eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
راهی برای تقویت محبّت به خـــدا ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ 🎧 لینک فایل صوتی: (قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳) ◻️در ابتدای مفاتیح‌الجنان دعاهای بزرگ و ارزشمندی، حاوی اسامی خداوند متعال وجود دارد. ◻️اسماء الهى گزارشگر صفات و خصوصیّات خداست‌. ◻️اگر انسان به صفات نیک کسی پی ببرد، طبیعتاً محبّت بیشتری به او پیدا می‌کند. ◻️یکی از آثار خواندن و تأمّل در ادعیه و اسماء الهی موجود در آنها، کسب معرفت بیشتر نسبت به خداوند و اسماء و صفات الهی و درنتیجه تقویت محبّت بیشتر به خداوند است. ◻️سرچشمۀ همۀ کمالات، محبّت خداوند است. ◻️محبّت خدا، گوهر اصلی برای رساندن انسان به اوج مراتب کمال و اوج قلّۀ قربِ حقِّ متعال است. ◻️مصلحت‌دید من آن است که یاران همه کار بگذارند و خَمِ طُرّۀ یاری گیرند ◻️مقصود از خَمِ طُرّۀ یار در ادبیات عرفانی، همان سلسلۀ اسماء و صفات الهی است... @ahlevela
4_5798565059189806781.mp3
4.25M
🎧 قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ @ahlevela
  ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ لینک فایل صوتی: قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ تأمّلی در آيات ۱۶۴ و ۱۶۵ سورۀ اعراف ◻️ماجرای اصحاب سَبت، ماهیگیری در روز شنبه و امتحان الهی ◻️امتحان الهی ماهیّت افراد را نشان می‌دهد. برخی در این توهّم و گمان هستند که به کمالات رسیده‌اند و به دلیل این توهّم از تلاش برای رسیدن به کمالات بازمانده‌اند و برخی مدّعیان دروغگو و متظاهر به کمالات هستند. ◻️ابتلاء و امتحان الهی ماهیّت افراد را به خودشان نشان می‌دهد تا هم از توهّمِ رسیدن به کمالات خارج شوند و هم حجّت را بر مدّعیان دروغین تمام کند. ◻️مردم جامعه سه گروه هستند: ۱- گروهی اهل منکرند. ۲- گروهی اهل منکر نیستند، اما تماشاگر منکرند. ۳- گروه اندکی نهی از منکر می‌کنند. ◻️عذاب الهی شامل حال اهل منکر و گروه دوم که تماشاچی ساکت هستند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده‌اند، می‌شود و تنها گروه سوم نجات پيدا می‌کنند. @ahlevela
4_5800816859003491873.mp3
12.41M
🎧 قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ @ahlevela
فصل هفتم: عصـــر ظهـــور جهان در آستانه‌ی ظهور و ضرورت کسب آمادگی (بخش دوم) در دنیای امروز‌‌ بشر پس از دوره‌ای که از دین و معنویّت برید و به دستاوردهای علم و تکنولوژی دل بست‌، دچار بحران‌های عظیمی شده که برون رفتن از آن جز با تشکیل حکومت الهی و معنوی جهانی حضرت مهدی‌ارواحنا‌فداه ممکن نیست. جهان مدرن‌‌ علی‌رغم همه‌ی زرق و برق‌های تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی‌، در پس این ظاهر چهره‌ی بسیار مخوفی دارد. فقر و فاصله‌ی طبقاتی عظیمی که امروزه در جهان موج می‌زند‌ واقعیّتی بسیار تلخ و دردناک و انکار‌ناشدنی است. هم‌اکنون سه‌چهارم جمعیّت کره‌ی زمین در گرسنگی بسیار حاد به سرمی‌برند‌؛ در‌حالی‌که درصد اندکی از مردم دنیا از شدّت دارایی و ثروت درحال انفجارند‌. فقدان معنا و هدف در زندگی، فقر شدید عاطفی و معضل تنهایی، خشونت و جنایت، فساد و فحشا، تزلزل بنیان خانواده‌ و فرار کودکان از خانه، بحران کودکان تک‌والدینی‌، اعتیاد به موادّ مخدّر و مشروبات الکلی که گریز‌گاهی برای فرار از هشیاری و توجه به سختی‌هایی است که انسان متمدّن امروزی با آنها دست به گریبان است‌، نمونه‌ی بحران‌هایی هستند که انسان‌ها در جامعه‌ی فرا‌صنعتی نوین با آن مواجه شده‌اند. حتّی کشوری که در جهان امروز‌‌ دعوی رهبری دیگر کشورهای جهان را دارد، با تمام قدرت‌های تکنولوژی‌، اقتصاد و سیاست که برای خود مهیّا کرده‌، به‌شدّت اسیر این بحران‌هاست. جمعی از روشنفکران آمریکایی معتقدند که دیگر هیچ راهی برای نجات تمدّن آمریکا باقی نمانده است و این بحران‌ها به‌زودی این تمدّن را نیز مانند بلوک شرق و جهان مارکسیسم متلاشی می‌کند. خشونت و توحّش، چه در روابط فردی و چه در سطح کلان و بین‌المللی‌، در دنیای امروز بیداد می‌کند‌. کشتارها‌، جنایات و بی‌رحمی‌هایی که هر روزه اخبار آن در سراسر جهان منتشر می‌شود‌، بحران‌های پیچیده‌ای است که جهان را به سرحدّ نابودی رسانده است. وجود سلاح‌های کشتار جمعی و بمب‌های اتمی فراوان در زرّادخانه‌های قدرت‌طلبان فاسد‌ که انفجار فقط بخشی از آنها منجر به از هم پاشیده شدن کلّ کره‌ی زمین می‌شود، دنیای ترسناکی را دربرابر دید بشر امروز قرار داده است. ادامه دارد…. ✍🏻 استاد مهدی طیّب،
‍ ‍ 📘مصباح‌الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء حاوی چکیده‌ی مطالبی که استاد مهدي طيّب، طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده‌ی اساسی‌ترین موضوعات در شناخت جهان‌بینی عرفانی شیعه و نحوه‌ی سلوک الی‌الله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته‌بندی کرده‌اند. 🔗شیوه‎ای که رعایت آن می‎تواند سبب گردد مطالعه‎ی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الی‌الله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعه‎ی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیق‌تر عبارات درک شود و هم آموزه‌های مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه‌ کننده شود؛ زیرا به فرموده‎ی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است. ↩️ لذا باید از سریع‌ خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خواننده‎ی طالب کمال، پس از یک بار مطالعه‎ی دقیق تمام ‎کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعه‎ی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد. ✍️ استاد مهدی طیّب @ahlevela
‍ 💠 حدیث اولواالالباب راه میان‎بُر است. بشر چقدر عبادت خدا کند تا به محبّت خدا برسد؟ این حدیث می‎گوید عبد تا فکر کرد، دارای محبّت خدا شد. وقتی هم دارای محبّت خدا شد، کارش روی غلتک افتاد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی کرد.  💠  راه اولواالالباب شدن را قرآن بیان فرموده است؛  فَبَشِّر عِبَادِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اََحسَنَهُ، اُولئِکَ الّذینَ هَدیهُم اللهُ وَ اُولَئِکَ هُم اُولُوا الاَلبَابِ. یعنی ای حبیب من، به آن بندگان من که به قول گوش می‎دهند (مقصود از قول، حرف‎های خوب است) و بهترین و قشنگ‎ترین آنها را انتخاب و قبول و پیروی می‎کنند، بشارت بده که آنها همان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها همان اولواالالبابند. از این راه، عقل انسان بزرگ می‎شود و اولواالالباب می‎گردد و آن‎وقت به حدیث اولواالالباب عمل می‎کند. 💠 دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عبادات است و دیگری راه محبّت. 💠   دو نوع راه وجود دارد؛ یکی راه‎های شوسه و آسفالته و دیگری راه‎های میان‎بُر. در راه‎های شوسه و آسفالته هم گاهی اوقات اشخاص تصادف می‎کنند و کشته می‎شوند. در راه‎های میان‎بر هم خطر مردن هست. راه میان‎بر گرچه خطرناک است، ولی خیلی سریع‎تر به مقصد می‎رسد. 💠 راه‎های عبادات، روزه، شب زنده‎داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راه‎های شوسه و آسفالته‎اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میان‎بر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد می‎رسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی‎رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه‎اش به ‎اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب می‎شود. راه محبّت راه میان‎بر است. 💠  این امّت به ریاضت احتیاج ندارد. اگر ریاضت لازم بود، پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ریاضت می‎کشیدند، ولی این کار را نکردند و زندگی عادی داشتند و ازدواج کردند و خانواده تشکیل دادند. ریاضت کشیدن خوب نیست. مثل آدم برو بین مردم، به بازار و عرصه‎ی کار وارد شو و کار کن، منتها با مردم خوب رفتار کن. شب هم که به خانه برگشتی، اگر خواستی، اعمال مستحبّی انجام بده. فرمان خدا را بردن و مطابق رضای خدا زندگی کردن، ریاضت بزرگی است؛ روی این ریاضت، ریاضت نکش و شاگردت را هم به ریاضت وادار مکن. شارع فرموده است وقتی گوسفند را ذبح کردید، دست و پایش را آزاد بگذارید تا دست و پا بزند و با بستن دست و پایش روی ریاضت ذبح شدن، ریاضت به او ندهید.  کسانی که ریاضت می‎کشند، از این راه چند مکاشفه برایشان رخ می‎دهد، ولی بعد از آن با مردم بدخلقی می‎کنند. علاوه بر آن در رابطه با دنیا و معاصی، مثل گربه‎ای هستند که قشنگ و مؤدّب و آرام کنار حوض آب می‎نشیند، لکن یک‌باره جست می‎زند و ماهی را از داخل حوض می‎گیرد. 💠 اهل ریاضت از ریاضت‎های خداداد که معجزه است، به سوی ریاضت‎های خودساخته که سِحر است، فرار می‎کنند. اگر به راستی در پی ریاضت هستی، در عرصه‎ی زندگی‌ات با اخلاق شایسته و رفتار پسندیده عمل کن، نه اینکه مشکلاتی را که خداوند برای رشد دادن تو برایت آفریده است رها کنی و در گوشه‎ای سختی‎های تصنّعی بر خود تحمیل کنی. 💠  همین احکام ظاهریه در شرع و آنچه خداوند در زندگی برای فرد پیش می‎آورد، خودش ریاضت این امّت است. اهل ریاضت می‎خواهند با ریاضت‎های خودساخته، یک جوری از ریاضت‎های خداداد فرار کنند.  💠  وقتی گوسفند را سر می‎برند، مستحب است آزادش بگذارند که خوب دست و پا بزند؛ چون همه‎ی لذّت‎هایی که در طول عمرش برده یک طرف و این لذّت یک طرف. مؤمن هم در زندگی دست و پا می‎زند و رشد می‎کند. 📘،  ص ١٩٠ تا ١٩٢ 🎤شرح و توضيح مصباح الهدی مبحث بيستم و یکم: مبحث مسیر سلوک الی‌الله  ٧/  استاد مهدي طيّب‎ 🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدی @ahlevela
🤍 حضور قلب در نمـــاز آنهایی که اهل تقوا هستند؛ یعنی کسانی که آلودگی‌ها را از وجودشان پاک کرده‌اند و اجازه‌ی آلودگی به قلب و دل نداده‌اند؛ «اِذَا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ» وقتی وسوسه و تحریکی از جانب شیطان متوجّه آنها می‌شود؛ «تَذَكَّرُوا» بلافاصله متذکّر می‌شوند؛اجازه نمی‌دهند شیطان حواس آنها را در نماز و عبادتشان پرت کند؛ «فَاِذَا هُم مُبْصِرُونَ» پس اگر در نماز حضور قلب نداریم، به علّت زمینه‌هایی در وجود ماست که شیطان موفّق می‌شود به حضور قلب ما آسیب بزند؛ و شرط اوّلِ نماز بودنِ نماز، همین حضور قلب است. در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم است که فرمودند: «اِنَّ الرَّجُلَيْنِ مِنْ اُمَّتِى يَقُومانِ فِى الصَّلاةِ وَ رُكُوعِهِما وَ سُجودِهِما واحِدٌ وَ اَنَّ مابَيْنَ صَلاتَهِما ما بَينَ السَماءِ وَ اْلاَرض» دو مرد از امّت منِ رسول الله به نماز می‌ایستند؛ رکوع و سجده‌هایشان عین هم است؛ یکسان است؛ امّا بین نماز این دو نفر، به اندازهی فاصله‌ی بین زمین تا آسمان تفاوت است. این تفاوت به خاطر چیست؟ به خاطر روح نماز است؛ به خاطر حقیقت باطنی نماز است که اگر نباشد، نماز هیچ است و اگر باشد، نماز همه چیز است. حدیث دیگری از پیغمبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم است که فرمودند: «اِنَّمَا لَكَ مِن صَلاتِكَ ما أقبَلتَ عَلَيهِ بِقَلبِكَ» به آن میزان از نماز به نفع تو است و بهره‌اش به تو می‌رسد که قلبت در آن به خدا اقبال دارد و با قلبت توجّه به نماز داری؛ به خدایی که در محضرش هستی توجّه داری. پس نماز باطنی دارد و همان‌طور که گفتیم،فردای قیامت باطن نماز مجسّم خواهد شد؛ حتّی در عالم برزخ هم نماز صورتی برزخی دارد و به صورت یک انسان بسیار زیبا‌روی و خوش‌محضر در عالم قبر و برزخ انیس انسان است. در قیامت هم همین طور، به صورتی زیبا با نمازگزار محشور می‌شود. بنابراین نماز حقیقت باطنی دارد. به این حدیث نیز اشاره کردیم که امام باقر علیه‌السّلام فرمودند: «اِنَّ اَوَّلُ ما يُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ» اوّلین چیز از اعمال هر بنده‌ که در دستگاه الهی مورد محاسبه واقع می‌شود، نماز است. «فَاِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها وَ اِنْ رُدَّتْ رُدَّ ما سِواها» اگر پذیرفته شد، اعمال دیگر هم فرصت پذیرفته شدن پیدا می‌کنند و اگر مردود شد، سایر اعمال هم مردود است. بعد فرمودند: «اِنَّ الصَّلاةَ اِذَا ارْتَفَعَتْ فِي أَوَّلِ وَقْتِها رَجَعَتْ اِلىٰصَاحِبِها وَ هِيَ بَيْضاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ: حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اللَّهُ وَ اِذَا ارْتَفَعَتْ فِي غَيْرِ وَقْتِها بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ اِلىٰ صَاحِبِها وَ هِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللهُ» وقتی نماز در اوّل وقت به جا آورده می‌شود و کارنامه‌ی آن به آسمان برده می‌شود؛ از آسمان به سوی نمازگزار برمی‌گردد؛ در حالی که سفید و نورانی و درخشنده است. این نماز به نمازگزار می‌گوید تو حدود مرا حفظ کردی؛ در موقع مناسب و در اوّل وقت نماز خواندی؛ خدا تو را حفظ کند و مورد حفاظت خود قرار دهد. امّا اگر نماز در غیر وقت خودش به جا آورده شود؛ آخر وقت نماز خوانده شود؛ وقتی که دیگر نماز رو به قضا شدن است، نماز به جا آورده شود؛ آن هم بی‌توجّه و فقط با بسنده‌کردن به اعمال ظاهری و بدون رعایت حدود آن؛ این نماز به سوی صاحبش که آن را به جا آورده است برمی‌گردد و در حالی که سیاه و تاریک است، به نمازگزار می‌گوید: تو مرا ضایع کردی؛ خدا تو را ضایع کند. خودِ نماز، نمازگزار را نفرین می‌کند. پس نماز یک حقیقت باطنی دارد که می‌تواند دعا کند؛ می‌تواند نفرین کند. این حقیقت باطنی مهم است که در نماز باشد.تا حقیقت نورانیِ باطنی نماز نباشد؛ نماز فقط یک جسد است؛ یک پیکر بی‌روح است که هیچ کارایی و هنری نخواهد داشت. برخی اشخاص به نماز ظاهری مشغولند و خیلی هم مقیّدند؛ زیاد هم نماز می‌خوانند؛ امّا روح نماز در نمازشان نیست؛ چه بسا خیلی هم از این موفّقیّتشان خوشحالند که زیاد نماز می‌خوانند؛ فکر می‌کنند عجب کار بزرگی انجام می‌دهند. قرآن کریم فرمود: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِاْلاَخْسَرِینَ أَعْمَالاً» آیا خبردارتان کنم زیان‌کار‌ترین انسان‌ها چه کسانی هستند؟ «الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» (برایتان گفته‌ایم دنیا به معنای جنبه‌ی ظاهری و عالم ظاهر است.) کسانی که تمام تلاششان در جنبه‌های ظاهری این عالم که اسمش حیات دنیا است گم شد و تلاش‌هایشان هدر رفت؛ «وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» در حالی که گمان می‌کنند عجب کارهای خوب و بزرگی انجام می‌دهند! زیاد خواندن نمازِ بی‌روح، مصداق این آیه‌ی شریفه است. 🎤استاد مهدی طیّب، ادامه دارد… @ahlevela
📕 مهمترین عامل امیدبخش در عقاید شیعه، ظهور و رجعت است. مفهوم دقیق رجعت و زوایای این تصویر زیبا از جهان پس از ظهور را که کمتر به آن پرداخته شده و ناگفته‌های بسیاری دارد، در کتاب جستجو کنید. 📌برای تهیه کتاب می‌توانید از طریق لینک غرفه باسلام یا آیدی تلگرام @PersianBlue اقدام بفرمایید. ☎️شماره تلفن مرکز پخش نشر سفینه: ۰۹۱۲۲۱۳۷۲۰۵