فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: قبله کدوم طرفه ؟!
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
@ahlolbait
💠 امام رضا علیه السلام
🔸 أنَّ ذِكْرَ الْمَوْتِ أَفْضَلُ اَلْعِبَادَةِ
🔹همانا یاد مرگ برترین عبادت است.
📗بحارالأنوار ج75ص346
🔻پنجشنبه ها
🔻چه خوشحال می شوند
🔻عزیزانی که
🔻دستشان از دنیا کوتاه است
🔻و منتظر قلب پرمهرتان هستند
🌺 جایشان همیشه سبز، با فاتحه و صلوات و خیراتی هر چند کوچک یادآورشان باشیم
@ahlolbait
💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
🔸إن مثل المؤمن في الدنيا كمثل الجنين في بطن أمه إذا خرج من بطنها بكى على مخرجه حتى إذا رأى الضوء ووُضع لم يحب أن يرجع إلى مكانه. وكذلك المؤمن يجزع من الموت فإذا أفضى إلى ربه لم يحب أن يرجع إلى الدنيا كما لا يحب الجنين أن يرجع إلى بطن أمه
🔹وضعیت مؤمن در دنیا مانند جنینی است که در شکم مادرش قرار دارد. او وقتی متولد شود ابتدا گریه را آغاز می کند، تا وقتی که چشمش باز شده و روشنایی را ببیند و شیر بخورد که دیگر دوست ندارد به جایگاه گذشته خود بازگردد. در نمونه ای مشابه، مؤمن از مرگ جزع می کند، اما وقتی به دیدار پروردگارش رسید، دیگر دوست ندارد که به دنیا بازگردد چنان که نوزاد دوست ندارد به شکم مادرش برگردد
📗إحیاء علوم الدین، ابو حامد غزالی، ج 15، ص 187
@ahlolbait
💠 امام علی علیه السلام
🔸شتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ
🔹فاصله ی بسیاری است میان دو عمل: عملی که لذتش می رود ولی پیامدهای آن باقی می ماند، و عملی که رنج و زحمتش می رود اما اجر و پاداش آن ماندگار است.
📗نهج البلاغه، حکمت 121
@ahlolbait
قرآن و حدیث
💠 امام علی علیه السلام 🔸شتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَت
💠 امام علی علیه السلام
🔸شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ
🔹فاصله ی بسیاری است میان دو عمل: عملی که لذتش می رود ولی پیامدهای آن باقی می ماند، و عملی که رنج و زحمتش می رود اما اجر و پاداش آن ماندگار است.
📗نهج البلاغه، حکمت 121
🔻شرح حدیث
🔸چه حکمت عمیق و پند دلنشینی!
🔸شنیده اید که می گویند: یک لحظه هوسرانی، یک عمر پشیمانی!
🔸سرنوشت کارهای نیک و بد ما انسانها همین گونه است. دستگاه خدا دستگاه حساب و کتاب و پاداش و کیفر است. اگر در دنیا هم نشود، آخرت در پیش است که روز داوری است.
🔸اهل معصیت دنبال خوشگذرانی و لذّتند، لذّتهای گذرا ولی آثار آن و پیامدهای سوء آن باقی است. مثل کسی که در یک لحظه عصبانی می شود و کسی را به قتل می رساند اما زندان و کیفر او را به راحتی رها نمی کند.
🔸اهل طاعت که به فرمان خدا عمل می کنند، گر چه از برخی خوشیها محروم می شوند یا رنج عبادتشان مثل ایام روزه و حج پایان می یابد اما پاداش آنان باقی است.
🔸کدام یک از این دو کار عاقلانه تر است؟
🔸لذتهای زودگذر با عواقب سخت و همیشگی، یا سختیهای گذرا، اما پاداشهای ابدی؟
🔸عاقل کسی است که راحت و نعمت ابدی آخرت را با لذایذ حرام و زودگذر دنیا عوض نکند.
📗منبع: #حکمت_های_علوی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@ahlolbait
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا پروا كنيد، شاید رستگار شوید!
📗#سوره_آل_عمران آیه 200
#قرآن
@ahlolbait
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تفاوت عاقل و احمق در گفتار
🔻 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
🔹لسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.
🔸 زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
📗حکمت 40 نهج البلاغه
#حکمت_های_علوی
@ahlolbait
💠 امام علی علیه السلام
🔸الْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ
🔹بنده اگر قناعت كند، آزاد است، آزاد، اگر طمع داشته باشد برده است!
📗غرر الحكم ح 413
@ahlolbait
قرآن و حدیث
💠 امام علی علیه السلام 🔸الْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ 🔹بنده اگر قناعت كند،
💠 امام علی علیه السلام
🔸اَلْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ
🔹بنده اگر قناعت كند، آزاد است، آزاد، اگر طمع داشته باشد برده است!
📗غرر الحكم ح 413
🔻شرح حدیث
🔸گاهى بندها و رشتههاى درونى، انسان را به قيد مىكشد و برده مىسازد. بردگان لوكس، اتوكشيده، درسخوانده و پولدار زيادى را مىتوان در جامعه ديد.
🔸آنچه انسان را آزاد مىسازد، رهايى از دام حرص و كمند دست و پاگير آز است.
🔸افراد حريص و آزمند، هيچ وقت سير نمىشوند. چون اهل طمعاند، براى دست يافتن به آنچه ندارند، خود را به هر درى مىزنند، گاهى هم به ذلت، تملق و فرومايگى كشيده مىشوند.
🔸اگر كسى از گنج قناعت برخوردار باشد و دست طمع پيش اين و آن دراز نكند، حتى اگر غلام و برده هم باشد،عزيز است و ريشه عزتش همان آزادگى از قيد طمع و افزونخواهى است.
🔸ولى... آزمندان، در عين توانگرى و تمكن، همچنان چشمشان به دست اين و آن است و همين حرص و طمع، آنان را به ذلت بردگى مىكشد.
🔸به قول صائب: از تشنگى بمير و مريزآبروى خويش! و چه بسا بىآبرويىهايى كه ريشه در طمع دارد.
🔸گرفتاران طمع، يا براى حفظ آنچه دارند، يا براى رسيدن به آنچه ندارند، گاهى نوكر صفت مىشوند و تملّق و چاپلوسى مىكنند و به حقارتهاى ننگ آورى تن مىدهند.
🔸گزاف نيست سخن مولا، كه انسان قانع، آزاد است و اهل طمع، برده است.
📗منبع: #حکمت_های_علوی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@ahlolbait