eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دست امید
⭕️ اطلاعیه 💠 عن أبی‌الحسن موسی (علیه‌السلام) قال: قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله) لام‌سلمة و قد قالت له یا رسول الله نحضر الأضحی ولیس عندی ما أضحی به فأستقرض واضحی؟ قال فاستقرضی فإنه دین مقضی 🌼 ام‌سلمه به رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) عرض کرد: ای رسول خدا! عید قربان شده و نزد من چیزی نیست که قربانی کنم. آیا برای قربانی قرض کنم؟ پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) فرمود: «قرض کن که وام آن پرداخت شدنی است.» ✅ به آگاهی می‌رسانیم خیریه «دست امید» در نظر دارد به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و به نیت سلامتی وجود مقدس و مبارک قطب عالم امکان، یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و تعجیل در فرج آن حضرت و همچنین دفع بلا از جامعه و شفای بیماران، گوسفند قربانی کند و طبق سنت سال‌های گذشته، گوشت قربانی را بین خانواده‌های نیازمند تحت پوشش توزیع کند. از این رو افرادی که مایل به مشارکت در این امر خداپسندانه هستند می‌توانند کمک‌های خود را حداکثر تا روز «سه‌شنبه ششم تیرماه 1402» به شماره کارت زیر (بانک سرمایه به نام عباس ملکی) واریز کنند: 6396-0712-1126-4106 🔹 امید است نیکوکاران عزیز با مشارکت حداکثری، دیگر خیران را هم به این کار ترغیب و در آن سهیم کنند. 📌 فإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿سورۀ هود/ 115﴾ پس به‌یقین خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند. 🔺 تذکر مهم: لطفاً از واریز وجه قربانی به کارتهای دیگر جداً خودداری کنید. ♦️@daste_omid
هدایت شده از دست امید
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۲ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر گاه يكى از شما دعا كرد،
💠 ۳٢١۳ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق‌ترین و نزدیک‌ترین شما به مردم است. 🔅 أَقْرَبُکُمْ غَداً مِنِّی فِی الْمَوْقِفِ أَصْدَقُکُمْ لِلْحَدِیثِ، وَ آدَاکُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَوْفَاکُمْ بِالْعَهْدِ، وَ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً، وَ أَقْرَبُکُمْ مِنَ النَّاسِ. امالی(طوسی)، ص ٢٢٩ @ahlevela_channel
🕋 مقصود از اینکه فرموده‎اند به هنگام طواف باید سمت چپ بدن به سمت کعبه باشد، این است که دلت رو به خدا باشد، چون قلب در طرف چپ بدن قرار دارد. مقصود این نبوده است که هنگام طواف دائماً خودت را در فشار قرار دهی که نکند ذرّه‎ای منحرف گردد. دلت رو به خدا باشد و در جهت درست، به طور طبیعی راه برو. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۴۰- با توجّه به تأثیر لقمه‌ى حلال در حالات معنوى، ضرورت زندگى عزّتمندانه‌ى مؤمن در جامعه و بى‌نیازى او از خلق و سربار دیگران نبودن و مبتلا نبودن به تکدّى‌گرى و چشم دوختن و دست دراز کردن به سوى مخلوق، بر سالک الى الله واجب است که براى تأمین معیشت خود و خانواده‌اش، به فعّالیّت‌هاى مفید و سالم اقتصادى روى آورد و با تلاش و کوشش خویش، رزق حلال خود را به دست آورد و از مازاد نیاز خود و خانواده‌اش، به محرومان و محتاجان نیز کمک کند. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۳۲ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۴) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۳ نکته‌ی سوّم در شیوه‌ی امر و نهی این است که انتظار ما به‌عنوان آمر و ناهی، از شخص مقابل باید در حدّ توان و فهم او باشد. گاهی انتظار بيش از حدّ توانايی و سطح فهم و معرفت شخص، او را بی‌دين می‌كند. از امام علیه‌السّلام نقل شده که فردی رفيقش را كه اهل كتاب بود، به اسلام دعوت كرد و او مسلمان شد. فردای آن روز، قبل از اذان صبح رفت در خانه‌ی او و گفت: مؤمن! بلند شو به مسجد برويم. او را به مسجد برد و گفت هنوز اذان را نگفته‌اند. بیا با هم نماز ‌شب بخوانيم. بعد گفت بیا نافله‌ی صبح و دعاها را بخوانيم تا اذان را بگويند. اذان را كه گفتند، گفت: حالا نماز صبح را بخوانيم. نماز صبح را كه خواندند، گفت حالا تعقيبات نماز صبح را بخوانيم. بعد گفت امروز روز شنبه است. نماز روز شنبه را بخوانيم، دعای روز شنبه را بخوانيم، زيارت روز شنبه را بخوانيم. همين‌طور ادامه داد تا ظهر شد. گفت اذان ظهر را گفتند. بیا با هم هشت ركعت نافله‌ی ظهر بخوانيم، حالا چهار ركعت نماز ظهر را بخوانيم، حالا تعقيبات نماز ظهر را بخوانيم. بعد اذان عصر را هم گفتند. گفت هشت ركعت نافله‌ی عصر را هم بخوانيم و بعد هم چهار ركعت نماز عصر بخوانيم و بعد هم تعقيباتش را بخوانيم. بعد گفت الآن نزديک مغرب است. پس می‌نشينيم كمی دعا می‌خوانيم تا اذان مغرب را بگويند. اذان مغرب را هم گفتند. گفت حالا نماز مغرب را بخوانيم. بعد هم گفت چهار ركعت نافله‌ی مغرب را بخوانیم. دعاها و تعقيبات نماز مغرب را هم خواندند. وقت نماز عشاء شد. نماز عشاء و نافله و تعقيبات آن را هم خواندند. تا اينكه آخر شب شد. با هم از مسجد بيرون آمدند و هر كدام به خانه‌ی خود رفت. فردا دوباره اين مسلمان رفت در خانه‌ی شخص تازه‌مسلمان كه او را با خود به مسجد ببرد. در خانه‌ی طرف را زد و گفت مؤمن بيا برويم. نزديك اذان صبح است. مسيحي تازه‌مسلمان گفت اين اسلامی كه شما داريد، به درد افراد بیکار می‌خورد! من يک فرد بدبخت و فقيرم و بايد با كارگری پول در بياورم و خرج زن و بچّه‌ام را بدهم. من از اسلام برگشتم! امام علیه‌السّلام بعد از نقل این ماجرا فرمودند: همان كسی ‌كه او را به دين وارد كرد، او را از دين بيرون كرد! پيغمبراكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: أُمِرْتُ بِمُداراةِ النّاسِ كَما أُمِرْتُ بِتَبْلِيغِ الرِّسالَةِ: من همان‌گونه كه از جانب خدا به تبليغ اسلام و دين و رسالتم، مأمور شدم، همان‌گونه مأمور شدم كه با مردم مدارا كنم و از هر كس در حدّ خودش انتظار داشته باشم. وقتی انسان اين نكته را در نظر نمی‌گيرد، زود برآشفته می‌شود و عكس‌العمل‌های نامناسب نشان می‌دهد. حاج‌ آقای دولابی رحمة الله‌ عليه كه سخنانشان تاريخی و ماندگار است، می‌فرمودند: اگر بچّه‌ی دو سه ساله‌ای در حقّ تو یک كار بچّگانه بكند، چندان به تو برنمی‌خورد؛ امّا اگر همان كار را فرد بالغی بكند، آن را توهين تلقی می‌كنی. شخص نابالغ وقتی معصيت می‌كند، خدا و پیغمبر هم چندان بر نمی‌آشوبند و بر او سخت نمی‌گيرند. حال باید توجّه داشت که بلوغ فقط به سنّ و قدّ و بدن نيست؛ به عقل و معرفت و شعور هم هست. اهل معصيت، نابالغند. نابالغ هم وقتی معصيت كرد، خیلی خودت را اذیت نکن و عصبانی هم نشو. او فهم و شعورش نمی‌رسد. او را امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر بكن؛ ولی اين معصيت، تو را چنان عصبانی نكند كه نهی از منكرت، نهی ‌از‌ معروف و امر ‌به‌ معروفت، امر به منكر شود. به‌علاوه، با حسن‌ظنّ و خوش‌بينی به کار او نگاه كن. اگر راه توجيه مثبتی هست، بنا را بر اين نگذار كه او حتماً و عمداً می‌خواسته معصيت كند و من بايد او را ادب كنم! ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش اوّل ▫️مراسم حج، در واقع ماکت کوچکی از سیر باطنی و معنوی سالک الی الله است و سیر حضرت ابراهیم علیه السّلام در واقع راه سلوکی همۀ شیعیان اهل بیت علیهم السّلام است. ▫️همۀ دوستداران امیرالمؤمنین و فرزندان بزرگوارشان علیهم السّلام باید در مسیر سلوک الی الله، راه حضرت ابراهیم علیه السّلام را طی کنند؛ و منازلی را که آن بزرگوار پشت سر گذاشتند، باید یک به یک پشت سر بگذارند. ▫️سفر حج در واقع ماکتی کوچک است؛ الگوی کوچکی است از مسیر آن سیر معنوی و الهی. معنای لغوی خود واژۀ حج هم، رسانندۀ این مطلب است. ▫️واژۀ حج از نظر لغوی، به معنای قصد است؛ و حاجّ که ما به آن در زبان فارسی، حاجی می‌گوییم و درستش در زبان عربی حاجّ است، به معنای قاصد است؛ به معنای کسی است که مقصدی و مقصودی دارد؛ قصدی دارد و در پی مقصودی راه می سپارد. ▫️بنابراین هر کس که قصد دیدار خدای متعال را کرده، در واقع حاجّ یا حاجی است؛ ولو اینکه هنوز به مکّه هم مشرف نشده باشد. او در واقع حاجّ است؛ یعنی قاصد الی الله است؛ قصد ملاقات و دیدار خدای متعال را کرده است. ▫️سفر حجّی که مؤمنان به آن موفّق می‌شوند، در واقع ظهور حقیقت حج است؛ جلوه‌ای از حقیقت حج، رقیقه و نازله‌ای از حقیقت حج است. در واقع، ظاهر حج، قصدِ زیارت خانۀ خدا است؛ و حقیقت حج، قصد و ارادۀ دیدار و ملاقات و زیارت خود حضرت حقّ است. ▫️بارها اشاره کرده‌ایم که آنچه با این عظمت در میان مسجد الحرام می‌بینیم، که این همه کعبۀ آمال مؤمنین است، همۀ مسلمان‌ها در همۀ نقاط عالم رو به آن نماز می‌گزارند، حجّاج و معتمرین حول این خانۀ بزرگ طواف می‌کنند و خداوند متعال این همه عظمت برای آن قائل شده است؛ این خانه در واقع ماکتی از دل و قلب است. ▫️اصل کعبه که خانۀ حقیقی خدای متعال است، دل مؤمن است؛ چنان که فرمود: زمین و آسمان گنجایش منِ خدا را ندارد؛ ولکن قلب عبد مؤمن من، گنجایش من را دارد. قَلْبَ الْمُؤمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ ▫️قلب مؤمن عرش الهی است. و الْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلَا تَُسكِن حَرَمَ اللهِ غَيْرَ اللهِ ▫️قلب حرم خدا است و در خانۀ خدا، در حرم الهی، غیر خدا را سکونت نده و راه نده. ▫️علی ایّ حال، حقیقتِ حج، همان سلوک الی الله است. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه ⭐️ امام صادق علیه السّلام فرموده‌اند: ▫️از شامگاه پنج‌شنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمی‌نویسند. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۳ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نزدیک‌ترین شما به من در قیا
💠 ۳٢١۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: حج‌گزار تا خود را به گناهی نيالوده‌ است، نورانيت حج با اوست. 🔅 الحَاجُّ لا يَزالُ عَلَيْهِ نُورُ الحَجِّ، مَا لَمْ يُلِمَّ بِالذَّنبِ. كافی، ج 4، ص ٢٥٥ @ahlevela_channel
🕋 آب زمزم را سه جرعه بنوش؛ یکی برای صحّت بدن (از بیماری)، یکی برای صحّت روح (از اخلاق زشت) و یکی هم برای علم و معرفت. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
💠‍ ذکر توحیدی بسیار زیبا، لطیف و پرفضیلتی که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام برای دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه نقل شده است: ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَيالی وَالدُّهُورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، ▪️لااِلـهَ اِلَّا اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِی الْبَراري وَ الصُّخُـورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـی يَـوْمِ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ. ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار شب‌ها و روزگاران، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار امواج درياها، ▫️معبودی جز خدا نيست و رحمتش از آنچه جمع کنند بهتر است، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار خارها و درختان، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار موها و كرک‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار سنگ‌ها و كلوخ‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار به هم‏ زدن چشم‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست در شب چون سياهی بنمايد و در صبح چون سپيدی سر برآورد، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوه‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.             @ahlevela_channel
post 10.4.mp3
3.99M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۵) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۳ نکتۀ سوّم در شیوۀ امر و نهی این است که انتظار ما به‌عنوان آمر و ناهی، از شخص مقابل باید در حدّ توان و فهم او باشد. گاهی انتظار بيش از حدّ توانايی و سطح فهم و معرفت شخص، او را بی‌دين می‌كند. پيغمبر اكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: من همان‌گونه كه از جانب خدا به تبليغ اسلام و دين و رسالتم، مأمور شدم، همان‌گونه مأمور شدم كه با مردم مدارا كنم و از هر كس در حدّ خودش انتظار داشته باشم. شخص نابالغ وقتی معصيت می‌كند، خدا و پیغمبر هم چندان بر نمی‌آشوبند و بر او سخت نمی‌گيرند. حال باید توجّه داشت که بلوغ فقط به سنّ و قدّ و بدن نيست؛ به عقل و معرفت و شعور هم هست. اهل معصيت، نابالغند. نابالغ هم وقتی معصيت كرد، خیلی خودت را اذیت نکن و عصبانی هم نشو... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش دوّم ▫️عرفه، پیام بزرگی دارد. شما می‌دانید؛ حجّ هیچ حاجی پذیرفته نیست، مگر اینکه عرفه را درک کند؛ یعنی در روز عرفه در فاصلۀ بین اذان ظهر تا غروب آفتاب، سرزمین عرفات را درک کند؛ ولو چند دقیقه هم شده خودش را به آنجا برساند و آنجا حضور پیدا کند؛ که اگر نتواند خودش را در روز عرفه، به عرفات برساند، حجّ او پذیرفته نیست؛ حجّش باطل است. لذا داریم اَلْحَجُّ عَرَفَةُ: اصلاً حج، عرفه است؛ محور و کانون حج، عرفه است. ▫️عرفه یعنی سرزمین معرفت؛ یعنی عرصۀ معرفت. انسان در سلوک الی الله، در مسیر سیر الی الله، می‌بایست به وادی معرفت راه پیدا کند و سر از منزل معرفت در بیاورد؛ و الاّ حجّ او و سیر او، سیری ناقص و ناپذیرفتنی است و به مقصد و مقصودی که سالک باید در این سیر به آن نائل شود، منتهی نمی‌گردد. ▫️سرزمین عرفات، به یک معنا، وادیِ معرفت و شناخت است؛ یعنی اگر سالک بخواهد سیرش به دیدار و ملاقات خدا منتهی شود، باید اهل معرفت شود؛ باید به وادی معرفت گام بگذارد. به تعبیری دیگر، وادی عرفه، وادی اعتراف است. ▫️همان‌طور که می‌دانید، حضرت آدم ابوالبشر علی نبیّنا و آله و علیه السّلام، در سرزمین عرفات بود که توبه کرد و به کوتاهی خودش در اجرای امر الهی و فریبی که از شیطان خورد، اعتراف کرد. ▫️فریبی که حضرت آدم علیه السّلام از شیطان خورد، بر اساس صداقت محضی بود که داشت. او باور نمی‌کرد که کسی به دروغ به نام خدا سوگند بخورد و وقتی ابلیس به تعبیر قرآن کریم قاسَمَهُما: برای آدم و حوّا سوگند خورد که من خیرخواه شما هستم، حضرت آدم علیه السّلام روی صداقتی که داشت، حرف ابلیس را باور کرد. ▫️به هر حال، آدم و حوّا فریب ابلیس را خوردند و از بهشت رانده شدند و هر یک به گوشه‌ای از عالم، تبعید شده و سال‌ها در پی هم می‌گشتند و در فراق یکدیگر می‌گریستند. ▫️در وادی عرفات بود که خدای متعال، آن کلمات را به آدم علیه السّلام القاء کرد و با آن کلمات، توبۀ آدم علیه السّلام را پذیرفت. ▫️لذا روز عرفه، هم روز معرفت است و هم روز اعتراف؛ اعتراف به خطیئات، اعتراف به کوتاهی‌ها، اعتراف به اینکه آنچه شرط بندگی حضرت حق بود را نتوانستیم به جا بیاوریم؛ نتوانستیم آن‌گونه که ادب بندگی حضرت حقّ اقتضا می‌کرد، در محضر الهی مؤدب عمل کنیم. ▫️این اعتراف به عجز، به نقص، به کوتاهی، و به عصیان و طغیان و به غفلت‌ها، خاصّ روز عرفه است. پس روز عرفه یک معنایش روز اعتراف است. ▫️روز عرفه، روز توبه است؛ روزی است که توبۀ حضرت آدم علیه السّلام پذیرفته شد. ان‌شاءالله از این روز بهره ببریم. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠 نهمين وظيفه‌ی شيعيان در عصر غيبت‌ راز دل گفتن با امام زمان علیه السّلام است. اسماء الهی ارکان هم
‍ 💠 دهمين وظيفه‌ی شيعيان در عصر غيبت‌ اطاعت از نايبان امام زمان علیه السّلام است‌؛ زيرا پذيرفتن ولايت امير و اطاعت از او را نمی‌توان با عدم اطاعت از نايب و جانشين او جمع کرد. فرض کنید ما در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه السّلام در قلمرو حکومت اسلامی و در سرزمین مصر هستیم و ولایت حضرت علی علیه السّلام را به‌ عنوان امام و خلیفه‌ی مسلمین پذیرفته‌ایم. آیا می‌شود بگوییم ما مخلص امیرالمؤمنین علیه السّلام هستیم و ولایت او را بر قلب و جان خود حاکم می‌دانیم؛ امّا زیر بار محمّد بن‌ ابی‌بکر فرماندار آن حضرت در مصر نمی‌رویم و او را قبول نداریم؟ یا در بصره باشیم و زیربار عثمان‌ بن‌ حنیف نرویم؟ این دو قابل جمع نیست. کسی که ولایت امام عصر ارواحنا‌فداه را باور داشته باشد، نمی‌تواند بگوید من فدایی و عاشق آن حضرت هستم، امّا نایبش را قبول ندارم. در دوران غيبت صغری كه حدود شصت‌ و هشت سال به‌ طول انجاميد‌، نوابّ خاصّ حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا‌فداه چهار نفر بودند كه خود امام آنها را تعیین فرموده بودند. اسامی ايشان چنانکه پیشتر گفتیم، عبارت است از‌: ▪️عثمان‌ بن‌ سعيد عمروی‌ ▪️محمّد‌ بن‌ عثمان‌ بن‌ سعید عمروی‌ ▪️حسين‌ بن‌ روح نوبختی ▪️علیّ‌ بن‌ محمّد سَمُری امام زمان علیه السّلام در نامه‌ای كه در روزهای پايانی عمر علیّ‌ بن‌ محمّد سمری‌‌ به او نوشتند و آغاز دوران غيبت كبری و نيابت عامّه‌ی خويش را خبر دادند‌، فرمودند‌: فَاَمّٰا مَنْ كٰانَ مِنَ الْفُقَهٰاءِ صٰائِناً لِنَفْسِهِ حٰافِظاً لِدِينِهِ مُخٰالِفاً عَلىٰ هَواهُ مُطِيعاً لِاَمْرِ مَوْلٰاهُ فَلِلْعَوامِّ اَنْ يُقَلِّدُوهُ وَ ذٰلِكَ لٰا يَكُونُ اِلّٰا بَعْضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لٰا جَمِيعَهُمْ؛ فَاَمّٰا مَنْ رَكِبَ مِنَ الْقَبٰائِحِ وَ الْفَواحِشِ مَراكِبَ فَسَقَةِ فُقَهٰاءِ الْعٰامَّةِ فَلٰا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنّٰا شَيْئاً وَ لٰا كَرامَةً (مجلسی، بحار‌الانوار‌، ج ۲، ص ۸۸) پس هر فقيه و دین‌ آگاهی كه مراقب نفس و حافظ دين خود باشد و مخالف هوی و هوس خویش و مطيع امر مولایش ‏باشد، بر عموم مردم واجب است كه از او تقليد كنند و اين تنها برخى از فقها و عالمان شيعه‌اند نه تمام آنها. پس فقهایی که همچون فقها و عالمان دینی فاسق عامّه مرتكب عمل قبيح و فاحش می‌شوند، مطالبى را كه از ما می‌گويند، از آنها قبول نكنيد و حرمتی برای آنها قائل نشوید. باید از عالم و فقیهی تبعیّت کرد که علاوه بر کارشناس معارف دینی بودن خویشتن‌دار و امیر نفس خود باشد و زمام نفس را در دست بگیرد؛ پاسدار و مدافع حریم دین باشد و برای دفاع از دین مبارزه کند؛ با هوای نفس خود مخالفت کند و از امر خدا و رسول و امامان معصوم علیهم السّلام اطاعت کند. سپس حضرت می‌فرمایند این ویژگی‌ها مختصّ بعضی از فقهای شیعه است و همه‌ی آنها چنین نیستند. فقیه و عالمی که مثل برخی از علما و فقهای اهل‌ سنّت خود را به قدرت‌های فاسد می‌فروشد و دنیاطلب است، نماینده‌ی آن حضرت نیست. 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: حج‌گزار تا خود را به گناهی نيالوده‌ است، نور
💠 ۳٢١۵ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست. 🔅 اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ. اماي طوسي، ص ٢٦٩ @ahlevela_channel
🕋 خانم درشت‌ هیکلی در صحن مسجدالحرام نشسته بود و در حالی که با انگشت به کعبه اشاره می‎کرد، رو به من کرد و گفت: این از اوّل تا به حال هیچ خوبی به من نکرده است (یعنی خدا). پرسیدم: چرا؟ گفت: شوهرم را که اوّل زندگی از من گرفت، در طول عمر هم یک شب وضعم خوب است و سیرم، شب دیگر گرسنه‎ام و.... گفتم: از چه راهی زندگی‌ات را می‎گذرانی؟ گفت: خیاطی. گفتم: بچّه‎هایت را چه می‎کنی؟ گفت: همه را به خانه‌ی بخت فرستاده‎ام. گفتم: سفر چندم است به مکّه مشرّف شده‎ای؟ گفت: سفر چهارمم است. گفتم: راستی که خیلی رو داری. خیلی از ثروتمندان و خانواده‎دارها حسرت یک بار آمدن به مکّه را دارند و تو چهار سفر است که مشّرف شده‎ای و باز هم از خدا گله داری؟ خنده‎ای کرد و بلند شد و رفت. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۵) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۴ نكته‌ی بعد در امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، اين است كه بدون خود‌برتربينی، خودپسندی، عجب و تكبّر بايد عمل كرد. نبايد اين‌گونه تصوّر كنیم كه من مؤمن كاملم و جای من مركز بهشت است و اين شخص، جهنّمی زنديق است و بايد او را امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كنم. در روايات آمده است كه مؤمن در مواجهه با افراد گناهکار به خود بگوید از او يک گناه ظاهر شده است و چه‌بسا كارهای خوبی دارد كه پنهان است و من خبر ندارم. در مقابل، من شاید چند كار خوب داشته باشم كه آشکار باشد؛ ولی خودم می‌دانم كه چقدر گناه و عيب پنهان دارم. پس خودم را بالاتر از او نبينم. نكته‌ی بعد اين است كه بايد بدون خودستايی و خودنمايی امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. نخواهيم خودمان را نشان بدهيم كه من مقدّسم؛ حزب‌اللّهی بسیجی چنین و چنانم. نكته‌ی بعد اينكه بايد با اخلاص و صرفاً برای رضايت خدا امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. نخواهيم از اين طريق، در جامعه موقعيّتی به دست آوریم و شهرتی کسب کنیم. نكته‌ی دیگر اينكه بايد مراقب باشیم در حين امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، مرتكب گناه نشویم. نكند به اسم امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر با آبروی يک مؤمن بازی كنيم! دروغ بگوييم يا تهمت بزنيم! نكته‌ی ديگر اينكه اگر مؤثّر واقع شدن امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر مستلزم اين است كه تكرار كنيم، این کار را بکنیم. امروز گفتيم، فردا هم بگوییم، پس‌فردا هم بگوییم. البتّه اين تكرار به اين معنا نيست كه طرف مقابل را كلافه كنيم و آن‌قدر به او نيش بزنيم و فشار بياوريم كه خسته و اذيّت شود و به لجاجت بيفتد و در آن اشتباه بيشتر مُصِرّ شود. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
post 10.6.mp3
2.26M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۶) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۴ بدون خود‌برتربينی، خودپسندی، عُجب و تكبّر بايد عمل كرد. بايد بدون خودستايی و خودنمايی امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. بايد با اخلاص و صرفاً برای رضايت خدا امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. بايد مراقب باشیم در حين امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، مرتكب گناه نشویم. اگر مؤثّر واقع شدن امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر مستلزم اين است كه تكرار كنيم، این کار را بکنیم. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش سوّم ▫️در سیر مؤمن، طیّ چنین وادی‌یی ضروری است؛ لذا سالک الی الله در آغاز راه، پس از اینکه به یقظه و بیداری نائل می‌شود و به خود می‌آید، انسانی که عمری را با بطالت و روزمرگی‌ها طی کرده و همۀ آرمانش، خوردن و نوشیدن و پوشیدن و لذّت‌های طبیعی و حیوانی بوده، وقتی به خود می‌آید و از خواب غفلت بیدار می‌شود و متوجّه می‌شود که خدا مرا نیافریده است تا بخورم و بیاشامم و بخوابم و استراحت کنم؛ اینها زندگی حیوانی است؛ من انسانم؛ من اشرف مخلوقاتم؛ مقصد و هدف از آفرینش من چنین زندگی‌یی نبوده؛ جایگاه من، این دِه عالم طبیعت نیست؛ من از سرزمین بزرگی به اینجا تبعید شده‌ام. ▪️تو را ز کنگرۀ عرش می‌دهند صفیر ▪️نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است ▫️من متعلّق به اینجا نیستم؛ من یک مرغ عرشیم که تبعید شده ام. ▪️مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک ▪️چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ▫️سالک وقتی به این یقظه و بیداری می‌رسد و به خود می‌آید و از این خواب غفلت بیدار می‌شود، اولین کاری که باید بکند، توبه است. بحث توبه، بحث مفصّلی است. اگر خدا روزی کرد و قرار شد به منازل سلوک اشاراتی بکنیم، در وادی توبه صحبت‌هایی را خواهیم کرد؛ ان شاءالله. ▫️به هر صورت، سرزمین معرفت، سرزمین توبه هم هست؛ یعنی وقتی انسان به معرفت رسید، هرچه کرده را کوچک می‌بیند؛ کوتاه می‌بیند؛ ناقص می‌بیند؛ لذا نه تنها از معصیت‌هایش توبه می‌کند، از طاعت‌هایش هم توبه می‌کند. ▪️زاهدان از گناه توبه کنند ▪️عارفان از عبادت استغفار ▫️لِكُلِّ مَعْصِيَةٍ وَ طاعَةٍ أَسْتَغْفِرُ اللهَ برای همۀ معصیت‌هایی که مرتکب شدم و برای همۀ طاعاتی که به جا آوردم، خدایا از تو پوزش می‌خواهم. ▫️معصیت‌هایم که معصیت بود، طاعاتم هم معصیت بود. به تعبیر زیبای مناجات بعد از دعای عرفه که در مفاتیح هست و دیده‌اید، که به خدا عرض می‌کند: خدایا کسی که حسنات او مَساوی است، چگونه مَساوی او، مَساوی نباشد: ▫️إِلَهِی مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِیَ، فَكَيْفَ لا تَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِیَ؟! ▫️و کسی که حقایق او دعاوی است، چگونه دعاوی او دعاوی نباشد؟! ▫️این است که فردی که به معرفت می‌رسد، طاعات خودش را هم معصیت می‌بیند؛ که نتوانسته حقّ بندگی حضرت حقّ را، آن‌گونه که باید، به جا آورد. این است که شرمنده از عباداتش، استغفار می‌کند. ▫️در نماز هم همین گونه است. بالاترین نقطۀ نماز، سجده است. سجده، جلوۀ مرتبۀ فنای در ذات است. اگر تکبیرةالاحرام را آغاز مرحلۀ فنای در افعال بدانیم و رکوع را جلوۀ فنای در صفات، در واقع سجده تجلّی فنای ذاتی است؛ یعنی بلندترین قلۀ نماز، سجده است. ▫️حال ببینید! وقتی سر از سجده برمی‌دارید، بین دو سجده، مستحبّ است که استغفار کنید: اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ یعنی از بلندترین قلۀ نمازتان استغفار می‌کنید. بعد از نماز هم، سلام نماز را که دادید، خصوصاً بین ما شیعیان، سنّت است؛ سه بار می‌گوییم: اللهُ اَكبَر، اَللهُ اَكبَر، اَللهُ اَكبَر؛ یعنی خدا بزرگتر از آن است که من بتوانم حقّ بندگی و عبادت او را به جا بیاورم. ▫️بعد هم استغفار می‌کنیم: أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُوالجَلالِ وَ الإِکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ▫️مستحب است انسان بعد از نماز سه بار [با این عبارت] استغفار کند و بعد سر به سجده بگذارد و بگوید: الهی عَفْوا عََفْوا عََفْوا. ▫️از چه داری طلب عفو می‌کنی؟ از همین نمازی که خواندم. خدایا! این نماز نبود که! این شایستۀ تو نبود که! زیبندۀ تو نبود که! لذا انسان اهل معرفت، از طاعاتش هم توبه می‌کند. وادی معرفت، سرزمین عرفات، عرصۀ توبه است؛ توبه از طاعت و معصیت؛ از هر دو. ▫️در غروب روز عرفه، حاجی از وادی عرفات حرکت می‌کند و به سرزمین مشعرالحرام وارد می‌شود که سرزمین شعور است؛ سرزمین فهم و درک و آگاهی است. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای بعد از نماز صبح و قبل از غروب آفتاب دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه ▫️دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: ☀️ اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَی الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا وَ قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَی وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَی وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَی وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَی وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَی وَ عَلَی مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلّامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْنا إِلا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِبا إِلا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. ▪️خدایا این روزها روزهایی است که بر سایر روزها برتری و شرافت دادی و به لطف و رحمتت مرا به آن‌ها رساندی، برکاتت را بر ما فرو فرست و از نعمت‌هایت در این روزها بر ما وسعت ده. خدایا از تو می‏‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنی و بی‏‌نیازی و عمل در آن‌ها به آنچه می‏‌پسندی و خشنود می‏‌شوی هدایت فرمایی، خدایا از تو درخواست می‏‌کنم، ای جایگاه هر شکوایه و ای شنوای هر راز و نیاز و ای حاضر در هر جمع و ای دانای هر نهان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و در این روزها بلا را از ما برگردانی و دعایمان را مستجاب گردانی و نیرویمان دهی و یاری‏‌مان نمایی و به آنچه ای پروردگار ما دوست داری و خشنود می‌‏شوی موّفقمان بداری و بر اموری که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودی توفیقمان دهی. خدایا از تو درخواست می‏‌کنم ای مهربان‏ترین مهربانان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و خشنودی خود را در این روزها به ما ارزانی کنی، که به یقین‏، تو شنوای دعایی و از خیری که در این ایّام از عالم بالا نازل می‏‌کنی، ما را محروم مساز و از گناهان، ما را پاک ساز، ای دانای نهان‌ها و در این روزها خانۀ جاودان را بر ما واجب گردان. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و نه گناهی را برای ما باقی بگذار جز آنکه‏ ببخشی و نه اندوهی جز آنکه برطرف کنی و نه بدهی جز آنکه بپردازی و نه غایبی جز آنکه به ما برسانی و نه حاجتی از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایی، به یقین تو بر هر چیز توانایی. خدایا ای دانای‏ نهان، ای رحم‏ کننده به اشک‌های روان، ای اجابت‏ کنندۀ دعاها، ای پروردگار زمین‌ها و آسمان‌ها، ای‏ آن‏که صداها بر او اشتباه نشود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از آتش و رسیدگان به بهشت، و از نجات‏ یافتگان قرار ده به مهربانی‌ات ای مهربان‏‌ترین مهربانان و درود خدا بر آقایمان محمّد و همۀ اهل بیت ایشان. ahlevela.ir/mp/doaye-sobh-maghreb-zihajje.mp3 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۵ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست. 🔅 اَلصّيامُ وَ
💠 ۳٢١۶ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: احسان و نیکى کامل نباشد، مگر با سه خصلت: شتاب در آن، کم شمردن بسیار آن و منّت ننهادن بر آن. 🔅 لا یَتـِمُّ المَعروفُ اِلا بِثَلاثِ خِصـالٍ: تَعجیلِه وَ تقلیلِ کَثیرِه وَ تَرکِ الامتِنانِ بِه. تحف العقول، ص ٣٢٣ @ahlevela_channel
🕋 خانم جوانی که از دولاب برای اوّلین بار به مکّه مشرّف شده بود و شنیده بود که در اوّلین نظری که حاجی به کعبه می‎اندازد، هر چه آرزو کند بر آورده می‎شود، به محض اینکه نگاهش به کعبه افتاده بود، به خدا عرض کرده بود خدایا من این دعاهایی را که دیگران می‎خوانند بلد نیستم، خدایا من خودت را می‎خواهم. بعد که این خانم به خود آمده بود، روی حیای زنانه فکر کرده بود حرف بدی زده است، لذا تب کرد و چند روز در کاروان بستری بود. من هم به عیادتش رفتم. او که حسن ظنّی به من داشت، داستانش را برایم تعریف کرد. من هم به لطف خدا به او حالی کردم که تو بهترین خواسته را مطرح کرده‎ای و چیز بدی نگفته‎ای. او که آرام آرام پی برد خدا چه خواسته‎ی ارزشمندی را به زبانش جاری کرده است، کم کم حالش خوب شد. گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری می‎کند و بعد هم بلافاصله اجابت می‎کند. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۶) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ۱ امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. ائمّه عليهم‌‌السّلام فرمودند: كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ: بدون استفاده از زبان، مردم را دعوت كنيد. همان‌طور كه گفتیم، انسان وقتی كسی را دوست داشته باشد، طبيعتاً تحت‌تأثير او قرار می‌گيرد، به رنگ و شكل او در می‌آيد و از رفتارهای او تبعيّت می‌كند. معمولاً همه این تجربه را دارند که وقتی یک معلّم، یک استاد یا یک سخنران، مورد علاقه و محبّت انسان قرار می‌گیرد، بدون اينكه شخص خودش متوجّه شود، كم‌كم تكيه كلام‌های او در گفتارش ظاهر می‌شود؛ لحن صحبت او و سبک استدلال‌های او شبيه كسی می‌شود كه به او علاقه‌مند شده است. اينكه عرفا می‌گويند عشق اكسير اعظم است، از همين‌جاست. وقتی شخص، عاشق يک انسان كامل شود، اين عشق، مثل اكسير و كيميا به مس وجود او می‌خورد و او را كامل می‌كند؛ يعنی او را به رنگ آن انسان كامل در می‌آورد. خدا بسياری از مقاصدش را بدون كلام گفته است. این حدیث، هم از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و هم از حضرت‌ زهرا سلام‌الله‌عليها نقل شده است که فرمودند: فِعْلُهُ قَوْل‏: كارهای خدا، حرف‌های خداست؛ يعنی خدا با كارش با انسان حرف می‌زند. همه‌ی كارهايی كه در زندگی، خدا با ما می‌كند، از طریق آنها با ما حرف می‌زند. اگر دلی را رنجاندی، كسی دلت را می‌رنجاند؛ اگر حقّی را پايمال كردی، كسی حقّت را پايمال می‌كند؛ دلی را شاد كردی، جای دیگر می‌بينی يكی از مشكلاتت حل شده است. كَما تَدِينُ تُدان‏ به هر شیوه رفتار كنی، به همان شیوه با تو رفتار خواهد شد. خدا با همین شیوه با تو حرف می‌زند. همه‌ی ذرّات عالم، فعل الهی هستند و فِعلُهُ قَولٌ. همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت می‌آموزد و حقايق را به ما می‌فهماند و ما را رشد می‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. حاج‌ آقای دولابی رحمة‌ الله‌ عليه می‌فرمودند: لقمان حكيم که از دنيا رفت، جنازه‌اش را شستند و آماده بود که برایش نماز ميّت بخوانند و دفنش كنند. دو نفر از شاگردانش در آنجا با هم قدم می‌زدند. يكی از آنها به ديگری گفت: لقمان در زمان حیاتش به ما موعظه‌های ارزشمندی كرد؛ ولی موعظه‌ای كه الآن می‌كند، هرگز نكرده بود. لقمان فراوان به ما می‌گفت در برابر اراده‌ی خدا تسليم و پذیرا باشيد؛ امّا الآن كه جنازه‌اش روی زمين است، ببين چگونه تسليم است! هيچ خودنمايی، سليقه و نظريّه‌ای ندارد. زمان حیاتش با حرف‌هايش به ما درس می‌داد و الآن با عمل به ما درس می‌دهد. حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندی و امثال آن در پی ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ی بروز مخالفت وجود دارد. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
post 11.1.mp3
3.32M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۷) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ۱ امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت می‌آموزد و حقايق را به ما می‌فهماند و ما را رشد می‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندی و امثال آن در پی ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ی بروز مخالفت وجود دارد. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel