eitaa logo
احمد حیدری
157 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 ارزشهای اخلاقی و الگوهای رفتاری در بیان امیرمؤمنان علی(ع) ✍️ اشاره: یکی از تعابیری که در ادبیات شیعی به حضرت علی(ع) نسبت داده می شود، وصف «ابوّت» یا «پدری» است. برای مثال در روایتی از حضرت رسول(ص) درباره حضرت علی(ع) می خوانیم: «حَقُّ عَلِيٍّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ كَحَقِّ الْوَالِد». اما آیا این تعبیر، به جز آن که دال بر رابطه عاطفی شیعیان با امام(ع) باشد و بر پیوندهای وثیق معنوی شان با وجود نازنین آن حضرت دلالت کند، هیچ کارکرد دیگری ندارد؟ پاسخ این سؤال را شاید بتوان در مفهوم «الگوسازی» و «الگوگیری» به عنوان یکی از مهم ترین روش های تربیتی برررسی کرد؛ پدر هر خانواده [در کنار مادر] به عنوان اولین الگوی فرزندان، نقش بسیار مهم و عمیقی را می تواند در شکل گیری باورها، رفتارها و به طور کلی شخصیت شان ایفا کند. با این نگاه، به مرور اجمالی برخی از مهم ترین توصیه های تربیتی حضرت علی(ع) می پردازیم تا ببینیم مهم ترین مؤلفه های رشد فردی و اجتماعی فرزندان، در نگاه آن حضرت چه اموری بوده اند؟ ✍️ عناوین مقاله: - جایگاه الگوسازی در تزکیه و تربیت اخلاقی - برخی ارزش های اخلاقی در نگاه امام علی(ع) - توصیه به هم نشینی با الگوهای سازنده در کلام امام علی(ع) - امام علی(ع) و دستور به پرهیز از آسیب های معرفتی، رفتاری و گفتاری - نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) منشور تربیت اسلامی 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419984 (ع) _____________
هدایت شده از makarem.ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی دموکراسی چیست؟ / آفت های پنهان نظام دموکراسی / استبداد در لباس دموکر اسی / دموکراسی دوگانۀ آمریکا / انتخابات آمریکا رسوایی دموکراسی غربی است http://mk6.ir/VuQsL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ رويکرد عرفان التقاطی (تصوف) نسبت به احکام اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در عرفان اسلامى احكامى كه از قرآن و سنت به دست آمده كاملا محترم است، و يا به تعبير ديگر رعايت اصول و احكام شريعت گام اول براى سير و سلوك است و سالكان طريقت هرگز به خود اجازه نمى دهند كه براى وصول به حقيقت كمترين تخطى و انحرافى از احكام شريعت پيدا كنند؛ در حالى كه در عرفان التقاطى يا همان «تصوف» تخطي از اين احکام نه تنها مجاز شناخته شده، بلكه احياناً مورد توصيه نيز قرار گرفته و به عنوان يك الگو مطرح شده است. نمونه هاى روشن اين معنى را در كتاب «احياء العلوم» به نقل از مشايخ تصوف و عرفان مى توان يافت، و شايد همان سبب شده است كه بعضى از دانشمندان معروف اهل سنت مانند ابوالفرج ابن الجوزى الحنبلى كه به گفته مرحوم محدّت قمى يد طولانى در تفسير و حديث و وعظ و ساير علوم اسلامى داشته، كتابى به نام «اعلام الاحياء باغلاط الاحياء» نوشته و قسمتى از اين گونه انحرافات را بر او خرده گرفته، و در كتاب ديگرى بنام «تلبيس ابليس» قسمتهايى از كتاب احياء العلوم را با ذكر اسناد و مدارك مورد انتقاد شديد قرار داده است كه قسمتهايى از آن را به عنوان شاهدى براى موضوع مورد بحث در اينجا مى آوريم: ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401148 _____________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
✍️ پرسش از محضر بزرگان / عصمت پیامبران و امامان(علیهم السلام) ❓ سوال: آیا عصمت نیرویی است که به انسان در برابر هر نوع گناه و انحراف و خطا مصونیّت می‌بخشد؟ بنابراین، چنین افرادی با توجّه به این نیروی نهفته قادر به گناه نیستند و آیا در این صورت پاکی و قداست آنان، افتخاری خواهد بود؟! ❓ سوال: علل و ریشه‌های کمالات روحانی پیامبران که منجر به معصوم بودن ایشان شده است چه بوده؟ و آیا آن‌ها صرفاً بر اثر موهبت مخصوص الهی معصوم بودند، یا خودشان این حالت را در پرتو اعمالشان تحصیل می ‌کردند؟ ❓ سوال: در برخی از دعاهایی که ازپیغمبران و امامان(علیهم السلام) رسیده است، دیده می‌شود که آنان در ظاهر اقرار به گناه خود کرده و از پیشگاه پروردگار خواستار آمرزش گناهان خویش شده‌اند. منظور آن‌ها از این گونه تعبیرات، چه بوده؟! ✍️ پاسخ سوالات فوق: makarem.ir/maaref/l/0419982 _____________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نگاه عرفان التقاطی (تصوف) به «تفسير قرآن»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: يک عارف مسلمان هرگز به خود اجازه نمى دهد افكار خود را بر قرآن و سنت تحميل كند و قرآن را به آن گونه كه ميل و خواست او است تفسير كند. او در تفسير آيات و روايات ضوابطى را رعايت مى كند كه با قواعد ادبى و مفاهيم لغوى و قرائن حاليه و مقاليه و متفاهم عرف در باب الفاظ سازگار باشد. ولى در عرفان وارداتى و تصوّف الفاظ از اين قواعد و ضوابط آزاد مى گردد، و مانند موم به هر شكلى لازم باشد در مى آيد، و تفسير به رأى بر متون اسلامى حاكم مى شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401149 📖 مطالعه بیشتر درباره «تصوّف»: http://mk6.ir/NlFfP __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه و فلسفه «اجتهاد و تقلید» 🔸انواع تقلید و تقلید مورد تایید اسلام 🔸اخلال در تقلید فقهی به خاطر اخلال در تأسی از معصومین! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اجتهاد و تقليد": http://mk6.ir/MtMcV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 عرفان اسلامی و عرفان التقاطی ✍️ اشاره: روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله» از طریق سیر دورن، و شهود باطنی، و جلوه‌های معنوی و روحانی با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی. انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید، و از طریقی نزدیک‌ تر، و شاید مطمئن‌ تر و آرامش‌ بخش ‌تر، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک‌تر شود؛ اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است. ✍️ عناوین مقاله: - تصوف در گذشته و امروز - تضادهای ناشی از التقاط - انگیزه‌های گرایش به «تصوف» 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419986 📖 مطالعه مقالات بیشتر درباره «عرفان و تصوف»: http://mk6.ir/AfPaD __________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ شهادت سوم در اذان و اختلاف نظر علمای شیعه درباره آن؟! آیا درست است که بعضی از علمای شیعه معتقد هستند شهادت به ولایت علی بن ابی طالب جزئی از اذان نیست؟ با این وجود می گویند: می توان آن را در ضمن اذان گفت، البته با صدایی آرامتر یا به نحوی که جدا بودن آن از اذان مشخص باشد؛ اگر برای این شهادت حجت شرعی وجود ندارد، چه اصراری برای گفتن آن در اذان دارید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فقهای شیعه این شهادت را «جزئی» از اذان نمی دانند؛ اما ذکر آن را در اذان «مستحبّ» می دانند. زیرا روایاتی وجود دارد که می گوید، هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیز بدهید. اطلاق این روایات شامل اذان نیز می شود. شهادت ثالثه به هیچ وجه بدعت نیست؛ چون فقهای شیعه آن را بخشی از اذان نمی دانند تا ادای آن، وارد کردن چیزی در دین به حساب آید. اگر بخواهیم شهادت ثالثه را بدعت بدانیم، خلیفه دوم به خاطر ایجاد تغییراتی در اذان، سزاوارتر است که به بدعت گذاری متهم شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394751 📖 مطالعه بیشتر درباره «فلسفه احکام» با 174 مطلب: http://mk6.ir/WrCfL __________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 آفت های پنهان نظام دموکراسی در نظام دموکراسی، مسأله رهبرى، عملاً جاى خود را به «دنباله‏ روى» می سپرد و مفاسد و مظالم و انحرافات و آلودگی هاى اجتماعى از هر نوع و هر قبيل كه مورد علاقه اكثريّت باشد، نه تنها دنبال، بلكه تشديد می شود. مثلاً هم جنس بازى در انگلستان و آمريكا قانونى می شود! و سقط جنين و مفاسد ديگرى در بسيارى از كشورهاى غربى به حكم قانون مجاز می گردد؛ چرا كه همجنس‏گرايان در آنجا نماينده بلكه نمايندگان دارند! و نمايندگان مردم در اين گونه نظام ها فارغ از مصالح مردم، خود را ملزم به رعايت خواسته‏ هاى اكثريت (بى ‏هيچ قيد و شرط) می دانند. در محيطى كه تمام ارزش ها طبق مقياس هاى «اومانیستی» تعيين می گردد، موضوع «عدالت» به شدت بی معناست و توجّه به معنویات و ارزش هاى انسانى و اخلاقى در راستای صلح و امنیت به قهقرا سوق داده می شود، در نتیجه عدم کنترل حس افزون‏طلبى انسان و «تضاد خواسته‏ ها و امكانات» در نظام های مدعی دموکراسی، جنگ را به يكى از لوازم هميشگى زندگى مادى مبدل می سازد. 📖 مطالعه: http://mk6.ir/VuQsL __________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ شبهه «وحیانی نبودن الفاظ قرآن»!؟ پاسخ كسانی كه احتمال داده اند الفاظ و عبارات قرآن «وحيانى» نيست و معانى آن بر قلب پيامبر(ص) اِلقاء شده و ايشان آن را در قالب الفاظ درآورده اند چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در پاسخ بايد گفت: اولا: به تصريح قرآن، الفاظ و عبارات و ساختار آن، از آنِ خدا است و با دستِ وحى انجام گرفته است. ثانیا: با اعجاز و تحدّى قرآن منافات دارد؛ زيرا گستره عاجز بودن شامل پيامبر(ص) نيز مى شود. ضمن اینکه چنين برداشتى از دو آيه از سوره «بقره» و «شعراء» كاملا سطحى مى نمايد؛ زيرا مقصود از «قلب» در آنها، شخصيّت درونى پيامبر(ص) است كه شخصيّت حقيقى او را تشكيل مى دهد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418198 📖 مطالعه بیشتر درباره «وحی» با 62 مطلب: http://mk6.ir/GvYuB __________