قرآن و حدیث
💠 امام علی علیه السلام 🔸شتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَت
💠 امام علی علیه السلام
🔸شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ
🔹فاصله ی بسیاری است میان دو عمل: عملی که لذتش می رود ولی پیامدهای آن باقی می ماند، و عملی که رنج و زحمتش می رود اما اجر و پاداش آن ماندگار است.
📗نهج البلاغه، حکمت 121
🔻شرح حدیث
🔸چه حکمت عمیق و پند دلنشینی!
🔸شنیده اید که می گویند: یک لحظه هوسرانی، یک عمر پشیمانی!
🔸سرنوشت کارهای نیک و بد ما انسانها همین گونه است. دستگاه خدا دستگاه حساب و کتاب و پاداش و کیفر است. اگر در دنیا هم نشود، آخرت در پیش است که روز داوری است.
🔸اهل معصیت دنبال خوشگذرانی و لذّتند، لذّتهای گذرا ولی آثار آن و پیامدهای سوء آن باقی است. مثل کسی که در یک لحظه عصبانی می شود و کسی را به قتل می رساند اما زندان و کیفر او را به راحتی رها نمی کند.
🔸اهل طاعت که به فرمان خدا عمل می کنند، گر چه از برخی خوشیها محروم می شوند یا رنج عبادتشان مثل ایام روزه و حج پایان می یابد اما پاداش آنان باقی است.
🔸کدام یک از این دو کار عاقلانه تر است؟
🔸لذتهای زودگذر با عواقب سخت و همیشگی، یا سختیهای گذرا، اما پاداشهای ابدی؟
🔸عاقل کسی است که راحت و نعمت ابدی آخرت را با لذایذ حرام و زودگذر دنیا عوض نکند.
📗منبع: #حکمت_های_علوی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@ahlolbait
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا پروا كنيد، شاید رستگار شوید!
📗#سوره_آل_عمران آیه 200
#قرآن
@ahlolbait
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تفاوت عاقل و احمق در گفتار
🔻 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
🔹لسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.
🔸 زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
📗حکمت 40 نهج البلاغه
#حکمت_های_علوی
@ahlolbait
💠 امام علی علیه السلام
🔸الْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ
🔹بنده اگر قناعت كند، آزاد است، آزاد، اگر طمع داشته باشد برده است!
📗غرر الحكم ح 413
@ahlolbait
قرآن و حدیث
💠 امام علی علیه السلام 🔸الْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ 🔹بنده اگر قناعت كند،
💠 امام علی علیه السلام
🔸اَلْعَبْدُ حُرٌّ مَا قَنِعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ما طَمِعَ
🔹بنده اگر قناعت كند، آزاد است، آزاد، اگر طمع داشته باشد برده است!
📗غرر الحكم ح 413
🔻شرح حدیث
🔸گاهى بندها و رشتههاى درونى، انسان را به قيد مىكشد و برده مىسازد. بردگان لوكس، اتوكشيده، درسخوانده و پولدار زيادى را مىتوان در جامعه ديد.
🔸آنچه انسان را آزاد مىسازد، رهايى از دام حرص و كمند دست و پاگير آز است.
🔸افراد حريص و آزمند، هيچ وقت سير نمىشوند. چون اهل طمعاند، براى دست يافتن به آنچه ندارند، خود را به هر درى مىزنند، گاهى هم به ذلت، تملق و فرومايگى كشيده مىشوند.
🔸اگر كسى از گنج قناعت برخوردار باشد و دست طمع پيش اين و آن دراز نكند، حتى اگر غلام و برده هم باشد،عزيز است و ريشه عزتش همان آزادگى از قيد طمع و افزونخواهى است.
🔸ولى... آزمندان، در عين توانگرى و تمكن، همچنان چشمشان به دست اين و آن است و همين حرص و طمع، آنان را به ذلت بردگى مىكشد.
🔸به قول صائب: از تشنگى بمير و مريزآبروى خويش! و چه بسا بىآبرويىهايى كه ريشه در طمع دارد.
🔸گرفتاران طمع، يا براى حفظ آنچه دارند، يا براى رسيدن به آنچه ندارند، گاهى نوكر صفت مىشوند و تملّق و چاپلوسى مىكنند و به حقارتهاى ننگ آورى تن مىدهند.
🔸گزاف نيست سخن مولا، كه انسان قانع، آزاد است و اهل طمع، برده است.
📗منبع: #حکمت_های_علوی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@ahlolbait
💠 امام علی علیه السلام
🔸منْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
🔹كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد.
📗نهج البلاغه، حکمت 23
🌷 استوری تصویر بالا در کانال زیر
👇👇👇👇👇
@ahlolbait_story
@ahlolbait
💠 امام علی علیه السلام
🔸خيْرُ الاِخْتِيَارِ صُحْبَةُ الأَخْيَارِ
🔹بهترين گزينش، همنشينى با نيكان است.
📗غرر الحكم ح 4511
@ahlolbait
قرآن و حدیث
💠 امام علی علیه السلام 🔸خيْرُ الاِخْتِيَارِ صُحْبَةُ الأَخْيَارِ 🔹بهترين گزينش، همنشينى با نيكان ا
💠 امام علی علیه السلام
🔸خَيْرُ الاِخْتِيَارِ صُحْبَةُ الأَخْيَارِ
🔹بهترين گزينش، همنشينى با نيكان است.
📗غرر الحكم ح 4511
🔻شرح حدیث
🔸هيچ كس نيست كه از مصاحبت و معاشرت و همدمى، اثر نپذيرد،
🔸چه اثر نيك و شايسته، چه اثر منفى و ناپسند.
🔸انسان همانطور كه تأثيرگذار است، تأثيرپذير نيز مىباشد، در همه سطوح و در همه زمينهها. حتى گرايشهاى سياسى افراد، گاهى تحت تأثير كسانى است كه با آنان بيشترين تماس، رفت و آمد و معاشرت دارند و خيلىها خط سياسى خودشان را از دوستان و همنشينان مىگيرند.
🔸با اين حساب، بايد در دوستان و معاشران به بهْ گزينى پرداخت و با نيكان و اخيار همنشينى كرد.
🔸اين مصاحبتها، خواسته و ناخواسته، در فكر و اخلاق و عمل انسان تأثير مىگذارد.
🔸باد و نسيم، اگر از مزبلهها، مردابها، لجنزارها و مردارهاى عفن بگذرد، بوى گند و تعفن با خود مىآورد و اگر بر بوستان و گلزار عبور كند، عطرِ دلانگيز با خود مىآورد.
🔸مهم آن است كه باد، همنشين چه منطقهاى باشد و نسيم، از كدام كوى و ديار بگذرد!
🔸شعر سعدى درباره همنشينى گِل با گُل اشاره به همين حقيقت است.
▫️كمال همنشين در من اثر كرد
▫️وگرنه من همان خاكم كه هستم
🔸دقت در دوستان خود و دوستان و معاشران فرزندانمان، تضمين كننده سلامت اخلاق و روان و انديشه آنان است و بىدقتى، پشيمانى به بار مىآورد.
🔸اطمينان به اين كه ما يا فرزندانمان ضربه ناپذيريم، نوعى غرور و غفلت جاهلانه است.
🔸همنشينهايمان را دستكم نگيريم!... .
📗منبع: #حکمت_های_علوی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@ahlolbait
توجه !!
فقط تا جمعه ۱۵ بهمن مهلت شرکت در دومین مسابقه زیارت جامعه کبیره فرصت باقیست ...
✅جهت شرکت در مسابقه روی لینک زیر کلیک کنید👇
https://ahlolbait.com/quest/g2.php
#مسابقه
@ahlolbait