eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هفتم (۲) 🔴 مفهوم واجب کفایی در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر 🔷 گفتیم واجب کفایی یعنی امری که ابتدا به‌عهده‌ی همه‌ی مردم است و فقط وقتی نیاز جامعه کاملاً برطرف شد از عهده‌ی بقیّه برداشته می‌شود. 🔷 نكته‌ي ديگر اين است كه گرچه در واجب كفايي، توانايي بر انجام هر كاري شرط است، امّا امري كه در جامعه‌ي اسلامي واجب كفايي شد، كسب توانايي انجام آن هم به‌عنوان مقدّمه‌ي واجب، بر همه واجب است. 🔷 اگر جامعه‌ي اسلامي عالِم ديني به تعداد مورد نياز نداشته باشد، بر تمام افراد واجب كفايي است که علوم ديني را بیاموزند و اگر به تعداد كافي به ميدان تحصيل علوم ديني و بازگشت به‌سمت جامعه براي آموزش مردم نروند، همه‌ي افراد جامعه معاقبند. 🔷 قرآن فرمود: فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لَيَتَفَقَّهُوا فِی ‌الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ اِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ : چرا گروهي از اين مردم در پی درك عميق دینی نمی‌روند تا به اين معارف مسلّط شوند، و به جامعه برگردند و افراد را بيدار كنند؟ 🔷 همان‌طور که می‌بینید این موضوع واجب كفایى است و عدّه‌ای باید بروند، امّا اگر نرفتند، خداوند همه را خطاب مى‌كند كه چرا نرفتيد؟! 🔷 اگر جامعه به پزشك نياز دارد و پزشك به تعداد كافى نداريم، وظیفه‌ی مردم است که بروند و پزشكى را ياد بگيرند، تا اين نياز جامعه برطرف شود؛ نه اينكه بگويند من پزشكى نمى‌دانم و نمی‌توانم! 🔷 نبايد گفت چون من امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر را بلد نيستم، چون قدرت، امكانات، تحصيلات و مهارت‌هاي لازم آن را ندارم، پس به عهده‌ي من نيست. نه عزیز من!! كسب اين توانايي‌ها به‌عنوان مقدّمه‌ي واجب، واجب است. 🔷 تک‌تک ما وظیفه داریم براي رفع تمامي منكرها و استقرار همه‌ي معروف‌ها، در همه‌ي شؤون جامعه‌ي اسلامي و در حدّ كفايت گام پيش نهیم و شرایط و صلاحیّت‌های لازم برای این کار را هم کسب کنیم. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...
‍ 💢 چه کسی در بین شما تصمیم دارد توبه‌ی راستینی کند؟ روز یکشنبه‌ی ماه ذی‌القعده بود که پیغمبر اکرم (ص) به ميان اصحاب تشریف آوردند و فرمودند: ⁉️ چه کسی در بین شما تصمیم دارد توبه‌ی راستینی کند؟ اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! همه‌ی ما دوست داریم توبه کنیم. حضرت فرمودند: پس اگر چنین تصمیمی دارید؛ غسل کنید.(یکی از غسل‌های مستحبّ، است؛ مثل غسل واجب به‌جا آورده می‌شود؛ منتها با نیّت غسل توبه)؛ بعد از غسل وضو هم بگیرید؛ 🔸 و بعد از وضو، چهار رکعت نماز به‌جا آورید؛ در هر رکعت آن، بعد از سوره‌ی حمد، ⬅️ سه بار سوره‌ي توحيد، ⬅️ یک بار سوره‌ی فلق ⬅️و یک‌بار هم سوره‌ی ناس را بخوانید. بعد از این‌که نماز تمام شد و سلام دادید؛ (احتیاطاً «اللهُ أکْبَر»های پس از سلام را هم نگویید. چون در روایت است که بعد از نماز «ثُمَ‏ اسْتَغْفِروا» سپس استغفار کنید) 🔸هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ» بگویید. بعد از هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ» گفتن، می‌گوید: 🔸 «لا حَوْلَ‏ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللهِ‏ الْعَلِيِّ‏ الْعَظِيمِ‏؛ يا عَزيزُ يا غَفّارُ اغْفِرْ لِي‏ ذُنوبِي‏ وَ ذُنوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنوبَ إلاّ أنْتَ»  یعنی قدرت و توانی جز از جانب و به عطای خداوند صاحب شکوه و بزرگواری نیست. ای خدای عزیز و مُقتَدِر! ای خدای غَفّار و بخشنده! گناهان من و گناهان همه‌ی مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ چرا که غیر از تو بخشنده‌ی گناهی وجود ندارد. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۱) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر 🔰 امر به معروف و نهی از منکر با چند شرط واجب می‌شود. برخی از این شروط ممکن است نقداً حاصل نباشد و مستلزم این باشد که شخص به‌عنوان آمِر یا ناهی، آنها را تحصیل و اکتساب کند. این شروط عبارتند از: 🔰 شرط اوّل، علم و آگاهي است. مقصود از علم و آگاهی، تنها آگاهی از مسائل فقهی امر به معروف و نهی از منکر نیست که در رساله‌های توضیح‌المسائل ذکر شده است. اینک بعضی از زمینه‌های لازم برای کسب آگاهی را بیان می‌کنیم. 🔰 اوّلین مورد، شناخت معروف و منكر در تمامي گستره‌ي امر ‌به‌ معروف و نهی از منکر است. شیعه معتقد است نیکی و بدی در ذات و واقعیت أمور است و تابع قراردادهای شرعی یا بشری نیست. 🔰 خوبی عدالت در ذات آن است؛ نه اینکه چون خدا به آن فرمان داده یا فلان اندیشمند اعتقاد به خوبی آن دارد یا فلان گروه یا جامعه می‌پسندد، خوب باشد. دروغ و بخل به‌خودی خود بد است؛ نه اینکه چون خدا از آنها نهی کرده و یا نظام‌های اخلاقی بشری، آنها را زشت می‌شمارند، بد باشد. 🔰 نظام ارزشی قرآن و اسلام، بر ارزش‌های واقعی استوار است. به بیان دیگر، خدا در قرآن به چیزی امر کرده که ذاتاً خوب است و از چیزی نهی کرده که ذاتاً بد است. 🔰 قرآن کریم می‌فرماید: يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ: خداوند چیزهایی را که فی‌الحقیقه طیّب و پاک هستند حلال و روا اعلام می‌کند و چیزهایی را که در واقع خبیث و پلید هستند حرام و ناروا اعلام می‌دارد. 🔰 این‌گونه نیست که حلال و حرام قراردادی باشد و هرچه را بخواهند حلال، و هرچه را بخواهند، حرام کنند. حلال و حرام الهی مبتنی بر حکمت است. چیزی که حلال است، خاصیّتی دارد و آنچه حرام است، ضرری دارد. 🔰 قرآن کریم در بعضی موارد به این حکمت تصریح کرده است. برای نمونه، در رابطه با شراب و قمار می‌فرماید: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما: از تو از حکم شراب و قمار می‌پرسند. بگو در این دو کار، گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم؛ ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...
‍ 💠اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ مَثَّلَتْهُ فِیَّ نَفْسِی اسْتِقْلَالًا لَهُ وَ صَوَّرَتْ لِی اسْتِصْغَارَهُ وَهَوَّنَتْ عَلَیَّ الِاسْتِخْفَافَ بِهِ حَتَّى أَوْرَطَتْنِی فِیهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که با کوچک شمردن آن در نفسم آن را تصوّر کردم، پس حقیر شمردن آن را برایم مجسّم نمود، و خفیف شمردن را بر من آسان کرد تا آن که مرا در ورطه ی آن فرو برد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! ٦٩ ✅@OstadMahdiTayyeb
📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۲) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ✅ بنابر آنچه بیان شد، در امر به معروف و نهی از منکر، لازم است به چیزی امر شود که حقیقتاً نیک و معروف باشد و از چیزی نهی شود که حقیقتاً بد و منکر باشد؛ نه اینکه معروف و منکر تابع عرف جامعه یا سلیقه‌های شخصی و گروهی افراد باشد. ✅ در دوره‌های مختلف تاریخ و از جمله در دنیای امروز، شاهد این هستیم که معروف و منکر جای خود را با یکدیگر عوض کرده و می‌کنند. اصولاً یکی از خصوصیّات آخرالزّمان همین است که نظام ارزشی حاکم بر آن، واژگونه می‌شود و در نتیجه، معروف منکر می‌گردد و منکر معروف. ✅ به‌جای اینکه به معروف امر شود، از آن نهی می‌شود؛ چراکه نظام ارزشی، آنچه را فی‌الواقع معروف است، منکر می‌داند و آن را نشانه‌ی تحجّر و عقب‌ماندگی می‌شمارد؛ و آنچه را منکر است، نشانه‌ی تجدّد، روشنفکری، آزاداندیشی و پیشرفت تلقّی می‌کند. ✅ فطرت انسان اگر سالم باشد و مغفول واقع نشده باشد، می‌تواند کلّیّات نیکی و بدی را بشناسد؛ اما از عهده‌ی درک و شناخت جزئیّات و همه‌ی مصادیق نیکی و بدی برنمی‌آید. ✅ همه‌ی جزئیّات و مصادیق نیک و بد را خدا می‌شناسد؛ چراکه آفریدگار همه چیز است و لذا به حقیقت همه‌ی اشیاء به‌طور کامل آگاه است. ✅ خدا با امر و نهی‌یی که در دین کرده، نیک و بد، یا معروف و منکر امور را معرّفی نموده است و انبیاء الهی و در رأس آنان، پیامبراکرم و اهل‌بیت عصمت و طهارت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین که رسالت تبیین دین را بر عهده دارند، متکفّل و مرجع تعیین نیک و بد یا معروف و منکر برای مردم هستند. ✅ در زیارت آل‌یاسین به محضر اهل‌بیت علیهم‌السّلام عرضه می‌داریم: وَ الْمَعْرُوفُ ما اَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ ما نَهَیْتُمْ عَنْهُ: معروف آن است که شما اهل‌بیت به آن امر کرده‌اید؛ و منکر آن است که شما اهل‌بیت از آن نهی کرده‌اید. ✅ این‌طور نیست که هر کسی، هر گوینده‌ای، هر صاحب‌سخنی، هر مدیری، هر قدرتمندی بتواند معروف و منکر را تعیین کند. خدای متعال برای معروف و منکر، معیار قرار داده و آن را به استنباطات یا به سلایق و آراء مردم واگذار نکرده است. ✅ معیار و شاخص معروف و منکر، اهل‌بیت عصمت و طهارت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین هستند. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۳) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ❇️ دومین چیزی که برای امر به معروف و نهی از منکر، لازم است از آن آگاه باشیم، جامعه و زمانه‌ی خویش و مقتضيات آن است. ❇️ سومین موضوع، شناخت اسلوب‌ها و وسائل كارآمد و كارا در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر است. امر به معروف و نهی از منکر، امری صرفاً فردی نیست و رسانه‌های جمعي و گروهي، سايت‌هاي اينترنتي، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، راديويي و تلويزيوني، روزنامه‌ها، مجلاّت، كتب و نشريات، نقش مهمی در تحقّق آن ایفا می‌کنند. ❇️ لذا باید دانش‌هاي لازم برای استفاده از این ابزارها را کسب کنیم؛ تكنولوژي آموزشي، تكنولوژي ارتباطي عصر و زمان خود، و برنامه‌ريزي و مديريّت فرهنگي را بشناسيم؛ و این امر مستلزم مطالعه در حوزه‌های روانشناسی، علوم ‌تربيتي و علوم ارتباطات است. ❇️ البتّه باید توجّه داشت که دشمنان ما، امريكا، اروپا، صهيونيسم، اسرائيل و ديگران، از هر ابزاري كه به دستشان بيايد، استفاده مي‌كنند؛ امّا جامعه‌ي اسلامي مقيّد به اوامر الهي است. در دين ما، هدف وسيله را توجيه و مباح نمي‌كند. ❇️ به هدف مقدّس، جز از راه مقدّس نمي‌توان رسيد؛ جز به وسيله‌ي مقدّس نمي‌توان اهداف مقدّس را تحقّق بخشيد. لذا در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، وسائل بايد مباح و مشروع باشد. ❇️ اميرالمؤمنين علیه‌السلام وقتي به حكومت رسيدند، برخلاف خلفاي قبلي، سهم افراد از بيت‌المال را به تساوی توزيع كردند. رفقا، دوستان و خيرخواهان گفتند: يا اميرالمؤمنین! با اين كار شما، بسیاری از صحابه‌ي كبار و همسران پيغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و ديگران سر و صدايشان درمي‌آيد! مصلحت نيست. حكومت شما در معرض خطر قرار مي‌گيرد. حضرت را به خيال خودشان نصيحت كردند! ❇️ حضرت در پاسخ فرمودند: أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِي مَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ: آیا به من امر مي‌كنيد كه پيروزي و نصرت را با جور و ستمگري در عرصه‌ي حكومت خود كسب كنم؟ يعني حتّي حكومت علي علیه‌السلام با آن تقدّس، نبايد از راه نامشروع تحكيم و تقويت شود. ❇️ خداي متعال در قرآن به پيغمبرش فرمان داد: قُلْ هٰذِهِ سَبِيلِی أَدْعُو إِلَى اللهِ عَلیٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی: بگو اين راه من است. منِ رسول‌الله و تابعان و پيروان من، دعوت به‌سوي خدا را براساس بصيرت، يعني علم، آگاهي و بينش درست انجام مي‌دهيم. ❇️ این حدیث معروف است که: اَلْعامِلُ عَلیٰ غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلیٰ غَيْرِ الطَّرِيقِ؛ لا تَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلّا بُعْداً : كسي كه بدون بصيرت دست به عمل مي‌زند، مثل كسي است كه دارد در بيراهه راه مي‌پيمايد؛ هرچه بر سرعتش بیفزاید، از مقصدش دورتر مي‌شود. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽🔽 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۴) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ✳️ شرط دوم در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، علم و آگاهي به چیزهای دیگری است. ✳️ نخست يقين به اينكه امر مورد نظر، بر شخصی كه مي‌خواهیم او را امر ‌به‌ معروف یا نهي‌ از ‌منكر كنیم، واجب است. اگر شك داریم كه اين امر بر او واجب است، نمي‌توانیم او را امر و نهي كنیم. ✳️ دوم، بايد يقين داشته باشیم که او آن كار را تصادفاً و به اشتباه انجام نداده است؛ بلکه با علم و قصد قبلي، و با تصميم بر تكرار و اصرار بر ادامه‌ي راه، در مسير این منكر قدم برمي‌دارد. ✳️ اگر مشخّص است كه او اهل اين كارها نيست، ناخواسته لغزشي از او سر زده، خودش توبه مي‌كند و ديگر هم اين كار از او سر نمي‌زند، اينجا هم جاي امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر نيست. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽🔽