#نشست
«ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی»
حضوری: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن شهید سلیمانی
لینک ورود مجازی؛
http://Dte.bz/danaee
#هفته_پژوهش
@ahmad_olyaei
وبینار اولیایی فشرده.mp3
31.52M
✅ صوت وبینار چالش عدالت آموزشی در ایران امروز
🔴 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اولیایی، هیئت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی
🔺نسخه کم حجم
@setad_org
@ahmad_olyaei
HCS_Volume 10_Issue 1_Pages 59-76.pdf
238.8K
#شب_یلدا
🔶 تا حالا به این فکر کردید که شب یلدا در ایران چقدر از نظر زمانی به کریسمس مسیحیان نزدیکه؟
شاید اصلا این دو یکی بوده و بعد، یلدا بومی سازی شده...
🔵#مقاله فوق از دکتر پدرام جم استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد درین زمینه اطلاعات خوبی بما خواهد داد.
نکته: این فقط یک مقاله است و باید اهل فن نظر قطعی را بدهند.
@ahmad_olyaei
«ونزدی؛ از نتفلیکس تا نماوا»
🔹غرب چه نیازی به توزیع پیام رسانه ای خود در جامعه ما دارد زمانیکه براحتی ما خودمان اینکار را می کنیم؟!!!
🔷فقط چند روز از انتشار قسمت اول سریال ونزدی در پلتفرم نتفلیکس در ۲۲ نوامبر۲۰۲۲ (اول آذر ۱۴۰۱) می گذرد که نماوا در ایران نیز آن را پخش می کند.
ونزدی (Wednesday) مجموعهٔ تلویزیونی استریم آمریکایی در ژانر کمدی ترسناک ماوراء طبیعی و داستان بلوغ است که بر اساس شخصیت ونزدی آدامز اثر چارلز آدامز ساخته شدهاست.
🔹چارلز آدامز پویانماساز آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۸ فوت کرد. او یک خانواده خیالی خلق کرد تحت عنوان خانواده آدامز که ونزدی دختر این خانواده است.
ونزدی آدامز دختری است که درگیر مفهوم «مرگ» است. او بیشتر آزمایشهایش را روی برادرش پاگزلی برای «سرگرمی» یا برای تنبیه او انجام میدهد. ونزدی بارها سعی کرده پاگزلی را بکشد. او از پرورش عنکبوت و تحقیق در مورد مثلث برمودا لذت میبرد. او به دلیل شخصیت گوتیک خود که به خرده فرهنگ گات (Goth subculture) متعلق است، به مبهوتکردن مردم عادت دارد.
🔶خرده فرهنگ گات ویژگی های زیادی در اعتقادات، پوشش، موسیقی و مد دارد. به عنوان مثال مد گوتیک به سبک لباس پوشیدنی گفته میشود که تاریکی، ترسناکی و بعضی اوقات بدن نمایی از ویژگیهای آن است.
◀️سریال های نوجوانانه یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی سبد مصرف این نسل است. اساسا و مثل همیشه مشخص نیست متولی تولید و نظارت بر روی این سبد در کشور ما کیست اما حداقل و فعلا ساترا شاید بتواند ایفای نقش کند.
⬅️عدالت رسانه ای حکم می کند پیام رسانه ای را مبتنی بر نیاز مخاطب و با عنایت به چیستی خیر برای او توزیع کنیم.
🔹مشاهدات نشان می دهد نوجوانان بسیاری در ایران این سریال را دنبال می کنند. در اوج مباحث طرح شده پس از اغتشاشات مانند گسست نسلی، دهه هشتادی و به طور کل پرسش «چه باید کرد»، حواسمان باشد که دقیقا همین خوراک رسانه ای است که نسل ها را می سازد.
نیاز نیست خیلی فلسفی بیاندیشیم، فقط کافی ست کوتاهی مسیر میان نتفلیکس تا نماوا را به نظاره بنشینیم!
#عدالت_رسانه_ای
#اغتشاشات
#دهه_هشتادی
@ahmad_olyaei
📌برترین کشورها از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲
🔹سه کشور برتر از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲ به ترتیب دانمارک، نروژ و سوئیس معرفی شد.
🔹برای سنجش رفاه کشورها باید فراتر از شاخصهای اقتصادی را بررسی کنیم. یکی از شاخصهایی که پروکسی خوبی از رفاه هست، شاخص توسعه انسانی است.
🔹این شاخص علاوه بر درآمد به ازای هر نفر، سطح تحصیلات و امید به زندگی را طی فرمولی در نظر میگیرد و عددی را بعد از محاسبات نشون میدهد، که حاکی از رفاه کشورها میتواند باشد.
◀️آمار مربوط به شاخص توسعه انسانی و ضریب جینی که توسط سازمان ملل در سال 2022 تهیه شده، به پیوست تقدیم میشود.
⬅️ضریب جینی ارقامی بین 0 تا 1 ( 0 تا 100 درصد) را در برمیگیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.
🔘به عنوان مثال، در گزارش سازمان ملل، متوسط ضریب جینی ایران بین سالهای 2010 تا 2021 ، 40.9 درصد و ضریب جینی آمریکا، 41.5 درصد اعلام شده است که بیشتر از ایران است.
🔵برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند مثل ترکیه با ضریب جینی 41.9، برزیل با ضریب جینی 48.9، مالزی با ضریب جینی 41.1 و مکزیک با ضریب جینی 45.4.
آفریقای جنوبی با ضریب جینی 63 بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشورهای جهان طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است. اسلواکی با ضریب جینی 23.2 به عنوان کشوری شناخته شده است که کمترین شکاف درآمدی را طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است.
🌐منبع؛ وب سایت رسمی سازمان ملل متحد
نکته: این فقط یک آمار است. گاهی حتی آمار نیز ابزاری برای استعمار یا تغییر ادراک مردم کشورهای در حال توسعه است.
#عدالت_اجتماعی
@ahmad_olyaei
@edalateejtemaei
عاملیت و ساختار در مقوله حجاب
🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشات اخیر، بی حجابی و بدحجابی مجددا مسأله شده است.
🔸واضح است که دشمن هم می داند بی حجابی دریچه نفوذ فرهنگی تمام عیاری است که اگر باز شود ده ها آورده ی دیگر برایش دارد، لذا از پررنگ کردن حاشیه های حجاب استقبال می کند.
🔷سوال اصلی اینجاست که سروسامان دادن به وضع حجاب بر عهده کیست؟
⬅️ظاهراً پس از اغتشاشات و تعطیلی گشت ارشاد، هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله یا گرفته نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر، کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر، کنشگری میدانی می کنند. این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چراکه طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بی حجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت می کند.
◀️این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده»، یا «مراتب» خلل وارد کند.
🔷عاملیت یا ساختار؟ حاکمیت یا مردم؟ نظام یا آحاد؟ کدام یک در مقوله حجاب باید کنشگر باشند؟
🔸قطعا در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت چه جایگاهی دارد؟ این، یک سوال جدی ست.
🔶فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد.
🔹به عنوان مثال، کنش فردی (توصیه، تبلیغ، امریه معروف و ..) یکمتدین برای اقامه نماز در هر دو حکومت یکسان است اما در باب استفاده از پول ربوی متفاوت است. یک حکومت می تواند با بسط بانکداری ربوی اساسا توصیه های فردی را برای دوری از ربا خنثی کند.
🔸اگر انتظار از حکومت در بسترسازی اقامه شریعت به سرعت پاسخ داده نشود دعوای عاملیت و ساختار بیشتر می شود. یعنی آحاد احساس تکلیف می کنند و عرض شد که درین صورت ممکن است سلایق اعمال شود. در نتیجه شاید فضا برای دشمن بیشتر فراهم می شود.
⬅️و آن چیزی که زمین می ماند دقیقا آن واجب شرعی و در بحث ما حجاب خواهد بود.
@ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه پنجم ( آخر).mp3
29.76M
📣 درسگفتار عدالت اجتماعی
(مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه)
5⃣جلسه پنجم (پایانی)
🎤ارائه: احمد اولیایی
⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱
برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
@ahmad_olyaei
📣 مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی در پنج جلسه
◀️ این درسگفتار تابستان ۱۴۰۱ در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ارایه شد.
پیشتر به صورت مجزا در کانال منتشر شد که در لینک های زیر قابل مشاهده است؛
1⃣جلسه اول
https://eitaa.com/ahmad_olyaei/65
2⃣جلسه دوم
https://eitaa.com/ahmad_olyaei/70
3⃣جلسه سوم
https://eitaa.com/ahmad_olyaei/75
4⃣جلسه چهارم
https://eitaa.com/ahmad_olyaei/78
5⃣جلسه پنجم
https://eitaa.com/ahmad_olyaei/103
@ahmad_olyaei
24.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ فیلمی کوتاه اما بسیار جالب از صد سال پیش شهر قم
✍ هنوز رضاخان به قدرت نرسیده و احمدشاه قاجار آخرین سال های حکومتش را طی می کند. از آنجهت که ظاهراً تصاویر برای سال ۱۳۰۰ است، هنوز حوزه علمیه قم توسط حاج عبدالکریم حائری یزدی تأسیس نشده است.
✅پوشش زنان بسیار قابل تأمل است و نشان از قدمت حجاب در قم و احتمالا ایران دارد.
#قم
#حجاب
@ahmad_olyaei
#یادداشت
باز نشر به مناسبت #شهادت_سردار_سلیمانی
این یادداشت 5 صفحه ای (از صفحه 389-393) در کتاب عقل سرخ (یادنامه علوم اجتماعی ایران برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش) که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در سال 1399 به چاپ رسید، منتشر شده است.
در این یادداشت، به مسأله فرهنگ و قدرت سردار سلیمانی و مانند آن در بازگشت فرهنگی مردم اشاره کرده ام.
#حاج_قاسم_سلیمانی
#دینداری
@ahmad_olyaei