﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
تاتو[1]
🔹حکم شرعی انجام تاتو
👈خالکوبی و تاتو، اگر ضرر قابل توجّهی بر بدن نداشتهباشد؛ تشبه مرد به زن و یا بالعکس محسوب نگردد؛ ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب نیاید؛ مفسدهای نداشتهباشد و برای غسل و وضو اشکال ایجاد نکند؛ فی نفسه اشکال ندارد.[2]
🔹مانعیت رنگ به کاررفته در تاتو
👈در مورد مانعیت تاتو برای غسل و وضو: الف-اگر زیر پوست باشد؛ مانعی برای وضو و غسل نیست. ب-اگر روی پوست باشد و مانند حنا جذب پوست شده و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به بدن شود؛ باز هم مانعی برای وضو و غسل نیست. ج-اگر روی پوست باشد و به سبب جرم داشتن مانع رسیدن آب به بدن شود؛ برای غسل و وضو باید برطرف گردد.[3]
🔹زخمشدن و ضررداشتن آب به سبب تاتو
👈نسبت به زخمی که در موضع تاتو ایجاد می شود باید این نکات مورد توجه قرار بگیرد:
❣اگر زخمی در اعضای وضو یا غسل است که آب برای آن ضرر ندارد؛ این زخم چه عمدی ایجاد شده باشد چه سهوی؛ مکلف موظف است؛ وضو و غسل معمولی انجام دهد.
❣اگر زخمی است که آب برای آن ضرر دارد؛ بسته به اینکه زخم را شخص عمدی ایجاد کرده یا سهوی حکم متفاوت میشود.
1⃣اگر زخم عمدی بدون ضرورت ایجاد شده؛ مانند عمل جراحیای که ضرورت نداشته و فقط برای زیبایی انجام شده و بعد از عمل تا مدتی، استعمال آب برای زخم ضرر دارد. در این صورت مکلف موظف است با وضو و غسل جبیرهای به همراه انجام تیمم، نماز را بخواند و بعد از برطرف شدن این عذر بنابر احتیاط نمازها را قضا کند.[1]
⁉️تذکر: اولا اینکه بعد از انجام نماز با وضوی جبیره و تیمم، نماز دوباره قضا شود؛ طبق نظر آیتالله خامنهای مبتنی بر احتیاط است و قبلا راهکار مواردی که مرجع تقلید احتیاط دارد؛ بیان شد و ثانیا گفته شد مراجعی مثل آیتالله سیستانی بین ایجاد زخم عمدی و مانع عمدی تفاوت قائلند؛ بنابراین مبلغین نسبت به این امر دقت کافی را داشته باشند.
2⃣اما اگر ایجاد زخم عمدی نبوده؛ مانند اینکه در حادثهای زخم در بدن ایجاد شده و یا عمل جراحی جهت درمان ضرورت داشته و آب برای زخم آن ضرر دارد؛ در این فروض مکلف با انجام وضو و غسل جبیرهای نماز میخواند و همین نماز کافی است و قضا ندارد.[2]
📚[1] تاتو در قسمتهای مختلف بدن از جمله ابرو، چشم، لب، دست و... انجام میشود. همچنین تاتوی ابرو به صورتهای مختلفی ازجمله (هاشور، فیبروز، میکروبلدینگ، بولد بروز و...) انجام میشود.
[2] سوالات سامانۀ جامع، احکام محتضر و اموات، سوال: 1398444
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام بانوان سوال: 1412648
[4] سوالات سامانه جامع، شمارۀ استفتاء: 1428618
[5] رسالۀ آموزشی، ج1، درس16
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔷 کاشت ناخن
🔺ایجاد عمدی مانع مانند ناخن زینتی که ضرورتی ندارد و برداشت آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ شرعا جایز نیست و در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[1]
🔺مانعی مثل ناخن مصنوعی اگر قابل برداشتن است؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن هر چند به صورت جبیره انجام شود؛ باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[2]
🔷کاشت مژه
🔻یجاد مانع عمدی مانند کاشت مژۀ مصنوعی برای زینت که باعث نرسیدن آب به قسمتی از اعضای وضو یا غسل میشود، در صورتی که برطرف کردن آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ جایز نیست.[3] در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[4]
🔻رسیدن آب به موهای کوتاه صورت مانند ابرو و مژه در وضو و غسل واجب است.[5] بنابراین در غسل و وضو اگر مانعی باعث نرسیدن آب به مژهها است؛ در صورتی که بدون مشقت قابل برداشت باشد؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[6]
📚[1] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در:
https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php
[2] همان
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال شماره 13345651400/12/04
[4] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در:
https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php
طبق نظر آیتالله خامنهای قضا کردن نماز در این فرض بنا بر احتیاط است؛ که مکلف میتواند به نظرآیتالله سیستانی رجوع نماید(البته نظر ایشان دارای تفصیل است که با شرایطی نمازها قضا ندارد)
[5]
https://www.sistani.org/persian/qa/search/14538
[6] همان
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔷 زینت و وجوب پوشش آن مقابل نامحرم
✍ یکی از واجبات شرعی، پوشش زینت از نامحرم است. هر زینت و آرایشی که در عرف زینت حساب شود از نامحرم باید پوشانده شود.اما زینت چیست؟ و کدام زینت باید از نامحرم پوشانده شود؟
❤️1-توضیحی در مورد زینت
👈زینت به آرایشهایی گفته میشود که جزء بدن شخص به شمار نمیرود، (مانند انواع زیور، طلا و جواهر) و همچنین به آرایشهایی گفته میشود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (مانند سرمه و رنگ مو) علاوه بر این، خود زیباییهای طبیعی بدن (اندام و زیباییهای بدن) نیز زینت شمرده میشود. [بنابراین میتوان گفت] هر چیزی که عرفا زینت محسوب شود؛ بانوان باید آن را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دستها تا مچ، به شرطی که همراه با زینت و آرایشی نباشند؛ از این حکم مستثنی میباشند.[1]
❤️2-مصادیق عرفی زینت
❣آرایش صورت مثل ابروی تاتو شده و یا ابروی رنگ شده، سرمۀ چشم، رژ لب و ... در فرضی که نزد عرف زینت حساب شوند؛ از مصادیق زینت به حساب آمده و باید از نامحرم پوشانده شوند.[2] البته مواردی مثل رژ لب قطعا زینت محسوب میگردند.
❣کاشت ناخن و مژه مصنوعی زینت و آرایش است و باید از نامحرم پوشیده شود.[3]
❣ موهای اکستنشن شده و یا کلاهگیس که زن روی موهای خود قرار داده با توجّه به این که عرفاً زینت محسوب میشود؛ در جایی که در معرض دید نامحرم است، کفایت از حجاب نمیکند و بنابراحتیاط واجب باید از نامحرم پوشانده شود.[4]
❣کاشت نگین و پرسینگ بینی و لب و ابرو زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.[5]
💚 دو تذکر:
1-تشخیص زینت بر عهده عرف است و معیار هر آن چیزی است که عرفاً زینت محسوب گردد. [6]
2-شاید پوشش بعضی از مصادیق ذکر شده در بالا طبق نظر یک مرجع دیگر لازم نباشد؛ دقت شود که متن مبتنی بر نظر آیتالله خامنهای است و مطابق احتیاط.
🔷عدم پوشش کافی لباس،جلب توجه نامحرم، مسببیت برای فساد و حرام...
✍غیر از عنوان "زینت" که احکامی را در پی دارد و در نکات قبل به آن اشاره شد؛ عناوین دیگری نیز وجود دارد که میتواند محدودیت شرعی را به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه لباسی که زینت نیست؛ اما پوشش کافی را برای اعضای بدن زن ایجاد نمیکند؛ لباسی که تنگ و چسبان است و باعث تحریک میگردد و ... با اینکه چه بسا از لباسهای زینتی نیز محسوب نگردند؛ در بحث پوشش کافی نیستند و زن با پوشیدن آنها جلوی نامحرم مرتکب حرام و گناه میگردد. بنابراین "زینت" بودن تنها معیار حرمت نیست و نازک و بدن نمابودن و تنگ و چسبان بودن لباس نیز باید دقت شود.[7] نکته مهمّ دیگر آنکه بعضی از این عناوین اختصاصی به زنان ندارد و مردان نیز باید رعایت کنند.
📚 [1] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868
[2] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629
[4] سوالات سامانه جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1339841
[5] سایت لیدر،احکام صنفی،احکام آرایشگران، سوال 90
[6] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868
[7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔷 نگاه مرد به زن (حکم نگاه به زینت و آرایش، بدن زن، اعضای داخلی بدن زن)[1]
🌺 نگاه مرد به بدن و موهای زن نامحرم (به جز صورت و دستها تا مچ) به قصد لذت یا بدون قصد لذت، حرام است.[2]
🌺نگاه به صورت و دست آرایش کرده زن نامحرم جایز نیست.[3]
🌺نگاه مرد به زینت زن جایز نیست؛ بنابراین اظهار مواردی مثل النگو طبق نظر مراجعی مثل امام خمینی و آیتالله خامنهای جایز نیست. همچنین درمورد حلقۀ ازدواج نیز در کلام امام خمینی تصریح شده است إظهار آن جائز نيست. [4]
⛔️تذکر :
❣در مورد مواردی مانند موی مصنوعی در کلام آیتالله خامنهای تصریح شده بنابر احتیاط واجب، باید از نامحرم پوشانده شود.[5]
❣آیتالله سیستانی میفرماید: بر بانوان واجب است آرایش و زینت خود را از نامحرم بپوشانند. بنابراین، اموری مانند موی مصنوعی و کلاهگیس، لاک ناخن، حنای دست، لنزهای رنگی چشم، بعضی از اقسام تاتو یا مژه یا ناخن مصنوعی، چنانچه عرفاً نوعی زینت محسوب شود؛ لازم است از نامحرم پوشانده شود؛ شایان ذکر است، از بین زینتها، سرمه کشیدن، برداشتن ابرو، اصلاح صورت، حلقه و انگشتر دست و النگو و دستبند استثنا میشود و پوشش آنها فی نفسه واجب نیست.[6] طبق نظر این فقیه نگاه به صورت و دست زینتشدۀ زن نامحرم در مواردی که پوشش آن زینت واجب نیست؛ فی نفسه جایز است.[7]
🌺نگاه به موی جداشدۀ زن اشکالی ندارد.[8]
🌺اگر مردی با قصد لذت به صورت آرایششدۀ محارم خود (غیر از همسرش) نگاه کند گناه و حرام است؛ اما اگر بدون قصد لذت و مفسده باشد و باعث تحریک نگردد؛ اشکالی ندارد.[9]
🌺نگاه به باطن بدن زن نامحرم بدون تحریک و ریبه جایز است؛ مگر داخل دهان که احوط عدم جواز است. البته آن مقدار از دهان که در مقام تخاطب نمایان است اشکال ندارد.[10]
📚 [1] در بحث نگاه و لمس نامحرم استثنائاتی وجود دارد که در رساله ذکر شده است. به عنوان نمونه در مواقع ضرورت که نجات جان نامحرم در میان است یا درمان بیماری که مستلزم لمس و نظراست و پزشک همجنس نباشد.
[2] رساله آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن
[3] استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 711500 تاریخ استفتاء: 1395/08/14
[4] https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847 و
سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف، بحث آرایش، س74، استفتاءات (امام خمينى)، ج3، ص257، العروة الوثقى مع تعاليق الإمام الخمينی، ص292، فصل في الستر و الساتر، مسئله 1 و توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31
[5] همان
[6] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 30 و 32
[7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، مسئلۀ 2
[8] https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871
http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c
و توضیح المسائل جامع، ج4، نگاه به عضو جدا شده از نامحرم، مسئۀ 15
[9] رسالۀ آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن
[10] سایت مقام معظم رهبری، تفاوت فتاوا، استفتاء 109 و سوالات سامانه جامع نگاه، پوشش و معاشرت سوال شماره 1309665 تاریخ استفتاء: 1400.
طبق نظر آیتالله سیستانی نگاه کردن به داخل دهان زن به شرطی که محرک شهوت نباشد و خوف افتادن در گناه نیز نباشد؛ اشکال ندارد؛ امّا نگاه کردن به سایر اعضاء داخلی بدن زن مانند معده، روده و کبد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، هرچند بدون لذّت جنسی و ترس به گناه افتادن باشد. (توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد، مسئلۀ 6)
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔷 اپیلاسیون، لیزر، عملهای زیبایی و آرایش" توسط نامحرم
🟢 اپیلاسیون
1-اپیلاسیون همۀ قسمتهای بدن به جز عورت، توسط همجنس، به شرط اینکه مفسده و تحریک شهوتی نباشد؛ جایز است.
2-اپیلاسیون بدن حتی ساعد و ساق پا توسط نامحرم حرام است.
3-اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر، حرام است. بنابراین مواردی مثل درخواست شوهر، تمیزی و یا زیبایی دلیلی بر جواز اپیلاسیون عورت توسط غیر شوهر نیست.[1]
🔵 عملهای زیبایی توسط پزشک غیر همجنس
1-اگر عمل زیبایی در صورت و کف دستها باشد؛ مانند عمل بینی؛ چنانچه ضرر قابل توجه نداشته باشد و منجر به لمس نامحرم یا نگاه حرام نشود؛[2] از حیث نگاه و لمس اشکال ندارد.[3] اما اگر بدون ضرورت باعث شود مکلف نتواند نمازش را با وضو و غسل بخواند انجام آن جایز نخواهد بود.
2-اگر عمل زیبایی در غیر صورت و دستها باشد؛ در غیر ضرورت، لمس و نظر پزشک غیر همجنس، جایز نیست.[4]
🟣 آرایش توسط نامحرم
اصلاح و رنگ موی زن توسط آرایشگر مرد نامحرم، جایز نیست و اصلاح موی سر مرد یا رنگکردن آن توسط زن نامحرم در صورتی که مستلزم لمس باشد یا مفسده داشته باشد؛ جایز نیست.[5]
⛔️ تذکر:
لمس موی مرد، توسط زن نامحرم هر چند پوست سر لمس نشود و به قصد لذت نباشد؛ جایز نیست.[6]
📚 [1] رسالۀ آموزشی، ج1، درس6، احکام تخلی و سوالات سامانه جامع شماره استفتا852175
[2] نگاههای حرام در بالا توضیح داده شدند. به عنوان مثال اگر در عمل زیبایی که ضرورتی ندارد؛ پزشک مرد مجبور باشد داخل بدن زن را ببیند؛ این نگاه، مصداقی از نگاههای غیر مشروع است.
[3] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء838001
[4] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء 1241775
[5] سایت لیدر،احکام صنفی، احکام آرایشگران سوال 154و155
[6] استفتاء سایت اسلام کوئست از دفاتر آقایان مراجع خامنهای، سیستانی و ... موجود در:
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa90965
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🏴🏴🏴
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرتش در روایتی می فرمایند:
✨ خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم
✨ بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند .
📚 دلائل الإمامه ، ص 76
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
⁉️ آیا نمازگزار میتواند در جواب کسی که به او سلام کرده است به لفظ سلام اکتفاء نماید و "علیک" یا "علیکم" را تلفظ نکند؟
✍پاسخ:میتواند به آن اکتفاء کند.
⁉️ کسی که میداند اگر در رکعت اول نماز روی زمین سجده کند در رکعات بعدی قادر به ایستادن نخواهد بود، وظیفه او نسبت به نماز چگونه است؟ آیا بر زمین سجده کند و نماز را نشسته ادامه دهد یا آنکه میتواند سجده خود را روی صندلی انجام دهد تا قادر به قیام رکعات بعدی باشد؟
✍ پاسخ: باید روی زمین سجده کند و اگر نتوانست برای رکعات بعد بایستد نماز را نشسته ادامه دهد.
.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔹مدل غربی در آرایش و اصلاح مو
⁉️یکی از مسائلی که در بحث آرایش و زینت مطرح است و بعضا بین جوانان رواج دارد، استفاده از مدل های غربی و یا اصلاح کردن موها به مدل غیر همجنس است،آیا انجام این امور شرعا اشکال دارد یا خیر ؟
❣قاعدۀ استفاده از مدلهای غربی
👈هر چیزی که ترویج فرهنگ مبتذل غرب محسوب گردد؛ جایز نیست.[1] به عبارت دیگر آرایش و زینتی که منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی میشود؛ جایز نیست.[2]
❣بعضی از مصادیق مدلهای غربی
👈رنگ نمودن موها با رنگهای غیر متعارف در جامعه مثل رنگ صورتی، سبز، قرمز و غیره که میان مردم شایع نیست؛ در صورتی که تشبّه به کفار بوده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد؛ جایز نیست.[3]
❣آموزش مدل های غربی
👈آموزش دادن و اصلاح موهای سر و صورت به مدل های غربی و یا فِرَق ضالّه و شیطانی جایز نیست.
🔹اصلاح مو به مدل غیر همجنس
👈اصلاح موی زنان به مدل مردانه و موی مردان به مدل زنانه در صورتی که تشبّه زن به مرد و تشبّه مرد به زنان محسوب شود؛ جایز نیست.
📚[1] سیدعلی خامنهای، جزوۀ روابط زن و مرد، سوال 92 و
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847
[2] سیدعلی خامنهای،احکام آرایشگران، سوال 3، موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871
[3] سیدعلی خامنهای، جزوۀ روابط زن و مرد، ، سوال 88 و
https://www.leader.ir/fa/book/11?sn=21792
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔹درآمد از طریق آموزش آرایشگری
✍در دین اسلام سفارش زیادی به کسب و کار و تلاش، برای به دست آوردن روزی حلال شده است
.همچنین در روایات اهل بیت (علیهم السلام)، آثار سوءِ فراوانی برای حرامخواری ذکر شدهاست. آشکاری تاثیر مال حرام در نسل، یکی از این آثار است.همچنین مال حرامی که صدقه داده شود یا با آن حج خانۀ خدا انجام گردد و یا با آن صلۀ رحم شود؛ مقبول نیست و اثری که از این امور مدنظر بندگان است؛ محقق نخواهد شد، لذا لازم است در کسب و کار به مسائل شرعی مربوطه دقت شود.
با توجه به مباحث گذشته که در باب آرایش و زینت مطرح شد، نسبت به درآمد حاصله از آموزش آرایشگری،نکاتی قابل توجه است:
❣درآمد حاصل از آموزش آرایشگری، بستگی به نوع آموزش دارد. به عنوان نمونه درآمد حاصل از آموزش کاشت ناخن و مژه، تابع نوع کاشت است. پس اگر آموزش مربوط به کاشت مژه یا ناخنی باشد که برداشتنش ممکن نیست و یا مشقت غیر قابل تحمل دارد؛ بدون ضرورت غیر قابل اجتناب، این درآمد حلال نیست.[1] بله گاهی هدف از آموزش چیزهای حرامی مثل کاشت ناخنی که جداشدنی نیست و ...؛ انجام آن عمل بر روی مکلفین نیست؛ بلکه به خاطر هدفی حلال آموزش انجام میشود؛ مثل اینکه این هنر باعث کسب تجربه و تبحر در انجام کارهای حلال است و با این هدف، آموزش و یادگیری انجام میگردد؛ در این فرض اشکالی ندارد و درآمدش نیز حلال است.
❣آموزش آرایشهای حلال مانند آرایش عروس در فرضی که آموزش آمیخته به آموزش حرامی مثل ناخنکاری نیست، درآمدش اگر به قصد کمک به گناه نباشد؛ حلال است.[2]
❣درآمد حاصل از تدلیس و فریب در آرایشگری :
درآمد حاصله از آنچه عرفا نوعی تدلیس و فریب محسوب گردد؛ حرام میباشد.[3]
✍ تدلیس به معنای خدعه و فریب است.
تدلیس در آرایشگری،یعنی پوشاندن عیب یا اظهار کمال،در شیء یا کسی که آن کمال را ندارد، یا اظهار و نشان دادن وصفی که انسان به آن راغب است،در حالی که واقعا آن وصف وجود ندارد،یا مخفی کردن وصفی که رغبتی به آن نیست؛به گونهای که عرف آن عمل را تدلیس و
فریب بدانند. بنابراین صِرف آرایش ولو زن با آن تغییر میکند و شادابتر و زیباتر دیده میشود؛مادامی که عرف آن را تدلیس نداند؛ تدلیس محسوب نمیشود. [4]
📚[1]سوالات سامانۀ جامع، احکام معاملات و شغلها، سوال: 1493248 و 1470853
[2]همان
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام معاملات و شغلها، سوال: 1493248 و 1470853 و سایت لیدر.احکام صنفی.احکام آرایشگران سوال 158 و 159
[4] سیدعلی، خامنهای، احکام آرایشگران، سوال 158، 159، 160 و 163 موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#شب_یلدا
#احکام_همنشینی_ارتباط
✍️ حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَا یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَجْلِسَ مَجْلِساً یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ وَ لَا یَقْدِرُ عَلَى تَغْیِیرِه.
مومن نباید در مجلسی بنشیند که خداوند متعال در آن نافرمانی می شود و او هم نمی تواند آن را تغییر دهد. (وسائل الشیعه، ج 16 ص:260)
❤️ شب یلدا فرصتی است برای دورهمی و جمع های فامیلی و یکی از مصادیق صله رحم محسوب می شود. در این شبها میهمانی ها بیشتر است لذا لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:
#محرم_نامحرم
❣️ در این شب بلکه در هر شب نشینی و مجلس فامیلی دقت شود که صحبت کردن و گفتگوها با فامیل نامحرم باید همراه با لذت یا ترس افتادن در گناه نباشد ، از شوخی با نامحرم باید پرهیز شود، همچنین باید حفظ پوشش شرعی باشد.
نکته مهم این است که بین افراد نامحرم تفاوتی وجود ندارد بلکه برادر شوهر، شوهر خواهر و پسر عمو و ... همه نامحرم هستند و باید حدود شرعی رعایت شود.
👈البته اصل صحبت و احوالپرسی اشکالی ندارد؛ اما حریم و حدود الهی باید رعایت شود.
#موسیقی_حرام
❣️این نشستهای فامیلی یا دوستانه نباید با گناهانی همچون موسیقی های لهوی و رقص آور و حرام باشد
#غیبت
❣️گاهی در این مجالس غیبت اتفاق میافتد که باید دقت کرد و چنانچه انسان بداند یا ترس وقوع در گناه را بدهد نباید در این برنامهها شرکت کند.
#تمسخر
❣️ در این محافل و دورهمی ها نباید افراد برای خنده و شاد بودن یکدیگر را مسخره یا اهانت یا اذیت کنند.
#نهی_از_منکر
❣️اگر در مجلسی و یا مکانی گناهی صورت می گیرد بر افرادی که گناه را مشاهده می کنند با رعایت شرایط، باید نهی از منکر کنند و در برابر گناه ساکت نباشند.
#عدم_انتشار_ناامیدی
❣️ یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که نشر و نقل مطالبی که انسان نسبت به انها علم ندارد یا سبب تضعیف نظام اسلامی یا سبب ناامید افراد می شود، جایز نیست
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
⁉️ حکم خساراتی که طفل نابالغ به اموال دیگران زده است، چیست؟ آیا تکلیفی بر پدر و مادر می آورد؟ یا صرفا خودش ضامن است؟ آیا تعدی و تفریط والدین در نگهداری فرزندشان در حکم مؤثر است؟ آیا ممیز بودن یا ممیز نبودن طفل در حکم فرق میکند؟
👈ضمان بر عهده خود طفل است که باید بعد از بلوغ آن را اداء کند. البته ولی بچه میتواند در صورتی که وی دارای اموالی باشد از اموال او خسارت را جبران کند. اما در صورت سببیت والدین جبران خسارت بر عهده خود آنان است و در این مسأله میان ممیز و غیر ممیز تفاوتی نیست.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
🌸🍃ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
حضرتش در روایتی می فرمایند :
🌸🍃خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم
🌸🍃بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند .( دلائل الإمامه ، ص 76 )
✍دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشمنواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می داند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوهگری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. (سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱)
⁉️در بحث مقدار پوشش واجب برای زن در مقابل نامحرم ، وجه و کفین یعنی صورت و دستها تا مچ استثنا شده است یعنی اگر زینت و آرایش نداشته باشد پوشش واجب نیست.
اما اگر زنی بداند که در صورتی که وجه و کفین را نپوشاند،مردان نامحرم به قصد لذت و ریبه به او نگاه می کنند،در این صورت آیا پوشاندن وجه و کفین لازم است ؟
👈امام خمینی، آیت الله خامنه ای:
پوشش وجه و کفین واجب است.[1]
👈آیت الله سیستانی: بر زن لازم نیست صورت و دستهای خود را از مچ تا سر انگشتان بپوشاند، مگر در سه مورد که پوشاندن آنها حتّی از مردان محرم واجب است:
الف. بترسد که نپوشاندن آن قسمتها باعث شود خودش مبتلا به گناه گردد.
ب. قصد وی از نپوشاندن آن قسمتها، مبتلا کردن بیننده به نگاه حرام باشد.
ج. نپوشاندن آن قسمتها نوعاً و بهطور معمول، موجب جلب توجّه دیگران و نگاه از روی لذّت دیگران به وی گردد.[2]
⛔️تذکر:
در این مساله یک وظیفه بر عهده زن است که بیان شد و وظیفه دیگری بر عهده مردان است که باید از نگاه با قصد لذت و ریبه اجتناب کنند.[3]
📚[1]سید محمد کاظم طباطبایی یزدی،العروة الوثقی،ج۱،کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، الاول
استفتاء هیات علمی اداره پاسخ گویی آستان قدس رضوی
[2]سید علی سیستانی،منهاج الصالحین،ج۳،م۱۸،رساله جامع،ج۴،م۳۰
[3]سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع،ج۲،م۲۴۳۳،سید علی سیستانی، رساله جامع،ج۴،م۲
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh