🔴حافظ؛ از نگاه علامه حسنزاده آملي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از پيچيدهترين شخصيتهاي تاريخ ايران، حافظ شيرازي است؛ به دليل تاريخ نسبتاً مبهمي که از او در اختيار داريم و همچنين اشعار چند پهلوي فراواني که در ديوان شعر او مشاهده ميشود، در دهههاي جديد تفسيرهاي ضد و نقيض فراواني از شخصيت و انديشههاي او ارائه شده است. البته حافظ براي گذشتگان که با ادبيات و زبان عرفان آشناتر بودند، هيچ ابهامي نداشت؛ همگان او را يک عارف دلباخته ميدانستند و بعضاً اشعار او را در قنوتها و سجدهها و تعقيبات نمازهاي مستحبي خود ميخواندند. اما نخستين بار برخي از مارکسيستها و مادهگرايان، سعي کردند حافظ را يک دينستيز و خداناشناس معرفي کنند! البته چنين تفاسير نامأنوس و بيسابقهاي از حافظ، ناخواسته موجب بحثهاي علمي پربرکتي درباره حافظ و شيوع حافظشناسي در دهههاي اخير شد.
🔸يکي از کساني که به حق از شايستهترين افراد براي قضاوت دربارة شخصيت حافظ شيرازي است، #علامه_حسنزاده آملي است. ايشان دربارة حافظ ميگويد:
✅«متأسفانه بعضيها به شخصيت علمي و معنوي حافظ پي نبردهاند و عکسهاي عجيب و غريب و خيالي از او ميکشند و چاپ ميکنند که جام مي در دست دارد يا چهرهاي از او ارائه ميدهند که به آخوندها و ملاها نميخورد در حالي که او يک ملّا و آخوند بود. نميدانم چرا عدهاي پافشاري دارند که اين ملّا را در لباسش ترسيم نکنند. حافظ ملّا بود و طبع و ذوق خوبي هم داشت ... اساتيد و مدارس و درس و بحثش معلوم است؛ حالا يک عده ميآيند چه جور عکسش را ميکشند و ميخواهند او را از حريم آخوندي به در کنند. اين کارها ظلم به يک شخصيت علمي و ظلم به طايفهاي است که بزرگواراني از ميان آنها برخاستند. او يک ملّاي اهل ولايت و يک ملّاي اثني عشري و اهل دل و استاد ديده بود و از محضر استاد، معارف و حقايق را کسب کرده و چون طبع خوبي داشت اينها را به نظم درآورده است. ... کساني که چنين برخوردي با افکار و آثار حافظ داشتهاند، داراي دلهاي مريض و قلمهاي آلوده بودهاند و الا او يک ملّا به تمام معنا بوده است» (دروس شرح اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، ص143-144)
#حافظ
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 16.mp3
13.2M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_شانزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تقابل با نظام روحانیت شیعی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
ساختاري پيشنهادي براي پاياننامهها و رسالههاي علوم انساني و اسلامي.pdf
389.6K
✍️فايل پاورپوينت
🔸موضوع: ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامههاي ارشد و رسالههاي دکتري
🔸در ادامه دو فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرحنامه پاياننامه و رساله» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاههاي رسالهنويسي استاد شريفي با عنوان «ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامهها و رسالهها در خصوص موضوعات و مسائل علوم انساني و اسلامي» تقديم ميگردد.
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴رابطه «حجاب» و «عفاف»
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي از مخالفان حجاب میگویند آنچه که مهم است «عفت» است؛ و «حجاب» غیر از عفت است. این حرف که عفت و حجاب دو مفهوم متفاوتند، سخني درست است؛ ولی این بدان معنا نیست که کسی که بیحجاب است، داراي عفت است؛ بلکه پوشش خاص و حجاب داشتن حالت ظاهری است که مرتبۀ بالاتر آن و صعودیافتۀ آن، «عفت درونی» است و صعودیافتۀ عفت، «حیای حضور» در محضر حق است.
🔸به تعبيري عامتر سبک زندگی (از جملة مقولة پوشش) عبارت است از «رفتارهای نهادینه شده و سازمانیافته»اي که متأثر از اخلاقیات و ملکات نفسانی و صفات درونی و بلکه تحقق يافته و حالت نمادين و بيروني آنهایند. بنابراين، نميتوان اين ادعا را پذيرفت که فلان فرد، هر چند در ظاهر رفتارهاي ناهنجار و ساختارشکنانهاي دارد، اما داراي باطني عفيف است! مگر نه آنکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟
#حجاب
#عفت
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
قسمت 17.mp3
14.87M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هفدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
شناسایی نقاط قوت به منظور تضعیف آنها
(مسئله عاشورا و قیام حسینی )
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش_اول_وبینار.mp3
14.91M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش اول
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴پوشش، آراستگي و عفت اجتماعي
🖊احمدحسين شريفي
🔸کیفیت پوشش در هر زمان و مکانی ممکن است متفاوت باشد. رنگ خاصی ممکن است در زمان يا مکاني، محبوب و نشانة زیبایی و آراستگی باشد و در زمان يا مکاني دیگر چنان نباشد.
در زمان يا مکاني ممکن است موي بلند، نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد و در زمان يا مکاني دیگر، تراشیدن مو نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد.
🔸دستورات اسلامی در این زمینه همگی زمانمند و مکانمند هستند.
🔸آنچه از نظر اسلام مهم است:
1️⃣اصل آراستگی و تنظیف؛ که از نگاه اسلام، فرازماني و فرامکاني است؛
2️⃣رعايت ادب و اخلاق اسلامی در عرصة زيست اجتماعي و اخلاق شهروندي؛
3️⃣رعایت خطوط قرمز اسلام در اين عرصه؛
4️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهاي بدننما؛
5️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهايي که موجب انگشتنما شدن ميشود؛ زيرا انگشتنمايي منجر به بيحيايي شده، و بيحيايي نيز سرچشمة بسياري از رذايل اخلاقي است.
#حجاب
#عفت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 18.mp3
14.15M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هجدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تقویت و ترویج قومیت گرایی و ایجاد اختلافات مذهبی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴«مولوي» و «بينيازي پاکان از عمل»!
🖊احمدحسين شريفي
🔸برای اصلاح و تربیت باطن هرگز نمیتوان از اصلاح رفتار ظاهری غفلت کرد؛ همانطور که براي تربيت و اصلاح فعل، هرگز نبايد از تربيت و اصلاح باطن غفلت نمود. بی تفاوتي نسبت به ظاهر (رفتار و گفتار) و دل خوش کردن به اینکه بگوییم باطن (بينش و گرايش) پاک باشد و ظاهر مهم نیست و اگر به حقیقت رسیدی، دیگر اعمال و رفتارهاي ظاهري اهميتي ندارد، يک خودفريبي تمامعيار است.
🔸مولوي ميگفت:
چون شدي بر بامهاي آسمان
سرد باشد جستجوي نردبان
اگر منظور وي از اين سخن آن باشد که بعد از وصول به حقيقت، نيازي به عمل نيست، يکي از بيمنطقترين سخنان است. حقيقت آن است که هرچه باطن انسان بهتر و پاکتر باشد، ظاهر او يعني رفتارها و کنشهاي بيروني او نيز بهتر و پاکتر ميشود. في المثل به هر ميزان که اخلاص فرد بيشتر باشد، عبادات ظاهري او مثل نماز و روزه نيز بهتر و پاکتر و متمرکزتر خواهد شد نه اينکه چون باطني خالص و مخلص دارد ديگر نيازي به خواندن نماز ندارد. ظاهر «نمود» باطن است؛ ظاهر، «عنوان» باطن است؛ ظاهر «کد و علامت» باطن است. اگر باطن پاک باشد، ظاهر هم پاک است؛ به همین دلیل، ظاهر ناپاک ميتواند دلیلی بر و نشانه ای از باطن ناپاک باشد. قرآن کريم ميفرمايد:
«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً» (اعراف، 58)
#مولوي
#شريعت_ستیزی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا در پژوهشهای علمی و رساله ها و پایان نامه ها.pdf
588.2K
✍️فايل پاورپوينت
🔸موضوع: "روشي براي نوآوري در محتوا" در پژوهشهاي علمي و رسالهها و پاياننامهها
🔸در ادامه سه فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرحنامه پاياننامه و رساله» و «ساختاري پيشنهادي براي تدوين فصول رسالهها و پاياننامهها» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاههاي رسالهنويسي استاد شريفي با عنوان «روشي براي نوآوري در محتوا» تقديم ميگردد.
براي مشاهده فايلهاي قبلي اينجا را کليک کنيد👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/135
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/231
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/241
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش دوم وبینار.mp3
6.57M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش دوم
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
🖊احمدحسين شريفی
🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا ميشد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا ميشد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژهتري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحبنظر در علوم حقيقي «حکيم» ميگفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوستدار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» ميناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته ميشد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشريمسلک و اخباريگرا، «محصِّل» به شمار نميآمدند. گذشتگان به محقق و حديثشناس کمنظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» ميدادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد ميکرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که ميخواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کمنظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد ميکند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کمنظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ» ياد ميشود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبهاي گفته شود، احساس توهين ميکند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد ميکرد!
🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوانبافي و لقبتراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي ميدهند، آن را «توهيني بزرگ» به شمار ميآورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت ميشود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرضورزي و حسادت گوينده ميداند. امروزه باز عنواندهي و لقبفروشي به جايي رسيده است که کمتر کسی به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيتالله» و «علامه» و احيانا «آيتالله العظمي» و اي چه بسا «آيتالله العظمي في الدارين» و ... راضي میشود!
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
#مدرک_حوزوی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹