eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
💠✨یوم غدیر خمٍ افضل اعیاد امّتی ✨💠 🔹عید فرصتی برای عود به خویشتن و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرگی ها خود را فراموش می کند؛ و اسیر آمد و شدها ، داد و ستد ها، گفتگوها و فعالیت های روزمره ی زندگی مادی خویشتن می شود؛ و از خویشتن خویش غافل می شود؛ به فرصتی احتیاج برای برگشتن ، اندیشیدن و برای پرداختن به خود دارد. ◀️ با توجه به این معنا از ،افضل اعیاد این امت،عید غدیر خم است. یعنی بزرگ ترین و مناسب ترین فرصت،مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش،عید غدیر خم است. انسانی که خلیفة الله است؛ انسانی که تجلی گاه همه ی اسماء و صفات الهی است؛انسانی که همه ی علم و قدرت الهی در خمیره ی او به ودیعت نهاده شده است؛ امّا اکنون به از خودبیگانگی دچار و به حقارت مبتلا شده است؛ این انسان برای بازگشت به خودش، برای رسیدن به قله ی بلند خلیفة اللهی،برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد؛ سرسپردن به آستان ولایت است. یعنی دست بیعت سپردن به ولی اعظم خدا است؛که انسان می تواند به خویشتن خویش برگردد. 🔹در مکتب عرفانی، سرسپردن و دست بیعت دادن به ولی، در مسیر سلوک جایگاه ویژه ای دارد. منتها از همین احادیث،این نکته را به خوبی می توان دریافت؛ که اگر انسان بخواهد عود به خود کند؛ به خویشتن خویش بازگردد؛ خود بیگانگی را بتواند ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود؛ بتواند به تمامیت ظرفیت خودش دست پیدا کند؛و همه ی ظرفیت به ودیعت نهاده شده ی در خود را فعلیت بخشد؛ بهترین و سرنوشت سازترین زمان، فرصت بیعت با انسان کامل است؛ بیعت با ولی اعظم خداست. لذا عید غدیر خم،افضل اعیاد امت است. 🔹در ،انسان نفس خود را در راه عشق حق متعال قربانی می کند. در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خودش را، انیت ،انانیت ، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی را ذبح می کند. در ،یک ماه دوره کنترل نفس را از طریق روزه و و از طریق پرداختن به عبادات طی می کند. این ها همه فرصت های خوبی هستند.در روز جمعه دست از کار و فعالیت و تلاش های مادی و دنیوی می کشد و فراغتی برای خودش تعبیه می کند.این ها همه فرصت های مناسبی برای بازگشت به خویشتن هستند.اما مناسب ترین و مؤثرترین فرصت، خم است. 🎤 مهدی طیب - 1392/8/2 🆔 @ahlevela
☀️امام هادی علیه السلام فرمودند: 💠 اِنَّ اللهَ‏ جَعَلَ‏ الدُّنْيا دارَ بَلْوىٰ وَ الْآخِرَةَ دارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوىٰ الدُّنْيَا لِثَوابِ الْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوابَ الْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيَا عِوَضاً» 🔹خدای متعال دنیا را دار ابتلا و گرفتاری قرار داد. نکته ی بسیار مهمّی است که تصویر ما درباره ی دنیا استراحت گاه نباشد؛ جایی نباشد که انتظار داشته باشیم در آنجا خوش بخوریم و خوش بنوشیم و خوش بپوشیم و خوش بگذرانیم و لذّت ببریم. 🔹اساساً خداوند دنیا را دار ابتلا قرار داد. ما را به دنیا آورده تا سختی بکشیم، ساخته شویم و تعالی بیابیم.اینجا جایی نیست که ما را آورده باشد که استراحت کنیم و لذّت ببریم. 🔹تصحیح تعریف ما راجع به دنیا، انتظار و توقّعِ ما را از حوادث دنیوی تغییر می دهد و اگر اتّفاق دشوار، تلخ و سختی برای ما پیش آمد، خلاف توقّع مان نخواهد بود که دِکوراژه شویم، خودمان را گُم کنیم و دچار یأس و افسردگی شویم؛ چون وقتی انسان از پیش در انتظار یک حادثه است، وقتی رخ داد دِکوراژه نمی شود. اگر انسان تعریفش راجع به دنیا این باشد که دار بلوی و سرزمین دشواری ها، و سختی ها را متحمل شدن برای رسیدن به کمال و تعالی است، وقتی سختی و دشواری یی پیش آمد؛ خلاف انتظارش نیست و لذا به راحتی می‌شود آن را تحمّل کرد. فرمودند: خدای متعال دنیا را خانه ی ابتلائات و آخرت را خانه ی ماندگار، نهایی و اخروی ما قرار داد. فرجام ما در آخرت است. 💠 «وَ جَعَلَ بَلْوىٰ الدُّنْيَا لِثَوابِ الْآخِرَةِ سَبَباً» فرمودند: خدای متعال ، دشواری ها و گرفتاری های دنیایی را سبب ثواب ها و بهرمندی های اخروی قرار داد. یعنی در دنیا با هرچه سختی و دشواری مواجه می شویم بی هدف، تصادفی و اتّفاقی نیست؛ از پیش برنامه ریزی شده است. هم نوع حادثه ی دشواری که برای ما پیش می آید با حکمت و علم الهی دقیق تشخیص داده شده که ما به چه چیز نیاز داریم و هم میزان و شدّت آن حادثه دقیقاً تعیین شده است؛ 🔹مثل دارویی که یک پزشک، نوع دارو و دُز و میزان مصرف آن را براساس تشخیص دقیق و عالمانه ی خود برای بیمار تجویز می کند؛ خدای متعال هم دشواری ها و سختی هایی را که در زندگی برای انسان پیش می آورد، به همین دقّت از پیش برنامه ریزی می کند و آن را سبب ثواب آخرت قرار می دهد. 🔹اگر آخرت و دنیا را به معنای عمیق تر آنها بدانیم، آنچه از دشواری ها در جنبه های ظاهری زندگی ما رخ می دهد، بهره و ثمره اش در باطن ما واقع می شود و به دست می آید. سازندگی‌های روحی و باطنی، همان ثواب و پاداش اخروی است. آخرت به معنای باطن که در قرآن هم به همین معنا به کار رفته است : «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» . قرآن در اینجا آخرت را نقطه ی مقابل ظاهر قرار داده که به معنای باطن است. ↩️ پس سختی های ظاهری سازندگی و بهره مندی های باطنی را در پی دارد· 💠 وَ ثَوابَ الْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيا عِوَضاً» و خدای متعال آن دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوردها و ثمرات اخروی یی که نصیب انسان می شود را عوض و جایگزینی در قبال دشواری‌های دنیوی قرار داده است؛ یعنی این‌گونه نیست که انسان بی عوض سختی بکشد؛ نه، ثمره ای دارد. همان لحظه ای که ظاهر وجودش سختی و تلخی را متحمّل می شود، باطن وجودش راحتی را احساس می کند و شیرینی را می چشد. این نکته ی بسیار عمیق و لطیفی است که از این جمله ی زیبای امام هادی علیه السلام می شود درس گرفت. البتّه در مورد این عبارات خیلی مفَصّل می توان صحبت کرد؛ منتهی بنای من بر تفصیل نیست. 🎤 در محضر استاد مهدي طيب @ahlevela
‍ 💠 کسی که مؤمنی را در شب آن [عيد غدير]افطار دهد مانند کسی است که ده فئام را داده باشد - شخصی برخاسته و گفت: امیرالمؤمنین فئام چیست؟ حضرت فرمودند: صد هزار پیامبر و صدیق و شهید - چه رسد به اینکه جمعی از زنان و مردان مؤمن را سرپرستی کند که من ضمانت می کنم خداوند امان از فقر و کفر به او عنایت فرماید. و اگر در شب یا روز آن یا بعد از آن، تا عید سال آینده، مرگ او فرا رسد و گناه کبیره ای انجام نداده باشد پاداش او با خداست. 🆔 @ahlevela
💠 💠 اعمال روز عيد غدير💠💠 ✅ نیکوکاری در این روز مال را افزایش و عمر را طولانی می کند. ✅مهربانی با یکدیگر رحمت و عطوفت خداوندی را برمی انگیزد. ✅ از مالی که خداوند به شما داده است به اندازه توانایی به برادران و خانواده خود بخشیده، با یکدیگر خوشرو بوده و در دیدارهای خود مسرور باشید. ✅ سپاسگزار نعمتهای خدا بوده، توقع کسانی را که از شما انتظار دارند بخوبی برآورده نموده و متناسب با امکانات خود دارایی و توانایی خود را با ضعیفان خود بتساوی تقسیم نمایید، که هر درهم از جانب خدای عزوجل برابر با دویست هزار درهم و بیشتر است. 📗 المراقبات _ميرزاجواد اقا ملكي تبريزي @ahlevela
☘️ هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِينَ بِسَيْفِكَ وَ أَنَا يَا مَوْلايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ يَا مَوْلايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. ☘️ امروز روز جمعه و روز شماست؛ روزى كه ظهور شما و گشايش كار اهل ايمان به دستانتان و كشتن كافران به سلاحتان در این روز اميد مى رود و من اى آقاى من! در اين روز ميهمان و پناهنده به شما هستم و شما اى مولاى من !بزرگوارید از فرزندان بزرگواران و از سوى خدا به پذيرايى و پناه دهى مأمورید ؛ پس مرا پذيرا باشید و پناه دهید، درودهاى خدا بر شما و خاندان پاكيزه شما. @ahlevela
🔆 چگونه زیستن در زندان دنیا را از امام کاظم علیه السلام بیاموزیم (قسمت اول) 🔹 زندان تاریک و نمور امام کاظم علیه السلام ، صبوری حضرت، و اینکه زندان را خلوتگاه انس با خدا و عبادت و مناجات قرار دادند، برای ما یک الگوست. الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ‏: دنیا زندان مؤمن است. در زندان می شود جزع‌و‌فزع کرد، بیتابی کرد، بیقراری کرد؛ این یک راه است؛ همچنین می‌شود زندان را به خلوتگاه انس و مناجات تبدیل کرد؛ می‌شود آن را به محلّ صبوری و بردباری تبدیل کرد. زیر شکنجه‌ها، هم می‌شود از خود ضعف نشان داد، هم مقاومت. زندان مؤمن، همین دنیاست. همه‌ی ما زندانی هستیم. امام کاظم علیه السلام رسم زندانی بودن را به دوستانشان آموختند؛ نشان دادند که در زندان دنیا باید چگونه بود. 🔹 طبع زندان این است که فرد را شکنجه دهند؛ طبعش این است که فرد را اذیّت کنند؛ طبعش این است که فرد سختی را متحمّل شود. بنابراین مؤمن که به این دنیا آمد، به زندان آمده است: الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ. اوّلاً کسی انتظار نداشته باشد که در زندان از او پذیرایی کنند؛ در زندان ‌او را نوازش کنند. اگر این‌گونه بود که دیگر زندان نبود. یعنی وقتی بنا را بر این گذاشتیم که دنیا زندان است، نه استراحتگاه، نه تفریحگاه، طبیعتاً دیگر انتظار راحتی و رفاه و لذّت و شیرینی و ... وجود ندارد؛ و چون چنین انتظاری وجود ندارد، وقتی هم این چیزها نباشد، چندان خلاف انتظارمان اتّفاق نیفتاده است. اگر دشواری بود، اگر سختی بود، اگر خلق اذیّتمان کردند، دیگر خلاف توقّعمان نیست؛ می‌دانیم که دنیا اصلاً برای همین بنا شده است. دنیا برای مؤمن سجن است: الدُّنْيا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ. و در این سجن باید صبور بود. در این سجن باید مُستسلم دربرابر رضایت الهی بود. اگر خدا مقدّر کرده است که من یک دشواری در زندگی داشته باشم، [پذیرا شوم؛] چراکه زندگی مؤمن از دشواری خالی نیست. 🔹 آن حدیث امام صادق علیه السلام را یادتان هست که فرمودند: زندگی مؤمن از دشواری و مشکل خالی نیست. یکی از سه دشواری و چه‌بسا هر سه در زندگیش وجود دارد. بعد حضرت فرمودند: یا یک نفر در خانه و خانواده‌اش، شوهرش، زنش یا فرزندش، کسی در خانواده است که در را می‌بندد و او را در خانه زجر میدهد؛ یا نه، همسایه‌ی مردم آزاری دارد که او را اذیّت می‌کند ؛ یا نه، در کار و زندگیش یک نفر پیدا می‌شود و اذیّتش می کند. فرمودند: زندگی مؤمن از یکی از این سه مشکل خالی نیست و چه‌بسا هر سه در زندگی مؤمن باشد؛ یعنی هم یک نفر از اعضای خانواده اذیّتش کند، هم همسایه‌اش مردم‌آزار باشد، و هم رئیس و ارباب‌رجوع و شریک کاری و کارمندش و ... اذیّتش ‌کنند. ممکن است هر سه تا باشد؛ یعنی زندگی مؤمن از سختی خالی نیست. ↩️ وقتی بنا را بر این گذاشتیم که اینجا این‌گونه است، آن‌وقت صبوری می‌کنیم. ادامه دارد... استاد مهدی طیب _ 890417 @ahlevela
🔆🔹چگونه زیستن در زندان دنیا را از امام کاظم علیه السلام بیاموزیم (قسمت پایانی) 🔹 مثل اینکه دانش آموز وقتی مدرسه می‌رود، بنا را بر این گذاشته که کلاس است و درس و تکلیف و امتحان و ... ؛ و بنابراین، وقتی به او درس ‌دادند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ وقتی از او تکلیف خواستند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ وقتی از او امتحان گرفتند، نمی‌گوید این چه وضعش است؟ چون اصلاً مدرسه یعنی همین! 🔹 اگر دنیا را این‌گونه تعریف کنیم: دارٌ بِالْبَلاءِ مَحْفُوفَةٌ: دنیا خانه‌ای است که با بلا در هم پیچیده شده، می‌شود در زندان و سجن دنیا صبور بود؛ می‌شود راضی بود؛ در برابر رضایت حضرت حقّ مستسلم بود. [اگر تلقّی ما از دنیا این‌گونه باشد،] هر مشکلی که خدا مصلحت دانست برای رشد و تربیت ما در زندگی ما پیش بیاورد، آن را پذیرا خواهیم بود؛ تسلیم و مستسلم خواهیم بود. 🔹 آداب زندگی در سجن دنیا را باید از امام کاظم علیه السلام یاد گرفت. خودِ این، کلید ورود به بحث زندگانی امام کاظم علیه السلام و ‌خصوصاً دوران زندان حضرت است که چگونه نگاه حضرت، نگاهی است که میفرمایند: عجب چیز خوبی گیرم آمد! یک عمر دنبال خلوت برای راز‌و‌نیاز و مناجات با محبوب خودم بودم، و الآن خدا نصیبم کرد. ببینید چگونه می‌شود زاویه‌ی دید را عوض کرد؟! و با یک تغییر زاویه‌ی نگاه، زندان تنگ و نمور را به دوست‌داشتنی ترین جا تبدیل کرد. آن‌وقت چه فرصت مغتنمی به‌دست می‌آید؛ یعنی فرد چگونه از همین شرایط دشوار دنیا، میتواند بستر تعالی برای خودش فراهم‌ کند؟! 🔹 امیدواریم خدای متعال به همه‌ی ما این توفیق را بدهد که واقعاً از سیره‌ی عملی معصومین علیهم السلام درس زندگی در این عالم را بیاموزیم. آنها اهل اینجا نبودند؛ آنها آمدند فقط به ما یاد بدهند که چگونه می‌شود اینجا زندگی کرد. آنها نیازی نداشتند به دنیا بیایند. خدا آنها را به‌خاطر ما فرستاد تا دست ما را بگیرند و ببرند؛ آنها نیازی به آمدن به اینجا نداشتند. ↩️ قبلاً اشاره کردیم که در آیات لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسانَ فِی اَحْسَنِ تَقْويمٍ؛ ثُمَّ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلِينَ؛ اِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَلَهُمْ اَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ؛ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ اصلاً به اسفل سافلین نیامدند؛ میل به دنیا نکردند. ما بودیم که میل به دنیا کردیم و آمدیم و افتادیم در این سِفلی؛ ولی آنها هم اینجا آمدند که به ما بگویند چگونه میشود با رفتار درست، دوباره به همان جایی که در آغاز بودیم برگشت. 🔹 امیدواریم خدای متعال ما را اهل درس آموختن و به کار بردن درس‌های آموخته شده از زندگی اهل‌بیت علیهم السلام قرار دهد و ان‌شاءالله با صدور امر فرج مولای ما، آقای ما، محبوب ما، عزیز دل ما، حضرت بقیّۀ‌الله‌الاعظم‌ارواحنافداه بر همه‌ی داغهای قلوب مجروح اهل‌بیت و شیعیان و دوستان اهل‌بیت مرهم بنهد. به برکت صلوات بر محمّد و آل‌محمّد. استاد مهدی طیب - 890417 @ahlevela
💠 میثم تمار، عاشق راستین امیرالمؤمنین علیه السّلام 🎤استاد مهدي طيب ⏱مدت: ٣ دقيقه 🗓تاريخ: ٢٦ آبان ٩٠ http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/17%20ashnaii-ba-ashabe-payambar-va-aemmeh-alaihemossalam/900826%20meysame%20tamar%20asheghe%20rastin%20amiralmomenin%20a.mp3 @ahlevela
🗓 اعمال روز مباهله روز بیست و چهارم ماه ذی‌الحجّه، روز بسیار فوق العاده‌ای است. 1⃣ غسل این روز و روزه گرفتن در این روز، بسیار فضیلت دارد. 2️⃣ اگر کسی برای روزه گرفتن مشکلی ندارد، حتماً سعی کند به شکرانه‌ی این همه اتّفاقات بزرگ و ارزشمندی که در این دو روز برای اهل بیت علیهم‌السّلام رخ داده است، روزه ی بیست و چهارم و بیست و پنجم را از دست ندهد. 3️⃣ دعایی به نام دعای روز مباهله نقل شده است که مرحوم مُحَدِّث قُمی هم در مفاتیح نقل کرده اند. این همان دعایی است که قرار بود پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم اگر بنا بر مباهله می‌شد، آن را بخوانند و دعا مستجاب می‌شد و دشمن با عذاب الهی از بین می‌رفت. دعای بسیار عظیمی است. عباراتش شبیه دعای سحر است. تعابیر عجیبی از امام باقر علیه‌السّلام راجع به این دعا وجود دارد. دعای فوق‌العاده ارزشمندی است. طولانی هم نیست. ✅ خواندن این دعا در روز بیست و چهارم ذی‌الحجّه، خیلی فضیلت دارد. 4️⃣ نمازی شبیه نمازی که در عید غدیر خوانده می‌شد و آن همه فضیلت داشت؛ در روز مباهله هم وارد شده است. یعنی حدوداً چهل دقیقه قبل از اذان ظهر، دو رکعت نماز خوانده می‌شود؛ در هر رکعت، «حَمْد» و ده بار «قُلْ هُوَ الله»، ده بار «آیَةُ الْکُرْسِی» و ده بار هم سوره ی «قَدْرْ». منتها «آیَةُ الْکُرْسِی» نماز روز مباهله، هر سه آیه است تا «هُمْ فِيها خالِدونَ» . «آیَةُ الْکُرْسِی» نماز روز عید غدیر تا «هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» بود. ✅ فوق العاده فضیلت دارد. ثواب صد هزار حج، صد هزار عُمره و برآمدن حاجّات، نتیجه ی این نماز است. 5️⃣ صدقه دادن و انفاق کردن به نیازمندان از مسلمین در این روز، به اقتدای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، که در رکوع نماز، انگشترشان را صدقه دادند، هم کار پر‌‌‌‌فضیلتی است. این اشاره ی کوتاهی به مراقبات روز بیست و چهارم بود. 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی 18 آبان 91 @ahlevela
🗓 سیّد بن طاووس در إقبال الأعمال عمل دیگری را هم برای روز بیست و چهارم ماه ذی‌الحجّه نقل کرده است. می‌گوید؛ روز بیست وچهارم روزه و غسل را مراعات کنید؛ آن روز یک لباس تمیز بپوشید؛ خودتان را معطّر کنید و از خانه بیرون بیایید. در خانه نمانید؛ بلکه به زیارتگاهی یا محلّ خلوتی، یا بالای کوهی، یا دشت سبزه زاری، جای خلوتی بروید. اگر به زیارتگاه رفته‌اید، آنجا زیارت کنید. یا اگر جای خلوت دیگری هم بودید، زیارتی بخوانید. ✅ زیارت جامعه کبیره، بهترین زیارت است برای این که در آن روز خوانده شود. و بعد از آن، دو رکعت نماز و بعد هم هفتاد بار استغفار. و بعد از اینها بلند شوید و بر روی پاها بایستید؛ دستها را بلند کنید و نگاهتان را هم به سمت آسمان بدوزید و دعایی را نقل کرده است بخوانید. دعا با این عبارات شروع می‌شود؛ «اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأرْضِ‏ ...» . @ahlevela