eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
☄✨مراقبه ی شب نیمه شعبان ١ 🎤استادمهدی طیّب مدّت:١٤ دقيقه http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-ebadi-va-aamale-mostahabbi/moraghebate-mahe-shaaban/07%20moraghebe%20shabe%20nime%20shaban.mp3 💠 مراقبه ی شب نیمه ی شعبان ٢ 🎤استادمهدی طیّب مدّت:١٢ دقيقه http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-ebadi-va-aamale-mostahabbi/moraghebate-mahe-shaaban/08%20moraghebe%20shabe%20nime%20shaban880515.mp3
🌕💫شام روز چهاردهم شعبان، یعنی شب نیمه‌ی ماه شعبان، شب بسیار عظیم القدری است. این شب در عظمت، پهلو به پهلوی لیالی قدر می‌زند. به موجب روایاتی که از معصومین علیهم‌السّلام رسیده است، جزئیات مقدّرات عالم در شب نیمه‌ی شعبان رقم می‌خورد. کلّیات مقدّرات در لیلة ‌القدر و جزئیّاتش در شب نیمه‌ی شعبان تعیین می‌شود. ☄شب نیمه‌ی شعبان برجستگی و امتیازی نیز نسبت به دارد و آن این است که لیلة ‌القدر ناشناخته است و معلوم نیست کدام شب است. محتمل است شب نوزدهم، شب بیست و یکم، و با احتمال بیشتر، شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان باشد؛ ولی همه‌ی شب‌های سال احتمال لیلة ‌القدر بودن دارد. این در جنبه‌ی آفاقی است. ☄در جنبه‌ی انفسی که روشن است؛ هر کس در سیر خود در مقطعی به لیلة ‌القدر سیر باطنی خود می‌رسد و بعد از آن یوم ‌القیامه‌ی او برپا می‌شود و زمان آن برای هر کس متفاوت است. امّا شب نیمه‌ی شعبان، شب مشخصّی است و مثل لیلة‌القدر در بین شب‌های سال گم نیست؛ لذا اهل مراقبه این شب را بسیار غنیمت می‌دانند. 💫شب بسیار بزرگی است. احیاء این شب و به عبادت و مناجات با خدای متعال پرداختنِ در آن، ارج و اجر بسیار عظیمی دارد. دعاهای خاصّ، سجده‌های خاصّ، نمازهای خاصّ و اعمال ویژه‌یی برای این شب از سوی معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین وارد شده است که برخی از آنها در کتاب «مفاتیح الجنان» که در دسترس همه‌ی عزیزان است؛ درج شده است. ان‌شاء‌الله از این شب و از اعمال برجسته‌ی آن، نهایت بهره را ببریم. در شب نیمه‌ی شعبان که دعا به اجابت بسیار نزدیک است؛ شایسته است در رأس دعاهای ما، طلب فرج و ظهور امام عصر ارواحنافداه باشد که فرج آن حضرت مبدأ همه‌ی فتوحات و سعادات و همه‌ی فرج‌هاست. میلاد امام عصر ارواحنافداه در سحرگاه نیمه‌ی شعبان، نزدیکی‌های صبح، بر شرافت شب نیمه‌ی شعبان می‌افزاید." 🎤استاد مهدي طيب _ جلسه ٨ تير ٩١ @ahlevela
☄اي صبا نکهتي از خاک ره يار بيار ببر اندوه دل و مژده دلدار بيار ☄نکته اي روح فزا از دهن دوست بگو نامه اي خوش خبر از عالم اسرار بيار ☄تا معطر کنم از لطف نسيم تو مشام شمه اي از نفحات نفس يار بيار ☄به وفاي تو که خاک ره آن يار عزيز بي غباري که پديد آيد از اغيار بيار ☄گردي از رهگذر دوست به کوري رقيب بهر آسايش اين ديده خونبار بيار ☄خامي و ساده دلي شيوه جانبازان نيست خبري از بر آن دلبر عيار بيار ☄شکر آن را که تو در عشرتي اي مرغ چمن به اسيران قفس مژده گلزار بيار ☄کام جان تلخ شد از صبر که کردم بي دوست عشوه اي زان لب شيرين شکربار بيار ☄روزگاريست که دل چهره مقصود نديد ساقيا آن قدح آينه کردار بيار ☄دلق حافظ به چه ارزد به مي اش رنگين کن وان گهش مست و خراب از سر بازار بيار ✅ @ahlevela
💠 مروری بر برخی از مضامین مناجات شعبانیه (٨) «الَهِی كَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ اَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِی عَلَيْكَ فقلت ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ» 🔹 خدایا! گویا من با همه ی جان و وجودم در پیشگاه تو ایستاده‌ام و توکل نیکویی که به تو دارم، بر سرم سایه انداخته است، در پیشگاه تو، زیر سایه‌ی اعتماد، اتّکال و توکّل به تو قرار گرفته‌ام. آن‌وقت تو در قبال آن چه کردی؟ 🔹 «فقلت ما اَنْتَ اَهْلُهُ». نسخه بدل این عبارت، « فَفَعَلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ» است. چون قول خدا فعل خداست: «قوله فعل» هر دو گونه نقل این عبارت درست است. آن وقت تو آن گونه که خودت اهلش هستی و زیبنده ی توست، فرمان دادی و با من رفتار کردی و مرا در دریای بیکرانه ی عفو خود غوطه ور ساختی. 🔹 من استحقاق نداشتم؛ اما تو به تفضّل این عنایت را در حقّ من کردی. مرا دیدی که از خودم مایوسم و دیگر ذره ای به خودم اعتماد ندارم؛ خود را همه جا آزمودم و روسیاهیم بر خودم مکشوف شد. دیدم که در همه ی میدان های امتحان چگونه خراب کردم. 🔹 خدایا دیگر یک سر سوزن به خودم اعتماد ندارم، همه ی اعتماد و توکلم به توست. آمدم زیر چتر اعتماد و توکل به تو. تو مرا مایوس از خودم و معتمد به خودت دیدی، آن وقت مرا در دریای غفران و عفو خودت غوطه ور کردی. ⬅️ این نکته ی مهمی است که عبد به این یقین برسد که خدا می بخشد و در آن تردید نکند.محرومیت ما از بخشش خدا ناشی از تردید ماست. 🔹 این روایت مربوط به عرفه را بارها برایتان نقل کرده‌ام که کمترین چیزی که خدا در روز عرفه، به حاجی های حاضر در صحرای عرفات عنایت می کند، این است که همه ی گناهانشان را می بخشد و می گوید: دوباره از سر شروع کنید، مثل بچه ای که تازه از مادر متولد شده است. ادامه ی آن روایت فرمود: فقط یک نفر در جمع حاجیانی که در صحرای عرفات هستند، بخشیده نمی شود و او کسی است که تردید کند که آیا ممکن است خدا مرا هم با این‌همه گناهانم ببخشد . او به خاطر همین تردید خود را از بخشش خدا محروم کرد. ⬅️ لذا به غفّاریت خدا یقین کنیم؛ به توّابیت خدا یقین کنیم. یقین کن که خدا می بخشد، آن‌وقت ببین که خدا می بخشد. 🔹 تازه این چیزی نیست. به توّابیت و غفّاریت خدا یقین کن، آن‌وقت ببین که خدا بخشیده بود. خدا از اول گناهت را ننوشت. غفّاریت و توّابیت او اصلا فرصت نداد که تو بروی توبه کنی و بعد ببخشد. او از اول بخشیده بود. گیر قضیه، خودت بودی که هنوز به این یقین نرسیده بودی که لذت عفو و غفران الهی را بچشی. یقین کن که خدا بخشیده است. ⁉️ گذشته ات را که بابت گناه و غفلت به هدر دادی؛ الان هم که بیدار شده‌ای، می‌خواهی بنشینی برای گناه و غفلت های گذشته ات غصه بخوری؛ پس کی می خواهی طاعت به‌جا بیاوری؟ کی می‌خواهی در مسیر بندگی خدا قدم برداری؟ گذشته را که آن گونه آتش زدی، حال و آینده‌ات را هم می خواهی با غصه خوردن آتش بزنی؟ تمام شد. ⬅️ یقین کن که خدا بخشید. سرت را بینداز در راه بندگی و عبودیت و راهت را برو! 🎤 در محضر استاد مهدی طیب 90/04/16 @ahlevela
🌕 مراقبه‌ی عبادی شب نیمه‌ی شعبان روز چهاردهم ماه شعبان، هنگامی که شب فرا میرسد، سالک الی الله و مؤمن اهل مراقبه به شب عظیمی وارد میشود. ، شب عظیمی است که پهلو به پهلوی میزند و بنابه روایات بسیار متعدّد و متوافري که داریم، شبی است که بخشی از مقدّرات انسان در سال رقم میخورد و تقدیر میشود. شب عبادت، احیا و مناجات با خداست. شب معاشقه با محبوب ازلی، دعای کمیل و صلوات شعبانیه است. شب دعاهای بسیار لطیف و عمیقی است که از پیامبرصلي الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام برای این شب روایت شده است. شب سجده هاي خالصانه و فوق العاده اي است که از پیغمبراکرم ص روایت شده است. خوشا بر احوال کسانی که توفیق شب زنده داري و احیا در نصیبشان میشود. امیدواریم خدا این توفیق را نصیب ما هم بفرماید و بتوانیم از فیوضات فوق العاده این شب بهره ببریم. شب نیمه شعبان جدای از اینکه شب میلاد بقیّةالله الأعظم ارواحنافداه است، دارای منزلت بالایی است. مثل شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که جدای از اینکه شهادت حضرت امیر عليه السلام است، به عنوان لیلةُ القدر قدر و منزلت و جایگاه ویژه اي دارد. 🎤 استاد مهدي طيب @ahlevela
🌱نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد 🌱ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد 🌱این تطاول که کشید از غم هجران بلبل تا سراپرده گل نعره زنان خواهد شد
💠 انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال 💠 هریک از اسماء الهی طالب مظهری در عالم آفرینش است و هیچ اسمی از اسماءالله نیست مگر آنکه نمود و مظهری در این عالم دارد. در تفکّر عرفانی، مظهر تامّ اسم اعظم حقّ متعال است. آفرینش و ظهور جهان خلقت چیزی جز تجلّیات حقّ متعال نیست و مراتب این تجلّیات نامیده می شود. ذات مقدّس حقّ متعال که غیب مطلق و عنقاء مُغرِب است، اسم و رسم و تعیّن تشخّصی ندارد؛ لذا چه برای انسانهای عادّی و چه برای انبیاء و اولیاء هیچ راهی برای معرفت آن وجود ندارد. ذات الهی، چه در عرصه معرفت عقلانی و چه در وادی شهود باطنی، منطقه ممنوعه است. ↩️ اوّلین تعیّن ذات مقام احدیّت میباشد که قائم مقامی ذات را در تجلّیّات عهده دار است. اوّلین تجلّیّ مقام یا حضرت احدیّت نامیده میشود. در اثر این تجلّی، در حضرت علم الهی اسماء و صفات الهی پدیدار شدند که اوّلین جلوه از جلوات حضرت حقّ می باشند. اسماء الهی سلسله مراتبی دارند و برخی از آنها مادر و منشاء اسماء متعدّد دیگری هستند؛ همانند اسم عالم یا علیم که بسیاری از اسماء خداوند متعال در شعاع این اسمها به وجود آمده اند. برای مثال، اسماء سمیع و بصیر از شؤونات علم حضرت حق هستند؛ علم به شنیدنی ها سمع است و علم به دیدنی ها بصر؛ از این رو ریشه اسماء سمیع و بصیر در اسم علیم نهفته است. بسیاری از اسماء دیگر حضرت حقّ نیز در زیر مجموعه خود اسماء دیگری دارند. اگر این سلسله مراتب را به شکل یک هرم در نظر بگیریم، در راس آنها اسم اعظم حقّ متعال است که همه اسماء دیگر را تحت پوشش قرار مي دهد. در شعاع اسماء الهی طرح جهان خلقت در علم حضرت حقّ و پدید آمد که خوانده می شود؛ همانند یک نقّاش که قبل از کشیدن نقّاشی بر روی بوم طرح آن را در ذهن خود ایجاد مي كند. ✔️ همانطور که اسماء الهی مراتبی دارند که در دراس همه آنها خداوند است و همانگونه که اسم اعظم تمامی اسماء دیگر را تحت پوشش دارد، عین ثابت انسان کامل (طرح علمی انسان کامل در علم حضرت حقّ) که مَجلی و مظهر اسم اعظم حقّ متعال است نیز همین اشراف را بر سایر اعیان داردو عین ثابت همه چیز در عالم هستی تحت پرتو عین ثابت انسان کامل است. ↩️ با تجلّی دوم حضرت احدیّت که نامیده می شود، اعیان در خارج پدیدار شدند و طرح عالم خلقت عملی شد و جهان خلقت که اعیان خارجیّه نامیده میشود، پدید آمد. در این مرحله ابتدا جبروتیان که در مرحله تامّ تجرّدند، پدید آمدند و به وجود آمد. سپس ملکوتیان پدید آمدند و ایجاد شد و درنهایت که عالم مُلک و طبیعت است، به وجود آمد. ✔️ اسم اعظم به سبب حقیقت عینی خود همانند انسان کامل است؛ بدین معنا که تعیّن اسم اعظم الهی در حضرت علمی، عین ثابت انسان کامل است و تعیّن آن در عالم خارج، خودِ انسان کامل. اوست که خلیفه خداوند در عالم و همان حقیقت محمّدی است که عین ثابت او در مقام واحدیّتّ با متّحد است. ◀ بر این اساس میتوان دریافت که از منظر جهانبینی عرفانی وجود انسان کامل در عالم هستی امری اجتناب ناپذیر است. همانطور که حقّ متعال اسمائی دارد و در راس آنها است که مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه و جلالیّه است؛ اسم اعظم، هم در حضرت علمی یا عالم اعیان ثابته باید نماینده و مظهری داشته باشد که عین ثابت انسان کامل است، و هم در اعیان خارجیّه، که خود انسان کامل است. عالم بدون قابل تصوّر نیست. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: قلِ ادعواللهَ و اِدعوا الرّحمنَ ایّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحسنی: بگو خدا را با نام الله یا رحمان یا هر نام دیگری بخوانید، پس برای او نیکوترین نامها وجود دارد. و نیز میفرماید: ولله الاسماءُ الحُسنی فادعوه بها: و برای خداوند نامهای نیک است؛ پس خدا را به آنها بخوانید. امام صادق علیه السّلام در توضیح این آیه مبارکه فرموده اند: نحن و اللهِ الاسماءُ الحُسنی الّتی لا یَقبَلُ من العِباد عملاً الّا بِمَعرفَتِنا: به خدا سوگند ما آن نامهای نیکوی خداوند هستیم که خداوند عملی را از بندگان نمیپذیرد مگر آنکه با شناخت ما همراه باشد. ◀️ بنابراین مظهر تامّ اسماء الهی است و از آنجا که تمامی اسماء الهی در حضرت حقّ جمع شدهاند، انسان کامل مظهر اسم اعظم حضرت حقّ و مظهر تمامی اسما حسنای الهی است. عارف از این منظر به وجود ارواحنافداه معتقد است. زیرا محال است بتوان جهان را لحظهای خالی از وجود انسان کامل و مظهر اسم اعظم حقّ متعال تصوّر نمود. در عصر حاضر حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنافداه این جایگاه را دارند. 📔، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢ @ahlevela