💢 جمهوری اسلامی و معضله تشتت در امر حکمرانی زن و خانواده
✍زهرا راد
✅اغتشاشات 1401 باید این معنا را در نزد سیاستگذاران و سیاستمدارن جمهوری اسلامی به اثبات رسانده باشد که زن و خانواده آنچنان که رهبری معظم خیلی پیش از این اشارت فرمودند؛ « ابرمسأله » نظام جمهوری اسلامی است.
✅ ابرمسأله یعنی مجموعهای از مسائل که به حدی گسترده است که در قاطبه حوزههای حیات انسان انقلابی سایه افکنده است و نه تنها تمامیت حیات او را به چالش کشیده که اصل نظام اسلامی و بقاء و استمرار آنرا با مخاطره مواجه کرده است، البته اگر چاره اندیشی نشود.
✅گرچه جمهوری اسلامی در راستای حل مسائل این حوزه، در تمامی نهادهای حاکمیتی، وزارتخانهها و وکالتخانهها، معاونت و مشاورت امور زنان به پا کرده و تلاش دارد، ابتکار عمل را در حل معضلات این حوزه به دست گیرد.
و گرچه دولت انقلابی در تمامی نهادها، تلاش مجدانهای برای حل مسائل زنان آغاز کرده، اما نتوانسته به وضعیت پایدار و مشخصی حتی از فهم و درک مسایل زنان برسد و این عرصه کماکان میدان تاخت و تاز تفکرات وارداتی و غیر بومی از یکسو و نا آگاهی از مسئلههای واقعی زنان از سوی دیگرست و در این میان بسیاری از پستهای زنانه بیشتر جنبه تشریفاتی دارند( و حتی ردیف استخدامی دولتی و بودجه مشخص ندارند) و به صرف اینکه به زنی سپرده شدند، گمان میرود که «امر زنانه» آن هم در «لباس انسان انقلابی» در جمهوری اسلامی در حال اقامه است و از تکرار به دلایل نامعلوم در خطمشی گذاری رهبری در عجبند!!!
اما سوالات بیپاسخ اساسی حوزه زن و خانواده در سطح حکمرانی و سیاستگذارانه، به شرح زیرند:
✅ حال سوال اینجاست که مسأله - معضله نظام در عرصه زن و خانواده کجاست؟ یکی از ویژگی های مطالعات راهبردی در هر موضوعی داشتن نگاه کلان و از منظر حکمرانی به مسائلی است که قرار است مورد مطالعه راهبردی و سیاستگذاریهای کلان قرار گیرند. مسأله زنان با وجود متولیان متعدد اما همچنان متشتت و بیسامان است؛ چراکه نگاه راهبردی و نظاممندی به این مسائل وجود ندارد و هرگز این مطالعات ، مباحثات و پژوهشها در یک چهارچوب و نظام منطقی و مدون مورد مطالعه قرار نگرفته تا روشن شود:
✅1. مبانی نگاه جمهوری اسلامی به مسائل زن و خانواده چیست؟
✅2. نظریه سیاستی جمهوری اسلامی برای اصطیاد، فهم و تحلیل مسائل زن و خانواده کدام است؟
✅3. منطق نظام مسائل زن و خانواده در جمهوری اسلامی چیست؟
✅4.نظام مسائل راهبردی زن و خانواده جمهوری اسلامی کدام است؟
✅5. اولویتهای نظام جمهوری اسلامی برای پرداختن به مسائل، کدام مسألههاست؟
✅۶.راهبردهای نظام جمهوری اسلامی برای حل این مسائل کدام است؟
✅۷. اقدامات نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی برای حل این مسائل کدامند؟
✅نظام جمهوری اسلامی برای بیرون کشیدن خود از ورطه مسائل زن و خانواده، ناگزیر از یک اجماع نخبگانی و تجمیع ساختاری برای حل این مسائل است و این میسر نیست مگر اینکه رهبری این تجمیع را یک نهاد مشخص به عهده بگیرد. این نهاد هم باید توان علمی و نظریهپردازانه داشته باشد تا بتواند نیاز جمهوری اسلام را در امر نظریه پردازی و تولید علم و جهت دهی به مسائل و راهبردها بر اساس مبانی انقلاب اسلامی به عهده گیرد و هم قدرت اجرایی لازم برای اجرا و نظارت بر این مهم را داشته باشد. قطعاً این دو ویژگی در یک نهاد جمع نمیشود؛ به نظر میرسد همکاری حوزههای علمیه با حاکمیت جمهوری اسلامی بتواند جمهوری اسلامی را در این عرصه به نتیجه برساند.
🆔@banooytamaddonsaz
💢انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی
✍زهرا راد
✅مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالشهای مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشمگیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم میشوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه میتواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه میتواند راهحل روشنی برای مسائل پیشروی نهد.
✅برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنانکه وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیتهای مردانه بهوجود آورد. این تحولات در حوزه انسانشناختی بر هر دو جنس وارد شد، به طوریکه از یکسو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنسیتی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است.
✅مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشههای این ستم، نحلههای این جریان فکری را صورتبندی کرده است.
✅راهبرون رفتی که جنبش و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزههای حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنههای نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانهای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی میشوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان میراند، با مردان تندی و خشونت میکند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمیخواهد.
✅اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی میکند و چگونه میخواهد؟ و در نهایت چطور میخواهد بازنمایی کند؟
✅ایده زن مورد ستم بیشک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه اینکه اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمیتواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمیتوان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچیک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمیشود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد.
✅در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» بر پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیتهای خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ میگیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود.
🆔@banooytamaddonsaz
💢بازنمایی وجوه جنسیت در سینما
✍زهرا راد
✅زنانگی و مردانگی، آنچنان که در ساحت نظری محل تاخت و تاز بیامان نظریات فمینیستی بوده، جهان رسانه و تصویر را هم بیبهره نگذاشته که بهترین ویترین نمایش خود قرار داده است. این معنا در سینمای غرب با زن قدرتمند(زن شگفت انگیز)، زن خشن مردواره(بیل را بکش، یاغی) از یکسو و زن بیخانواده(بیوه سیاه) و زن لاابالی اغواگر(گرگ وال استریت) از سوی دیگر، با تکنیکهای سینمای چشمگیر، بازنمایی شد و برخی به پرفروشترین آثار سینمایی در سال تولید خود تبدیل شدند.
✅در سینمای ایران پس از انقلاب ایدهای که بازنماییهای روشنفکر زده سینمای ایران را تغذیه فکری میکند یا زن مظلوم مورد سوء استفاده است که اقتداری ندارد یا زن مردواره مدرن شده است که قدرتش چون مردان سخت و مکانیکی است و زنانگی و نرمش ندارد.
اولی بازنمایی وضعیت زن در جمهوری اسلامی و دومی ایده طیف روشنفکر برای نجات زن جمهوری اسلامی است.
این تبدیل و تبدل موجب تحولات جنسیتی زنانه و مردانه همزمان شده است. مردان را از جایگاه خود خارج کرده و به موجوداتی زبون تبدیل میکند و زنان را از طبیعت خود جدا کرده و مردانه به صحنه کارازا جهان میکشاند. آخرالامر نه زنان از زنانگی طرفی برمیبندند و نه مردان جایگاه خویش را زیست میکنند.
✅همینجا با پدیده فروپاشی خانواده مواجهیم که جهان مدرن راهحل آنرا در اشکال غیرطبیعی خانواده جسته است؛ همباشی یا زندگی بدون ازدواج تا هرگاه ملال و ناسازگاری رخ داد، هرکه به راه خویش رود. ازدواج دو همجنس به عنوان بدیل دیگری برای خانواده طبیعی، زندگی با حیوانات فاقد شعور و نطق انسانی، ازدواج با رباطها و عروسکهای جدید با قابلیتهای هوش مصنوعی و نهایت تنهایی و تنهایی راههای پیشروی انسان بریده از خودند که در آثار سینمای جهان نمونههای قابل توجهی از آنرا میتوان یافت. «فروزن »به عنوان یک انیمیشن زنانه از جنس رادیکال، همجنس گرایی را پیشنهاد میکند. سینمای ایران نیز با سوژه پرتکرار زن مظلوم_مرد ظالم، سعی دارد، زن قدرتمند _مردضعیف را بازتولید کند و آوردهای بیش از این در حوزه جنسیتی برای مخاطب سینمای ایران و جهان ندارد . این ایده به نوبه خود نتیجهای جز بر هم زدن نظم جنسیتی و انسانی به دست نمیدهد و به عنوان ابزاری سیاسی در دست مخالفان جمهوری اسلامی برای برهم زدن نظم عمومی در داخل کشور کارآمدی دارد.
✅و راه شکستن این فضای غالب در سینما، بازتولید زن انقلاب اسلامی به عنوان زن مقتدر به قدرت نرم در انواع و اشکال متعدد و در تعداد متکثر خواهد بود و این مهم میسر نیست مگر با بازنمایی مردان در جایگاه مردانه خود که در یک تعامل سازنده با زنان تعادل جنسیتی را در جامعه ایرانی اسلامی به تصویر میکشند و هویت دوجنس را درپرتو نظریه زوجیت بازتولید میکنند.
🆔@banooytamaddonsaz
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻متفکر مستقل یا مقلد غربگرا؟!
🖊 زهرا راد
۱. مناظره اخیر برنامه «جریان» که به نمایندگی دکتر مصطفی مهرآیین از طیف متفکرین مستقل- بخوانید مقلدین غربگرا- و نمایندگی مهدی جمشیدی از جرگه اندیشهورزان انقلابی برگزار شد، آیینه تمامنمای دو جریان فکری بود که درون جمهوری اسلامی زیست میکنند و وجهی از حیات و اندیشه انسان زمانه خویش را البته به درستی روایتگری مینمایند. نگارنده این مقال از میان آنچه در این مناظره گذشت میخواهد به دو وجه اشاره کند؛ یکی وجه نظری و دیگری وجه عملی.
۲. در وجه نظری نکته حائز اهمیت و بنیادین که شاید گره کور و پاشنه آشیل عمده اختلافات نخبگانی جبهه انقلاب با مخالفین بوده و به تبع میان سطوح مختلف مردم امتداد مییابد، همان ادعای «متفکر مستقل» بودن جماعت غربگراست. مسأله غربگراها از زمان ورود روشنفکری به ایران یعنی از عهد میرزاملکمخانها همواره عدم استقلال فکری بوده است. نماینده طیف غربگرا اساساً قادر به درک درست و مطابق با واقع از ماهیت انقلاب اسلامی نبوده و دلیل آن نداشتن فکر استقلالی برای اندیشیدن بود. ایشان دائماً تکرار میکرد که من با چهارچوب نظری هانا آرنت یا هگل، در حال تحلیل وضعیت حال حاضر جمهوری اسلامی هستم و همین وضعیت تقلیدی را یک روش استقلالی برای اندیشیدن و تفکر تلقی میکرد. در واقع، جهان سکولار قبلاً اندیشیده و یک یا چند چهارچوب نظری برای تحلیل پدیدهها تولید کرده و آنرا به فکر منفعل متفکر جهان غیرغربی تزریق کرده تا هر آنچه در دنیای اطرافش میبیند را در همین چهارچوب تحلیل کند و اصلاً بگردد و بچرخد تا مؤلفههای القایی ارباب تفکر خویش را بیابد و به هر ترتیب که شده، الگوی القایی را با جهان اطرافش تطبیق دهد.
۳. نکته بعدی، فقر دانشی نماینده غربگرا نسبت به تراث دینی و فرهنگی جهان زیست اوست؛ این فقر دانشی آنچنان عمیق است که دانش عقلانی سنت الهیاتی شیعی را ناعقل شمرده و معیار در عقلانیت را تفکرات جهان مدرن میشمرد. این معیار نیز از جهانزیست تفکری این جناب به ایشان دیکته شده و حرف تازهای برای اهل معرفت و دانش نیست. ایشان چنین پنداشتند که هر آنچه در سنت و تراث ماست، مسقیماً سخن خداوند است و آنچه هم سخن خداوند است با عقل و عقلانیت بیگانه است. ایشان حتی با تراث ما در حوزه مباحث عقلانی و شئونات و تقسیمات عقل، کاملاً بیگانه بوده و علم را در نزد اهالی جهان مدرن میجوید. یعنی هرآنچه از ینگه دنیا میآید عقل است و هر آنچه ما میاندیشیم ناعقل است.
۴. این طرز اندیشیدن، مانع فکری مستحکمی بر سر راه فهم انقلاب اسلامی ایجاد کرده و درک ماهیت این ایده را گاه حتی غیرممکن میکند. در واقع، منظر تفکری مدرن، توانایی ادراک انقلاب خمینی را ندارد؛ چه اینکه دانش غنی دینی که ترکیبی موزون از مخاطبه عقل با وحی و سپس پروراندن آن توسط عقل است را در نمییابد و از منظر گنگ و ناقص عقل بشری خویش که دایره ادراکش بیش از گستره محدود حیاتش -بخوانید نوک دماغش- نیست، بیش از چهارچوب نظری هانا آرنت برای فهم جهان به دست نمیدهد. این نگاه، چیزی بیش از یک نگاه تقلیل یافته و خالی از معنا برای درک وضعیت موجود جمهوری اسلامی نیست و نه توانایی ادراک فلسفه تاریخ بشریت و مسیر و روند حرکت جامعه و تاریخ و نه سنتهای عام الهی حاکم بر تاریخ را دارد.
۵. این تفکر، هرگز عقلانیتی که تکیهگاه انقلاب اسلامی است را درنمییابد، چراکه استقلالی برای دریافتنش ندارد، او هر روز منتظر است تا اربابان فکریش فکر کنند و برایش به جهان سومش صادر کنند، انقلاب اسلامی مساوی جهان سوم نیست، اما منظور غربیها از این تقسیم، مقلدینشان در این کره خاکی هستند که به ذلت جهان سومی بودن تن درمیدهند و آنان را خدای جهان اول میپندارند.
۶. اما در وجه عملی، رفتار نماینده غربگرا در عدم رعایت عدالت، تنها در یک گفتگوی تلویزیونی، نشان از همان خویی برتریجویی و جهان تکصدایی اربابانش دارد که حتی شنیدن قول مخالف خویش را تاب نمیآورند. اینان اگر قدرت و فرصت موسعی در درون کشور پیدا کنند که نیروی کنترلگری نداشته باشند مانند آنچه در عراق و افغانستان و سوریه و فلسطین و ویتنام و حتی در جنگهای جهانی گذشت، سر بر تن مخالفان باقی نمیگذارند.
۷. روشن است که جمهوری اسلامی با همه ضعف و قوتهایش، هنوز از گزینه نامعلومی که این متفکرین مستقل برای حاکمیت در ایران از آن سخن میگویند، بارها بهتر و قابل تحملتر است و دل سپردن به این جماعت تکیه بر باد است.
🆔@banooytamaddonsaz
💢فلسطین؛ مرکز ثقل نزاع آخرالزمانی حق و باطل( نزاع تمدنها)
✍️زهرا راد
✅️جنگ حق و باطل به طلایهداری دستگاه پیامبران الهی از یکسو و دستگاه شیاطین و من تبعه، عمری به درازای تاریخ دارد. این نزاع از فریب حضرت آدم توسط ابلیس آغاز شد و تا هماکنون تاریخ در جریان است.
✅️این جبهه در تمامی تاریخ از میان ابنا بشر یاریگیری میکند و برای خویش عِده و عُده میسازد. این جدال در مراحل مختلف به لباس جدال فراعنه با پیامبران درآمده و در هر دو جبهه فداییانی داشته و البته جبهه حق، همیشه مظلومین زیادی را در این راه فدا کرده است.
✅️شیاطین عالم در آخرین ظهور آخرالزمانی خویش، تمدن غربی را با ظاهری فریبنده و "تزئین شیطانی" به شعار دموکراسی و آزادی آراستند و جهان را بدان فریفتند.
✅️اینک اما مقاومت فلسطینی، لباس ظاهری دموکراسی و آزادی را از تن این تمدن بدرآورد و با ایستادگی خویش در راه آرمان حق، غرب را به خوی توحش و خونریزی خویش عریان در مقابل دلهای پاکیزه و چشمان حقیقتبین بشریت به نمایش گذاشت.
✅️اینک حجت برای اهل عالم تمام شد که حق کیست و باطل کدام است؛ اینجا آغاز شکلگیری امت جهانی اسلام و تمدن موعود است. امت اسلام _ بخوانید امت حق_ در غرب و شرق عالم گسترده است و از مسلمان و مسیحی و ... نصرت میشود.
✅️اینک ملاک پیوستن به این جبهه، " نصرت حق" و " قیام به حق" است. چه مسلمانانی که از این جریان خروشان جاماندند و محروم شدند و چه غیرمسلمانانی که " حق را گفتند ولو به ضررشان بود"، چه اینکه اینان به قلبشان حقیقت را شناختند و لبیک گفتند و چون ساحران فرعون به حضرت موسی(ع) چنان ایمان آوردند که جان بر سر پیمان با او نهادند.
✳️خداوند متعال چنین از اهل حق ضیافت میکند:
"سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین"
🆔@banooytamaddonsaz
💢فقه فردی و منازعات تمدنی
✍زهرا راد
✅به نظر میرسد افتادن در دام فقه فردی، برای حل منازعات تمدنی و پیروزی در در جنگ تمدنها، راهی است که جمهوری اسلامی پیش از این طی کرده و آسیبهایش مدتهاست که آشکار شده است.
✅وقتی جامعه جهانی در یک ساختار تمدنی، برای برداشتن همه چهارچوبهای فرهنگی، به همه کشورها حکممیکند که باید با قوانین من سازگار شوید؛ میخواهد مقاومت فرهنگی را بشکند تا در نهایت پیروز همه میدانها باشد.
✅امام راحل عظیم الشان اگر این هژمونی را میپذیرفت، هرگز انقلابی رخ نمیداد و بیگمان تسلیم شدن در برابر این تمامیتخواهی بیش از اقتصاد و سیاست،یک تسلیم فرهنگی است. فرهنگ یعنی روحی که در کالبد تمدن جریان دارد و " هوایی که تنفس میشود". بنابراین چنین هماهنگیهایی با تمدن غرب، جمهوری اسلامی را در دراز مدت مصادره فرهنگی کرده و از درون تهی خواهد کرد.
✅استفتائات خردگرا و جزءنگر، مدتهاست که در جنگ تمدنی قیمت خود را از دست دادهاند.
✅اینک باید با احکام تمدنی و حاکمیتی به جنگ سلطهگران رفت و این مهم میسر نیست مگر با تلاش در ساحت موضوعشناسی دقیق و علمی برای فقیه.
✅در این میان تذکر این نکته ضروری است که ایرادی به فقیه وارد نیست؛ چراکه کارشناس مربوطه باید موضوعشناسی دقیق و کارشناسی به جا داشته باشد تا ابعاد موضوع برای فقیه روشن گردد. وقتی کارشناس مربوطه خود فریب بازنمایی غرب تمدنی، از راهحل معضلات اقتصادی را میخورد و به جای ارائه راهکارهای بنیادین، حل مساله را به تعطیلی یکروز در هفته تقلیل میدهد، مسأله واقعی و امر اجتماعی را بر فقیه مشتبه میسازد.
🆔@banooytamaddonsaz
💢طلبگی و فقاهت
✅رهبر انقلاب: درس #فقه را جدی بگیرید تا به درد #نظام_اسلامی بخورید
▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
▫️این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🆔@banooytamaddonsaz
کرسی آزاد اندیشی
موضوع:راهبرد ایجاد الگوی سوم زن در خانواده بر مبنای منویات مقام معظم رهبری
با حضور
دکتر فرزانه حکیم زاده(ارائه دهنده)
دکتر زهرا راد(منتقد)
دکتر ناهید سلیمانی مقدم(دبیر)
زمان:۷ خرداد۱۴۰۳
ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲
مکان:فاز ۳ اندیشه، جنب مسجد فرهنگسرای امام علی (ع)
🆔@banooytamaddonsaz
💢قیام حسینی: رسالت زینبی؛ عقیله سه ساله
✍زهرا راد
✅قیام عاشورا بیشک بارزترین تجلی فرهنگ شیعی در تبیین وجوه دوگانه؛ زنانه و مردانه در مهمترین عرصه حیات انسان موحد، یعنی «قیاملله» است.
✅ حضرت سیدالشهدا(ع) برای احیاء «ملت» رسولالله (ص) و «سنت» امیرالمومنین(ع)، قیام عاشورا را در دو بخش کلان و اساسی جنگ و جان دادن و اسارت و تبلیغ، طبقهبندی کرد و وظایف سنگین هر بخش را به تناسب ظرفیتها و استعدادهای زنانه و مردانه به زنان و مردان عاشورایی سپرد. روشن است که وجه بارز و اساسی هر دو گروه رسیدن به مقام « معیت » با حضرت و تمحض در ولایتشان بوده است.
✅اما در این میان گرچه بیش از یک هزاره است که مومنین هر ساله و در ماه محرم به شوق تطهیر و تقرب ، گرد امام تجمع میکنند و تلاش مجدانهای بر ادراک این واقعه و ابعاد مختلف آن دارند، اما هنوز که هنوز است تصویر روشنی از وجه زنانه این قیام، آنچنانکه در وجه مردانه تصویر شده است، در آثار شیعی موجود نیست.
✅«رسالت زینبی»، به عنوان وجه زنانه جهاد برای احیاء شریعت محمدی و طریقت علوی در قیام کربلا، ابعاد و اجزاء ناشناختهای دارد که غالباً و نه دائماً درحد زنانی مغموم و مهموم و مورد ظلم در تاریخ کربلا بازنمایی میشوند. حال آنکه این گروه از فدائیان سیدالشهداء(ع) هم باید چونان مردان تاریخ حسینی روایت شده و جایگاه رفیعشان بازشناخته شود. تمام این زنان تحت تربیت سید الشهداء (ع) و سالک مقامات توحیدی بوده و از ظرفیتهای معنوی برای طی طریق با حضرت در مسیر پر فراز و نشیب قیام حق، برخوردار بودند؛ که بدون این ظرفیت و معرفت، امکان عبور از عقبههای سهمگین واقعه نبود. چنانکه بسیاری از خوبان امت از یاری حضرت و ابدیت در معیت حسین(ع) جاماندند.
✅در این میان عقیله بنیهاشم طلایهدار زنان عاشورایی بود، اما زنان متعددی از خاندان رسالت عهدهدارمسئولیت عالمگیر کردن اهداف قیام بودند. کودکان و نوزادان هم جزء فدائیان حضرت بودند، آنچنانکه بزرگان شیعه حضرت علی اصغر را نه نوزادی معمولی در گهواره که ولیی از اولیاء الهی معرفی کردند که به اختیار و انتخاب فدایی راه و آرمان حضرت حسین(ع) شد، دختران خردسال هم از این معرفت بهره داشتند.
✅ دخترسه ساله امام هم نه تنها کودکی مغموم محروم از پدر که عارفهای خردسال بود که تحت تعلیمات امام در سن کودکی به مقامات بلند عرفانی دست یافت و مامور رساندن پیام قیام از کوفه تا شام شد. تقلیل مقام فاطمه بنت الحسین یا حضرت رقیه به کودکی مظلوم و حتی قیاس او با دخترکان معصوم غزه، حکایت از عدمشناخت مقام و پیام اوست، آنچنانکه کسی سید الشهداء(ع) را با رهبران غیرمعصوم هیچ قیامی، قیاس نمیکند، دختر امام را هم نباید به دیگری قیاس کرد. امامت حضرت جواد در خردسالی، نشان از ظرفیت روحی و مقامات معنوی خاندان عصمت دارد و گواه این مدعاست.
✅او عقیلهای خردسال است که عقل و ایمان را برای احیاء دین محمدی (ص) و ابقاء ملت حسینی به هم آمیخته و تکلیف خویش را در منتهای اخلاص و تولی به امام به انجام رسانده است.
🆔@banooytamaddonsaz
💢حوزه زنان و دوگانه " کارنامه _ برنامه "
✍زهرا راد
✅دوگانه " کارنامه_ برنامه" در انتخابات اخیر و برای تببین نسبت دو نامزد جبهه انقلاب وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی شد.
این نوشتار در صدد ورود به اختلافات درون جبهه انقلاب نبوده بلکه در مقام تبیین این دوگانه در چینش نیروهای حوزه زنان در دولتهای مختلف است.
✅نگارنده این مقال دوگانه برنامه _ کارنامه را لزوما یک دوگانه برخاسته از عدالت اسلامی و فرزند انقلاب اسلامی نمیداند. سوال اساسی در فهم این دوگانه آن است که اساسا کارنامه که در این انتخابات دست برتر را داشت، از کجا میآید؟ پاسخ به این سوال برخی مصادیق این دوگانه را مصداق عدالت انقلاب اسلامی و برخی را مصداق بیعدالتی قرار میدهد.
✅اگر کارنامه از دل تواناییها و شایستگیها، فهم مسائل واقعی و داشتن برنامه حل مساله متولد شود، متناسب با عدالت ساختاری انقلاب اسلامی بوده و
اگر نتیجه روابط باشد، کارنامه متناسب با عدالت انقلابی نیست.
اینکه برخی زنان در جمهوری اسلامی بدون داشتن تحصیلات مرتبط و بدون طی سلسله مراتب ، و داشتن اندیشه و تفکر روشن، تنها و تنها به واسطه روابط در موقعیتهای مدیریتی قرار گرفته و چه بسا تجربههای خوبی از رهگذر این فرصتها کسب کرده باشند، از نظر ساختار لایق مدیریتهای کلان و متوسط در جمهوری اسلامی هستند.
✅اما این بیعدالتی ساختاری است نه کارنامه در قبال برنامه که موجب برتری صاحب کارنامه باشد.
اگر زنان فرهیخته و صاحب ایده در حوزه زنان فرصتی برای ارائه کارنامه داشتند، چه بسا با فکر و ایده و مسالهشناسی واقعی ، حوزه زنان را چندگام به جلو میبردند، اما هرگز و هرگز فرصتی برای ارائه کارنامه ، به آنان داده نشد.
چه بسا کارنامههای موفق را بتوان از دل برنامهها و اندیشههای پخته به دست آورد.
✅مهمترین مسألههای مدیریتی حوزه زنان عبارتند از:
۱.عدم شناخت مسائل واقعی زنان بهدلیل دور بودن از زیستجهان زنان جمهوری اسلامی.
۲. عدم توانایی تطبیق مبانی جمهوری اسلامی با حوزه زنان.
۳. نداشتن ایده تحولی مطابق مبانی جمهوری اسلامی.
۴. نداشتن برنامهای برای حل مسائل زنان در جمهوری اسلامی و پیروزی در نزاع تمدنی با غرب در نقطه کانونی امر زنانه.
✅آنچه در تجربههای واقعی نگارنده دیده شده، اساسا ساختار قدرت در جمهوری اسلامی تمایل بیشتری به زنان فاقد اندیشه دارد تا تنها وسیله بازی قدرت، مجری ایدهها و ابزار جذب بودجهها قرار بگیرند.
وگرنه زنان متفکر مستقل به دلیل داشتن مبنای فکری و تن ندادن به مناسبات قدرت غیرعادلانه وسیله مناسبی برای بازی قدرت نیستند و اگر فرصتی برای مدیریت داشته باشند، منافع اهالی قدرت را رعایت نمیکنند که همت خود را صرف تحقق حرف نوی انقلاب اسلامی در حوزه زنان خواهند کرد. زنانی چون مرحومه دباغ و صفارزاده، زنانی بودند که از نظر رهبران انقلاب، به خاطر داشتن ویژگیهای ارزشمند در کنش فردی، واجد شرایط حضور در ساختار قدرت بودند، بدون اینکه از نسب و عشیرهشان پرسش شود.
✅حرف نوی انقلاب اسلامی در حوزه زنان ، هنوز در جمهوری اسلامی نه تئوریزه و نه عملیاتی شده است. این مهم منشأ معضلات حوزه زنان شده، تا جاییکه در بزنگاههای پرمخاطرهای چون فتنه ۱۴۰۱، اصل نظام را به چالش کشیده است. مادامیکه کارنامههای برساختی در حوزه زنان ، دلیل اصلحیت است، جمهوری اسلامی همچنان باید در بازی حوزه زنان غرامت بدهد و بازی را به رقیب تمدنی ببازد.
🆔@banooytamaddonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فقه اسلامی؛ علم اداره جامعه
💠 رهبر معظم انقلاب (مد ظله):
«فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، آنها به برنامهریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کممحتواتر و ضعیفتر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳۹۷/۱۲/۱۳):
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
🆔@banooytamaddonsaz
💢 اربعین حسینی؛ ضیافتخانهای به وسعت یک سرزمین
✍زهرا راد
✅این روزها که هوای اربعین بر پهنه عالم هستی گسترده شده و سیدالشهدا بارعام داده است، باز هم دهان بیمعرفتان به تقلیل این سیر آفاق و انفسی شیعی که در امتداد وجودی حسین بن علی(روحی فداه) به حرکت درآمده و چون از درک عظمت این حرکت وجودی عاجزند، در حال بافتن لباسهای تنگ و گشاد برای این ضیافت روحانی هستند.
✅اینکه کسی برای خوردن آشامیدن چند وعده غذا به گرمای ۵۰ درجه سفر کند و وعده نهار و شام را کنار خیابان و جاده در حال آبپز شدن تناول کند، و شب و روز را به راه رفتن در این گرما و خوابیدن در مکانهای عمومی سرکند، روشن است که حرف حساب نیست و عقل سلیم را به خنده میاندازد.
✅اما نکته قابل توجه در ضیافت حسینی که مختص اربعین هم نیست و در همه محرم و صفر جریان دارد و در اربعین به اوج خود میرسد، درک ظرائف و طرائفی است که با خود دارد.
✅سیدالشهدا با ضیافت نان و آب شیعیان بخشی از تطهیر روحی و جسمی آنان که به واسطه تناول از غذای مطهر به نام حضرتشان است را در این مرحله محقق میکند.
✅خوردن غذای حلال یک مرحله از تطهیر است، حال تناول غذا و نوشیدنی حلال و مطبوع به عطر حسینی، زمینهساز تطهیر همه جانبه در حیات مومنین خواهد بود.
✅ما ابایی ندارییمکه از آب و نان حسین بخوریم و بر سفرهاش مهمان باشیم، برای او اشک بریزییم، راه برویم، گرما بکشیم و خستگی تحمل کنیم، او همه روشنایی دنیای ماست.
✅در روایات معتبره وارد شده که بهشت در همه مراتب با نور حضرت حسین بن علی پا به عرصه وجود نهاده است. بنابراین در ضیافت حسینی و برای رسیدن به وصال و قرب حضرتش باید همه اجزا جسم و روح مومنین در دریای نعم حسینی شسته و تطهیر شود و عشق و حیات ایمانی آنان از سرچشمه حیات سیراب گردد.
🆔@banooytamaddonsaz
#یادداشت_اختصاصی
🔸🔸 زن، مقاومت و جنگ تمدنی آخرالزمانی
✍ زهرا راد
🔻 تحولات اخیر منطقه غرب آسیا را به جرأت میتوان قرار گرفتن در مسیر جنگ تمدنی آخرالزمانی تلقی کرد. این نزاع میان داعیهداران تمدنی غربی به سرکردگی آمریکا و نمایندگی رژیم موقت اسرائیل در منطقه و داعیهداران تمدن نوین اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی جبهه مقاومت درحال شعله کشیدن است.
🔻 جنگی تمام عیار که پیش از این با انقلاب اسلامی آغاز شد و هیمنه پوشالی غرب را به مخاطره انداخت و با جنگ تحمیلی و سپس هجوم فرهنگی و رسانهای غرب به نهال نوپای اسلام سیاسی و تمدنی، ادامه یافت، اینک به حساسترین مرحله خویش نزدیک شده است و میرود تا چونان که رهبر فرزانه فرمودند به جدال " مرگ و زندگی" برای هر دو طرف تبدیل شود.
🔻 روشن است که خط مقدم این جهاد عظیم به لحاظ جغرافیایی فلسطین اشغالی است و جرقه نهایی کردن تکلیف جهان معاصر با طوفانالاقصی رقم خورد.
رژیم موقت هر روز بیشتر در باتلاق این جنگ نابودگر فرو میرود و از رهگذر ترس از نابودی، دست به ترور رهبران مقاومت و گسترش جنگ میزند. رژیم جعلی، ذاتا تروریست بوده و بدون غصب و ترور، ماهیتش را از دست خواهد داد و چارهای جز تزریق خون بیگناهان به رگهای در حال خشکیدنش ندارد.
🔻 مقاومت اسلامی، اما مقدمه تشکیل امت اسلامی است که با انفجار نور انقلاب خمینی(ره)، توانست از تاریکی استضعاف و استظلام فراعنه زمان خارج شود و ذیل رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری عِده و عُده فراهم کند و به بلوغ و استحکام برسد. گرچه شهادت سیدحسن نصرالله قلب جبهه مقاومت را جرحیهدار کرد، ولی در عزم راسخ اهالی مقاومت خللی وارد نکرده که درخت ریشهدار مقاومت را آبیاری کرده است.
🔻 زنان به عنوان دمندگان روح حیات در کالبد تمدن و پرورندگان قهرمانان و بلندهمتان، سهم جدی در جدال حق و باطل دارند و در انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و هم در لبنان و فلسطین، مفهوم زنانه مقاومت را که در سیره حضرت زهرا(س) ، حضرت زینب(س) و دیگر زنان اهل بیت(ع) و مؤمنین تحقق یافته بود، در وجه معاصر خود احیا کردند.
🔻 مقاومت در وجه زنانهاش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحههای سنگین نبرد ایستادگی میبخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و عملی از جهاد بروز و ظهور مییابد.
🔻 بیشک بدون مقاومت زنانه جهاد مردان ابتر و بیثمر خواهد ماند؛ همراهی حضرت زینب کبری(س) با سیدالشهدا(ع) نشان از تشخیص حضرت به عنوان امام زمان برای حجیت بخشیدن به وجه زنانه مقاومت بوده و الگوی مقاومت زن مسلمان را در معیت رهبر الهی کاملا روشن میکند. همین الگوسازی الهامبخش و مشروعیتساز حضور زنان به دستور امام راحل(ع) در صحنه انقلاب بود.
🔻 اینک که ولی فقیه و نایب برحق امام زمان(عج)، حکم جهاد صادر فرمودند، شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و واجب است و تعلل و سستی در امر جهاد، موجبات خسران و ذلت اجتماعی را فراهم میآورد.
🔻 زن انقلاب اسلامی باید چونان تمام سالهای جهاد سخت و نرم به پاخیزد و سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند.
🔻 بیشک این مبارزه به ترور رهبران مقاومت منحصر نخواهد شد، چنانکه به کشتار وحشیانه اهالی غزه محدود نماند.
🔻 اساسا تقلیل این نزاع به مسئله فلسطین، نشان از عدم شناخت از وضعیت جهان معاصر دارد، ما سالهاست که درگیر این جنگیم و به راهش قربانیهای عزیز فدا کردیم. کوتاهی در همراهی رهبرالهی، ما را در عزلت و استضعاف دوران غیبت فروخواهد برد و بین ما و طلیعه ظهور فاصله خواهد انداخت.
🔻 در آستانه فراگیری جنگ بیش از هر چیز نیازمند جهاد تبیین و تشریح تحولات منطقه و تحلیل دلیل حضور ایران در این نزاع و سهم تاثیرش هستیم. زنان انقلاب اسلامی میتوانند بیشترین و مؤثرترین نقش را در این جهاد ایفا کنند.
🔻 ما به فراگیری ایده مقاومت و نهادینه کردن تفکر ایستادگی در برابر نظام استکباری از طریق تبیین چرایی این جهاد نیازمندیم. این مهم میسر نیست مگر به رهبری زنان و استفاده از ابزار عاطفه زنان در بسیج افکار عمومی و نفوذ قدرت نرم زنانه.
🔻 برای تحقق این مهم نیازمند شبکهسازی، تولید محتوا و تحرکات جدی میدانی هستیم. انتخابات اخیر و تاسیس سامانههای تلفنی و تبلیغ انتخاباتی، تجربه موفقی برای بالا بردن میزان مشارکت بود و زنان نقش موثری در این حضور میدانی ایفا کردند. در نهایت اقناعسازی در باب اینکه صلحطلبی در شرایط جنگی، آن هم در مقابل رژیم خونخوار به معنی پذیرش شکست و خودکشی است، موضوعیت دارد.
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🆔@banooytamaddonsaz
💢شکوه نماز جمعه نصر و شکست رسانه ملی در جنگ روایتها
✍زهرا راد
✅این تصویر جمعه نصر است که در رسانههای ایرانی منتشر شده است.
آن همه شکوه و وحدت و حضور در قابهای حقیر رسانه ملی اینچنین کوچک نمایش داده شد.
✅تمام مدتی که از رسانه ملی مشغول تماشای این بزرگترین حماسه ایرانی_شیعی برای حمایت از ایده مقاومت بودم، دریغ از یک تصویر غرور آفرین از این قدرتنمایی بیمثال.
✅رسانههای معاند حتی ایده حمله اسرائیل به مصلی را هم مطرح کرده بودند، گویی ملت ایران با پای خود به قتلگاه رفته بود و بزرگترین صحنه شهادت طلبانه تاریخ معاصر را مقابل چشم جهانیان به تصویر کشیده بود.
✅آنگاه رسانه ملی در غیرحرفه ای ترین وضع ممکن در چند قاب و نمای تکراری و نافرم با چند دوربین محدود دست و پا میزد و مخاطب هیچ تصویری از خیابانهای اطراف و حضور بیبدیل امت نداشت.
✅این یک شکست رسانهای برای جمهوری اسلامی در تصویرسازی همبستگی ملت ایران در حمایت از جبهه مقاومت بود.
✅رسانه ملی دچار تخیل تصویربرداری از یک نماز جمعه معمولی بود، گویا توجهی به عزم مردم برای حضور نداشت؛ پس خبری از تصاویر هوایی، خیابانهای اطراف و حتی تصاویر حماسی از خود مصلی نبود.
✅شکی نیست که جدال جبهه مقاومت با دشمن در دو سطح میدانی و رسانهای در جریان است و شکست روایت درست و قدرتمند باعث تفوق بازنمایی دشمن از وضع موجود خواهد بود.
✅رسانه ملی حتی نتوانست تصویر مطابق با واقع از این اجتماع عظیم برای هموطنان مخالف یا موافق چون من بیتوفیق ارائه دهد و این به معنای ناتوانی ما در تصویر سازی و شکست در جنگ روایتهاست.
🆔@banooytamaddonsaz
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ زنان مقاوم فلسطینی امروز به الگوهای الهامبخشی در سراسر جهان تبدیل شدهاند
🔻دکتر زهرا راد، پژوهشگر حوزه زنان در گفتوگو با خبرگزاری حوزه:
◻️ مقاومت در وجه زنانهاش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحههای سنگین نبرد ایستادگی میبخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و عملی از جهاد بروز و ظهور مییابد.
◻️شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و واجب است.
◻️ بیشک بدون مقاومت زنانه، جهاد مردان ابتر و بیثمر خواهد ماند، زن انقلاب اسلامی باید سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
💢طوبی؛ تصویر موفق زن شیعه انقلابی خانواده محور
✍زهرا راد
✅سریال طوبی یکی از آثار موفق و پربیننده رسانه ملی است که مفاهیم مهم و اصیلی را به هم آمیخته و اثر ارزشمندی را خلق کرده بود.
این سریال بر اساس رمان " اربعین طوبی" اثر محسن امامیان تصویر شده است و برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی به موضوعات مهمی اشاره کرده که حتی در راستای امتسازی به عنوان مقدمه ظهور نقش بسزایی دارد.
✅اصالت خانواده در سریال طوبی یکی از مهمترین مفاهیمی این قصه است که بستر همه ماجراهای زندگی طوبی است.
✅محوریت پدر، در داستان طوبی دقیقا نقطه مقابل بسیاری سریالهای شبکه خانگی قرار دارد. پدر موتور محرکه طوبی در مسیر انقلابی و سرلوحه همه تصمیمات درست طوبی ست.
✅این سریال برای اولین بار، نسبت میان ملت ایران و ملت عراق را دقیق مشخص میکند. این دو ملت با دوملیت فارس و عرب بخشهایی از امت اسلامیاند، بدون آنکه عربیت و ایرانیت در آن موضوعیت داشته باشد.
✅این وحدت اجتماعی از تولی به ولایت امام حسین و اهلبیت(ع) شکل گرفته و در واقع جامعهسازی و امتپردازی حول امام(ع) را تعین بخشیده است. مهمترین تجلی این جامعهسازی و امتپردازی در پیادهروی اربعین قابل مشاهده است و امتداد این مدل جامعهسازی تمهید ظهور ومقدمهای برای جهانی شدن جامعه مهدوی خواهد بود.
✅سریال به درستی تفرق و دوئیت حتی جنگ میان شیعیان دوملت را ناشی از تسلط حزب بعث میداند. ازدواج ایرانیها و عراقیها از قدیم مرسوم بوده و این دوملت با هم زندگی مسالمت آمیزی داشتند تا اینکه صدام هر دوملت را به رنج و تعب جنگ و سلطهگری میاندازد و زندگی و آسایش دو ملت را از بین میبرد.
✅در این میان طوبی یک زن ایرانی مبارز است که برای حفظ اسرار انقلاب به عراق میگریزد و رنج دوری از خانواده را به جان میخرد.
✅طوبی رفع تمام مصایبش را با پیادهروی اربعین گره زده و در چهلمین سفر، وقتی اربعین اربعینهایش را خالصانه به سیدالشهدا(ع) تقدیم میکند، رهایی او از همه رنجها در همین لحظه رقم میخورد. او در این سلوک معنوی و در همه مصائبش با اهلبیت(ع) گام برمیدارد و در نهایت وقتی به حد نهایی کمال خود دست مییابد، تمام گرههایش باز میشود و از همه مصایب عبور میکند.
✅این همان زنی است که در انقلاب و جنگ و اینک در جنگ امت اسلامی در آنسوی مرزهای ایران دیده میشود. زن انقلاب اسلامی، زنی که الگوی سوم را در جهان معاصر غربزده، زیست میکند و پرچم حق برافراشته است.
✅طوبی اگر فصل دیگری میداشت همچنان جنگنده در مسیر حق میایستاده و جنگ دشمن غاصب صهیونیستی در مرزهای دوردست لبنان و فلسطین را یاری میکرد.
✅به نظر میرسد طوبی تجربه موفق رسانه ملی در تصویرسازی ناب زن انقلاب اسلامی است. تفکر انقلاب اسلامی بر محوریت عدالت علوی و شهادت طلبی حسینی در عمیقترین لایههای خود برتری نگاه شیعی را به رخ میکشد. امروز و در کشاکش حمایت جمهوری اسلامی از مظلومین غزه و لبنان این معنا بر همگان آشکار شده و این تفکر در حال فراگیری است.
اللهم عجل لولیک الفرج
🆔@banooytamaddonsaz
💢ورزش قهرمانی زنان؛ از فقاهت نظریهپرداز تا فقاهت سیاستگذار
✍زهرا راد
✅هر بار که زنان ایرانی ذیل پرچم جمهوری اسلامی موفق به کسب مدال در میادین ورزشی میشوند، مناقشه بر سر ارزشمندی این مدال آوری در نظرگاه برخی فقهای معاصر و نسبتش با دیدگاه مقام معظم رهبری بر سر زبانها میافتد. اینبار هم خبر مدالآوری یک دختر طلبه جامعهالزهرا(س) باب گفتگو را گشود.
✅اما این کلام که " دراز کردن پا برای زن کمال محسوب نمیشود" به چه معناست؟
✅پاسخ این است که اساسا کمال انسانی در ذات خود امری فارغ از زنانگی ومردانگی است که رشد وکمال انسان طبق قران ومعارف در عبودیت و بندگی است و البته پیمودن مسیر کمال برای زنان و مردان در برخی جهات به اقتضای انسانیت مشترک بوده و در برخی جهات به لحاظ طبیعت مختلف است.
✅آنچه مسلم است ، دراز کردن پا یا انجام انواع ورزشهای قهرمانی و سنگین فی حد ذاته برای مردان هم فضیلت نیست و این اختصاصی به زنان ندارد. اساسا فضیلت در زیست جهان توحیدی بر معیارهای امر مدرن منطبق نیست بلکه معیارهای آن در تناسبات شریعت و معرفت الهی فهم میشود و اگر به تقرب و عبودیت منجر نشود، فضیلت محسوب نمیشود که فقیه نظریهپرداز به این ملاک کلی به درستی توجه دادند.
✅اما زیست انسان مومن انقلابی در جهان مدرن، اقتضائاتی دارد که به دلایل متعدد بروزات جهانی و میدانی در عرصههای نمادین قدرت برایش ضروری است.
✅حضور زنان در میادین ورزشی سیاست کلان جمهوری اسلامی است که توسط رهبری معظم به عنوان فقیه سیاستگذار به عنوان وجه اجتماعی _تمدنی زن انقلاب اسلامی برای جهانیان الگوپردازی میشود.
🆔@banooytamaddonsaz
💢مناسبات دانش فقه و عنصر جنسیت(زنانگی_مرادنگی)
✍زهرا راد
✅فقه در میان دانشهای الهیاتی ، چون نگینی بر تارک دانش دینی میدرخشد. این درخشش از عوامل متعددی ناشی میشود. قدمت و تاریخ طولانی شکلگیری و حیات این دانش آنرا به دانشی ریشهدار و اصیل تبدیل کرده است.
✅ از طرفی فقه تنها دانش بشری مستند به وحی است که تلاش دارد نظرگاه شارع را مواقف حیات انسانی تحصیل کند و یک رفت و برگشت دائمی در میانه عرصههای حیات بشر با منابع وحیانی و تراث اهلبیت(ع) دارد؛ به عبارت دیگر فقه در میانه آمد و شد نظریه و میدان متولد شده است و از اینرو زنده و پویا به حیات خویش ادامه میدهد.
✅برای همین منظور فقاهت شیعه دست به تدوین و اکتشاف قواعد فهم متون قدسی به عنوان دانشهای مقدماتی برای فهم حکم شرعی زد و همان را نیز با استناد به تراث شیعی شکل داد.
✅همچنین توقف فقه بر دانشهای مقدماتی متعدد(ادبیات عرب، تفسیر قرآن، علم رجال، درایه الحدیث، اصول فقه، فقه مسالهای، فقه استدلالی) که هر کدام یک دانش مستقل محسوب میشوند، فقه را به دانشی دیریاب و صعب الوصول مبدل کرده است.
✅ مرحله نهایی عبور از علوم مقدماتی و مهارت به کارگیری آن در رسیدن فقیه به توانایی استخراج حکم شرعی از دل ادله است. به این ترتیب اساسا فقاهت دانش جامع علوم اسلامی است و تخصص در آنرا هرگز نمیتوان معادل تخصص در یک دانش بشری تلقی کرد و هم نمیتوان به سهولت و بدون تخصص کافی در نتایج این جهد علمی اظهار نظر کرد.
✅ مختصات پیش گفته دانش فقه را با همه ساختار مستحکم و ضابطهمندش مسئول مستقیم انتصاب نظریات اسلامی به شارع مقدس ساخته و به عنوان علم جامعه ساز و حکومت پرداز شیعی، نظام حقوقی و چهارچوب سیاستگذاری جامعه اسلامی را تعیین میکند. نظریه "ولایت فقیه" هم از دل همین دانش فاخر متولد شده که توانسته تمامی هیمنه غرب مدرن را به چالش بکشد.
✅حال سوال اینجاست؛ آیا جنسیت عنصری تاثیرگذار در دانش فقه است؟
در پاسخ باید گفت که این سوال خود به دو مساله اساسی قابل تجزیه است: جنسیت و فقه _ جنسیت و فقاهت؟
✅ آیا جنسیت در فقه دخالت دارد؟
جنسیت به معنای زنانگی و مردانگی طبیعی با امتداد اجتماعی(نه jendar) از آغاز شکلگیری دانش فقه امری مسجل و مورد توجه شارع مقدس بوده و نسبت روشنی با فقه دارد؛ چه اینکه منابع وحیانی دوگانگی جنسیتی در امر خلقت را درنظر گرفته و دستگاه فقاهت هم انرا در تولید احکام درنظر گرفته است.
✅نتیجه اینکه فقه شیعه متضمن احکام اختصاصی زنان از یکسو و اختصاصات احکام زنانه در موضوعات مشترک با مردان از سوی دیگر است . در برخی موضوعات نیز هیچ تفاوتی میان زن ومرد نیست و برخی احکام نیز اختصاصی مردان است و زنان را در آن سهمی نیست.
✅ آیا جنسیت در فقاهت دخالت دارد؟
به نظر میرسد مساله اصلی ناظر به دخالت جنسیت در دستگاه فقاهت؛ به معنای دخالت در فرایند منتهی به حکم شرعی است. این مساله اما یک سوال کلی و پیچیده است؛ چه اینکه فقاهت یک روند پیچیده و چند لایه است ودخالت هر عنصر در این فرایند، لازم است تبیین روشن و مشخصی داشته باشد.
✅برای خروج از ابهام ، میتوان مساله را چنین طرح کرد؛ جنسیت در کدام مرحله از فرایند اجتهاد دخالت دارد؟
۱.موضوع شناسی
۲.روش شناسی
۳. فهم نصوص
۴. استنباط حکم
دخالت جنسیت در هریک از این اقسام بحث مفصل و مستوفایی میطلبد؛ لازم است مشخص شود کیفیت دخالت جنسیت در این سطوح چگونه است و چه تاثیری در روند اجتهاد دارد و هر فرع(مساله) فقهی با دخالت عنصر جنسیت چه تغییری خواهد کرد.
به این ترتیب صرف طرح یک ادعای کلان و مبهم تنها یک اظهار نظر بسیط و غیرتحلیلی در مورد موضوعات فقهی است ونتیجه روشن و علمی به دنبال نخواهد داشت.
✅نهایت اینکه بدون تببین روشن از کیفیت دخالت جنسیت در فقاهت، اتصاف فقه شیعه، فقه عامه یا هر اثر فقهی دیگر تنها یک برچسبزنی غیرعلمی است که در بسیاری موارد مصرف تبلیغاتی دارد و یا ابزاری برای حذف و رد یک اثر علمی است.
🆔@banooytamaddonsaz
💢صبحانه با زرافهها؛ "کتاب باز" پوچگرای سینمای ایران
✍زهرا راد
✅صبحانه بازرافهها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بیهدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچگرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و چاشنی جملات فلسفی بیخاصیت، به خورد مخاطب نمیدهد. ناگفته نماند که این کمدی نامرغوب به شوخیهای سخیف، الفاظ رکیک و صحنههای دائمی استعمال مواد مخدر و رقص مردان، آراسته شده بود.
✅این فیلم نشان میدهد که اگر کتاب باز حرفهای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچگرای کمدی پرداز میشوی و وجهی از حیات انسانی را به نمایش میگذاری که باید به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست.
✅انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بیهدف و بیآرمانی است که حقیقت و عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمیشناسد، چه رسد به نگاه توحیدی. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی میکند و نهایت در یک وضعیت توهمزا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافهها هم صعود میکند.
✅پوچگرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آنچنانکه " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد میکند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست میکند و فیلم میسازد.
✅کاش میشد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد.
🆔 @banooytamaddonsaz
💢 مقاومت شیعی؛ الگوی فاطمی
✍زهرا راد
✅ مقام معظم رهبری: معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است. ۱۳۹۸/۳/۱۴
✅بنابراین مقاومت یعنی ایستادن بر طریق حق ، کاری که پس از رحلت نبی اکرم(ص) به دست حضرت زهرا(س) آغاز شد. حضرت در عمر کوتاه خویش پس از پدر، یک لحظه از تلاش برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) و زنده کردن حقیقت امامت از پا ننشست.
✅حضرت با فرزندانش به خانه مهاجر و انصار میرفت و بر حق غصب شده مولایش استدلال میکرد. به بقیع میرفت و بر ظلمی که بر ولی مؤمنان و بر همه عالمیان به محروم شدن از حجت خدا رفته، اشک میریخت. با تمام قدرت ایستادگی کرد تا از ظلم و جور غاصبان، جانی بر تنش نماند و از جهان ما رفت.
✅بنابراین مقاومت شیعی یک الگوی فاطمی است و روح زنانه مادر مومنان در آن دمیده شده، از اینروست که زنده و پویا به پیش میرود و چراغش خاموش ناشدنی است.
✅این چراغ همان مشکات ملکوتی است که تجلی نور خدا در زمین است؛ آن جا که میفرماید:
"مثل نوره کمشکات فیها مصباح"
طبق تفاسیر روایی مشکات چراغ وجود حضرت زهراست که نور وجود معصومین از بطن آن به عالم راه یافته، این نور عالمگیر در کربلا به مسلخ رفت و اینک در غیبت است. اما مقاومت فاطمی به یمن مومنین و فرزندان حضرت در جهان استمرار مییابد.
✅جهاد تاریخی که حضرت صدیقه(س) با مقاومت خویش در تاریخ رقم زده، بیوقفه ادامه دارد تا در ظهور به پیروزی برسد.
🆔@banooytamaddonsaz
هدایت شده از رسانه نخبگانی بانوان
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» با همکاری «دانشگاه مجازی المصطفی»، «ستاد راهبری زن و خانواده» و «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه» برگزار میکند:
نشست علمی پژوهشیِ حضوری و برخط با موضوع:
🔻 واکاوی مبانی فقهی جهاد زنان و ارتباط آن با مفهوم مقاومت
کارشناس:
🔻 سرکار خانم دکتر زهرا راد، پژوهشگر فقه زنان و مسئول میز زن و خانواده پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
دبیر نشست:
🔻 سرکار خانم دکتر طاهره حیاتی، مسئول حلقه بانوان انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🔻 همراه با اعطای گواهینامه توسط دانشگاه مجازی المصطفی
🗓 زمان: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
🏢 مکان: خیابان ساحلی، نبش پل ۹ دی، دانشگاه مجازی المصطفی، طبقه سوم، سالن جلسات
🔗 لینک ثبت نام:
Live.mou.ir/research
🔗 آدرس ورود به میزکار (پس از ثبت نام):
my.mou.ir
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
هدایت شده از معاونت پژوهش رفیعه المصطفی
#مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع)
# نشست علمی
#هفته پژوهش
مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی (ع) برگزار می نماید:
🌟۵۷ نشست علمی از سلسله پیش همایش ها
🔰نشست "حوزه های علمیه خواهران و حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی ایران:
⚜استاد: سرکار خانم دکتر زهرا راد
⚜دبیر علمی : خانم سمیه کیاهور
⌛️زمان: دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
🔹مکان: مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع)
🔹لینک فضای مجازی:
https://gharar.ir/r/59885a35
💠 برای تحلیل نگرش فقها و مساله تحولات جنسیتی توجه به چهار اصل روشی لازم است:
1. فهم تحولات جنسیتی در بافت تاریخی خود
2. فهم تحولات جنسیتی از زاویه دید فقیه
3. فهم گفتمانی از نهاد فقه در برابر گفتمان رقیب
4. تعلیق پژوهشگر از پیش فرض های مدرن
بدون این اصول تمام هنر پژوهشگر می شود تمرکز بر فهرست تنقیص هایی که نسبت به زنان در فقه وجود دارد، مثل مقاله ذیل. نصیحت نویسندگان در آخر مقاله توصیه فرانسیس بیکن در کتاب نوارغنون را یادآوری می کند که می پنداشت می توان با عقلانیت روشنگری تمامی دردهای بشری را درمان کرد:
«سنتگرایی در جهان جدید برای آنکه هزینۀ زیستن انسان معاصر را که در مصاف با مدرنیته به رنجی مضاعف گرفتار شده است، کم کند و رنجی بر شانههای انسان پیرامونی اش نیفزاید، می تواند به بازخوانی دستگاه معرفتی خویش با بهرهگیری از رهآوردهای عقلانی، علمی و تجربی انسان معاصر بپردازد.»
@majiddehghan
🆔@banooytamaddonsaz