🔴پديدة دین شناسان خود - رُو!
🖊احمدحسين شريفي
🔸در حال حاضر شاهد پيدايش نسلي از مربيان، مبلغان و گويندگان ديني و اخلاقي و عرفاني هستيم که لزوماً در #حوزههاي_علميه و مراکز رسميِ تعليم دين و معارف ديني تحصيل نکردهاند و به صورت علمي و آکادميک با مباني و منابع فکر اسلامي آشنا نيستند. اينان بعضاً از بيان و ادبياتي به مراتب زيباتر و گيراتر از پارهاي از روحانيان و عالمان دين نيز برخوردارند. و به برکت فضاي مجازي و استعداد خوبي که در بهرهگيري از آن دارند، گسترة مخاطبان بسيار بيشتري از عالمان برجسته ديني هم پيدا کردهاند.
🔸اين پديده را از يک جهت ميتوان از برکات انقلاب اسلامي و نشانهاي از آثار فراوان کاربست دين و آموزههاي ديني در سطوح مختلف علمي و اجتماعي و مديريتي در کشور دانست. تأسيس و توسعه رشتههاي کلام و فلسفه و اخلاق و عرفان و تفسير و فقه و حقوق اسلامي در دانشگاهها را (هرچند متأسفانه بدون برنامهريزي و آيندهپژوهي لازم و بدون برخورداري از نرمافزارهاي مناسب (اساتيد و متون درسي) صورت گرفته است) ميتوان از مهمترين عوامل چنين وضعيتي دانست.
🔸و از جهتي ديگر نيز، به دليل ناآشنايي اين دسته از دین شناسان(!) با مباني و منابع اصيل فکر اسلامي ميتوان آن را خطري براي فکر و تربيت اسلامي جامعه به شمار آورد. اينان عموماً با ادبيات شعري و عرفاني (به زبان فارسي) آشنا هستند و بعضاً اشعار #سعدي و #مولوي و #حافظ را هم از حفظ ميخوانند؛ اما به دليل آنکه فهم دقيق و عميقي از معارف معنوي اسلام ندارند، افزون بر آنکه توانايي شناخت درست چنان عارفاني و اخلاقياني را ندارند، ميتوانند با برداشتهاي سطحي خود از معارف معنوي و اخلاقي اسلام، انحرافات عميقي در جامعه ديني ايجاد کنند.
🔸همانطور که به منظور گرفتار نشدن در دام تحريفات و خرافات، همواره بر ارتباط مداحان و مرثيهخوانان با عالمان اصيل ديني تأکيد کردهايم، بر ارتباط اين قشر از «#دین_شناسان_خودرُو» نيز با عالمان اصيل ديني و حوزههاي علميه تأکيد ميکنيم و معتقديم چنين ارتباطي ميتواند:
اولاً، آنان را از ايجاد انحراف ناخواسته در فکر و فرهنگ مردم باز دارد
ثانیا، با مبانی اصیل دین آشنا سازد؛
و ثالثاً، به امتداد تعاليم و آموزشهاي اصيل اسلامي در سطوح مختلف جامعه کمک کند
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
ای راوی خون های مطهّر، زینب
فریاد گلوی پاک اصغر، زینب
در شام بلا، میان دشمن امّا
با تیغ سخن، مثال حیدر، زینب
✍️محمد شریفی
⚫️عاشوراي حسيني؛ عاشوراي حماسه
🖊احمدحسین شریفی
◾️نگاه حماسي به #عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقعبينانه به حادثة عاشورا است.
نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگترين انقلاب قرن، #انقلاب_اسلامي ايران، و يک نهضت بينظير و الگوساز را پديد بياورد.
◾️اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم آيتلله کاشاني مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد:
در سال 1326 [۷۳ سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل] كه هيأتهاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابهاي عاشورايي ايراد كرد:
«آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمدهايد آيا ميدانيد چرا حسينبنعلي تن به شهادت داد. اينكه گفته ميشود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بيجاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش ميزنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضهخواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين ميخواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين ميخواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نميشديم ... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را ميشنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف ميشديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بودهايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟ ... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج ميدادند ولي حالا بر سر ما ميكوبند. اسلام رو به توسعه ميرفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...»
◾️در ادامة اين حرکت امام امت با همکاري برخي از شاگردان روشنانديش خود همچون شهيد مطهري کوشیدند این نگاه اصیل و درست به عاسورا را در جامعه شیعه رواج دهند و عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي نمایند. و بدین وسیله توانستند بزرگترین "انقلاب اسلامی" همه دورانها را پدید آورند.
◾️يکي از انقلابيترين، انقلابسازترين و افشاگرانهترين سخنرانيهاي #امام_خمینی، عليه رژيم ستمشاهي در عصر عاشوراي 1383 قمري مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسة #فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، ج1، ص55-56)
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
دریا شد و خاشاک زمان را برد و...
از عشق، غبار سالیان را برد و...
آن گاه که آماده ی رفتن می شد
"هیهات" به لب، خواب جهان را برد و...
✍محمّد شریفی
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴 "علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا" 🔹بخش دوم 🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم
1_443512758.mp3
12.22M
🎤فایل صوتی
🔴 "بررسی خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا"
🔹بخش سوم:
"قرائت حماسی و ظلم ستیزانه از قیام حسینی"
🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
#عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#ظلم_ستیزی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از شريفي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی: اگر بعد سیاسی مجالس عزاداری را میفهمیدند، غربزده ها هم اگر (منافع) ملت خود را میخواستند، مجالس عزاداری برپا میکردند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #معرفت ۱
برنامه اول ویژه محرم الحرام 1442 ق /1399 ش
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی
🔺جلسه اول
🔸سیره و سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت
شهریور ۹۹
http://aparat.com/hekmateislami
http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
1_443969761.mp3
7.34M
🎤فایل صوتی
🔴 "بررسی خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا"
🔹بخش چهارم:
"بررسی تفسیر شهید جاوید از حادثه عاشورا"
🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
#عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#شهید_جاوید
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴منبر جهالت و جهلپراکني!
🖊احمدحسين شريفي
🔹به شهادت تاریخ و به شهادت متون دینی از جمله زیارت اربعین، یکی از مهمترین دلایل قیام ابی عبدالله (ع) جهلزدایی بود. حسین(ع) برای زدودن جهالت و بیبصیرتی و به هدف آگاهاندن مردم از حقایق دینی، جان خود و بهترین و باوفاترین انسانها را فدا کرد:
«بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَاب؛ خون خود را در راه تو بذل کرد تا بندگان تو را از گمراهي و ناداني و بيبصيرتي و شک و ترديد نجات دهد»
🔹و چقدر دردآور است که پس از ۱۳۸۱ سال که از شهادت او میگذرد عدهای به نام او چنین جهل پراکنی کنند و دردآورتر آنکه کثيري از شیعیان او نيز پای منبر جهل و جهلپراکنی چنين افرادي بنشینند و لبي به اعتراض نگشایند!
🔸توجه: اين کليپ در فضاي مجازي منتشر شده است؛ نوشته روي آن از بنده نيست.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
1_443969782.mp3
4.49M
🎤فایل صوتی
🔴 "بررسی خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا"
🔹بخش پنجم:
"نقد قرائت تفرقه افکنانه از قیام حسینی"
🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
#عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#تفرقه
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️مؤلفههاي عرفان و معنویت حسینی(5): مراقبة روزانة حسيني
🖊احمدحسین شریفی
◾️مراقبه يکي از مهمترين کارهايي است که يک عارف براي رسيدن به هدف، بايد انجام دهد؛ حتي در عرفانهاي کاذب و دروغيني مثل عرفان اشو و پائولو کوئليو که پر از انحراف و رفتارهاي غيرانسانياند، مراقبههاي فراواني که بعضاً روزانه بيش از 5 ساعت وقت را به خود اختصاص ميدهند، ذکر شده است.
◾️در عرفان اصيل اسلامي نيز شرط تکامل و رشد معنوي، داشتن مراقبههاي منظم دروني و بيروني است. تمرينهاي معنوي فراواني در روايات و همچنين تراث معنوي اسلامي ذکر شده است که بايد در جاي خود مطالعه شود.
◾️روايتي از #امام_حسين(ع) نقل شده است که ميتوان آن را يکي از بهترين مراقبههاي معنوي دانست؛ مراقبهاي که توجه به آن ميتواند فرد را به اوج عرفان و معنويت برساند:
فردي از امام حسين سؤال کرد که «اي فرزند رسولالله، برنامة روزانة شما چيست؟ چگونه صبح خود را آغاز کردهاي؟»
امام در پاسخ فرمود: صبح خود را با اين باورها آغاز ميکنم:
پروردگاري بالاي سرم است؛
آتشي در پيش رويم؛
مرگ منتظر من است؛
به تکتک اعمال من حسابرسي خواهد شد؛
ميدانم که در گرو اعمال خود هستم؛
ميدانم که به همة خواستههايم نميرسم؛
ميدانم که همة ناخوشيها را نميتوانم از خود دفع کنم؛
ميدانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
⚫️عاشورا و شيعيان انگليس پسند
🖊احمدحسین شریفی
◾️بدون شک هرانسانی، حتی اگر مسلمان هم نباشد، داستان کربلا و غربت و مظلوميت حسين و يارانش را بشنود يا بخواند، حتماً محزون و غمگين شده و توانايي جلوگيري از گريستن را ندارد.
افزون براين، توصيههاي زيادي به برپايي مجالس عزا و رثاي ابيعبدالله شده است؛ گريه بر مظلوم و گريه براي بيياور ماندن ولي خدا و دين خدا، ميتواند عبرتآموز، محرک و نيروزا باشد.
اما کساني بوده و هستند که بر اصالت اشک و گريه و رثا، بدون آنکه به انزجار از کفر و شرک و نفاق و ظلم منجر شود، تأکيد و اصرار داشته و دارند!
اما دشمنان حسین و شیعیان حسینی چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسين را ممکن نميدانند، تلاش ميکنند، حقيقت حسين و حقيقت عاشورا را نابود کنند.
بعضا فلسفة قيام حسين را اين ميدانند که او ميخواست، مسيحوار (البته باز هم به قرائت مسيحيت جعلي)، قرباني گناهان امت و يا وسيلهاي براي بخشش گناهان امت شود!
اين نگاه متأسفانه در گذشته نيز وجود داشت، فيالمثل، ميرزا محمدباقر شريف طباطبائي در کتاب اسرار الشهادة، مينويسد: آن حضرت «ميخواست كه كشته شود از براي اينكه مؤمنين اولين و آخرين بر او جزع كنند و گريه و زاري نمايند ... تا به اين واسطه گناهان ايشان آمرزيده شود و گريه و اندوه ايشان كفارة گناه ايشان باشد ... پس در واقع شهادت آن بزرگوار كفارة گناه جميع گناهكاران است».
ملامهدي نراقي در كتاب محرق القلوب ميگويد: «امام حسين .. براي رسيدن به شفاعت كبرا، كه مقتضي استخلاص همة محبان و مواليان باشد ... به شهادت راضي شد تا اين مرتبه از براي او باشد و بدون شهادت وصول به اين مرتبه از براي او ممكن نبود. زيرا كه رفع كدورات معاصي امت و شفاعت ايشان موقوف بر خون و تألم ايشان است.»
گفتني است برخي از روشنفكرنمايان معاصر، مثل مجيد محمدي در مقالهاي با عنوان «فرهنگ عاشورا در عصر سکولار» نيز همين تفسير مرگ فديهوار حسين را مناسبترين تفسير با دنياي مدرن ميدانند! و در حال حاضر، شيعيان انگليس پسند و رسانههاي غربي نيز تمام تلاش خود را در پررنگ کردن همين نگاه انحرافي به قيام حسيني به کار ميگيرند.
نتيجة فاجعهآميز اين نوع نگاه نادرست به قيام حسيني اين بود که در روز عاشوراي سال 1330ق، 200 نفر از سپاهيان روس، در ميدان مرکزي تبريز ثقة الاسلام تبريزي، از رهبران نهضت مشروطه، را دار ميزنند، اما 2000 نفر قمهزن، حاضر نيستند دربرابر اين ظلم کمترين اقدامي کنند و با اين بهانه که «آقا جان! اولارين توفنگي وار، آدمي اولْدُرَلْلَر؛ آقاجان آنها تفنگ دارند و آدم را ميكشند»، تن به چنان خفت و ظلمي ميدهند و نميدانند که همان امامي که براي او قمه بر سر ميزدند، براي مبارزه با ظلم قيام کرده است!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #معرفت ۳
برنامه اول؛ ویژه محرم الحرام 1442 ق /1399 ش
سیره و سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی
🔺جلسه سوم
🔸زیبا دیدن هستی
شهریور ۹۹
http://aparat.com/hekmateislami
http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
ای پیکر بی سرِ فتاده بر خاک
ای آن که به تن پیرهنت هم شده چاک
یک نیم نگاه از تو برایم کافیست
آن روز که چشم همه باشد نمناک
✍محمّد شریفی
او دست زِ دست داد ولی ایمان، نه
از جان و جهان گذشت و از جانان، نه
با آنکه شکسته شد تمام اعضاش
قولش نشکست و همچنین پیمان، نه
✍محمّد شریفی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #معرفت ۴
برنامه اول؛ ویژه محرم الحرام 1442 ق /1399 ش
سیره و سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی
🔺جلسه چهارم
🔸خیرخواهی و خدمت رسانی
شهریور ۹۹
http://aparat.com/hekmateislami
http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
1_446176948.mp3
24.16M
🎤فایل صوتی
🔴 "بررسی خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا"
🔹بخش ششم:
"قرائت جامع و اصیل و تمدن ساز از قیام حسینی"
🔘سخنرانیهای مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
#عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#قیام_حسینی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #معرفت ۵
برنامه اول؛ ویژه محرم الحرام 1442 ق /1399 ش
سیره و سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی
🔺جلسه پنجم
🔸تبدیل تهدید به فرصت
شهریور ۹۹
http://aparat.com/hekmateislami
http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #معرفت ۶
برنامه اول؛ ویژه محرم الحرام 1442 ق /1399 ش
سیره و سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی
🔺جلسه ششم
🔸زیست مجاهدانه
شهریور ۹۹
http://aparat.com/hekmateislami
http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
⚫️پوشش و دينداري در کلام امام حسین(ع)
🖊احمدحسین شریفی
🔹«همشکلي»، خواسته يا ناخواسته به «همدلي» ميانجامد و همدلي به «همزباني» و همزباني به «همفکري» و همفکري به «همکيشي». به تعبير ديگر، شباهت در پوشش به شباهت در روش و منش و نهايتاً به شباهت در باور و ارزش کشيده خواهد شد.
🔹نهي شديد اولياي دين از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز ميتوان از همين جهت تحليل کرد.
در برخي از مجامع روايي ما باب مستقلي دربارة نهي از پوشيدن لباس شهرت وجود دارد.
#امام_حسين(ع) در اين باره ميفرمايد:
🌹"مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ؛ کسي که لباسي بپوشد که او را انگشتنما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او ميپوشاند."
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
معرفي دانشنامة اخلاق کاربردي
اخلاق کاربردي دانشي نوپديد اما بسيار پويا است. عليرغم عمر کوتاهي که از آن ميگذرد توانسته است افزون بر نشان دادن جذابيت خود براي محققان، گرههاي علمي و عملي فراواني را باز کند.
تاکنون نيز کتابها و مجلات بسيار متنوعي به چاپ رسيده است. حتي دائرةالمعارفهايي نيز در اين موضوع به زبان انگليسي تدوين شدهاند. مراکز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق کاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن، مثل اخلاق محيط زيست، اخلاق زيستي، اخلاق پزشکي و امثال آن شکل گرفته است.
در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق کاربردي از مباني و معيارهاي ارزشداوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سکولاريستي و به طور کلي به دليل بيارتباطي با مباني فکر اسلامي، نه تنها گرهي از گرههاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نميکند که حتي ممکن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد کند. هر گونه غفلت يا سستي در اين عرصه ممکن است اخلاقيات و سبک زندگي بخشهاي مختلفي از جامعة ما را به انحراف بکشاند و خسارتهاي جبرانناپذيري را به دنبال آورد. به همين دليل، اخلاق کاربردي را از جملة دانشهايي ميدانيم که در اولويت اسلاميسازياند.
بر همين اساس، معاونت پژوهش مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) از سال 1386 تصميم گرفت به صورت بنيادين و محققانه، آنگونه که از اين موسسه انتظار ميرود، در اين عرصه وارد شود و رسالت خود را انجام دهد.
به همین منظور دانشنامه اخلاق کاربردي براي نخستين بار در پنج جلد توسط مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني چاپ شد؛ اين اثر زير نظر دکتر احمدحسين شريفي و با همکاري حدود 20 نفر از پژوهشگران تدوين شده است.
مطالعة اين مجموعه را به همة علاقمندان به مطالعات اخلاق کاربردي توصيه ميکنم.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
جلد نخست دانشنامه اخلاق کاربردی با عنوان «مباحث نظري»، شامل هفت فصل است که همگي ناظر به مباحث نظري و بنيادين در حوزة اخلاق کاربردياند.
عناوين فصول هفتگانة اين جلد عبارتند از:
جايگاه اخلاق کاربردي در هندسة دانشهاي اخلاقي؛
نقش فرااخلاق در اخلاق کاربردي؛
نقش اخلاق کاربردي در توجه به فلسفه اخلاق؛
راهکارهاي حل تزاحمات اخلاقي از نگاه انديشمندان اسلامي؛
نقش قاعدة زرين در تصميمگيري اخلاقي؛
نقش جنسيت در داوريهاي اخلاقي بر اساس انديشة اسلامي؛
بررسي نقش عرف در تشخيص وظايف اخلاقي.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
جلد دوم دانشنامة اخلاق کاربردي اختصاص به موضوع «اخلاق زيستي» دارد. در اين جلد که مشتمل بر ده فصل است، برخي از موضوعات مهم اخلاق زيستي (Bioethics) با تکيه بر مباني و معيارهاي ارزشداوري اسلامي مورد تحليل قرار گرفتهاند. عناوين فصول دهگانة اين جلد عبارتند از:
چيستي اخلاق زيستي؛
معيار انسانيت و نقش آن در اخلاق زيستي؛
اخلاق ژنتيک و مهندسي ژنتيک انساني؛
بررسي پيامدهاي اخلاقي مهندسي ژنتيک از منظر اخلاق اسلامي؛
شبيهسازي انساني و اخلاق؛
سقط جنين از منظر اخلاق اسلامي؛
بررسي قتل ترحمي ارادي از منظر اخلاق اسلامي؛
برخورد کالاگونه با اعضاي بدن: اخلاقي يا غيراخلاقي؛
بررسي اخلاقي برداشت عضو پيوندي از بيمار مرگ مغزي؛
بررسي اخلاقي حکم اعدام با توجه به حق حيات؛
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
جلد سوم دانشنامه اخلاق کاربردي مشتمل بر موضوعات متعددي است که شايد نتوان آنها را تحت عنواني واحد که گوياي همة محتوا باشد، نامگذاري کرد. در عين حال، اغلب مقالات اين مجموعه، جز مقالة نخست که دربارة اخلاق عبادت است، ناظر به مسائل فراغت و چگونگي گذران اوقات فراغت و نحوة مواجهه با طبيعت و محيط زيست است. به همين دليل اين جلد با عنوان اختصاصي «اخلاق فراغت و گردشگري» نامگذاري شده است.
عناوين فصول هفتگانة اين جلد عبارتند از:
اخلاق عبادي؛
اخلاق فراغت؛
اوقات فراغت از نگاه اخلاق اسلامي؛
اخلاق شادي و نشاط؛
اخلاق گردشگري با تکيه بر آموزههاي اسلام؛
مقايسه تطبيقي زيارت و گردشگري؛
نظرية اخلاق زيست محيطي اسلام؛
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
جلد چهارم دانشنامة اخلاق کاربردي با عنوان «اخلاق حاکميت و سياست» مشتمل بر مباحث و موضوعات متنوعي است که وجه جامع و مشترک همة آنها اين است که به نوعي ناظر به حاکميت و سياستاند.
عناوين فصول نهگانة اين جلد عبارتند از:
رابطه اخلاق و سياست؛
اخلاق در سازمان؛
اخلاق در مديريت و سازمان؛
نقد مباني انسانشناختي اخلاق ليبرال؛
تزاحم آزادي و عدالت در ليبراليسم و اسلام؛
اخلاق و اقتصاد؛
اخلاق جنگ و صلح؛
اصول اخلاقي حاکم بر روابط فرمانده و سرباز؛
اخلاق انتخابات؛
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat