eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🟥 پرسش: ‍ مربّیان الهی چه نقشی در اعمال ربوبیت خداوند بر انسان و پرورش او دارند؟ ✔️ پاسخ: خداوند به‌وسيله‌ى پيامبران و امامان معصوم عليهم‌السّلام راه هدايت و سعادت و تعالى و كمال را به انسان معرّفى مى‌كند و او را به دست آنها، تحت تربيت و تزكيه قرار مى‌دهد. ✔️انبيا و ائمّه عليهم‌السّلام به امر الهى، از راه ظاهر و باطن، انسان‌ها را ارشاد و راهنمايى و از آنان دستگيرى می‌كنند و در جهت نيل به قلّه‌هاى كمال، به آنها يارى مى‌رسانند. ✔️عارفان بالله و عالمان ربّانى، اساتيد و معلّمان روحانى، دوستان ناصح و پدران و مادران صالح، در مراتب بعد از پيامبران و امامان:، مجارى اِعمال ربوبيّت حضرت حقّند و خداوند ربوبيّت خود در رابطه با انسان‌ها را از طريق آنها اِعمال مى‌كند. ✍️ استاد مهدی طیّب، ، ص ۱۳۷ تا ۱۳۸ 📕 ۱۳۳ 🎙فایل صوتی:👇👇👇
🕰 انتظار فرج  🟦 اهمیت و مفهوم انتظار فرج (بخش پنجم) ◻️اعتقاد به جامعه‌ای ایده‌آل در پایان تاریخ به‌صورت یک حقیقت محتوم و قطعی‌ آثار بسیار سازنده‌ای بر انسان منتظر خواهد گذاشت. همان‌گونه که آشنایی با بزرگان و سیره و زندگی آنان به شخصیت فرد شکل می‌دهد و او را می‌سازد و با خواندن سیره و آیین زندگی پیامبران، امامان و اولیای خدا‌ عليهم‌السّلام فرد از ایشان الهام و الگو می‌گیرد و روش درست زندگی را می‌آموزد‌؛ به همان ترتیب اعتقاد به جامعه‌ی جهانی سرشار از عدل‌، توحید‌، معنویّت،‌ فضیلت، اخلاق، صلح، امنیّت و عدالت و شناخت آن،‌ نقش الگویی دارد و الهام‌بخش زندگی امروز جامعه‌ی منتظر خواهد بود. ◻️همان‌طور که انسان وقتی تحت‌تأثیر یک شخصیّت بزرگ قرار می‌گیرد، تدریجاً به رنگ او درمی‌آید، ملّتی هم که جامعه‌ی مهدوی را بشناسد و به آن دل ببندد و چشم بدوزد، تحت تأثیر آن به‌سوی ویژگی‌های جامعه‌ی ایده‌آل مهدوی‌ سوق خواهد یافت. ◻️ دو ثمره‌ی بزرگ در انتظار شیعه به چشم می‌خورد‌؛ اوّلین ثمره‌، روحیّه‌ی تسلیم‌نا‌پذیر شیعه‌ی منتظر است که باعث می‌شود هر‌چه هم زورمداران فاسد و فاجر در عالم قدرتمند ‌شوند‌، روحیّه‌اش را نبازد و تسلیم نشود‌ و با اتّکاء به این انتظار‌ بر باور خود استوار بماند که پیروزی نهایی از آن اسلام خواهد بود و قدرتمندان ظالم و فاسد و مروّج کفر و بی‌دینی‌ سرانجام نابود خواهند شد. ◻️دومین ثمره‌ی انتظار شیعه‌ روحیّه‌ی یأس‌ناپذیر او در شرایطی است که دراثر بالا رفتن احتمال پیروزی جبهه‌ی ظلم و ستم‌‌، تمام مبارزان و انقلابیانِ دیگر روحیّه‌ی خود را می‌بازند و دچار یأس و ناامیدی می‌شوند. ◻️ شیعه‌ی منتظر که فرهنگ انتظار در جانش رسوخ کرده است‌، در چنین شرایطی نه‌تنها دچار یأس نمی‌شود‌، بلکه امید صد‌چندان خواهد یافت‌‌؛ زیرا معتقد است که پیروزی نهایی حقّ بر باطل‌ پس از به اوج رسیدن قدرت باطل واقع خواهد شد. او می‌داند که امروز یا فردا، بالاخره باطل شکست خواهد خورد. ◻️منتظر واقعی‌ درست در شرایط یأس است که به نزدیک شدن پیروزی امید دارد ولذا روحیّه‌ی خود را نمی‌بازد و مبتلا و اسیر یأس نمی‌شود. در شرایطی که صفوف تمام مبارزان مکاتب گوناگون از هم می‌پاشد، او امیدوار است. ◻️به عنوان مثال امروزه زمزمه‌ی تن دادن به نظام سلطه و تسلیم دربرابر آن از برخی روشنفکران که از روح انتظار تهی هستند، شنیده می‌شود؛ با این استدلال که نظام سلطه را باید به‌منزله‌ی یک واقعیّت موجود که در اوج قدرت است، پذیرفت و با آن کنار آمد؛ چاره‌ای جز این نیست و راه دیگری وجود ندارد. این روشنفکران و سیاسیونِ بی‌بهره از انتظار مهدوی، در برابر قدرت‌های مسلّط جهانی خود را باخته و واداده و دچار یأس شده‌اند. ◻️ امّا شیعه‌ی منتظر در این‌گونه موقعیّت‌ها هرگز تسلیم نمی‌شود و هرچه قدرت دشمن بالاتر رود، امیدش بیشتر می‌شود؛ زیرا معتقد است فرج و گشایش پس از اوج یافتن قدرت دشمن و درست در زمانی به دست می‌آید که ظلم و ستم به نهایت درجه می‌رسد. ◻️💫 امام باقر‌(علیه السلام) از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل نموده‌اند: إِنَّ الْأَئِمَّةَ بَعْدِی اثْنٰا عَشَرَ عَدَدَ نُقَبٰاءِ بَنِی إِسْرٰائِیلَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحسین(علیه السلام) وَ التّٰاسِعُ قٰائِمُهُمْ یَخْرُجُ فِی آخِرِ الزَّمٰانِ فَیَمْلَؤُهٰا عَدْلاً بَعْدَ مٰا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً: امامان پس از من دوازده نفرند به تعداد نقبای بنی اسرائیل؛ نُه نفر از ایشان از نسل حسین(علیه السلام) هستند و نهمین نفر قائم ایشان است که پس از آنکه جهان از ظلم و ستم آکنده شده، آن را از عدل سرشار خواهد ساخت. ◻️💫امام هادی‌(علیه السلام) می‌فرمایند‌: اَلْقٰائِمُ الَّذِی یَمْلأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمٰا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً: قائم ما کسی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد‌‌؛ چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد. ادامه دارد…. ✍️ استاد مهدی طیّب، @OstadMahdiTayyeb
🎬 : شیعیان علی علیه السلام در کلام امام باقر علیه‌ااسّلام ⬛️🟧 در آپارات:👇👇👇 https://www.aparat.com/v/Bjmqb علیه السلام ☑️ @OstadMahdiTayyeb ☑️ eitaa.com/ahlevela
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش یازدهم (۲) 🛑 جنبه‌هاي اختصاصي امر به معروف 🔷 شیوه‌ی دیگر امر به معروف، با سخن و زبان است. در امر ‌به‌ معروف زباني، چند قيد مهم وجود دارد: 🔷 ۱. محترمانه باشد. 🔷 ۲. متواضعانه باشد. وقتي مي‌خواهيم کسی را امر ‌به‌ معروف كنيم، از موضع بالا به او نگاه نکنیم و تحکّم‌آمیز و متکبّرانه با او سخن نگوییم؛ بلكه از پايين با او حرف بزنیم؛ مثل كودكي كه با بزرگتر خود حرف مي‌زند؛ یا مثل شاگردی كه با معلّم خود صحبت می‌کند. 🔷 از او سؤال كنیم؛ بگوییم به نظر تو اين کار از آن یکی بهتر نيست؟ اين خیلی فرق دارد با اينكه با تحکّم به او بگوييم اين كار بهتر از آن كار است. 🔷 ۳. محبّت‌آميز باشد. 🔷 ۴. منطقي و خردپذير باشد. سطح علمي و فهم او را در نظر بگيریم و با منطق متناسب با انديشه‌ی او با او سخن بگوییم. 🔷 ۵. با ادبيّات مناسب او، با او صحبت كنیم. اگر جوان است، از ادبيّات جوانان استفاده كنیم. اگر پير است، ادبيّات پيران را به كار بگيریم. اگر دانشگاهي است، ادبيّات دانشگاهي‌ها را؛ اگر حوزوي است، ادبيات حوزوي‌ها را؛ اگر فرد عامي كوچه و بازار است، با ادبيّات کوچه و بازار با او حرف بزنیم. 🔷 ۶. ابتدا غيرمستقيم، بعد مستقيم. مثلاً به‌جاي اينكه بگوييم تو اين كار خوب را بكن، بگوییم فلان‌جا كسي را ديدم که اين كار را مي‌كرد. چقدر جالب بود! 🔷 قرآن با نقل قصّه، در واقع از همین شیوه‌ی بیان غیرمستقیم استفاده کرده است. مي‌فرمايد قوم هود، قوم شعيب، قوم صالح، قوم نوح اين كارها را كردند، اين‌طور شدند و ... . بدون این مقدّمات نفرموده شما اين‌طور باشيد. 🔷 البتّه در امر به معروف، اوّل از بیان غيرمستقيم استفاده می‌شود و اگر لازم شد، مي‌توان كم‌كم بیان مستقيم هم به کار برد. 🔷 به‌طور کلّی، در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر زباني بايد مخاطب‌شناسي دقيقی كرد. بايد زبان، سطح فكر و معلومات و حالات روحي مخاطب را شناخت، تا بتوان مؤثّر صحبت كرد. قرآن هم فرمود: اُدْعُ إِلىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ . 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...
🔹 عید قربان عید قربانی شدن و اهل شدن است و به قرب راه پیدا نمی‌کند، مگر کسی که آماده‌ی قربانی شدن باشد. راهِ تقرّب قربان شدن است. 🔹 اگر کسی می‌خواهد به دوست راه بَرد، باید آماده‌ی قربان شدن در راه دوست باشد؛ باید همه‌ی وجودش را در طبق نهد و آرزومندِ این باشد که این پیشکش و هدیه‌ی ناقابلی را که به آستان دوست تقدیم می‌کند، از او بپذیرد. 🔹 عید قرب و نزدیک شدن از راه قربان شدن است. لذا مستحبّ است وقتی حاجی خودش گوسفند را سر می‌برد یا اگر خودش ذبح بلد نیست و ذبح را نیابتاً به کسی می‌سپرد، دستش را روی دست کسی که گوسفند را ذبح می‌کند بگذارد و نیّت کند که نفس خود را ذبح می‌کند؛ انّیّت و انانیّت خود را ذبح می‌کند. از این پس منی در وجودم نیست؛ هرچه بارقه‌ای از من در وجودم بود همه رفت. 🔹 لذا در روایات داریم به ازای هر عضو قربانی یک عضو قربانی‌کننده از آتش دوزخ نجات پیدا می‌کند. پس گویا قربانی خود اوست و نفسِ امّاره‌ی فرد است که در پیشگاه الهی سر بریده می‌شود. دیگر منی ندارد؛ داعیه‌ای ندارد؛ خطّی به دور خویشتن نکشیده است که او را از گستره‌ی هستی متمایز کند. تمام تعیّنات را با قربان کردن فرو می‌ریزد. 🔹👌 این خطّی که به دور خود کشیده‌ایم که ما را تعریف می‌کند؛ اسم من چیست؛ فامیلی‌ام چیست؛ فرزند چه کسی هستم؛ اهل کجا هستم؛ چه تحصیلاتی دارم؛ چه شغلی دارم؛ چه عنوان اجتماعی‌یی دارم؛ و ...؛ اینها همان خطّی است که به دور خود کشیده‌ایم؛ یک خطّ وهمی که اگر پاک شود، به بی‌کرانه‌ی هستی متّصل می‌شویم. 🔹 مثل یک دایره که با گچ روی تخته‌‌سیاه کشیده شده باشد. آنچه سطح این دایره را از کلّ تخته‌سیاه متمایز کرده است، خطّ سفیدی است که به شکل دایره کشیده‌ایم. اگر این خط را پاک کنیم؛ آن دایره به کلّ تخته ‌سیاه متّصل است. پس اگر بتوانیم خطّی را که به دور خود کشیده‌ایم پاک کنیم؛ خود را از تعیّنات وهمی نجات دهیم، به بی‌کرانه‌ی هستی وصل می‌شویم. 🔹 قربان شدن یعنی این؛ یعنی همه‌ی تعیّنات خویش را سر بریدن؛ آثاری از انّیّت و انانیّت برجا نماندن. 🔹حاجی، قاصد، سالک، سائر الی الله اگر به این سه کار موفّق شد؛ یعنی هم با شیطان که دشمن قسم خورده است و بر قسم خود جدّی و استوار ایستاده است؛ «عَدُوٍّ لَکُمْ» «اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» ‏ اگر این دشمن قسم‌خورده را به دشمنی شناخت و با همه‌ی وجود در برابر او ایستاد و مقاومت کرد؛ از سوی دیگر، نقطه‌ی آسیب‌پذیری که بعضی از مکاتب به آن چاکرا¬ می‌گویند و نقطه‌ی نفوذ شیطان است که در شخص وجود دارد؛ از بین برد. اصل این نقطه‌ انانیّت ماست. 💫 مادر بت‌ها بت نفس شماست 💫 چون که آن بت مار و این بت اژدهاست 🔹 اگر توانست نفس را از پا درآورَد؛ یعنی اگر از بیرون شیطانِ حمله‌ور و از درون نقطه‌ی نفوذ و آسیب‌پذیر وجودش را از بین برد، موجود رویین‌تنی می‌شود که هیچ دشمنی بر او قدرت غلبه و پیروزی ندارد. ادامه دارد... 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - 91/08/05 🆔 @ahlevela 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
🕰 انتظار فرج  🟩 اهمیت و مفهوم انتظار فرج (بخش ششم) ◻️ فرج در شرایط یأس‌‌آفرین فرامی‌رسد. زمانی که نیروهای حق تمام تلاش خود را به کار بستند و کار به جایی نرسید‌، در آستانه‌ی یأس و ناامیدی‌، فرج خواهد رسید. ◻️ خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید‌: حَتّىٰ اِذَا اسْتَیْأسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا اَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جٰاءَهُمْ نَصْرُنٰا فَنُجِّیَ مَنْ نَشٰاءُ: تا کار به جایی رسید که پیامبران مأیوس شدند و گمان کردند مورد تکذیب قرار گرفتند [و سخنانشان اثر نمی‌کند؛ یا در مورد وعده‌ی خداوند مبنی‌بر نصرت آنها دچار تردید شدند.] اینجا بود که نصرت ما برای آنها آمد و کسانی را که مشیّت ما تعلّق گرفته بود، نجات دادیم. شرایط چنان دشوار می‌شود که حتّی انبیاء مأیوس می‌‌شوند؛ پیروزی و یاری الهی درست در این هنگام فرامی‌رسد. ◻️امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: مَا أَحْسَنَ‏ الصَّبْرَ وَ انْتِظٰارَ الْفَرَجِ. أَ مٰا سَمِعْتَ قَوْلَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ‏» «فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ» فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمٰا یَجِی‏ءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْسِ فَقَدْ کٰانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ أَصْبَرَ مِنْکُمْ:چه نیکوست صبر و انتظار فرج. آیا این سخن خدای عزّوجل را نشنیده‌ای که «چشم‌به‌راه باشید که من هم با شما چشم‌به‌راهم» «پس انتظار پیشه کنید که من هم با شما از منتظرانم» پس بر شما باد به صبر؛ زیرا فرج پس از یأس فرا می‌رسد. کسانی که پیش از شما بودند از شما صابرتر بودند. ◻️ رَسُولِ‌اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند‌: لٰا یَزٰالُ ذٰلِکَ اْلبَلٰاءُ عَلىٰ اَهْلِ ذٰلِکَ الزَّمٰانِ حَتّىٰ اِذٰا اَیَسُوا اَوْ قَنَطُوا وَ سٰاؤُا الظَّنَّ اَلّٰا یُفَرِّجَ عَنْهُمْ اِذْ بَعَثَ اللّٰهُ رَجُلاً مِنْ اَطٰائِبِ عِتْرَتِی وَ اَبْرٰارِ ذُرِّیَّتِی: اهل آن زمان‌ همیشه دچار بلا خواهند بود تا اینکه دچار ناامیدی شده یا از فرج مأیوس و دچار بدگمانى می‌شوند. در آن هنگام خداوند مردى را از پاکیزگان و بهترین فرزندان من برانگیزد. ✍️ استاد مهدي طيّب، @ahlevela
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش دوازدهم (۱) 🛑 جنبه‌هاي اختصاصي نهی از منکر 🔶 نهي‌ از ‌منكر، مراتب و مراحلی دارد، که در احادیث به آن اشاره شده است. 🔶 از جمله پيغمبراكرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُنْكِرْ بِيَدِهِ إِنِ اسْتَطاعَ‏: هر ‌يك از شما منكري را ديد، اگر قدرت دارد بايد با دست و عمل انكار آن منكر كند. 🔶 فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسانِه‏: اگر قدرت ندارد، بايد با زبانش انكار منكر كند. 🔶 فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِه‏: اگر باز هم قدرت ندارد، باید با قلبش انكار منكر كند. 🔶 فَحَسْبُهُ أَنْ يَعْلَمَ اللهُ مِنْ قَلْبِهِ أَنَّهُ لِذٰلِكَ كارِهٌ‏: و اين براي او كفايت مي‌كند كه خدا از قلب او آگاه است و مي‌داند كه او در قلبش نسبت‌به اين منكري كه انجام مي‌شود كراهت دارد. 🔶 اوّلين مرحله‌اي كه در روايات و احاديث برای نهی از منکر، ذکر شده، انزجار قلبي از منكر است؛ يعني واقعاً و قلباً از بي‌حيايي، بي‌عفّتي، ستمگري و حق‌كشي‌یی که رخ داده، متنفّر باشيم. 🔶 مرحله‌ی دوم، مشهود بودن ناراحتی و نارضایی ما از اینکه چنین معصیتی، چنین بی‌عفتی و ظلمی دارد اتفاق می‌افتد، در حالت چهره و رفتارمان است. 🔶 در مورد اینکه چهره‌ی فرد نشان دهد که از منکری که رخ داده، خرسند نیست، احادیثی وارد شده است؛ از جمله: أَمَرَنا رَسُولُ اللهِ أَنْ نَلْقىٰ أَهْلَ الْمَعاصِی بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ: رسول‌ خدا به ما امر كردند كه با اهل معصيت با چهره‌هاي در هم كشيده، غيرمتبسّم و گرفته روبه‌رو شويم. 🔶 طوری نباشد که علیه خدا، پیغمبر و ائمّه علیهم‌السّلام جوک بسازند و تعریف کنند، و ما قهقهه بزنیم! این کار ما، آنها را جری‌تر می‌کند. در برابر چنین جوک‌هایی باید اخم کرد؛ و با چهره‌ای گرفته با طرف مقابل روبه‌رو شد و احساس و نظر منفی خود را درباره‌ی آنها این‌گونه ابراز و اظهار کرد. 🔶 قرآن می‌فرماید: كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ: اينها از منكري كه انجام مي‌شد، نهي نكردند و چه كار بدي كردند. 🔶 امام صادق عليه‌السّلام درباره‌ی این آیه فرموده‌اند: أَما إِنَّهُمْ لَمْ يَكُونُوا يَدْخُلُونَ مَداخِلَهُمْ وَ لا يَجْلِسُونَ مَجالِسَهُم‏؛ وَ لکِنْ كانُوا إِذا لَقُوهُمْ ضَحِكُوا فِي وُجُوهِهِمْ وَ أَنِسُوا بِهِمْ : 🔶 كساني‌ كه قرآن اين‌گونه محكومشان مي‌كند، به محل‌هايي كه گناهکاران وارد مي‌شدند، نمي‌رفتند و در مجالس آنها شرکت نمی‌کردند؛ ولكن با چهره‌ي خندان با آنها روبه‌رو می‌شدند و با آنها انس مي‌گرفتند و مشغول گفتگو می‌شدند. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...
📜 تأمّلی در زیارت امین‌الله در زیارت امیرالمؤمنین عليه‌السّلام (بخش اول) پیشاپیش، عید سعید غدیر خم را به محضر حضرت بقیّة‌‌الله‌الأعظم‌أرواحُنا‌لِتُرابِ‌مَقدَمِهِ‌الفِداء  و دوستداران و سرسپردگان آستان ولایت علوی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم خدای متعال عیدانه‌ی ما را در این عید عظیم، صدور امر فرج حجّت خدا، و نیز تشرّف ما و سرسپردن ما در جنبه‌ی ظاهری به محضر آن حضرت قرار دهد. اعمال روز عید غدیر متعدّد و فراوان است؛ اینکه انسان جشن بگیرد؛ وقتی به مؤمنین می‌رسد تبریک بگوید؛ شاکر باشد؛ و از خدا که نعمت ولایت را به او موهبت کرده است تشکّر کند. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف حق ناگفته‌ی ما می‌شنود ما مستحقّ این مقام نیستیم. الآن متوجّه چیزی که به ما عنایت شده است، نمی‌شویم. گرچه شعاع کوچکی از آن خورشید عظیم است؛ امّا این را که خود آن شعاع کوچک، چه عظمتی دارد، نمی‌شناسیم. ولی هرکس در حدّی که خدا به او معرفت داده، شاکر این نعمت باشد. لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. اگر انسان شاکر باشد، خدا به سطح معرفت و شناخت او گسترش می‌دهد، وسعت می‌دهد؛ و راه او را به سمت شناخت بیشتر می‌گشاید. یکی از وظایف ما در روز عید غدیر خم، تشکّر است. دو رکعت نماز خیلی ساده، قبل از نماز ظهر روز عید غدیر وارد شده است. در رکعت اوّل سوره‌ی حمد و سوره‌ی قدر، و در رکعت دوم سوره‌ی حمد و سوره‌ی قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ خوانده می‌شود و بعد از نماز، سر به سجده‌ی شکر می‌گذارد و صد بار می‌گوید: شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّه؛ بعد سر از سجده بر می‌دارد و دو صفحه دعا می‌خواند که آن هم تشکّر همین نعمت ولایت است. اقرار به این است که: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْاِیمانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَامَنّٰا. تشکّر از خداست برای نعمت توحید و نعمت نبوّت و نعمت ولایت. تشکّر از خدا و حمد و شکر او، یکی از آداب روز عید غدیر است. 🎙 استاد مهدی طیّب @ahlevela
☀️ به پرده بود جمال جمیل عزوجل بخویش خواست کند جلوه‌یی به صبح ازل ☀️چو خواست آنکه جمال جمیل بنماید علی شد آینه، خیر الکلام قل و دل ☀️ من از مفصل این نکته مجملی گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل @ahlevela