eitaa logo
اهل کربلا باشید
269 دنبال‌کننده
20.3هزار عکس
8.2هزار ویدیو
292 فایل
امام به ما آموخت انتظار در مبارزه است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جمع تعدادی از دانشجویان انقلابی تهران 1 ♦️ امام (ره) ، نعمت ویژه الهی بعد از 1400 سال به جامعه اسلامی 🔸 هر چه هم به دنبال افراد همفکر و هم سلیقه باشیم، نمی توانیم کسانی را بیابیم که کاملا مانند خودمان باشند، لذا مهم آن است که هدف مشترکی که انتخاب می کنیم، هدف ارزشمندی باشد که تحمل اختلاف سلیقه ها که در احساسات و عواطف و رفتارهای آدمی نیز تأثیر می گذارد، امکان پذیر باشد. 🔹 اگر شاخصی پیدا کنیم که معصوم باشد یا شبه معصوم باشد، وظیفه سنگینی از دوش ما برداشته می شود؛ این که هدف اصلی را چه قرار بدهیم و جهت حرکت برای رسیدن به هدف مشترک را بهتر تشخیص بدهیم و نیروها را در آن زمینه متمرکز کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. 🔸 شصت سال پیش که بنده جوانی بودم، این که بتوانیم فردی را بیابیم که قابل اعتماد بوده و بدانیم اسلام را بهتر از دیگران در همه ابعاد شناخته و واقعا قصد عمل به اسلام را داشته باشد و در این راه مشکلات آن را به جان بخرد، بسیار دور از انتظار بود. ده ها نفر بودند که هرکدام گوشه ای از اسلام را مورد توجه قرار می دادند. حتی در بین مراجع نیز نمی شد یک همگرایی کامل را مشاهده کرد و هم در قم و هم در نجف و هم در برخی دیگر از شهرها، مراجع، متعدد بودند. 🔹 اما خداوند متعال بر جامعه اسلامی منتی گذاشت که در طول 1400 سال بی نظیر بود و کسی را در جامعه ظهور و بروز داد که بر اساس اسباب ظاهری، امری معمول و عادی نبود؛ اما به گونه ای شد که کمتر کسی بود که ایشان را نپذیرد و به ایشان علاقمند نشود و دل نسپارد و آن حضرت امام (ره) بود؛ از زمانی که نهضت امام (ره) شروع شد و بیانیه ها و موضع گیری های خاص ایشان منتشر شد، این امید در مردم پیدا شد که می توان یک الگویی را پیدا کرد که حرفش برای ما حجت و رفتارش برای ما الگو باشد. باید توجه داشت که این نعمت عظیم، بعد از 1400 سال نصیب مردم مسلمان شد. 25 تیر 98 @mesbahedustan
🔰 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جمع تعدادی از دانشجویان انقلابی تهران 3 ♦️ چرا امام (ره) همراهی گروهک های مارکسیستی ضد دین را هم در انقلاب پذیرفت؟ 🔹 امام (ره) از همان لحظه آغاز نهضت، حرف اولشان، اسلام بود؛ حتی اگر نان و آب از دهان امام می افتاد، واژه اسلام، نمی افتاد. اما همان اوایل نهضت حتی همکاری چپی های منکر خدا را هم رد نکردند! حزب توده از جمله گروه هایی بود که به طور فعال برای مبارزه با شاه تلاش می کرد؛ آن ها هم وقتی دیدند امام(ره) در این راه خوب پیش می رود، همراه شده و همکاری کردند؛ اما وقتی کار به جایی رسید که باید هدف اصلی شکوفا شود، امام (ره)، صراحتا اسلام را مطرح کرده و هشدار دادند که مراقب باشید گروه های دیگری در شما نفوذ نکنند. 🔸چرا امام (ره) همکاری این گروهک ها را نفی نکردند؟ چون برای عبور از مرحله ای، وجود آن ها نیز بی فایده نبود؛ البته به آن ها پیشنهاد سهمی هم ندادند که اگر به جایی رسیدیم، سهم شما را هم می دهیم، حتی امام (ره) در هیچ کجای مبارزات، روی خوشی به این ها نشان نداد و حتی نسبت به برخی شخصیت های فعال و مؤثر در بین فرهیختگان و دانشگاهیان، هرگز اظهار تمجید و همراهی نکردند؛ هر چند نفی هم نکردند تا ایجاد اختلاف شود. حتی بعدها در مورد یکی از آن ها تصریح کرده بودند که وی اصلا مسلم نیست! 🔹 دکتر مصدق، رهبری جبهه ملی را داشت و مردم عاشقانه با او رفتار می کردند و الگو مبارزان ضدپهلوی بود. اما امام(ره) در مورد او می گویند "او هم مسلم نبود"! لذا نباید صرف این که در گذشته کسی ما را همراهی کرده، با او همراهی کنیم؛ درگذشته مگر ما گفتیم، او همراهمان شود؟ مگر قولی به او داده بودیم؟ امام از ابتدا گفته بود اسلام و تا آخر هم بر همان نظر ماند. 25 تیر 98 @mesbahedustan
🔰 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جمع تعدادی از دانشجویان انقلابی تهران 2 ♦️همان حزبی که امام (ره)، آن را تأیید کرد، دستور به انحلال آن داد؛ چرا؟ 🔹 همگان در ارادت به امام (ره) و تبعیت از ایشان، یکسان نبودند؛ حتی در بین شاگردان خود ایشان، اختلاف سلیقه هایی وجود داشت. 🔸 قبل از انقلاب، امام (ره) گروه های انقلابی که همه شان هم عاشق امام (ره) بودند را راهنمایی کردند تا در عین حفظ گروه خود، با دیگر گروه ها ائتلاف داشته باشند و لذا هیئت های مؤتلفه به وجود آمد. امام (ره) هم نگفت همه ادغام شوید و یک حزب شوید؛ چون می دانستند که افراد سلیقه های مختلفی دارند و کار به سرانجام نمی رسد. 🔹اگر از اول بنا داشتیم که دنبال رضای خدا باشیم و نه منافع شخصی، نباید از اختلاف سلیقه ها و منش ها بترسیم. سعی کنیم افراد برجسته از گروه های مختلف دور هم جمع شوند و تبادل نظر کنند؛ باز هم نباید اطمینان داشت که همگان در این جلسات نظرشان یکی شود، اما این جلسالت می تواند سبب افزایش آگاهی ها و رفع سوء تفاهم بشود. 🔸 حتی حزب جمهوری که توسط افراد مانند شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی تشکیل شد و امام (ره) هم فرمودند اگر حزبی تشکیل می دهید، حزب جمهوری باشد و به نوعی تأیید این حزب بود، کارش به جایی رسید که امام (ره) فرمودند این حزب را منحل کنید! اما اگر همان راهکاری که امام (ره) برای هیئت های مؤتلفه داده بودند، در حزب جمهوری رعایت می شد، عاقبتش به اینجا نمی انجامید. 25 تیر 98 @mesbahedustan
🍁تفسیر آیات 1⃣الی5⃣ سوره از تفسیر بزرگ 🍁 🔰وَ الْفَجْرِ 🔰وَ لَيَالٍ عَشرٍ 🔰 وَ الشفْع وَ الْوَتْرِ 🔰وَ الَّيْلِ إِذَا يَسرِ 🔰 هَلْ فى ذَلِك قَسمٌ لِّذِى حِجْرٍ 🔸 "فجر" به معناى صبح ، و "شفع " به معناى جفت است. 🔶راغب مى گويد: به معناى ضميمه كردن چيزى به مثل آن است ، و به اين دو مثل هم شفع مى گويند. 🔰و در جمله "و الليل اذا يسر" كلمه "يسر" مضارع از مصدر "سرى " است ، كه به معناى رفتن شب ، و پشت كردن آن است ، و كلمه "حجر" به معناى است ، پس در اين آيه به صبح ، و شبهاى دهگانه و شفع و وتر و شب ، وقتى پشت مى كند، سوگند ياد شده. 🔸وجوه مختلف درباره مراد از "فجر"، "ليال عشر" و "شفع و وتر" كه به آنها سوگند ياد شده است. 🔸و چه بسا بتوان ادعا كرد كه ظاهر سوگند به "فجر" قسم به همه صبح ها باشد، و بعيد هم نيست كه منظور از آن تنها صبح روز عيد قربان دهم ذى الحجه باشد. 🔸و بعضى گفته اند: مراد صبح ذى الحجه است. بعضى ديگر گفته اند: صبح محرم، يعنى اول سال قمرى است. 🔶و بعضى گفته اند: صبح روز جمعه است. 🔶 بعضى ديگر گفته اند: فجر شب مزدلفه است. 🔶 و بعضى مراد از آن را نماز صبح دانسته اند. 🔶بعضى منظور از آن را همه روز يعنى از صبح تا شام دانسته اند. 🔶و بعضى گفته اند: منظور شكافته شدن و جوشيدن چشمه سارها از لاى سنگها است ، و از اين قبيل سخنان كه هيچ مدركى بر آن دلالت ندارد زياد گفته اند. 🔰 "و ليال عشر" - چه بسا مراد از آن از اول تا دهم ذى الحجه باشد، و اگر كلمه " ليال " را نكره آورده خواسته است به عظمت آن اشاره كند، نه اينكه عموميت آن را برساند. 🔶بعضى گفته اند: 🔹منظور دهه آخر ماه رمضان است. يكى ديگر گفته: دهه اول رمضان است. سومى گفته دهه اول محرم است چهارمى گفته: اگر مراد از فجر نماز صبح باشد مراد از شبهاى دهگانه هم عبادت در آنها است. ____________ 🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇 http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
🍁تفسیر آیات 4️⃣و 5️⃣ سوره از تفسیر بزرگ المیزان🍁 🔰"و الليل اذا يسر" 4️⃣ 💠 يعنى شب در هنگامى كه مى گذرد و اين جمله در معناى آيه "و الليل اذ ادبر" است ، و ظاهرش اين است كه لام در آن براى جنس باشد، پس مراد از " الليل " مطلق و همه آخر شبها است . 🔶و بعضى گفته اند: مراد از آن شب مزدلفه است ، كه همان شب عيد قربان است ، كه حاجيان از عرفات وارد مزدلفه مى شوند، و در آنجا همگى به عبادت خدا مى پردازند، تا صبح شود، آنگاه از آنجا به منى كوچ مى كنند. ولى اين وجه صحيح نيست ، و مخصوصا بنا بر اينكه مراد از شبهاى ده گانه ، دهه اول ذى الحجه باشد درست در نمى آيد، چون شب مزدلفه هم جزو آن ده شب است ، كه بدان سوگند ياد شده ، ديگر معنى ندارد به آن سوگند خورده باشد. 💠"هل فى ذلك قسم لذى حجر" 5️⃣ 🔷آيا اين سوگندها براى هر صاحب خرد كافى نيست ؟ يعنى كافى است ، و صاحب عقل كه معناى سخن را مى فهمد، و حق را از باطل تميز مى دهد، كه وقتى خداى تعالى به چيزى سوگند خورد با در نظر داشتن اينكه سوگند را به چيزى مى خورند كه داراى شرافت و منزلتى باشد، يقين مى كند كه آنچه به خاطرش سوگند خورده حق است ، آن هم حقى موكد، كه جاى هيچ ترديدى در درستى آن نيست . 🔶جواب قسمهاى مذكور حذف شده ، چون آيات بعدى كه از عذاب اهل طغيان و كفران در دنيا و آخرت و ثواب نفوس مطمئنه خبر مى دهد، بر آن دلالت داشته مى رساند كه : سوگندها براى اثبات اين معنا بوده كه خداى تعالى به بعضى از خلائق نعمت مى دهد،و از بعضى ديگر دريغ مى دارد، همه براى امتحان است ، و حذف اين جواب و اشاره به آن هم به طور كنايه رساتر است ، و هم در باب تهديد و انذار و بشارت موكدتر است . ____________________ 🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇 http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
🍁تفسیر آیه 3️⃣ سوره از تفسیر بزرگ المیزان🍁 🔰 "و الشفع و الوتر" 🔶 اين جمله با روز - هشتم ذى الحجه - و روز قابل انطباق هست، مخصوصا اين تطبيق در صورتى كه مراد از فجر و ليالى دهگانه فجر ذى الحجه و شبهاى دهه اول آن باشد مناسب تر است. 🔸ولى بعضى گفته اند: مراد دو ركعت نماز معروف به " " و يك ركعت نماز معروف به " " است ، كه در آخر شب خوانده مى شود. بعضى ديگر گفته اند مراد مطلق نمازها است ، كه بعضى شفع - دو ركعتى و چهار ركعتى - و بعضى ديگر وتر - يك ركعتى و سه ركعتى - است. 🔶 بعضى ديگر گفته اند: شفع، روز و وتر، روز عرفه نهم ذى الحجه است 🔸و بعضى گفته اند: شفع تمام انسانها است ، به دليل اينكه فرموده : "و خلقناكم ازواجا"، و وتر خداى تعالى است، كه تك است، و بر طبق هر يك از اين اقوال رواياتى هم رسيده ، كه به زودى در بحث روايتى آينده از نظر خواننده خواهد گذشت ان شاء الله. 🔶بعضى ديگر گفته اند: منظور جفت و طاق از هر عددى است، و اگر به شفع و وتر سوگند ياد كرده در حقيقت به عدد قسم خورده، چون هر اندازه و مقدارى به وسيله عدد حساب و ضبط مى شود، و اين نعمت عدد خود از بزرگترين نعمت هاى خداست. بعضى هم گفته اند: شفع و وتر همه مخلوقات است ، براى اينكه هر چيزى كه تصور كنى يا طاق است و يا جفت. 🔸 بعضى ديگر گفته اند: 🔹 وتر آدم و شفع همسر او است . بعضى گفته اند شفع شبها و روزها است ، و وتر تنها آن روزى است كه دنبالش شب نيايد، و آن روز قيامت است. 🔸 بعضى ديگر گفته اند: شفع صفا و مروه ، و وتر بيت الحرام است. 🔸بعضى گفته اند: 🔹 مراد از كلمه "شفع " روزهاى قوم عاد، و منظور از وتر شبهاى آن است. 🔶و بعضى گفته اند: 🔹 شفع درهاى بهشت است ، كه جفت است ، چون هشت در است ، و وتر درهاى دوزخ است كه هفت در است ، و از اين قبيل اقوال بسيارى كه بعضى از مفسرين تا سى و شش قول شمرده اند و اكثر آنها بدون دليل است. ____________________________ 🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇 http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
✨﷽✨ 💬 : 🔷 ✨✨ 🏴 اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی 3 🏴 👤 ✔️این زاویه نگاه انسان در درون است که حوادث اجتماعی را بزرگ و مهم ببیند یا کوچک و حقیر. چه بسیار حوادث کوچکی که در اجتماع اتفاق می افتد که فرد در ذهن و نگاه خود آن را بزرگ جلوه می دهد و گاهی مأیوس و افسرده می شود و چه بسیار حوادث بزرگی در جامعه اتفاق می افتد که فرد در ذهن و باور خود آن را کوچک و بی اهمیت تصور می کند. 🔅اختلاف انسانها با یکدیگر به همین نوع نگاه آنها به زندگی بستگی دارد. یک نگاه، انسان را با نشاط، مقاوم و متوکل به خداوند می کند و یک نگاه، انسان را ناامید و پژمرده می سازد. انسان باید نوع نگاه خود به زندگی را تربیت کند. اولیاء خدا در مقابل بلاها و ابتلائات زندگی بهترین استفاده ها را می کردند و بهره می بردند. ✅حادثه کربلا، جزء حوادثی است که تمام عوالم و ارکان عرش الهی را به لرزه در آورده است. 🔹اعتقادات، باورها و نگاه های دینی است که انسان را همیشه استوار و پایدار نگه می دارد که اینها مانند گنج برای انسان ارزشمند هستند. این نگاه و باور دینی و توکل به خداوند است که ملت ایران را در هشت سال جنگ تحمیلی موفق و پیروز می کند. انسانی که چنین باوری را در خود تربیت و پرورش داده است و باور دارد که خداوندی وجود دارد و هیچ عمل او بدون حکمت و دلیل نیست، این انسان با سقوط اخلاقی در زندگی و دین مواجه نمی شود. 〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ "کانال رسمی استاد و " JOin 🔜 @aali_rafiei
3.mp3
9.29M
🏴ویژه ایام محرم 🎙حجت الاسلام و المسلمین #استاد_عالی 🔰 موضوع : اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی‼️ ✔️#محرم_97 🔶{#جلسه_سوم} ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ "کانال رسمی استاد #عالے و #رفیعے" JOin 🔜 @aali_rafiei ™
✨﷽✨ 🔶#کلام_عالی: 🔷#چکیده_سخنرانی ✨✨ ✨ غیرت ✨ 👤 #سخنرانی_حجت_الاسلام_عالی 💠حجه الاسلام استاد #عالی ✅این صفت در هر کسی که باشد خداوند دوست دارد، کما اینکه آدم بی‌غیرت را ولو عابد باشد مبغوض می‌دارد و بدش می‌آید. 📚در جلد ۹۷ بحارالانوار، 🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده است که قومی مشمول عذاب بود و دو ملک برای عذاب آن قوم فرستاده شدند. اینها وقتی نازل شدند، دیدند در آن قوم، مرد زاهد و عابدی است که دارد تضرع و مناجات می‌کند. از خداوند متعال پرسیدند: «آیا این هم جزو کسانی است که باید عذاب شود؟» پروردگار عالم فرمود: «کار خودتان را بکنید. وَ اِن ذلِکَ لَمْ یَتَمَعَّرْ وَجْهَهُ قَطُّ غَضَباً لِی: این آدمی است که به خاطر من اخم نکرده، هیچ جا خشم نداشته و به خاطر من هیچ جا غضب نکرده است. این را هم عذابش کنید. غیرت دینی نداشته است.» 〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗 ★➻ @aali_rafiei 🍁
💬 واکنش سردار سلیمانی به ادعای ترامپ درباره ساقط کردن پهپاد ایران 🔹ترامپ فکرش مشغول چیزهای دیگری هست. امروز دلیل اساسی شکست‌های آمریکا در منطقه‌ی ما، نداشتن یک رهبری حکیمانه است. دلیل اصلی آن، حاکم بودن رهبران جاهل است. ✅ @hajGhasem_ir
حضور سردار حاج قاسم سلیمانی صبح امروز جمعه در گلزار شهدای کرمان ✅ @hajghasem_ir
💠کم‌کاری، مانند سمّ قاتل است! 🔸هرکس در هرکاری که مشغول است، آن کار را خوب انجام بدهد. کم‌کاری و بیکاری، سرمایه همه وابستگیهای اقتصادی است. 🔹اگر ما خودمان کار نکنیم، لابد باید وابسته باشیم. اگر خودمان زراعت نکنیم، باید در زراعت وابسته باشیم. اگر خودمان صنعت‌مان را خودکفا نکنیم، در آن هم باید باز وابسته باشیم. 🔸هرکس در هرکاری که هست، آن کار را خوب انجام بدهد. کمکاری، بیکاری، وادار کردن به بیکاری، از امور[ی] است که برای کشور ما درست مثل سم قاتل است. 📘برگرفته از کتاب امام خمینی و رفتار سیاسی 👥 @Sahifeh_noor