📌 #مثل سوزن
☝️شما اول انگشت خود را در استمپ می گذاری و آن را جوهری می کنی و بعد پای یک قرارداد انگشت زده و آن را جوهری می کنی.
یعنی تا این انگشت خود جوهری نشود نمیتواند برگ کاغذی را جوهری کند.
☑️ هندسه عالم هم همین است.
🔺ما تا خود یک ویژگی و صفتی پیدا نکنیم نمیتوانیم دیگران را دعوت کنیم تا آن ویژگی و صفت را پیدا کنند.
✳️ این است که قرآن کریم گلایه می کند از کسانی که حرف هایی میزنند و مردم را به خصوصیاتی دعوت می کنند در حالی که در خودشان از آن ویژگی ها خبری نیست.
❓چرا حرف هایی می زنید که خود انجام نمی دهید؟
📌 درست مثل سوزن که برای همه لباس می دوزد اما خود برهنه است.
🔹🔸🔹
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﺮﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟
(صف/٢)
https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت #تحقیق بسیار زیبا و دلنشین
🔸سوره مبارک حشر
🔸استاد عبدالوارث عبدالعزیز
🔹 هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ (22) هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23)
https://eitaa.com/ahlalquran
🔹و لا تُهْلِكْنِى - يَا إِلَهِى - غَمّا حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِى،
وَ تُعَرِّفَنِى الْإِجَابَةَ فِى دُعَائِى،
وَ أَذِقْنِى طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِى،
وَ لا تُشْمِتْ بِى عَدُوِّى،
وَ لا تُمَكِّنْهُ مِنْ عُنُقِى،
وَ لا تُسَلِّطْهُ عَلَيَّ
🔸خدایا!
مرا از غم و غصه هلاک مکن تا دعایم را به اجابت برسانی،
و اجابت آن را به من آگاهی دهی،
و تا پایان حیات مزه شیرین عافیت را به من بچشان،
و دشمن شادم مکن،
و او را وبال گردنم مساز،
و بر من غلبه مده.
✍دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran
6285568_178.mp3
3.97M
🌺 #ختم_قرآن
🍃 تلاوت #تحدیر #جزء_١٣
🎙استاد آقایی
https://eitaa.com/ahlalquran
#موفقیت
وقتی گلی شکوفا نمیشود،
گل را عوض نمی کنند،
بلکه شرایط رشدش را فراهم می سازند.
اگر موفق نشدی
هدفت را تغییر نده
روشت را اصلاح
و تلاشت را بیشتر کن
https://eitaa.com/ahlalquran
#صدای_مشاور
#مصحف_مناسب_مرور
✅ ویژگی های #مصحف_مناسب_حفظ قبلا بیان شد.
❓آیا برای مرور هم باید لزوما از همان مصحف حفظی استفاده کنیم؟
💠 همان طور که بارها گفته ایم، حافظ باید مرور را از حفظ و بدون وابستگی به مصحف انجام دهد.
⚜ اما در پایان تلاوت هر بخش از مرور، برای چشم خوانی صفحات قرائت شده و اصلاح اشکالاتش به قرآن مراجعه می کند.
📖 هر چه قرآنی که برای مرور در محضرش هستید به قرآن حفظیتان شبیه تر باشد تصویر ذهنی و حافظه تصویریتان کمتر آسیب می بیند و استحکام بیشتری پیدا می کند.
⬅️ پس بهترین حالت این است که قرآن حفظ و مرور، یکسان باشد.
‼️ اما حافظ نیاز دارد در زمان ها و مکان های مختلف مرور کند و از طرفی اندازه مصحف حفظ نسبتا بزرگ است و همراه داشتن مداوم آن قدری مشکل است،
لذا حفاظ می توانند برای مرور از مصحف دیگری استفاده کنند که همه ویژگی های #مصحف_مناسب_حفظ غیر از «اندازه» در آن رعایت شده باشد.
🔰 قرآن های کوچک جیبی و حتی قرآن های جزء به جزء می توانند برای مرور همراه حافظ باشند مشروط به آن که سایر ویژگی های مصحف حفظی را داشته باشند.
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
safhe 001-002.mp3
2.34M
#لالایی_خدا
#تلاوت صفحه ۲-۱
#سورۀ حمد و سوره_بقره آیات ۵-۱
https://eitaa.com/ahlalquran
safhe 003-004.mp3
5.4M
#لالایی_خدا
#تلاوت صفحه ۳-۴
# سوره_بقره آیات ۶ - ۲۴
https://eitaa.com/ahlalquran
#مهارت_های_معلمی
🔰 بر اساس اعتقاد و یافته های روان شناسان، انگیزه ی واقعی انسان ها در یادگیری، انگیزه ی درونی ایشان است.
👈 فهمیدن مطالب، انگیزه ی درونی شاگردان را تقویت خواهد کرد و سبب شوق یادگیری و کشف اطلاعات خواهد شد.
🌸 به همین خاطر، هر اندازه مطالب معنی دارتر و منطقی تر باشند، کنجکاوی افراد را بیشتر تحریک می کنند.
✅ بر همین اساس، در کلاس درس نیز اگر معلم بتواند مطالب درسی را به صورت معنی دار و قابل درک ارائه دهد و آن ها را با موقعیت های واقعی زندگی ارتباط دهد، شوق و انگیزه ی یادگیری در دانش آموز افزایش خواهد یافت.
🌼 استاد عزیز!
قرآن کتاب زندگی است.
اگر به شاگردانتان نشان دهید که چگونه لحظه لحظه زندگی را می توانند با نور قرآن روشن کنند، شیفته اش خواهند شد.
https://eitaa.com/ahlalquran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت #تحقیق
🎤شهید محسن حاجی حسنی 🌹سوره مبارک انعام
آیه101
مقام #بیات
https://eitaa.com/ahlalquran
🍁 إِلَهِي كَيْفَ أَصْدُرُ عَنْ بَابِكَ بِخَيْبة مِنْكَ وَ قَدْ وَرَدْتُهُ عَلَي ثِقَة بِكَ
وَ كَيْفَ تُؤْيِسُنِي (تُوئِسُنِي) مِنْ عَطَائِكَ وَ قَدْ أَمَرْتَنِي بِدُعَائِكَ
وَهَا أَنَا مُقْبِلٌ عَلَيْكَ مُلْتَجِئٌ إلَيْكَ
🍁خدايا چگونه از در خانه ات مأيوس و نااميد بازگردم درحالي كه با اعتماد به تو وارد آن شدم،
و چگونه از عطايت نااميدم كني درحالي كه مرابه دعا در پيشگاهت فرمان دادي،
اينك به تو روي آورده ام و از تو پناه مي جويم
✍ دعای قاموس
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran
6285569_730.mp3
3.83M
🌺 #ختم_قرآن
🍃 تلاوت #تحدیر #جزء_١۴
🎙استاد آقایی
https://eitaa.com/ahlalquran
#رسم_زندگی
🌸 امیرالمؤمنین _علیه السلام_:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم میگردد.
از خطبه 176 #نهج_البلاغه
https://eitaa.com/ahlalquran
0234-البقرة 238-252 الطارق1-17 الانشراح 1-8 سوريا 1957_uP_bY_mUSLEm.mp3
12.32M
#صوت_و_لحن
تلاوت #تحقیق
🔊 سور مبارک بقرة آیات 238 تا 252 و طارق1-17 الانشراح 1-8✨
🔰سال قرائت : 1957 میلادی
🎤قاری : شیخ مصطفی اسماعیل
https://eitaa.com/ahlalquran
1160249_858.mp3
10.97M
#صوت_و_لحن
👆👆👆👆👆
بررسی مقامات قرائت استاد مصطفی اسماعیل در قرائت سوره بقره آیات ۲۴۹ تا ۲۵۲
🎤 استاد دغاغله
https://eitaa.com/ahlalquran
#صوت_و_لحن
👆👆👆👆
بررسی اجمالی قرائت سوره مبارکه بقره آیات ۲۴۹ تا ۲۵۲ با صدای استاد مصطفی اسماعیل توسط استاد دغاغله
🔹شروع فراز «فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي» با مقام بستنکار است که مقامی است که در صبا بوده و غفله و انتهای آن به سهگاه ختم میشود.
🔸 حالتی که در این مقام داریم، حالت پشیمانی و ندامت است؛ چراکه طالوت که یک بنده نیکوکار خداوند است و خداوند متعال وی را به عنوان فرمانروا برای جنگیدن با جالوت مبعوث میکند، راهی نبرد میشود در حالیکه عده زیادی از همراهان طالوت دلشان خیلی با فرمانده خود نیست، مرحوم مصطفی اسماعیل این حالت را با لحن زیبای صبا اجرا کرده و ادامه میدهد.
🔹طالوت به سربازان خود میگوید: کسی نباید از آب رودی که اینجا وجود دارد، بخورد، کسی که از این آب بنوشد، از من نخواهد بود و کسی که از آب نوشیدن منصرف شود، با من خواهد بود و این یک ابتلای الهی است.
🔸برخی از سپاهیان وی اصلا به این امر توجه نکردند و این اکثریتی که نافرمانی کردند، یکی از مصادیق تأیید آیات متعددی در قرآن است. ولی با این وجود عده کمی ماندند که از این آب نخوردند و به فرمان فرمانده خود گوش دادند.
🔹 اینجاست که مصطفی اسماعیل باز هم مقام صبا را میخواند و حالتی را نشان میدهد که اسفبار بوده و آهنگی حزین دارد که چرا اکثریت افراد نباید به فرمان فرمانده خود گوش دهند.
🔷 بهکارگیری مناسب مقامات
مصطفی اسماعیل در فراز بعدی «فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» تلوینی بین صبا و مقام شوری انجام میدهد که در حالت پایینرونده به سمت حجاز حرکت میکند. در فراز بعدی یعنی «قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ» نیز حالت پایینرونده از مسیر رست را دارد و تمهیدی برای مقام حسینی انجام میدهد و یک غفله تشویقی ایجاد میکند و این دعوت به تأمل است و حالت تفکر در آن وجود دارد.
🔹وی فراز بعدی «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» یعنی «بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار به اذن خدا پيروز شدند» را به زیبایی تلاوت میکند. پس از آن فراز «وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» را قرائت میکند، اینجا کلا لحن را میبندد و مطلب تمام میشود که به این، فاصله میگویند.
🔸«وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» نه تنها فاصله است، بلکه یک وعده الهی است که اگر کسی صبر پیشه کند، قطعاً پیروز خواهد شد.
🔹در فراز «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا» لحن مصطفی اسماعیل کلا تغییر کرده و وارد مقام نهاوند میشود؛ چراکه جنگ میخواهد آغاز شود و طالوت و سربازانش که حضرت داوود(ع) نیز جزء آنها بود، در برابر جالوت صفآرایی کرده و جنگ در حال آغاز شدن است.
🔹مرحوم مصطفی اسماعیل این را با مقام نهاوند و حالت زیبایی حالت تضرع و دعا در آهنگی سوزناک «قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» اجرا میکند.
🔹استفاده از مقام عجم برای به تصویر کشیدن اقتدار
سپس، وارد فراز بعدی شده و آن را با مقام عجم میخواند که این مقام نیز مقام اقتدار بوده و مقامی است که از اقتدار، قدرت و غرور صحبت میکند «فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ».
🔸سپس، در فراز بعدی دوباره با غرور و افتخار در اوج نهاوند فراز «وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ» را تماما در مقام عجم میخواند که ادامه پیروزی و فتح است و آموزش علم و حکمت را نیز به همراه دارد.
🔹مصطفی اسماعیل سپس، فراز «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ؛ اگر خداوند برخى از مردم را به وسيله برخى ديگر دفع نمیکرد، قطعا زمين تباه مىگرديد» را به زیبایی هرچه تمامتر اجرا میکند.
🔸بهرهگیری از اوج مقام نهاوند برای اتمام تلاوت
وی دوباره با مقام عجم «تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ»، «اين(ها) آيات خداست كه ما آن را بحق بر تو مىخوانيم» را که نشاندهنده حکم خداست، اجرا میکند و در انتها نیز در «تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ» تلاوت خود را در اوج نهاوند به پایان میبرد.
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش_١۵٨
#کلاسداری
#حفظ_خردسالان
#ترس_از_جدایی
با عرض سلام خدمت اساتید گرانقدر
ببخشید بنده یه شاگردی دارم که ۴سالشونه و حدود ۶الی۷ماهی هست که تو کلاسمه خیلی خوب قران میخونه و حدود۲۵سوره حفظ کرده و بنده به خاطر این که سنش از بقیه کمتره بیشتر از همه شاگردام به ایشون توجه میکنم فقط مشکلی که وجود داره اینه که به شدت وابسته به مادرشه و اصلا از نزد مادرش تکون نمیخوره اولا این شکلی نبود با هم و بدون مادرش زنگ تفریح میرفتیم نمازخونه کتابخونه و کار دستی درست میکردیم یه روز که رفته بودیم کتابخونه و کاردستی درست میکردیم یه هو زد زیر گریه و از اون به بعد دیگه حتی زنگ تفریحم باید مامانشون بیاد این در صورتیه که مامانشم همزمان با کلاس من کلاس حفظ داره و نمیزاره مامانش بره سر کلاس خودش ببخشید اگه امکانش هست راهنماییم کنید که چطور این وابستگی کم شه
🌴🌸🌴🌸🌴
سلام و عرض احترام
✅ وابستگی کودک به مادر در این سن مسئله ای طبیعی است و ابتدائا باید آن را بپذیرید.
چنانچه قبلا در خصوص #حفظ_خردسالان گفته ایم، ضرورتی ندارد و صحیح نیست که بچه ها قبل از ٧ سالگی از مادر جدا و وارد فضای آموزشی بشوند.
☘ با صحبت کردن با خود کودک علی الخصوص در خلال بازی می توانید علت این تغییر حالش را جستجو کنید.
این که چه شرایطی باعث شده که به صورت ناگهانی در کلاس احساس کند امنیت و حمایت مادرش را نیاز دارد.
☘ به این احساس کودک اصلا به دید منفی نگاه نکنید و به هیچ وجه در این مورد او را تحت فشار قرار ندهید و به او اصرار نکنید که احساسش را کنار بگذارد.
☘ باید این اطمینان را با قول و عمل به او القا کنید که
🔸در کلاس امنیت، حمایت و محبت کافی را دریافت می کند و دور از مادرش مشکلی برای او پیش نمی آید.
🔹مادرش به محض اتمام کلاس می آید. حتی چند دقیقه زودتر مادر حضور پیدا کند تا اطمینان خاطر کودک بیشتر شود.
☘ تا وقتی کودک به آرامش و رضایت برای حضور در کلاس نرسیده مادر نباید او را ترک کند.
☘ اگر این کودک خارج از ساعت کلاس با حضور مادر، با مربی و همکلاسی ها در ارتباط و بازی باشد به ایجاد حس دوستی و همبستگی جدا از فضای آموزشی کمک می کند و فضای کلاس را پذیرفتنی تر می کند.
مثلا با برگزاری اردو یا گردش با حضور مادران
‼️ اما در هر حال اگر شاگردتان همچنان میل به حضور در کلاس نداشت هیچ ضرورتی ندارد به کلاس بیاید.
❗️بچه ها قرار نیست محمل آرزوهای والدینشان باشند!
حفظ قرآن و کلاس رفتن حتی برای افراد بالغ و بزرگسال هم واجب نیست چه رسد به کودک خردسال
✅ این کودک برای کلاس رفتن و حفظ قرآن سال های سال فرصت دارد اما اگر این شرایط به او آسیب بزند برای جبران این استرس ها، این خاطرات تلخ از حضورش در کلاس قرآن و برای شکل گیری شخصیت استوار فرصتی نخواهد داشت!
🌸 خدماتتان در بارگاه قرآن کریم مقبول و مأجور🌸
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
#زنگ_تفریح
#طنز_کلاسی
یکی با شلوار ورزشی میره مسجد.
بهش میگن چرا با شلوار ورزشی اومدی؟
میگه آخه امروز مسابقه قرآن دارم!
https://eitaa.com/ahlalquran