eitaa logo
سبک زندگی اهل بیت(ع)
554 دنبال‌کننده
999 عکس
1.2هزار ویدیو
9 فایل
ارتباط با مدیر کانال @Aasadi8431
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مهریه را کی داده، کی گرفته!؟ / بیش از ۲۲۰۰ بدهکار مهریه در زندان هستند! 🔹رئیس هیأت امنای ستاد دیه: در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰ هزار زندانی مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند. 🔹برخی خانواده‌ها بر حسب باور غلط خود هنوز می‌گویند که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است. 🆔 @YjcNewsChannel
سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال میشود شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه مقام معظم رهبری حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.(۱) سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنی‌آدم مسلّط بشوم، دیگر غصّه‌ی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا می‌آورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنی‌آدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟ 🔹اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه؛ یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه میکند میگوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاه‌ها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام میدهد. اوّلین ضربه‌ای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او -یعنی ابلیس- باز میشود این است؛ ما گاهی هم بعضی‌ها را می‌بینیم که میگویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار میکنیم»؛ به نظرشان آن کاری که میکنند زیاد می‌آید؛ خود را مقایسه نمیکنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ می‌آید. 🔹وَ نَسیَ ذَنبَه؛ دوّم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همه‌ی عادات ماها که به خودمان به چشم حسن‌ظن نگاه میکنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه می‌بینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار میشود -اَللهُمَّ‌ اغفِر لِیَ‌ الذُّنوبَ‌ الَّتی‌ تَهتِکُ‌ العِصَم-(۲) تا که انسان به یادش بیاید؛ یا درباره‌ی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى‌ عَلى‌ ذَنبِه»،(۳) بنشیند بر گناه خود، به گناه‌هایی که کرده بگرید؛  [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند. 🔹وَ دَخَلَهُ العُجب؛ سوّم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجسته‌ای هستیم»! گاهی هم انسان گله‌مند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبی‌های ما را؟ چطور قدر نمیدانند؟ بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّه‌ی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همه‌ی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود. .......................................... منابع: ۱) خصال، روایت هشتادوششم،  ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به‌ جا آورد پریشان‌خاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.» ۲) مصباح‌المتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲ ۳) روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲ کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار خوب شبکه نسیم: دوربین مخفی در مدرسه درباره حضور دانش آموزان در راهپیمایی سیزده آبان در حمایت از مردم فلسطین
💎 ۱۴ توصیه اخلاقی💎 🌱🌷 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشته‌اند: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". ۳. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". ۴. قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵ .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". ۱۳. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد". کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 لذت بی آلایشی مرحوم علامه محمد تقی جعفری می فرمودند: در اولین سفر حجِ تمتّع، با تعدادی از دوستان و فضلا همسفر بودم. در فرودگاه جدّه متوجه شدم تعدادی از اهالی روستایی در مراغه، به علت نداشتن روحانیِ کاروان، ناراحت و نگران هستند. از همراهان خود پوزش طلبیده، برای آموزشِ مناسکِ حج به جمع آنان پیوستم. در این سفر بیش از دیگر سفرها لذت بردم، چون روستائیان برای من عنوانِ خاصی مثل علامه و استاد و... قائل نبوده و تنها مرا شیخ صدا می زدند. آن ها خیلی ساده و بی پیرایه و بی آلایش، پیرامون من جمع می شدند و من حمد و سوره آن ها را تصحیح کرده و مسائل حج را به آن ها می آموختم. گاهی اوقات آن ها به من دستور هم می دادند که: شیخ! چنین کن و چنان کن! و من از این بی آلایشی لذت می بردم! به نقل از: سایت نمایندگی ولی فقیه در امور حج، راوی خاطره: فضل الله صلواتی، داماد استاد ‌‌‌‌ کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110
🌺🍀🌻🍁🌹🌻🌷💐 حَمّالِ عارف عالمی به نام بکر بن عبدالله مزنی می گوید: حمالی دیدم که بار سنگینی بر پشت خود داشت و می رفت و همواره می گفت: الحمد لله، استغفر الله! گفتم: آیا به جز این دو جمله چیز دیگری نمی دانی؟! گفت: چرا! قرآن هم می دانم. گفتم: پس چرا به جز این دو کلمه چیز دیگری نمی گویی!؟ گفت: برای اینکه من از دو حال خارج نیستم؛ یا هر لحظه نعمتی به من می رسد یا گناهی از من سر می زند! الحمد لله را برای شکر نعمت می گویم و استغفر الله را برای جبران و آمرزش گناه تا رحمت خدا شامل حالم شود. گفتم: سبحان الله! این حَمّال از من فقیه تر است!! ( ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان، ج1، ص66) تک تک لحظه های سلامتی، یک یک دم و بازدم ها، لحظه لحظه دیدن ها، واژه واژه گفتن ها، ثانیه های شنیدن ها و... هر یک نعمت بزرگی است که حاضریم برای حفظ یا به دست آوردن آنها مبالغ هنگفتی هزینه کنیم. اما چون برایمان عادی شده است، ارزش و نعمت بودن آنها را از یاد برده ایم! نعمت بودن آنها را فقط کسانی می دانند که درد می کشند و بیمارند، به راحتی نفس نمی کشند. نمی بینند، نمی شنوند و قدرت تکلم ندارند! پس تک تک لحظه های عمرمان آکنده از نعمت های بسیار با ارزش خداست! خدایا! سپاس! سپاس! سپاس، سپاس...... کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
عقوبت دنیوی ❖ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ● مرحوم میثمی عراقی در «دارالسلام» نوشته‌اند: حدود سال ۱۲۸۶ قمری در سنواتی که ساکن نجف بودم، وضع معیشتم بسیار دشوار شد. یکی از آشنایان به من گفت: چرا شما وضعتان را به آقایان علماء بازگو نمی‌کنید؟ گفتم: من اگر بگویم و پاسخ منفی بشنوم، از آبرویم مایه گذاشته‌ام و این خلاف شرع است. ● آن شخص اصرار کرد و گفت که عدم اظهار خلاف شرع است، زیرا خانواده‌ات در مضیقه هستند و دلایلی بر حرمت در مضیقه بودن عائله آورد. ● وقتی تسلیم شدم، اسم چند نفر از آقایان را ذکر کرد و من دلایلی بر عدم درخواست از آن‌ها ذکر کردم. در نهایت اسم یکی از آقایان را ذکر کرد و گفت که اخیراً برای او وجه معتنابهی آمده و اگر به او مراجعه کنیم، دست خالی بر‌نمی‌گردیم. ● قبول کردم و کتابی را که تألیف کرده بودم، به آن آشنا دادم تا به آن آقا بدهد و در نامه نیز نوشتم: شما از مرتبه علمی من آگاه هستید ولی احتیاطاً کتاب خودم را نیز فرستادم تا ملاحظه کنید و همین که تاکنون به شما مراجعه نکردم، نشانگر استیصال و استحقاقم است و ضرورت مرا به این کار وادار کرده است. ● نامه و کتاب را به آن شخص دادم و او نزد آن عالم رفت. وقتی کتاب را به او داد، آن را جلوی خود گذاشت و نامه را خواند و گفت: در مقام علمی ایشان شکی نیست و استحقاق وی نیز محرز است. خدا به او كمک کند. ● آن واسطه وقتی این جواب را برای من نقل کرد، گویا کوه را بر سر من کوبیدند. من پیوسته خودم را برای این کار توبیخ می‌کردم. این ماجرا آرامش را از من گرفت. با خود گفتم به حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مشرّف شوم و با حضرت درد دل کنم. ● به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: شما به ماجرای من و این آقا واقف هستید. اگر مراجعه من به او خلاف بوده، من استحقاق تنبیه دارم و برای آن آماده‌ام. اما اگر من تقصیری نداشتم و این آقا کوتاهی کرده، من حرفی ندارم و هر جور صلاح می‌دانید، خودتان مؤاخذه کنید. ● بعد از توسل به خانه رفتم و خوابیدم. در خواب دیدم که از نجف به سمت کوفه بیرون می‌روم و حضرت امیر (علیه‌السلام) با جمعی از کوفه به سمت نجف تشریف می‌آورند و من به حساب این که از حضرت دلخور بودم، از وسط راه کنار رفتم ولی زیر چشمی حرکات حضرت را از نظر می‌گذراندم. دیدم حضرت مسیرش را تغییر داد و به سمت من آمد و فرمود: به تو نمی‌دهند؟ من می‌دهم. سپس پولی را به من داد دوباره فرمود: به تو نمی‌دهند؟ من می‌دهم و دوباره مشتی دیگر پول به من داد. باز فرمود: به تو نمی‌دهند؟ من می‌دهم و مشتی دیگر داد. همین‌طور عرض کردم: کفایت کرد. فرمود: باز می‌دهم، باز می‌دهم و پیوسته پول داد. ● از خواب بیدار شدم. بعد از نماز عشاء به حرم رفتم و بعد از خروج آن شخص را دیدم که گفت: خبر داری فلانی سکته کرده و زبانش بند آمده است؟ برای معالجه او بسیار خرج کردند ولی مؤثر واقع نشد و درس و بحث آن عالم تعطیل شد تا این که از دنیا رفت. ● چند روز بعد وکیل میرزای شیرازی نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا این پول برای شما فرستاده شده است. چند روز بعد باز از طرف میرزا پولی به دست من رسید، باز چند روز بعد از طرف میرزا مبلغ دیگری فرستاده شد. پیوسته این مبالغ با فاصله زمانی از طرف میرزا به دست من می‌رسید. من فهمیدم که حواله حضرت به وسیله میرزای شیرازی به دست من می‌رسد. ● با خودم فکر کردم شاید این مبالغ قطع شود و چون وقت معیّن و مرتّبی نداشت. به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: حالا که عنایت فرمودید، این احسان را شهریه و ثابت و باقی قرار دهید. چند روز بعد وکیل میرزا نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا برای شما مقرّری به صورت شهریه قرار داده شد. ● مرحوم میثمی افزوده است: الان هم که در تهران هستم و خانواده‌ام در نجف، همچنان این شهریه پیوسته به ما پرداخت می‌شود و قطع نشده است.¹ ............................................. 1. «دارالسلام» عراقی، ص ۴۸۰ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۳۱ کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مگر می‌شود یک نفر بخواهد با امام زمان همراه و همدل باشد ولی نسبت به ظلم به انسان‌ها سکوت کند؟ ✅کانال منبرهای عالی 👇 http://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca1368da7dc
توشه حسینی آیت الله کوه کمره ای یکی از ویژگیهای مرحوم آیة الله حجت رحمة الله علیه علاقه فوق العاده و محبت فراوان ایشان به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه ‏السلام بود. در آخرین روز عمرش پس از آنکه امر فرمود مهرش را شکستند (تا بعد از مرگ مورد استفاده قرار نگیرد) مقداری از تربت حضرت سیدالشهداء میل فرمود و گفت: این آخرین زاد من است از دنیا، پس دعوت حق را لبیک گفت. در ابتداء که امر فرمود مهرش را بشکند بعضی از علاقه‏ مندان از این کار خودداری می ‏کردند و نمی‏ خواستند مهر را خرد کنند. گفتند به خدمت ایشان استخاره کنید با قرآن اگر خوب آمد بشکنید و گرنه همان کار را بکنید. وقتی استخاره کردند این آیه در اول صفحه آمد: «له دعوة الحق» پس امر کرد مهر را شکستند. چنانچه در روی سنگ مزارش حک شده است: «و بعد ما استخار بکلام الحق فی کسر خاتمه واُجیب بقوله تعالی «له دعوة الحق» امربه ثم تناول التربة الحسینیة و قال آخر زادی من الدنیا التربة، فلبی دعوته زوال یوم الاثنین ثالث جمادی الاولی من سنة 1372». در همین رابطه است بیت زیر که یکی از ارادتمندان به آن مرحوم گفته است. زخاک کربلا می ‏خورد و می‏ گفت همین باشد ز دنیا آخرین زاد از ارتحالش جهان علم و فضیلت داغدار شد بطوری که مرحوم آیة الله بروجردی وقتی از این جریان باخبر شد فرمود کمرم شکست. (مجله نور علم، شماره10) منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1. 📝از انچه بر دیگران گذشت‌‌، درست زیستن را بیاموزیم کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
📌دنبال راه فرار! 🔴استاد شهید مرتضی مطهری : تنها چيزى که مقدس‌مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهى از منكر است. ❗️ ... در آخر الزمان، پيدا مى‌شوند كه دائماً آيه قرآن و دعا مى‌خوانند «وَ يَتَنَسَّكونَ» اظهار مى‌كنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» يك مردم تازه به دوران رسيده احمقى هم هستند. تنها چيزى كه اين مقدس‌مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهى از منكر است. ❗️ «لا يوجِبونَ أَمْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ الّا اذا أَمِنُوا الضَّرَرَ» اينها تا مطمئن نشوند كه امر به معروف و نهى از منكر كوچكترين ضررى به ايشان نمى‌زند، به آن تن نمى‌دهند. ❗️«يَطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذيرَ» دائم دنبال اين هستند كه يك براى امر به معروف و نهى از منكر پيدا كنند، يك عذرى بتراشند كه خوب، ديگر نمى‌شود، ديگر ممكن نيست. ❗️ «يُقْبِلونَ عَلى الصَّلاةِ وَ الصِّيامِ وَ ما لا كلِّفُهُمْ فى نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهايى هستند كه نه به جان، نه به مال و نه به حيثيتشان ضرر مى‌زند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظيفه‌اى ضررى به جايى مى‌زند، ديگر آن را قبول ندارند. ❗️تا آنجا كه مى‌فرمايد اگر نماز هم به كار يا حيثيت يا جانشان ضرر مى‌زد، آن را رها مى‌كردند: «كَما رَفَضوا اسْمَى الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همان‌طور كه عالى‌ترين و شريف‌ترين فريضه‌ها را رها كردند، نماز را هم رها مى‌كردند. آن عالى‌ترين و شريف‌ترين فريضه‌ها كدام است؟ «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ فَريضَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ» [امر به معروف و نهى از منكر] فريضه بزرگى است كه ساير فرايض به وسيله آن بپا مى‌شود. ❗️ امر به معروف و نهى از منكر باشد تا نمازى باشد، تا زكاتى باشد، تا حجّى باشد، تا خمسى باشد، تا معاملاتى باشد، تا قانونى باشد، تا اخلاقى باشد.... 📚 استاد شهید مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، انتشارات صدرا، ۱۳۷۷ ص 289 📣اگر امر به معروف نباشد، نماز و زکات و حج و خمس و قانون و اخلاقی وجود نخواهد داشت. 📣 نگران دین خدا هستیم امر به معروف را برپا کنیم. کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
شیخ به بالای دار رفت «در صدر مشروطه علمای بزرگی بودند -که من اسم نمیآورم، معروفند- که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.» ❇️ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۰۶/۱۲/۱۳۸۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون هیچ خرجی بیشتر عمر کنید: نه ورزش؛ نه رژیم؛ نه دارو؛ نه مدیتیشن؛ نه خواب؛ نه خوردن: عجیبه! نه؛ حتما ببینید کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 خواستم صدای این پیرمرد مظلوم باشم به شهدا میگه به بگید امتت ما رو در تنها گذاشت به رسول خدا بگید در حالی که تکه تکه مان کردند، به ! کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حرف اسلامی، فکر قارونی 💠 یک وقت است انسان اسلامی حرف می زند و قارونی فکر می کند. می گوید: من خودم سی _ چهل سال زحمت کشیدم، حالا یا حوزوی بود یا دانشگاهی، یا جای دیگر؛ من خودم سی _ چهل سال زحمت کشیدم این را پیدا کردم! " این اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است ". چون قارون هم همین را می گفت: (انّما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم مال پیدا کردم، شما چه حقّ دارید! گاهی انسان نمی داند در حال غفلت دارد چوب می خورد! مگر قارون غیر از این گفت؟! قارون گفت: من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم! امّا یک موحّد نمی گوید که ( خودم )، می گوید: (ما بکم من نعمه فمن الله)*. خیلی ها زحمت می کشند، این گونه از امور گیرشان نمی آید! ----------------------------------‐--------------------- 📌 سوره قصص / آیه ۷۸ 📌 سوره نحل / آیه ۵۳ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دورۀ کودکی، دورۀ ارضاء نفسانیت کودک🔸 🌱 ما در وجودمان دو بخش داریم: «طبیعت» و «فطرت». گاهی شما گیاهی را در گلدان می‌نشانید تا شاخه بزند و برگ بدهد. سپس آن را برمی‌دارید و در مزرعه، باغ یا باغچه می‌کارید. دوره‌ای که این نهال در گلدان است، «طبیعت انسان» است. این گلدان، نمادِ تعلقات ماست. «طبیعت» در انسان به‌معنای تعلقات و علاقه به دنیا است. این تعلقات، ما را محبوس و محدود می‌کند و جلوی رشدمان را می‌گیرد. 🌱 شما سَروِ زینتی را دیده‌اید که در گلدان می‌گذارند؛ اگر این سرو، پنجاه‌شصت سال در گلدان باشد، چقدر رشد می‌کند؟! انسان هم وقتی در بندِ تعلقاتش است، به همین اندازه، رشدش محدود می‌شود. اگر درخت نارنج و پرتقال سی سال در گلدان بماند، گاهی شکوفه‌ای می‌کند، اما میوه نمی‌دهد! 🌱 تعلقات انسان، مثل گلدانی است که اجازه نمی‌دهد ریشه‌ها از آن خارج شوند و به واقعیت و فضای جهان بزرگ ربط پیدا کنند. سپری کردن این دوره برای هرکسی لازم است. هرکسی بدون استثنا باید دوره‌ای در گلدان این تعلقات باشد. منتها مثل این است که شما گیاه را مدتی در گلدان پرورش می‌دهید؛ یکی‌دو سالش که می‌شود، از گلدان برمی‌دارید و در محل اصلی می‌گذارید. 🌱 انسان هم یک «مرحلۀ طبیعت» دارد که دورۀ کودکی او است. در این دوره باید در گلدان باشد؛ شرط رشدش است! زیرا بهتر پذیرایی و کنترل می‌شود. مرتب‌تر می‌توان به آن آب داد. دورۀ بازی و شادی و تفریح بچه‌ها است. در این دوره باید بگذارید بچه در حال خودش باشد. @haerishirazi
💠 تحت تأثیر استاد 🔹 از نظر عملی آقای گلپایگانی خیلی تحت تأثیر استادش مرحوم حاج شیخ عبدالكريم حائری بود. 🔸 از مطالبی که استاد آقای گلپایگانی داشت این بود که می‌فرمود: معروف است که حرف مرد یکی است ولی من می‌گویم حرف مرد دوتا است. مرد آن است که وقتی به اشتباهش پی برد از حرف اولش برگردد و حرف طرف مقابل را قبول کند. 🔹 این روحیه استاد در شاگردش نیز وجود داشت. قضیه بعدی کاشف از این روحیه ایشان است. 💠 پیگیری مطالب علمی 🔹 آقای گلپایگانی دائم الاشتغال بود. آقای داماد درباره وی می‌فرمود: تا مطلب برای او حل نمی‌شد، خوابش نمی‌برد! 🔸 اواخر عمر چشم آقای گلپایگانی ناراحت بود و برای مطالعه از دو عینک استفاده می‌کرد. یک‌وقت خدمتشان رفتم و درباره حاشیه‌اش بر مسأله یازدهم زکات «عروه» که وی و خیلی‌ها به اشتباه ضمیر را ارجاع کرده و حاشیه نوشته‌اند، مطلبی عرض کردم. 🔹 چون حافظه ایشان تحلیل رفته بود، تقریباً نیم‌ساعت طول کشید تا به آن مطلب منتقل شد. سپس فرمود: بله، حق با شماست و من آن وقت متوجه نشدم. البته حکم مسأله تغییر نمی‌کرد و صرفاً اشکال علمی بود. 🔸 حدود دو ماه بعد در ۲۳ ربیع الاول ۱۴۱۰ مرحوم حاج میرزا جواد آقا تهرانی مقیم مشهد از دنیا رفت و شب در مدرسه فیضیه مجلس فاتحه بود. من برای فاتحه رفتم. آقای گلپایگانی تشریف آورد و کنار من نشست. فرمود: آن حاشیه کجای عروه بود؟ گفتم: به حاج آقا جواد - پسر ایشان - عرض خواهم کرد. به حاج آقا جواد گفتم ولی ظاهراً درست متوجه نشده یا فراموش کرده بود. بعد از مدّتی آقای شاکری تلفن کرد که این حاشیه کجا بود؟¹ 🔹 غرض اینکه آقای گلپایگانی در این سن هم پیگیر مطالب علمی بود. خلاصه حدود دو ماه پیگیر مطلب بود و در عروه‌های شانزده حاشیه‌ای، ایشان این حاشیه را حذف کرده‌اند. مقصود این‌که اهتمام داشت و در این فکرها نبود که خلاف شأن من است به اشتباهم اعتراف کنم. 1⃣ خیلی وقت پیش درباره همین حاشیه با آقای خامنه‌ای صحبت بود. در سفر اخیرشان به قم ایشان پرسید که آن مطلب در کجای عروه بود؟ گفتم: در باب زکات. [اینجا] 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۸۲-۶۸۳ کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
نامه دست‌نویس شهید طهرانی مقدم خطاب به رهبر انقلاب @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا اسرائیلی‌ها عذاب وجدان نمی‌گیرند؟ روزنامه‌نگار مشهور اسرائیلی پاسخ می‌دهد! 🔹‌«گیدئون لوی» روزنامه‌نگار اسرائیلی:غیر انسانی سازی سیستماتیک فلسطینی‌ها به ما اسرائیلی‌ها این امکان را می‌دهد که عذاب وجدان نداشته باشیم؛ ما تنها اشغالگران تاریخ هستیم که خود را قربانی معرفی می‌کنیم! 🔰 کانال تخصصی یمن و کشورهای خلیج همیشه فارس https://eitaa.com/Akhbare_Yaman
ناراحتی امام(ره) از غیبت کردن یکی از شاگردان‏ ‏‏درس ایشان فقط تعلیم و تعلم نبود، بلکه مقید بودند که در ضمن تعلیم، تهذیب هم‏‎ ‎‏باشد. به عبارت دیگر، درس ایشان کار رسول گرامی اسلام (ص) بود: «ویزکیهم و‏‎ ‎‏یعلمهم الکتاب و الحکمه» (جمعه / 2). در مدت بیش از دوازده سال که در دروس عالی‏‎ ‎‏ایشان شرکت داشتم، یک عمل مکروه از ایشان ندیدم. بلکه اگر شبهۀ غیبت و‏‎ ‎‏دروغی پیش می آمد، حالت نگرانی به خوبی در چهرۀ ایشان نمایان می شد. یادم‏‎ ‎‏نمی رود روزی مرحوم امام به جلسۀ درس تشریف آوردند و به قدری ناراحت بودند که‏‎ ‎‏نفس های تندی می زدند. آن روز درس ندادند و به جای درس، نصیحت تندی‏‎ ‎‏کردند و رفتند و تب مالت ایشان عود کرد و سه روز نیامدند؛ چون شنیده بودند که‏‎ ‎‏یکی از شاگردان ایشان، دربارۀ یکی از مراجع، غیبتی کرده بود.‏‎ راوی: آیت الله حسین مظاهری منبع: پابه پای آفتاب؛ ج 4، ص 159 کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110 ‏‎ ‎ ‏‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اظهارات آقای رئیسی در نشست اضطراری ریاض از نگاه مجری معروف مصری 🔹️«علی حسین مهدی» بلاگر سرشناس و مجری مصری‌الاصل به سبک خودش به سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در نشست ریاض واکنش نشان داد. سخنانی که به‌طور ویژه مورد توجه کاربران جهان عرب قرار گرفته‌است. 🔻او به درستی قدرت ایران را فهمید و به زیبایی بیان کرد👌 کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110 ‏‎
علامه طباطبایی: به جان خودم سوگند که اگر تاریخ زندگی اجتماعی غربی‌ها را... مورد مطالعه دقیق قرار می‌دادند و رفتاری را که با سایر امت‌های ضعیف و بینوا کردند مورد بررسی قرار می‌دادند، بدون کمترین درنگی، حکم به توحش آنان می‌کردند و می‌فهمیدند که تمام ادعاهایی که می‌کنند و خود را مردمی بشر دوست و خیرخواه و فداکار بشر معرفی نموده و وانمود می‌کنند که در راه خدمت به بشریت از جان و مال خود مایه می‌گذارند، تا به بشر حریت داده، ستمدیدگان را از ظلم و بردگان را از بردگی و اسیری نجات بخشند، همه‌اش دروغ و نیرنگ است و جز به بند کشیدن ملل ضعیف هدفی ندارند، و تمام همشان این است که از هر راه که بتوانند بر آنها حکومت کنند؛ یک روز از راه قشون‌کشی و مداخله نظامی، روز دیگر از راه استعمار، روزی با ادعای مالکیت نسبت به سرزمین آنان، روزی با دعوی قیمومت، روزی به عنوان حفظ منافع مشترک، روزی به عنوان کمک در حفظ استقلال آنان، روزی تحت عنوان حفظ صلح و جلوگیری از تجاوزات دیگران، روزی به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بیچاره، روزی... و روزی... هیچ انسانی که سلامت فطرتش را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمی‌دهد
که چنین جوامعی را صالح بخواند و یا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند که دین
نداشته باشد... و از همه جنایاتشان شرم‌آورتر، این جنایات است که با منطق زورگویی و افسار گسیختگی، جنایات خود را اصلاح نامیده، به عنوان سعادت! بخورد ملل ضعیف می‌دهند. تفسير الميزان، ج‏۴، ص: ۱۶۸ کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این فرد نورمن فینکلستاین است. او بعد از بیست سال مجاهدت در راه آرمان آزادی فلسطین و علیه صهیونیسم جهانی، علیرغم تمام فشارهای آمریکا علیه اش، صدایش رسا و شنیدنی است. 🔹اینجا در جواب مفسر اسرائیلی که به دنبال اهریمن سازی از فلسطینی هاست جوابی خارق العاده می دهد. 🔸 مناظره گر بی شرف اسرائیلی به خیال خودش با زیرکی می پرسد می دانی چرا هیچ کشور عربی به فلسطینی ها کمک نمی کند و منظورش این است چون آنها اهریمن و درنده و وحشی اند. 🔹و نورمن جواب می دهد لابد به همان دلیلی که اروپایی ها و غربی ها در زمان هلیتر از یهودی ها متنفر بودند و آنها را موجوداتی چندش آور و کثیف می دانستند. تو و اسرائیل تو، همان هلیتری هستید که امروز از اعراب اهریمن سازی می کنید. 🔸و اینجا مناظره گر اسرائیلی با پوزخندهای مضحکش نابود می شود و نورمن این نابودی را خوب به رویش می آورد. 🔹این دو دقیقه تماشایی را ببینید. علی اسدی 🆔https://eitaa.com/aliasadi110 🆔https://t.me/aliasadizanjani110
انگاره‌ها و پیامدهای فرهنگ پذیری از بیگانگان(۱) 🔹 مقدمه هر چند فرهنگ پذیری جوامع اسلامی از بیگانگان پدیده چندان تازه ای نیست و كم و بیش از دیرباز وجود داشته است، اما فرایند غربزدگی و اثرپذیری فرهنگی بسیاری از مسلمانان در برخورد با فرهنگ غرب، دست كم بیش از یك قرن است كه آغاز شده و در دهه‌های اخیر با شتاب فزاینده ای، فرهنگ جوامع اسلامی و نیز دیگر فرهنگ‌ها را تا حدود زیادی از عناصر دینی و اصول ثابت، تخلیه كرده است. شناخت پیچیدگی و ابعاد گوناگون پدیده فرهنگ پذیری، به ویژه انگاره ها و پیامدهای آن می تواند به ترسیم راهبردها و راهکارهای مناسب فرهنگی و مدیریت هدفمند و سامانگر پدیده فرهنگ پذیری کمک شایانی کند. در این صورت است که می توان تماس فرهنگی با بیگانگان و فرهنگ پذیری از آنان را به یک فرصت بزرگ برای رشد و بالندگی جامعه و فرهنگ اسلامی تبدیل و از شدت و حدت تهدیدات آن کاست. 🔹تعریف فرهنگ پذیری: فرهنگ پذیری، پدیده ای است كه در اثر تماس كم و بیش پیوسته، میان دو یا چند گروه فرهنگی متمایز روی می‌دهد و در فرآیند آن، یك گروه، عناصری از فرهنگ گروه یا گروههای دیگر را گرفته و با عناصری از فرهنگ خود، جایگزین، تركیب یا در آن هضم می‌كند؛ بنابراین، فرهنگ پذیری، انگاره ای از دگرگونی است كه در آن درجه ای ازهمگرایی بین دو فرهنگ پدید می‌آید. البته نه به این معنا كه شباهت‌ها بر تفاوت‌ها رجحان می‌یابند، بلكه تنها به این معنا كه دو فرهنگ، بیش از زمانی كه با هم در تماس نبودند به یكدیگر همانند شده‌اند. 🔹زمینه های فرهنگ پذیری برخورد فرهنگی بین اقوام و ملل و فرهنگ پذیری آنان از یکدیگر، پدیده دیرین و پرسابقه ای است كه همواره در تاریخ فرهنگ‌ها حضور داشته است؛ اما زمینه‌های تلاقی فرهنگی و بستری كه فرهنگ پذیری در آن روی می‌داده است در گذر اعصار و قرون دگرگون شده است. مهم ترین این زمینه‌ها عبارتند از: برخورد و اشغال نظامی، استعمار، نظام های اجتماعی- سیاسی(استعمار نو)، مهاجرت های بین المللی، محتوای نظام آموزشی و رسانه های فرامرزی. همچنین سازمانهاو بنیادهای منطقه ای وفرامنطقه ای، مسابقات ورزشی، صنعت توریسم، روابط بازرگانی، سیاسی و فرهنگی كشورها، همجواری، اشاعه و... از دیگر زمینه‌های برخورد فرهنگی و فرهنگ پذیزی به شمار می‌روند. برای پیوستن، اینجا کلیک کنید👇 کانال علی اسدی زنجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارشناسان اسرائیلی: در کمال تأسف ایران به آرام‌ترین جای خاورمیانه تبدیل شده است! 🔹️آن‌ها با پهپاد شاهد ۱۳۶ به ما حمله کرده‌ و برای ما یک غافلگیری راهبردی ترتیب دیده‌اند... 🔰 کانال تخصصی یمن و کشورهای خلیج همیشه فارس https://eitaa.com/Akhbare_Yaman
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸 کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «لله» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «لله» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد. خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند! خب طبق معمول هم روحانی می‌آید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده می‌گیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود. تا خواستم بروم، به خودم گفتم: ؟ عالِم شدی برای چه؟ با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟ برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا ؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین. همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام لله» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو ! @haerishirazi کانال سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110 https://t.me/ahlbeyt110