eitaa logo
احمد اولیایی
525 دنبال‌کننده
201 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📣مراسم «شب یلدای فاطمی» انجمن اسلامی دانشجویان 🔸با حضور استاد سیدعلی میرفتاح (ادیب، نویسنده و مثنوی شناس) 🔸حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔸میلاد عرفان پور(شاعر) 🗓پنجشنبه (۳۰ آذر) ۲۱ دسامبر ⏰ساعت: ۲۰:۳۰ اروپای مرکزی ۲۱:۰۰ اروپای شرقی ۲۳:۰۰ تهران 🔹با همکاری مشترک انجمن اسلامی دانشجویان برلین، میشکولش، ولگوگراد، لیسبون، اوترخت، کلن 🌐لینک جلسه: https://meet.google.com/src-pcnj-uwh @ahmad_olyaei
✍تا کنون فیلم های زیادی درباب عدالت و عدالت‌طلبی ساخته شده است. یکی ازین فیلم ها، «مرد عمل A Man of Action » است. این فیلم اسپانیایی بنابر داستان واقعی یک مبارز آنارشیست بنام لوسیو اورتوبیا Lucio Urtubia Jiménez در سال ۲۰۲۲ به کارگردانی خاویر رویز کالدرا ساخته شده است. 🔹این روستایی رنج دیده که سال ۲۰۲۰ فوت کرد، با پرچم عدالت اجتماعی و مبارزه علیه سرمایه داری آمریکایی که خود را در بانکداری نشان می دهد، شروع به سرقت بانک ها به صورت مسلحانه و جعل پول و چک کرده و اموال بدست آورده را به گروه های مبارزاتی می دهد. 🔸خیلی‌ها معتقدند یکی از علل پیروزی گروه‌های چپ گرا در آمریکای جنوبی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی همین پول‌هایی بود که لوسیو اورتوبیا در چاپخانه‌های زیرزمینی جعل می‌کرد. 🔹می‌گویند چگوارا پول‌های اوتوربیا را قبول نکرد چون معتقد بود با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه‌ای را تمیز کرد. 🔸عدالت طلبی به همان میزان که واجب و ضروری ست، اگر بی قاعده و بی اصول باشد می تواند تبعات منفی زیادی برای جامعه داشته باشد و حتی عدالت را ذبح کند. ما، در برخی عدالت‌طلب های جامعه‌ی امروز نیز آفت هایی می‌بینیم. این آفت ها حاصل دو چیز است؛ یک. فاصله گرفتن عدالت خواهان از عدالت پژوهی, دو. تقلیل عدالت اجتماعی به مبارزه با فساد (هرچند بخش عمده ای از آن است). 🔹تماشای این فیلم به پژوهشگران عرصه عدالت، عدالتخواهان، علاقمندان به تاریخ جنبش های سیاسی و عدالت طلب توصیه می شود. 🌐 لینک تماشا از تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x5fbec6a @ahmad_olyaei
"عدالت اجتماعی در منظومه فکری متفکر شهید، سیدمحمدحسین بهشتی" 🗓دوشنبه ۲۵ دسامبر(۴ دی) 🕙ساعت: ۲۰ اروپای مرکزی ۲۲ اروپای شرقی ۲۲:۳۰ تهران 🌐لینک جلسه : https://meet.google.com/exa-mqne-sdx @ahmad_olyaei
💐«میلاد باشکوه حضرت عیسی مسیح علیه السلام، پیامبر صلح و سلام، بر امیدواران به رحمت و مهر خداوند، خجسته باد»💐 امام خمینی رحمت الله علیه: «ای پدران کلیسا و روحانیان تابع‏‎ ‎‏حضرت عیسی... حداقل یکبار برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح ناقوسها را‏‎ ‎‏در معابدتان به نفع مظلومان و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید.» (صحیفه امام جلد ۱۱ ص ۳۷۵) 💐The glorious birth of Jesus Christ, peace be upon him, the prophet of peace and peace, be blessed💐 Imam Khomeini: «O church fathers and clerics subordinate to Jesus... at least once for the pleasure of God and following the command of Jesus Christ, ring the bells in your temples for the benefit of the oppressed and to condemn the oppressors». (Sahafeh Emam, volume 11, page 375) @ahmad_olyaei
کتاب «نظریه پردازی ارتباطات: خوانش هایی در پهنه سنت ها» ناشر؛ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نویسنده؛ روبرت تی. کریگ | هیدی ال. مولر مترجم؛ محسن بدره | مهدی یوسفی | روح‌ الله گلمرادی | علی نجات‌ غلامی سال نشر: ۱۴۰۲ تعداد صفحات: ۹۹۶ ✍این کتاب اوّلین مجموعه از خوانش‌های دست‌اوّلی است که در باب هفت سنت‌ نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانه‌شناختی، پدیدارشناختی، فرمانش‌شناختی، اجتماعی- روان‌شناختی، اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و انتقادی) در ۹ بخش توسط روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر تنظیم و تدوین شده است. 🔹خواندن این کتاب به دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات توصیه می شود. @ahmad_olyaei
🔹اساسا بدون توجه به جهان عرب نه می توان تمدنی اندیشید و نه می توان تحلیلی واقعی از مناسبات سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اندیشه ای جهانی و منطقه ای ارائه داد. 🔸کانال «جهان عرب» که دوست خوبم دکتر مختار شیخ حسینی رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را مدیریت محتوایی می کند، می تواند مطالب خوبی درین زمینه در اختیار شما قرار دهد. 🔹دکتر شیخ حسینی با تسلط زبانی، ارتباطات منطقه ای و اشراف اندیشه ای که بر جهان عرب دارد، به سرعت و نقطه زن به مخاطب، محتوا ارایه خواهد داد. 🌐لینک عضویت در کانال جهان عرب؛ https://eitaa.com/Arabworld2023 @ahmad_olyaei
🔸اسعدالله ایامکم🔸 چه می‌فهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا! 🔹شعری زیبا از دوست خوبم سید حمید برقعی زنی از خاک، ‌از خورشید، از دریا قدیمی‌تر زنی از هاجر و آسیه و حوا قدیمی‌تر زنی از خویشتن حتی از أعطینا قدیمی‌تر زنی از نیّت پیدایِش دنیا قدیمی‌تر که قبل از قصۀ قالوا بلی این زن بلی گفته‌ست نخستین زن که با پروردگارش یا علی گفته‌ست ملائک در طواف چادرش، پروانه پروانه به سوی جانمازش می‌رود سلانه سلانه شبی در عرش از تسبیح او افتاد یک دانه از آن دانه بهشت آغاز شد ریحانه ریحانه نشاند آن دانه را در آسمان، با گریه آبش داد زمین خاکستری بود اشک او رنگ و لعابش داد زنی آنسان که خورشید است سرگرم مصابیحش که باران نام او را می ستاید در تواشیحش جهان آرایه دارد از شگفتی های تلمیحش جهان این شاه مقصودی که روشن شد ز تسبیحش ابد حیران فردایش ازل مبهوت دیروزش ندانم های عالم ثبت شد در لوح محفوظش چه بنویسم از آن بی‌ابتدا، بی‌انتها، زهرا زمین زهرا، زمان زهرا، قدر زهرا، قضا زهرا شگفتا فاطمه! یا للعجب! واحیرتا! زهرا چه می‌فهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا! مرا در سایۀ خود برد و جوهر ریخت در شعرم رفوی چادرش مضمون دیگر ریخت در شعرم مدام او وصله می‌زد، وصلۀ دیگر بر آن چادر که جبرائیل می‌بندد دخیل پَر بر آن چادر ستون آسمان‌ها می‌گذارد سر بر آن چادر تیمّم می‌کند هر روز پیغمبر بر آن چادر همان چادر که مأوای علی در کوچه‌ها بوده‌ست کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بوده‌ست @ahmad_olyaei
"اعتماد"؛ به بهانه حادثه تروریستی کرمان 🔹 در سفر علمی_فرهنگی که چند وقت پیش به روسیه داشتم از تعدادی مردم، اساتید و دانشجویان روس این سوال را پرسیدم که «نظر شما در باب حمله روسیه به اوکراین چیست؟». عمدتا اینگونه جواب می دادند که این، یک امر تخصصی و فنی ست، ما اطلاعی نداریم ضمن اینکه به کار حاکمیت اعتماد داریم. 🔸یکی از نکات جامعه شناختی و مردم شناسی ایران این است که اولا ما در تمام امور اظهار نظر کارشناسی می کنیم و دوما اعتماد اندکی به حاکمیت داریم. 🔹پیشتر و عمدتا زمانی که در باب کارآمدی ارکان نظام گفتگو می کردیم، نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی ایران را دارای بیشترین کارآمدی می دانستیم اما در چنین زمان هایی مانند «انتقام» نسبت به ترورها بواسطه غلبه احساسات و آن نکته جامعه شناختی که بیان شد، مجددا به سطح نازلی از اعتماد به این نهادها می رسیم و ناکارآمدی را به آن ها نسبت می دهیم. 🔸در عین حال که معتقدم «ادراکات عمومی مردم» که خواستار انتقام و کنش ملموس در این موارد هستند باید ارج نهاده شود، اما عقبه موفق این نهادها که اتفاقا حاصل مدیریت بی واسطه مقام معظم رهبری در آن ها و تجربه مسئولان این نهادهاست، باید در پیشانی انتظارات و تحلیل های ما باشد. 🔹مسائل استراتژیک، امنیتی، نظامی و دفاعی از پیچیده ترین مسائل جامعه است. دو عنصر «عدم تخصص» و «اعتماد به حاکمیت» در این موارد باید سرلوحه کنش های اجتماعی_رسانه ای ما باشد. @ahmad_olyaei
🏢مکان برای حضور: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سه،سالن کوثر 🌐لینک برای مشارکت مجازی؛ dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
🔹چرا گفتگو درباره این فیلم؟! 🔸عنکبوت مقدس فقط درباره یک قاتل زنجیره ای نیست بلکه به قول کارگردان قصد دارد در باب عدالت جنسیتی و زن ستیزی که یک امر فرهنگی است صحبت کند. چهارشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵ @ahmad_olyaei
💠 اطلاعیه با توجه به مشکل پیش آمده در سینما اشراق مکان اکران فیلم عنکبوت مقدس به آدرس ذیل 🔸🔸میدان معلم. بر میدان. کوچه ۲۲ پ۲۶ مرکز اسناد انقلاب اسلامی تغییر یافت.
اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛ 🌐لینک مقاله تایمز: https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/ این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است. @ahmad_olyaei
💢انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی ✍زهرا راد ✅مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالش‌های مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشم‌گیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم می‌شوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه می‌تواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه می‌تواند راه‌حل روشنی برای مسائل پیش‌روی نهد. ✅برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنان‌که وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیت‌های مردانه به‌وجود آورد. این تحولات در حوزه انسان‌شناختی بر هر دو جنس وارد شد، به ‌طوری‌که از یک‌سو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است. ✅مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشه‌های این ستم، نحله‌های این جریان فکری را صورتبندی کرده است. ✅راه‌برون رفتی که جنبش‌ و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزه‌های حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنه‌های نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانه‌ای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی می‌شوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان می‌راند، با مردان تندی و خشونت می‌کند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمی‌خواهد. ✅اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی می‌کند و چگونه می‌خواهد؟ و در نهایت چطور می‌خواهد بازنمایی کند؟ ✅ایده زن مورد ستم بی‌شک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه این‌که اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمی‌تواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمی‌توان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچ‌یک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمی‌شود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد. ✅در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیت‌های خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ می‌گیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت ‌افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود. 🆔@banooytamaddonsaz @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود. @ahmad_olyaei
«ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید»! 🔸این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید. 🔹این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟! 🔸سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و ...جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد». 🔹هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود. 🔸پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما»‌ و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍برنامه «حسینیه معلی» بزودی در ماه شعبان روی آنتن می رود. 🔸در یکی از قسمت ها قرار است مراسم عمامه گذاری را نشان دهند. با بنده مشورت کردند، گفتم مخالفم نه بخاطر این ایده، بلکه بخاطر اینکه این، حرکت در لبه خطرناکی ست؛ با این توضیح که؛ 🔹لحظه پخش بسیار مهم است که در آن لحظه، مخاطب چه ادراکی از روحانیت دارد. و ما حین ساخت، آن لحظه را نمی‌دانیم. 🔹از طرف دیگر قبل از گسترش رسانه ها، روحانیت قشری رازآلود بود و این رازآلودگی به تقدس کمک می کرد. این رازآلودگی لزوما بد نیست، بلکه کمک می‌کند خطاها و چالش های شخصی و انسانی یک طلبه و روحانی به تقدس قشری که او به آن متعلق است، لطمه نزند. اما با ورود رسانه به تجربه زیسته طلبگی و بازنمایی موضوعاتی مانند عمامه گذاری، حجره، شهرک مهدیه، شهریه‌ و ...، یک «بازنمایی غیرضروری» اتفاق می افتد که عموم مردم چون تجربه زیسته با آن ندارند، با آن ارتباط نمی گیرند. نه اینکه تقدس را حتما از بین ببرد بلکه امور جزئی صنفی در اتمسفر زیست صنف معنای کامل پیدا می کند نه در فضای ادراکی_لحظه ای مخاطب آن لحظه برنامه. 🔸با این حال، جسارت معلی ستودنی ست. اکنون وقت آرزوی موفقیت برای برنامه به ویژه آن قسمت خاص است. خداوند قطعا با سازندگان معلی که دغدغه دینی دارند، یار خواهد بود و به مطلوبیت نتیجه کمک خواهد کرد. @ahmad_olyaei
✍ امیر المومنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه فرمودند؛ «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ» 🔹 در هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» قرارست نکات و ایده ها و تحلیل هایی در باب «مردم» بیان شود؛ حرف هایی که دغدغه مردم را دارد، مردمی که عمدتا نخبگانی رفتار کرده اند اما «پوپولیسم» آن ها را «عوام» خوانده است. 🗓سه‌شنبه، ۱۰ بهمن ماه 🕙ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🌐لینک حضور http://dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕙مدت: ۱۳ دقیقه «مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع» @ahmad_olyaei
«خانه‌ای به وسعت جهان»؛ به بهانه ۱۲ بهمن 🔹توفیق شد این بار در سفر عتبات عالیات، دو روز پیش به دیدن خانه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در نجف اشرف بروم. خانه ای نه فقط از آجر و خشت و گل، بلکه از صفا، صمیمیت و ساده زیستی. 🔸خانه ای که ۱۳ سال میزبان بزرگ مردی بود که جهان را تغییر داد و معادلات آن را جابجا کرد. 🔹راهنمایی که خانه را معرفی می کرد می گفت: «سال هاست اینجا هستم و میزبان عاشقان امام. بیش از هشتاد درصد مردمی که از اینجا بازدید می کنند، درب و دیوار این خانه را می بوسند». این بوسه نه بر آجر و درب خانه بلکه بر روح حاکم برین خانه است. خانه ای که سال ها محل عبادت و خدمت امام راحل بوده است. این روح امام است که از شدت تعالی چنین بر ساختمان هم اثر گذاشته که هنوز آن را می توان حس کرد. 🔸اوست که در چنین روزی در سال ۵۷ وارد ایران شد و نتیجه سال ها تلاش خود و مردم را به ثمر نشاند....و سال هاست جهان متحیر انقلاب امام است. @ahmad_olyaei
«انعکاس ارائه در خبرگزاری تسنیم» 🔹پیروزی انقلاب اسلامی حاصل تبلور کنشی نخبگانی مردم بود🔹 🌐https://tn.ai/3032665 @ahmad_olyaei
جالب در مورد 🔹موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛ 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. مرحوم مجلسی در شرح روایت می نویسد؛ «اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود. 1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد» 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126 ✍ این نکته یک نکته جدی ست که «ولیِ» جامعه بواسطه عمل اعضای جامعه، در معرض بلا قرار می گیرد... بالخصوص اگر آن اعضا از خواص جامعه باشند. @ahmad_olyaei
«یک عکس و سه حرف» ۱_ در زمانی که انقلاب از کانال شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر منتشر نمی‌شد و حتی تلویزیون و رادیو را نیز در اختیار نداشت این، نوار کاست بود که انقلاب را به جهان معرفی کرد، تا جائیکه حامد الگار در وصف اهمیت این رسانه، آن را سمبل تکنولوژیک انقلاب ایران معرفی می‌کند. رسانه های کوچک هم می‌توانند موفق شوند. ۲_ پیام والا مانند هوا در همه جا منتشر می شود. پیام اگر پیام باشد بالاخره شنیده می شود و حتی با کوچکترین رسانه ها هم می توان آن را منتشر کرد. انقلاب اسلامی و مبانی آن، پیامی ست که راه خود را باز می کند چه رسانه کوچک داشته باشد چه بزرگ. ۳_ اساسا رویکرد مطالعاتی پدیده انقلاب اسلامی از حیث ارتباطات و رسانه، باید آیینی باشد نه انتقالی. در رویکرد آیینی فقط فرستنده و گیرنده پیام نداریم بلکه بجای انتقال صرف پیام، همه در کنار هم به تولید پیام به مثابه آیین مشغولند و این مدل رسانه ای_ارتباطی ست که کاسِت و اعلامیه را تبدیل به بزرگترین رسانه می کند. @ahmad_olyaei
✍کتاب «نخستین دموکراسی» را چند روز پیش خریدم. این کتاب را پال وودراف (Paul Woodruff) استاد دانشگاه پرینستون و آستین آمریکا نوشته است. البته او در سال ۲۰۰۶ استعفا داد و شهریور (سپتامبر۲۰۲۳) همین امسال از دنیا رفت. کتاب First Democracy; The Challenge of an Ancient Idea Oxford University Press را بهزاد قادری و سمانه فرهادی ترجمه و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است. 🔹این کتاب تطور تاریخی دموکراسی به ویژه در یونان باستان را تبیین می‌کند اما در تاریخ نمی ماند بلکه در مقایسه وضعیت دموکراسی نخستین یونانی با دموکراسی امروز آمریکا، بخوبی شعاربودگی و واقعیت توخالی دموکراسی در آمریکای امروز را توضیح می دهد. کتاب در صفحاتی ذیل موضوعات دیگر مانند برابری و عدالت نیز حرف های خوبی دارد. پ.ن؛ دو عکس فوق، دو پاراگراف از کتاب هستند که نشان دهنده‌ی هدف اولیه نویسنده یعنی نقد دموکراسی آمریکا از مسیر مطالعه تاریخ است. @ahmad_olyaei