🟨 عنايت رضوي، عنايت خاصّي است و اين سرزمين به طور ويژه از اين عنايات خاص برخوردار است. هرچه كه در اين كشور داريم از پرتو الطاف عليّبنموسيالرّضا عليهآلافُالتهيّةوالثّناء هست. الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.
🟨 اميدواريم خدای متعال توفيق درك و شكر اين نعمت بزرگ را به ما عنايت كند و از خوان معارف رضوی بيشتر بهرهمند شويم و با منابعي مثل عيون اخبارالرّضا كه بيانات آن بزرگوار را به طور تخصّصي جمعآوری كردهاند، رابطهٔ نزديكتري برقرار كنيم و با حقايق بلندی كه حضرت رضا عليهالسّلام بهسبب موقعيّت ويژهای كه در آن قرار گرفتند، امكان طرح آن برايشان فراهم شد و امامان پيشتر چنين فرصتی برايشان فراهم نبود، بيشتر آشنا شويم.
🟨 امیدواریم خداوند هم شناخت معارف رضوی و هم ارتباط صميمی و محبّت عميقِ توأم با يگانگی و فانی شدن در آن حضرت را روزی ما بفرمايد. كليد اين پیوند و یگانگی هم رسيدنِ به مقام رضاست. كليد ارتباط با آن بزرگوار و شاهراه وصل شدنِ به حقيقت رضوی، راه يافتنِ به مقام رضاست.
🟨 درمورد مقام رضا مفصّل خدمتتان صحبت كردهام؛ چه در مباحثی كه در شرح كتاب مصباحالهدی داشتیم، چه در شرح كتاب شراب طهور و چه به مناسبتهای ديگر که در رابطه با حضرت رضا عليهالسّلام صحبت كردیم. در اين زمينه مطالب فراوانی خدمت شما عرض شده و در سایت اهل ولاء در دسترستان است.
🟨 در سجدهٔ زيارت عاشوراء به خداوند عرض می کنیم: اَللّٰهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّٰاکِرِینَ عَلیٰ مُصٰابِهِمْ. خدایا تو را شكر، حمد شاکران به خاطر اين مصائبی كه بر اهلبيت عليهمالسّلام وارد شد. حمد، آن هم حمد شاكران، در مصيبت اهلبيت عصمت و طهارتی كه جان ما هستند و همهٔ وجود ما در جذبهٔ محبّت آنهاست. چطور ممكن است انسانی به خاطر مصائبی كه بر محبوب و معشوقش وارد شده است، شكر و حمد بهجا بياورد!؟ و اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ عَظِيمِ رَزِيَّتِى! خدا را شكر! به خاطر عزای بزرگی كه من به آن مبتلا شدم. يعنی اين مصيبت كه بر آنها وارد شد، فيالواقع مصيبت من بود، رزيه، سوگ و عزایی برای من بود. اینها جلوههای قلّهٔ مقام رضاست. اینکه شرایط زندگی انسان به کام باشد و او شکر کند، خوب است؛ شکرِ در نعمت خیلی خوب است؛ اینکه انسان قدر بداند؛ بداند که چه چیز ارزشمندی به او عطا شده است و عطاکنندهٔ این هدیه چه حقیقت نازنینی بوده است، و به هر دو لحاظ شاکر باشد؛ هم شکر نعمت و هم شکر مُنعِم را بهجا بیاورد، خیلی ارزشمند است. امّا افق بلندتر مقام رضا جایی است که انسان مبتلا، مصیبتزده و عزادار است و خدا را بر آن مصیبت و عزا شُکر میگزارد و میگوید اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ عَظِيمِ رَزِيَّتِى! ارتباطِ با حقیقت رضوی و دلدادگیِ به علیّبنموسیالرّضا علیهالسّلام، راه رسیدن به این قلّهٔ بلند است.
🟨 کسی که با امام رضا علیهالسّلام صمیمی و یگانه شود، کمکم بویی از این کمالات از او استشمام میشود. کسی هم که از این حقایق بهرهمند باشد؛ یعنی در منازل رضا سِیر کند، به حقیقت رضوی واصل و با امام رضا علیهالسّلام مرتبط میشود. مقام رضا از بلندترین مقامات در سِیر معنوی انسان و از مرتفعترین قلّههای کمال انسانی است و چه سعادت بزرگی است که انسان به این مقام راه پیدا کند. رسيدنِ به قلّهٔ مقام رضا كار اوليای بزرگ خداست و لذا اگر گاهي از خدا دلخور میشويم و يا از خدا گله میكنيم، که با رضا همخوانی ندارد، خيلی از خودمان مأيوس نشويم، چون ما طفل راهیم و تا مقام اولیاء راه درازی در پیش داریم. ما طفل این راهیم و در این مسیر داریم تاتیتاتی میکنیم و سعی میکنیم راه رفتن را یاد بگیریم. لذا اگر بعضی وقتها زمین هم خوردیم، خلاف انتظار و حادثهٔ غیر منتظرهای نیست. بچّهای که راه رفتن بلد نیست و تازه میخواهد راه رفتن را یاد بگیرد، لازمهٔ راهرفتن یادگرفتنش، زمین خوردن هم هست. لذا اگر زمین خوردیم، زانوی غم به بغل نگیریم و مأیوس نشویم و نگوییم ما به درد این راه نمیخوریم و اهل این مسیر نیستیم، دیدی من اوقاتم از خدا تلخ شد! دیدی بعد از این همه وقت، از خدا گله کردم! بدانیم که مقام رضای مطلق مال چهارده معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین است؛ حتّی سایر انبیای الهی علیهمالسّلام در تمامیّت این راه نبودهاند و گاهی نزد خدا گله کردهاند.
🎤 استاد مهدی طیّب، ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
┈┉┅━❀🏴❀━┅┉
@ahlevela
💠دعای سی و دوم صحیفه سجادیه
🔹دعای پس از نماز شب
✨وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنْ صَلَاةِ اللَّیلِ لِنَفْسِهِ فِی الِاعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ:
دعای آن حضرت برای خود پس از فراغ از نماز شب در اعتراف به گناه:
✨اللَّهُمَّ یا ذَا الْمُلْک الْمُتَأَبِّدِ بِالْخُلُودِ وَ السُّلْطَانِ الْمُمْتَنِعِ بِغَیرِ جُنُودٍ وَ لَا أَعْوَانٍ.
بار الها ای دارنده ملک ابدی و جاوید، و سلطنت دستنایافتنی بدون سپاه و دستیاران،
✨وَ الْعِزِّ الْبَاقِی عَلَی مَرِّ الدُّهُورِ وَ خَوَالِی الْأَعْوَامِ وَ مَوَاضِی الْأَزمَانِ وَ الْأَیامِ
و عزّت باقی که با گذشت روزگاران و سالهای گذشته، و زمانها و روزهای سپریشده باقی است،
✨عَزَّ سُلْطَانُک عِزّاً لَا حَدَّ لَهُ بِأَوَّلِیةٍ، وَ لَا مُنْتَهَی لَهُ بِآخِرِیةٍ وَ اسْتَعْلَی مُلْکک عَلُوّاً سَقَطَتِ الْأَشْیاءُ دُونَ بُلُوغِ أَمَدِهِ وَ لَا یبْلُغُ أَدْنَی مَا اسْتَأْثَرْتَ بِهِ مِنْ ذَلِک أَقْصَی نَعْتِ النَّاعِتِینَ.
فرمانروایی و حکومتت چنان غالب است که اول آن را حدی، و آخر آن را نهایتی نیست، و پادشاهیات چنان بلندپایه است که همه چیز از دسترسی به قلّه آن فرو مانده است، و دورترین توصیف واصفان به پایینترین مرتبه از بلندی و رفعتی که به خود اختصاص دادهای نمیرسد.
✨ضَلَّتْ فِیک الصِّفَاتُ، وَ تَفَسَّخَتْ دُونَک النُّعُوتُ، وَ حَارَتْ فِی کبْرِیائِک لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ
اوصاف در مقام وصفت سرگشتهاند، و تعریفها در پای حضرتت از هم گیسختهاند، و در عرصه گاه کبریاییات دقیقترین تصورات سرگردانند،
✨کذَلِک أَنْتَ اللَّهُ الْأَوَّلُ فِی أَوَّلِیتِک، وَ عَلَی ذَلِک أَنْتَ دَائِمٌ لَا تَزُولُ
تو ای خدای ازلی در ازلیتت اینچنین بودهای، و دائم و جاودان بر این مرحله خواهی بود،
✨وَ أَنَا الْعَبْدُ الضَّعِیفُ عَمَلًا، الْجَسِیمُ أَمَلًا، خَرَجَتْ مِنْ یدِی أَسْبَابُ الْوُصُلَاتِ إِلَّا مَا وَصَلَهُ رَحْمَتُک، وَ تَقَطَّعَتْ عَنِّی عِصَمُ الْآمَالِ إِلَّا مَا أَنَا مُعْتَصِمٌ بِهِ مِنْ عَفْوِک
و منم آن بنده با عمل اندک، و آرزوی بسیار، که وسائل پیوند با تو از کفم بیرون رفته مگر آنچه رحمتت آن را متصل نموده، و رشتههای امیدم از من گسسته مگر آنچه از عفو تو که به آن چنگ زدهام،
✨قَلَّ عِنْدِی مَا أَعْتَدُّ بِهِ مِنْ طَاعَتِک، و کثُرَ عَلَی مَا أَبُوءُ بِهِ مِنْ مَعْصِیتِک وَ لَنْ یضِیقَ عَلَیک عَفْوٌ عَنْ عَبْدِک وَ إِنْ أَسَاءَ، فَاعْفُ عَنِّی.
طاعتی که به حساب آورم اندک، و معصیتی که به آن اعتراف کنم بسیار است، و عفو و بخشش از بندهات بر تو سخت نیاید اگر چه بد کرده باشد، پس مرا عفو کن.
#صحیفه_سجادیه #دعا_سی_و_دوم (بخش اول)
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿
🌖💫 (امشب) شب بیستوپنجم ماه ذیالقعده شب فوقالعاده عظیمی است و روز آن هم روز بسیار مهمّی است.
🕋 شب دحوالارض شب ظهور و گسترده شدن زمین از زیر نقطهای است که امروز در آنجا کعبه بنا شده است. (1) کرهی زمین ظاهراً زیر آب بوده است و نخستین نقطهای که از زیر آب سر برآورده، همین نقطهای است که ابراهیم خلیل و قبل از ایشان، آدم عليهمالسّلام در آنجا خانه ی کعبه را بنا کردند.
💫 شب بیستوپنجم ماه ذیالقعده شبی است که بنابه روایات شب میلاد ابراهیم خلیل علیهالسّلام و همینطور شب تولّد عیسیبنمریم علیهالسّلام است.
💫 شبی است که بنابه روایات رحمت الهی در آن شب نازل میشود (2) و قیام به عبادت در آن شب فضیلت فوق العادهای دارد.
↩️ امیدوارم این شب بزرگ را برای عبادت از دست ندهیم. بخشی از شب را هم که شده، مشغول عبادت باشیم و اوقات نورانی سحر بيست و پنجم ماه ذیالقعده را درک کنیم.
🎤 در محضر استاد مهدی طیّب- جلسه ی ٤ مهر ٩٢.
@ahlevela
📚 1. کلینی، کافی، ج 4، ص 149.
2. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج 10، ص 450.
#ماه_ذیالقعده #دحوالارض
💢 در نماز يكشنبه ماه ذي القعده چگونه استغفار كنيم؟!
🔹انسان میتواند همهی غفلتها، خطاها، لغزشها، معصیتها، آلودگیها، بدیها، گناهان و زشتیهای خود را در این هفتاد مرتبه اِستِغفار، یک دور مرور کرده و از خداوند، از آنها طلب مغفرت کند.
به عنوان نمونه، اعضای ظاهریاش را در نظر بگیرد؛
⭕️خدایا گناهانی که با چشمم کردم، «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ»؛
⭕️ گناهانی را با گوشم کردم؛ چیزهایی را که حرام بود، شنیدم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ»؛
⭕️ با زبانم آنچه نباید میگفتم، گفتم؛ و آنچه باید میگفتم، سکوت کردم و نگفتم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ»؛
⭕️ از گناهانی که با دستها، با پاها، ...، با یکیک اعضای ظاهریاش مرتکب شده است، استغفار کند.
⭕️ گناهانی را که با فکرم مرتکب شدم؛ افکار آلودهای که نباید به ذهن راه میدادم و فکرم را به آنها مشغول میکردم؛ گناهانی که با دلم مرتکب شدم، چیزهایی که دل به آنها سپردم، و نباید میسپردم؛ و ...، از همهي اينها استغفار کند.
⭕️ واجباتی که ترک کردم؛ حرامهایی که مرتکب شدم؛ مستحبّاتی که از دست دادم؛ مکروهاتی که به آنها آلوده شدم؛ مباحاتی که بیش از حدّ ضرورت و نیاز، در اشتغال به آنها عمرم را تباه کردم؛ لقمههای شُبههناک یا خدای ناکرده حرامی که خوردم؛ جُرعههای حرام و شُبههناکی که نوشیدم؛ آنچه که لمس کردم و نباید میکردم؛ آنچه که بوییدم و نباید میبوییدم؛ ... . هر چه کارهایش را مرور کند، یکی یکی به یادش میآید و به این نحو میتواند فهرستی از همهی معصیتها و گناهانش درست کند.
⭕️خدایا قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به خود تو کردم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ»؛
⭕️قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به پیامبرت، نسبت به امیرالمؤمنین، نسبت فاطمهی زهرا، نسبت به امام مجتبیٰ، نسبت به أباعبدالله، به همین نحو تا به امام زمان، صلواتُاللهوسَلامُهُعلیهمأجمعین، مرتکب شدم، یکی یکی استغفار کند.
⭕️ بدیهایی که به پدر، مادر، همسر، فرزندان، بستگان، آشنایان و همسایههایم، به هر مؤمن و مؤمنه و به هر بشری، ولو مؤمن و مؤمنه نبود؛ کردم. قصور و تقصیرهایی که نسبت به ملائکه، جنها، حیوانات و گیاهان كردم. همهی اینها گناه است. یکی یکی از اینها استغفار کند.
⭕️ قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به اساتید و ذَوِی الحُقوق معنویام کردم؛ نسبت به کسانی که در کسب معرفت و علم، همراه من بودند، همکلاسیهایم، همشاگردیهایم، همردیفهایم، نسبت به کسانی که شاگردم بودند؛ قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به رُؤَسا، همکاران و کارکنان زیردستم کردم؛ فهرستی از گناهان و خطایا به این شکل تهیّه میشود که اگر به همین نحو ادامه دهیم، هفتاد تا میشود؛ بابت هر یک از اینها استغفار کند.
🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه 30 شهریور 91
@ahlevela
#نماز_یکشنبه #ماه_ذیالقعده
✨ توصیه ی بعضی از بزرگان اهل سلوک در مورد طرز خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده ✨
دربارهي طرز خواندن این چهار رکعت نماز هم دو نظر وجود دارد.
1️⃣ مشهور اين است كه دو نماز دو رکعتی میخوانید که هر رکعت آن متشکّل از یکبار سورهی حمد و سهبار «قُلْ هُوَ اللهُ أحَدٌ»، و یک سورهی فَلَق و یک سورهی ناس است؛ بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله بلند میشوید و تکبیرةالاحرام رکعت دوم را میگویید.
2️⃣ شیوهی دومی که بعضی از بزرگان اهل سلوک، به آن توصیه کردهاند؛ اين است که چهار رکعت پیوسته خوانده شود؛ بعد از رکعت دوم تشهّد هم خوانده نمیشود و فقط در رکعت چهارم، تشهّد میگویید و سلام میدهید. یعنی چهار رکعت پیدرپی، که در هر رکعت، یکبار سورهی حمد، سه بار سورهي توحيد و يك بار سورهی فَلَق و ناس را ميخوانيد.
↩️ ضرری هم ندارد که انسان به هر دو صورت، این نماز را بخواند. زمان زيادي طول نميكشد.
🎤 در محضر استاد مهدی طیب
#مراقبات_عبادی
#نماز_یکشنبه
#ماه_ذیالقعده
💠✨ امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودند:
«أيُّما جَماعَةٍ اجْتَمَعَتْ ذلِكَ الْيَوْمَ فِي ذِكْرِ رَبِّهِمْ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَتَفَرَّقُوا حَتّىٰ يُعْطَوْا [يُؤْتَوْا] سُؤْلَهُم»*
🔹 هر جماعت و گروهی از افراد که در روز #دحوالارض دور هم جمع شوند و #یاد_خدا کنند؛ متفرّق نمیشوند مگر اینکه درخواستهایشان از خدا به آنها عطا و عنایت میشود.
↩️ بنابراین یکی از مراقبههای روز دحوالارض این است که مؤمنین دور هم جمع شوند و یاد و ذکر خدا کنند و به #یاد_خدا باشند. این کار فضیلت بسیار زیادی دارد و جزء مراقبات روز دحوالارض است.
* 📘 سیدبنطاووس، اقبالالاعمال، ج 1، ص 312.
استاد مهدی طیّب
ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.......
💠 حاج محمد اسماعيل دولابي: اوّلین بارقهی نهضت #آقای_خمینی روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسهی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل میشد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس میداد، تماشا میکردم. آن روز کسبهی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف #آقای_خميني را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانهی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبهها نشستند.
↩️ آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمدهاند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و #آقای_خمینی نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بیاجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کردهاید و اینجا آمدهاید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بیمعناست. فرد دومی بیاجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بیمعناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب.
↩️ بعد خطاب به طلبهها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همهی #قم هم نمیگنجد و در همهی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما میخواهیم #اسلام و #قرآن را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود . (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمیتواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.)
📘#مصباح_الهدی ص ۴۵۰