای، شمارۀ سوال: 1495716، تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۵ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ❤️مسائل فرهنگی و عقیدتی در تولید و فروش لباس ✍نسبت به تولید و فروش لباس و همچنین پوشیدن و استفاده لباس، از جهت فرهنگی و عقیدتی، برخی از مسائل لازم است رعایت شود لذا هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید به وظیفه شرعی اش در این راستا توجه داشته باشد. در ادامه به برخی از موارد اشاره می شود :👇 🧶 لباس‌های مروج فرهنگ منحط غرب (پاپیون-کروات و...) ✍برخی از لباس‌ها به خودی خود حکم خاصی ندارند و پوشش آن‌ها اشکالی ندارد؛ ولی با توجه به عنوانی خاص پوشش آن‌ها در مکان یا زمان خاصی اشکال شرعی پیدا می‌کند. از جمله اینکه پوشش لباسی که مختص غیر مسلمان‌ها است و باعث تقویت دشمنان اسلام و تبلیغ و ترویج فرهنگ‌های غلط و ضد اسلامی آن‌ها می شود؛ حرام است ولی همین لباس ممکن است در زمان یا مکان دیگری چنین ویژگی نداشته باشد و لذا پوشیدن آن حرام نخواهد بود. به عنوان نمونه در مورد حکم شرعی کروات و پاپبون گفته شده: "پوشیدن کروات و پاپیون و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شوند؛ به‌ طوری که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود؛ جایز نیست." 🧶 تولید و فروش لباس‌هایی با نمادهای مخصوص فرقه‌های انحرافی ✍تولید و فروش هرگونه پوشاکی که حاوی نوشته‌ها و یا علامت‌ها و نمادهای مخصوص فرقه ها و گروه‌های انحرافی و ضد اسلامی مثل شیطان پرستان، همجنسگرایان و...باشد به نحوی که موجب تبلیغ آن‌ها شود و یا باعث تایید گناه و انحراف آن‌ها باشد؛ از نظر شرعی حرام است. 🧶 تروج مدگرایی در تولید و فروش لباس (برگزاری شوی لباس و...) ✍تبلیغ و ترویج سبک خاصی از لباس و ارائۀ مدهای جدید به خودی خود از نظر شرعی اشکالی ندارد؛ ولی در برخی موارد ممکن است همراه با گناه و معصیت شده و حرمت پیدا کند از جمله: 🔅اگر از مدها و الگوهایی استفاده شود که پوشش خلاف شرع دارند و جلوی نامحرم باشد. 🔅اگر جلوی نامحرم نیست؛ اما این کار باعث تبلیغ و ترویج سبک پوشش آن‌ها در اجتماع شود. 🔅اگر این کار باعث ترویج و تبلیغ فرهنگ منحطّ غربی گردد. 🔅اگر لباسی باشد که باعث ترویج و تبلیغ فرقه‌ها و گروه‌‎های انحرافی مثل شیطان پرستی و...شود. 🔅اگر این کار به نحوی باشد که ترویج اسراف و تبذیر و مصرف‌گرایی در پوشش و لباس باشد جایز نیست. 🔅اگر این کار برخلاف قوانین مربوطه باشد جایز نیست. 📚آیت‌الله سیستانی: https://www.sistani.org/persian/qa/01016/ آیت الله مکارم، سایت https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=263359&catid=-2 استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای، شمارۀ سوال: 1495716، تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۵ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️ در مواردی که مال مخلوط به حرام عینیت خارجی ندارد مثل پولی که در یک حساب بانکی است و مبلغی از آن حرام است، آیا برای حلال شدن باید تخمیس شود؟ آیا می‌توان بخشی از آن را به نیت قسمت حلال برداشت نمود؟ ✅پاسخ: احتیاط واجب آن است که حساب بانکی نیز مانند عین خارجی تخمیس شود. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍ یکی از شرائط غسل، نبود مانع بر اعضای وضو و غسل است؛ بنابراین قبل از شستن عضو به نیت وضو یا غسل، لازم است مانع برطرف شود. مسئله ایجاد مانع و به تبع آن حکم وضو و غسل در برخی از آرایشهایی که اخیرا رواج پیدا کرده مهم است و باید دقت شود که با وظایف شرعی در تضاد نباشد،لذا لازم است از جهت موضوعی و حکمی، با موارد مبتلی به، آشنایی صورت بگیرد. در این گفتار حکم اکستنشن مو بررسی می شود. 🔷اکستنشن مو[1] 🔹انجام اکستنشن مو اگر مانع برای وضو و غسل نیست و یا اگر مانع است برای اولین نماز، بدون مشقت قابل برطرف کردن است؛ فی نفسه اشکالی ندارد.[2] 🔹گاهی موهای مصنوعی توسط چسب به پوست چسبانده می‌شود که مانع رسیدن آب است. اگر این چسب در کل محل مسح سر است باید برای وضو و غسل برداشته شود و اگر در غیر محل مسح سر است؛ باید برای غسل برداشته شود.[3] 🔺تذکر: در وضو قسمت جلوی سر كه مقابل پيشانى است جاى مسح مى‌باشد و هر جاى اين قسمت به هر اندازه مسح شود؛ كافى است. 🔹اگر موی مصنوعی توسط گیره یا کشی به ساق مو اضافه ‌شود و مانع از رسیدن آب به زیرش نباشد به گونه‌ای که در زمان غسل  زیر آن شسته می‌شود؛ اشکالی ندارد. 🔹در غسل علاوه بر شستن موهای کوتاه که جزء بدن حساب می‌شود، احتیاطا شستن موهای بلند سر نیز لازم است؛ بنابراین اگر اضافه کردن موی مصنوعی، مانع رسیدن آب به موی اصلی سر در قسمت‌های بلند آن باشد؛ باز هم بنا بر احتیاط باید مانع برای غسل برطرف شود.[4] 🔻راهکار: از آنجا که در احتیاط واجب می‌توان به فتوای مرجع عالم‌تر بعد از مرجع تقلید خود رجوع کرد؛[5] مقلدین آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانند احتیاط شستن موهای بلند را به آیت‌الله سیستانی رجوع نمایند. ایشان شستن موهای بلند برای غسل را لازم نمی‌دانند.[6] 📚[1] اکستنشن در اصطلاح به معنای افزودن مو به موهای طبیعی انسان می‌باشد. این کار به منظور افزایش قد، ضخامت، حجم، تغییر رنگ و حالت مو و... صورت می‌گیرد و انواع و روش‌های مختلفی دارد. [2] سوالات سامانه جامع، احکام بانوان، سوال: 1460366 [3] رسالۀ آموزشی، ج1، درس19 [4] سوالات سامانه جامع، احکام بانوان، سوال: 1460366 [5] https://portal.anhar.ir/node/64/?ref=sbttl#gsc.tab=0 [6] توضیح المسائل جامع، ج1،مسئلۀ 458 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 تاتو[1] 🔹حکم شرعی انجام تاتو 👈خالکوبی و تاتو، اگر ضرر قابل توجّهی بر بدن نداشته‌باشد؛ تشبه مرد به زن و یا بالعکس محسوب نگردد؛ ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب نیاید؛ مفسده‌ای نداشته‌باشد و برای غسل و وضو اشکال ایجاد نکند؛ فی نفسه اشکال ندارد.[2] 🔹مانعیت رنگ به کاررفته در تاتو 👈در مورد مانعیت تاتو برای غسل و وضو: الف-اگر زیر پوست باشد؛ مانعی برای وضو و غسل نیست. ب-اگر روی پوست باشد و مانند حنا جذب پوست شده و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به بدن شود؛ باز هم مانعی برای وضو و غسل نیست. ج-اگر روی پوست باشد و به سبب جرم داشتن مانع رسیدن آب به بدن شود؛ برای غسل و وضو باید برطرف گردد.[3] 🔹زخم‌شدن و ضررداشتن آب به سبب تاتو 👈نسبت به زخمی که در موضع تاتو ایجاد می شود باید این نکات مورد توجه قرار بگیرد: ❣اگر زخمی در اعضای وضو یا غسل است که آب برای آن ضرر ندارد؛ این زخم چه عمدی ایجاد شده باشد چه سهوی؛ مکلف موظف است؛ وضو و غسل معمولی انجام دهد. ❣اگر زخمی است که آب برای آن ضرر دارد؛ بسته به اینکه زخم را شخص عمدی ایجاد کرده یا سهوی حکم متفاوت می‌شود. 1⃣اگر زخم عمدی بدون ضرورت ایجاد شده؛ مانند عمل جراحی‌ای که ضرورت نداشته و فقط برای زیبایی انجام شده و بعد از عمل تا مدتی، استعمال آب برای زخم ضرر دارد. در این صورت مکلف موظف است با وضو و غسل جبیره‌ای به همراه انجام تیمم، نماز را بخواند و بعد از برطرف شدن این عذر بنابر احتیاط نمازها را قضا کند.[1] ⁉️تذکر: اولا اینکه بعد از انجام نماز با وضوی جبیره و تیمم، نماز دوباره قضا شود؛ طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای مبتنی بر احتیاط است و قبلا راهکار مواردی که مرجع تقلید احتیاط دارد؛ بیان شد و ثانیا گفته شد مراجعی مثل آیت‌الله سیستانی بین ایجاد زخم عمدی و مانع عمدی تفاوت قائلند؛ بنابراین مبلغین نسبت به این امر دقت کافی را داشته باشند. 2⃣اما اگر ایجاد زخم عمدی نبوده؛ مانند اینکه در حادثه‌ای زخم در بدن ایجاد شده و یا عمل جراحی جهت درمان ضرورت داشته و آب برای زخم آن ضرر دارد؛ در این فروض مکلف با انجام وضو و غسل جبیره‌ای نماز می‌خواند و همین نماز کافی است و قضا ندارد.[2] 📚[1] تاتو در قسمت‌های مختلف بدن از جمله ابرو، چشم، لب، دست و... انجام می‌شود. همچنین تاتوی ابرو به صورت‌های مختلفی ازجمله (هاشور، فیبروز، میکروبلدینگ، بولد بروز و...) انجام می‌شود. [2] سوالات سامانۀ جامع، احکام محتضر و اموات، سوال: 1398444 [3] سوالات سامانۀ جامع، احکام بانوان سوال: 1412648 [4] سوالات سامانه جامع، شمارۀ استفتاء: 1428618 [5] رسالۀ آموزشی، ج1، درس16 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 کاشت ناخن 🔺ایجاد عمدی مانع مانند ناخن زینتی که ضرورتی ندارد و برداشت آن برای وضو و غسل امکان‌پذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ شرعا جایز نیست و در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره‌ای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[1] 🔺مانعی مثل ناخن مصنوعی اگر قابل برداشتن است؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن هر چند به صورت جبیره انجام شود؛ باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[2] 🔷کاشت مژه 🔻یجاد مانع عمدی مانند کاشت مژۀ مصنوعی برای زینت که باعث نرسیدن آب به قسمتی از اعضای وضو یا غسل می‌شود، در صورتی که برطرف کردن آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ جایز نیست.[3] در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره‌ای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[4] 🔻رسیدن آب به موهای کوتاه صورت مانند ابرو و مژه در وضو و غسل واجب است.[5] بنابراین در غسل و وضو اگر مانعی باعث نرسیدن آب به مژه‌ها است؛ در صورتی که بدون مشقت قابل برداشت باشد؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[6] 📚[1] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در: https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php [2] همان [3] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم،  سوال شماره 13345651400/12/04 [4] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در: https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای قضا کردن نماز در این فرض بنا بر احتیاط است؛ که مکلف می‌تواند به نظرآیت‌الله سیستانی رجوع نماید(البته نظر ایشان دارای تفصیل است که با شرایطی نمازها قضا ندارد) [5] https://www.sistani.org/persian/qa/search/14538 [6] همان کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 زینت و وجوب پوشش آن مقابل نامحرم ✍ یکی از واجبات شرعی، پوشش زینت از نامحرم است. هر زینت و آرایشی که در عرف زینت حساب شود از نامحرم باید پوشانده شود.اما زینت چیست؟ و کدام زینت باید از نامحرم پوشانده شود؟ ❤️1-توضیحی در مورد زینت 👈زینت به آرایش‌هایی گفته می‌شود که جزء بدن شخص به شمار نمی‌رود، (مانند انواع زیور، طلا و جواهر) و همچنین به آرایش‌هایی گفته می‌شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (مانند سرمه و رنگ مو) علاوه بر این، خود زیبایی‌های طبیعی بدن (اندام و زیبایی‌های بدن) نیز زینت شمرده می‌شود. [بنابراین می‌توان گفت] هر چیزی که عرفا زینت محسوب شود؛ بانوان باید آن را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست‌ها تا مچ، به شرطی که همراه با زینت و آرایشی نباشند؛ از این حکم مستثنی می‌باشند.[1] ❤️2-مصادیق عرفی زینت   ❣آرایش صورت مثل ابروی تاتو شده و یا ابروی رنگ شده، سرمۀ چشم، رژ لب و ... در فرضی که نزد عرف زینت حساب شوند؛ از مصادیق زینت به حساب آمده و باید از نامحرم پوشانده شوند.[2] البته مواردی مثل رژ لب قطعا زینت محسوب می‌گردند. ❣کاشت ناخن و مژه مصنوعی زینت و آرایش است و باید از نامحرم پوشیده شود.[3]  ❣ موهای اکستنشن شده و یا کلاه‌گیس که زن روی موهای خود قرار داده با توجّه به این که عرفاً زینت محسوب می‌شود؛ در جایی که در معرض دید نامحرم است، کفایت از حجاب نمی‌کند و بنابراحتیاط واجب باید از نامحرم پوشانده شود.[4] ❣کاشت نگین و پرسینگ بینی و لب و ابرو زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.[5] 💚 دو تذکر: 1-تشخیص زینت بر عهده عرف است و معیار هر آن چیزی است که عرفاً زینت محسوب گردد. [6] 2-شاید پوشش بعضی از مصادیق ذکر شده در بالا طبق نظر یک مرجع دیگر لازم نباشد؛ دقت شود که متن مبتنی بر نظر آیت‌الله خامنه‌ای است و مطابق احتیاط. 🔷عدم پوشش کافی لباس،‌جلب توجه نامحرم، مسببیت برای فساد و حرام... ✍غیر از عنوان "زینت" که احکامی را در پی دارد و در نکات قبل به آن اشاره شد؛ عناوین دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند محدودیت شرعی را به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه لباسی که زینت نیست؛ اما پوشش کافی را برای اعضای بدن زن ایجاد نمی‌کند؛ لباسی که تنگ و چسبان است و باعث تحریک می‌گردد و ... با اینکه چه بسا از لباس‌های زینتی نیز محسوب نگردند؛‌ در بحث پوشش کافی نیستند و زن با پوشیدن آن‌ها جلوی نامحرم مرتکب حرام و گناه می‌گردد. بنابراین "زینت" بودن تنها معیار حرمت نیست و نازک و بدن نمابودن و تنگ و چسبان بودن لباس نیز باید دقت شود.[7] نکته مهمّ دیگر آنکه بعضی از این عناوین اختصاصی به زنان ندارد و مردان نیز باید رعایت کنند. 📚 [1] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868 [2] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629 [3] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629 [4] سوالات سامانه جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1339841 [5] سایت لیدر،احکام صنفی،احکام آرایشگران، سوال 90 [6] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868 [7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 نگاه مرد به زن (حکم نگاه به زینت و‌ آرایش،‌ بدن زن، اعضای داخلی بدن زن)[1] 🌺 نگاه مرد به بدن و موهای زن نامحرم (به جز صورت و دست‌ها تا مچ) به قصد لذت یا بدون قصد لذت، حرام است.[2] 🌺نگاه به صورت و دست آرایش کرده زن نامحرم جایز نیست.[3] 🌺نگاه مرد به زینت زن جایز نیست؛ بنابراین اظهار مواردی مثل النگو طبق نظر مراجعی مثل امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای جایز نیست. همچنین درمورد حلقۀ ازدواج نیز در کلام امام خمینی تصریح شده است إظهار آن جائز نيست. [4] ⛔️تذکر : ❣در مورد مواردی مانند موی مصنوعی در کلام آیت‌الله خامنه‌ای تصریح شده بنابر احتیاط واجب، باید از نامحرم پوشانده شود.[5] ❣آیت‌الله سیستانی می‌فرماید: بر بانوان واجب است آرایش و زینت خود را از نامحرم بپوشانند. بنابراین، اموری مانند موی مصنوعی و کلاه‌گیس، لاک ناخن، حنای دست، لنزهای رنگی چشم، بعضی از اقسام تاتو یا مژه یا ناخن مصنوعی، چنانچه عرفاً نوعی زینت محسوب شود؛ لازم است از نامحرم پوشانده شود؛ شایان ذکر است، از بین زینت‌ها، سرمه کشیدن، برداشتن ابرو، اصلاح صورت، حلقه و انگشتر دست و النگو و دستبند استثنا می‌شود و پوشش آن‌ها فی نفسه واجب نیست.[6] طبق نظر این فقیه نگاه به صورت و دست زینت‌شدۀ زن نامحرم در مواردی که پوشش آن زینت واجب نیست؛ فی نفسه جایز است.[7] 🌺نگاه به موی جداشدۀ زن اشکالی ندارد.[8] 🌺اگر مردی با قصد لذت به صورت آرایش‌شدۀ محارم خود (غیر از  همسرش) نگاه کند گناه و حرام است؛ اما اگر بدون قصد لذت و مفسده باشد و باعث تحریک نگردد؛ اشکالی ندارد.[9] 🌺نگاه به باطن بدن زن نامحرم بدون تحریک و ریبه جایز است؛ مگر داخل دهان که احوط عدم جواز است. البته آن مقدار از دهان که در مقام تخاطب نمایان است اشکال ندارد.[10] 📚 [1] در بحث نگاه و لمس نامحرم استثنائاتی وجود دارد که در رساله ذکر شده است. به عنوان نمونه در مواقع ضرورت که نجات جان نامحرم در میان است یا درمان بیماری که مستلزم لمس و نظراست و پزشک همجنس نباشد. [2] رساله آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن [3] استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 711500    تاریخ استفتاء: 1395/08/14 [4] https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847 و سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف، بحث آرایش، س74، استفتاءات (امام خمينى)، ج‌3، ص257، العروة الوثقى مع تعاليق الإمام الخمينی، ص292، فصل في الستر و الساتر، مسئله 1 و توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31 [5] همان [6] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 30 و 32 [7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، مسئلۀ 2 [8] https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871 http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c و توضیح المسائل جامع، ج4، نگاه به عضو جدا شده از نامحرم، مسئۀ 15 [9] رسالۀ آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن [10] سایت مقام معظم رهبری، تفاوت فتاوا، استفتاء 109 و سوالات سامانه جامع نگاه، پوشش و معاشرت سوال شماره 1309665 تاریخ استفتاء: 1400. طبق نظر آیت‌الله سیستانی نگاه کردن به داخل دهان زن به شرطی که محرک شهوت نباشد و خوف افتادن در گناه نیز نباشد؛ اشکال ندارد؛ امّا نگاه کردن به سایر اعضاء داخلی بدن زن مانند معده، روده و کبد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، هرچند بدون لذّت جنسی و ترس به گناه افتادن باشد. (توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد، مسئلۀ 6) کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 اپیلاسیون، لیزر،‌ عمل‌های زیبایی و آرایش" توسط نامحرم 🟢 اپیلاسیون 1-اپیلاسیون همۀ قسمت‌های بدن به جز عورت، توسط هم‌جنس، به شرط اینکه مفسده و تحریک شهوتی نباشد؛ جایز است. 2-اپیلاسیون بدن حتی ساعد و ساق پا توسط نامحرم حرام است. 3-اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر، حرام است. بنابراین مواردی مثل درخواست شوهر، تمیزی و یا زیبایی دلیلی بر جواز اپیلاسیون عورت توسط غیر شوهر نیست.[1] 🔵 عمل‌های زیبایی توسط پزشک غیر همجنس 1-اگر عمل زیبایی در صورت و کف دست‌ها باشد؛ مانند عمل بینی؛ چنانچه ضرر قابل توجه نداشته باشد و منجر به لمس نامحرم یا نگاه حرام نشود؛[2] از حیث نگاه و لمس اشکال ندارد.[3] اما اگر بدون ضرورت باعث شود مکلف نتواند نمازش را با وضو و غسل بخواند انجام آن جایز نخواهد بود. 2-اگر عمل زیبایی در غیر صورت و دست‌ها باشد؛ در غیر ضرورت، لمس و نظر پزشک غیر همجنس، جایز نیست.[4] 🟣 آرایش توسط نامحرم اصلاح و رنگ موی زن توسط آرایشگر مرد نامحرم، جایز نیست و اصلاح موی سر مرد یا رنگ‌کردن آن توسط زن نامحرم در صورتی که مستلزم لمس باشد یا مفسده داشته باشد؛ جایز نیست.[5] ⛔️ تذکر: لمس موی مرد، توسط زن نامحرم هر چند پوست سر لمس نشود و به قصد لذت نباشد؛ جایز نیست.[6] 📚 [1] رسالۀ آموزشی، ج1، درس6، احکام تخلی و سوالات سامانه جامع شماره استفتا852175 [2] نگاه‌های حرام در بالا توضیح داده شدند. به عنوان مثال اگر در عمل زیبایی که ضرورتی ندارد؛ پزشک مرد مجبور باشد داخل بدن زن را ببیند؛ این نگاه، مصداقی از نگاه‌های غیر مشروع است. [3] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء‌838001 [4] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء 1241775 [5] سایت لیدر،احکام صنفی، احکام آرایشگران سوال 154و155 [6] استفتاء سایت اسلام کوئست از دفاتر آقایان مراجع خامنه‌ای،‌ سیستانی و ... موجود در: https://www.islamquest.net/fa/archive/fa90965 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🏴🏴🏴 ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرتش در روایتی می فرمایند: ✨ خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم ✨ بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند . 📚 دلائل الإمامه ، ص 76 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh