من الأبيات الواقعية الحزينة قول المتنبي:
"نَصيبُكَ في حَياتِكَ مِن حَبيبٍ
نَصيبُكَ في مَنامِكَ مِن خَيالِ"
سهم تو در زندگی از معشوق
همچون سهم تو در خواب، از خیال و خوابهایی است که می بینی
شرح البغدادي هذا البيت فقال:
لا يبقى لك حبيبٌ في هذه الدنيا لسيرها إلى الفناء كما ترى في منامك أشياء تُسَرَّ بها، فإذا انتبهت لم تجدها.
یعنی در این دنیا محبوب و معشوقی باقی نمی ماند چرا که همه فانی هستند، همانطور که در خواب، رویاهای خوشحال کننده می بینی ولی با اتمام خواب، هیچ چیز نیست.
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
لا السيفُ يَفعلُ بي مَا أنتِ فَاعِلةٌ
و لا لِـقَـاءُ عَـدوِّي مِـثـلَ لُـقـيَـاكِ
لو بَاتَ سَهمٌ مِنَ الأعدَاءِ في كَبِدي
مَـا نَـالَ مِـنِّـي مَـا نَالتْهُ عـيـنَـاكِ!
نه شمشیر با من آنچه کرد که تو کردی و نه مواجهه با دشمن، آنچه تو با من کردی
حتی تیر نشسته بر پهلویم از دشمن، آنچه چشمان تو با من کرد، نکرد.
#المتنبي
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
کَفم بُرید!
میدونید این اصطلاح از کجا اومده؟
«هاتف اصفهانی» گفته:
ناصح که رُخش دیده کف خویش بُریدهست
هاتف! به چه رو میکُندم باز ملامت؟
کف بُریدن (بُریدن دست) اشاره به داستان «یوسف و زلیخا» داره که زنان دستشون رو بعد از دیدن یوسف بریدند.
«مولانا» هم میگه:
تو چو یوسفی رسیده
همه مصر کف بریده
بنما جمال و بستان
دل و جان تجارتی کن
#قصه_داشت.
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
احلام !
قال الزمخشري واصفًا سنّ الشباب: "المرء عنوانُ أمره عُنفوان عمره " - قيمة الوقت عند العلماء صـ٢٣٥
زمخشری در وصف دوران جوانی می گوید:
پیشانی و آینده هر شخصی را آغاز جوانی هر فرد رقم می زند
فرقٌ بين من يقول لك بلسانه: إني أُحبُّك، ولا شاهد عليه من حاله، وبين من هو ساكت لا يتكلمُ وأنتَ ترىٰ شواهدَ أحوالِه كلهَا ناطقةٌ بحبِهِ لك.
- ابن القَيِّم.
خیلی تفاوت است بین کسی که میگوید دوستت دارم ولی اعمال و رفتارش شاهد بر عشق نیست.
با کسی که ساکت است و صحبت نمی کند ولی تمام حالاتش گویای این هستند که عاشقت هست.
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
ضاقَتْ بك الأرض من شوقٍ تعيشُ به
حتى هَرِمْتَ.. و ذاك الشوقُ ما هَرِما
رائد عبد اللطيف 🔸
زمین از شوقی که تو در آن زندگی کنی
به تنگنا رسیده است
حتی تو موی سپید کردی و آن شوق از پای نیافتاد
إذا بَدَهَكَ أمرانِ لا تَدْرِي أيُّهما أصوبُ، فانظرْ أيُّهما أقربُ إلى هواكَ فخالِفْهُ، فإنَّ أكثرَ الصَّوابِ في خِلافِ الهَوى.
هر گاه با دو کار مواجه شدی که ندانستی کدام بهتر است، ببین کدام نزدیکتر به هوای نفست است، با آن مخالفت کن، چرا که بیشتر کارهای معقول، در مخالفت با هوای نفس است.
مختارات المنفلوطي ، ص ٣٨٨
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
و إنما العشق اسم لما فضَلَ عن المقدار الذي اسمُه حُب، و ليس كل حُبٍّ يُسمَّى عشقًا، و إنما العشق اسمٌ للفاضل عن ذلك المقدار كما أن السرف اسمٌ لما زاد على المقدار الذي يُسمَّى جُودًا، و البخل اسمٌ لما ينقص عن المقدار الذي يُسمَّى اقتصادًا، و الجبن اسم لما قَصَر عن المقدار الذي يُسمَّى شجاعةً.
الجاحظ ، رسائله ( ٣ / ١٤٠ )
عشق بالاتر از حب و دوست داشتن است، لذا هر دوست داشتنی عشق نیست، بلکه عشق یعنی دوست داشتن شدید، همانطور که اسراف به مقداری که بالاتر از جود و بخشش است، اطلاق میشود، و بخل حالتی است که کمتر از اعتدال و میانه روی است و ترس حالتی است که از کمتر از شجاعت است
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
شفاءُ العَمَى حُسْنُ السؤالِ و إنَّما
يُطيلُ العمى طولُ السُّكوتِ على الجهلِ
فكُنْ سائلا عمَّا عَنَاكَ فإنَّما
خُلِقْتَ أخا عقلٍ لتسألَ بالعقلِ
شفای کوری، سؤال نیک پرسیدن است
چرا که تنها دلیل طولانی شدن کوری، طولانی شدن سکوت در برابر جهل است
لذا نسبت به چیزهایی که به تو مربوط است سؤال کن، چرا که تو عاقل آفریده شدی تا عاقلانه سوال کنی
نزهة الألباء في طبقات الأدباء ، لأبي البركات الأنباري ، ص ١٧٧ - ١٧٨
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
و رأى بعضُ الحكماءِ صيَّادًا يُكلِّم امرأةً ؛ فقال: يا صيَّاد، احذرْ أن تُصاد.
یکی از حکیمان صیادی را دیدند که با زنی صحبت می کند.
به او گفت: ای صیاد حواست باشد صید نشوی
آداب الدين والدنيا | الماوردي - رحمه الله تعالى - ص ٣٠١
#خاص
#حواست_هست
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا
بر من ببخش گاه چنان دوست دارمت
کز یاد میبرم که مرا بردهای ز یاد...
#فاضل_نظری
#خاص
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا