🔅به تأخیر انداختن نماز ظهر روز جمعه
🔻عدهای گمان میکنند اگر کسی نتوانست در نماز جمعه شرکت کند، حتماً باید نماز ظهر خود را تا اتمام نماز جمعه، به تأخیر اندازد؛ در حالی که میتوان نماز ظهر را در همان اول وقت خواند. البته به نظر برخی از مراجع احتیاط در این است که قبل از پایان نماز جمعه، نماز ظهر خوانده نشود.
✅ نظر مراجع
🔹آیت الله خامنه ای: تأخیر انداختن نماز ظهر، لازم نیست.
🔹آیت الله سیستانی: نماز جمعه در زمان غیبت امام عصرارواحنا فداه، واجب تعیینی نیست، بنابراین، جایز است فرد در اول وقت ظهر شرعی، نماز ظهر را بخواند. (و از فضیلت نماز در اول وقت محروم نشود، بلکه بعید نیست رجحان بر اول وقت خواندن باشد)
🔹آیت الله مکارم: احتیاط آن است که تا پایان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر به صورت جماعت یا فرادی ترک شود.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️السلام علیک یا اباعبدلله الحسين
ای مادر مهربان‼️
برای ما هم وساطت کن... 😭
#شب_جمعه
#کربلا
#امام_حسین
🆔@sarayehekmaatt
رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز
برخی از بانوان تصور می کنند رعایت حجاب در مقابل پسر بچهای که نابالغ بوده و هنوز به سن تکلیف نرسیده است، لازم نیست؛ در صورتی که برخی از مراجع، رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز را بنابر احتیاط، واجب میدانند!
✅ نظر مراجع:
🔹آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است، ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است.
🔹آیتالله سیستانی: زن باید موی سر و بدن خود را ـ به جز صورت و دستها ـ از پسر بالغ نا محرم بپوشاند و احتیاط لازم آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال می رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند.
🔹آیت الله بهجت: زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام نبوده و قصد لذتى نيز در بين نباشد؛ بلکه احتياط واجب آن است که از پسر غير بالغ که خوب و بد را مىفهمد نيز خود را بپوشاند.
🔹آیت الله مکارم: احتياط مستحب آن است كه از پسر نابالغ كه خوب و بد را مى فهمد و به حدّى رسيده كه از مسائل جنسی آگاه و مورد نظر شهوانى است، پوشاند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔻نماز قضا شده در زمان بیهوشی
عده ای گمان میکنند بجا آوردن قضای نمازی که در زمان بیهوشی ادا نشده باشد، واجب نیست؛ در حالی که در بیهوشی عمدی و اختیاری، بجا آوردن قضای نماز لازم است!
✅نظر مراجع
🔹آیت الله خامنهای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بی هوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند.
🔹آیت الله مکارم: مستی غیر عمد و سایر بیهوشی های غیر عمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد و مستی عمدی احتیاطاً قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند.
🔹آیت الله سیستانی: نمازی که کودک نابالغ یا شخص دیوانه یا بیهوش نمیخواند، قضا ندارد، البته در جایی که بیهوشی با فعل و اختیار خودش نباشد؛ و گرنه بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را بهجا آورد.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🖤 زیارت
بسیاری از مردم، زیارت را مساوی با رساندن خود به ضریح و دست کشیدن و بوسیدن ضریح می دانند!
لذا به هر زحمتی که شده و لو با اذیت و آزار دیگران خود را به ضریح امام (ع) رسانده تا زیارت انجام شود!!!
☑️ در حالی که زیارت، حضور در زیارتگاه معصومین علیهم السلام، سلام به آن بزرگواران و یا خواندن زیارتنامه است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
پی در پی بودن اعمال در غسل
برخی از افراد گمان میکنند در صحت غسل نیز همانند وضو، موالات و پی در بودن افعال، شرط است؛ در حالی که چنین نیست!
✅ نظر مراجع
🔹آیت الله خامنهای: در غسل، پی در پی شستن اعضای بدن لازم نیست؛ بلکه میتواند در وسط غسل، مدتی به کار دیگر بپردازد و سپس غسل را از همان محل که مانده است، ادامه دهد.
🔹آیت الله بهجت: موالات يعنى پشت سر هم انجام دادن کارها و در غسل موالات شرط نيست.
🔹آیت الله سیستانی: بر خلاف وضو، در غسل لازم نیست شستن اعضای بدن پشتِ سر هم باشد؛ بنابراین اگر وسط غسل آب قطع شود، می توان به طور موقت غسل را نیمه کاره رها کرد و از حمام خارج شد و هر وقت آب وصل شد، ادامه غسل را انجام داد؛ هرچند فاصله زمانی آن طولانی باشد.
🔹آیت الله مکارم: فاصله افتادن ميان شستن اعضا در غسل ترتيبى اشكالى ندارد؛ مگر در مورد كسى كه نمى تواند بول و غائط خود را حفظ كند احتیاط واجب آن است كه پشتسرهم به جا آورد و فوراً نماز بخواند، همچنين در زن مستحاضه، (مگر این که نخواهند نماز بخوانند).
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد...‼️
💔گرچه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، قلبمان را شکست، اما برخلاف تصور دشمن، هر روز افراد بیشتری مجذوب کلام الهی خواهند شد‼️
#قرآن
#دشمن
#غرب
🆔@sarayehekmaatt
رعایت پوشش در نمازهای مستحبی
ممکن است تصور شود در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم نیست زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند.
در حالی که در رعایت پوشش، فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است.
📚 منبع: (@leader_ahkam)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⛔️نذر زن بدون اذن شوهر
عده ای تصور می کنند زن می تواند بدون اجازه شوهر، از اموال خودش نذر نماید، در صورتی که برخی از مراجع بر این باورند که حتی در اینصورت هم نذر زن، باید با اجازه شوهر باشد؛ وگرنه صحیح نخواهد بود!
✅ نظر مراجع
🔹آیت الله خامنهای: اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد، باطل است.
🔹آیت الله بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست.(حتى در اموال خودش)
🔹آیت الله مکارم : اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.(حتى در اموال خودش)
🔹آیت الله سیستانی: صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدی شوهر، محلّ اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج، زکات، صدقه، احسان به پدر و مادر و صلۀ ارحام صحیح است و نیاز به اجازه شوهر ندارد، و فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب. البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کند که حجّ مستحبی انجام دهد یا بهطور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد، در صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود.
⚠️ نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که به فرموده مقام معظم رهبری، معنای لزوم اذن شوهر آن نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد؛ بلکه بدین معناست که نذر او واجب الوفاء نیست.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت
برخی کِرِم یا صابون و مانند آن که حاوی اجزای حیوان حرام گوشت است را نجس میدانند و از آن استفاده نمیکنند؛ درحالیکه استفاده از این محصولات بلااشکال است.
✅ حیوانی که خون جهنده ندارد (هر چند حرام گوشت باشد و تذکیه شرعی نشده باشد) و نیز محصولاتی که از آن تهیه می شوند، نجس نیستند، ولی استفادۀ از آن در حال نماز جایز نیست؛ بنابر این اگر میدانید که از حیوان حرام گوشت تهیه شده، برای نماز باید برطرف شود و چنانچه جذب بدن شده و چیزی از آن باقی نمانده باشد، اشکال ندارد و شستن محل آن لازم نيست.
📚 منبع: (@leader_ahkam)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔸شیوه صحیح تجافی
بعضی از مردم هنگام #تجافی در نماز جماعت، زانوهای خود را بر روی زمین میگذارند ، در حالی که این گونه صحیح نیست!
شیوه صحیح تجافی، اینگونه است: فرد باید زانوها را از زمين بلند کند و تنها انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد (به صورت نيمه خيز بنشيند).
‼️تذکر: اگر مأموم در رکعت دوم یا آخرِ نماز، به امام جماعت اقتدا کند، در هنگام تشهد امام جماعت، تجافی میکند.
📚رساله توضیح المسائل (شش مرجع)م۱۴۵۲
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز و روزه میت
برخی معتقدند که هزینه نماز و روزه قضای میت، باید از اصل مال میت داده شود؛ درحالیکه هزینه نماز و روزه میت، از اصل مال او پرداخت نمیشود.
💠 اگر میت به ادای نماز و روزۀ قضا، وصیت کرده باشد، از ثلث برداشته می شود و اگر وصیت نکرده باشد، بر عهدۀ پسر بزرگ است و از اموال میت برداشته نمیشود.
📚منبع : (@leader_ahkam)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797