💫ماه رجب المرجب، فوقالعاده عظیم است؛ به تعبیر برخی از احادیث، شهرالله، و به تعبیر برخی دیگر از احادیث، ماه امیرالمؤمنین عليه السلام است. ماه بسیار بزرگی است و اگر انسان طالب و تشنهی تعالی و کمال باشد و در مسیر سلوک الیالله بخواهد به مراتب عبودیّت نائل شود، این فرصت بسیار مغتنم است. حساب این سه ماه، از حساب نه ماه دیگر سال کاملاً متفاوت است و فرصتها و موقعیّتهایی که در آن برای رشد و تعالی فراهم است، اصلاً با سایر ایّام سال قابل مقایسه نیست.
💫امیدواریم خدای متعال توفیق دهد از این بستری که برای تعالی و تقرّب فراهم است، حدّاکثر بهره را ببریم. هیچ ثانیهای از ثانیههای این سه ماه رجبالمرجّب، شعبانالمعظّم و رمضانالمبارک را بیبهره از دست ندهیم. امیدواریم این فرصت را تهیدست از کف ندهیم.
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
🎶 نداى ملك داعـــی و جواب آن(٢)
‼️ عجيبتر از اين ديدهاى! ديدهاى كه خالق مخلوق را براى همنشينی خود بخواند ولى مخلوق اجابت نكند و در حالى كه آقا مناجات بنده و انس او را دوست دارد، بنده از قبول عنايت او خوددارى كند!
🌷پس با تأسف و اعتراف به غفلتهاى خود و با ناچارى جواب مىگوييم: بله، اى پروردگار و آقا و اى مالك و مولا! اگر توفيق تو نصيب ما شده و در اين دعوت عنايت تو شامل حال ما شود و با اين دعوت ما را به كرامت برسانى - چنانچه از كرم تو جز اين انتظار نمىرود و از كمال و بخشش تو جز اين انتظارى نيست - چه سعادت بزرگى كه در اين صورت به بالاتر از آرزوى خود مىرسيم.
🌷ولى واى بر ما اگر جز اين باشد! در اين حالت چه كنيم با اين تيرهروزى و مجازات دورى از رحمت حق! پس مىگوييم: و هيچ خدايى جز تو نيست. تو را تسبيح و تمجيد مىكنيم. ماييم ستمگران! خدايا به خود ستم كرديم و اگر ما را نبخشى و به ما رحم نكنى از زيانكاران خواهيم بود. بلكه بناچارى بيشتر جسارت كرده، ذلت و پستى خود را آشكار نموده، با قسمهاى بزرگى نيز آنرا تأكيد كرده و عرض مىكنيم: قسم به عزت و جلالت اى پروردگار ما! حتماً از دستورات تو سرپيچى، خود را هلاك كرده و بر تو مىشوريم و فاسد مىشويم، اگر با توفيق خود ما را نگهدارى نكنى و با عنايت خود بر ما خوبى نكنى؛ زيرا توان و نيرويى نيست مگر با يارى تو.
🌷پس از اين با توفيق تو بيشتر گفته و با يارى تو در خواستن خود پافشارى مىكنيم و به جناب قدس تو كه نه، بلكه به حضرت رحمت و لطفت بخاطر جلب عطوفت آقاى خود و نازل شدن رحمت پروردگار خود عرضه مى داريم: اى كريمترين كريمان! و اى بخشندهترين بخشندگان! اى كسى كه خود را لطف ناميده است! این منادى ما را در اين ماه بزرگ به كرم تو دعوت و به لطف و رحمتت اشاره و بزرگوارى و بزرگداشت تو را براى ما گفت (ماه ماه من است و بنده بنده من و رحمت رحمت من) بنابراين با اين دعوت ما ميهمانان دعوت شده تو و درماندگان درگاهت گرديديم.
🌷و تو كسى هستى كه دوست ندارى ميهماندار از ميهمان خود پذيرايى نكند؛ گر چه ميهمان بر اثر عدم پذيرايى از بين نرود و ميهماندار از كسانى باشد كه پذيرايى دارايى او را كم كند. و اگر از ما پذيرايى نكنى، در پناه تو گرسنه مانده و از بين مىرويم در حالى كه پذيرايى و احسان دارائيت را بيشتر مىكند.
🌷اى كسى كه نيكوكارى چيزى از او كم نكرده و محروم نمودن چيزى به او اضافه نمى كند! ما را بخاطر بديمان مجازات مكن. كسى هستى كه بهاى بيشترى به من دادى و به كسانى كه مهمان نبوده ولى مضطر باشند، وعده اجابت دادى و در كتابت وعده برطرف كردن گرفتارى آنان را دادى و اكنون اى پروردگار! ما محتاج بخشايش تو و نجات از مجازات دردناكت مى باشيم و هيچ نياز و اضطرارى بالاتر از اين اضطرار نيست.
🌷پس كجاست اجابت و برطرف كردن گرفتارى! اى بخشاينده! دست ما را بگير و از ورطه هلاك شدگان و سقوط زيانكاران نجات ده. و چنانچه ماه، ماه تو، بنده، بنده تو و رحمت رحمت توست، دست زدن و گرفتن طناب نجات تو نيز تنها با توفيقى از جانب تو ميسر است. زيرا تمام خيرها از تو بوده و در غير تو يافت نمىشود. از كجا به خير برسيم در حالى كه خيرى يافت نمىشود مگر از ناحيه تو و چگونه نجات پيدا كنيم در حالى كه كسى نمىتواند نجات يابد مگر با كمك تو.
🌷اى كريم! اگر عدل تو ما را اجابت نموده ولى ترازوى حكمتت ما را رد كند و بگويد: فضل و بخشش بر شما خلاف حكمت و موفق نمودن شما خلاف عدالت در قضاوت است زيرا سزاوار فضل و بخشش نبوده و خوبى به شما كار درستى نيست به خاطر اينكه گناهان روى شما را سياه و غفلت از ياد من قلوب شما را تيره و دوستى دنيا نفس و عقل شما را مريض كرده و رحمت من گرچه شامل هر چيزى هست ولى مگر سخنم را در كتابم نشنيديد كه: رحمتم را براى متقين قرار مى دهم.(9) و من گرچه ارحمالراحمين و بخشنده مهربانى هستم ولى مجازاتم نيز سخت و شديد است و اگر حكمتم در ميان آفريدگانم نبود كه اهل عدل و فضل را از ديگران جدا نمايم در كجا زيبايى و بزرگى من به روشنى آشكار مىشد.
🌷ما نيز در جواب قضاوت حكمتت با آموزش و يارى تو مى گوييم: شكى نيست كه سزاوار فضل و بخشايش تو نيستم اما اى كريم اگر سزاوار فضل بودن شرط بهرهمندى از فضل تو بود هيچگاه فضل تو در جهان آشكار نمىشد. زيرا غير تو بجز از جانب تو نه خيرى دارد و نه سزاوار چيزى است. سزاوارى فضل تو نيز فضلى است از جانب تو و امكان ندارد فضل از سزاوار فضل بودن بوجود آيد. و در مورد سياهى چهره و تيرگى قلبهايمان نيز به همين صورت جواب مىدهيم زيرا تمامى نورها در تو و از جانب توست. بنابراين اگر ما را نورانى نكنى چگونه نورانى شويم و اگر ذرهاى از نور و روشنى خود را به ما عنايت فرمايى و ما را با دادن ذرهاى از زندگى خود، بزرگ بدارى ما را زندگى و شفا داده و كامل و نورانى خواهى نمود.
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
🟩 در حدیثی منسوب به امام جواد علیه السلام است که حضرت فرمودند: «لا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ» دوست خدا در علانیه، آشکار و ظاهر و دشمن خدا در خفا، سرّ و باطن نباش.
↩️ نکته ی بسیار مهمّی است که انسان ظاهر و باطنش، هماهنگ باشد. قبلاً هم در این مورد صحبت کردیم که #توحید به معنای یکی کردن یا یکی شدن است. خدا را که نمی خواهیم یکی کنیم؛ خدا یکی هست. توحید یعنی به وحدت رسیدن خودِ عبد؛ یعنی از چندگانگی در آمدن و یک دست شدن او؛ یعنی اینکه ظاهر و باطنش یکی شود. اگر مؤمن به این #یگانگی رسید، سخنش با عملش یکی شد، ادّعایش با رفتارش یکی شد؛ اگر به این یگانگی رسید به راستی موحّد است.
↩️ این جمله ی منسوب به #امام_جواد علیه السلام به همین نکته اشاره می کند که نکند ما در ظاهر قیافه ی دوستان خدا را داشته باشیم؛ مثل دوستان خدا لباس بپوشیم؛ مثل دوستان خدا سخن بگوییم؛ مثل دوستان خدا رفتار کنیم؛ امّا در باطن و خفا، دشمن خدای متعال باشیم. این دوگانگی عمق #نفاق است و امیدواریم خدای متعال ما را به یک دستی ایمانی و مقام توحید نائل کند و از این تعارض و دوگانگی نجات دهد و جز با عنایات خدا و با دستگیری اهل بیت علیهم السلام این مقام، دست یافتنی نیست.
↩️ اینکه انسان همه چیزش یکی شود، قلّه ی بسیار بلندی است؛ اندیشه هایش، آرزوهایش، رفتارهایش، افکارش، گفتارش، خلقیاتش و روحیاتش همه یک دست شود. این مقام خیلی بلندی است و باید عنایت خود جواد الائمه علیه السلام نصیب حال دوستانشان شود که به آنچه فرمودند، بتوانیم نائل شویم؛ ان شاءالله.
↩️ ما بخواهیم و طلب کنیم، عطا از آن طرف است. همه ی کمالات و مقامات، همه از آن طرف عطا می شود؛ نتیجه ی تقلاّ و تلاش عبد نیست؛ همه عطای الهی است؛ منتهی لازم است که خواستی در درون ما ایجاد شود. خدای متعال و اولیای خدا به اختیاری که در خلقت به عبد عطا شده متعرّض نمی شوند؛ یعنی به جبر، فشار، زور و علی رغم خواسته ی عبد، آن کمال را به او نمی دهند. همین که خواست و طلب ایجاد شد؛ تمنّا و تقاضا ایجاد شد، بلافاصله عطا صورت می گیرد.
↩️ امیدواریم خدای متعال ما را طالب، خواهان و خواستار راستین قرار بدهد و این عنایت را از دست پر سخاوت #امام_جواد علیه السلام در حقِّ ما بفرماید که در علانیه و سِرّ دوست خدا باشیم؛ یعنی همان طور که رفتارهای ظاهری مان شبیه رفتارهای دوستان خداست، خصوصیت های باطنی مان هم، همان گونه شود و در وجود خودمان به وحدت برسیم؛ با اولیای خدا به #جمع برسیم.
↩️ در زیارتنامه های مختلفی که از معصومین رسیده، این خواست هست. «وَ اجْمَعْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» اینکه ما با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت، در ظاهر و باطن جمع شویم؛ این #مقام_جمع است. در زیارت امین الله هم این خواسته را داریم ؛ می خواهیم که ما به مقام جمع برسیم؛ یعنی اندیشه هایمان با اندیشه ی امام، روحیاتمان با روحیات امام، خلقیاتمان با خلقیات امام، باطنمان با باطن امام، ظاهرمان با ظاهر امام، سخنمان با سخن امام، رفتارمان با رفتار امام جمع شود؛ از این دوگانگی بیرون بیاییم و به یگانگی با اهل بیت علیهم السلام برسیم. این آرزوی بسیار بزرگی است و امیدواریم با عنایات خدای متعال و با وساطت اهل بیت علیهم السلام عبد بتواند به این مقام برسد. امیدواریم خدای متعال به عظمت شخصیت جواد الائمه علیه السلام این عنایت را در حقِّ همه ی دوستان از جمله مایی که در این مجلس به یاد آن بزرگوار هستیم بفرماید.
🎤 استاد مهدی طیب - ۱۳ آبان ۸۹
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
#امام_جواد علیه السلام
🎶 نداى ملك داعى و جواب آن(٣)
و آیهٔ قرآن (رحمت خود را براى متقين قرار مىدهم) نيز با اميدوارى و آرزوها و دعاى ما منافاتى ندارد؛ زيرا ما نيز توقّع داريم از فضل خود به ما تقوى عنايت فرمايى. چنانچه به متقين عطا فرمودى و سپس رحمتت را نصيب ما سازى.
وانگهى اين فرمايش تو فقط تصريح مىكند كه رحمت خود را براى افراد باتقوا قرار دادهاى و نفرمودهاى كه غير آنها را از رحمت خود بهرهمند نمىسازى؛ و در جواب اينكه اگر اهل فضل و عدل را از ديگران جدا نكنم، زيبايى و بزرگيم در كجا به روشنى جلوه مىكنند، مىگوييم براى آشكار شدن بزرگى، عدل و مجازات تو كافى است ستيزهگران و كسانى را كه از روى تكبر تو را عبادت نمىكنند، مجازات نمايى و با عدلت با آنان رفتار نمايى تا بزرگى و عدل تو به خوبى آشكار شود، و غير از من افرادى دارى كه آنان را مجازات نمايى ولى من كسى را بجز تو ندارم كه به من رحم كند. اقرار كنندگان به آنچه مىخواهى و گدايان و دعا كنندگان و اميدواران و اهل ترس و حياى از تو كجا و آشكار شدن بزرگيت كجا؟ به خصوص كه، اگرچه گناهكاريم ولى به اولياء و دوستان فرمانبردارت متوسل مىشويم و رويمان گرچه سياه است ولى با روى پاك دوستان پاكت كه نزد تو درخشان است به تو توجه مىكنيم و دلهاى ما گرچه تاريك است ولى از نور بندگان عارف به تو، روشنى مىگيريم. و اگر دوستى دنيا دلهاى ما را مريض و عقلهاى ما را نابود كرده، ولى محبت اولياى تو آن را زنده كرده و اگر فضل تو در بندگان چنگ زننده به دستگيره فضل و دامن كرمت آشكار مىشود، چه اشكالى دارد كه فضل آنان نيز در اهل ولايت آنان كه به دستگيره محبت آنان چنگ زدهاند، ظاهر شود.
و اگر عدل تو در مورد ثبوت ولايت آنان، با ما بحث كند، گرچه معلوم نيست ولايت آنان در ما باشد، ولى شكى نيست كه دشمنان تو و دشمنان آنها فقط به خاطر ولايت آنان با ما دشمنى مىكنند. و مدت زيادى به خاطر اولياى تو ما را آزار دادند. و همين مقدار كافى است كه به دامن عفو و دستگيرهٔ فضل و كرمت و رشته اوليايت چنگ زنيم .
بنابراين به خاطر فضل و كرمت و به خاطر مقام اوليايت، محمد و آل او، صلواتى بى پايان بر آنان فرست؛ صلواتى كه با آن گناهان ما را آمرزيده عيبهاى ما را اصلاح و عقل و نور ما را با آن كامل كنى و خود و آنان را به ما بشناسانى و ما را به خودت و آنان نزديك نمايى و مقام ما را در همنشينى با آنان نزد خود بالا ببرى؛ و با اين صلوات از ما خشنود شده آنچنان كه هيچگاه از ما خشمگين نشوى تا در حالى كه از تو راضى بوده و تو نيز از ما راضى باشى بر تو وارد شويم؛ و ما را به آلمحمد صلىاللهعليهوآلهوسلم ملحق نمايى همراه با شيعيان نزديك و اولياى گذشته آنان در جايگاه راستى نزد پادشاه توانا - كه در آنجا از نعمتها بهره مندند - و بر محمد و آل پاك او صلوات فرست كه هرچه خدا خواهد، همان است و قدرتى جز او نيست.
#حديث_ملك_داعی
🖋 المراقبات، ميرزا جواد ملكي تبريزي
💛 فضل و عطا و عنایت ویژهي خدای متعال، محبّت امیرالمؤمنین عليهالسّلام است. این گوهری است که خدای متعال، مِنْ غَیْرِ اسْتِحْقٰاقٍ، به بندگانی که ارادهاش تعلّق گرفته، عطا فرموده است. ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشٰاءُ.
حقیقت علوی راز ناشناختهي عالم وجود است. همهي انبیاء در سرّ، با امیرالمؤمنین عليهالسّلام همراهی ميكردند و از طریق امیرالمؤمنین عليهالسّلام با خدای متعال مرتبط بودند. مخاطب مناجاتهای آنها، امیرالمؤمنین علیهالسّلام بود. عطاکنندهي وحی به آنها از جانب خدا، امیرالمؤمنین عليهالسّلام بود. همهي کمالات و معجزاتشان با عنایت امیرالمؤمنین عليهالسّلام به آنها عطا شد. پیامبر صلّیاللهعليهوآلهوسلّم فرمودند: یٰا عَلِیُّ! کُنْتَ مَعَ الْأَنْبِیٰاءِ سِرّاً وَ مَعِیَ سِرّاً وَ جَهْراً.
استاد مهدي طيّب
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
🎬 #كليپ: اهميت ايام البيض ماه رجب
📹 در آپارات:👇👇👇
https://aparat.com/v/ZXHpN
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
🔶دعای هجدهم صحیفهسجّادیه
دعا هنگام دفع مکروه و رسیدن به مطلوب
🌼کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام إِذَا دُفِعَ عَنْهُ مَا یحْذَرُ، أَوْ عُجِّلَ لَهُ مَطْلَبُهُ:
از دعاهاى آن حضرت است هرگاه بلیه اى از او دفع مى گشت یا حاجت او زود برآورده مى شد:
🌼اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ عَلَی حُسْنِ قَضَائِک، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّی مِنْ بَلَائِک، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّی مِنْ رَحْمَتِک مَا عَجَّلْتَ لِی مِنْ عَافِیتِک فَأَکونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیرِی بِمَا کرِهْتُ.
بارخدایا، تو را سپاس بر خوبی سرنوشتی که مقدّر فرمودهای، و بر بلایی که از من گرداندی، پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایی که به من ارزانی داشتی منحصر مکن، که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم، و دیگری به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد.
🌼وَ إِنْ یکنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتُّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیةِ بَینَ یدَی بَلَاءٍ لَا ینْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا یرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِی مَا أَخَّرْتَ، وَ أَخِّرْ عَنِّی مَا قَدَّمْتَ.
و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده، یا شب را در آن به روز آوردهام مقدمه بلایی همیشگی، و وبالی دائم باشد. پس آنچه را برایم به تأخیر انداختهای پیش انداز و آنچه را که پیش انداختهای به تأخیر افکن؛
🌼فَغَیرُ کثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ، وَ غَیرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ، وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.
زیرا چیزی که پایانش نیستی است، بسیار نیست و آنچه عاقبتش همیشگی و جاودانی است، اندک نباشد، و بر محمد و آلش درود فرست.
#صحیفه_سجادیه #دعا_هجدهم
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
💚 حقیقت امیرالمؤمنین عليهالسّلام در عالم ناشناخته است. ایمان با وجود امیرالمؤمنین عليهالسّلام معنا پیدا ميكند و کسانی که قلبشان جایگاه حبّ و محبّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام نیست، بهرهاي از ایمان نبردهاند ولو صَوّام و قَوّام باشند، ولو تمام روزهای عمر را روزه دار باشند و همهي شبهای عمرشان را شب زنده دار.
💚 درک عظمت و ارزش این نعمت بزرگ که خدای متعال نصیب ما کرده است، امکانپذیر نیست. حقیقت علوی نه تنها در دنیا فضای لازم را برای تجلّی و ظهور نداشت، که در قیامت هم جز برای خصّیصین از انبیاء و اولیاء، بتمامه، قابل شناخت نخواهد بود.
استاد مهدی طیّب
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝