اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛
🌐لینک مقاله تایمز:
https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/
این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است.
@ahmad_olyaei
💢انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی
✍زهرا راد
✅مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالشهای مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشمگیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم میشوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه میتواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه میتواند راهحل روشنی برای مسائل پیشروی نهد.
✅برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنانکه وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیتهای مردانه بهوجود آورد. این تحولات در حوزه انسانشناختی بر هر دو جنس وارد شد، به طوریکه از یکسو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است.
✅مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشههای این ستم، نحلههای این جریان فکری را صورتبندی کرده است.
✅راهبرون رفتی که جنبش و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزههای حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنههای نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانهای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی میشوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان میراند، با مردان تندی و خشونت میکند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمیخواهد.
✅اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی میکند و چگونه میخواهد؟ و در نهایت چطور میخواهد بازنمایی کند؟
✅ایده زن مورد ستم بیشک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه اینکه اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمیتواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمیتوان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچیک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمیشود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد.
✅در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیتهای خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ میگیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود.
🆔@banooytamaddonsaz
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود.
#غزه
#یمن
#مقاومت
#انتقام_سخت
#انتقام_استمراری
@ahmad_olyaei
«ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید»!
🔸این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید.
🔹این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟!
🔸سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و ...جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد».
🔹هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود.
🔸پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما» و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود.
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍برنامه «حسینیه معلی» بزودی در ماه شعبان روی آنتن می رود.
🔸در یکی از قسمت ها قرار است مراسم عمامه گذاری را نشان دهند. با بنده مشورت کردند، گفتم مخالفم نه بخاطر این ایده، بلکه بخاطر اینکه این، حرکت در لبه خطرناکی ست؛ با این توضیح که؛
🔹لحظه پخش بسیار مهم است که در آن لحظه، مخاطب چه ادراکی از روحانیت دارد. و ما حین ساخت، آن لحظه را نمیدانیم.
🔹از طرف دیگر قبل از گسترش رسانه ها، روحانیت قشری رازآلود بود و این رازآلودگی به تقدس کمک می کرد. این رازآلودگی لزوما بد نیست، بلکه کمک میکند خطاها و چالش های شخصی و انسانی یک طلبه و روحانی به تقدس قشری که او به آن متعلق است، لطمه نزند. اما با ورود رسانه به تجربه زیسته طلبگی و بازنمایی موضوعاتی مانند عمامه گذاری، حجره، شهرک مهدیه، شهریه و ...، یک «بازنمایی غیرضروری» اتفاق می افتد که عموم مردم چون تجربه زیسته با آن ندارند، با آن ارتباط نمی گیرند. نه اینکه تقدس را حتما از بین ببرد بلکه امور جزئی صنفی در اتمسفر زیست صنف معنای کامل پیدا می کند نه در فضای ادراکی_لحظه ای مخاطب آن لحظه برنامه.
🔸با این حال، جسارت معلی ستودنی ست. اکنون وقت آرزوی موفقیت برای برنامه به ویژه آن قسمت خاص است. خداوند قطعا با سازندگان معلی که دغدغه دینی دارند، یار خواهد بود و به مطلوبیت نتیجه کمک خواهد کرد.
@ahmad_olyaei
#هم_اندیشی
✍ امیر المومنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه فرمودند؛ «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ»
🔹 در هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» قرارست نکات و ایده ها و تحلیل هایی در باب «مردم» بیان شود؛ حرف هایی که دغدغه مردم را دارد، مردمی که عمدتا نخبگانی رفتار کرده اند اما «پوپولیسم» آن ها را «عوام» خوانده است.
🗓سهشنبه، ۱۰ بهمن ماه
🕙ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🌐لینک حضور
http://dte.bz/scscenter
@ahmad_olyaei
«خانهای به وسعت جهان»؛ به بهانه ۱۲ بهمن
🔹توفیق شد این بار در سفر عتبات عالیات، دو روز پیش به دیدن خانه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در نجف اشرف بروم. خانه ای نه فقط از آجر و خشت و گل، بلکه از صفا، صمیمیت و ساده زیستی.
🔸خانه ای که ۱۳ سال میزبان بزرگ مردی بود که جهان را تغییر داد و معادلات آن را جابجا کرد.
🔹راهنمایی که خانه را معرفی می کرد می گفت: «سال هاست اینجا هستم و میزبان عاشقان امام. بیش از هشتاد درصد مردمی که از اینجا بازدید می کنند، درب و دیوار این خانه را می بوسند». این بوسه نه بر آجر و درب خانه بلکه بر روح حاکم برین خانه است. خانه ای که سال ها محل عبادت و خدمت امام راحل بوده است. این روح امام است که از شدت تعالی چنین بر ساختمان هم اثر گذاشته که هنوز آن را می توان حس کرد.
🔸اوست که در چنین روزی در سال ۵۷ وارد ایران شد و نتیجه سال ها تلاش خود و مردم را به ثمر نشاند....و سال هاست جهان متحیر انقلاب امام است.
@ahmad_olyaei
#انعکاس
#هم_اندیشی_مردم_علیه_پوپولیسم
«انعکاس ارائه در خبرگزاری تسنیم»
🔹پیروزی انقلاب اسلامی حاصل تبلور کنشی نخبگانی مردم بود🔹
🌐https://tn.ai/3032665
@ahmad_olyaei
#روایت
جالب در مورد #امام_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام
🔹موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»؛
🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود:
به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ كردم.
مرحوم مجلسی در شرح روایت می نویسد؛
«اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.
1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد.
امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد»
📚منابع:
1):الکافی ج 1، ص 260
2)مرآة العقول ج3ص 126
✍ این نکته یک نکته جدی ست که «ولیِ» جامعه بواسطه عمل اعضای جامعه، در معرض بلا قرار می گیرد... بالخصوص اگر آن اعضا از خواص جامعه باشند.
@ahmad_olyaei
«یک عکس و سه حرف»
۱_ در زمانی که انقلاب از کانال شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر منتشر نمیشد و حتی تلویزیون و رادیو را نیز در اختیار نداشت این، نوار کاست بود که انقلاب را به جهان معرفی کرد، تا جائیکه حامد الگار در وصف اهمیت این رسانه، آن را سمبل تکنولوژیک انقلاب ایران معرفی میکند. رسانه های کوچک هم میتوانند موفق شوند.
۲_ پیام والا مانند هوا در همه جا منتشر می شود. پیام اگر پیام باشد بالاخره شنیده می شود و حتی با کوچکترین رسانه ها هم می توان آن را منتشر کرد. انقلاب اسلامی و مبانی آن، پیامی ست که راه خود را باز می کند چه رسانه کوچک داشته باشد چه بزرگ.
۳_ اساسا رویکرد مطالعاتی پدیده انقلاب اسلامی از حیث ارتباطات و رسانه، باید آیینی باشد نه انتقالی. در رویکرد آیینی فقط فرستنده و گیرنده پیام نداریم بلکه بجای انتقال صرف پیام، همه در کنار هم به تولید پیام به مثابه آیین مشغولند و این مدل رسانه ای_ارتباطی ست که کاسِت و اعلامیه را تبدیل به بزرگترین رسانه می کند.
@ahmad_olyaei
#معرفی_کتاب
✍کتاب «نخستین دموکراسی» را چند روز پیش خریدم. این کتاب را پال وودراف (Paul Woodruff) استاد دانشگاه پرینستون و آستین آمریکا نوشته است. البته او در سال ۲۰۰۶ استعفا داد و شهریور (سپتامبر۲۰۲۳) همین امسال از دنیا رفت.
کتاب First Democracy; The Challenge of an Ancient Idea Oxford University Press را بهزاد قادری و سمانه فرهادی ترجمه و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است.
🔹این کتاب تطور تاریخی دموکراسی به ویژه در یونان باستان را تبیین میکند اما در تاریخ نمی ماند بلکه در مقایسه وضعیت دموکراسی نخستین یونانی با دموکراسی امروز آمریکا، بخوبی شعاربودگی و واقعیت توخالی دموکراسی در آمریکای امروز را توضیح می دهد.
کتاب در صفحاتی ذیل موضوعات دیگر مانند برابری و عدالت نیز حرف های خوبی دارد.
پ.ن؛ دو عکس فوق، دو پاراگراف از کتاب هستند که نشان دهندهی هدف اولیه نویسنده یعنی نقد دموکراسی آمریکا از مسیر مطالعه تاریخ است.
@ahmad_olyaei
#هم_اندیشی
#فرهنگ
🔹بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو «فرهنگ پیشرو» نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟!
🔸اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد.
🔹حضور در این هم اندیشی برای دانشجویان و طلابی که مشغول مطالعه و کنشگری در عرصه فرهنگ هستند، آورده های زیادی دارد. ضمن اینکه اساتید در این جلسه آماده شنیدن نکات شما نیز هستند.
🔸عزیزانی که تمایل به حضور دارند به آیدی @mhtorabi60 در ایتا پیام دهند.
🔹پیشنهاد ما حضور فیزیکی است با این حال لینک مجازی نیز مهیاست؛
🌐http://dte.bz/scscenter
@ahmad_olyaei
«عدالت اجتماعی؛ همچنان نامطلوب»
🔹رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند از جمله اینکه ما در ساخت یک اقتصادی قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی که از برترین شعارها و بزرگترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم».
🔸فارغ از دلایل متعددِ عدم موفقیت در عدالت اجتماعی، یکی از مهم ترین دلایل، فقدان نظریه عدالت است. این مهم را رهبری دوازده سال پیش در دومین نشست اندیشه های راهبردی (۱۳۹۰/۲/۲۷) فرمودند؛ «در مرحلهی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریهی اسلامىِ ناب در باب عدالت است» و واضح است که «بعد از آنکه ما به یک نظریهی متقن و جمعبندی شدهای در باب عدالت
رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوههای اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحثهای کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهشهای فراوانی را دنبال خواهد کرد» (همان).
🔹بحمدلله بعد از این نشست راهبردی و توصیه رهبری، جهش پژوهشی خوبی در عدالت اجتماعی رخ داد اما بنظر می رسد با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی به عنوان هدف انقلاب اسلامی و عدم مطلوبیت فعلی وضعیت عدالت، لازم است سریعتر بر یک نظریه اسلامی ولو غیرتمام، توافق شود تا دولتمردان بر اساس آن حرکت کنند. قطعا دستیابی به نظریه جامع، امری دشوار و زمان بر است اما نمیتوان بیش از این، نظام تقنین و اجرا را معطل نظریه عدالت کرد.
🔸نظریه های غربی هم هیچکدام بی نقص نیست اما به عنوان مثال بعضی از دولت ها بر پایه نظریه رابرت نوزیک پیش رفتند (انتخاب کردند) و حال آنکه نظریه جان رالز شهرت بیشتری داشت.
🔹ما نیز باید «نظریه اسلامی عدالت اجتماعی» را زودتر تدوین کنیم و یا حداقل بر مقداری از آن توافق کنیم و وارد معیارها و شاخص ها و اجرا شویم. به قول شهید بهشتی تا مسأله عدالت حل نشود، دیگر مسائل انقلاب حل نمی شود.
@ahmad_olyaei
ماالعدالة.pdf
9.67M
#معرفی_کتاب
«ما العدالة،خوانش عربي عدالت»
🔸كتاب چیستی عدالت در دوازده فصل با مقالات اساتید مهم جهان عرب مانند محمد جبرون، فهمی جدعان، محمد الحداد،سعید بنسعید العلوی، محسن بوعزیزی و... با مقدمه عزمی بشاره توسط مرکز العربی للأبحاث و دراسة السياسات در سال 2014 منتشر شده است.
🔸تلاش اثر رونمایی از تبارشناسی عدالت در تراث سیاسی دراز دامنه اسلامی، تاریخ اسلامی و بررسی آن در اندیشه برخی متفکران مسلمان است.
🔹در برخی مقالات نیز بررسی نظریه های معاصر عدالت در غرب و مسئله های انضمامی عدالت اجتماعی در جهان عرب در کانون تامل نویسندگان بوده است.
#عدالت
#جهان_عرب
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
@ahmad_olyaei
هدایت شده از احمد اولیایی
#معرفی_کتاب
#عدالت_اجتماعی
🔸مطالعه تطور تاریخی یک مفهوم بسیار مهم است و می تواند به پیشبرد بحث های نظری و در نتیجه عملی حل مسأله مرتبط با آن مفهوم کمک کند. عدالت اجتماعی از آن جهت که تاریخی به وسعت تشکیل جامعه انسانی دارد می تواند محل بحث بسیاری از اندیشمندان و دولتمردان در طول تاریخ باشد. هرچند برخی معتقدند عدالت اجتماعی یک مفهوم مدرن است و با آنچه پیشتر، این مفهوم بکار گرفته می شده متفاوت است.
🔹کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» تألیف سمیه توحیدلو، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همین مهم می پردازد و در دوران مشروطه غور کرده و مفهوم عدالت اجتماعی را بررسی می کند. این کتاب در ۵ فصل با عناوین «اهمیت عدالت در دوران مشروطه»، «برداشت نظری از مفهوم عدالت»، «عدالت در کلام نخبگان دوران مشروطه»، «تحلیل تاریخ مفهوم عدالت» و «گفتوگوی انتقادی با آثار موجود در این زمینه» تدوین شده است.
🔸کتاب را نخوانده ام و نمی دانم رویکردهای سیاسی نویسنده در کتاب اشراب شده است یا خیر؟!!! اما برای علاقمندان حوزه عدالت پژوهشی و تاریخ دوستان، نگاه به این کتاب ولو با یک مرور انتقادی بی فایده نیست.
@ahmad_olyaei
#پیشنهاد
#انتخابات
✍تعدد نامزدها و مشغله های روزانه اساسا اجازه تحقیق کامل به مردم برای انتخاب نامزدهای اصلح را نمی دهد. نظریه ای در ارتباطات هست به نام "الگوی جریان دو مرحله ای ارتباطی" از پل لازارسفلد نظریه پرداز اتریشی. طبق این الگو، پیام در یک مرحله به رهبران فکری می رسد و بعد توسط آن ها به مردم. پیشنهاد می شود نخبگان (نه مسئولین و لیست بندها) در دانشگاه و حوزه هر کدام به مثابه رهبر فکری، وارد مصادیق شده و نامزدهای اصلح را معرفی کنند. مردم دیگر به لیست بندها اعتماد ندارند اما به دوستان فهیم اطراف خود به عنوان یک مرجع فکری حداقل در یک بازه زمانی اعتماد خواهند کرد.
منظور از نخبگان، تحصیل کرده ها و افراد مطلع فامیل، محل کار و یا محل تحصیل است. این وظیفه، بنظر به اندازهی دعوت خنثی به مشارکت، دارای اهمیت است.
https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1709021803829413441
@ahmad_olyaei
هدایت شده از احمد اولیایی
#یادداشت
#انتخابات
«ارتباطات و مردمسالاری دینی»
🔹 درین یادداشت این ایده دنبال می شود که اگر ارتباطات اجتماعی احیا شود، «مردم» با هویت جمعی شان میتواند به مثابه رکن مهم مردمسالاری دینی فعال شود.
🌐انعکاس در سایت فکرت
لینک یادداشت؛
http://fekrat.net/article/lnk/52306
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍یکی از معضلات دموکراسی این است که رأی یک پیرمرد فاقدسواد در روستای دورافتاده (که البته از نظر انسانی میتواند والاتر هم باشد)، با رأی یک تحصیلکرده دکتری در رشته علوم سیاسی، در میزان تأثیر در آینده کشور برابر است. واضح است که کیفیت فهم امور در سطح ملی میان افراد متفاوت است اما رأی آن ها در سیستم انتخابات فعلی برابر است. لذا ما دائما با مفهوم «اکثریت» به جای «شایسته تر» مواجهیم و در آن زمین بازی می کنیم. شهید بهشتی سال ها پیش، پیشنهادی برای این مسأله داشت. گفتگو در مورد امکان تغییر نظام انتخابات و رفتن به سمت «رأی کیفی» لازم است.
@ahmad_olyaei