4_532577005560968295.mp3
1.58M
💠 يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً
▪️کسی که ذکر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام را میشنود، بگوید:
◽️ يا لَيْتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً
▪️یعنی بگوید یا اباعبدالله! «ای کاش» من با شما بودم و به آن فوز عظیم شهادت در رکاب شما نائل میشدم؛ در اجر شهدای کربلا، شریک میشود.
▪️خیلی بزرگ است؛ اغراق هم نیست. این «ای کاش» را اگر از ته دل بگوید؛ با همۀ وجود بگوید؛ صادقانه بگوید، بگوید ای کاش یا اباعبدالله ....
@ahlevela_channel
🚩 از شب یازدهم محرّم سال ۶۱ هجری تا قیام حجّت خدا شام غریبان است.
«استاد مهدی طیّب»
🏴 با شهادت اباعبدالله الحسین علیه السّلام و اولاد و اصحاب بزرگوارش و با به آتش کشیده شدن خیمهها و آواره شدن آل الله در بیابانها، شام غریبانی آغاز شد که تمامی ندارد، مگر با ظهور حجّت خدا.
▪️مسلمانها دو جبهه شدند، به ظاهر سه گروه هستند، ولی در واقع، دو جبهه هستند.
▫️گروه اوّل عاشقان حقیقت هستند؛ اباعبدالله الحسین علیهالسّلام و خاندان و اصحاب صدیقش.
▫️گروه دوّم دنیاطلب صریح هستند؛ سپاهیان عمرسعد و شامیان و جبهۀ باطل.
▫️گروه سوّم کسانی هستند که از صحنۀ عاشورا فرار کردند و مشغول ذکر و عبادت و طواف کعبه شدند.
▪️اباعبدالله الحسین علیهالسّلام هشتم ذیالحجّه از مکّه خارج شدند، اما این گروه سوّم به جای همراهی با اباعبدالله، به سوی منا و عرفات و طواف کعبه رفتند تا اینکه واقعۀ کربلا و عاشورا اتفاق افتاد.
▪️به اسم عرفان و تصوّف و تقدّس و عبادت و دیانت و زهد و تقوا و ایمان، از صحنۀ رویارویی با جبهۀ باطل گریختند؛ اینها همان گروهی هستند که در زیارت عاشورا نفرین کرده و میگوییم:
▫️لعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ
▪️نفرین میکنیم کسانی را که سکوت کردند و با سکوتشان زمینه را مستعد کردند که چنین فاجعۀ عظیمی اتفاق بیافتد؛ لذا آنها هم به سپاهیان عمر سعد و شامیان ملحق هستند.
▪️پس در واقع دو جبهه است:
▫️یا حسینی هستی
▫️یا اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی.
▪️اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی، چه در مکّه مشغول طواف کعبه باشی و چه کنار یزید در میخانه مشغول شراب خواری باشی.
▪️این دو جبهه بعد از واقعۀ عاشورا استمرار دارد. حرامیان جبهۀ شام همواره خواهند بود و یاران اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، یاران ولیّ اعظم خدا، در این شام غریبان زندگی میکنند.
▪️لذا هر وقت مصائب، سختیها، ابتلائات، کاستیها و فشارها آمد، یک نگاه بیندازید ببینید ما کجا هستیم! آیا در شام غریبان میشود انتظار خوشی و رفاه و راحتی داشت؟
▪️بعد از فاجعۀ عاشورا تا قبل از اینکه منتقم خون اباعبدالله علیهالسّلام ظهور کند و انتقام خون جدّ بزرگوارش را بگیرد، آیا دیگر آب گوارایی از گلوی شیعه پایین میرود؟!
▪️لذا خیلی خلاف انتظار ما نباید باشد اگر دیدیم آواره شدیم، اگر ما را متهم کردند، به ما تهمت زدند، سیلی زدند، اگر حقوقمان را تضییع کردند و به تاراج بردند، اگر بر ما تاختند، توجّه داشته باشیم که شب شام غریبان است و خلاف این عجیب است.
▪️هر وقت سختیها آمد تا ما را از پا درآورد و بی تحمّلی و کلافگی نشان دهیم و جزع و فزع کنیم، یک نگاه بیاندازیم که کجاییم!
▪️در شام غریبان نمیشود توقع خوشی داشت، البته در جنبههای ظاهری؛ در جنبههای باطنی که شیرینترین شهدها در همین شام غریبان است. در جنبههای ظاهری و طبیعی، غارت و به آتش کشیده شدن خیمه هاست، کشیدن گوشواره از گوش کودکان است و ...
▪️لذا وقتی توجّه داشته باشیم که در شام غریبان هستیم، دیگر شرایط برایمان قابل تحمّل است و کلافگی نشان نمیدهیم.
▪️وقتی ولیّ اعظم خدا آنگونه به شهادت میرسد و سر مطهّرش از پیکر جدا میشود و اسبها را نعل تازه زدند و بر پیکر پاک حجّت خدا تاختند تا پیش فرماندۀ خود افتخار کنند که یک استخوان سالم بر پیکر اباعبدالله الحسین علیهالسّلام نگذاشتهاند، آیا ما میتوانیم در جنبههای ظاهری و طبیعی انتظار راحتی و شیرینی داشته باشیم؟!
▪️شام غریبان است، این شام سحر نخواهد شد، مگر با ظهور حجّت خدا و منتقم خون اباعبدالله علیهالسّلام. آنجاست که آغاز طلیعۀ صبح است و بسیار هم نزدیک است. قرآن فرمود:
▫️الَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
▫️آیا صبح نزدیک نیست؟
▪️در جنبۀ باطنی این بیان قرآن که آیا صبح نزدیک نیست، میخواهد یک تکانی به ما بدهد؛ شاید میخواهد بگوید خوب نگاه کن ببین آیا صبح نشده!
▪️در جنبۀ ظاهری و عمومی هم صبح نزدیک است. فرمود:
▫️إنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا
▪️اینست که هروقت سختیها فشار آورد، دعایمان این باشد:
▫️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️بحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
@ahlevela_channel
▪️متاب امشب ای مه، که این بـزمگـاه
نـــــــدارد دگـــــــر احتیاجی به مــاه
▫️ز هَـــــر سوی مــــه پارهای تابناک
درخشد چو خورشید بر روی خاک
▫️به هـر گـوشه شمعی بـر افــروخته
ز هـــــر شعلــــه پروانهها سوخته
▫️همــه جــرعه نوشان بــــــزم اَلَست
تهـــی کــرده پیمانه، اُفتــاده مست
▫️به پــایان رسانیده پیمــان خـویش
همه چشم پوشیده از جان خویش
▫️نه تنها ز جان بلکه از هــر چه هست
بـه جز دوست، یکباره شستند دست
▫️کنون شه در این بزم پر سوز و ساز
ســـرا پا بــــود گــــــرم راز و نیاز
▫️بــــه دامـــــان معشـــوق آویخــتـــه
گـــل و لالـــه بر مقـــــدمش ریخته
▫️زمیـــــــن را به ســرو گل آراستــــــه
به نحوی که معشوق خود خواسته
▫️دگــــر تا جهـــان است، بـــزمی چنین
نبیند بـــه خــــود آسمــــان و زمین
▫️متــاب امشب ایــن گونه، ای نور ماه
بر این جسم مجروح و عریان شاه
▫️فلــک شمــع خود را تو خاموش کن
جهان را در این غم سیه پوش کن
▫️بپـــوشـــان تـــو امشب رخ مـاه را
مگـــر ســـاربــــان گــم کند راه را
▫️مبـــــادا کــــــه از بهـــر انــگشتـــری
بــــه غمهـــا فــــزاید غــــم دیگری
@ahlevela_channel
4_5845818358099871264.mp3
4.91M
📆 شب و روز یازدهم محرّم
▪️فرستادن سر مطهّر اباعبدالله علیه السّلام به سمت کوفه و ماجرای تنور خانۀ خولی
▪️دفن جنازههای پلید لشگر عمر سعد
▪️وداع و حرکت کاروان اسرا از کنار قتلگاه ....
@ahlevela_channel
مَستان همه افتاده و ساقی نمانده
یک گل برای باغبان باقی نمانده
ساقی غریب و میکده میسوزد امشب
یک غنچه یاسِ گمشده میسوزد امشب
گل بوی زهرا میرسد از سوی مقتل
سوی بهشتم میبرد گل بوی مقتل
امشب چکیده روی رگهای بریده
گلهای اشک بانویی قامت خمیده
آتش گرفته دامن طفلی سه ساله
سوی شهیدان میرود با آه و ناله
در دست دژخیمی فِتاده گوشواره
خون میچکد از گوشهای پاره پاره
اینجا جوانی هاشمی شد اِرباً اِربا
اینجا به گوشِ دل رسیده آهِ صحرا
ذرّیه آل عبا از یــــــاد رفتـــــــه
خاکستر پروانهها بر باد رفته
اینجا کبوتر بچهها تک تک پریدند
اینجا سر یک جوجه را تشنه بریدند
اینجا جدا گشتم خدا از نور عِینَم
دیدم در اینجا دست و پا میزد حسینم
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٤۷ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: هر که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریهاش باش
💠#حديث ۳٢٤۸
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه مردی از من درخواست حاجتی کرد، در رفع حاجت و نیاز او شتاب میورزم؛ زیرا بیم آن میرود که کار از کار بگذرد و اقدام من در کمک به او دیگر به کارش نیاید.
🔅 اَنَّ الرَّجُلَ لَیَسْأَلُنی الْحاجه فَأُبادِرُ بِقَضائِها مَخافَه اَنْ یَسْتَغْنِیَ عَنْها فَلا یَجِدَ لَها مَوقِعاً إِذا جاءَتْهُ.
عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۷۹
@ahlevela_channel
۞ عصر عاشورا پس از به شهادت رسیدن تمامی اصحاب و خود اباعبدالله علیه السّلام و به آتش کشیده شدن و غارت خیمهها، در عالم حقیقت، مولایمان امام حسین علیه السّلام بلند شدند و سر مبارکشان را به بدن خود ملحق فرمودند. سپس سرهای یک یک اصحاب را نیز به بدنها ملحق نمودند و آنها پیرامون حضرت نشستند. آنگاه حضرت کف یکی از دستان خود را به صورت پیاله در آورده و از انگشتان دست دیگرشان آبی درون آن جاری ساختند و همهی اصحاب را سیراب نمودند. آنگاه مجلسی برپا شد که پیامبر خاتم و امیرمؤمنان و حضرت زهرا و امام مجتبی و همهی انبیا و اولیا علیهم السّلام در آن حضور داشتند و امام حسین علیه السّلام به شکرانهی موفّقیتی که خداوند در روز عاشورا نصیب آن حضرت و اصحاب بزرگوارش نموده بود، مهمانی برگزار کردند و از همهی انبیا و اولیا پذیرایی نمودند.
۞ چه در بین اهل مَجاز و چه در بین عرفا، هیچجا عشقی مانند آنچه در عاشوراست، طلوع نکرده است.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
4_5845818358099871264.mp3
4.91M
📆 شب و روز یازدهم محرّم
▪️فرستادن سر مطهّر اباعبدالله علیه السّلام به سمت کوفه و ماجرای تنور خانۀ خولی
▪️دفن جنازههای پلید لشگر عمر سعد
▪️وداع و حرکت کاروان اسرا از کنار قتلگاه ....
@ahlevela_channel
jame-siah-dar-azaye-emam-hossein-880926.mp3
6.25M
💠 جامۀ سیاه پوشیدن در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسّلام
◾️ «جامۀ سياه پوشیدن در عزا، سنّتی از صدر اسلام و رنگ سیاه، رنگ عزا و ماتم بوده است + شواهد تاریخی»
.
◾️ «ائمّه و اهل بيت علیهمالسّلام در مصائب جامۀ سیاه میپوشيدند + شواهد تاریخی»
◾️ «فتوای فقهای بزرگ شيعه بر عدم كراهت و رجحان جامۀ سياه پوشيدن بـر مصائب اهل بيت علیهمالسّلام، خصوصاً مصائب اباعبدالله الحسين علیهالسّلام»
◾️ «كتابها و تألیفات علمای شيعه در بحث استحباب سياه پوشيدن در مصائب ائمّه علیهمالسّلام و به طور خاص اباعبدالله الحسين علیهالسّلام»
◾️ «مكروه بودن و نهی از پوشیدن جامۀ سياه ناظر بر مقطع خاص حکومت بنیعبّاس بوده است که لباس سیاه را لباس متحدالشکل خود قرار داده بودند» ......
🎤 «استاد مهدی طیّب»
@ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۹
🔻الگو گرفتن از اعمال و رفتار امام حسین علیه السّلام🔻
▪️امام حسین علیهالسّلام از روزی که حرکتِ خود را از مدینه آغاز کردند به روشنگری پرداخته و اهداف نهضت خود را تبیین نمودند، ضرورت چنین قیامی را کاملاً روشن کرده و افراد را به عرصهی بزرگی که خودشان میخواستند پا بگذارند، دعوت کردند.
▪️کار تئوریک تبیین، چه شفاهی، چه کتبیِ نهضت اباعبدالله علیهالسّلام کم نیست. تا آخرین لحظهها حضرت سخنرانی کرده و خطبه خواندند. سخنانی فرمودند که مطالعهی تک تک آنها میتواند اهداف و برنامههای اباعبدالله علیهالسّلام را تفسیر و تبیین کند. ولی بزرگتر و مهمتر از سخنرانیها و نامههای حضرت، رفتارهای حضرت، اهل بیت علیهم السّلام و اصحاب است.
▪️این همان نکتهی زیبایی است که در تعالیم دینی میبینیم. ائمه علیهمالسّلام فرمودند:
▫️كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم
▫️بدون زبان اسلام را معرفی کنید
▪️امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
▫️طوری رفتار کنید که دوست داشتنی باشد و هر کسی شما را ببیند، بگوید عجب آدمهای برجستهای، عجب آدمهای خوبی، عجب آدمهای شایستهای، عجب آدمهای عظیمی. اگر اینگونه رفتار کنید میپرسند چه کسی آنها را پرورانده است؟ میگویند: جعفر بن محمد. آن وقت نسبت به تشیّع خوش بین و جذب میشوند.
▪️خیلی کار زیادی از زبان بر نمیآید. الگوهای عملی و رفتاری است که میتواند کار جدّی بکند.
▪️بیش از سخنان امام حسین علیه السّلام، عملکرد ایشان بیانگر حقیقت نهضت حسینی است. امام حسین علیه السّلام مثل یک روشنفکر، یک معلّم، یک سخنران ننشستد فقط بحث تئوریک بکنند و به همین بسنده کنند و فکر کنند رسالتشان تمام شده است. بیش از آنکه امام علیه السّلام، اسلام را با زبان، سخن و عباراتشان تفسیر کردند، با رفتار، عمل و حرکاتشان تفسیر نمودند، فرمودند:
▫️و لَکُم فیَّ اُسوَه
▪️برای شما در شخصیّت من اسوه و الگویی است. من را ببینید، مطابق من عمل و به من تأسی کنید، خودتان را به شکل من درآورید.
▪️یا وقتی که پیشنهاد بیعت با یزید به حضرت عرضه شد، فرمودند:
▫️مثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَه
▪️کسی مانند من با کسی مانند یزید بیعت نمیکند. نفرمودند من با یزید بیعت نمیکنم که قضیه را به یک قضیه شخصی محدود کنند و بگویند که حسین بن علی با یزید بن معاویه بیعت نکرد. حضرت الگو میدهد، میگوید چون منی با چون یزیدی بیعت نخواهد کرد، یعنی هر کسی در طول تاریخ، حسینی است با یزیدیان عصر و زمان خودش بیعت نخواهد کرد، راه سازش و خودفروشی به قدرتهای ستمگر مسلط در عصر خودش را در پیش نخواهد گرفت.
▪️یا جایی که اعلام میکنند شرایط جامعه و حکومت به گونهای است که به حق عمل نمیشود و از باطل پرهیز نمیشود.
▫️الا تَرَونَ انَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ
و بعد میفرمایند:
▫️ليَرغَبِ الْمؤمِنُ فى لِقاءِ اللهِ مُحِقاً
▪️ مؤمن باید در چنین شرایطی به سمت شهادت گام بردارد. قانون را بیان میکند. بحث این نیست که منِ حسین، بعنوان یک شخص، چنین تکلیفی دارم.
▪️یکی از تحریفها و ناقص مطرح شدن های ابعاد واقعهی عاشورا همین است که قضیه عاشورا را یک قضیه صرفاً شخصی تعریف میکنند که اباعبدالله علیهالسّلام یک آدم معیّن، یک وظیفهی خاصّی داشت و ربطی به بقیه ندارد، بهرهی ما از داستان اباعبدالله علیه السّلام فقط گریه کردن مؤمن و بخشیده شدن گناهان مؤمن است، نه الگو گرفتن و مثل امام حسین علیه السّلام رفتار کردن، در حالی که خود امام حسین علیه السّلام الگو میدهد، صحبتهایش همه الگوسازی است.
▫️لکُم فیَّ اُسوه
▫️مثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَه
▫️ليَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقًّا
▪️ این گونه عبارات در صدد الگو معرفی کردن و دیگران را به این راه دعوت کردن است.
▪️استفاده از مکتب عاشورا، فقط مجلس روضه بر پا کردن و بر مصائب اباعبدالله علیه السّلام گریستن نیست. گریه مظهر بالاترین مرحلهی دلبستگی و عشق است، اما به قول آن شاعر که گفت:
▪️وكُلٌّ يَدَّعِی وَصْلًا بِلَيْلَى
وَلَيْلَى لَا تُقِرُّ لَهُمْ بذاكا
▪️اذا جَرَتِ الدُّموعُ عَلَى الخُدودِ
تَبَيَّنَ مَن بَكى مِمَّن تَباكى
▪️همه ادعای وصال لیلا دارند، اما لیلا این حقیقت را تصدیق نمیکند. بعد مثال میزند:
▫️اذا جَرَتِ الدُّموعُ عَلَى الخُدودِ
هنگامی که قطرات اشک روی گونهها میغلطد،
▫️تبَيَّنَ مَن بَكى مِمَّن تَباكى
آن کسی که به دروغ ادعای تأثر دارد و گریه میکند، با آن کسی که واقعاً محزون و غمگین است، از هم متمایز میشود.
▪️اشک بزرگ است، اشک، ظهورِ نهایتِ درجهی عشق ما به امام حسین علیه السّلام است، اما آثار عملی هم باید داشته باشد.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا
@ahlevela_channel
4_5818731180480005601.mp3
2.79M
📆 روز دوازدهم محرّم
▪️ورود بنی اسد به کربلا
▪️تدفین پیکر مطهر شهدای کربلا
▪️تدفین پیکرهای مطهر اهل بیت علیهم السّلام در حفرهای بین مرقد شهدا و مرقد اباعبدالله علیه السّلام
@ahlevela_channel
دیدۀ آزادمردان اشکبار زینب است
کوه صبر و استقامت بیقرار زینب است
در اسارت خلق را آزادگی آموخته
چون خدا در این اسیری پاسدار زینب است
باید از دُخت علی کار علی را خواستن
لاجرم با خصم دین پیکار کار زینب است
مادرش آموزگار مکتب شرم و حیاست
فارغالتحصیل دانشگاه مادر زینب است
آنکه با ایراد نطقی کاخ استبداد را
کرد ویران بر سر قوم ستمگر زینب است
آنکه داغ شش برادر را بهدل هموار کرد
تا بماند جاودان دین پیمبر زینب است
تازیانه خوردن و از دین حق کردن دفاع
فاطمه در این روش آموزگار زینب است
گر مدال فاطمه از میخ در بر سینه بود
خون پیشانی مدال افتخار زینب است
قلبها، جانها، نفسها، نطقها، اندیشهها
جملگی با یک نگه در اختیار زینب است
هست از درهای جنّت یک درش بابالحسین
فاش میگویم کلید قفل آن در زینب است
@ahlevela_channel