🏴 رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال
▫️این فرزند پاک از سلالهی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی.
⚪️ مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام:
▪️یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمدهام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند:
▫️«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام»
▫️اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است.
▪️در زیارتنامهای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار میخوانید، هم این جمله را میبینید:
▫️«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى»
▫️سلام بر کسی که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد.
▪️عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است.
▪️امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان میدهد.
▪️آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت میکرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی میکرد.
▪️بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی میکرده است.
▪️امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است.
▪️امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همینطور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلالههای امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم.
« استاد مهدی طیّب »
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel
zendegi-va-shakhsiate-Hazrat-Abdolazim-Hasani-86-01-29.mp3
8.43M
💎 زندگی و شخصیّت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام
▪️شخصیّت برجستۀ علمی و از محدّثان بزرگ جهان تشیّع که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی علیهالسّلام میرسد...
۸۶/۰۱/۲۹
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٠ امام كاظم عليه السّلام فرمودند: بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش ا
💠#حديث ١٢٠١
حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: شيعيان ما كسانیاند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مىكنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مىنمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مىروند. چون خشمگين شوند، ظلم نمىكنند و چون راضى شوند، زياده روى نمىكنند، براى همسايگانشان مايه بركتاند و نسبت به هم نشينان خود در صلح و آرامشاند.
🔅شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا.
كافى(ط-الاسلامیه) ج ٢، ص ٢٣٦ و ٢٣٧، ح ٢٤
@ahlevela_channel
☀️ در سیر الی اللّه عجله کردن و تقلاّ و فشار آوردن نه تنها نتیجهای ندارد، بلکه راه را مسدود میکند. آنچه راه را باز و نزدیک میکند ادب و تواضع است. از خدا و اولیای خدا با زور نمیتوان چیزی گرفت. به خانهی خدا و اهل بیت علیهم السّلام با ادب و افتادگی میتوان راه پیدا کرد، همچنان که سلمان راه یافت. این عمر بود که خواست با فشار و زور و شکستن در، وارد خانهی اهل بیت علیهم السّلام شود. در محضر اولیای خدا هم ادب و انتظار را پیشه کنید تا بتوانید از آنها بهره ببرید. با شتابزدگی و زور و اصرار موجب محرومیت خود نشوید.
☀️ مقصد که در نظر قاصد بزرگ و ارزشمند شود، راه نزدیک میشود، تا جایی که مقصد در دل قاصد جا میکند و نزد قاصد حاضر میشود.
☀️ هر قدر انسان فهمش بالاتر رود و بفهمد که مقصد چقدر شریف و عزیز است، پیمودن راه برای او آسانتر میشود و موانع و سختیها و دوری راه به نظرش نمیآید. وقتی مقصد شریف و بزرگ است، بین راه هر طوری شد، میارزد و هر چه بدهی، ارزش دارد.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دنیا، برزخ و قیامت در سیر باطنی انسان
⭐️ برزخ دورانی است که یک شب خدا را میبینی و صابر و راضی و خشنود و شاکر و مطمئن هستی و یک شب خدا را نمیبینی و نگران و مضطرب و محزون و غصّهداری و جزع و فزع میکنی. وقتی گرفتار میشوی، هیچ روزنهی خیری در تو نیست، چون اگر بود، غصّهدار نمیشدی و وقتی خوشحال میشوی، هیچ روزنهی شرّی در تو نیست. همین که حالتت عوض میشود، نشان میدهد داری برزخت را طی میکنی و انشاءالله عنقریب برزخت تمام میشود و از قیامت سر در میآوری.
🎤 استاد مهدی طیّب
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠١ حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: شيعيان ما كسانیاند كه در راه ولايت ما بذل و
💠#حديث ١٢٠٢
امام صادق عليه السّلام فرمودند: عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد، در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین باشد برتر است.
🔅اِنَّ العَملَ القَلیلَ الدّائمَ عَلَی الیَقینِ اَفضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الکثیرِ عَلی غَیرِ یَقینٍ.
وسائل الشیعه، ج ١٥، ص ٢٠٢
@ahlevela_channel
☀️ خواب و مکاشفه و مشاهده، هم خوب دارد و هم بد، گاهی هست و گاهی هم نیست؛ امّا معاینه همهاش خوب است و همیشگی و دائمی است، چون مال دل و جان و جانان است. در معاینه، صاحبخانه آمده و در دل ساکن شده است.
☀️ مکاشفه و مشاهده گاهی هست، گاهی نیست؛ گاهی قشنگ است، گاهی زشت است. امّا معاینه همیشگی است و تماماً قشنگ است. معاینه عینالیقین است. در حدیث اولواالالباب، حضرت صادق علیه السّلام فرمود: عَایَنَ رَبَّهُ فِی قَلبِهِ: پروردگارش را در دل خویش بالمعاینه دید. وقتی شخص به معاینه برسد، خدا وارد قلبش میشود و دیگر از آن بیرون نمیرود. حقّالیقین بالاتر است و مخصوص انبیای مرسل است.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
22.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مشاهده، شهادت، شهود
⭐️ از نظر قضائی، شهادت کسی پذیرفته است که شخصاً مشاهده کرده باشد. اگر کسی بگوید من شنیدم که فردی فلان کار را انجام داد، شهادتش را نمیپذیرند. حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصلهی بین حقّ و باطل چهار انگشت است، یعنی فاصلهی بین چشم و گوش؛ بین دیدم و شنیدم. در شهادتهایی هم که در اذان و اقامه و تشهّد نماز میدهیم، شهادتی ارزش دارد که مبتنی بر مشاهده و دیدن باشد.
🎤 استاد مهدی طیّب
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٢ امام صادق عليه السّلام فرمودند: عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد، در نزد خداوند ا
💠#حديث ١٢٠٣
حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نيّت مؤمن بهتر از عمل او، و نيّت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيّت خود عمل میكند.
🔅نيَّةُ الْمُؤمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نيَّةُ الْكافِرِ شَرُّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نيَّتِهِ.
كافى(ط-الاسلامیه)، ج ٢، ص ٨٤
@ahlevela_channel
☀️ بعضیها سالک مجذوبند، یعنی با عبادت و کارهای خیر و... کاری میکنند که جذبهی الهی به آنها میخورد: فَمَن کانَ یَرجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلیَعمَل عَمَلاً صَالِحاً: پس کسی که خواهان دیدار پروردگارش میباشد، باید عمل شایسته انجام دهد.
☀️ امّا بعضی مجذوب سالکند، یعنی اوّل جذبهی الهی به آنها خورده و آن جذبه آنها را به راه انداخته است. این دسته کلاسشان بالاتر است، زیرا هر کاری میکنند، از روی میل و رغبت است. آنها فاعل هستند؛ امّا بدون تحریک و تحریض، همچنان که خداوند از شدّت غنا و عزّت، فاعل بدون تحریک است.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
salekemajzoob--majzoobesalek.mp3
2.18M
💎 تفاوت سالکِ مَجذوب و مَجذوبِ سالک
ای خوش آن جَذبه که ناگاه رسد
ناگهان بر دل آگاه رسد
▫️ کار از جذبه بر میآید، اما باید با سلوک و ...، زمینۀ دریافتِ جَذبه را فراهم کرد...
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٣ حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نيّت مؤمن بهتر از عمل او، و نيّت كافر بد
💠#حديث ١٢٠٤
حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس خدای عزّوجلّ را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن و قرآن خواندنش اندك باشد.
🔅مَن أَطاعَ اللّه عَزَّوَجَلَّ فَقَد ذَكَرَ اللّه وَإِن قَلَّت صَلاتُهُ وَصيامُهُ وَتِلاوَتُهُ لِلقُرآنِ.
بحارالانوار، ج ٧٧، ص ٨٦
@ahlevela_channel
☀️ فرد سادهای اطاقی ساخت و به نجّار مراجعه کرد و گفت: برای اطاقم دری بساز. نجّار گفت: باید اندازهی در را بگیری و بیاوری تا برایت در بسازم. فرد ساده رفت و با دو دستش فاصلهی چهارچوب در را اندازه گرفت و در حالی که دستهایش را به اندازهی چهارچوب از هم باز گرفته بود، در کوچه به راه افتاد و به مردم میگفت: به من تنه نزنید که اندازه و قوارهام به هم میخورد.
☀️ بعضی از افراد ساده برای راه خدا هم قواره و اندازهای مشخص کردهاند و فکر میکنند خدا فقط در قالب آن قواره میتواند افراد را به کمال و مقصد برساند و دائماً هم مواظبند که قوارهشان به هم نخورد، در حالی که راه خدا محدود به هیچ قوارهای نیست.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
clip-sajdeh.mp3
1.23M
💎 سجده به مثابه یک عبادت مستقل
🔅 در شبانه روز بهخصوص در دل شب حداقل یک سجدۀ طولانی داشته باشید.
🔅 هرگاه در سیر و سلوک دچار قبضهای روحی شدید، از سجده بهره ببرید.
▫️استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٤ حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس خدای عزّوجلّ را اطاعت كند خدا را ي
💠#حديث ١٢٠٥
امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر دردی دوا و درمانی دارد. داروی گناه، طلب آمرزش و استغفار کردن است.
🔅لِكُلِّ داءٍ دَواءٌ وَ دَواءُ الذَّنبِ اَلاِستِغفارُ.
ثواب الاعمال، ص ٣٦٥
@ahlevela_channel
☀️ شیعه در سیرش، دو روزش یکسان نیست و درجا نمیزند. حتّی اگر توی چاله هم بیفتد، نشانهی راه رفتن اوست و الاّ اگر حرکت نمیکرد که در چاله نمیافتاد. این به چاله افتادن هم لازمهی سیر اوست.
☀️ اگر جلو نرفتی، بدان در موقف هستی و خدا میداند این موقفها چقدر برای سالک مفید است. باید صبر کنی تا از آن رد شوی. استغفار کن تا از آن بگذری. امّا اگر داری میروی، صلوات بفرست.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 جهان در آستانهی ظهور و ضرورت كسب آمادگی - بخش نهم
▪️از دیدگاه عرفانی عالم بیرون و عالم درون دو نسخهی مطابق هم هستند و هر آنچه در عالم بیرون است، مطابقش در عالم درون هم وجود دارد. لذا در سیر باطنی نیز مشابه آنچه در مورد شرایط پیش از ظهور گفتیم وجود دارد.
▫️هوی و هوسها، تخیّلات، تردیدها و جلوههای مختلف نفس در درون انسان، قبل از ظهور باطنی گردوغبار برپا میکنند.
▪️سالک که زندگی آرامی داشت و به عبادت، کار و مطالعهاش میپرداخت، زندگیش ناگهان بههم میریزد. شرایط زندگی خانوادگیش آشفته میشود؛ در محلّ کار با مشکل روبهرو میشود؛ گاهی اوقات فقر میآيد؛ گاه تهمتی به او میزنند؛ گاهی آزار و اذیّتش میکنند و ... . علاوه بر این از درون نیز تردیدها، وسوسههای نفس، تمنّیّات و خطورات آزاردهنده و امثال اینها او را مورد هجوم قرار میدهند.
▫️در اینجاست که سالک نباید روحیّهی خود را ببازد و باید بداند که این همان گرد و غبار زیر پای فارسالحجازی است که سالهای سال در سیر باطنی خود در انتظار ظهور او بوده است.
▪️بايد پایمردی را حفظ کرد و صابر بود و عرصه را خالی نکرد و مأیوس نشد. در این صورت در آیندهاي بسیار نزدیک ورق برخواهد گشت و در جهان درون دولت مهدوی حاکم خواهد شد. ولیّ خدا بر وجود انسان حاکم میشود و در باطن همهی قوای درونی او تحت تصرّف و ولایت ولیّالله قرار میگیرد.
▫️لذا اگر در مسیر سلوک گرد و غباری در درون برخاست، سالک نباید خود را ببازد. بههمریختگی و آشفتگی درون، آخرین زور نفس امّاره است كه قبل از مرگ میزند.
▪️افرادی هم که زمان مرگشان فرا میرسد، اغلب اینگونهاند. محتضری که ساعتها بیهوش بوده است، اغلب در دقایق یا ساعات قبل از مرگش ناگهان حالت هوشیاری پیدا میکند و چشمهایش را کاملاً باز میکند و سخن میگوید و همهی اطرافیان او به گمان اینکه حال او بهتر شده، خوشحال میشوند؛ امّا این آخرین نمود حیات در اوست که درحال خودنمایی است.
▫️نفس انسان نیز اینگونه است و قبل آنکه از پا درآید، در درون انسان جولان فوقالعادهای از خود بروز میدهد و او را آشفته میکند و اگر کسی خبر نداشته باشد، مأیوس میشود و احساس میکند سیر و سلوک و تهذیب نفس او همه به باد رفته است.
▪️امّا کسی که خبر داشته باشد این گردوغبار مقدّمهی ظهور باطنی اوست، درمییابد که جای یأس و ناامیدی نیست.
ادامه دارد....
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٥ امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر دردی دوا و درمانی دارد. داروی گناه، طلب آمرزش و استغف
💠#حديث ١٢٠٦
امام صادق عليه السّلام فرمودند: سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش.
🔅ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ.
تحف العقول، ص ٣١٦
@ahlevela_channel
☀️ حدیث اولوا الالباب راه میانبُر است. بشر چقدر عبادت خدا کند تا به محبّت خدا برسد؟
☀️ این حدیث میگوید عبد تا فکر کرد، دارای محبّت خدا شد. وقتی هم دارای محبّت خدا شد، کارش روی غلتک افتاد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی کرد.
☀️ راه اولوا الالباب شدن را قرآن بیان فرموده است:
فَبَشِّر عِبَادِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اََحسَنَهُ، اُولئِکَ الّذینَ هَدیهُم اللهُ وَ اُولَئِکَ هُم اُولُوا الاَلبَابِ.
یعنی ای حبیب من، به آن بندگان من که به قول گوش میدهند (مقصود از قول، حرفهای خوب است) و بهترین و قشنگترین آنها را انتخاب و قبول و پیروی میکنند، بشارت بده که آنها همان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها همان اولوا الالبابند. از این راه، عقل انسان بزرگ میشود و اولوا الالباب میگردد و آنوقت به حدیث اولوا الالباب عمل میکند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 صبر
یکى از روحیّات دیگر که در پى ثبات در توحید و نیل به مرتبهى اطمینان و یقین در سالک پدید مىآید، صبر است.
در برخوردارى از ایمان و طى مراحل سلوک، صبر نقش کلیدى دارد. امام سجّاد علیه السّلام مىفرمایند: اَلصَّبرُ مِنَ الایمانِ بِمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ وَ لا ایمانَ لِمَن لا صَبرَ لَهُ: صبر در رابطه با ایمان به منزلهى سر در رابطه با پیکر است و کسى که صبر ندارد، ایمان ندارد.
💎 تعریف صبر
صبر یعنى با وجود احساس تلخى و کراهت از امرى در درون خویش، به خاطر نتایج و ثمرات مثبت و مطلوبى که دارد، از آن اظهار شکایت و اعتراض ننمودن و جزع و بىتابى نکردن. بنا به ضرب المثل مشهور، «صبر تلخ است و لکن برِ شیرین دارد.»
با توجّه به اینکه صبر بر آنچه خدا مىکند و آنچه فرمان مىدهد، از مقامات متوسّطین است، کاربرد واژهى صبر درمورد پیامبر اکرم و ائمّهى اطهار علیهم السّلام، به احتمال قوى به معناى صبر بر فراق محبوب ازلى و صبر عَنِ الله است.
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۱
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٦ امام صادق عليه السّلام فرمودند: سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش.
💠#حديث ١٢٠٧
حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند:
در روى زمين چيزى نزد خداوند سبحان گرامیتر از نفْسى كه مطيعِ فرمان او باشد، وجود ندارد.
🔅 لَيسَ على وَجهِ الأرضِ أكرَمُ علَى اللّه ِ سبحانَهُ مِن النَّفسِ المُطيعَةِ لِأمرِهِ.
غررالحكم، ح ٧٥٣٠
@ahlevela_channel
☀️ در سیر به سوی خدا هر یک از اشخاص از نفس خود یک جادهی شخصی دارد که از جنس نور است و مثل طنابی است که به وسیلهی آن بالا و پایین میرود. در این مرحله راهها به تعداد نفوس خلایق متعدّد است.
☀️ ولی وقتی شخص از مرحلهی نفس عبور کند، به شاهراهی میرسد که همهی راههای نفسهای اشخاص به آن منتهی میشود. شاهراه همان صراط مستقیم است و یکی بیشتر نیست. این شاهراه به مقصد ختم میشود؛ یعنی توحید.
☀️ امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: منم صراط مستقیم. پس به وادی توحید جز از طریق شاهراه ولایت نمیتوان رسید.
☀️ لذا همهی عارفان تمامی فرق و مذاهب که از نفس عبور کردهاند، گرچه به عللی تقیّه کرده و ابراز ننموده باشند، علی علیه السّلام را ملاقات و قبول کردهاند.
☀️ همهی کسانی که از بیت نفس خود خارج شده و به شاهراه رسیدهاند، با هم یگانهاند و اختلافی ندارند. اختلاف مال کسانی است که هنوز از نفس عبور نکردهاند. البته کسانی که در شاهراهند، برخی در پایان راهند و به مقصد رسیدهاند، برخی در میانهی راه و برخی در ابتدای راهند، ولی با هم اختلاف و نزاع ندارند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 مراتب صبر
برای صبر ده مرتبه میتوان برشمرد که چهار مرتبهی آن در آستانهی سلوک مصداق دارد و شش مرتبهی دیگر، مخصوص عارفان در مراحل بعدی سلوک است.
💎 مراتب چهارگانهی صبر مبتدیان عبارت است از :
۱- صبر در ترک معصیت، هوای نفس و لذتها و شهوتهای جسمانی و نفسانی
۲- صبر در انجام طاعت و تحمّل دشواری تزکیه
۳- صبر در مصائب، شدائد، ناملایمات و محرومیّتها
۴- صبر در نعمت و راحت
💎 مراتب ششگانهی صبر عارفان عبارت است از :
۱- صبر لِله
۲- صبر بِالله
۳- صبر عَلَی الله
۴- صبر فِی الله
۵- صبر مَعَ الله
۶- صبر عَنِ الله
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر -۲
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٧ حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: در روى زمين چيزى نزد خداوند سبحان گرامیتر
💠#حديث ١٢٠٨
امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند بندگان را در روز قیامت به اندازهی عقل و خردی که در دنیا به آنها عطا کرده دقت در حسابرسی آنان مینماید.
🔅انّما یُداقُّ اللهُ العبادَ فی الحِسابِ یَومَ القیامَةِ عَلی قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ فی الدُّنیا.
بحارالانوار، ج ٧، ص ٢٦٧
@ahlevela_channel
☀️ معاد همان مبدأ است؛ سَر بِنِه آنجا که باده خوردهای
☀️ قرآن از زبان حضرت عیسی علیه السّلام میفرماید: اَلسَّلامُ عَلَیَّ یَومَ وُلِدتُ وَ یَومَ اَمُوتُ وَ یَومَ اُبعَثَ حَیّاً: سلام بر من روزی که متولد شدم و روزی که میمیرم و روزی که زنده برانگیخته میشوم. این خطّ سیر همه است. عیسی علیه السّلام فرمود در هر سه روز من تسلیم خداوند هستم.
☀️ همهی عُمر ما، مِنَ اللهِ، اِلَی اللهِ، سه روز است. یک روز به دنیا رفتم، یک روز آنجا ماندم، یک روز هم به جای اوّل بازگشتم. برای ملاقات امام و خدا این سه روز لازم است. یکی تولّد از مادر است که برای ما انجام شده است، دوتای دیگر لازم است که پیامبر ما آن را به کسانی که به او ایمان آوردند، تعلیم داد؛ یکی لا اِلهَ که موت است و مال دنیا است و دیگری اِلاَّ اللهُ که حیات است و مال آخرت است. خودت نگاه کن و ببین کجای راهی؟ به موت رسیدهای؟ چقدر از لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ را تصدیق کردهای و طی نمودهای؟
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 آثار و پیامدهاى صبر - بخش اوّل
(مراتب صبر مبتدیان)
نفس با صبر پیشه کردن، به تدریج به آنچه خلاف میلش است عادت مىکند و بدین وسیله ترقّى مىکند. این امر در هر مرتبه از صبر به نحوى واقع مىشود.
▪️۱- مبتلا بودن به معاصى و غوطهورى در لذّتها و شهوتهاى نفسانى، انسان را از نیل به مدارج کمال باز مىدارد، از نیل به مقصود محروم مىکند و او را به انحطاط و تنزّل به حیات حیوانى دچار مىسازد. مقاومت در برابر وساوس شیطانى و تمنّیات نفسانى و باز داشتن خویش از آلوده شدن به معاصى و لذّتجویىهاى حیوانى، انسان را از معرض خطر محرومیّت از کمال و مبتلا شدن به انحطاط حفظ مىکند. این صبر همچون مرهمى است که بر روى دُمَل چرکینى قرار مىدهند تا آن دُمَل برسد و آمادهى تخلیه شود. صبر در برابر معاصى منشأ تقواى نفس است.
▪️۲- انجام طاعات و عبادات و پرداختن به تزکیهى خویش، شرط نیل به مدارج کمال است. سالک قبل از انجام طاعت و عبادت و پرداختن به تزکیه، باید دشوارى خالص ساختن نیّت خویش را متحمّل شود. در هنگام انجام عمل نیز باید بر راحتطلبى و تنبلى خود فائق آید و خود را به تحمّل سختى اداى عمل وادار کند. پس از انجام آن نیز مىبایست دشوارى ممانعت نفس از مبتلا شدن به عُجب و خودپسندى، کبر و غرور، فخر و مباهات، و ریا و خودنمایى را پذیرا شود. این صبر همانند دارویى است که روى دُمَل چرکین رسیده و آمادهى تخلیه قرار مىدهند تا چرک آن را بیرون بکشد. صبر در طاعت و عبادت منشأ انس با حضرت حق است.
▪️۳- در جریان زندگى اشخاص، خداوند، چه به دست انسانهاى دیگر و چه از طریق عوامل طبیعى و ماوراء طبیعى، مصائب، شدائد، محرومیّتها و ناملایماتى براى آنها پیش مىآورد.
امام صادق علیه السّلام مىفرمایند:
ما اَفلَتَ المُؤمِنُ مِن واحِدَةٍ مِن ثَلاثٍ وَ لَرُبَّمَا اجتَمَعَتِ الثَّلاثُ عَلَیهِ. اِمّا اَن یَکونَ مَعَهُ فِى الدّارِ مَن یُغِلقُ عَلَیهِ البابَ یُؤذیهِ، اَو جارٌ یُؤذیهِ، اَو شىءٌ فى طَریقِهِ وَ حَوائِجِهِ یُؤذیهِ. وَ لَو اَنَّ مُؤمِناً عَلى قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ شَیطاناً یُؤذیهِ وَ یَجعَلُ اللهُ لَهُ مِن ایمانِهِ اُنساً لا یَستَوحِشُ مَعَهُ اِلى اَحَدٍ
مؤمن نمىتواند خود را از یکى از سه چیز برهاند و گاهى هر سه براى او جمع مىشود. یا شخصى با او در خانه است که در بر او مىبندد و آزارش مىکند، یا همسایهاى اذیّتش مىکند و یا چیزى در راهش و در مسیر نیازمندىهایش او را اذیّت مىکند. و اگر مؤمنى بر سر کوهى باشد، خداى عزّوجلّ شیطانى را برمىانگیزد تا او را اذیّت کند. و خدا از ایمانش براى او مونسى قرار مىدهد که از وحشت به کسى پناه نبرد.
از آنجا که هیچ حادثه و رخدادى در عالم واقع نمىشود مگر اینکه کار خداست و از خداى حکیم هم کار عبث و بیهوده سر نمىزند، لذا مصائب و بلایایى که خداوند در زندگى انسانها بهوجود مىآورد، حکمتهایى دارند.
حکمت گرفتارىهایى که خداوند بر سر راه زندگى اشخاص قرار مىدهد، به تناسب ویژگىهاى افراد، متفاوت است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مىفرمایند:
اِنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلمُؤمِنِ امتِحانٌ وَ لِلاَنبیاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلاَولیاءِ کَرامَةٌ
بلا و گرفتارى براى ظالم، به خاطر تنبیه و تأدیب اوست و براى مؤمن، بهمنظور امتحان کردن اوست و براى پیامبران، مایهى بالا رفتن درجات کمال آنهاست و براى اولیا، موجب بزرگى و کرامت آنان است.
[ مصائب، شدائد، محرومیّتها و گرفتارىهایى که خداوند به اقتضاى ربوبیّت خویش، در زندگى شخص مؤمن بهوجود مىآورد، حکمتهاى فراوانى دارد که در بخش برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن به پارهاى از آنها اشاره خواهیم کرد.]
▪️۴- دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش مىآید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطهور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و هدر ندادن عمر در لذّتجویىهاى مادّى و نیز کنترل خود از طغیان و سرکشى در اثر احساس بىنیازى، برخوردارى و توانمندى، مستلزم تحمّل دشوارىهایى است که چهارمین مرتبهى صبر را تشکیل مىدهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبهى دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۳
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ١٢٠٨ امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند بندگان را در روز قیامت به اندازهی عقل و خر
💠#حديث ١٢٠٩
امام جواد عليه السّلام فرمودند: با سه خصلت، محبّت (ديگران) به دست مى آيد: انصاف در معاشرت، همدردى (با ديگران) در سختى ها، و بازگشت به قلبى پاك.
🔅ثَلاثُ خِصالٍ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّةَ: اَلنصافُ فِى المُعاشَرَةِ و َالمُواساةُ فِى الشِّدَّةِ وَ الاِنطِواعِ وَ الرُّجوعُ إِلى قَلبٍ سَليم.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ٨٢
@ahlevela_channel
☀️ متن حدیث اولوالالباب که قسمتی از یک فرمایش طولانی حضرت صادق علیه السّلام است چنین است:
إنَّ اُولِی الاَلبابِ الذّّینَ:
عَمِلُوا بِالفِکرَةِ حَتّی وَرِثُوا مِنهُ حُبَّ اللهِ
فَإنَّ حُبَّ اللهِ اِذَا وَرِثَهُ القَلبُ وَ استَضاءَ بِهِ أَسرَعَ اِلَیهِ اللُّطفُ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ اللُّطفِ صَارَ مِن أَهلِ الفَوائِدِ
فَإذَا صَارَ مِن أهلِ الفَوائِدِ تَکَلَّمَ بِالحِکمَةِ فَصَارَ صَاحِبَ فِطنَةٍ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ فِی القُدرَةِ
فَإذَا عَمِلَ فِی القُدرَةِ عَرَفَ الاَطباقَ السَّبعَةِ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ صَارَ یَتَقَلَّبُ فِی فِکرِهِ (ذِکرِهِ) بِلُطفٍ وَ حِکمَةٍ وَ بَیانٍ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ جَعَلَ شَهوَتَهُ وَ محَبَّتَهُ فى خَالِقِهِ
فَإذَا فَعَلَ ذَلِکَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الکُبری فَعَایَنَ رَبَّهُ فِی قَلبِهِ
وَ وَرِثَ الحِکمَةَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الحُکَمَاءُ
وَ وَرِثَ العِلمَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ العُلَمَاءُ
وَ وَرِثَ الصِّدقَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الصِّدّیقُونَ
اِنَّ الحُکَماءَ وَرِثُوا الحِکمَةَ بِالصَّمتِ
وَ اِنَّ العُلَماءَ وَرِثُوا العِلمَ بِالطَّلَبِ
وَ اِنَّ الصِّدّیقینَ وَرِثُوا الصِّدقَ بِالخُشُوعِ وَ طُولِ العِبَادَةِ
فَمَن اَخَذَ بِهَذِهِ السّیرَةِ اِمّا أن یسفلَ وَ اِمّا أن یرفعَ
وَ اَکثَرُهُم الذَّی یَسفَلُ وَ لا یَرفعُ، اِذ لَم یَرعَ حَقَّ اللهِ وَ لَم یَعمَل بِمَا اُمِرَ بِهِ
فَهَذِهِ صِفَةُ مَن لَم یَعرِفِ اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ لَم یُحِبَّهُ حَقَّ مَحَبَّتِهِ
فَلا یغُرَّنَّکَ صَلاتُهُم وَ صِیامُهُم وَ رِوایاتُهُم وَ عُلُومُهُم فَاِنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ.
هرآینه صاحبان خردهای ناب (اولیالالباب) کسانی هستند که:
به تفکر پرداختند تا آن که محبّت خدا را از آن به ارث بردند،
هرآینه هنگامی که قلب محبّت الهی را به ارث برد و بدان روشنایی یابد، لطف به سرعت به آن روی میآورد.
پس هنگامی که در مقام لطف منزل گرفت، از اهل فایدهها میگردد.
پس هنگامی که از اهل فواید شد، به حکمت سخن میگوید؛ در نتیجه صاحب تیزفهمی و فطانت میگردد.
پس هنگامی که در مقام فطانت منزل گرفت، در قدرت عمل مینماید.
پس هنگامی که در قدرت عمل نمود، مراتب و طبقات هفتگانه را میشناسد.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، فکرش (ذکرش) به لطف و حکمت و بیان دگرگون میشود.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، شهوت و محبّتش را در آفریدگارش قرار میدهد.
پس هنگامی که این کار را کرد، در مقام بزرگ منزل میگیرد؛ در نتیجه پروردگارش را در قلب بالعیان مشاهده میکند؛
و حکمت را به طریقی جز آنچه حکما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و علم را به طریقی جز آنچه علما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و صدق را به طریقی جز آنچه صدیقان به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
هرآینه حکما حکمت را از راه سکوت اختیار کردن به ارث بردند؛
و هرآینه عالمان علم را از راه طلب و تحصیل به ارث بردند؛
و هرآینه صدّیقان صدق را از راه خشوع و عبادت طولانی به ارث بردند؛
هر کس این روشها را در پیش گیرد، یا به سفلی و پستی میگراید یا به رفعت و بلندی دست مییابد؛ و اکثراً به پستی میگرایند و به بلندی دست نمییابند، زیرا حقّ خداوند را مراعات نمیکنند و به آنچه بدان امر کرده است، عمل نمینمایند؛ و این صفت کسی است که خدا را بدانگونه که سزاوار است، نمیشناسد و آنچنان که شایسته است، دوست نمیدارد؛ بنابراین نمازها و روزهها و روایتها و علمهای آنان تو را نفریبد که همانا آنان خرانی گریزندهاند.
[با توجه به این حدیث شریف، دوست اهل بیت علیهم السّلام اگر به خوبیهایی که خداوند از آغاز عمرش به او کرده است، فکر کند (عَلَی العَاقِلِ اَن یکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ... وَ سَاعَةٌ یتَفَکَّرُ فِی مَاصَنَعَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیهِ: بر شخص عاقل واجب است در هر روز زمانهایی برای اموری اختصاص دهد و زمانی که فکر کند درباره آنچه خدای عزّوجل نسبت به او کرده است. التَّفَکُّرُ فِی آلاءِ اللهِ نِعمَ العِبَادَةِ: تفکر کردن در نعمتها و الطاف الهی چه نیکو عبادتی است)، پی میبرد که از قبل از اینکه از رحم مادر متولّد شود تاکنون، خدا بی آن که به او نیازی داشته و یا از خوبی کردنهایش در پی غرضی برای خویش باشد، یا حتّی منّتی بر بندهاش نهاده باشد، از لطف و احسان و اعطاء نعمت و مدارا و ستر و غفران، به او چهها کرده است و میبیند اگر شخص دیگری یکی از این لطف و احسانهای بیشمار را در حقّ او میکرد، یک دل نه، صد دل عاشق آن شخص میشد و محبتش را در دل میگرفت. در نتیجه این تفکر محبّت به خدا را نصیب او میسازد و از این طریق طی منازل کمال را همانگونه که در حدیث ذکر شده است، آغاز میکند]
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_chann
💠 آثار و پیامدهاى صبر - بخش دوّم
(مراتب صبر عارفان)
▪️۵- انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب خودى خود است، تمام حرکات و سکنات و مناسک و عباداتش براى خودش است. حق تعالى و توحید و اطاعت او را هم براى خودش مىخواهد.
شخص تا از بیت نفس خود خارج نشده و از انانیّت بیرون نرفته است، سفرش به سوى خدا آغاز نشده و سالک نیست و مانند کسى است که در داخل شهرى، از این سو به آن سو مىرود. به چنین کسى مسافر گفته نمىشود. تحمّل سختى خروج از بیت نفس و بیرون آمدن از خود و خواستهها و آرزوهاى خود و آغاز مهاجرت الى الله، «صبر ِللهِ» نام دارد. شخص با موفّقیّت در این امر، دیگر هرچه بکند براى حقّ است نه براى خودش.
▪️۶- پس از خروج از نفسانیّت و انانیّت و آغاز هجرت الى الله، تمام حرکات و سکنات سالک به حول و قوّه الهى است و خودش در آن دخالت و نقشى ندارد. در این مرتبه سالک به شهود باطنى، بالعیان مشاهده مىکند که صبرش، همانند همهى چیزهاى دیگرش، بِالله است و خودش در آن نقشى ندارد. سالک در این مرتبه، به «صبر بِالله» نایل شده است.
▪️۷- وقتى صبر بِالله در وجود سالک استقرار و ثبات یافت و سالک در وجود خود و در همهى عالَم، متصرّف و فاعلى غیر از حق ندید، صبرش «صبر عَلَى الله» است. چنین سالکى تمام بلیّات و مصائب را جلوههاى اسماء و صفات خدا مىبیند و همانطور که قبلاً بر بلیّات صبر مىکرد، اکنون بر خدا و شئون اسمائیّه یا ذاتیّهى او صبر مىکند.
▪️۸- پس از اینکه سالک اهل حضور شد و به مشاهدهى جمال اسمائى موفّق گشت، ثبات و پایداریش در آن مشاهدات و جَلَوات و حفظ دلش از استهلاک و اضمحلال، «صبر فِى الله» نام دارد.
▪️۹- پس از اینکه سالک از مشاهدهى اسمائى بیرون رفت و به مشاهدهى ذاتى رسید، پایدارى و ثباتش در جلوات ذات، «صبر مَعَ الله» نامیده مىشود.
▪️۱۰- پس از اینکه سالک از محو و سُکر وصال، به صحو و هوشیارى بازگشت و به مملکت وجود خویش بازگردانده شد، در عین اشتیاق و حبّ شدید به جمال محبوب، براى اطاعت از محبوب، باید از جمال جمیل او محجوب باشد. تحمّل سختى این محجوبیّت و فراق، شدیدترین مرتبهى صبر است و «صبر عَنِ الله» نامیده مىشود.
در این مقام است که امیرالمؤمنین علیه السّلام به محضر حضرت حق عرضه مىدارند:
فَهَبنى یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ مَولاىَ وَ رَبّى صَبَرتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِکَ
اى معبود من، آقاى من، سرور من و پروردگار من! گیرم بر عذاب تو صبر کنم، چگونه بر فراق تو صبر نمایم؟!
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۴
@ahlevela_channel
💠 مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
استاد مهدی طیّب
۹۱/۰۶/۱۶
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel