2135485.mp3
759.4K
#سوره_زخرف
#ترتیل
#منشاوی
#صفحه۴۹۱
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی
،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃⚫️🍃❀┅┅╯
#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کَلِمَةُ_الیَوم
#رَقَم142
🍒 مَسَد 🍒
مَسَد :اللِّیف .الحبلُ المَضفُور و مُحکَمُ الفَتل.
مَسَد :ریسمانی از لیف یا پوست درخت خرما
📖 فِی جِيدِهَا حَبلٌ مِن مَسَدٍ /مسد(تبت):۵
درموردهمسر ابولهب درروزقیامت درسوره ی مَسَد آمده است:
و در گردنش رشته اى از لیف خرما.(مسد:۵)
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃⚫️🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عربها خیلی این حرکت امیرعبداللهیان رو یادآوری کردن
وزیر خارجه سوریه حین سخنرانی سرفه اش گرفت و نمیتونست آب معدنی رو باز کنه
و این قاب قشنگ اخلاقی شکل گرفت🖤
🌟🌿🌟🌿🌟🌿🌟
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃⚫️🍃❀┅┅╯
#حفظ_موضوعی۱۳
#خداشناسی
اسماء و اوصاف خدای متعال
ج) مهمترین_اوصاف_فعل
۳. #هدایت_بندگان
#آیه
بسماللهالرحمنالرحیم
هَل أَتَىٰ عَلَى ٱلإِنسَٰنِ حِين مِّنَ ٱلدَّهرِ لَم يَكُن شَيـࣰٔا مَّذكُورًا
آيا بر انسان زمانى از روزگار گذشت كه چيزى در خور ذكر نبود؟
إِنَّا خَلَقنَا ٱلإِنسَٰنَ مِن نُّطفَةٍ أَمشَاجࣲ نَّبتَلِيهِ فَجَعَلنَٰهُ سَمِيعَۢا بَصِيرًا
ما انسان را از نطفۀ آميخته و مختلطى [از مواد و عناصر] آفريديم و او را از حالتى به حالتى و شكلى به شكلى [از نطفه به علقه، از علقه به مضغه، از مضغه به استخوان تا طفلى كامل] درآورديم، پس او را شنوا و بينا قرار داديم.
إِنَّا هَدَينَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرا وَإِمَّا كَفُورًا
ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس.
سوره انسان آیات ۱ تا ۳
تفسیر در پیام بعد👇
@aqquran
حفظ موضوعی ۱۳
خداشناسی
اسماء و اوصاف خدای متعال
مهمترین اوصاف فعل
۳ هدایت بندگان
تفسیر:
از آنجا كه تكليف و آزمايش انسان علاوه بر مساله آگاهى و ابزار شناخت نياز به دو عامل ديگر يعنى به مساله" هدايت "و" اختيار "دارد آيه یادشده به آن اشاره كرده، مىفرمايد:" ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر و پذيرا باشد، يا كفران كننده و ناپذيرا " ( إِنّٰا هَدَيْنٰاهُ اَلسَّبِيلَ إِمّٰا شٰاكِراً وَ إِمّٰا كَفُوراً ) . " هدايت "در اينجا معنى وسيع و گستردهاى دارد كه هم هدايت" تكوينى" را شامل مىشود و هم هدايت" فطرى "و هم" تشريعى "را هر چند سوق آيه بيشتر روى هدايت تشريعى است.
توضيح اينكه از آنجا كه خداوند انسان را براى هدف #ابتلاء_و_امتحان و #تكامل آفريده است مقدمات وصول به اين هدف را در وجود او آفريده، و نيروهاى لازم را به او بخشيده اين همان #هدايت_تكوينى است.
سپس در اعماق فطرتش عشق به پيمودن اين راه را قرار داده، و از طريق الهامات فطرى مسير را به او نشان داده، و از اين نظر #هدايت_فطرى نموده و از سوى ديگر، رهبران آسمانى و انبياى بزرگ را به تعليمات و قوانين روشن براى "ارائه طريق" مبعوث كرده، و به وسيله آنها #هدايت_تشريعى فرموده است، و البته تمام اين شعب سه گانه هدايت، جنبه عمومى دارد، و همه انسانها را شامل مىشود.
رويهمرفته اين آيه به سه مساله مهم و سرنوشتساز در زندگى انسان اشاره مىكند: مساله "تكليف" ،مساله "هدايت" و مساله "آزادى اراده و اختيار" كه لازم و ملزوم يكديگر و مكمل يكديگرند.
در ضمن جمله " إِنّٰا هَدَيْنٰاهُ اَلسَّبِيلَ إِمّٰا شٰاكِراً وَ إِمّٰا كَفُوراً " خط بطلان بر مكتب جبر مىكشد. تعبير به" شاكرا "و" كفورا "مناسبترين تعبيرى است كه در اينجا امكان دارد، چرا كه در مقابل نعمت بزرگ هدايت الهى آنها كه پذيرا و تسليم شوند، و راه هدايت پيش گيرند، شكر اين نعمت را بجا آورده، و آنها كه مخالفت كنند كفران كردهاند.
و از آنجا كه از دست و زبان هيچكس بر نمىآيد، كه از عهده شكرش به در آيد، در مورد" شكر "تعبير به اسم فاعل كرده، در حالى كه در مورد" كفران "تعبير به" كفور " (صيغه مبالغه) آمده، زيرا آنها كه اين نعمت بزرگ را ناديده بگيرند بالاترين كفران را كردهاند، چرا كه خداوند انواع وسائل هدايت را در اختيار آنها گذارده، و اين نهايت كفران است كه همه را ناديده بگيرد و راه خطا برود.
ضمنا بايد توجه داشت" كفور "واژهاى است كه هم در مورد" كفران نعمت" به كار مىرود و هم در مورد" كفر اعتقادى ".
تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی
@aqquran