✅ کارکرد قلب، عقل و تجربه در انسان
🌷(به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن عسکری(علیه السلام)
✔️امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود:
🔹للقُلوبِ خَواطِرٌ مِن الهَوی و العُقُول تَزجُر و تزادُ فِی التَّجارُبِ عِلمً مُستَأنَف و الإعتِبار یُفِید الرّشاد
🔹دل ها را خاطره هایی از هوا و هوس است، ولی عقل ها مانع می شوند و در کوران تجربه ها، دانش تازه ای به دست می آید. پند و عبرت گرفتن، مایه هدایت است. نزهة الناظر، ص ۷۲
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💠 سرمایه انسان
🔹 انسان ها با #سرمایه خلق شدند، هیچ انسانی بدون سرمایه آفریده نشده است؛ هم سرمایه معرفتی و شناخت دارد هم سرمایه گرایشی و روشمند بودن؛ هم بخش #اندیشه را با سرمایه مجهّز كرد كه او با #فطرت_توحیدی خلق شد: ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم بخش #انگیزه را با گرایش آفرید: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. آن علوم حوزوی و دانشگاهی است که كسبی است اما این دانش توحیدی و گرایش اخلاقی در درون همه هست.
🔹 هم سوره «روم» انسان را از نظر #اندیشه سرمایه دار معرفی كرد فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم سوره مباركه «شمس» انسان را با #گرایش معرفی كرد فرمود: ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾، بنابراین انسان جاهلاً به دنیا نیامده (یك)، بی تفاوت هم خلق نشده (دو)؛ هم با #سرمایه_دانشی خلق شده هم با #گرایش_ارزشی. انبیا آمدند هم این بخش دانش او را اثاره كردند ثوره كردند شكوفا كردند که «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ» و هم آن بخش گرایشش را.
🔹 این اصول درباره همه انسان ها در هر عصر و مصری هست یعنی هم #كلی است هم #دائم؛ هیچ انسانی نیست كه این دو سرمایه را نداشته باشد چه در گذشته چه در حال چه در آینده؛ لذا همه به اندازه سرمایه مكلّف اند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 5
تاریخ: 1390/12/23
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅ گزارش کرسی ترویجی
🔰به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا نفس و بدن بعد از مرگ با یکدیگر ارتباط دارند؟» با ارائه دکتر احمد شه گلی به شرح زیر ارائه شد:
🔹– تاکنون مسئله ارتباط نفس با بدن بعد از مرگ به صورت مستقل و منقح با ذکر دلایل و شواهد صورتبندی نشده، بلکه در ضمن آثار حکما مختصراً اشاراتی به آن شده است.
🔹– تلقی فلسفه رایج بر این است که بعد از مرگ این تعلق به طور کلی قطع میشود.
🔹– برخی دیگر از فلاسفه، مانند غیاثالدین دشتکی، آقاعلی مدرس، علامه طباطبایی و رفیعی قزوینی و دیگران اشاراتی به نوعی ارتباط بعد از مرگ بین نفس و بدن کردهاند. آقاعلی مدرس تلاش کرده که تبیینی فلسفی از ارتباط نفس و بدن ارائه دهد.
🔹– این مسئله تاکنون به طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته و تبیین دقیقی از موضوع بیان نشده است.
🔹– این ارتباط منوط به وجود یک جزء اصلی برای بدن است. این رابطه در انسانهای مختلف، متفاوت است. هرچه نفس قویتر باشد این ارتباط شدیدتر است. نفوس قوی پس از سالهای طولانی از مرگ، مانع از هم پاشیدن بدن میشوند. این ارتباط اوائل مرگ، قویتر است.
🔹– در یک سطح میتوان از سنخیت تکوینی بین نفس و بدن بعد از مرگ سخن گفت؛ زیرا بدن دارای یک جزء اصلی است و از طرف دیگر بدن به جهت انس با نفس و انتقال آثار و ودایع از نفس به بدن تشخص خاصی پیدا کرده است. بر همین اساس این امور وجه مصحح ارتباط تکوینی آن دو با یکدیگر است.
🔹– علاوه بر سنخیت بین نفس و بدن، بعد از مرگ، نفس نوعی تعلق، توجه و التفات به بدن دارد. در ابتدا این تعلق بسیار شدید است. با گذر زمان، این ارتباط کمتر میشود.
🔹– البته به لحاظ عقلی نمیتوان سخن از توجه به بدن بعد از فروپاشیدن اجزاء بدن داشته باشیم؛ زیرا راهی برای اثبات این موضوع نیست، اما بر اساس متون دینی میتوان نوعی توجه نفس به بدن بعد از فروپاشی اجزاء آن پذیرفت. تأکید فراوان بر زیارت قبور، روایات ناظر بر حضور ارواح بر کنار قبور خود در ایام خاص، احکام مربوط به دفن و کفن، تطهیر بدن میت، تلقین و خطاب برخی از شواهد دینی بر وجود نوعی ارتباط است. سالم ماندن بدن مطهر امام حسین (علیه السلام)، شیخ صدوق، قطب راوندی و امین الاسلام طبرسی به روایت تاریخ و نیز سالم بودن برخی از اجساد مطهر شهدا در جنگ تحمیلی بعد از گذشت سالها، شاهدی بر وجود نوعی ارتباط بین نفس و بدن بعد از مرگ است.
👇👇 https://ahmadshahgoli.ir/2022/11/06/1273/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع ارائه «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟ »
🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان)
🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13
🔸حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌لینک کرسی 👇
🆔www.irip.ac.ir/u/136
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انسان و لحظه مرگ
🔹مضمون این آیات که با صدای زیبای عبدالباسط قرائت می شود خیلی عمیق است.
🔹مرگ واقعی ترین مسئله زندگی و غفلت آمیز ترین موضوعی است که #انسان با آن مواجهه می شود.
✅به یاد اموات، ذوی الحقوق و شهدای این مرز و بوم خصوصا #شهدای_عزیز_امنیت که در این #اغتشاشات توسط اراذل و اوباش به شکل غریبانه ای شهید شدند، #فاتحه_مع_صلوات قرائت بفرمائید.
#انسان_شناسی
#شهید_امنیت
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
اطوار اغواء.mp3
2.68M
💠تاثیر شیطان بر اندیشه و انگیزه انسان
🎙آيت الله جوادی آملی
#انسان_شناسی
#معرفت
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢#علامه_طباطبایی_فیلسوفی_انسان_شناس
🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی)
🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است.
📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است:
🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان.
🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی.
🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان.
🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان.
🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین.
🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی.
🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس.
🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی.
🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق.
🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی.
🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی.
🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است.
✍️یادداشت: احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔥حیات و ممات فلسفه
(به مناسبت روز جهانی فلسفه)
✍️یادداشت: احمد شه گلی
✅حیات و آثار حیاتی فلسفه به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. اکوسیستم_معرفتی به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است.
💠هنگامیکه فلسفه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد.
🔹فلسفه_اسلامی یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد.
🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم.
💢مهترین چالش فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است.
🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه.
🔹 اکنون اگر ابن_سینا حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حکیم ملاصدرا حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حاجی_سبزواری حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل العقول حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت.
🔸اکنون کسی در دنیا با شبهه_ابن_کمونه به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار الحاد القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند.
و در آخر اینکه؛
📌اگر مطابق سخنی از امام_علی(ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت:
🔆فلسفه ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود.
🔰منبع: 👇👇
https://ahmadshahgoli.ir/2021/05/02/life-and-death-of-philosophy/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✍️#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
توی روانشناسی #شخصیت یه بحث پر آوازهای میان روانشناسان هست در باب «زمان شکلگیری شخصیت انسان»
و اینکه توی چه زمانی واقعاً شخصیت انسان کامل میشه و دیگه کاری نمیشه کرد؟
🔸یه عده از روانشناسان (#روانتحلیلگران و پیروان #فروید) معتقدند بیشترین نقش در شکلگیری شخصیت مربوط به دوران کودکی آدماست و حالا وقتی فرد بزرگ شده و از ویژگیهای فعلی خودش ناراحته، چارهای نیست و باید برگرده به گذشتش، هرچی بوده تو گذشتههای نه چندان نزدیک اتفاق افتاده و حالا یا میتونه دوباره اون گذشته رو بازسازی کنه و حالش خوب بشه و یا... هیچی دیگه! باید این«جبر گذشته» رو بپذیره و همینطور به زندگیش ادامه بده!
🔹یه عده دیگه از روانشناسان معتقدند نه بابا! اینجوریا هم نیست که همش ما «مقهور در گذشته» باشیم. «اینجا و اکنون» را دریاب! همین «زمان حال» مگه چشه؟ که نتونه نقشی توی شکلگیری شخصیت انسان ایفا بکنه؟! فرد الان هم تحت تأثیر عوامل شکلگیری شخصیته و میتونه تغییرات رو ایجاد کنه! ولی دیگه از آینده خبری نیست!
🔸عده سومی هم (شاید #انسان_گراها) با داد و فریاد سر دو گروه قبلی که «هی! چه نشستهاید که به تاراج رفت توانمندیها و قابلیتهای انسان!!»
بابا! چرا شماها گیر دادید به گذشته و حال؟ چرا همش دنبال مطالعه آدمهای مریض هستید؟ مگه انسانها قراره همشون مریض باشن که حالا دنبال این باشیم که این از گذشتشه یا از زمان حاله؟ «آینده!» بله آینده است که خیلی اتفاقها میتونه برای این آدمیزاد رخ بده!
آره همین بشر دوپا توانمندیهای بالقوهای داره که میتونه اونها رو «شکوفا» کنه و خلاصه خیلی قراره خوش بگذره به این آدمیزاد توی «آینده»!! البته از نظر اینا، مرز جغرافیایی این«آینده» همین دنیاست!
💥خب تا اینجای بحث رو داشته باشین. چند روز پیش، داشتم باخودم فکر میکردم که دین ما «اسلام» که این همه از ویژگیهای انسان صحبت کرده و یکسری تکالیف دنیایی براش تعیین کرده، نمیشه درباره موضوعی به این مهمی (شکلگیری و تغییر و تحول شخصیت) نظری نداشته باشه! یه چیزهایی به ذهنم رسید.
💁♂️به نظرم میرسه:
🕋 توی دین اسلام هم به «گذشته» اهمیت داده شده، هم به زمان «حال» و هم «آینده».
به عبارت دیگه به خاطر قدرتی که خدای متعال تو وجود ما آدمها قرار داده به نام #اراده، انسان میتونه از این قدرت استفاده بکنه و توی این زمانها سیر بکنه و به «بازبینی» ، «بازسازی» و «بازپردازی» شخصیت اقدام کنه.
✅ در آموزههای اسلام، سخن از #عبرت گرفتن از گذشته و درس گرفتن از #تجربه های شخصی است که تو گذشته اتفاق افتاده(بازبینی و بازسازی)، سخن از #توبه است( بازسازی و بازپردازی) ، سخن از #محاسبه_نفس هست(بازبینی گذشته).
✅ توی دین اسلام سخن از #مراقبه و #خودنظارتگری هست که به زمان حال مربوط میشه، و همچنین اعمال و عباداتی که هر شب و روز افراد واجبه که انجام بدن و مرتب معیارها رو یادآوری کنن(مثل نماز) که تآثیر تو شخصیت افراد میذاره.
✅ توی دین اسلام به این موضوع هم توجه شده که آدمها به آینده هم سرک بکشن، در موردش فکر کنن و به واسطه اون تصمیم بگیرن. صحبت از #حزم (دوراندیشی)،#خوف (ترس از تنبیه های آینده)، و #رجا (امیدواری به پاداشهای آینده)... .
🔴 خلاصه اینکه اگه از همه زمانها سخن به میان میاد پس:
1️⃣ یعنی انسان این تواناییها را دارد که در همه زمانها حضور داشته باشد
2️⃣ در هرکدام از این زمانها نقش ایفا بکند
3️⃣ شخصیتش میتواند از همه زمانها تأثیر بپذیرد.
💥💥 اما هرچه هست افراد همه این کارها را در «زمان حال» انجام میدهند آنها در هر لحظه در زمان حال هستند پس همین الان میتوانند رشد کنند، متوقف بشوند یا عقب گرد کنند .
⚡️⚡️البته که همین طور که داریم بزرگ و بزرگتر میشویم جهت و مسیر تغییرات هم خودش را نشان میدهد.
به قول اندیشمند بزرگ اسلامی؛ #صدرالمتألهین داریم خودمان را یا به #نفس_ربّانی نزدیک و نزدیکتر میکنیم یا به #نفس_شیطانی؛
ما از ابتدای تولد در یک #حرکت_دائمی قرار گرفته ایم!
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢برگزاری مراسم «روز جهانی فلسفه» با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم
🏷 بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» و با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم، در روز پنجشنبه سوم آذرماه 1401 ساعت 9 صبح برگزار میشود. سخنرانان مراسم به قرار زیر خواهند بود:
🔅حجتالاسلام دکتر جمال سروش
🔅 حجتالاسلام دکتر بهروز محمدی
🔅 آقای دکتر احمد شهگلی
🔅حجتالاسلام دکتر عبدالله محمدی
📌همچنین، دبیر علمی این مراسم نیز آقای دکتر حسن لاهوتیان است.
🏘مکان برگزاری همایش: قم، میدان جهاد، مجمع آموزش عالی امام خمینی، طبقه همکف، سالن شهید آیتالله محمدباقر صدر
🌐علاقهمندان میتوانند از طریق این لینک، به صورت مجازی نیز در این مراسم شرکت نمایند.
https://hekmateislami/live
⛅️#انسان_شناسی_در_حجاب
انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم:
🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰قدر و اندازه ی من
📐 آدمى به سادگى احساس مى كند كه لبخند، محبت، بدگويى و دشمنى و چيزها و كسانى در او اثر مى گذارند، او را خوشحال و يا رنجور مى سازند و انسان اين مؤثرها و اين تأثير را بلاواسطه در وضعيت ذهنى خود منعكس مى بيند.
📐 حالا نوبت تفكر و محاكمه همين تأثيرهاى طبيعى و همين جريانهاى مشهود است. چرا اينها در من اثر گذاشتهاند؟
📐 هر چه در من اثر بگذارد، نشان مى دهد كه من همان قدر هستم.
📐 خودشناسى يعنى همين جمع بندى و محاسبه! هنگامى كه كفش پاره من و يا ماشين سوخته من، مرا به گريه، به رنج مى اندازد، اين نشان مى دهد كه من در سطح كفش و ماشينم، من خودم را همين قدر مى دانم.
📐 آنچه ديروز مرا مىرنجاند امروز كه خودم را بالاتر مىدانم و مهم تر مى شناسم، برايم رنج آور نيست.
📐 پس رنج هاى من شاهدان اندازه وجود من هستند و گواهان صادقى هستند كه مرا به خودم نشان مى دهند.
📐 و اگر من خودم را در مقايسه با اينها جلوتر و بيشتر مى دانم، اين رنج هاى طبيعى، ديگر توجيهى برنمى دارند و به تدريج كنار مى روند.
📐 گفتم به تدريج، چون آنچه ريشه دار است، به تدريج كنترل مى شود و در عمل محدود مى گردد. آنچه راحت فهم مى شود، به همان راحتى عمل نخواهد شد.
❛❛ عینصاد
📚 انسان در دو فصل | ص۷۰
#انسان_شناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰انسان همیشه ناتمام است.
🎙دکتر دینانی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟» در تاریخ شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. ارائهدهندگان این کرسی دکتر احسان کردی اردکانی (استادیار دانشگاه اردکان) و دکتر احمد شهگلی (استادیار فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) بوده و همچنین ناقد کرسی دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و مدیر کرسی دکتر روحالله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) بودند.
📌گزارش متن نشست علمی👇
https://b2n.ir/s04299
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰گزارش کرسی اثبات خدا از دیدگاه قرآن
🔹دکتر کردی: مسئله وجود خدا یکی از مسائل بنیادین فلسفی کلامی است که از دوران کهن تا کنون کانون توجه بوده است. برخی وجود خدا را نیازمند اثبات دانسته و برخی دیگر آن را بدیهی و بینیاز از اثبات میدانند. یکی از پرسشهای مهم آن است که خود خداوند در قرآن کریم، چه رویکردی را برگزیده است. علامه طباطبایی بر آن است که وجود خدا در قرآن اثبات نشده، بلکه بدیهی قلمداد شده است. به باور ایشان فطرت انسان با پذیرش خداوند، عجین شده است و ازاینرو قرآن نیازی به اثبات آن نمیبیند. آنچه در آیات الهی دیده میشود سراسر بحث از صفات الهی و پاسخ به برخی شبهات در این باره است. اما اصل وجود خدا فطری و بینیاز از اثبات، گرفته شده است. این دیدگاه مخالفانی دارد که نقل و نقد دیدگاه ایشان به پرورش و تکامل دیدگاه علامه کمک میکند. همچنین برای امتداد و پرورش بهتر این دیدگاه لازم است دلالتها و پیامدهای آن نیز بررسی شود.
ازاینرو دکتر اردکانی و دکتر شهگلی در ادامه سخنان خود بر این دو ستون مهم توجه نمودند. البته فطری بودن وجود خدا، تنها بینیازی از اثبات را روشن میکند اما دلیل بر اثباتناپذیری آن نیست. بنابراین برهانهای فلسفی اثبات خدا، که خود علامه طباطبایی نیز در کتابهای فلسفی برپا نمودهاند، از اعتبار نمیافتد. این برهانها میتوانند فطرتهای غبار گرفته از شبهات را غبارروبی کنند و آنها را به دارایی درونی خویش توجه دهند. ازاینرو آندست از بیانهای قرآنی که بهعنوان برهان اثبات خدا، قلمداد شدهاند، درواقع وصفی از اوصاف الهی را به اثبات میرسانند، نه اصل ذات را.
🔹 در ادامه دکتر شهگلی دلیل نپرداختن قرآن به اثبات خدا را توضیح داده و دو وجه برای آن ذکر کردند: ۱. بداهت عقلی مسئله در سطح عالی آن ۲. فطری بودن مسئله در سطح عالی آن. بر اساس آموزههای دینی انسان برای فهم و پذیرش حقایق و از جمله حقیقت رسالت انبیا باید جان خود را از یکسری عیوب مثل تقلید، تکبر و لجاجت پاک کند. در غیر این صورت مخالف حق عمل میکند. همانگونه که برای دیدن باید چشم سالم باشد فرد نابینا حقایق را نمی تواند ببیند. برای پذیرش حق نیز سلامت نفس از عیبی نظیر تکبر و عناد لازم است. بر اساس آموزه های دینی گناه و عصیان یکی از عوامل انکار وجود خدا، توحید و رسالت است. با مراجعه به تاریخ ملحدان میتوان نتیجه گرفت انکار آنها عمدتاَ از بحرانهای زندگی و روحیات اخلاقی آنها ناشی شده است، نه آنکه دچار شبهه علمی در این موضوع شده باشند. کسانی چون سارتر تصریح دارند که من مسئله را در دوازده سالگی برای خود حل کردم. بعدها استدلالهای الحادی را مطالعه کردم.
📌متن نشست👇
https://b2n.ir/s04299
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰#چگونه_انسان_مصائب_را_زیبایی_می_بیند؟
🔹شرح "ما رایت الا جمیلا"
🌷 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)
رک:👇👇
http://mehrnews.com/xxm2H
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع:
✅«مناسبات #فلسفه و #روانشناسی (1) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
👤سخنران:
دکتر احمد شهگلی
(عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران )
📆سهشنبه 15 آذرماه ۱۴۰۱
⏰ساعت 15 الی 16
🔹حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌 لینک مجازی
https://www.skyroom.online/ch/irip/mt
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علمالنفس فلسفی»
🖊احمدحسین شریفی
(عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نقدها و نقصهای مهم میراث علمالنفسی فیلسوفان مسلمان را میتواند ناظر به بخشهای تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که #علم_النفس فلسفي، در بخشهاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است!
مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار میگیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علمالنفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابنسينا، در اين باره، نکردهاند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني ميپردازند در حالي که در اين زمينه در روانشناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفتهاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها ميتواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند.
#انسانشناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📌معرفی کتاب
📚«انسان از منظر قرآن»
انسانشناسی شهید آیتالله دکتر بهشتی
🔰دفتر نشر معارف
💢موضوعات کتاب:
🔹انسان عصر ما
🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر)
🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی)
🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسانها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری)
🔹فصل چهارم: ویژگیهای انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت)
🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخابگری انسان و صلاح جامعه)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان.
🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2)
🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
#کارگاه_آموزشی
✅کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران
✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی
📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰
📌با اعطای #گواهی به شرکت کنندگان
👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS
📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان
🔹علامه حسنزاده آملی:
ما دائما در حال ساختن خود هستیم.
انسان مهمان سفره خودش است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روانشناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
📌احمد شهگلی: انسانشناسی یکی از محوریترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روانشناسی است.
🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇
🆔https://b2n.ir/u77046
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli