eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
534 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
fetrat-fased-nemishavad-1401-06-07.mp3
845.8K
💠 فطرت دچار فساد نمی‌شود - فطرت گوهری است که حقیقت و هویّت انسانی ما را شکل می‌دهد، فاسد نمی‌شود، اما روی آن غبارها و آلودگی‌هایی می‌نشیند . . . - تفاوت شخصیت بالفعل و شخصیت بالقوّه . . . 🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۱/۰۶/۰۷ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٧٢ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: توبه زیباست، ولی در جوانی ز
💠 ۳۷۷۳ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: گذشت، تاجِ خصلتهاى والاى انسانى است. 🔅 العَفوُ، تاجُ المَكارِمِ. غررالحكم، ح ٥٢٠ @ahlevela_channel
غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شده‎ایم. 🔸غفّاریت خدا یعنی این‎ که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجّهی ندارد. کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد، غفّار نیست. پس تنها باور خودت شرط است. البته وقتی که این را باور کردی، به خودت می‎گویی در دیزی باز است، ولی حیای گربه کجا رفته؟ آن‌وقت ادب می‎کنی و از گناه پرهیز می‎کنی. 🔸غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شده‎ایم. 🔸اینکه فرموده‎اند روزی هفتاد بار استغفار کن، تکرار برای باور است. یعنی آن‌قدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است. 🔸خداوند می‎گوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفارت پاک کردی. عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📔مصباح‌الهدی      تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش اوّل طینت ائمه و معصومین علیهم‌السّلام از علّیین صِرف است که نور صرف و خیر و طاعت محضند و طینت فراعنه از سجّین محض که ظلمت و شرّ محض و معصیت صرفند. و طینت مؤمنان و شیعه و طینت تابعان فراعنه حاصل از جنبه علّیین و جهت سجّين هر دو است. آنچه شرّ و معاصی که از مؤمن صادر شود از جنبه سجّین و آنچه طاعت کند از جهت علّیین است و همچنین آنچه اعمال نیک و اخلاق نیکو که از تبعه فراعنه آید از آن جزو و آنچه شرّ و فساد کنند از این جزو است. و چون قیامت و روز بازگشت شود جنبۀ سجّین مؤمنین را به تبعه کفار می‌دهد و جنبۀ علّیین آنان را به مؤمنان دهد، پس آنان چون متبوعان خود صِرف ظلمت و سجّین شوند و اینان نیز چون پیشوایان کرام خود صِرف نور و اشعه و آینه تمام نما شوند. و حضرت در این باب استشهاد به چند آیه فرمود و هی قوله تعالى: لِيَمِيزَ اللهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ (انفال - ۳۷) قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ (يوسف - ۷۹) فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ (فرقان - ۷۰) و فرمود: اَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا غَرَبَتْ اَیْنَ يَذْهَبُ شُعاعُها؟ (فیض کاشانی - کلمات مکنونه) یعنی نور و شعاعش از او مفارقت نمی‌کند و با او است هرکجا هست. و اشکال در اخبار طینت از دو وجه است. یکی آنکه دلالت بر جبر دارد، چه لازمه علّيين طاعت و سجّين معصیت است، دوّم آنکه این تبدیل، ظلم است ولاتَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخرى (انعام، اسراء، فاطر، زمر) و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و حقير بعون الله به بیانی که قریب به فهم هرکسی باشد اشاره به رفع هر دو اشکال می‌کنم . . . ادامه دارد . . . . 📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم        اثر: مولی نظرعلی طالقانی        به کوشش: استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۷۷۳ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: گذشت، تاجِ خصلتهاى والاى انسانى
💠 ۳٧٧٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند:حسود، پُر حسرت است، و گناهانش مضاعف. 🔅  الحَسودُ كثيرُ الحَسَراتِ، مُتضَاعَفُ السَّيّـئاتِ. غررالحكم، ح ١٥٢٠ @ahlevela_channel
استغفار عامّه‌ی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است. 🔸استغفار عامّه‌ی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است. استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست. غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن، پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت. 🔸معنای اَستَغفِرُ اللهَ‌ رَبّی ‌وَ اَتُوبُ ‌اِلَیهِ این است که خودت به خودت می‎گویی خلق را بیامرز و ببخش. بالاترها برای زیردستانشان باید استغفار کنند و الاّ کار خودشان گیر پیدا می‎کند. استغفار پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم برای امّت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است. اگر می‎خواهی بخشیده شوی، خلق را ببخش. عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📔مصباح‌الهدی      تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش دوّم ▫️رفع اشکال اوّل بدان که آنچه در حیّز امکان است، از عقل اوّل تا به هیولی و از هیولی تا به عقل اوّل، لابد به قاعدۀ امکان اشرف و امکان اخسّ باید لباس وجود بپوشند، و هر چه در عالم استعداد و قوه و کون و فساد واقع است لابد او را غایتی و نهایتی است که غایت وی اشرف از وی است، پس هر یک را زمانی و عمری و اَجَلی ضرور است تا از قوه به فعل آید، پس وصول حیوان و نبات و صور طبیعیه به غایات و معاد خود، کمال و لذت ایشان است که رجوع می‌کنند به سوی ارباب انواع چون رجوع شعاع الى الشّمس. پس اشکال در مکلّفین است که جنّ و انس و ملائکه باشند، چه آنچه از ملائکه که در حیّز استعداد و صاحب نَفْس‌اند مکلّفند و مجبور بر طاعت نیستند و الّا در چندین آیه مدح ایشان وارد نمی‌شد، چون: يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ (انبیاء - ۲۰) لَا يَعْصُونَ اللهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (تحریم - ۶) و هكذا. پس اشکال منحصر به خلقت جن و انس است و رفع اشکال به این می‌شود که بدانی که روح از عالم پاک است و ارواح کلّاً از علّیین‌اند که لَوْخُلِّیَ وَ طَبْعَهُ میل به مبدأ و طاعت دارند، و مراد از طینت، مزاج و طبیعت و بدن است که او مَقسم علّيين و سجّین است و طینت و مزاج سجّینی هر چند مدام میل به شرور و معاصی دارد ولكن مقتضی است نه علّت تامّه و روح بر وی قاهر است و مختار است، پس هرکه عاصی شد به فهم و اختیار عاصی شده. بلی فرق این است که طینت علّیین و روح وی هر دو طالب طاعتند و کش واکش ندارند به خلاف طینت سجّینی که اگر روح وی پی طاعت برود مدتها در کشاکش مزاج است تا او را رام کند و اگر پی مزاج برود بزودی وارد اسفل السافلین می‌شود. و اگر کسی نداند که روح قاهر است بر بدن یا آنکه روح از عالم پاک است، خود را ملامت کند که معنی روح را نفهمیده و معنی قُلِّ الرُّوحُ مِنْ اَمرِ رَبّی (اسراء - ۸۵) را ندانسته. ادامه دارد . . . . 📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم        اثر: مولی نظرعلی طالقانی        به کوشش: استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء (دوشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۱)               ⬇️ ⬇️ ⬇️ @ahlevela_channel
Maghsade-nahayie-solook-14031101.mp3
20.23M
‍ 💠 مقصد نهایی سلوک غایتِ دین و نهایتِ سیرِ سالکین، نیل به مرتبۀ عبودیّت مطلق حقّ متعال است. مراتب عبودیّت: - عبودیّت تکوینی و مطلق همۀ مخلوقات - عبودیّت موجودات مکلّف (جن و انس) - عبودیّت ملائکه - عبودیّت مؤمنان و صالحان - عبودیّت در مرتبۀ اسماء حقّ - عبودیّت در مرتبۀ عبد مطلق سیر کمالی انسان، در مراتبِ عبودیّت است و سالک باید در مسیر نیل به مرتبۀ عبودیّت مطلق حقّ متعال تلاش کند. عبد در برابر مولای خود هیچ تشخّص، تشخیص و نظریه‌ای ندارد و سخن مولای خود را با معیار عقل خود نمی‌سنجد. اندیشه، سلیقه، تشخیص و نظر ما معیار و ملاک کمال نیست. عملکرد، سیره و سنّت پیامبر و ائمۀ معصومین صلوات‌الله‌ علیهم‌ اجمعین، معیار است. اتّکا به ذهنیات، برداشت‌ها و تشخیص خود، انحراف از مسیر دین و سلوک معنوی است. در ماجرای سجده به آدم علیه‌السّلام، شیطان که خود را شریف‌تر از انسان می‌پنداشت، با خدا محاجّه کرد و سجدۀ یک موجود شریف به موجود پست را خلاف عقل، منطق و حکمت دانست و تشخیص خود را در برابر امر الهی معیار قرار داد. تشخیص‌های عقلی ما همیشه درست نیست؛ زیرا گاهی میلِ نفسِ انسان، عقلِ انسان را به خدمت می‌گیرد تا برای آنچه تمایل نفس است، توجیهات عقلانی بتراشد. امام زمان علیه‌السّلام آراء، نظریات و اندیشه‌ها را با قرآن مطابق می‌کنند، درحالی که قبل از ظهور، دینداران آیات قرآن را مطابق با پسند و تشخیص خود معنا می‌کنند. کسانی که قرآن را طبق رأی و نظریۀ خود تفسیر می‌کنند، جایگاهشان آتش است. فکر و عقل خودمان را محک سنجش امر الهی قرار ندهیم. 🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ @ahlevela_channel
🔅 هم بزرگ ما را آفریده و هم ما را بزرگ آفریده است. ارزش هر مصنوعی به صانع اوست. ما را خدا آفریده است، پس ما را بزرگ آفریده (خدای بزرگ آفریده است) و بزرگ آفریده (انسان هم بزرگ آفریده شده است). 🔅 بندگان را، هم عزیز و بزرگ آفریده است و هم عزیز و بزرگ آفریده است؛ یعنی هم بندگان او عزیز و بزرگند و هم خالق آنها عزیز و بزرگ است. 🔅 خداوند تو را بزرگ آفریده است. تو عزیزی، از دیگری طلب عزّت نکن. عزّت در نفس خودت است. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📗 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel