eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔴 اميرالمومنين علیه‌السّلام با ضربت عبدالرحمن‌بن‌ملجم‌مرادی با شمشیری که آمیختۀ با هلاک‌آورترین زهرها بود، مجروح شدند. ⚫️ خود عبدالرحمن‌بن‌ملجم گفت: اگر من این ضربت را به سر همۀ خلق می‌زدم، همه را یک‌جا خلاص می‌کرد؛ چگونه تنها علی را از پا در نیاورد؟! این ضربت درست بر نقطه‌ای فرود آمد که قبلاً عمروبن‌عبدود در آن کارزار و رویارویی در همین نقطه، ضربتی به فرق علی علیه‌السّلام زده بود. 🔴 فرق علی علیه‌السّلام شکافت و شمشیر تا مغز علیه‌السّلام نفوذ کرد. امیرالمومنین علیه‌السّلام در حالی که در محراب افتاده بودند و خون از فرق مبارکشان فوّاره می‌زد، بنابه آنچه که نقل شده این آیه را تلاوت کردند، اوّل فرمودند: فزت و ربّ الکعبة: به خدای کعبه رستگار شدم؛ خلاص شدم؛ به مقصدی که داشتم نائل و واصل شدم. و بعد این آیه را تلاوت کردند: منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری۱:ما شما را از این خاک آفریدیم؛ به این خاک باز خواهید گشت و دوباره بار دیگر شما را از این خاک بیرون خواهیم آورد. ⚫️ عبدالرحمن‌بن‌ملجم و یکی دو نفر از همراهانش خواستند بگریزند که علیه‌السّلام اشاره کردند و نگذاشتند فرار کند. اوّل ابن‌ملجم، هر کس را که طرفش می‌رفت، با شمشیر می‌زد. بالاخره قثم‌بن‌عباس، از پشت او را در بغل گرفت؛ بعد دستگیرش کردند و بستند و او را بردند. 🔴 امام مجتبی علیه‌السّلام نماز صبح را تمام کردند و علیه‌السّلام را از محراب برداشتند؛ زیر بغل‌های حضرت را گرفتند و حضرت را کشان‌کشان به‌سمت خانه بردند. نقل شده حضرت نزدیکی‌های خانۀ دختر بزرگوارشان که رسیدند، فرمودند: زیر بغل من را رها کنید! بگذارید خودم با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت این که من را با این حال ببیند ندارد... ۱. سوره‌ی طه، آیه‌ی ۵۵ 🎤استاد مهدي طيب _ جلسه‌ی ٢٧ مرداد ١٣٩٠ 🆔 @ahlevela 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ ◾️ امروز، روز بیستم ماه مبارک رمضان است. روز مصیبت و غم سنگینِ ضربت خوردن امیرالمؤمنین عليه السلام و در آستانه‌ی شهادت بودنِ آن بزرگوار است. بنا به آنچه نقل شده است؛ شهادت علیه‌السّلام در شب بیست و یکم واقع شده است. بنابراین ساعاتی بیشتر از عمر شریف آن بزرگوار باقی نمانده است. آخرین ساعات عمر سرشار از ایثار و فداکاری حضرت است؛ عمر سرشار از مظلومیّت و آزار و اذیّتی که از جانب خلق به آن بزرگ‌ترین انسانِ دست‌پروده‌ی دستگاه ربوبیّت و همتای خاتم النّبییّن وارد شد؛ بیش از ساعاتی از عمر آن بزرگوار باقی نیست.. 🎤 استاد مهدي طيب _ ١٩ مرداد ٩١ 🆔 @ahlevela 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌙💢 ◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول) امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و هم لیلةالقدر؛ یکی از سه شبی است که به لیلةالقدر بودن محتمل است. لیلةالقدر، لیله‌ی پی‌بردن به قدر خویشتن و نیل‌به قدر انسانی است. لیلةالقدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیه‌السّلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است! چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام. ↩️ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌شود مشاهده کرد. علی علیه‌السّلام میزان‌الانسان است؛ میزان‌الکمال است و چقدر دنیای ما به لیلة‌القدری که لیله‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و به شناخت آن حضرت محتاج است! لیلة‌القدر لیله‌ی انسان کامل است. لیلة‌القدر، لیله‌ی حجّت خداست. ‍ در دنیای امروز که تعریف انسان به خور و خواب و خشم و شهوت، به شکم‌چرانی و لذّت‌جویی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، به شهوت‌رانی و بی‌بندوباری‌های جنسی، و به خشونت و قهر و غلبه و تفوّق‌طلبی و سرکوب و از پا درآوردنِ رقبا و بر مسند قدرت نشستن محدود شده است، در دنیای امروز که تمامیت بشریت در شهوت و غضب خلاصه شده است، قدّ و قدر انسانیّت با شاخص شهوت و غضب سنجیده می‌شود، انسان سعادتمند، انسان موفّق، انسان کامل در فرهنگ دنیای امروز، انسانی است که بهتر و بیشتر می‌خورد و می‌آشامد؛ بیشتر و بهتر از لذائذ جنسی بهره می‌برد و بیشتر و بهتر در مسند قدرت قرار می‌گیرد و برای نیل‌به شکم‌چرانی‌ها و شهوت‌رانی‌ها و ارضای جاه‌طلبی‌های خود، بهتر و بیشتر به پول و ثروت دسترسی دارد. در چنین دنیایی چقدر به میزان‌الانسان نیاز است! ادامه دارد .... 🎤 در محضر استاد مهدی طیّب ١٩ مرداد ٩١ علیه السلام 🆔 @ahlevela 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌙💢◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام (قسمت دوم) ↩️ در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخص‌ها شناخته می‌شود؛ چقدر پول دارد! چه مقامی دارد! چه می‌خورد و می‌آشامد و چگونه ارضاء جنسی می‌شود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس؛ دنیایی که از خدامحوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است. نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است. ↩️ لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموری‌ها و لذّت‌جویی‌های جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه‌ بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است. ↩️ قبلاً تمثیلی راجع‌به دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری می‌رود که همه‌ی مردم آن کوتوله‌اند؛ قدّشان به اندازه‌ی یک بند انگشت است. امّا چون همه‌ی مردم کوتوله‌اند، هیچ کس احساس کوتاه‌بودن نمی‌کند. وقتی به یکدیگر نگاه می‌کنند، می‌گویند ماشاءالله! قدّ به این بلندی! ‌چه‌ عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه هم‌قدّند؛ همه کوتوله‌اند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی می‌برند کوتوله‌اند؟ چه وقت می‌فهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور  وارد آن شهر می‌شود. آن‌‌وقت معنای قدّ انسان را می‌فهمند و تازه پی‌ می‌برند که کوتوله‌اند. ↩️ دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتوله‌های گالیور است و این کوتوله‌ها هیچ احساس کوتوله‌بودن هم نمی‌کنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی می‌کنند؛ احساس می‌کنند خیلی بزرگند؛ امّا کوتوله‌اند. در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیده‌اند. خور و خواب و خشم و شهوت شَغَب است و جهل و ظلمت حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیّت   ادامه دارد .... 🎤 در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱ علیه‌السّلام 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 @ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌙💢◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام (قسمت سوم) ◻️ دنیای امروز دنیای کوتوله‌هاست؛ قدّ انسان، شناخته شده نیست؛ قدر انسان شناخته شده نیست. گمان می‌شود اندازه و قدر انسان همین است که بشرِ امروز دارد. ◻️ دنیای امروز، شب ظلمانی‌یی است که حقیقت انسانیّت در آن ناشناخته است. و در این لیله‌ی دنیا، حقیقت انسانیّت با تمامیّتش است که قدر انسان را تعریف می‌کند. ↩️ حقیقت و تمامیّت انسانیّت حجّت خداست. این‌گونه ارتباط لیلةالقدر با انسان کامل آشکار می‌شود. 🔹در این لیل دنیا که قدر بشر، قدر انسان، قدر آدمیّت و انسانیّت ناشناخته است، حجّت خداست که قدر انسان را مشخّص می‌کند. ابعاد و عظمت حقیقت انسانی را به منصه‌ی ظهور می‌گذارد و با شناخت و توجّه به اوست که دیگران می‌یابند که چقدر کوتاهند و آن وقت شاید نقطه‌ی عطف و مبدأ تحوّلی در زندگی‌شان شکل گیرد. ◻️ وقتی قدّ افراشته‌ی انسان کامل را در اخلاق، کمالات روحی، اندیشه‌ها و افکار بلند و در عظمت‌های معنوی و عرفانی ببینند، وقتی قدّ افراشته‌ی حجّت خدا را ببینند، شاید به فکر بیفتند که اندکی قد بکشند. ◻️ لیلةالقدر نقطه‌ی عطف حیات بشری است. اگر کسی به لیلةالقدر دست یافت و حجّت خدا را در لیلةالقدر درک و ملاقات کرد، تمامیت قدّ انسان را مشاهده کرده است. ↩️ برای چنین کسی، آن شب، شبی است که فردای آن یوم‌القیامة خواهد بود. «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود. آن حقیقتی که سلام است؛ یعنی انسان کامل، سلامت کامل است. هیچ عارضه‌ای در هیچ مرتبه‌ای از مراتب ظاهر و باطن او وجود ندارد؛ او سلامت مطلق است. این که سلامت در مراتب مختلف وجود انسان یعنی چه، بحث مفصّلی است که اینجا فرصت پرداختن به آن نیست. ◻️حجّت خدا سلام است. وقتی حقیقت سلام را ببینیم، آن وقت بیماری خودمان را باور می‌کنیم. آن قدّ افراشته و قدر لیلةالقدری حجّت خدا را که ببینیم، آن وقت کوتاه بودن خودمان را درک می‌کنیم و امیدواریم لیلة القدر برای ما مبدأ تحوّل شود. اگر این‌گونه شود، به بیداری و یقظه رسیده‌ایم و یقظه و بیداری، نقطه‌ی آغاز سیر الی‌الله و نیل‌به همه‌ی کمالات انسانی است. ادامه دارد .... 🎤 در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱ علیه‌السّلام
💎 ذکر شب بیست‌ و سوّم ماه مبارک رمضان ▫️توصیۀ بزرگان سیر و سلوک به سالکان الی الله ▫️دستورالعملی از آیت‌الله سیّد علی قاضی طباطبائی ▫️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار» «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
‍ جلسۀ این هفته‌ی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. استاد در آغاز جلسه در رابطه با طی‌شدن لیالی قدر و قرار‌داشتن در آستانه‌ی هفته‌ی پایانی ماه مبارک رمضان فرمودند: اميدواريم طاعات و عبادات، صيام و قيام، شب‌زنده‌داری‌ها و إحياءهای عزيزان، به‌شايستگي مورد قبول درگاه الهی قرار گرفته باشد. و فوق آن، اميدواريم خود عزيزان مقبول درگاه الهی واقع شده باشند. چون فوق قبولی عمل، قبولی عامِل است. يك وقت می‌گوييم عبادت مقبول، يك وقت می‌گوييم عابِد مقبول. اميدواريم به بركت اين ماه، حقّ متعال همه‌ی ما را به‌بندگی خویش قبول فرموده و پذیرفته باشد. ↩️ ماهی كه در آغاز و طليعه‌ی آن، بنابه نقل، پیامبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بشارت دادند كه: إِنَّهُ قَدْ أَقبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ الله بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ: ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به‌سمت شما روی آورده است. بنابراين روی‌آوردن ماه رمضان، هيچ نقصی ندارد. ماه مبارك رمضان، بی‌نقص و تمام است. سرشار از بركت و رحمت و مغفرت آمده است. حضرت در ادامه فرمودند: وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلىٰ ضِیٰافَةِ اللهِ: و اين ماه، ماهی است كه شما به ميهمانی خدا دعوت شده‌ايد. پس، از يك‌سو ماه مبارك رمضان سرشار از بركت و رحمت و مغفرت می‌آيد، امّا از سوی دیگر ما بايد پذيرای دعوت به ماه رمضان باشيم و به‌شایستگی، به اين ميهمانی وارد شويم. در اينكه اين ماه نقص ندارد، از حُسن و خوبی و لطف و عنايت سرشار است، ترديد نيست. امّا اينكه ما که به اين ميهمانی دعوت شديم، چگونه به این مهمانی رفتيم، جای تأمّل بسيار دارد. در دعای شب­های دهه‌ی پایانی ماه رمضان به خدای متعال عرض می‌کنيم كه خدايا! اين ماه مبارك رمضان، روزهايش رو به پايان و شب­هايش رو به انتهاست و تو می‌دانی ما اين ماه را چگونه طی كرديم. یعنی تو می‌دانی كه جواب خوبی را با بدی داديم؛ جواب لطف را با بی‌اعتنایی داديم؛ به تعبير دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان، جواب محبّت را با كينه‌ورزی داديم! پناه به خدا! وَ تَتَحَبَّبُ إِلَىَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ. خدايا! شرمنده‌ايم. اين فرصت بزرگ را در اختيار ما قرار دادی و ما قدر نشناختيم. نه قاصريم، كه مقصّريم. خدايا! تو در لطف و خوبی سنگ‌تمام گذاشتی و ما در بدی سنگ‌تمام گذاشتيم! فَلَمْ أَرَ مَوْلىً كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَىَّ، يَا رَبِّ؛ إِنَّكَ تَدْعُونِى فَأُوَلِّى عَنْكَ: خدايا! هيچ مولای كريمی را صابرتر بر بنده‌ی پست و لئيمی، از تو نسبت‌به خودم نيافتم و نمی‌بینم. تو به من روی آوردی و من به تو پشت كردم؛ تو به من عشق ورزيدی و ابراز محبّت كردی و من با تو بدی و كينه‌ورزی كردم. خودت بهتر می‌دانی كه اين ماه را چگونه طی كردم! و این ماه رو به پايان است. اين فرصتی كه بنابه نقل، پيامبراكرم صلّی‌الله‌علیه‌و­آله‌وسلّم فرمودند: كسی كه در اين ماه، غُفران الهی شامل حالش نشود، شقی است، رو به پایان است. خداوندا! نپسند اين ماه را با شقاوت ترک كنیم! خودت جبران كن. تو جابر و جبران‌كننده‌ای. بدي­های ما را به خوبی خودت، كوتاهی‌های ما را با عنايات خودت جبران كن. اَللّٰهُمَّ أَدِّ عَنّٰا حَقَّ مٰا مَضىٰ مِنْ شَهْرِ رَمَضٰانَ: خدايا! ما حقّ اين ماه را تضييع كرديم! تو خودت جبران كن. تو خودت از طرف ما حقّ اين ماه را ادا كن. وَ اغْفِرْ لَنٰا تَقْصِيرَنٰا فِيهِ: ما كوتاهی نكرديم؛ بلکه مقصّريم! این تقصیر را بر ما ببخش. وَ تَسَلَّمْهُ مِنّٰا مَقْبُولاً: خدايا! خودت همين شكسته‌بسته‌های ما، اعمال سرشار از نقص و كاستی ما را قبول كن. وَ لٰا تُؤٰاخِذْنٰا بِإِسْرٰافِنٰا عَلىٰ أَنْفُسِنٰا: خدايا! ما به خودمان ظلم كرديم؛ بهترين فرصت­ها و نورانی‌ترين ايّام و لیالی را از دست داديم و تباه كرديم. به خودمان ستم كرديم. خدايا! ما را به این جرم مؤاخذه نكن. خودمان می‌دانيم؛ خودمان شرمنده‌ايم و سر شرمندگی به‌زير انداخته‌ايم. وَ اجْعَلْنٰا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لٰا تَجْعَلْنٰا مِنَ الْمَحْرُومِينَ: خدايا! ما را مورد رحمت خودت قرار ده. ما مستحق نيستيم؛ ما مقصّريم؛ امّا فضل تو عميم است و لطف تو بی‌منتهاست. إِلٰهِی جُودُكَ بَسَطَ أمَلِی: اين جود، فضل، لطف و عنايات توست كه به من جرأت و جسارت داده که با اين همه تقصير، باز هم چشم به لطف تو بدوزم و از تو بخواهم كه من را مورد رحمت قرار دهی. ادامه دارد…. @ahlevela