4_5971829885360932490.mp3
8.3M
🏴 شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم در جریان جنگ اُحد در سال سوّم هجرت (۸ یا ۱۵ شوّال)
۸۶/۰۶/۲۶
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel
zanane-barjaste-tabeenkonande-haygah-zan-dar-eslam-860824.mp3
1.16M
💠 زنان برجستۀ اسلام؛ تبيين كنندۀ ديدگاه اسلام در مورد زن
نمونههای بارز شخصیتهای متعالی زن در دنیای تشیع بهترین پاسخ به کسانی است که در بحث جایگاه زن در اسلام شبهاتی مطرح میکنند.
بشر به اعتبار جسم خود شرافت و ارزش آنچنانی در اسلام ندارد. این پیکر جسمانی جایگاه خصوصیات روحانی است و ارزش این پیکر تابع این خصوصیات است.
فضیلتها معیار برتری انسانهاست. فضیلت علم، ایمان، تقوا، جهاد در راه خدا، ....
در اسلام، نه رنگ پوست، نه نژاد، نه جنسیت،... ملاک برتری نیست. ملاک برتری همان شایستگیهاست.
توجه به این نکته شبهاتی که در مورد جایگاه زن در اسلام مطرح میشود را پاسخ میدهد. البته مصداق عملی هم داریم. فاطمۀ زهرا سلام الله علیها، زینب کبری سلام الله علیها، فاطمۀ معصومه سلام الله علیها و بسیاری از زنان جلیلالقدر دیگر که مادران و خواهران ائمه علیهم السّلام بودند و دارای مقام بسیار عظیمی هستند که بسیاری از مردان به گرد پای آنها هم نمیرسند.
🎤 استاد مهدی طیّب
۸۵/۰۸/۲۴
#جایگاه_زن
@ahlevela_channel
🏴 رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال
▫️این فرزند پاک از سلالهی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی.
⚪️ مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام:
▪️یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمدهام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند:
▫️«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام»
▫️اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است.
▪️در زیارتنامهای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار میخوانید، هم این جمله را میبینید:
▫️«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى»
▫️سلام بر کسی که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد.
▪️عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است.
▪️امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان میدهد.
▪️آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت میکرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی میکرد.
▪️بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی میکرده است.
▪️امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است.
▪️امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همینطور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلالههای امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم.
« استاد مهدی طیّب »
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel
هدایت شده از دست امید
💠 پیامبر خدا صلیالله علیه و آله: اسْتَفْرِهُوا ضَحَایَاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایَاكُمْ عَلَى الصِّرَاط
❇️ قربانیهای خود را ارزشمند بدانید. آنها اسبابی برای عبور شما از صراط هستند. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص213)
📌 اطلاعیۀ فوری
دوستانی که مایلند در قربانی این ماه که به نیت سلامتی وجود مقدس و مطهر حضرت مهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء انجام میشود مشارکت کنند، حداکثر تا ظهر روز دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 فرصت دارند کمکهای خود را به شماره حساب اعلام شده برای قربانی واریز کنند.
✅ شماره کارت بانک سرمایه:
6396-0712-1126-4106
🌐 نشانی دست امید در شبکههای اجتماعی:
🆔 https://www.instagram.com/daste_omid/
🆔 https://t.me/daste_omid
🆔 https://chat.whatsapp.com/J4CLJ1J5ktLKicsTqMYtjJ
🆔 http://eitaa.com/daste_omid
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٧۰ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: انصاف، اختلافات را از بين مىبرد
💠#حديث ۳١٧۱
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كس به شايستگى در حقّ خانوادهاش نيكى كند، عمرش طولانى مىشود.
🔅 مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِ بَيتِهِ مُدَّ لَهُ فى عُمُرِهِ.
كافي، ج ٢، ص ١٠٥
@ahlevela_channel
✔️ با بزرگ خانوادهتان مدارا کنید
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸اگر زن با مرد مدارا کند، در نصف اعمال خوب او شریک است.
🔸با بزرگ خانوادهتان مدارا کنید. زن با شوهرش و فرزندان با پدرشان مدارا کنند و حرمت او را نگاه دارند.
🔸بزرگ خانواده باید تحریک نشود و از جا در نرود؛ هر چه اهل خانه توی سر هم بزنند، او حرکت نکند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#خانواده
@ahlevela_channel
zan-az-didgahe-eslam-850422.mp3
11.12M
💠 زن از دیدگاه اسلام
خدای متعال در جنبههای معنوی و ارزشهای انسانی در قرآن کریم بین زن و مرد تفاوت قائل نشده است و کاملاً برابرند. جنبههای انسانی ناظر بر روح است. در بعد روح انسانی: زن و مرد، مذکر و مؤنث نداریم.
براساس طراحی نظام عالم این روحها به دو گروه زنها و مردها تقسیم شدند. خدای متعال یکسری وظایف و نقشها برای هر کدام پیشبینی کرد و متناسب با آن وظایف و نقشها، سرمایهها و امکاناتی به این دو داد. این در واقع تقسیم وظیفه است و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.
نقش عظیم مادرانه و عواطف قویتر زنان؛ سرمایهای در وادی سیر و سلوک عرفانی
پاسخ به شبهه در مورد آیه اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ
بحث تفاوت احکام ارث و دیه ...
🎤 استاد مهدی طیّب
۸۵/۰۴/۲۲
#حجاب_و_حقوق_زن
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٧۱ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كس به شايستگى در حقّ خانوادهاش نيكى كند،
💠#حديث ۳١٧۲
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هرگاه خداوند براى خانوادهاى خير بخواهد آنان را در دين دانا مىكند، كوچكترها بزرگترهايشان را احترام مىنمايند، مدارا در زندگى و ميانه روى در خرج روزيشان مىنمايد و به عيوبشان آگاهشان مىسازد تا آنها را برطرف كنند.
🔅 إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَيتٍ خَيرا فَقَّهَهُم فِى الدّينِ و َوَقَّرَ صَغيرُهُم كَبيرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعيشَتِهِم و َالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُم عُيُوبَهُم فَيَتُوبُوا مِنها.
نهج الفصاحه، ص ١٨١، ح ١٤٧
@ahlevela_channel
✔️ نیمی از امر ازدواج، آسمانی است.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸وقتی دختر و پسر همدیگر را پسندیدند، بله والسّلام. نکند شرط و شروط بگذارید و مهریّهی سنگین و شیربها و گرفتن مجالس پرخرج عروسی و جهیزیهی کلان و امثال آن را به همدیگر تحمیل کنید و از همان اوّل زندگی خانوادهها را خراب کنید. شرط، باطل کنندهی عقد است. همینجا عقد را خراب کردی. البته عقد اسلامی خراب نمیشود، ولی عقد ایمانی خراب میشود. چون تا میگویی شرط دارد، دختر و پسر دلشان میلرزد و در نتیجه عقد خراب میشود. وقتی دختر و پسر در شب زفافشان برای بدهیها و مخارج، یک دنیا غصّه و نگرانی دارند، بچّهای هم که درست میشود، حاضر نیست به این دنیایی بیاید که پر از نگرانی و غصّه است، لذا مجبور میشوند پهلوی مادر را بشکافند و به زور بچّه را بیرون بیاورند. وقتی دو طرف همدیگر را پسندیدند، بگذارید با اختیار و میل خودشان آنچه در وسعشان است، انجام دهند.
🔸هر ازدواجی را که خداوند انعقاد کرده، یعنی خداوند آنها را به هم عقد کرده، واقع میشود و الاّ به هم میخورد. ندیدی بعضی از ازدواجها به هم میخورد؟ مال این است که قبلاً انعقاد خدایی نبوده است. پس اگر زنی گرفتی و به نظرت بد از آب در آمد، نباید دیگران را مقصّر بدانی؛ این چیزی است که خدا برایت بریده است و برای رسیدن تو به کمال، بهترینها بوده که برایت انتخاب کرده است. بهترین زن برای تو همین بوده است و اگر چشمت باز شود، میفهمی اگر همهی زنهای عالم بودند، تو همین را انتخاب میکردی. پس راضی باش و خدا را شکر کن. نیمی از امر ازدواج، آسمانی است.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#خانواده
@ahlevela_channel
💠 حجاب و کودک - ۱
⚪️ کودکان آینهوار رفتارهای والدین را تقلید میکنند
لزوم پوشیدگی و حجاب در همۀ ابعاد فردی و اجتماعی آن، یکی از احکام ضروری اسلام است که رعایت آن در جامعه نه تنها سبب تحکیم بنیان خانواده میشود؛ بلکه افزایش امنیت و آرامش روانی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر بسیاری از خانوادهها، از وضعیت پوشش فرزندانشان راضی نیستند؛ که این نارضایتی آنها از یک طرف باعث ایجاد تحمیل و اجبار در پوششهای افراطی نسبت به فرزندان میشود و از طرف دیگر موجب پافشاری و مقاومتهای خودسرانۀ بچهها نسبت به این امر الزامآور اسلامی خواهد شد. این معضل و مشکل بزرگ را میتوان با کوچکترین و جزئیترین راهها حل کرد.
در نشست با استاد مهندس مهدی طیّب، در رابطه با مسئلۀ حجاب و ایجاد روحیۀ عفاف و حیا در وجود کودکان و نوجوانان به گفت وگو پرداختیم. ایشان که از حدود ۴۰ سال قبل تاکنون به موازات درس آموزی و کسب فیض از محضر عالمان دین و عارفان اهل یقین، در جهت نشر و آموزش معارف اهل بیت علیهم السّلام به سخنرانی و تدریس در دانشگاهها و جلسات دینی پرداخته و به نگارش و نشر مقالات و کتب دینی مبادرت ورزیدهاند؛ از میان روشهای تعلیم و تربیت به مهمترین و کلیدیترین عامل، یعنی الگوسازی و تقلید اشاره میکنند و مهمترین دوران را در آموختن حجاب، دوران کودکی عنوان میکنند. این که کودکان آینهوار رفتارهای والدین را تقلید میکنند و الگوی عملی که خانواده ارائه میکند؛ مانند نحوۀ پوشش و حجاب مادر یا تقیّد پدر به دستورات دینی، را الگوی خود قرار میدهند؛ این که بزرگترها در درجۀ اوّل باید به یک باور فردی نسبت به منطق حجاب برسند تا حجاب اسلامی برای فرزندانشان از حالت تحمیلی خارج شده و دلنشین و لذّتبخش جلوه کند و ... اگر میخواهید فرزندانتان از همان طفولیت با روح حجاب و حد و حدود آن آشنا شوند، خو کنند و در نوجوانی و جوانی نیز تابع همان ارزشها عمل کنند و از هنجارها و ارزشهای پسندیده منحرف نشوند؛ مطالعۀ این گفت و گو را از دست ندهید:
⚪️ باور فردی و اعتقادی بزرگترها به فرهنگ و حجاب و حدّ و حدود آن
قدم اوّل برای پرداختن به مسألۀ تبدیل حجاب به یک هنجار در کودکان، متقاعد شدن، معتقد شدن و موظف شدن بزرگترهاست؛ که میتواند شامل خانواده، مربّیان، معلمان مهدکودکها و مدارس یا مسئولان و مدیران جامعه در سطوح مختلف باشد. تا زمانی که آنها متقاعد نشوند؛ یعنی به صورت جدّی پایبندی عملی به حجاب پیدا نکنند؛ به هیچ وجه نمیتوان این امر را در خصوص کودکان و نوجوانان دنبال کرد. پس این بزرگترها هستند که باید با این منطق آشنا شوند، تعریف حجاب و حد و حدود آن را درک کنند، دلائل و چراییهای عقلانی که باعث رعایت این مسأله میشود را باور کنند و پیامدهای بسیار خسارتباری که بیاعتنایی و کماعتنایی به این مسأله میتواند در جنبههای مختلف برای فرد و جامعه ایجاد کند را بشناسند و به صورت جدّی به کسب آگاهی در این مورد بپردازند...
ادامه دارد ....
🎤 مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹
#حجاب_و_حقوق_زن
@ahlevela_channel
💠 حجاب و کودک - ۲
⚪️ عادت دادن کودکان به حجاب کامل؛ سدّی محکم در برابر مقاومت روحی آنها در بزرگسالی
قدم بعد مربوط به خود کودکان و نوجوانان است. الان با یک نوع مقاومت از سوی دختران دبستانی و راهنمایی نسبت به مراعات کامل حجاب مواجهیم. ابتدا این سؤال مطرح است که اصلاً چرا این مقاومت شکل میگیرد؟ اگر ما در همان دوران کودکی یک نوع عادت در پوشش در دخترانمان ایجاد نکنیم، بدون شک در بزرگسالی یک مقاومت روحی در مورد آن پوشش در آنها وجود خواهد داشت. بنابراین به ضرورت اُخت شدن و عادت کردن بچهها به پوشیدگی از دوران طفولیت، باید این اقدام جدّی صورت بگیرد؛ که البتّه این موضوع هم باید ابتدا در وجود خود بزرگترها حل شود. این که منطق حجاب و حدّ و مرز آن را در قالب حجاب کامل اسلامی و شرعی، بدور از هر سوء برداشتی، به صورت جدّی درک کرده باشند؛ تا بتوانند بر اساس آن حدّ و حدود، کودکان و نوجوانان خود را با این نوع پوشش عادت بدهند. به طور مثال میتوانیم به روپوشها و یونیفرمهای بچهها در مهدکودکها، دبستانها و حتّی راهنماییها اشاره کنیم که آیا این نوع پوشش همان حجاب اسلام است؟ و آیا درست است که کودکان خود را با حدّاقلّ حجاب عادت دهیم؟
نکتهای که در این میان حائز اهمیت است این است که وقتی ما کودکان و نوجوانان را در پوشش و حجاب اسلامی به حداقل عادت دهیم، وقتی با اندکی سستی و ناهنجاری در جامعه روبهرو شوند، این پوشش به حدّ غیرقابل قبولی خواهد رسید و حجاب شرعی و اسلامی به طور کامل منتفی خواهد شد. پس باید در مهدکودکها و دبستانها و حتّی راهنماییها، برای کودکان و نوجوانان دختر حجاب و پوششی به شکلی دوستداشتنی و مطبوع، بهعنوان یونیفرم و روپوش پیشبینی شود. در این صورت بچه از همان دوران طفولیت به مراعات حجاب کامل عادت میکند و در سنین بالاتر، مراعات حجاب برای او امری عادی و طبیعی خواهد بود؛ همانطور که هر یک از دختر و پسر، از همان آغاز طفولیت، به پوشیدن لباس دخترانه یا پسرانه عادت میکند و لذا در سنین بالاتر اگر بخواهیم لباس جنس مقابل را بر تن کند؛ برای او دشوار و ناگوار است. چنان چه بزرگان فرمودهاند اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ، یعنی زمانی که حقیقتی در کودکی به فرد آموخته شود، همانند کندهکاری روی سنگ، در طول عمرش پایدار خواهد بود. پس بعد از آگاهی کامل بزرگترها از مسئلۀ حجاب و منطق آن، در قدم بعد باید کودکان و نوجوانانمان را از همان طفولیت با این نوع پوشش عادت دهیم تا در بزرگسالی همچون سدّی محکم باعث پایداری و مقاومت آن ها در مراعات حجاب شود.
⚪️ حیا و عفاف در فرزندانمان نباید باعث خجالتی شدن آنها شود
در رابطه با بحث حیا و عفاف که مربوط به ترتیب اخلاقی بچهها است، باید سرمایه گذاری حسابشدهای صورت بگیرد تا این روحیه در باطن و درون آنها تقویت شود؛ که اگر این کار در حدّ صحیح و حسابشدۀ آن انجام شود؛ بدون شک بر حجاب و پوشش و ظاهر آنها نیز تأثیر خواهد گذاشت، اما والدین باید مواظب باشند که در تقویت روحیۀ حیا و عفاف در وجود فرزندانشان افراط نکنند که منجر به خجالتی شدن آنها شود که این نیز همچون بیحیایی، یک بیماری اخلاقی و روانی خواهد بود و برای ریشهکنی و درمان آن راه دشواری باید پیمود. حیا به عنوان یک ویژگی اخلاقی ارزشمند، درباطن و درون آدمی به شمار میرود و آن زمانی است که فردی از انجام کار ناستودهای پرهیز میکند؛ امّا خجالتی بودن زمانی است که کاری درست و پسندیده را نتواند انجام دهد. پس این دو را نباید به یک معنا پنداشت. برای ریشهدار شدن حجاب در شخص، در همان سنین طفولیت باید به این بُعد از تربیت اخلاقی فرزندان پرداخت، تا قوّت حیا و عفاف در باطن پاک آنها، منجر به رعایت حجاب از سوی آنها شود و آن باعث ایجاد عادت به پوشش اسلامی از همان خردسالی گردد.
ادامه دارد ....
🎤 مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹
#حجاب_و_حقوق_زن
@ahlevela_channel