eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 عید قربان عید قربانی شدن و اهل شدن است و به قرب راه پیدا نمی‌کند، مگر کسی که آماده‌ی قربانی شدن باشد. راهِ تقرّب قربان شدن است. 🔹 اگر کسی می‌خواهد به دوست راه بَرد، باید آماده‌ی قربان شدن در راه دوست باشد؛ باید همه‌ی وجودش را در طبق نهد و آرزومندِ این باشد که این پیشکش و هدیه‌ی ناقابلی را که به آستان دوست تقدیم می‌کند، از او بپذیرد. 🔹 عید قرب و نزدیک شدن از راه قربان شدن است. لذا مستحبّ است وقتی حاجی خودش گوسفند را سر می‌برد یا اگر خودش ذبح بلد نیست و ذبح را نیابتاً به کسی می‌سپرد، دستش را روی دست کسی که گوسفند را ذبح می‌کند بگذارد و نیّت کند که نفس خود را ذبح می‌کند؛ انّیّت و انانیّت خود را ذبح می‌کند. از این پس منی در وجودم نیست؛ هرچه بارقه‌ای از من در وجودم بود همه رفت. 🔹 لذا در روایات داریم به ازای هر عضو قربانی یک عضو قربانی‌کننده از آتش دوزخ نجات پیدا می‌کند. پس گویا قربانی خود اوست و نفسِ امّاره‌ی فرد است که در پیشگاه الهی سر بریده می‌شود. دیگر منی ندارد؛ داعیه‌ای ندارد؛ خطّی به دور خویشتن نکشیده است که او را از گستره‌ی هستی متمایز کند. تمام تعیّنات را با قربان کردن فرو می‌ریزد. 🔹👌 این خطّی که به دور خود کشیده‌ایم که ما را تعریف می‌کند؛ اسم من چیست؛ فامیلی‌ام چیست؛ فرزند چه کسی هستم؛ اهل کجا هستم؛ چه تحصیلاتی دارم؛ چه شغلی دارم؛ چه عنوان اجتماعی‌یی دارم؛ و ...؛ اینها همان خطّی است که به دور خود کشیده‌ایم؛ یک خطّ وهمی که اگر پاک شود، به بی‌کرانه‌ی هستی متّصل می‌شویم. 🔹 مثل یک دایره که با گچ روی تخته‌‌سیاه کشیده شده باشد. آنچه سطح این دایره را از کلّ تخته‌سیاه متمایز کرده است، خطّ سفیدی است که به شکل دایره کشیده‌ایم. اگر این خط را پاک کنیم؛ آن دایره به کلّ تخته ‌سیاه متّصل است. پس اگر بتوانیم خطّی را که به دور خود کشیده‌ایم پاک کنیم؛ خود را از تعیّنات وهمی نجات دهیم، به بی‌کرانه‌ی هستی وصل می‌شویم. 🔹 قربان شدن یعنی این؛ یعنی همه‌ی تعیّنات خویش را سر بریدن؛ آثاری از انّیّت و انانیّت برجا نماندن. 🔹حاجی، قاصد، سالک، سائر الی الله اگر به این سه کار موفّق شد؛ یعنی هم با شیطان که دشمن قسم خورده است و بر قسم خود جدّی و استوار ایستاده است؛ «عَدُوٍّ لَکُمْ» «اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» ‏ اگر این دشمن قسم‌خورده را به دشمنی شناخت و با همه‌ی وجود در برابر او ایستاد و مقاومت کرد؛ از سوی دیگر، نقطه‌ی آسیب‌پذیری که بعضی از مکاتب به آن چاکرا¬ می‌گویند و نقطه‌ی نفوذ شیطان است که در شخص وجود دارد؛ از بین برد. اصل این نقطه‌ انانیّت ماست. 💫 مادر بت‌ها بت نفس شماست 💫 چون که آن بت مار و این بت اژدهاست 🔹 اگر توانست نفس را از پا درآورَد؛ یعنی اگر از بیرون شیطانِ حمله‌ور و از درون نقطه‌ی نفوذ و آسیب‌پذیر وجودش را از بین برد، موجود رویین‌تنی می‌شود که هیچ دشمنی بر او قدرت غلبه و پیروزی ندارد. ادامه دارد... 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - 91/08/05 @ahlevela
اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُدْنِی الْآجَالَ وَ یَقْطَعُ الْآمَالَ وَ یَبْتُرُ الْأَعْمَارَ فُهْتُ بِهِ أَوْ صَمَتُّ عَنْهُ حَیَاءً مِنْکَ عِنْدَ ذِکْرِهِ أَوْ أَکْنَنْتُهُ فِی صَدْرِی أَوْ عَلِمْتَهُ مِنِّی فَإِنَّکَ تَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفَى فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که موجب نزدیکی مرگ و اجل میکردد، و موجب قطع امیدها و آرزوها میگردد و عمرها را کوتاه میکند، چه بر زبان آورده باشم یا هنگامی که آن را به یاد آوردم به خاطر شرمندگی از تو از آن دم فرو بستم، یا آن را در سینه پنهان کرده ام، یا من از آن بی خبرم و تو آن را میدانی، زیرا تو به هر سری و مخفی تر از آن آگاهی؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! ٥٨ ✅@ahlevela
‍ 💠💠✨مرحوم آیت‎الله شاه‌آبادی نقل می‎کرد که یکی از علمای اهل سنّت کتابی علیه شیعه نوشته و گفته است که این کتاب مثل صاعقه شیعه را می‎سوزاند. امّا خود این عالم سنّی در همین کتابش از عایشه نقل کرده است شبی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم در حجره‎ی من بودند. نیمه‌ی شب حضرت را نیافتم. حجره‎ی سایر همسرانشان را گشتم، آنجا هم نبودند. بعد دیدم با سر و پای برهنه بالای بام حجره‎ی خودم ایستاده و دست به آسمان بلند کرده و خداوند را به حقّ حضرت علی علیه السّلام قسم می‎دهند و عرضه می‎دارند: ✨🔹اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ، اِلهی بِحَقِّ عَلِیٍّ🔹✨ و دعا می‎کنند. عرض کردم کسی را بهتر از علی نیافتید که خدا را به حقّ او قسم می‎دهید؟ فرمود قسم به آن کسی که جانم به‌ دست قدرت اوست، به آسمان نگاه کردم، بهتر از علی نبود، به زمین نظر کردم، بهتر از علی نبود، به شرق و غرب نگاه کردم، کسی بهتر از علی نبود، لذا خدا را به حقّ او قسم دادم."✨💠💠 📘مصباح الهدي - مبحث اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين -ص٢٨٩ @ahlevela
💠✨یوم غدیر خمٍ افضل اعیاد امّتی ✨💠 🔹عید فرصتی برای عود به خویشتن و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرگی ها خود را فراموش می کند؛ و اسیر آمد و شدها ، داد و ستد ها، گفتگوها و فعالیت های روزمره ی زندگی مادی خویشتن می شود؛ و از خویشتن خویش غافل می شود؛ به فرصتی احتیاج برای برگشتن ، اندیشیدن و برای پرداختن به خود دارد. ◀️ با توجه به این معنا از ،افضل اعیاد این امت،عید غدیر خم است. یعنی بزرگ ترین و مناسب ترین فرصت،مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش،عید غدیر خم است. انسانی که خلیفة الله است؛ انسانی که تجلی گاه همه ی اسماء و صفات الهی است؛انسانی که همه ی علم و قدرت الهی در خمیره ی او به ودیعت نهاده شده است؛ امّا اکنون به از خودبیگانگی دچار و به حقارت مبتلا شده است؛ این انسان برای بازگشت به خودش، برای رسیدن به قله ی بلند خلیفة اللهی،برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد؛ سرسپردن به آستان ولایت است. یعنی دست بیعت سپردن به ولی اعظم خدا است؛که انسان می تواند به خویشتن خویش برگردد. 🔹در مکتب عرفانی، سرسپردن و دست بیعت دادن به ولی، در مسیر سلوک جایگاه ویژه ای دارد. منتها از همین احادیث،این نکته را به خوبی می توان دریافت؛ که اگر انسان بخواهد عود به خود کند؛ به خویشتن خویش بازگردد؛ خود بیگانگی را بتواند ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود؛ بتواند به تمامیت ظرفیت خودش دست پیدا کند؛و همه ی ظرفیت به ودیعت نهاده شده ی در خود را فعلیت بخشد؛ بهترین و سرنوشت سازترین زمان، فرصت بیعت با انسان کامل است؛ بیعت با ولی اعظم خداست. لذا عید غدیر خم،افضل اعیاد امت است. 🔹در ،انسان نفس خود را در راه عشق حق متعال قربانی می کند. در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خودش را، انیت ،انانیت ، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی را ذبح می کند. در ،یک ماه دوره کنترل نفس را از طریق روزه و و از طریق پرداختن به عبادات طی می کند. این ها همه فرصت های خوبی هستند.در روز جمعه دست از کار و فعالیت و تلاش های مادی و دنیوی می کشد و فراغتی برای خودش تعبیه می کند.این ها همه فرصت های مناسبی برای بازگشت به خویشتن هستند.اما مناسب ترین و مؤثرترین فرصت، خم است. 🎤 مهدی طیب - 1392/8/2 🆔 @ahlevela
☀️امام هادی علیه السلام فرمودند: 💠 اِنَّ اللهَ‏ جَعَلَ‏ الدُّنْيا دارَ بَلْوىٰ وَ الْآخِرَةَ دارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوىٰ الدُّنْيَا لِثَوابِ الْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوابَ الْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيَا عِوَضاً» 🔹خدای متعال دنیا را دار ابتلا و گرفتاری قرار داد. نکته ی بسیار مهمّی است که تصویر ما درباره ی دنیا استراحت گاه نباشد؛ جایی نباشد که انتظار داشته باشیم در آنجا خوش بخوریم و خوش بنوشیم و خوش بپوشیم و خوش بگذرانیم و لذّت ببریم. 🔹اساساً خداوند دنیا را دار ابتلا قرار داد. ما را به دنیا آورده تا سختی بکشیم، ساخته شویم و تعالی بیابیم.اینجا جایی نیست که ما را آورده باشد که استراحت کنیم و لذّت ببریم. 🔹تصحیح تعریف ما راجع به دنیا، انتظار و توقّعِ ما را از حوادث دنیوی تغییر می دهد و اگر اتّفاق دشوار، تلخ و سختی برای ما پیش آمد، خلاف توقّع مان نخواهد بود که دِکوراژه شویم، خودمان را گُم کنیم و دچار یأس و افسردگی شویم؛ چون وقتی انسان از پیش در انتظار یک حادثه است، وقتی رخ داد دِکوراژه نمی شود. اگر انسان تعریفش راجع به دنیا این باشد که دار بلوی و سرزمین دشواری ها، و سختی ها را متحمل شدن برای رسیدن به کمال و تعالی است، وقتی سختی و دشواری یی پیش آمد؛ خلاف انتظارش نیست و لذا به راحتی می‌شود آن را تحمّل کرد. فرمودند: خدای متعال دنیا را خانه ی ابتلائات و آخرت را خانه ی ماندگار، نهایی و اخروی ما قرار داد. فرجام ما در آخرت است. 💠 «وَ جَعَلَ بَلْوىٰ الدُّنْيَا لِثَوابِ الْآخِرَةِ سَبَباً» فرمودند: خدای متعال ، دشواری ها و گرفتاری های دنیایی را سبب ثواب ها و بهرمندی های اخروی قرار داد. یعنی در دنیا با هرچه سختی و دشواری مواجه می شویم بی هدف، تصادفی و اتّفاقی نیست؛ از پیش برنامه ریزی شده است. هم نوع حادثه ی دشواری که برای ما پیش می آید با حکمت و علم الهی دقیق تشخیص داده شده که ما به چه چیز نیاز داریم و هم میزان و شدّت آن حادثه دقیقاً تعیین شده است؛ 🔹مثل دارویی که یک پزشک، نوع دارو و دُز و میزان مصرف آن را براساس تشخیص دقیق و عالمانه ی خود برای بیمار تجویز می کند؛ خدای متعال هم دشواری ها و سختی هایی را که در زندگی برای انسان پیش می آورد، به همین دقّت از پیش برنامه ریزی می کند و آن را سبب ثواب آخرت قرار می دهد. 🔹اگر آخرت و دنیا را به معنای عمیق تر آنها بدانیم، آنچه از دشواری ها در جنبه های ظاهری زندگی ما رخ می دهد، بهره و ثمره اش در باطن ما واقع می شود و به دست می آید. سازندگی‌های روحی و باطنی، همان ثواب و پاداش اخروی است. آخرت به معنای باطن که در قرآن هم به همین معنا به کار رفته است : «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» . قرآن در اینجا آخرت را نقطه ی مقابل ظاهر قرار داده که به معنای باطن است. ↩️ پس سختی های ظاهری سازندگی و بهره مندی های باطنی را در پی دارد· 💠 وَ ثَوابَ الْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيا عِوَضاً» و خدای متعال آن دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوردها و ثمرات اخروی یی که نصیب انسان می شود را عوض و جایگزینی در قبال دشواری‌های دنیوی قرار داده است؛ یعنی این‌گونه نیست که انسان بی عوض سختی بکشد؛ نه، ثمره ای دارد. همان لحظه ای که ظاهر وجودش سختی و تلخی را متحمّل می شود، باطن وجودش راحتی را احساس می کند و شیرینی را می چشد. این نکته ی بسیار عمیق و لطیفی است که از این جمله ی زیبای امام هادی علیه السلام می شود درس گرفت. البتّه در مورد این عبارات خیلی مفَصّل می توان صحبت کرد؛ منتهی بنای من بر تفصیل نیست. 🎤 در محضر استاد مهدي طيب @ahlevela
‍ 💠 کسی که مؤمنی را در شب آن [عيد غدير]افطار دهد مانند کسی است که ده فئام را داده باشد - شخصی برخاسته و گفت: امیرالمؤمنین فئام چیست؟ حضرت فرمودند: صد هزار پیامبر و صدیق و شهید - چه رسد به اینکه جمعی از زنان و مردان مؤمن را سرپرستی کند که من ضمانت می کنم خداوند امان از فقر و کفر به او عنایت فرماید. و اگر در شب یا روز آن یا بعد از آن، تا عید سال آینده، مرگ او فرا رسد و گناه کبیره ای انجام نداده باشد پاداش او با خداست. 🆔 @ahlevela
💠 💠 اعمال روز عيد غدير💠💠 ✅ نیکوکاری در این روز مال را افزایش و عمر را طولانی می کند. ✅مهربانی با یکدیگر رحمت و عطوفت خداوندی را برمی انگیزد. ✅ از مالی که خداوند به شما داده است به اندازه توانایی به برادران و خانواده خود بخشیده، با یکدیگر خوشرو بوده و در دیدارهای خود مسرور باشید. ✅ سپاسگزار نعمتهای خدا بوده، توقع کسانی را که از شما انتظار دارند بخوبی برآورده نموده و متناسب با امکانات خود دارایی و توانایی خود را با ضعیفان خود بتساوی تقسیم نمایید، که هر درهم از جانب خدای عزوجل برابر با دویست هزار درهم و بیشتر است. 📗 المراقبات _ميرزاجواد اقا ملكي تبريزي @ahlevela
☘️ هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِينَ بِسَيْفِكَ وَ أَنَا يَا مَوْلايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ يَا مَوْلايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. ☘️ امروز روز جمعه و روز شماست؛ روزى كه ظهور شما و گشايش كار اهل ايمان به دستانتان و كشتن كافران به سلاحتان در این روز اميد مى رود و من اى آقاى من! در اين روز ميهمان و پناهنده به شما هستم و شما اى مولاى من !بزرگوارید از فرزندان بزرگواران و از سوى خدا به پذيرايى و پناه دهى مأمورید ؛ پس مرا پذيرا باشید و پناه دهید، درودهاى خدا بر شما و خاندان پاكيزه شما. @ahlevela
🔆 چگونه زیستن در زندان دنیا را از امام کاظم علیه السلام بیاموزیم (قسمت اول) 🔹 زندان تاریک و نمور امام کاظم علیه السلام ، صبوری حضرت، و اینکه زندان را خلوتگاه انس با خدا و عبادت و مناجات قرار دادند، برای ما یک الگوست. الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ‏: دنیا زندان مؤمن است. در زندان می شود جزع‌و‌فزع کرد، بیتابی کرد، بیقراری کرد؛ این یک راه است؛ همچنین می‌شود زندان را به خلوتگاه انس و مناجات تبدیل کرد؛ می‌شود آن را به محلّ صبوری و بردباری تبدیل کرد. زیر شکنجه‌ها، هم می‌شود از خود ضعف نشان داد، هم مقاومت. زندان مؤمن، همین دنیاست. همه‌ی ما زندانی هستیم. امام کاظم علیه السلام رسم زندانی بودن را به دوستانشان آموختند؛ نشان دادند که در زندان دنیا باید چگونه بود. 🔹 طبع زندان این است که فرد را شکنجه دهند؛ طبعش این است که فرد را اذیّت کنند؛ طبعش این است که فرد سختی را متحمّل شود. بنابراین مؤمن که به این دنیا آمد، به زندان آمده است: الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ. اوّلاً کسی انتظار نداشته باشد که در زندان از او پذیرایی کنند؛ در زندان ‌او را نوازش کنند. اگر این‌گونه بود که دیگر زندان نبود. یعنی وقتی بنا را بر این گذاشتیم که دنیا زندان است، نه استراحتگاه، نه تفریحگاه، طبیعتاً دیگر انتظار راحتی و رفاه و لذّت و شیرینی و ... وجود ندارد؛ و چون چنین انتظاری وجود ندارد، وقتی هم این چیزها نباشد، چندان خلاف انتظارمان اتّفاق نیفتاده است. اگر دشواری بود، اگر سختی بود، اگر خلق اذیّتمان کردند، دیگر خلاف توقّعمان نیست؛ می‌دانیم که دنیا اصلاً برای همین بنا شده است. دنیا برای مؤمن سجن است: الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ. و در این سجن باید صبور بود. در این سجن باید مُستسلم دربرابر رضایت الهی بود. اگر خدا مقدّر کرده است که من یک دشواری در زندگی داشته باشم، [پذیرا شوم؛] چراکه زندگی مؤمن از دشواری خالی نیست. 🔹 آن حدیث امام صادق علیه السلام را یادتان هست که فرمودند: زندگی مؤمن از دشواری و مشکل خالی نیست. یکی از سه دشواری و چه‌بسا هر سه در زندگیش وجود دارد. بعد حضرت فرمودند: یا یک نفر در خانه و خانواده‌اش، شوهرش، زنش یا فرزندش، کسی در خانواده است که در را می‌بندد و او را در خانه زجر میدهد؛ یا نه، همسایه‌ی مردم آزاری دارد که او را اذیّت می‌کند ؛ یا نه، در کار و زندگیش یک نفر پیدا می‌شود و اذیّتش می کند. فرمودند: زندگی مؤمن از یکی از این سه مشکل خالی نیست و چه‌بسا هر سه در زندگی مؤمن باشد؛ یعنی هم یک نفر از اعضای خانواده اذیّتش کند، هم همسایه‌اش مردم‌آزار باشد، و هم رئیس و ارباب‌رجوع و شریک کاری و کارمندش و ... اذیّتش ‌کنند. ممکن است هر سه تا باشد؛ یعنی زندگی مؤمن از سختی خالی نیست. ↩️ وقتی بنا را بر این گذاشتیم که اینجا این‌گونه است، آن‌وقت صبوری می‌کنیم. ادامه دارد... استاد مهدی طیب _ 890417 @ahlevela