🍁تفسیر آیات 1⃣الی5⃣ سوره #فجر از تفسیر بزرگ #المیزان🍁
🔰وَ الْفَجْرِ
🔰وَ لَيَالٍ عَشرٍ
🔰 وَ الشفْع وَ الْوَتْرِ
🔰وَ الَّيْلِ إِذَا يَسرِ
🔰 هَلْ فى ذَلِك قَسمٌ لِّذِى حِجْرٍ
🔸 "فجر" به معناى صبح ، و "شفع " به معناى جفت است.
🔶راغب مى گويد: #شفع به معناى ضميمه كردن چيزى به مثل آن است ، و به اين دو مثل هم شفع مى گويند.
🔰و در جمله "و الليل اذا يسر" كلمه "يسر" مضارع از مصدر "سرى " است ، كه به معناى رفتن شب ، و پشت كردن آن است ، و كلمه "حجر" به معناى #عقل است ، پس در اين آيه به صبح ، و شبهاى دهگانه و شفع و وتر و شب ، وقتى پشت مى كند، سوگند ياد شده.
🔸وجوه مختلف درباره مراد از "فجر"، "ليال عشر" و "شفع و وتر" كه به آنها سوگند ياد شده است.
🔸و چه بسا بتوان ادعا كرد كه ظاهر سوگند به "فجر" قسم به همه صبح ها باشد، و بعيد هم نيست كه منظور از آن تنها صبح روز عيد قربان دهم ذى الحجه باشد.
🔸و بعضى گفته اند: مراد صبح ذى الحجه است. بعضى ديگر گفته اند: صبح محرم، يعنى اول سال قمرى است.
🔶و بعضى گفته اند: صبح روز جمعه است.
🔶 بعضى ديگر گفته اند: فجر شب مزدلفه است.
🔶 و بعضى مراد از آن را نماز صبح دانسته اند.
🔶بعضى منظور از آن را همه روز يعنى از صبح تا شام دانسته اند.
🔶و بعضى گفته اند: منظور شكافته شدن و جوشيدن چشمه سارها از لاى سنگها است ، و از اين قبيل سخنان كه هيچ مدركى بر آن دلالت ندارد زياد گفته اند.
🔰 "و ليال عشر" - چه بسا مراد از آن از اول تا دهم ذى الحجه باشد، و اگر كلمه " ليال " را نكره آورده خواسته است به عظمت آن اشاره كند، نه اينكه عموميت آن را برساند.
🔶بعضى گفته اند:
🔹منظور دهه آخر ماه رمضان است. يكى ديگر گفته: دهه اول رمضان است. سومى گفته دهه اول محرم است چهارمى گفته: اگر مراد از فجر نماز صبح باشد مراد از شبهاى دهگانه هم عبادت در آنها است.
____________
🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇
http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
🍁تفسیر آیات 4️⃣و 5️⃣ سوره #فجر از تفسیر بزرگ المیزان🍁
🔰"و الليل اذا يسر" 4️⃣
💠 يعنى شب در هنگامى كه مى گذرد و اين جمله در معناى آيه "و الليل اذ ادبر" است ، و ظاهرش اين است كه لام در آن براى جنس باشد، پس مراد از " الليل " مطلق و همه آخر شبها است .
🔶و بعضى گفته اند: مراد از آن شب مزدلفه است ، كه همان شب عيد قربان است ، كه حاجيان از عرفات وارد مزدلفه مى شوند، و در آنجا همگى به عبادت خدا مى پردازند، تا صبح شود، آنگاه از آنجا به منى كوچ مى كنند. ولى اين وجه صحيح نيست ، و مخصوصا بنا بر اينكه مراد از شبهاى ده گانه ، دهه اول ذى الحجه باشد درست در نمى آيد، چون شب مزدلفه هم جزو آن ده شب است ، كه بدان سوگند ياد شده ، ديگر معنى ندارد به آن سوگند خورده باشد.
💠"هل فى ذلك قسم لذى حجر" 5️⃣
🔷آيا اين سوگندها براى هر صاحب خرد كافى نيست ؟ يعنى كافى است ، و صاحب عقل كه معناى سخن را مى فهمد، و حق را از باطل تميز مى دهد، كه وقتى خداى تعالى به چيزى سوگند خورد با در نظر داشتن اينكه سوگند را به چيزى مى خورند كه داراى شرافت و منزلتى باشد، يقين مى كند كه آنچه به خاطرش سوگند خورده حق است ، آن هم حقى موكد، كه جاى هيچ ترديدى در درستى آن نيست .
🔶جواب قسمهاى مذكور حذف شده ، چون آيات بعدى كه از عذاب اهل طغيان و كفران در دنيا و آخرت و ثواب نفوس مطمئنه خبر مى دهد، بر آن دلالت داشته مى رساند كه : سوگندها براى اثبات اين معنا بوده كه خداى تعالى به بعضى از خلائق نعمت مى دهد،و از بعضى ديگر دريغ مى دارد، همه براى امتحان است ، و حذف اين جواب و اشاره به آن هم به طور كنايه رساتر است ، و هم در باب تهديد و انذار و بشارت موكدتر است .
____________________
🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇
http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
🍁تفسیر آیه 3️⃣ سوره #فجر از تفسیر بزرگ المیزان🍁
🔰 "و الشفع و الوتر"
🔶 اين جمله با روز #ترويه - هشتم ذى الحجه - و روز #عرفه قابل انطباق هست، مخصوصا اين تطبيق در صورتى كه مراد از فجر و ليالى دهگانه فجر ذى الحجه و شبهاى دهه اول آن باشد مناسب تر است.
🔸ولى بعضى گفته اند: مراد دو ركعت نماز معروف به " #شفع " و يك ركعت نماز معروف به " #وتر" است ، كه در آخر شب خوانده مى شود. بعضى ديگر گفته اند مراد مطلق نمازها است ، كه بعضى شفع - دو ركعتى و چهار ركعتى - و بعضى ديگر وتر - يك ركعتى و سه ركعتى - است.
🔶 بعضى ديگر گفته اند: شفع، روز #قربان و وتر، روز عرفه نهم ذى الحجه است
🔸و بعضى گفته اند: شفع تمام انسانها است ، به دليل اينكه فرموده : "و خلقناكم ازواجا"، و وتر خداى تعالى است، كه تك است، و بر طبق هر يك از اين اقوال رواياتى هم رسيده ، كه به زودى در بحث روايتى آينده از نظر خواننده خواهد گذشت ان شاء الله.
🔶بعضى ديگر گفته اند: منظور جفت و طاق از هر عددى است، و اگر به شفع و وتر سوگند ياد كرده در حقيقت به عدد قسم خورده، چون هر اندازه و مقدارى به وسيله عدد حساب و ضبط مى شود، و اين نعمت عدد خود از بزرگترين نعمت هاى خداست. بعضى هم گفته اند: شفع و وتر همه مخلوقات است ، براى اينكه هر چيزى كه تصور كنى يا طاق است و يا جفت.
🔸 بعضى ديگر گفته اند:
🔹 وتر آدم و شفع همسر او است . بعضى گفته اند شفع شبها و روزها است ، و وتر تنها آن روزى است كه دنبالش شب نيايد، و آن روز قيامت است.
🔸 بعضى ديگر گفته اند: شفع صفا و مروه ، و وتر بيت الحرام است.
🔸بعضى گفته اند:
🔹 مراد از كلمه "شفع " روزهاى قوم عاد، و منظور از وتر شبهاى آن است.
🔶و بعضى گفته اند:
🔹 شفع درهاى بهشت است ، كه جفت است ، چون هشت در است ، و وتر درهاى دوزخ است كه هفت در است ، و از اين قبيل اقوال بسيارى كه بعضى از مفسرين تا سى و شش قول شمرده اند و اكثر آنها بدون دليل است.
____________________________
🌹شادی روح علّامه طباطبایی صلوات👇
http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a
✨﷽✨
💬 #کلام_عالی:
🔷#چکیده_سخنرانی
✨✨
🏴 اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی 3 🏴
👤 #سخنرانی_حجت_الاسلام_عالی
✔️این زاویه نگاه انسان در درون است که حوادث اجتماعی را بزرگ و مهم ببیند یا کوچک و حقیر. چه بسیار حوادث کوچکی که در اجتماع اتفاق می افتد که فرد در ذهن و نگاه خود آن را بزرگ جلوه می دهد و گاهی مأیوس و افسرده می شود و چه بسیار حوادث بزرگی در جامعه اتفاق می افتد که فرد در ذهن و باور خود آن را کوچک و بی اهمیت تصور می کند.
🔅اختلاف انسانها با یکدیگر به همین نوع نگاه آنها به زندگی بستگی دارد. یک نگاه، انسان را با نشاط، مقاوم و متوکل به خداوند می کند و یک نگاه، انسان را ناامید و پژمرده می سازد. انسان باید نوع نگاه خود به زندگی را تربیت کند. اولیاء خدا در مقابل بلاها و ابتلائات زندگی بهترین استفاده ها را می کردند و بهره می بردند.
✅حادثه کربلا، جزء حوادثی است که تمام عوالم و ارکان عرش الهی را به لرزه در آورده است.
🔹اعتقادات، باورها و نگاه های دینی است که انسان را همیشه استوار و پایدار نگه می دارد که اینها مانند گنج برای انسان ارزشمند هستند. این نگاه و باور دینی و توکل به خداوند است که ملت ایران را در هشت سال جنگ تحمیلی موفق و پیروز می کند. انسانی که چنین باوری را در خود تربیت و پرورش داده است و باور دارد که خداوندی وجود دارد و هیچ عمل او بدون حکمت و دلیل نیست، این انسان با سقوط اخلاقی در زندگی و دین مواجه نمی شود.
〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
"کانال رسمی استاد #عالے و #رفیعے"
JOin 🔜 @aali_rafiei ™
3.mp3
9.29M
🏴ویژه ایام محرم
🎙حجت الاسلام و المسلمین #استاد_عالی
🔰 موضوع : اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی‼️
✔️#محرم_97
🔶{#جلسه_سوم}
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
"کانال رسمی استاد #عالے و #رفیعے"
JOin 🔜 @aali_rafiei ™
✨﷽✨
🔶#کلام_عالی:
🔷#چکیده_سخنرانی
✨✨
✨ غیرت ✨
👤 #سخنرانی_حجت_الاسلام_عالی
💠حجه الاسلام استاد #عالی
✅این صفت در هر کسی که باشد خداوند دوست دارد، کما اینکه آدم بیغیرت را ولو عابد باشد مبغوض میدارد و بدش میآید.
📚در جلد ۹۷ بحارالانوار،
🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده است که قومی مشمول عذاب بود و دو ملک برای عذاب آن قوم فرستاده شدند. اینها وقتی نازل شدند، دیدند در آن قوم، مرد زاهد و عابدی است که دارد تضرع و مناجات میکند. از خداوند متعال پرسیدند: «آیا این هم جزو کسانی است که باید عذاب شود؟» پروردگار عالم فرمود: «کار خودتان را بکنید. وَ اِن ذلِکَ لَمْ یَتَمَعَّرْ وَجْهَهُ قَطُّ غَضَباً لِی: این آدمی است که به خاطر من اخم نکرده، هیچ جا خشم نداشته و به خاطر من هیچ جا غضب نکرده است. این را هم عذابش کنید. غیرت دینی نداشته است.»
〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗
★➻ @aali_rafiei 🍁
💠کمکاری، مانند سمّ قاتل است!
🔸هرکس در هرکاری که مشغول است، آن کار را خوب انجام بدهد. کمکاری و بیکاری، سرمایه همه وابستگیهای اقتصادی است.
🔹اگر ما خودمان کار نکنیم، لابد باید وابسته باشیم. اگر خودمان زراعت نکنیم، باید در زراعت وابسته باشیم. اگر خودمان صنعتمان را خودکفا نکنیم، در آن هم باید باز وابسته باشیم.
🔸هرکس در هرکاری که هست، آن کار را خوب انجام بدهد. کمکاری، بیکاری، وادار کردن به بیکاری، از امور[ی] است که برای کشور ما درست مثل سم قاتل است.
#امام_و_رفتار_سیاسی
📘برگرفته از کتاب امام خمینی و رفتار سیاسی
👥 @Sahifeh_noor
💠آن چیزی که روحانیون هرگز نبایداز آن #عدول کنند.
البته آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند،حمایت از محرومین و پابرهنه هاست،چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است.ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسؤولیت بزرگ بدانیم و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم،خیانت به اسلام و مسلمین کرده ایم.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۲۰ ، صفحه ۲۴۴
👈پیام امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد کشتار خونین در مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸
🗓مورخ: ۱۳۶۷/۰۴/۲۹
👥 @sahifeh_noor
🔴بعد از پذیرش قطعنامه امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند😔
🔻شما فرزندان امام روحیه امام را بهتر از هر کس دیگر می دانید. بعد از (قطعنامه ) امام دیگر سخنرانی نکردند. دیگر برای سخنرانی به حسینیه جماران نیامدند، تا مریض شدند و به بیمارستان رفتند. یک پسر بچه ای من دارم، کوچک است نامش علی است؛ با او خیلی مانوس بودند. آن روزهای آخر، این بچه ای که بیش از سه سالش نبود می خواست خدمت امام برود. امام از اینکه ساعات آخر را می خواست با خدای خودش راز و نیاز کند، به مادر این بچه گفت:ما اصلا نخوابیده و همه اش نماز خوانده و بعد پیغام داد برای مردم، که مردم شما شهید دادید، شما اسیر دادید، شما مجروح و معلول دادید از خدا بخواهید که مرا قبول کند.
🔻بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند
خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود پیش امام برود. بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند. همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو.
🔻 7 آبان 67 و پنج ماه پس از قبول قطعنامه :
❗️تذکر به اعضای دفتر برای لغو دیدارها و سخنرانیها
«توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»
🔻بعد از قطعنامه دیگر خنده بر لب امام ندیدم
«حاج عیسی(خادم امام خمینی) میگفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند میرسند، جانبازان اجرشان را میگیرند، اسرا هم برمیگردند. اما من چه کار کنم؟»
🔻مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه میگوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم.»
✍ ما از تاریخ باید درس بگیریم و اماممان را تنها نگذاریم ، حال که ادعا میکنیم ما اهل کوفه نیستیم ،علی تنها بماند
ولی رهبرمان آنقدر که غریب است حرفش را با خدایش نجوا میکند و ما دم از عجل لولیک الفرج میزنیم و میگوییم مهدی بیا در حالی که نائبش را تنها و غریب گذاشته ایم.
🔻با مخالفت های مکرر عزیز رهبرمون باز هم شاهد تصویب ننگ نامه ی جدیدی در مجلس شورای اسلامی هستیم.
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کارشناس بیبیسی: آیتالله خامنهای نمیگذارد ایران تسلیم شود
آمریکا درصورتی با ایران مذاکره خواهد کرد که ایران تسلیم بشه و دستاشو ببره بالا و این خودکشی سیاسی برای ایران است
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist