eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
172 عکس
143 ویدیو
31 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌معرفی کتاب 📚«انسان از منظر قرآن» انسان‌شناسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی 🔰دفتر نشر معارف 💢موضوعات کتاب: 🔹انسان عصر ما 🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر) 🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی) 🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسان‌ها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری) 🔹فصل چهارم: ویژگی‌های انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت) 🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخاب‌گری انسان و صلاح جامعه) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان. 🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! ✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2) 🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران ✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی 📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰ 📌با اعطای به شرکت کنندگان 👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS 📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان 🔹علامه حسن‌زاده آملی: ما دائما در حال ساختن خود هستیم. انسان مهمان سفره خودش است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روان‌شناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علم‌النفس)» 📌احمد شه‌گلی: انسان‌شناسی یکی از محوری‌ترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روان‌شناسی است. 🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇 🆔https://b2n.ir/u77046 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅سقوط انسانيت در دنیای مدرن 🔰گفتار استاد مطهری درباره موقعیت انسان در جهان مدرن: 🔹سقوط انسانيت غير از شكل فلسفى و شكل بيولوژى و نژادى او، شكلهاى ديگر هم پيدا كرد از نظر توجيه غرايز و محركات وجودى‏اش. علاوه بر اينكه سابقه‏اش و مقامش در جهان و تخمه و نژادش تنزل كرد، پرونده‏اش هم خراب شد، تاريخش هم لكه‏ دار شد و از درخشندگى افتاد. بشر بسيار دم زده بود از نيكى، خدمت، دانش دوستى، عشق به خدا . فلسفه‏ ها و فرضيه‏ ها پيدا شد كه مدعى شد انسان پا از دايره محركات شكم و پايين‏تر از شكم بيرون نمیگذارد. بشريت به شكل ديگرى سقوط كرد. ماترياليسم و ادعاى ماشينى بودن انسان و اينكه تار و پود انسان را تنها تركيبات فيزيكى و شيميايى تشكيل میدهد و انسان جز ماشينى پيوسته و بهم بسته از قطعات ماده نيست، اين نيز به نحوى ديگر و آخرين ضربه را به مقام نيمه خدايى انسان وارد كرد و او را تا سرحد يك جماد پايين آورد. پس تغيير فرضيه بطلميوسى بشر را از مقام مركزيت جهان خارج كرد، نظريه بيولوژى تبدل انواع شرافت نژادى و فرشته نژادى او را محو كرد، ماترياليسم تاريخى و فرويديسم پرده از روى پرونده خراب و عمليات درخشان و قدس مآب او برداشت و او را تا سرحد حيوان تنزل داد، بالاخره ماترياليسم فلسفى او را با يك جماد از نظر ارزش ذاتى و معنوى برابر كرد.(مطهری، يادداشت‏ها، ج‏1، صص398- 397 ) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰علم النفس و معرفت النفس 🔹علامه طباطبایی(ره): 🔹«معمولًا علم نفس به فنى گفته مى‏شود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می كند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته میشود. شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى» (طباطبایی، بررسی‌های اسلامي، ج‏2، ص 207). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰موقعیت های انسان 🔸 آزادى از اسارت ‏ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت ‏هاى ديگر بدست مى‏ آيد. من كه تا ديروز اسير توپ‏ ها و عروسك ‏هايم بودم امروز از آن‏ها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ‏ام و چون عظمت خودم را يافته ‏ام و بزرگى خودم را شناخته ‏ام. 🔸 براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست؛ و براى اطمينان بيشتر مى‏ توان با ميزان ‏هاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آن‏ها بهره ‏مند شد. 🔸 در هنگام مشورت نبايد اسير برداشت ‏ها و حرف ‏ها بود، بايد ملاك ‏ها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى‏ هاى ديگران بهره‏ مند شد و آن‏ها را سنجيد و سپس انتخاب كرد. 🔸 مشورت، چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ ‏هاى ديگر بهره گرفتن است. اين اشتباه است كه با امر و نهى ديگران حركت كنيم. چه بسا آنچه كه ملاك نهى است باعث حركت من و تشويق من باشد؛ چون شرايط و موقعيت ‏ها و محيط ها يكسان نيست. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۱ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜مراتب طولی و عرضی روح 🏴(به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله مصباح یزدی ره) 📌 برای شادی روح ایشان صلوات عنایت بفرمائید. "روح دارای مراتب طولی و شؤون عرضی است. یعنی نفس با این که موجود واحد بسیطی است ولی وجود ذومراتبی است. مراتبی که معمولاً فیلسوفان برای آن ذکر می‌کنند حسی، خیالی، و عقلی است. ولی ما روی تعدادش تکیه نمی‌کنیم. اجمالاً نفس دارای مراتبی است و دست کم در بعضی از مراتب، شؤون مختلفی دارد. شاید هم در همه مراتب مثلاً در مرتبۀ‌ حس شأن نفس تنها مربوط به مبصرات نیست، مسموعات هم هست. مشمومات هم هست و سایر چیزهایی که حواس مختلف به آن تعلق می‌گیرد. روح در مرتبۀ‌ حس فقط یک شأن ندارد. پس کثرتی در مراتب روح وجود دارد از نظر شدت و ضعف مرتبۀ وجودی و کثرتی در شؤون هر مرتبه‌ای که این شؤون در عرض هم هست و بین آنها شدت و ضعف نیست. مبصرات با مسموعات مثلاً رابطۀ‌ طولی و علی و معلولی ندارند؛ بلکه در عرض هم هستند. لذایذی که برای روح در هر مرتبه‌ای حاصل می‌شود خیلی زیاد و متنوع است. کمالاتی هم که برایش حاصل می‌شود آنها هم متنوع هستند به تنوع متعلقاتشان." استاد مصباح یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ص ۳۳۴ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 🏴(به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام ) 💠در طول تاریخ دو جبهه حق و باطل به صورت ها و در قالب افراد مختلف مبارزات و جنگ هایی علیه یکدیگر داشته اند. این جنگ ها گاه به اوج خود می رسید و صحنه های تاریخ سازی شکل می گرفت. از یک طرف آزاد مردان و انسان هایی الهی قرار داشتند که با رسالت های تاریخی خود زیباترین صحنه های انسانی را ترسیم می کردند و از طرف دیگر دنیاپرستان و مستکبران قرار داشتند که علیه جبهه حق انواع خونریزی ها و رذالت ها را بکار می گرفتند. 🔹 از ماجرای هابیل و قابیل، موسی و فرعون، امام علی(ع) و خوارج، امام حسین (ع) و یزید تا جریان داعش و سردار نمونه هایی از این فراز ها و فرودهای تاریخی جبهه حق و باطل هستند. 💢 به همان اندازه که یک طرف در اوج است به همان اندازه طرف مقابل در حضیض ذلت است. شهادت انسان های بزرگ دو جنبه از یک واقعیت است در یک طرف وجود شهید و در طرف دیگر خونخواران و ددمنشانی هستند که انسان های الهی را مانع استثمار خود می بینند. 🌀قتل انسان های الهی کار هر کسی نیست، انسان باید خیلی پست شده باشد تا بتواند انسانی که تمام عمر خود را در راه حق و حقیقت فعالیت کرده را به شهادت برساند. همان گونه که محبت اولیا الهی مرتبه ای از کمال است که انسان ها بهره های مختلفی دارند، قتل اولیا الهی نیز مرتبه ای از شقاوت است که انسان باید خیلی تنزل پیدا کرده تا بتواند چنین کاری کند. در نازل ترین درجه قاتلین حجت الهی قرار دارند که بر اساس روایات متعددی مسیر تولد قاتلان انبیا و حجج الهی (علیهم السلام) از مجرای حلال صورت نگرفته است. ♻️ نمونه والایی انسانیت در این قرن است و مقابل او قاتل آن قرار دارد که در صورت شبیه خوک و در سیرت بدتر از آن است. البته قاتل او فرد نبود بلکه جریان و سیستم فکری آمریکایی-اسرائیلی بود. ✅ یکی از محبوب ترین شخصیت بین المللی است. از محبوبیتش جهانی وی تا تقید و دینداری ایشان تا طرح ها و برنامه های شگفت آور و اعتراف دشمنان به مجد و بزرگی ایشان، از او شخصیتی استثنایی ساخته بود. ایشان نمونه والایی انسانی در قرن حاضر است که می تواند در ابعاد جهانی الگو قرار گیرد. 🔶(وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.) 🔹 بخت بازآید از آن در که یکی چون تو درآید روی میمون تو دیدن در دولت بگشاید 🔹صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید 🔹این لطافت که تو داری همه دل‌ها بفریبد وین بشاشت که تو داری همه غم‌ها بزداید ✍️یادداشت 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظهور باطن انسان

🔸 آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟! نه، ما اظهار می ‌کنیم... . 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. 🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مى‏شود؛ مولكول‏ها و اتم‏هايش از هم باز مى‏شوند، ديگر در آن قرار نمى‏گيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمى‏گيرد، بيرون مى‏رود. 🔹 آدمى به اندازه‏اى كه توسعه پيدا مى‏كند دنيا برايش تنگ مى‏شود، سجنش مى‏شود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمى‏خواهد. آنچه را هم كه مى‏خواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست! ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۶۲ #⃣ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ماهیت از دیدگاه مولوی پس به صورت آدمی فرع جهان وز صفت اصل جهان این را بدان ظاهرش را پشه‌ای آرد به چرخ باطنش باشد محیط هفت چرخ 🔹🔹🔹 پس به صورت عالم اصغر توی پس به معنی عالم اکبر توی ظاهر آن شاخ اصل میوه است باطنا بهر ثمر شد شاخ هست توضیح بیت آخر: در ظاهر میوه از درخت است اما در حقیقت درخت از میوه است؛ زیرا هدف اصلی میوه است و درخت برای آن به وجود آمده است. انسان نیز این گونه است اصل باطن خدایی اوست که میوه است و جسم چون درخت می باشد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
⭕️درجات وجودی انسان 🔘انسان خودش اسیر خودش می‌شود، خودش برده و بنده خودش می‌شود. انسان دو مقام یا دو درجه دارد: درجه دانی،⬅️درجه حیوانی؛ و درجه عالی،⬅️درجه انسانی. 💢پیغمبران آمده‌اند که آزادی معنوی بشر را حفظ کنند، یعنی نگذارند شرافت انسان، انسانیت انسان، عقل و وجدان انسان 👈اسیر شهوت یا خشم یا منفعت‌طلبی انسان بشود. این معنی آزادی معنوی است. ✅هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما، هر وقت شما دیدید یک درآمد غیرمشروع در مقابل شما قرار گرفت و این نفس شما اشتیاق دارد می‌گوید این درآمد را بگیر، اما ایمان و وجدان و عقل شما حکم می‌کند که این نامشروع است، نگیر و بر این میل نفسانی خودتان غالب شدید، بدانید شما از نظر معنوی واقعاً انسان آزادی هستید. ❌اما اگر دیدید تا چشم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، گوش یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شکم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شما اسیرید، برده و بنده هستید. ⚠️نمی‌توانی پول‌پرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمی‌توانی شهوت‌پرست باشی، خشم‌پرست باشی.[ و روحت آزاد باشد ] پس اگر می‌خواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی. 🔹چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه‏ رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول الله! من در نَفْس خودم این حالت را احساس می‌کنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بی‌قیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمی‌تواند مرا به سوی خودش بکشد. نمی‌خواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: «اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً حالا من می‌توانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.» 📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص ۳۲ @zendegi_filsofaneh 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅اهمیت انسان شناسی 🔰آیت الله حائری شیرازی " انسان‌شناسی اصل علوم انسانی است وعلوم دیگر بر پایه‌ی انسان‌شناسی شکل می‌گیرند. امام راحل امتیاز علمای اسلام در مبارزه‌ی با دشمنان را انسان‌شناسی قوی آنان بر پایه ی وحی می‌دانست. بسیاری اوقات ایشان در سخنان خود اسلام و انسان را به هم عطف کرده و می‌فرموند:” مشکل دشمنان ما این است که اسلام را نشناخته‌اند. کسی می تواند اسلام شناس شود که انسان شناس باشد.” 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜قدرت نفس 🔹نفس چون اندکی قوی شود می تواند در خیال و وهم دیگران نیز اموری را ایجاد کند.؛نظیر نفس ساحران و شعبده بازان که در مسیر ناصواب، و یا برخی اولیای الهی که در مسیر صواب در نفوس دیگران اثر ادراکی می نهند. 📘رحیق مختوم،ج۴،ص۲۵ @JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔹رابطه مزاج و اخلاق 🔰حکیم هزاره ها، شیخ الرئیس، ابن سینا: در علوم طبیعی تبیین شده که اخلاق و عادات، تابع مزاج بدن می باشند به طوری که اگر بلغم به مزاج کسی غلبه کند، سکون و وقار و حلم در او بسیار شود و هر کس که صفرا در او زیاد گردد، زیاد عصبانی می شود و کسی که سودا در او زیاد باشد، بداخلاق می شود. پس شکی نیست که مزاج، قابل تبدیل است و درنتیجه با تغییر مزاج، اخلاق نیز قابل تغییر می باشد و به کار گرفتن ریاضت هایی که در کتب اخلاقی ذکر شده در این امر کمک می کند. بنابراین، هرگاه مزاج انسان معتدل شود اخلاق او به سهولت پسندیده می گردد. پس اعتدال مزاج انسان در تهذیب اخلاق مؤثر است. ابن سینا، النفس من کتاب الشفاء، ص۲۷۰. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅قدر و منزلت انسان 🏴 به مناسبت شهادت امام هادی (علیه السلام) امام هادی علیه السلام فرمودند: مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلا تَأمَنْ شَرَّهُ؛ هر کس خودش در نظرش بی مقدار باشد، از شرّ او ایمن مباش. تحف العقول، ص 483. شرح حدیث: خداوند، انسان را «خلیفة الله» می داند. گوهر وجود انسان بسیار ارزشمند است. اگر در مسیر هدایت و خیر قرار گیرد، از فرشته هم برتر می شود و اگر به بیراهه افتد، از درندگان و بهایم هم پست تر می شود. شرط نخست کمال، «ایمان به نفس» است و رسیدن به خودباوری و اعتقاد به جایگاه رفیع انسان در منظومه ی آفرینش و هستی. اگر کسی قدر خود را نداند، به تباهی کشیده می شود. اگر شخصیت و جایگاه انسانی فرد در نظر خودش پست و حقیر باشد، هر کار زشتی را مرتکب می شود و حرمت انسانی خویش را نگاه نمی دارد. از چنین کسی باید ترسید، زیرا وقتی کسی برای خودش ارزشی قایل نباشد، برای دیگران هم قایل نخواهد بود. بی جهت نیست که افراد بی فرهنگ و بی هویّت، دست به جنایتهای بزرگ می زنند و از جامعه انتقام می گیرند و بزهکاری برای آنان امری عادی است. منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅مجهول بودن انسان برای خود 🔰انسان سرگشته خویش است.(ابوحیان توحیدی) 🔹این جمله ترجمه عبارت "الانسان اشکل علیه الانسان" است منظور آن این است که انسان برای خودش مجهول و مشکل است و شناخت دقیقی از خودش ندارد. در پست بعدی با اشاره به سخن یکی از اندیشمندان به ابعاد این ابهام و معضل انسان اشاره می شود. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅تدریس علم النفس دینی. احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه) 🔰 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران- شعبه قم 🔹تاریخ: 23بهمن 1401 یکشنبه ها ساعت 16- تا 18 🔹حضوری/مجازی. اولویت با حضوری است. 📌شماره تماس جهت هماهنگی آقای صادقی. ساعت تماس 10 تا 12 - از شنبه تا چهارشنبه 02532941251 📌 برگزاری کلاس منوط به رسیدن کلاس به حد نصاب است.(7 نفر حضوری) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli