💠 جلسۀ این هفتهی خانمهای اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل
▫️در این جلسه با توجّه به قدردانی حضّار جلسه از ایشان به مناسبت ایّام بزرگداشت مقام معلّم و استاد و تقدیم سبدگلی خدمت ایشان، استاد فرمودند:
▫️از محبّت همهی عزیزان تشکّر میکنم و شرمندهی لطف شما هستم. من هرسال در این مناسبت خدمتتان عرض کردهام که خصوصاً پس از بازنشسته کردنم از دانشگاه، من نه خودم را معلّم میدانم، نه مربّی و نه استاد. تنها خدا عنایت کرده است که مطالبی را که از بزرگانی شنیدهام یا در کتاب مطالعه کردهام، برایتان بازگو کنم. عمدتاً نقّال، یعنی نقلکننده و بازگوکنندهی مطالبی هستم که شنیدهام یا مطالعه کردهام و خودم از حقایق و مراتب روحانی که دربارۀ آن صحبت میکنم، بهرهای ندارم. نقش استاد و معلّم فوق این حرفهاست. وقتی، گفته بودم:
نه مـرادم و نه مرشد، نه مربّی و نه استــاد
بهمثال طفل مـانده بـه کـلاس در دو سالم
که شنیـدهام ز استـاد، به پـار، نکته بسیـار
ز شنیــدههای بسیــار، کمی بـه یـاد دارم
و کنون به دومین سال، حدیث و قصّه گویم
ز بـرای همکلاســـان، ز دروس پـارسـالم
▫️خودم را شاگرد رفوزهی کلاس معرفت، تهذیب نفس و کمال میدانم که در کلاس اوّل ماندم و شما که به این کلاس وارد شدید؛ منِ بازمانده در کلاس از سال قبل، که نکتههایی از آنچه سال قبل معلم سر کلاس میگفت، به خاطرم مانده است، آنها را برای شما شاگردان جدید، بازگو میکنم. بیش از این شأنی برای خودم قائل نیستم. نه شأن معنوی قائلم و نه شأن استادی.
▫️هر وقت دوستان محبّت میکنند و اظهار لطف میکنند و تعابیر بلند علمی و معنوی دربارۀ بنده به کار میبرند، در درون خودم شرمنده میشوم و این عبارات را در دل تکرار میکنم که:
اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی خَيْراً مِـمّا يَظُنُّونَ وَ لا تُؤاخِذْنِی بِـما يَقُولُونَ، وَ اغْفِر لِی ما لا يَعْلَمُونَ
(آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ص ۱۲۲)
▫️خدایا! من را بهتر از آنچه که در مورد من گمان بردهاند، بگردان و در قبال تعابیر بلندی که در مورد من بهکار میبرند، من را مؤاخذه نکن. (من مدّعی این خوبیها و حُسنها نیستم.) و عیبها و خطاهایی را که مرتکب شدهام و اینها خبر ندارند، بر من ببخش. نه در جنبهی معنوی شأنی برای خودم قائلم و نه در جنبهی علمی و معلّمی.
▫️بله، معلّم شایستهی تجلیل است؛ لکن بنده اگر هم یک روز معلّم بودهام، حالا همکلاسی شما در جلسات اهلولاء هستم. با هم مینشینیم و هرچه را که اهلبیت علیهمالسّلام عنایت میکنند، با هم دریافت میکنیم و در سر سفرهی عنایات و الطاف امام عصر ارواحنافداه، همه مثل هم، پذیرایی میشویم.
▫️این را هم بارها گفتهام که به فرمودۀ امیرالمؤمنین علیهالسّلام: مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أَحَقُّ بَالْإِجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ. (سیّدرضیّ، نهجالبلاغه، حکمت ۷۳) یعنی کسی که تهذیب و تزکیه و تأديب و تربیت خود و علمآموختن و آگاهیافزایی برای خودش را پیشه کرده است، سزاوارتر است به تجلیل و بزرگداشت، از کسی که معلّم مردم است و به دیگران چیزی میآموزد یا درصدد تربیت دیگران برمیآید. لذا حتّی اگر جایگاه معلّمی هم برای بنده قائل باشید، به استناد همین فرمایش امیرالمؤمنین علیهالسّلام، بنده شما را سزاوارترِ به تجلیل میدانم. چون شما الحمدلله در تهذیب، تربیت و تزکیهی خودتان و در تلاش علمی برای فهم بیشتر و عمیقتر معارف الهی موفّقید و لذا شما أَحَقُّ بِالإِجْلال هستید و بنده باید هدیهای به شما تقدیم کنم.
▫️بابت این سبد گل از شما ممنونم. من این گُلها را به عنوان نماد خود شما، از شما میپذیرم. شما را گلهای بوستان اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسّلام میدانم. گُل، شمایید و جمعِ شما، دستهگل اهلبیت علیهمالسّلام است! این دستهگل طبیعی که به بنده لطف کردید، از روی شما ساخته و خلق شده است. عالم ظاهر، طبیعت و مُلک، سایهی عالم حقیقت است. گُلهای عالم حقیقت مؤمنین و کسانی هستند که ولایت دارند و قلبشان کانون محبّت خدا و اولیای خداست. آنها گُلند و وجودشان معطّر است. لذا کسی که شامّهی روحش باز باشد، بوی خوش ولایت و محبّت خدا و اهلبیت علیهمالسّلام را از وجود شما استشمام میکند. بنابراین گل اصلی خود شما هستید. این گلهایی که در این سبدگل قرار دارد را بهعنوان نماینده و نمادی از شما، میپذیرم و بابت آن، از شما تشکّر میکنم.
▫️بنده هم به دوستان عزیزی که عضو جلسات اهلولاء هستند و شغل مقدّس معلّمی را، چه در سطح دانشگاه و چه در مقطع دبیرستان، عهدهدارند، سالروز تجلیل و بزرگداشت مقام معلّم را تبریک میگویم و برای همهی آنها آرزوی خیر میکنم.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
💠 جلسۀ این هفتهی خانمهای اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم
▫️معلّمی کار بسیار بزرگ و خطیری است و عنایت و توفیق بسیار ارزشمندی است که خدای متعال نصیب معلّمان و اساتید کرده است. امیدوارم دوستان جلسهمان که معلّمند، هر درسی که میدهند، با حضورشان در فضای کلاسها، نَفَس معطّر به عطر ولایت و توحید، منتشر شود و دلها را زنده کند و همان تعبیر خنکای باد بهارییی که در حدیث پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است، در موردشان صدق کند. ایشان فرمودند: خودتان را به خنکای باد بهار عرضه کنید؛ چون همان کاری که با طبیعت، زمین، درختان و گیاهان میکند، با وجود شما هم میکند. (مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۷۱ و نمازیشاهرودی، مستدرک سفینۀالبحار، ج ۱، ص ۳۲۱) جنبهی ظاهری آن، باد خنکی است که در بهار طبیعت میوزد و در اثر آن، درختان سرسبز میشوند و شکوفه، گلهای معطّر و میوههای شیرین میدهند. ولی حقیقت آن باد خنک، نسیم معنوییی است که از وجود انسانهای اهل معنا در ملکوت عالم منتشر میشود و جانها و دلها را زنده میکند.
▫️امیدوارم هر یک از شما حضّار عزیز، ولو شغل معلّمی ندارید و شغل دیگری دارید و یا خانهدار هستید، این نقش روحبخش را، هم در رابطه با خانواده و فرزندانتان و هم در رابطه با بستگان، دوستان، آشنایان و مرتبطینتان و اگر شاغلید، در بین همکارانتان و اگر در فضاهای دینی حاضر میشوید، در مساجد یا در مجالس دینی و حسینیهها و ... داشته باشید. هر جا که میروید، این نَفَس روحبخش معنوی را با خودتان ببرید؛ نَفَسی که افراد را زنده کند. مولوی همین حدیث پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم را به شعر درآورده و میگوید:
گفت پیغمبر به اصحاب کبار
تن مپوشانید از باد بهار
آنچه با برگ درختان میکند
با تن و جان شما آن میکند
پس بتأویل این بود کانفاس پاک
چون بهارست و حیات برگ و تاک
▫️امیدوارم نَفَسهایتان، نَفَسهای مسیحایی و زندهکننده باشد. شما بهعنوان معلّم علاوه بر اینکه باید از نظر علمی عمیق باشید و دانستههایتان بهروز باشد و به فنون تعلیم و تربیت و معلّمی هم مجهّز باشید و مهارت داشته باشید، علاوه بر این جنبههای ظاهری، امیدوارم این جنبهی باطنی را هم داشته باشید که نَفَستان زندهکننده و به قول حافظ نفس باد صبا باشد.
نفس باد صبا مُشکفشان خواهد شد
عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد.
▫️نفَستان دلهای پیر و افسرده را جوان و زنده کند. این امید را دارم که خدای متعال وجود هرکدام از شما را منشأ چنین خیری برای محیطی که در آن هستید، قرار دهد.
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٤٨ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: آدم ديندار چون میانديشد، آرامش بر جان او ح
💠#حديث ۲٨٤٩
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه هر تار مويى كه بر آن دست كشيده است ثوابى برايش بنويسد.
🔅ما مِن مُؤمِنٍ و َلا مُؤمِنَةٍ يَضَعُ يَدَهُ عَلى رَسِ يَتيمٍ تَرَحُّما لَهُ إِلاّ كَتَبَ اللّه لَهُ بِكُلِّ شَعرَةٍ مَرَّت يَدُهُ عَلَيها حَسَنَةً.
وسایل الشیعه، ج ٢١، ص ٣٧٥
@ahlevela_channel
☀️ شیعه در سیرش، دو روزش یکسان نیست و درجا نمیزند. حتّی اگر توی چاله هم بیفتد، نشانهی راه رفتن اوست و الاّ اگر حرکت نمیکرد که در چاله نمیافتاد. این به چاله افتادن هم لازمهی سیر اوست.
☀️ اگر جلو نرفتی، بدان در موقف هستی و خدا میداند این موقفها چقدر برای سالک مفید است. باید صبر کنی تا از آن رد شوی. استغفار کن تا از آن بگذری. امّا اگر داری میروی، صلوات بفرست.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 صبر
یکى از روحیّات دیگر که در پى ثبات در توحید و نیل به مرتبهى اطمینان و یقین در سالک پدید مىآید، صبر است.
در برخوردارى از ایمان و طى مراحل سلوک، صبر نقش کلیدى دارد. امام سجّاد علیه السّلام مىفرمایند: اَلصَّبرُ مِنَ الایمانِ بِمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ وَ لا ایمانَ لِمَن لا صَبرَ لَهُ: صبر در رابطه با ایمان به منزلهى سر در رابطه با پیکر است و کسى که صبر ندارد، ایمان ندارد.
💎 تعریف صبر
صبر یعنى با وجود احساس تلخى و کراهت از امرى در درون خویش، به خاطر نتایج و ثمرات مثبت و مطلوبى که دارد، از آن اظهار شکایت و اعتراض ننمودن و جزع و بىتابى نکردن. بنا به ضرب المثل مشهور، «صبر تلخ است و لکن برِ شیرین دارد.»
با توجّه به اینکه صبر بر آنچه خدا مىکند و آنچه فرمان مىدهد، از مقامات متوسّطین است، کاربرد واژهى صبر درمورد پیامبر اکرم و ائمّهى اطهار علیهم السّلام، به احتمال قوى به معناى صبر بر فراق محبوب ازلى و صبر عَنِ الله است.
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۱
@ahlevela_channel
📚 کتابهای منتشر شده از استاد طیّب
📕 شراب طهور (سلوک در صراط مستقيم عرفان)
شراب طهور كه به فرمودهى قرآن كريم، ساقى آن خداى تبارک و تعالى است و به پاداش ايثار عاشقانهى عبادالله، ساقى ازل در جام جانشان مىريزد، شرابى است که به فرمودهى امام صادق علیه السّلام سراسر وجود نوشندگان را از هر چه جز خدا پاک و مطهّر مىسازد و همهى هستى آنان را يكپارچه خدايى مىكند. این شراب همان معارف بلندى است که قران و عترت به تشنگان کمال و طالبان وصال عرضه میدارند و مؤمنان رهپو و سالکان حقجو، با بهرهگیرى از آن، به انقطاع کامل از ماسویالله نایل میشوند و با پشت سر گذاردن حُجُب نورانى، دیدهى دلشان به معدن عظمت واصل میگردد و جانشان به عزّ قدس ربوبى تعلّق مییابد.
كتاب حاضر پيالهاى برگرفته از چشمهى شراب ناب معارفى است كه خداى تعالى به بندگان تمام عيار خود و واصلان به قلّهى عبوديّت، يعنى پيامبر گرامى اسلام و اهل بيت پاكش عليهم السّلام سپرده است تا هم خود آنان بنوشند و هم در سرزمين وجود آن كه بخواهند و بخواهد، جاری سازند.
مؤلّف در پيشگفتار كتاب مىنگارد:
«نگرش موحّدانه، احساسهاى عاشقانه و روحيّات عارفانه كه در عرصهى عرفان مطرح است و خوانندگان گرامى، در مطالعهى اين اثر با آن آشنا خواهند شد، حلقهى وصلى است بين بحثهاى عقلى در زمينهى اثبات عقايد دينى و موعظهها و آموزههاى اخلاقى. بدون مباحث عرفانى، بحثهاى اعتقادى ابتر و آموزههاى اخلاقى محروم از پشتوانه خواهد بود و با افزوده شدن آن، زنجيرهى آموزشهاى دينى كامل و آموزشهاى مزبور كارساز و اثربخش خواهند شد.»
شراب طهور در ۴۰۰ صفحه، تاکنون چهار نوبت به چاپ رسیده است. پس از پیشگفتار، شراب طهور در قالب ۶ فصل تألیف شده که عبارت است از:
▪️فصل اوّل: كليّات
▪️فصل دوّم: در آستانهى سلوک
▪️فصل سوّم: بنيادهاى حيات و سلوک عرفانى
▪️فصل چهارم: روحيّات عرفانى
▪️فصل پنجم: پايههاى اصلى سلوک
▪️فصل ششم: آداب سلوک
💮 جهت تهیۀ کتاب شراب طهور، به آیدی زیر در تلگرام مراجعه بفرمائید.
@persianblue
📚 #تألیفات_استاد_طیب
#شراب_طهور
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٤٩ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست م
💠#حديث ۲٨٥٠
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان انس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.
🔅خَيْرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَ لَا يُؤْلَف.
امالی (طوسی)، ص ٣٦٢
@ahlevela_channel
☀️ حدیث اولوا الالباب راه میانبُر است. بشر چقدر عبادت خدا کند تا به محبّت خدا برسد؟
☀️ این حدیث میگوید عبد تا فکر کرد، دارای محبّت خدا شد. وقتی هم دارای محبّت خدا شد، کارش روی غلتک افتاد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی کرد.
☀️ راه اولوا الالباب شدن را قرآن بیان فرموده است:
فَبَشِّر عِبَادِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اََحسَنَهُ، اُولئِکَ الّذینَ هَدیهُم اللهُ وَ اُولَئِکَ هُم اُولُوا الاَلبَابِ.
یعنی ای حبیب من، به آن بندگان من که به قول گوش میدهند (مقصود از قول، حرفهای خوب است) و بهترین و قشنگترین آنها را انتخاب و قبول و پیروی میکنند، بشارت بده که آنها همان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها همان اولوا الالبابند. از این راه، عقل انسان بزرگ میشود و اولوا الالباب میگردد و آنوقت به حدیث اولوا الالباب عمل میکند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 مراتب صبر
برای صبر ده مرتبه میتوان برشمرد که چهار مرتبهی آن در آستانهی سلوک مصداق دارد و شش مرتبهی دیگر، مخصوص عارفان در مراحل بعدی سلوک است.
💎 مراتب چهارگانهی صبر مبتدیان عبارت است از :
۱- صبر در ترک معصیت، هوای نفس و لذتها و شهوتهای جسمانی و نفسانی
۲- صبر در انجام طاعت و تحمّل دشواری تزکیه
۳- صبر در مصائب، شدائد، ناملایمات و محرومیّتها
۴- صبر در نعمت و راحت
💎 مراتب ششگانهی صبر عارفان عبارت است از :
۱- صبر لِله
۲- صبر بِالله
۳- صبر عَلَی الله
۴- صبر فِی الله
۵- صبر مَعَ الله
۶- صبر عَنِ الله
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر -۲
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٥٠ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: بهترين مؤمنان كسى است كه با
💠#حديث ۲٨٥١
بنا به نقل، امام كاظم عليه السّلام فرمودند: بنده در روز قیامت قدمی از قدم برنمیدارد تا از چهار چیز از او بازخواست شود: عمر خود را در چه راهی به پایان رسانده، جوانیش را در كجا سپری نموده، مالش را از چه راهی به دست آورده و در كجا به مصرف رسانده؟ و دیگر از ولایت و محبت ما اهل بیت است.
🔅لا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ یَوْمَ القِیامَةِ حَتّی یُسْأَلَ عَن اَرَبع: عَنْ عُمِرَهِ فیما أَفْناهُ وَ شَبابِهِ فیما أَبْلاهُ وَ عَنْ مالِهِ مِنْ أَیْنَ كَسَبَهُ وَ فیما أَنفَقَهُ؟ وَ عَنْ حُبِّنا اَهلَ البَیْتِ.
بحارالانوار، ج ٧، ص ٢٨٩
@ahlevela_channel
☀️ در سیر به سوی خدا هر یک از اشخاص از نفس خود یک جادهی شخصی دارد که از جنس نور است و مثل طنابی است که به وسیلهی آن بالا و پایین میرود. در این مرحله راهها به تعداد نفوس خلایق متعدّد است.
☀️ ولی وقتی شخص از مرحلهی نفس عبور کند، به شاهراهی میرسد که همهی راههای نفسهای اشخاص به آن منتهی میشود. شاهراه همان صراط مستقیم است و یکی بیشتر نیست. این شاهراه به مقصد ختم میشود؛ یعنی توحید.
☀️ امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: منم صراط مستقیم. پس به وادی توحید جز از طریق شاهراه ولایت نمیتوان رسید.
☀️ لذا همهی عارفان تمامی فرق و مذاهب که از نفس عبور کردهاند، گرچه به عللی تقیّه کرده و ابراز ننموده باشند، علی علیه السّلام را ملاقات و قبول کردهاند.
☀️ همهی کسانی که از بیت نفس خود خارج شده و به شاهراه رسیدهاند، با هم یگانهاند و اختلافی ندارند. اختلاف مال کسانی است که هنوز از نفس عبور نکردهاند. البته کسانی که در شاهراهند، برخی در پایان راهند و به مقصد رسیدهاند، برخی در میانهی راه و برخی در ابتدای راهند، ولی با هم اختلاف و نزاع ندارند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 آثار و پیامدهاى صبر - بخش اوّل
(مراتب صبر مبتدیان)
نفس با صبر پیشه کردن، به تدریج به آنچه خلاف میلش است عادت مىکند و بدین وسیله ترقّى مىکند. این امر در هر مرتبه از صبر به نحوى واقع مىشود.
▪️۱- مبتلا بودن به معاصى و غوطهورى در لذّتها و شهوتهاى نفسانى، انسان را از نیل به مدارج کمال باز مىدارد، از نیل به مقصود محروم مىکند و او را به انحطاط و تنزّل به حیات حیوانى دچار مىسازد. مقاومت در برابر وساوس شیطانى و تمنّیات نفسانى و باز داشتن خویش از آلوده شدن به معاصى و لذّتجویىهاى حیوانى، انسان را از معرض خطر محرومیّت از کمال و مبتلا شدن به انحطاط حفظ مىکند. این صبر همچون مرهمى است که بر روى دُمَل چرکینى قرار مىدهند تا آن دُمَل برسد و آمادهى تخلیه شود. صبر در برابر معاصى منشأ تقواى نفس است.
▪️۲- انجام طاعات و عبادات و پرداختن به تزکیهى خویش، شرط نیل به مدارج کمال است. سالک قبل از انجام طاعت و عبادت و پرداختن به تزکیه، باید دشوارى خالص ساختن نیّت خویش را متحمّل شود. در هنگام انجام عمل نیز باید بر راحتطلبى و تنبلى خود فائق آید و خود را به تحمّل سختى اداى عمل وادار کند. پس از انجام آن نیز مىبایست دشوارى ممانعت نفس از مبتلا شدن به عُجب و خودپسندى، کبر و غرور، فخر و مباهات، و ریا و خودنمایى را پذیرا شود. این صبر همانند دارویى است که روى دُمَل چرکین رسیده و آمادهى تخلیه قرار مىدهند تا چرک آن را بیرون بکشد. صبر در طاعت و عبادت منشأ انس با حضرت حق است.
▪️۳- در جریان زندگى اشخاص، خداوند، چه به دست انسانهاى دیگر و چه از طریق عوامل طبیعى و ماوراء طبیعى، مصائب، شدائد، محرومیّتها و ناملایماتى براى آنها پیش مىآورد.
امام صادق علیه السّلام مىفرمایند:
ما اَفلَتَ المُؤمِنُ مِن واحِدَةٍ مِن ثَلاثٍ وَ لَرُبَّمَا اجتَمَعَتِ الثَّلاثُ عَلَیهِ. اِمّا اَن یَکونَ مَعَهُ فِى الدّارِ مَن یُغِلقُ عَلَیهِ البابَ یُؤذیهِ، اَو جارٌ یُؤذیهِ، اَو شىءٌ فى طَریقِهِ وَ حَوائِجِهِ یُؤذیهِ. وَ لَو اَنَّ مُؤمِناً عَلى قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ شَیطاناً یُؤذیهِ وَ یَجعَلُ اللهُ لَهُ مِن ایمانِهِ اُنساً لا یَستَوحِشُ مَعَهُ اِلى اَحَدٍ
مؤمن نمىتواند خود را از یکى از سه چیز برهاند و گاهى هر سه براى او جمع مىشود. یا شخصى با او در خانه است که در بر او مىبندد و آزارش مىکند، یا همسایهاى اذیّتش مىکند و یا چیزى در راهش و در مسیر نیازمندىهایش او را اذیّت مىکند. و اگر مؤمنى بر سر کوهى باشد، خداى عزّوجلّ شیطانى را برمىانگیزد تا او را اذیّت کند. و خدا از ایمانش براى او مونسى قرار مىدهد که از وحشت به کسى پناه نبرد.
از آنجا که هیچ حادثه و رخدادى در عالم واقع نمىشود مگر اینکه کار خداست و از خداى حکیم هم کار عبث و بیهوده سر نمىزند، لذا مصائب و بلایایى که خداوند در زندگى انسانها بهوجود مىآورد، حکمتهایى دارند.
حکمت گرفتارىهایى که خداوند بر سر راه زندگى اشخاص قرار مىدهد، به تناسب ویژگىهاى افراد، متفاوت است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مىفرمایند:
اِنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلمُؤمِنِ امتِحانٌ وَ لِلاَنبیاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلاَولیاءِ کَرامَةٌ
بلا و گرفتارى براى ظالم، به خاطر تنبیه و تأدیب اوست و براى مؤمن، بهمنظور امتحان کردن اوست و براى پیامبران، مایهى بالا رفتن درجات کمال آنهاست و براى اولیا، موجب بزرگى و کرامت آنان است.
[ مصائب، شدائد، محرومیّتها و گرفتارىهایى که خداوند به اقتضاى ربوبیّت خویش، در زندگى شخص مؤمن بهوجود مىآورد، حکمتهاى فراوانى دارد که در بخش برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن به پارهاى از آنها اشاره خواهیم کرد.]
▪️۴- دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش مىآید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطهور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و هدر ندادن عمر در لذّتجویىهاى مادّى و نیز کنترل خود از طغیان و سرکشى در اثر احساس بىنیازى، برخوردارى و توانمندى، مستلزم تحمّل دشوارىهایى است که چهارمین مرتبهى صبر را تشکیل مىدهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبهى دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۳
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٥١ بنا به نقل، امام كاظم عليه السّلام فرمودند: بنده در روز قیامت قدمی از قدم برنمیدارد تا
💠#حديث ۲٨٥٢
بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند بندگان را در روز قیامت به اندازۀ عقل و خردی که در دنیا به آنها عطا کرده دقت در حسابرسی آنان مینماید.
🔅انّما یُداقُّ اللهُ العبادَ فی الحِسابِ یَومَ القیامَةِ عَلی قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ فی الدُّنیا.
بحارالانوار، ج ٧، ص ٢٦٧
@ahlevela_channel
☀️ معاد همان مبدأ است؛ سَر بِنِه آنجا که باده خوردهای
☀️ قرآن از زبان حضرت عیسی علیه السّلام میفرماید: اَلسَّلامُ عَلَیَّ یَومَ وُلِدتُ وَ یَومَ اَمُوتُ وَ یَومَ اُبعَثَ حَیّاً: سلام بر من روزی که متولد شدم و روزی که میمیرم و روزی که زنده برانگیخته میشوم. این خطّ سیر همه است. عیسی علیه السّلام فرمود در هر سه روز من تسلیم خداوند هستم.
☀️ همهی عُمر ما، مِنَ اللهِ، اِلَی اللهِ، سه روز است. یک روز به دنیا رفتم، یک روز آنجا ماندم، یک روز هم به جای اوّل بازگشتم. برای ملاقات امام و خدا این سه روز لازم است. یکی تولّد از مادر است که برای ما انجام شده است، دوتای دیگر لازم است که پیامبر ما آن را به کسانی که به او ایمان آوردند، تعلیم داد؛ یکی لا اِلهَ که موت است و مال دنیا است و دیگری اِلاَّ اللهُ که حیات است و مال آخرت است. خودت نگاه کن و ببین کجای راهی؟ به موت رسیدهای؟ چقدر از لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ را تصدیق کردهای و طی نمودهای؟
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#مسیر_سلوک_الی_الله
@ahlevela_channel
💠 آثار و پیامدهاى صبر - بخش دوّم
(مراتب صبر عارفان)
▪️۵- انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب خودى خود است، تمام حرکات و سکنات و مناسک و عباداتش براى خودش است. حق تعالى و توحید و اطاعت او را هم براى خودش مىخواهد.
شخص تا از بیت نفس خود خارج نشده و از انانیّت بیرون نرفته است، سفرش به سوى خدا آغاز نشده و سالک نیست و مانند کسى است که در داخل شهرى، از این سو به آن سو مىرود. به چنین کسى مسافر گفته نمىشود. تحمّل سختى خروج از بیت نفس و بیرون آمدن از خود و خواستهها و آرزوهاى خود و آغاز مهاجرت الى الله، «صبر ِللهِ» نام دارد. شخص با موفّقیّت در این امر، دیگر هرچه بکند براى حقّ است نه براى خودش.
▪️۶- پس از خروج از نفسانیّت و انانیّت و آغاز هجرت الى الله، تمام حرکات و سکنات سالک به حول و قوّه الهى است و خودش در آن دخالت و نقشى ندارد. در این مرتبه سالک به شهود باطنى، بالعیان مشاهده مىکند که صبرش، همانند همهى چیزهاى دیگرش، بِالله است و خودش در آن نقشى ندارد. سالک در این مرتبه، به «صبر بِالله» نایل شده است.
▪️۷- وقتى صبر بِالله در وجود سالک استقرار و ثبات یافت و سالک در وجود خود و در همهى عالَم، متصرّف و فاعلى غیر از حق ندید، صبرش «صبر عَلَى الله» است. چنین سالکى تمام بلیّات و مصائب را جلوههاى اسماء و صفات خدا مىبیند و همانطور که قبلاً بر بلیّات صبر مىکرد، اکنون بر خدا و شئون اسمائیّه یا ذاتیّهى او صبر مىکند.
▪️۸- پس از اینکه سالک اهل حضور شد و به مشاهدهى جمال اسمائى موفّق گشت، ثبات و پایداریش در آن مشاهدات و جَلَوات و حفظ دلش از استهلاک و اضمحلال، «صبر فِى الله» نام دارد.
▪️۹- پس از اینکه سالک از مشاهدهى اسمائى بیرون رفت و به مشاهدهى ذاتى رسید، پایدارى و ثباتش در جلوات ذات، «صبر مَعَ الله» نامیده مىشود.
▪️۱۰- پس از اینکه سالک از محو و سُکر وصال، به صحو و هوشیارى بازگشت و به مملکت وجود خویش بازگردانده شد، در عین اشتیاق و حبّ شدید به جمال محبوب، براى اطاعت از محبوب، باید از جمال جمیل او محجوب باشد. تحمّل سختى این محجوبیّت و فراق، شدیدترین مرتبهى صبر است و «صبر عَنِ الله» نامیده مىشود.
در این مقام است که امیرالمؤمنین علیه السّلام به محضر حضرت حق عرضه مىدارند:
فَهَبنى یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ مَولاىَ وَ رَبّى صَبَرتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِکَ
اى معبود من، آقاى من، سرور من و پروردگار من! گیرم بر عذاب تو صبر کنم، چگونه بر فراق تو صبر نمایم؟!
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#صبر - ۴
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٥٢ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند بندگان را در روز قیامت به اندازۀ عقل
💠#حديث ۲٨٥٣
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سرانجام کسی است که شکیبایی میورزد.
🔅الصَّبْرُ مِفْتاحُ الدَّرْکِ وَالنُّجْحُ عُقْبَی مَنْ صَبَرَ.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ٤٥
@ahlevela_channel
☀️ متن حدیث اولوالالباب که قسمتی از یک فرمایش طولانی حضرت صادق علیه السّلام است چنین است:
إنَّ اُولِی الاَلبابِ الذّّینَ:
عَمِلُوا بِالفِکرَةِ حَتّی وَرِثُوا مِنهُ حُبَّ اللهِ
فَإنَّ حُبَّ اللهِ اِذَا وَرِثَهُ القَلبُ وَ استَضاءَ بِهِ أَسرَعَ اِلَیهِ اللُّطفُ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ اللُّطفِ صَارَ مِن أَهلِ الفَوائِدِ
فَإذَا صَارَ مِن أهلِ الفَوائِدِ تَکَلَّمَ بِالحِکمَةِ فَصَارَ صَاحِبَ فِطنَةٍ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ فِی القُدرَةِ
فَإذَا عَمِلَ فِی القُدرَةِ عَرَفَ الاَطباقَ السَّبعَةِ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ صَارَ یَتَقَلَّبُ فِی فِکرِهِ (ذِکرِهِ) بِلُطفٍ وَ حِکمَةٍ وَ بَیانٍ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ جَعَلَ شَهوَتَهُ وَ محَبَّتَهُ فى خَالِقِهِ
فَإذَا فَعَلَ ذَلِکَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الکُبری فَعَایَنَ رَبَّهُ فِی قَلبِهِ
وَ وَرِثَ الحِکمَةَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الحُکَمَاءُ
وَ وَرِثَ العِلمَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ العُلَمَاءُ
وَ وَرِثَ الصِّدقَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الصِّدّیقُونَ
اِنَّ الحُکَماءَ وَرِثُوا الحِکمَةَ بِالصَّمتِ
وَ اِنَّ العُلَماءَ وَرِثُوا العِلمَ بِالطَّلَبِ
وَ اِنَّ الصِّدّیقینَ وَرِثُوا الصِّدقَ بِالخُشُوعِ وَ طُولِ العِبَادَةِ
فَمَن اَخَذَ بِهَذِهِ السّیرَةِ اِمّا أن یسفلَ وَ اِمّا أن یرفعَ
وَ اَکثَرُهُم الذَّی یَسفَلُ وَ لا یَرفعُ، اِذ لَم یَرعَ حَقَّ اللهِ وَ لَم یَعمَل بِمَا اُمِرَ بِهِ
فَهَذِهِ صِفَةُ مَن لَم یَعرِفِ اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ لَم یُحِبَّهُ حَقَّ مَحَبَّتِهِ
فَلا یغُرَّنَّکَ صَلاتُهُم وَ صِیامُهُم وَ رِوایاتُهُم وَ عُلُومُهُم فَاِنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ.
هرآینه صاحبان خردهای ناب (اولیالالباب) کسانی هستند که:
به تفکر پرداختند تا آن که محبّت خدا را از آن به ارث بردند،
هرآینه هنگامی که قلب محبّت الهی را به ارث برد و بدان روشنایی یابد، لطف به سرعت به آن روی میآورد.
پس هنگامی که در مقام لطف منزل گرفت، از اهل فایدهها میگردد.
پس هنگامی که از اهل فواید شد، به حکمت سخن میگوید؛ در نتیجه صاحب تیزفهمی و فطانت میگردد.
پس هنگامی که در مقام فطانت منزل گرفت، در قدرت عمل مینماید.
پس هنگامی که در قدرت عمل نمود، مراتب و طبقات هفتگانه را میشناسد.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، فکرش (ذکرش) به لطف و حکمت و بیان دگرگون میشود.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، شهوت و محبّتش را در آفریدگارش قرار میدهد.
پس هنگامی که این کار را کرد، در مقام بزرگ منزل میگیرد؛ در نتیجه پروردگارش را در قلب بالعیان مشاهده میکند؛
و حکمت را به طریقی جز آنچه حکما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و علم را به طریقی جز آنچه علما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و صدق را به طریقی جز آنچه صدیقان به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
هرآینه حکما حکمت را از راه سکوت اختیار کردن به ارث بردند؛
و هرآینه عالمان علم را از راه طلب و تحصیل به ارث بردند؛
و هرآینه صدّیقان صدق را از راه خشوع و عبادت طولانی به ارث بردند؛
هر کس این روشها را در پیش گیرد، یا به سفلی و پستی میگراید یا به رفعت و بلندی دست مییابد؛ و اکثراً به پستی میگرایند و به بلندی دست نمییابند، زیرا حقّ خداوند را مراعات نمیکنند و به آنچه بدان امر کرده است، عمل نمینمایند؛ و این صفت کسی است که خدا را بدانگونه که سزاوار است، نمیشناسد و آنچنان که شایسته است، دوست نمیدارد؛ بنابراین نمازها و روزهها و روایتها و علمهای آنان تو را نفریبد که همانا آنان خرانی گریزندهاند.
[با توجه به این حدیث شریف، دوست اهل بیت علیهم السّلام اگر به خوبیهایی که خداوند از آغاز عمرش به او کرده است، فکر کند (عَلَی العَاقِلِ اَن یکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ... وَ سَاعَةٌ یتَفَکَّرُ فِی مَاصَنَعَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیهِ: بر شخص عاقل واجب است در هر روز زمانهایی برای اموری اختصاص دهد و زمانی که فکر کند درباره آنچه خدای عزّوجل نسبت به او کرده است. التَّفَکُّرُ فِی آلاءِ اللهِ نِعمَ العِبَادَةِ: تفکر کردن در نعمتها و الطاف الهی چه نیکو عبادتی است)، پی میبرد که از قبل از اینکه از رحم مادر متولّد شود تاکنون، خدا بی آن که به او نیازی داشته و یا از خوبی کردنهایش در پی غرضی برای خویش باشد، یا حتّی منّتی بر بندهاش نهاده باشد، از لطف و احسان و اعطاء نعمت و مدارا و ستر و غفران، به او چهها کرده است و میبیند اگر شخص دیگری یکی از این لطف و احسانهای بیشمار را در حقّ او میکرد، یک دل نه، صد دل عاشق آن شخص میشد و محبتش را در دل میگرفت. در نتیجه این تفکر محبّت به خدا را نصیب او میسازد و از این طریق طی منازل کمال را همانگونه که در حدیث ذکر شده است، آغاز میکند]
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کار از تو میرود مددی؛ ای دلیل راه - ۱
☀️ هر جا دیدی هر چه تقلاّ کردهای، کاری از تو بر نیامده است، حتّی یک رکعت نماز درست نتوانستهای بخوانی، آنجا به موت نائل شدهای و عالم برزخ است. آنجا هر چه به عبد نشان میدهند، میگوید خدا از این بالاتر است و تسبیح میکند. انشاءالله همه بیابیم که هیچ کاری از ما بر نمیآید و همهی کارها را خدا میکند؛ فقط خدا.
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/cvEQk
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٥٣ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سر
💠#حديث ۲٨٥٤
بنا به نقل، امام صادق علیهالسّلام فرمودند: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را به خشم آور. اگر در رفاقت با تو استوار ماند، او برادر تو است، و گرنه برادرت نیست.
🔅إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ صِحَّةَ مَا عِنْدَ أَخِيكَ فَأَغْضِبْهُ فَإِنْ ثَبَتَ لَكَ عَلَى الْمَوَدَّةِ فَهُوَ أَخُوكَ وَ إِلَّا فَلَا.
تحفالعقول، ص۳۵۷
@ahlevela_channel
۞ امام صادق علیه السّلام فرمود: کسی که به دینش وثوق داشته باشم، اگر یک ساعت کنارش بنشینم برای من از هفتاد سال عبادت بهتر است. نفرمود برای او از چند سال عبادت بهتر است. مجالست مؤثّر است. شبانه روزی ده دقیقه خلوت کنیم و با وضو بر سجّاده بنشینیم و به خدا و موالیانمان بگوییم آمدهایم خدمت شما بنشینیم.
«عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📗 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
استاد مهدی طیّب
۹۱/۰۶/۱۶
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه
⭐️ امام صادق علیه السّلام فرمودهاند:
▫️از شامگاه پنجشنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلمهایی از طلا و لوحهایی از نقره، از آسمان به سوی زمین میآیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمینویسند.
شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴
#مراقبات_شب_جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
🏴 شهادت شیخالائمه، حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام را به محضر امام عصر ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض میکنیم.
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای کمیل
#مراقبات_شب_جمعه
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٥٤ بنا به نقل، امام صادق علیهالسّلام فرمودند: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را
💠#حديث ۲٨٥٥
امام صادق علیه السّلام فرمودند: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازهدارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى.
🔅لَا يَصْلُحُ الْمُؤْمِنُ إِلَّا عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ وَ حُسْنِ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى النَّائِبَةِ.
تحف العقول، ص ٣٥٨
@ahlevela_channel
۞ یکی از دوستان اهل بیت علیهم السّلام که تنگدست بود، چند بار خدمت حضرت صادق علیه السّلام رسید و عرض کرد فقیرم.
▪️حضرت علیه السّلام فرمودند: تو فقیر نیستی.
▫️بار آخر سؤال کرد آخر چطور من فقیر نیستم؟
▪️فرمودند: آیا حاضری همۀ دنیا را بگیری و مقداری از محبّت ما اهل بیت را بدهی؟
▫️عرض کرد نه آقاجان، محبّت شما را با همۀ عالم عوض نمیکنم.
▪️حضرت علیه السّلام فرمودند: دیدی فقیر نیستی، چه ثروتی عظیمتر از این؟
«عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📗 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
🏴 شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحنافِداه و همۀ پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنیم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
@ahlevela_channel
4_5812396108013373229.mp3
5.15M
💎 زندگانی و شخصیت امام صادق علیه السّلام - ۱
▪️جامعۀ اسلامی و دور شدن از فرهنگ عمیق دینی بعد از توطئۀ سقیفه
▪️مکتب سازی بنیامیّه در مقابل مکتب اهلبیت علیهم السّلام
▪️ایجاد جریانهای به اصطلاح عرفانی و معنوی با حمایت دستگاه خلافت
▪️ایجاد نهضت عظیم علمی و فرهنگی و بازسازی کردنِ فرهنگ ویران شدۀ دینی در جامعه اسلامی توسط امام باقر و امام صادق علیهما السّلام
▪️شکلگیری دو دسته نهضت سیاسی در عصر امام باقر و امام صادق علیهما السّلام
▪️تربیت شخصیتهای بزرگ علمی در حوزۀ علوم دینی و علوم طبیعی
▪️نقش عظیم امام صادق علیه السّلام در احیای دین
▪️چرا به امام صادق علیهالسّلام میگویند صادق؟
▪️روایتی از امام صادق علیه السّلام...
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel