eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
@AHMADHOSEINSHARIFI- درسگفتارهاي علم ديني ج12.mp3
22.13M
✔️جلسه دوازدهم: راه‌هاي کاربست دين در علوم انساني (1) کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴فرمول آرامش در زندگی 🖊احمدحسين شريفي 🔸فراوان گفته مي‌شود که يکي از حکيمانه‌ترين سخنان و دقيق‌ترين فرمول‌ها براي کسب اين سخن منتسب به است که «زماني که راه می‌روید فقط راه بروید؛ زمانی که غذا می‌خورید فقط غذا بخورید وبه همین ترتیب همه کارهای‌تان را انجام دهید.» و خيلي از نويسندگان و گويندگان شيفتة اين سخن شده و در اطراف و حواشي آن سخن‌ها گفته‌ و تمجيدها کرده‌اند! 🔸اما اگر نيک بنگريم اين فرمول نوعي سکون و عدم ارتقا و فردگرايي و دنياگرايي محض را به دنبال دارد: آرامش براي آرامش! 🔸در مقابل، اسلام و اولياي دين، هرگز چنين مدل و فرمولي را براي آرامش توصيه‌ نکرده‌اند و چنين مدلي را مدلي انساني و معنوي براي آرامش نمي‌دانند. و اساسا اگر داشتن چنين حالتي، "ممکن" هم باشد، "مطلوب" نيست. مطلوب آن است که انسان در همه حرکات و سکنات و گفتار و سکوت و خورد و خواب خود در انديشة تعالي و ارتقاي وجودي باشد؛ و اين جز در ساية ارتباط دائمي با خداي متعال و خالق هستي امکان ندارد. 🔸 و مخلوق، زماني است که با خالق خود پيوسته باشد. تمام وجود او متوجه خداوند و مست و مسحور از توجه به او باشد: 🌹«قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏ (انعام، 162) بگو نماز و همه عباداتت من و زندگي و مرگ من، همه براي خداوندي است که پروردگار و تربيت‌کنندة جهانيان است» 🌹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏ (رعد، 28)؛ همان کساني که ايمان آورده‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام‌ مي‌گيرد؛ آگاه باشيد که تنها با ياد خداست که دل‌ها آرام‌ مي‌گيرند» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين زيست اخلاقي 🔸قسمت سيزدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 46. مي‌داند که «خودبيني» از مهم‌ترين موانع «حقيقت‌بيني» است؛ همانطور که خودبيني ظاهري نشانة بيماري چشم سر است (آب مرواريد)، خودبيني باطني و اخلاقي هم نشانة بيماري چشم باطن است. شخص خودبين، هرگز نمي‌تواند حقيقت‌بين باشد؛ به همين دليل انسان اخلاقي، براي آنکه بتواند حقايق را درک کند، و توانايي پا نهادن به عالم معنا را داشته باشد، دائماً در جهت فراروي از خود (Self-Transcendence) است. 47. انسان اخلاقي بيش از آنکه در انديشه تأمين نيازهاي خود باشد، در انديشه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي مادي و معنوي ديگران است. ويکتور فرانکل، بنيانگذار مکتب معنادرماني مي‌گفت کسي که همة همّ و غمش تأمين نيازهاي شخصي‌اش باشد، نمي‌تواند پا به عالم معنا بگذارد. 48. البته مي‌داند که از خودفراروي و خود را نديدن، کاري بسيار دشوار است؛ نيازمند تمرين و ممارست فراوان دارد. کلبرگ آن را بالاترين مرحلة رشد اخلاقي مي‌دانست؛ هر کسي تاب و توان وصول به چنين مرحله‌اي از رشد اخلاقي را ندارد. به همين دليل انسان اخلاقي، در ساية هدايت‌هاي الهي و برنامه‌هاي شريعت، همواره در حال جهاد با نفس و تمرين معنوي و روحي براي تقويت و ارتقاي نفس خود است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمو
دشمن شناسی 3.mp3
15.18M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینند) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
کبر_و_خود_برتر_بینی_1.mp3
24.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره و ✔️قسمت اول 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از واقعیتهای ایالات متحده (قبله آمال غربزده ها) را میتوان از این گفتگوی ترامپ و بایدن فهمید.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینن
غبار 4.mp3
15.28M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۴ ( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تعبير خواب: کدام خواب تعبير دارد؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در شرح اشارات و تنبيهات مي‌گويد: «قلما يخلو النوم عن الرؤيا»؛ يعني خوابي که همراه با رؤيا نباشد بسيار اندک است. 🔸اما آيا همة رؤيا تعبيرپذيرند؟ هرگز؛ بسياري از رؤياها انعکاس شنيده‌ها و انديشيده‌هاي فرد در طول روزند. چنين خواب‌هايي به ندرت تعبيرپذيرند. اما کساني که اهل مراقبت‌اند؛ افکار پريشان را از خود دور مي‌کنند؛ مواظب کميت و کيفيت تغذيه خود هستند؛ و به طهارت ذهن و دل خود توجه دارند، چنين خواب‌هايي حتماً تعبير دارند. 🔸 (متوفاي1040ق) کتابي دارد با عنوان خلسة الملکوت، دربارة راز تدوين اين کتاب مي‌گويد، در شب 13 ماه شعبان المعظم در سال 1014 در عالم رؤيا، ديدم که در مجلسي که از روحانيان و عالمان تشکيل شده بود، مشغول سخنراني بودم، کسي از من سؤال کرد که به چه دليل عالم حادث است؟ من در عالم رؤيا حدود دو ساعت پاسخ اين سؤال را دادم. گويا اين رسالة خلسة ملکوت همان پاسخي است که وي در عالم رؤيا به آن سوال داده است که بعد از بيداري مشغول تدوين آن شده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
ای ناب چو لحظه های بودن بازآ ای قاصد فصل پر گشودن بازآ آهنگ قشنگ چشمه سارانی تو ای خوب تر از شب سرودن بازآ ✍️🍁🍃🕊
🔴اين کتاب در سال 1384 توسط انتشارات صهباي يقين چاپ شده است که مشتمل بر سه فصل است: 1️⃣خاتميت(که بيشتر به تبيين مسأله خاتميت و پاسخ به پاره‌اي از شبهات پرداخته است) 2️⃣امامت (فلسفه امامت و چرايي نياز به امام معصوم در دوران پس از پيامبر خاتم(ص) از مهمترين مباحث اين بخش است) 3️⃣مهدويت و مسأله انتظار (تمرکز اصلي اين بخش بر آسيب‌شناسي مسأله انتظار و تحليل روايات علائم الظهور و نقد مدعيان ملاقات با امام زمان پرداخته شده است) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴خواب و ملکات نفساني از نگاه امام خميني(ره) 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) در کتاب مي‌فرمايد انسان قلب خود را به هر چيزي که عادت دهد، همان ملکه او مي‌شود و در خواب نيز که ساير قواي ادراکي او تعطيل مي‌شوند، همان امور را مي‌بيند. کسي که ذهن و زبان خود را به بحث‌هاي فلسفي مشغول کرده باشد، خواب همان مباحث را مي‌بيند و کسي که «اهل داد و ستد است تا تعطيل قوا مى‏شود، آن هم وارد مقوله خود مى‏شود، و همين طور هر چيزى كه انسان در ظاهر ملكه آن را پيدا كرده، تا قوا تعطيل مى‏شود در آن قسمت فعاليت پيدا مى‏كند.» 🔸يک انسان وارسته، خواب گناه هم نمي‌بيند. زيرا «چون تا اين درِ قلب يعنى درِ توجه به عالم طبيعت بسته شد آن درِ ملكه‏اى و عالم برزخى باز مى‏شود، همان درى كه با خروج نفس از دهان باز مى‏شود و لوح نفس هر چه ملكات دارد شروع به فعاليت و بروز مى‏كند؛ به نحوى كه ملكه است و در آنجا ديگر نمى‏شود جلويش را گرفت، اگر در لوح نفس، خدا و علم به خدا با قلم عقل ثبت و ملكه شده باشد مؤمن است و ياد خدا و حظّ از اين ملكه را دارد و اگر در اين قلب چيزى از خدا ملكه نشده باشد در آن عالم هم نخواهد بود.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat