✅عادت های انسان و منشا رفتار
🔰"همه ما گاهی علیرغم اینکه تجربه کاری را داریم اما باز خلاف آن عمل میکنیم. گاهی می دانیم این کار بد است ولی انجام می دهیم. اینکه سر آن چیست از نگاه بنده حقیقت این است که ما یک تمایلات نفسانی داریم که وقتی عادت شد، دیگر مخالفت کردن با آن مشکل است. و آنجا که حقایق با آن تمایلات نهادینه شده تزاحم پیدا میکند، مخالفت کردن با آن تمایلات منفی خیلی مشکل است.
ریشه قضیه این است و علت این که این تمایلات منفی رشد میکند آن است اصولاً امثال ما نسبت بعضی حقایق دینی که جنبه ماوراء طبیعی دارد اکثراً ضعیف هستیم"
🎙 آیت الله مصباح یزدی(ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما.mp3
21.58M
انسان و تجربه های نزدیک مرگ 🎙استاد علی امینی نژاد
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
💢 کمال حقیقی، راستین و ماندگار
علامه #جوادی_آملی:
آب را باید از ریشه درخت به درخت رساند، نه از شاخه به بیرون! #کمال را انسان باید از #جان تهیه کند نه از میز نه از پست و نه از مقام! آن انسانی که از درون خود فضیلتی نیاندوخت و منتظر ارزش های بیرونی بود، هر چه زودتر می پوسد؛ زیرا در #هر_مقطع_از_عمر که باشد گرفتار نیرنگ یک #رهزن_خاص است.
◽️ سخنرانی در ساختمان نخست وزیری/ تاریخ: ۱۳۶۱
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🔸آینۀ نفس🔸
آینهها سه نوعاند؛ «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک نشان میدهد. «مقعر» یا «کاو» که تصویر را بزرگ نشان میدهد.
عقل، آینۀ ساده است و هر چیز را همان گونه که هست نشان میدهد. اما نفس انسان، آینهای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود میپسندد، بزرگ جلوه میدهد و آنچه را نمیپسندد، کوچک نمایش میدهد.
آیت الله حائری شیرازی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰کشف اخس تکنولوژی از هستی
(ارائه: بنیاد حکمت صدرا)
🎙احمد شه گلی👇👇
👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/07/15/2345-2/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅#به_سوی_حکمت_نافع
🔰معرفی سایت علمی با محوریت موضوعات #انسان_شناسی:
🔹فلسفه و حکمت
🔹معارف و دین شناسی
🔹علم النفس فلسفی
🔹علم النفس دینی
🔹انسان و طبیعت
🔹انسان و تکنولوژی
🔹شناخت و معرفت
🔹رویکرد فلسفی به پدیده ها
🔹جملات قصار حکما
📌آدرس سایت👇👇
👉🆔 https://ahmadshahgoli.ir
🔸 امراض مخفی انسان🔸
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد.
این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمیکند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانههای بیماری بروز میکند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان میدهند، چون روح ما متعلق به آنجاست.
خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمیفهمیم، بلکه در آخرت درمییابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضیها را از رحم دنیا به آخرت بردهایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشتهایم.
آیت الله حائری(ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
خدای سقیفه و خدای غدیر.docx
29.2K
#خدای_سقیفه_و_خدای_غدیر
به مناسبت عید غدیر خم
پرسش بشر از خدای سقیفه!
⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است.
✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
1_1093885278.pdf
7.97M
کتاب هزار و یک فضیلت امیرالمومنین (علیه السلام) در منابع اهل سنت
🔴#شکل_وجودی_انسان_در_هستی
🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188)
💬ترجمه:انسان ها اشکال مختلفی هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند.
🔍شرح و توضیح:
🔹 «شَّكْل» به فتح به معنی شبیه، مثل، شکل و هیئت ، چیزی را با علامتی مشخص کردن و بستن پای چهارپایان است. طنابى را که با آن پاى چهارپا را مىبندند «شکال» مىگویند. (ر.ک: لسان العرب، ج11، 356) «شاکله» نیز ار این کلمه گرفته شده است.
🔹مراد از «شَّكْل» شکل ظاهری نیست. با توجه به کاربردهای متعدد می توان «شَّكْل» را در نسبت با انسان چنین معنا کرد: «شَّكْل» ساختار و شاکله خاص هر کس در جهان هستی است که متشکل از ادراکات، باورها، ملکات و رفتارهای و به طور کلی شخصیت خاص هر انسانی است که او را از دیگران متمایز کرده است آن گونه که اشکال هندسی از یکدیگر متمایز می شوند.
🔹معنی حدیث این است که هر انسانی، شکل خاص خود را دارد که شبیه و نظیری مانند او در خصوصیات و سجایا و خلقیات و... برای او یافت می شود. هر چه شکل انسان ها به همدیگر شبیه تر باشد انس و الفت آنها به همدیگر بیشتر است. انسان هایی که هم سنخ یکدیگر اند گرایش بیشتری به یکدیگر دارند. مضمون این روایت با روایاتی نظیر «الأرواح جنود مجندة » همپوشانی دارد.
🔹این حدیث دو دلالت دارد: الف)هر انسانی در هستی دارای شکل وجودی خاصی است. ب) برای هر کس در هستی نظیر و شبیهی که مناسب با شاکله او است وجود دارد. در این صورت مضمون این روایت به این روایت نزدیک است: إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- لَمْ يَخْلُقْكَ حَتّى خَلَقَ لَكَ مَا يَحْتَمِلُكَ مِنْ شَكْلِكَ. (كافي، ج10، ص: 602 )
🔹این حدیث گزارش از واقعیت است. معنی آن تایید هر نوعی از روابط انسان ها با یکدیگر نیست. ممکن است کسی شکل وجودی او جنبه سلبی داشته باشد. در این حالت به طور طبیعی به هم شکل و هم سنخ خود گرایش بیشتری دارد. اما این شخص برای اصلاح خود باید به ضد شکل وجودی خود ارتباط برقرار کند. اگر چه میل طبیعی او به جنبه سلبی بیشتر است.
✳️نکات کاربردی
1️⃣برای شناخت نظیر شکل وجودی خودمان در هستی،باید ابتدا شکل خود را بشناسیم. تا من شکل خودم را نیابم نمی توانم شبیه شکل خودم را پیدا کنم! از این جا اهمیت خود شناسی روشن می شود.
2️⃣در انتخاب دوست و انتخاب همسر به شبیه شکل وجودی خود توجه کنیم.
3️⃣ بر روابط افراد انسانی در اجتماع بشری اصل موانست و موافقت در شخصیت حاکم است. به این معنی که برخی افراد با یکدیگر مانوس تر و برخی نامانوس هستند و همین سبب شکل گیری و استمرار روابط افراد با همدیگر می شود. برخی وقت ها ما انسان ها بدون دلیل احساس می کنیم با کسی مانوس تر و راحت تر هستیم. همچنین گاهی احساس می کنیم علاقه ای به برخی از اشخاص نداریم. در هر دو نوع علت آن دوری و نزدیکی افراد در شکل و شاکله وجودی است.
4️⃣شهودهای درونی افراد درباره موانست یا عدم موانست با دیگران، گاه کاملا درست و گاه کاملا غلط و متاثر از قضاوت زود هنگام، سطحی بینی، پیش فرض و سایر امور منحرف کننده گواهی دل است.
5️⃣اگر ابعاد شخصیتی انسان درست و متعادل رشد کرده باشد، معمولا شهود های او نیز صحیح است. در برخی از اشخاص چنین است که به جهت فراست شخصیتی که دارند می توانند در برخورد های اولیه، شناخت مناسبی از شاکله شخصیتی افراد به دست آورند و در برخی از افراد نیز با وجود ارتباط طولانی نمی توانند درک درستی از فرد داشته باشند.
6️⃣اگر شکل وجودی انسانی در برخی از جهات، منفی است باید در همان جنبه با کسی که ضد آن حالت را دارد، ارتباط داشته باشد، تا آن حالت در انسان تضعیف شود. کسی که شجاع نیست باید با شخص شجاع ارتباط داشته باشد. شخص تنبل باید با زرنگ و زیرک تعامل داشته باشد. اگر چه به لحاظ طبیعی میل به زرنگی ندارد.
✍یادداشت : احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
💢 انسان و شرایط خاص
🔹 به طور كلى هر چيزى كه انسان را در شرايط غیر عادی قرار دهد، پرده از روى اخلاق واقعى انسان برمیدارد.
🔸 انسان در حال عادى حكم آب راكد را دارد كه در حوضى جمع شده است؛ به واسطه ركود، مخلوطهاى آب تهنشين مىشود و آب بسيار صاف و زلال مشاهده میشود. اما همينكه يك چوب داخل آب ببريد و آب را تكان بدهيد و زير و رو كنيد، آنوقت میبینید چقدر كثافت داخل اين آب است.
🔹 بسا افرادى كه در شرايط عادى به دل و نفس خود مراجعه میکنند، آن را مانند همان آب حوض صاف و پاك میبینند و خودشان غافلند كه اگر شرايط جديدى به وجود آيد و موجباتى پيدا شود كه صفات پليد تهنشين شده باطن ظهور كند معلوم خواهد شد كه چقدر آلودگیها در روح آنها بوده است.
📚استاد مطهری، حج، ص۳۹
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
امام حسین ع و ظهور هویت انسان.mp3
5.04M
✅امام حسین (علیه السلام) و ظهور هویت انسان
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir