eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔹چگونه زیستن در زندان دنیا را از امام کاظم علیه السلام بیاموزیم (قسمت پایانی) 🔹 مثل اینکه دانش آموز وقتی مدرسه می‌رود، بنا را بر این گذاشته که کلاس است و درس و تکلیف و امتحان و ... ؛ و بنابراین، وقتی به او درس ‌دادند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ وقتی از او تکلیف خواستند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ وقتی از او امتحان گرفتند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ چون اصلاً مدرسه یعنی همین! 🔹 اگر دنیا را این‌گونه تعریف کنیم: دارٌ بِالْبَلاءِ مَحْفُوفَةٌ: دنیا خانه‌ای است که با بلا در هم پیچیده شده، می‌شود در زندان و سجن دنیا صبور بود؛ می‌شود راضی بود؛ در برابر رضایت حضرت حقّ مستسلم بود. [اگر تلقّی ما از دنیا این‌گونه باشد،] هر مشکلی که خدا مصلحت دانست برای رشد و تربیت ما در زندگی ما پیش بیاورد، آن را پذیرا خواهیم بود؛ تسلیم و مستسلم خواهیم بود. 🔹 آداب زندگی در سجن دنیا را باید از امام کاظم علیه السلام یاد گرفت. خودِ این، کلید ورود به بحث زندگانی امام کاظم علیه السلام و ‌خصوصاً دوران زندان حضرت است که چگونه نگاه حضرت، نگاهی است که میفرمایند: عجب چیز خوبی گیرم آمد! یک عمر دنبال خلوت برای راز‌و‌نیاز و مناجات با محبوب خودم بودم، و الآن خدا نصیبم کرد. ببینید چگونه می‌شود زاویه‌ی دید را عوض کرد؟! و با یک تغییر زاویه‌ی نگاه، زندان تنگ و نمور را به دوست‌داشتنی ترین جا تبدیل کرد. آن‌وقت چه فرصت مغتنمی به‌دست می‌آید؛ یعنی فرد چگونه از همین شرایط دشوار دنیا، میتواند بستر تعالی برای خودش فراهم‌ کند؟! 🔹 امیدواریم خدای متعال به همه‌ی ما این توفیق را بدهد که واقعاً از سیره‌ی عملی معصومین علیهم السلام درس زندگی در این عالم را بیاموزیم. آنها اهل اینجا نبودند؛ آنها آمدند فقط به ما یاد بدهند که چگونه می‌شود اینجا زندگی کرد. آنها نیازی نداشتند به دنیا بیایند. خدا آنها را به‌خاطر ما فرستاد تا دست ما را بگیرند و ببرند؛ آنها نیازی به آمدن به اینجا نداشتند. ↩️ قبلاً اشاره کردیم که در آیات لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسانَ فِی اَحْسَنِ تَقْويمٍ؛ ثُمَّ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلِينَ؛ اِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَلَهُمْ اَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ؛ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ اصلاً به اسفل سافلین نیامدند؛ میل به دنیا نکردند. ما بودیم که میل به دنیا کردیم و آمدیم و افتادیم در این سِفلی؛ ولی آنها هم اینجا آمدند که به ما بگویند چگونه میشود با رفتار درست، دوباره به همان جایی که در آغاز بودیم برگشت. 🔹 امیدواریم خدای متعال ما را اهل درس آموختن و به کار بردن درس‌های آموخته شده از زندگی اهل‌بیت علیهم السلام قرار دهد و ان‌شاءالله با صدور امر فرج مولای ما، آقای ما، محبوب ما، عزیز دل ما، حضرت بقیّۀ‌الله‌الاعظم‌ارواحنافداه بر همه‌ی داغهای قلوب مجروح اهل‌بیت و شیعیان و دوستان اهل‌بیت مرهم بنهد. به برکت صلوات بر محمّد و آل‌محمّد. استاد مهدی طیب - 890417 @ahlevela
💠 میثم تمار، عاشق راستین امیرالمؤمنین علیه السّلام 🎤استاد مهدي طيب ⏱مدت: ٣ دقيقه 🗓تاريخ: ٢٦ آبان ٩٠ http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/17%20ashnaii-ba-ashabe-payambar-va-aemmeh-alaihemossalam/900826%20meysame%20tamar%20asheghe%20rastin%20amiralmomenin%20a.mp3 @ahlevela
🗓 اعمال روز مباهله روز بیست و چهارم ماه ذی‌الحجّه، روز بسیار فوق العاده‌ای است. 1⃣ غسل این روز و روزه گرفتن در این روز، بسیار فضیلت دارد. 2️⃣ اگر کسی برای روزه گرفتن مشکلی ندارد، حتماً سعی کند به شکرانه‌ی این همه اتّفاقات بزرگ و ارزشمندی که در این دو روز برای اهل بیت علیهم‌السّلام رخ داده است، روزه ی بیست و چهارم و بیست و پنجم را از دست ندهد. 3️⃣ دعایی به نام دعای روز مباهله نقل شده است که مرحوم مُحَدِّث قُمی هم در مفاتیح نقل کرده اند. این همان دعایی است که قرار بود پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم اگر بنا بر مباهله می‌شد، آن را بخوانند و دعا مستجاب می‌شد و دشمن با عذاب الهی از بین می‌رفت. دعای بسیار عظیمی است. عباراتش شبیه دعای سحر است. تعابیر عجیبی از امام باقر علیه‌السّلام راجع به این دعا وجود دارد. دعای فوق‌العاده ارزشمندی است. طولانی هم نیست. ✅ خواندن این دعا در روز بیست و چهارم ذی‌الحجّه، خیلی فضیلت دارد. 4️⃣ نمازی شبیه نمازی که در عید غدیر خوانده می‌شد و آن همه فضیلت داشت؛ در روز مباهله هم وارد شده است. یعنی حدوداً چهل دقیقه قبل از اذان ظهر، دو رکعت نماز خوانده می‌شود؛ در هر رکعت، «حَمْد» و ده بار «قُلْ هُوَ الله»، ده بار «آیَةُ الْکُرْسِی» و ده بار هم سوره ی «قَدْرْ». منتها «آیَةُ الْکُرْسِی» نماز روز مباهله، هر سه آیه است تا «هُمْ فِيها خالِدونَ» . «آیَةُ الْکُرْسِی» نماز روز عید غدیر تا «هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» بود. ✅ فوق العاده فضیلت دارد. ثواب صد هزار حج، صد هزار عُمره و برآمدن حاجّات، نتیجه ی این نماز است. 5️⃣ صدقه دادن و انفاق کردن به نیازمندان از مسلمین در این روز، به اقتدای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، که در رکوع نماز، انگشترشان را صدقه دادند، هم کار پر‌‌‌‌فضیلتی است. این اشاره ی کوتاهی به مراقبات روز بیست و چهارم بود. 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی 18 آبان 91 @ahlevela
🗓 سیّد بن طاووس در إقبال الأعمال عمل دیگری را هم برای روز بیست و چهارم ماه ذی‌الحجّه نقل کرده است. می‌گوید؛ روز بیست وچهارم روزه و غسل را مراعات کنید؛ آن روز یک لباس تمیز بپوشید؛ خودتان را معطّر کنید و از خانه بیرون بیایید. در خانه نمانید؛ بلکه به زیارتگاهی یا محلّ خلوتی، یا بالای کوهی، یا دشت سبزه زاری، جای خلوتی بروید. اگر به زیارتگاه رفته‌اید، آنجا زیارت کنید. یا اگر جای خلوت دیگری هم بودید، زیارتی بخوانید. ✅ زیارت جامعه کبیره، بهترین زیارت است برای این که در آن روز خوانده شود. و بعد از آن، دو رکعت نماز و بعد هم هفتاد بار استغفار. و بعد از اینها بلند شوید و بر روی پاها بایستید؛ دستها را بلند کنید و نگاهتان را هم به سمت آسمان بدوزید و دعایی را نقل کرده است بخوانید. دعا با این عبارات شروع می‌شود؛ «اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأرْضِ‏ ...» . @ahlevela
⚪️ روز بیست‌و‌ششم ماه ذی‌الحجّه: مضروب شدن خلیفه‌ی دوم 🗓روز بیست‌و‌ششم ماه ذی‌الحجّه در سال ۲۳ هجری‌قمری بنابه نقل منابع موثّق، چه از علما، مورّخین و سیره‌نویسان اهل‌سنّت و چه بزرگانی از علمای شیعه، روزی است که خلیفه‌ی دوم توسط فردی فیروزنام و ملقّب به ابو‌لؤلؤ مضروب شد. ⭕️ ابولؤلؤ فردی ایرانی‌تبار و غلام مغیرة‌بن‌شعبه ‌بود. در آن زمان مغیرة‌بن‌شعبه فرماندار کوفه بود. او ابو‌لؤلؤ را به مدینه فرستاده بود. در چنین روزی در صف نماز جماعت صبح در مسجد‌النّبی حضور پیدا کرد و هنگامی¬که خلیفه‌ی دوم برای نماز آماده شد، از میان نمازگزارها بر او حمله برد و با ضرباتی او را را از پا در آورد. 📚 چگونگی این ماجرا، علل و عوامل و تحلیلی که از این ماجرا وجود دارد را مشروح خدمتتان عرض کرده‌ایم. از عزیزان خواهش می‌کنم حتماً مراجعه کنند. بحث تاریخ کشته شدن خلیفه‌ی دوم، عمر‌بن‌خطّاب را مستند به مدارک بسیار محکم اهل¬سنّت و شیعه مفصّل خدمت عزیزان توضیح داده‌ایم و شخصیت ابولؤلؤ یا فیروز را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده¬ایم." 🔊استاد مهدي طيب - ٩ آبان ١٣٩٢ @ahlevela
⭕️ تأمّلاتی درکشته شدن خلیفه دوم و سال روز آن‼️ 📚 طبق بسیاری از منابع موثّق تاریخی شیعه و تواریخ اهل سنّت، خلیفه دوم، صبح روز بیست و ششم ماه ذی الحجه، به دست پیروز نهاوندی که غلامی ایرانی ملقّب به بود، در مسجد النّبی مورد ضربات خنجر قرار گرفت و همان روز یا چند روز بعد درگذشت. اغلب علمای متقدّم شیعه مثل شیخ مفید(ره)، بر اینکه تاریخ مرگ در ماه ذی الحجه است نه ربیع الاول، تأکید دارند. ابن ادریس حلّی(صاحب سرائر) درباره­ی تاریخ نهم ربیع می گوید: هر کس بپندارد در تاریخ نهم ربیع کشته شده، به اجماع صاحبان کتب تاریخ، در اشتباه است و...." 🎤 استاد مهدي طيب تاريخ: ١٣ بهمن ٩٠ ⭕️ابولؤلؤ كه بود؟! 🗓تاريخ :١٩ آذر ٨٨ 🔊استاد مهدی طیب @ahlevela
اقامه مجلس سوگواری محرم در خانه ▪️حاج محمد اسماعیل دولابی: در ایام سوگواری اهل بیت و خصوصاً امام حسین علیهم السّلام چند شب درون خانه‎تان پرچم یا پارچه‎ی سیاهی بزنید و لباس سیاه به تن بچّه‎ها بکنید و دور هم بنشینید و خودتان چند بیت از همان نوحه‎های ساده‌ی قدیمی‎ بخوانید که به فطرت نزدیک‌تر است و با هم سینه بزنید. ↩️ آن‎وقت ببینید خدا و اهل بیت علیهم السّلام از فضل و عنایت، با شما و خانواده‎تان چه‎ها می‎کند. 📘مصباح الهدي ص ۳۰۶ @ahlevela
▪️اندک اندک جمع مستان می‌رسند اندک اندک می پرستان می‌رسند ▪️دلنوازان نازنازان در ره اند گلعذاران از گلستان می‌رسند ▪️اندک اندک زین جهان هست و نیست نیستان رفتند و هستان می‌رسند ▪️جمله دامن‌های پرزر همچو کان از برای تنگدستان می‌رسند ▪️لاغران خسته از مرعای عشق فربهان و تندرستان می‌رسند ▪️جان پاکان چون شعاع آفتاب از چنان بالا به پستان می‌رسند ▪️خرم آن باغی که بهر مریمان میوه‌های نو زمستان می‌رسند ▪️اصلشان لطفست و هم واگشت لطف هم ز بستان سوی بستان می‌رسند 🔘 فرارسيدن ايام شهادت سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام و ياران باوفايشان تسليت باد. @ahlevela
🔴 امام حسين عليه السلام برای اصحاب سخنرانی کردند و فرمودند: اَلنّاسُ‏ عَبِيدُ الدُّنْيا: مردم بنده‌ی دنیا هستند. وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَىٰ اَلْسِنَتِهِمْ: و دین مثل آبی است که در دهانشان می‌گردانند. آب دهانشان است؛ «لَعِق» است. يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ بِهِ مَعايِشُهُمْ‏: تا وقتی‌که این آب، شیرین و لذّت‌بخش است، آن را در دهانشان ‌می‌گردانند! فَاِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ‏: امّا به‌محض اینکه با محک می‌خورند و آزموده ‌می‌شوند و به بلا مبتلا می‌گردند؛ به‌محض اینکه می‌بینند دینداری مقارن با تحمّل بلایا و سختی‌هاست؛ دیندار‌ها بسیار اندک می‌شوند. 🏴 @ahlevela