eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دنیا سرازیری قبر است. در سرازیری قبر علی علیه السّلام به فریادمان برسد. 💠 عالَم خلق، محکوم عالَم امر است. 💠 عالَم خلق، یعنی دنیا، جهل در جهل است. عالم امر مربوط به خدا و پیامبر و ائمّه علیهم السّلام است و نور در نور است. عالم امر وادی امن است. هر جا با دل یعنی با محبّت و ولایت و ایمان وارد شدیم، وادی امن است. هر که به عالم امر وارد شد، صاحب‌‌الامر را ملاقات می‎کند. عالم خلق همه‎اش  نمی‎دانم  است، ولی عالم امر همه‎اش  می‎دانم  و  می‎فهمم  است. شما بین این دو عالم هستید. 💠 کوچه‎های دنیا، همه بن‎بست است و اهل دنیا همه سرشان به دیوار ته کوچه خورده؛ سر و دست شکسته برمی‎گردند و همین برای عبرت ما کافی است. 💠 دنیا کوچه‎ی بن‎بست است، لذا هر که داخل کوچه شود، بالأخره برمی‎گردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا الَیهِ‌‌ راجِعُونَ. 💠 کوچه‎های دنیا بن‎بست است، ولی کوچه‎های آخرت انتهایش باز است. سخاوت از غنای خدا سر درمی‎آورد، شجاعت به قدرت خدا می‎رسد و . 💠 ریاست دنیا، مال دنیا و همه چیزِ دنیا عکس است. نکند دستت را دراز کنی که مقوّایی را که عکس خوراکی‎ها روی آن است، برداری و بخوری. 💠 دنیا سرابی است که تشنه خیال می‎کند آب است و دنبال آن می‎رود. وقتی به آن رسید، می‎بیند آب نیست. تا مکث کند، رحمت خدا به صورت باران به او می‎رسد. 📘✍️ /ص ١٤٠ 🎤شرح و توضيح مبحث سيزدهم: ١٢/ استاد مهدي طيّب 👇👇👇 http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-erfani/bazkhani-va-sharhe-mokhtasare-ketabe-mesbaholhoda/mesbah-13-DonyaVaAkherat/94%20Donia%20va%20Akherat%20140p2-141p2%20(85-10-07).mp3 🔗فايل pdf كتاب http://ahlevela.ir/pdf/mesbah.pdf @ahlevela
‍ 💠مصباح الهدی💠 حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الی االله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند.
💠 ‍ 📹 حضرت علی علیه السّلام اهل سنّتی را که نه محبّت او را دارند و نه عداوتش را و اخلاق و اعمال خوبی هم دارند، به درجه‎ی هشتم بهشت که نازل‌ترین مرتبه‎ی بهشت است، می‎برد. علی به همه فیض می‎دهد. دشمنان و معاندین، خودشان خود را کنار می‎کشند و محروم می‎کنند و الاّ علی علیه السّلام دشمن نمی‎شناسد. معاند می‎گوید: اَلنَّارُ وَ لاَ العَارُ: به آتش دوزخ تن می‎دهم؛ امّا به ننگ رفتن زیر بار علی تن نمی‎دهم. من در جهنّم می‎مانم و دنبال علی به بهشت نمی‎روم. ولی بقیه پشت سر ائمّه علیهم السّلام از جهنّم عبور می‎کنند و به بهشت وارد می‎شوند. نکند تو هم در دنیا بگویی فرمان علی را نمی‎برم، چون آبرویم پیش اهل دنیا می‎رود. 📘 مصباح الهدی ص ۲۸۲ @ahlevela
💠 نقل شده كه وقتى امام جواد علیه السلام بيمار مى شدند، اين دوبيتى را مى خواندند: 💫 «أنت أمرضتنی و آنت طبيبى فتفصل بنظرة يا حبيبى» خدايا! تو مرا بيمار کردى و پزشک و درمانگر من هم فقط خودت هست، به یک نگاه و به يك گوشه چشمی به من تفضل كن اى محبوب و معشوق من! 💫 «واسقى من شراب و دى كاسا» از شراب محبت و عشق خودت يك پیاله به من بنوشان! 💫 «ثم زد فى حلاوة التقريب» آنگاه بر حلاوت نزديكى به خودت در وجود من بيفزا. 📘استاد مهدی طیب، شرح مصباح الهدی، مبحث دنیا و آخرت۴ @ahlevela
🌹سلام بر تو اى شير خدا و شير رسول خدا گواهى مى ‏دهم كه تو در راه دين خداى عز وجل جهاد كامل كردى و جان نثار نمودى و رسول خدا را يارى كردى... @ahlevela
☀️ برای کسب و افزونی محبّت به حضرت مهدی ارواحنافداه به دو نکته باید توجّه داشت. نخست اینکه محبّت خالص به آن حضرت‌ میوه‌ی معرفت است‌؛ هرچه بیشتر به زیبایی‌ و حسن و جمال و کمال حضرت ولیّ‌عصرارواحنا‌فداه معرفت پیدا کنیم‌، این جلوه‌ی کامل حسن الهی‌ از ما بیشتر دل می‌رباید و ما را واله و شیدای خویش می‌گرداند. پس برای دستیابی به محبّت حجّت‌خدا و افزونی آن، مؤمن باید در جهت کسب معرفت حضرت مهدی ارواحنا فداه تلاش کند. ↩️ دوم اینکه طبق قاعده‌ی سنخیّت ظرف و مظروف‌، گوهر پاک محبّت نیازمند ظرفی پاک است. اگر مؤمن می‌خواهد دلش به ظرف محبّت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبدیل شود‌، باید دل را از آلود‌گی‌ها بزداید تا شایستگی محبّت حضرت ولیّ‌عصرارواحنا‌فداه را به دست آورد.  آیینه شو جمال پری‌طلعتان طلب جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب   ↩️ پیشتر گفتیم خودبینی مهمترین حجابی است که نمی­گذارد انسان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را و خدای امام زمان را ببیند. میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ، از میان برخیز   ↩️ پس برای دیدن امام عصرارواحنا‌فداه باید از خودبینی رهایی یافت. برو تو خانه‌ی دل را فرو روب چو تو بیرون روی او اندر آید مهیّا کن مقام و جای محبوب به تو بی تو جمال خود نماید برای نجات از خودبینی باید عاشق شد؛ چون حُبُّکَ لِلشَّیْءِ یُعْمِی وَ یُصِمُّ:محبّت تو به چیزی تو را کور و کر می­کند. غیر محبوب را نمی‌بینی؛ از غیر معشوق نمی­شنوی؛ حتّی خودت را هم نمی­بینی؛ لذا با محبّت، خودت که حجاب بودی از میان برمی‌خیزی. آن وقت محبوبت را می­بینی. پس به این لحاظ هم راه دیدار محبّت و عشق به آن حضرت است. عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید ناخوانده درس مقصود از کارگاه هستی خدایا محبّت امام عصرارواحنا‌فداه را به خالص­ترین و در تمام عیارترین حد نصیب همه­ی ما بفرما و به برکت این محبّت، ما را از غیبت و حجاب رهایی و خلاصی ببخش و به وصال محبوب و گمشده­ی همه­ی عالم وجود و محبوب قلبمان نائل بفرما. 📔✍️ استاد مهدی طیب، ص۲۳۰-۲۳۲ @ahlevela
📔 لغزش‌هاي نظري و عملي در سلوك (1) 🔹 مقدّمه اكنون كه در قالب دو بخش گذشته، اصالت عرفان اسلامي و مبتني بودن آن بر قرآن كريم و احاديث و سيره ی معصومين علیهم السلام تبيين و ناروا بودن ايرادات منكران و مخالفان عرفان تشريح شد، جا دارد با علاقمندان به عرفان اسلامي نيز سخني داشته باشيم و به اختصار به لغزشگاه‌هاي نظري و عملي كه در مسير اين مقصد شريف قرار دارد اشاره‎اي نموده و به تذكّرات اشاره‎گونه‌اي براي مصون ماندن از غلتيدن در ورطه‌‌‌هاي خطا و خلاف، كه دين و دنياي شخص را به تباهي مي‌كشاند، بپردازيم. توجّه به اين موارد براي طيّ درست طريق عرفان و نيل به مدارج و مقامات عالي آن امري ضروري است. پيش از ذكر موارد، توضيحاتي لازم به نظر مي‌‌رسد. 🔹 نخست اين كه مجموعه ی لغزش‌ها و خطاهاي نظري و عملي كه در پي مي‌آيد، كمتر در يك شخص يا گروه از متصوّفه و عرفا مصداق يافته است. صرف نظر از عارفان حقيقي، كه در سلوك عرفاني خويش تنها به رهنمودهاي قرآن و عترت متّكي بوده‎ و در سير عرفاني خود از مبتلا شدن به لغزش‌ها و خطاهاي مزبور مصون مانده‎اند و هيچ يك از آن لغزش‌ها و خطاها در مورد ايشان مصداق ندارد؛ هر گروه يا شخص، ممكن است به تعدادي از آن‎ لغزش‌ها و خطاها دچار شده و از ديگر موارد مبرّا باشد. بنابراين جا ندارد كه به استناد گرايش شخص يا گروهي به عرفان و تصوّف، همة اين لغزش‌ها و خطاها را به او نسبت داد. 🔹🔹 دوّم اين كه در طيّ طريق عرفان ابتلاء به چنين لغزش‌ها و خطاهايي كاملاً قابل اجتناب است و مي‌توان درعين سلوك عرفاني، از تمامي لغزش‌ها و خطاهاي مزبور مصون ماند. اين مصونيّت مستلزم چند امر است. 1⃣ صدق و اخلاص: در سلوك طريق عرفان و نيل به قلّه‌هاي معنويّت و كمال، صدق و اخلاص يكي از اساسي‏ترين شروط است. سالكي كه صرفاً به خاطر عشق و محبّت به خدا و اولياء خدا و در مقام ايفاي شايستة وظايف عبوديّت و بندگي، گام در راه عرفان مي‏نهد و از سير و سلوك خود، در پي اغراض نفساني، همچون كسب نام و شهرت، جلب و جذب مريد، جمع‌آوري و اندوختن ثروت، يا نيل به كشف و كرامات، نيست؛ همين صدق و اخلاص، ضامن سلامت سير و وصول او به مقصد غائي كمال است. خداي متعال بر اين حقيقت كراراً تأكيد فرموده است. از جمله مي‏فرمايد: والّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا و انّ الله لمع المحسنين: كساني را كه در راه ما به مجاهدت مي‏پردازند قطعاً به راه‌هايمان هدايت مي‏كنيم و هر آينه خداوند با نيكوكاران است. و نيز مي‌فرمايد: فمن كان يرجوا لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً و لايشرك بعبادة ربّه احداً: هر كس اميد و آرزوي ملاقات و ديدار پروردگار خويش را دارد پس بايد عملي شايسته به جاي آورد و در بندگي پروردگارش احدي را شريك نسازد. استاد مهدی طیب، ، ص 88-87 @ahlevela
⭕️ پرسش: چگونه می‌توان از فكرهای منفی و تصوّر اتّفاقات ناگوار يا مرگ عزيزان رها شد و به آرامش ذهن و دل رسيد؟ 🔹در زيارت ، اوّلين دعايی كه می‌كنيد، اين است: «اللَّهُمَ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ» : خدايا نفس و جان مرا به مقدّرات خودت مطمئن کن؛ يعنی چنان کن که روح آرامی داشته باشم كه متلاطم نشود؛ هرچه مقدّر كردی و پيش آوردی، به هم نريزم و آرام باشم. ↩️ اين حالت ناشی از اعتماد به این نکته است كه آنچه می‌شود، خدا می‌كند و آنچه خدا می‌كند بهترين است، بهتر از آن اصلاً متصوّر نيست. در هر موقعيّت، خدا بهترين کار را انجام می‌دهد. «لا يَفعَلُ بِعِبادِهِ اِلاَّ الاَصلَحَ لَهُم» : خدا جز چيزی كه بيشترين مصلحت را دربر داشته باشد، برای عبادش انجام نمی‌دهد. 🔹 وقتی فرد اين نکته را دانست و به آن مطمئن شد، ديگر جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ لذا هرچه پیش آید، عزيز من بميرد يا زنده باشد، چیزی که اتفاق می افتد، هم برای او و هم برای من بهترين است. 🔹 خدا وقتی كاری را می‌كند، فقط يك طرف را درنظر نمی گیرد. اتّفاقی كه می‌افتد، برای تمام كسانی كه تحت تأثير آن اتّفاق قرار می‌گيرند، بهترين است. پس چرا باید ناراحتی‌ و ناگواری‌ وجود داشته باشد؟ انسان خيالش راحت است. 🔹 جهان، جهان تصادف نيست. هيچ چیز اتّفاقی و تصادفی رخ نمی دهد. هم آنچه بايد اتفاق بیفتد، انديشيده شده و مبتنی بر حكمت الهی است و هم زمان و محلّ وقوع اين اتّفاق، هم شخصی كه اين اتّفاق براي او می‌افتد و هم ميزان شدّت اين اتّفاق؛ يك سرسوزن شديدتر يا خفيف‌تر از آنچه بهترين است، نخواهد بود؛ لذا انسان دیگر چه نگرانی‌یی دارد؟ خيال انسان تخت تخت است و بنابراين به آن آرامش مطلوب می‌رسد. استاد مهدی طیب - 89/04/17 @ahlevela
‍ ⭕️ پرسش: محبّت الهی چگونه انسان را از خودبینی و اتّکا و اعتماد به دیگران می‌رهاند؟ ✔️ پاسخ: محبّ صادق چنان مجذوب و مبهوت جمال معشوق و محبوب خويش است و توجّهش تماماً مختصّ و مصروف اوست كه كوچك‌ترين توجّهى به غير محبوب ندارد. در نتيجه، چشمانش از ديدن جز محبوب، نابيناست. چنان كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آلِهِ و سلم مى‌فرمايند : حُبُّكَ لِلشَّىءِ يُعمى وَ يُصِمُّ: محبّت تو به چيزى، تو را از غير آن چيز، كور و كر مى‌سازد. از اين رو، محب، نه به خود توجّهى دارد و خويشتن را مى‌بيند تا در معرض خودبينى، خودخواهى، خودپسندى، خودستايى و خودبزرگ‌بينى، يا منفعت‌طلبانه و كاسبكارانه رفتار كردن، قرار گيرد؛ و نه ديگران را مى‌بيند و به آنها توجّهى دارد تا به آنان دل‌بندد يا چشم اميد و طمع بدوزود يا قضاوت و نظر آنها در او تأثير بگذارد و يا اقبال و ادبار آنان او را شادمان ومحزون كند و مصمّم و مردّد سازد. محبّان راستين حضرت حق اين‌گونه‌اند. ✍️ مهدی طیّب، ، ص ۱۰۷. 📕 ۱۰۷ @ahlevela
💠من اخلص لله اربعین صباحا فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه کسی که ٤٠ روز برای خدا اخلاص بورزد خدای متعال چشمه های حکمت را می گشاید و حکمت از قلبش فوران می کند و بر زبانش جاری می شود. @ahlevela