eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.8هزار دنبال‌کننده
335 عکس
346 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️این یک خانم ووشو کار ایرانی است که قدرت بدنی خودش را به رخ چند مرد ورزشکار چینی می‌کشد! ◾️صرف نظر از حکم اسلام و سایر ادیان الهی در این باره، آیا واقعاً چنین رفتارهایی برای یک زن، ارزش انسانی دارد؟ آیا چنین رفتارهایی مناسب ساختار جسمی و لطافت روحی زنان هست؟ آیا تشویق زنان به چنین رفتارهایی خیانت به فلسفه وجودی و رسالت زن‌بودگی آنان نیست؟ و پرسش بنیادی‌تر اینکه آیا مسؤولان ورزشی در جمهوری اسلامی بر اساس فلسفه و ارزش‌های اسلامی برنامه خاص و متفاوتی برای ورزش زنان دارند؟ یا آنکه کورکورانه و مقلدانه در این مسیر حرکت می‌کند؟ ✍️احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۳ (Trimmed).mp3
11.83M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و سوم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش هشتم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی(ره) می‌فرمود شبی از شب‌های زمستان مهمانی داشتم. شام ایشان را آماده کردیم، اما خودم از ایشان عذرخواهی کردم و گفتم برنامه‌ای دارم و فعلاً از خوردن شام معذورم. بعد از اینکه شامشان را میل کردند در اتاقی رختخوابشان را آماده کردیم و خوابید. من هم در اتاق دیگری مشغول مطالعه و تحقیقات خودم بودم. بعد با حالت مزاح می‌فرمود گویا شام ما به مزاج مهمان محترم سازگار نبود و حدود ساعت ۱۲ شب بیدار شد و دید که برق اتاق من روشن است! به اتاق من آمد و گفت: «آقا شما خوابیدید و مجدداً بیدار شدید؟» گفتم: «خیر، هنوز نخوابیده‌ام. من هم می‌خوابم.» آن مرد با حالت تعجب به من گفت: «آقا مگر راه نان خوردن کم آمده که اینجور خودتان را به زحمت می‌اندازید؟!» 🔶علامه حسن‌زاده می‌فرمودند: «آن بنده خدا واقعاً گمان می‌کرد که من برای نان خوردن است که تا پاسی از شب به مطالعه و تحقیق‌ می‌پردازم!» و بعد می‌فرمود: «بدبخت طلبه‌ای که برای خوشایند مردم و یا برای پول درس بخواند. مگر می‌توان عشق به تحصیل و عمل‌آموزی و یاددهی و یادگیری را به چنین افرادی تفهیم کرد؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔸مسابقه یک بانوی مسلمان محجبه ایرانی با یک بانوی چینی!!!! 🔷صرف نظر از اینکه آیا چنین رفتارهای غیر انسانی و خشنی را می‌توان «ورزش» نامید یا خیر، سؤال این است که آیا این رفتارها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ما تناسبی دارد؟ آیا در توسعه ورزش‌های بانوان نباید تناسب آنها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ناظر به زنان را سنجید؟ آیا مسؤولان ورزشی کشور نباید پیوستی اخلاقی و فرهنگی برای ورزش‌های قهرمانی به ویژه در حوزه بانوان داشته باشند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
علاقه بی‌نظیر علامه حسن‌زاده آملی به مطالعه و پژوهش.mp3
4.55M
🎤احمدحسین شریفی 🔶بیان چند خاطره از علامه حسن‌زاده آملی درباره عشق و علاقه وافر ایشان به مطالعه و تحقیق.‌(پیش از بحث اصلی این نشست علمی که در موضوع امتداد اجتماعی حکمت متعالیه بود) 🔶مکان: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 🔷 مخاطبان: طلاب سطح چهار فلسفه 🔶زمان: ۴/ مهر/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش اول 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیا در آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی اسلام چیزی به نام «فال نیک» و «فال بد» مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر؟ آیا اینکه عده‌ای از مردم با دیدن کلاغ سیاه یا شنیدن صدای آن یا دیدن گربه سیاه و شنیدن زوزه گرگ یا صدای جغد و امثال آن فال بد یا به اصطلاح عوام، نفوس بد می‌زنند و احیاناً از کاری که در صدد انجامش هستند، دست می‌کشند، ریشه و منشأیی دینی دارد یا خیر؟ یا فال نیک زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه خیر یا امید دستیابی به خیر تلقی کردن و یا فال بد زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه شر دانستن یا انتظار شر دانستن. واقعیت این است که اولاً، هیچ برهانی فلسفی و دلیلی عقلی در اثبات یا رد این مسأله وجود ندارد. نه می‌توان دلیلی عقلی برای اثبات شوم بودن صدای کلاغ یا بد بودن شنیدن زوزه گرگ اقامه کرد و نه هیچ براهنی فلسفی در نفی آن. ثانیاً، شوم بودن این امور با هیچ دلیل تجربی ضابطه‌مندی هم اثبات نشده است. تاکنون هیچ تحقیق عالمانه و ضابطه‌مندی در این موضوعات صورت نگرفته است. همه سخنانی که در این زمینه مطرح شده است صرفاً سخنانی عوامانه و برداشت‌هایی شخصی است و نه تجربیاتی علمی و متدیک. ثالثاً، در عین حال، این مسأله در روایات منقول از معصومان(ع) مورد توجه جدی بوده است. ۱. از طرفی در روایات فراوانی از فال بد زدن و یا ترتیب اثر دادن به فال بد به شدت نهی شده است. در ضمنِ «حدیث رفع» که از شهرت بسیار زیادی در میان اصولیان و فقیهان اسلامی برخوردار است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید یکی از اموری که از امت اسلام برداشته شده است «طیره» یا فال بد زدن است: «وُضِعَ عَنْ أُمَّتِي ... الطِّيَرَةُ». در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که هرگز نباید نفوس بد یا فال بد مانع از فعالیت شما شود. بلکه به جای فال بد، باید توکل به خدا کنید و کاری را که تصمیم به انجام آن گرفته‌اید انجام دهید: «كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.» باز هم در حدیث دیگری که از آن حضرت نقل شده است، به مسلمانان دستور دادند که هرگز به فال بد اعتنا نکنید و اگر فال بد زدید، کار خود را انجام دهید: «إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ». پیامبر اکرم(ص) به افرادی که به چیزی فال بد می‌زدند و یا چیزی را نشانه‌ای شوم می‌پنداشتند می‌فرمود این دعا را بخوانید و کار خود را انجام دهید: «اللَّهُمَّ لَا يُؤْتِي الْخَيْرَ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا يَدْفَعُ السَّيِّئَاتِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.» ۲. و از طرفی در روایات دیگری به «تفأل» یا فال نیک زدن تأکید شده است. حتی گفته شده است که پیامبر اکرم(ص) فال نیک زدن را دوست داشت: أَنَّ النَّبِيَّ‌ ص كَانَ يُحِبُّ الْفَأْلَ الْحَسَنَ وَ يَكْرَهُ الطِّيَرَةَ. آن حضرت می‌فرمود: «تَفَأَلُوا بِالخَیرِ تَجِدُوه؛ فال نیک بزند تا خیر ببینید.» خود آن حضرت هم آنگونه که گفته شده است در بیشتر مواقع حتی حوادث به ظاهر ناگوار را به فال نیک می‌گرفت. گفته شده است در داستان حدیبیه وقتی سهیل بن عمرو به نمایندگی از مشرکان مکه به محضر حضرت آمد، آن حضرت به نام او فال نیک زد و فرمود: «قد سهل علیکم امرکم». یا وقتی شنید که خسرو پرویز پادشاه ایران، نامه آن حضرت را مچاله و پاره کرده است و به جای آن مشتی خاک را فرستاده است، همین مسأله را به فال نیک گرفت و فرمود: «أنَّ المُؤمِنِين سَيَملِكُون أرضَهم؛ [ارسال این خاک نشانه آن است که] مؤمنان به زودی مالک سرزمین آنها می‌شوند.» در حدیثی از امیر مؤمنان(ع) نیز چنین نقل شده است که فرمودند: «تَفَأَّلْ بِالْخَيْرِ تَنْجَحْ؛ فال نیک بزن تا رهایی یابی». ✔️ ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنانی درباره ویژگی‌های علمی علامه حسن‌زاده آملی.mp3
9.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔴اشاره‌ای کوتاه به برخی از ویژگی‌های علمی علامه حسن‌زاده آملی(در آغاز درس تاریخ فلسفه) 🔷آيا سبک علمی و قلمی علامه حسن‌زاده آملی، سبکی ایده‌آل و قابل توصیه است؟ 🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰ 🔶مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سرمايه‌هاي علمي حوزه در نگاه علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملي می‌فرمودند حوزه‌های علمی ما غنی از سرمایه‌ها و ذخایر علمی است. اما نجابت و وقار عالمان دین و حوزه‌های علمیه اجازه نداده و نمی‌دهد که در این باره جنجال و هیاهو کنند و به سخنان خود آب و تاب بدهند و با پروپاگاندا داشته‌های خود را به دیگران بنمایند. در حالی که دیگران را می‌بینیم که با یک جزوه کوچک یا یک مقاله چه تبلیغاتی را به راه می‌اندازند. 🔶وی می‌فرمود یک وقتی عده‌ای به من اعتراض کردند که آقا چرا از موسیوها و مسترها سخنی را نقل نمی‌کنید؟ من به آنها گفتم: «شما خبر نداريد؛ من که در کنار دريا نشسته‌ام دريا را رها کنم و از کجا آب بگيرم؟» ✔️ توجه: این دیدگاه علامه حسن‌زاده است. بزرگان دیگری مثل شهید مطهری و علامه مصباح یزدی چنین نگاهی به علم و عالمان غربی نداشتند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش دوم 🖊احمدحسین شریفی 🔶علامه طباطبائی در تحلیل نهی از طیره و تشویق به تفأل در روایات اسلامی می‌فرماید: تأثیر و ، تأثیری نفسانی و روان‌شناختی است. طیره، نوعی منفی‌بافی و نگاه منفی داشتن به امور یا پاره‌ای از امور است؛ در حالی که تفأل، مثبت‌نگری و نگاه ایجابی داشتن به امور و اشیاء است. و اسلام همواره بر داشتن نگاه مثبت و درس‌آموز و نیروبخش و حرکت‌آفرین در همه امور، تأکید دارد. به همین دلیل نه تنها با تفأل مخالفتی ندارد بلکه به آن هم دعوت می‌کند و در مقابل نه تنها با طیره مخالف است بلکه تأکید می‌کند اگر به هر دلیلی به چیزی فال بد زدی، اعتنا نکن و از آن عبور کن و کار خودت را انجام بده. نهی اسلام از فال بد زدن، تا آنجا است که گفته شده است «الطّيرة شِرْكٌ‏؛ فال بد زدن نوعی شرک است». این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی می‌توانند داشته باشند، فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یأس و نومیدی و سستی و ناتوانی است. 🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام، به نقش روان‌شناختی فال‌ بد زدن به خوبی اشاره شده است. آن حضرت می‌فرماید: «الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كم‌اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت.» این حدیث به خوبی نشان می‌دهد که اگر انسان به فال بد توجه نکند، هیچ تأثیری در زندگی او نخواهد داشت اما اگر توجه کند، یعنی توقع آسیب‌ و درد و رنجی به دلیل آن فال بد داشته باشد، ممکن است دچار آن شود، اگر هم دچار نشود همین نگرانی و دلهره نسبت به امکان دچار رنج شدن، خودش نوعی رنج است. به نظر این بنده، این حدیث بهترین تبیین را از تأثیرگذاری فال بد ارائه می‌دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ادبیات در خدمت فلسفه و عرفان 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از ویژگی‌های علمی آملی تسلط بر ادبیات فارسی و عربی و علاقه به کشف و فهم ریشه‌های لغات (لغت‌شناسی) بود. این تسلط موجب می‌شد هم نکات اخلاقی و لطایف عرفانی خود را با بهره‌گیری مناسب و بجا از اشعار عارفان و شاعرانی چون سنائی و سعدی و مولوی و حافظ به زیبایی منتقل کند و هم در پاره‌ای از موارد از نکات ادبی و لغت‌شناسانه برای انتقال معانی و حقایق پیچیده و سنگین عرفانی و فلسفی استفاده‌های خوبی ببرد. 🔶فی المثل در نکته ۲۰۴ از هزار و یک نکته می‌گوید: «جهان» اسم فاعل از «جهيدن» است سعدى گويد: یکی پرسید از آن گمگشته فرزند که ای روشن روان پیر خردمند ز مصرش بوی پیراهن شنیدی چرا در چاه کنعانش ندیدی بگفت احوال ما برق جهان است دمی پیدا و دیگر دم نهان است گهی بر طارم اعلی نشینیم گهی تا پشت پای خود نبینیم عالم را «جهان» گفته‏اند چون پيوسته در جهش حياتى است و دمبدم جهنده است. از اين معنى عارف تعبير به «تجدد امثال»، در ما سوى الله مى‏كند؛ و حكيم به «حركت جوهرى» در عالم طبيعت.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۴ (Trimmed).mp3
9.4M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و چهارم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش نهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش سوم: دعوت به بی‌اعتنایی به تطیر 🖊احمدحسین شریفی 🔶از مجموع روایات اسلامی استفاده می‌شود که بهترین را‌ه برخورد با بیماری روان‌شناختی «فال‌ بد زدن» و بی‌اعتنایی است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده باشند: «سه چیز است که هیچکس از آن در امان نمی‌ماند (یعنی هر کسی در هر سطحی به گونه‌ای دغدغه آنها را دارد): فال بد، حسد و گمان‌ بد.» یکی از اصحاب به آن حضرت عرض کرد: «پس راه چاره چیست؟» آن حضرت فرمود: «وقتی فال بد زدید، اعتنا نکنید و کار خود را انجام دهید؛ هنگامی که (نسبت به کسی) حسادت ورزیدید، (آن را در دل نگه دارید و) عملاً اقدامی انجام ندهید؛ و هنگامی که (نسبت به کسی یا چیزی) سوء ظن پیدا کردید، به آن ترتیب اثر ندهید.» امام علی علیه السلام نیز فرمودند: «فَإِذَا تَطَيَّرَ أَحَدُكُمْ فَلْيَمْضِ عَلَى طِيَرَتِهِ وَ لْيَذْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ؛ وقتی کسی از شما به کسی یا چیزی فال بد زد، اعتنا نکند و کار خود را انجام دهد و خدا را یاد کند.» عده‌ای از مردم بغداد به امام رضا علیه السلام نامه‌ای نوشتند و از شومی مسافرت در روز چهارشنبه آخر ماه پرسیدند. آن حضرت در پاسخ نوشتند: «هر کس به قصد مخالفت با این سخنِ شوم‌اندیشان (اهل طیره) روز چهارشنبه آخر ماه را به مسافرت برود، از هر آفتی در امان خواهد بود و از هر بیماری‌ای در عافیت خواهد بود و خدای متعال حوائج او را برآورده می‌کند» 🔶در عین حال، چون بی‌اعتنایی به این حالت روانی برای همگان، به ویژه کسانی که تأثیرپذیری بیشتری از خرافات دارند، ساده نیست، در برخی دیگر از احادیث خواندن دعاهایی توصیه شده است. به عنوان مثال، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود به نام معاویه بن عمار آداب اسلامی مسافرت را آموزش دادند و از جمله فرمودند هنگام خروج از خانه این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ لَا طَيْرَ إِلَّا طَيْرُكَ‏ وَ لَا خَيْرَ إِلَّا خَيْرُكَ وَ لَا حَافِظَ غَيْرُكَ؛ خدایا هیچ فال بدی اثر نمی‌گذارد مگر آنچه را تو بخواهی و هیچ خیری به کسی نمی‌رسد مگر آنچه را تو بخواهی و غیر تو هیچ نگه‌دارنده‌ای نیست.» امام کاظم(ع) می‌فرماید کسی که به چنین اموری فال بد می‌زند و در دل خود احساس ترس و دلهره‌ای از انجام کار داشت، بگوید خدایا «اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ فِي نَفْسِي فَاعْصِمْنِي مِنْ ذَلِكَ؛ پروردگارا از شر این حالت روانی خود به تو پناه می‌آورم، پس مرا از آسیب‌های آن در امان دار.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⭕️ معرفی کتاب 📗 نام کتاب: *آیین زندگی (اخلاق کاربردی)* 👤 مؤلف: احمدحسین شریفی 🔻اخلاق کاربردی (Applied Ethics) نام رشته‌ای تقریباً نوپا در مجامع علمی غرب است که محدوده فعالیت خود را حوزه‌های خاصی از زندگی فردی و اجتماعی انسان تعریف کرده است و با تطبیق استدلالها، اصول و ارزش‌های اخلاقی در حوزه‌های خاصی از زیست فردی و اجتماعی به ارزش‌گذاری آنها می‌پردازد. 🔻آیین زندگی از عناوین نوظهور در درس معارف اسلامی دانشگاه‌هاست که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و برای تأمین متن درسی به ارزش 2 واحد توسط استاد شریفی به نگارش درآمده است. و از آن سال تاکنون به عنوان متن درسی اخلاق اسلامی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود 🔻نویسنده کتاب آیین زندگی در نُه فصل به مهمترین مسائل و موضوعات اخلاق کاربردی در حیطهٔ دانشجویی و اجتماعی پرداخته است. 🔻 ایشان پس از ارائه مباحثی درباره معناشناسی و جایگاه اخلاق کاربردی، مباحثی همچون اخلاق دانشجویی، اخلاق پژوهش، اخلاق نقد، اخلاق معاشرت، اخلاق معیشت، اخلاق جنسی، اخلاق سیاست و اخلاق گفتگو را مطرح کرده است. 🔰 از ویراست دوم این کتاب تاکنون بیش از دو میلیون نسخه منتشر شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴معرفی کتاب 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از کتاب‌های بسیار مفید برای مطالعه، کتاب تعهد به حقیقت نوشته دوست اندیشمندم جناب دکتر محمد فنائی اشکوری است. مهمترین ایده‌ای که در این کتاب به زیبایی و اتقان تمام منتقل شده است این است که «پیش از دلبستگی به هرچیزی باید دلبسته به حقیقت باشیم. قداست هر امر مقدس تابع قداست حقیقت است. پس دلبستگی به حقیقت و تعهد به آن نخستین اصل در حیات بشر و مهمترین معیار برای هر دلبستگی و تعهدی است.» 🔶این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۷۸ منتشر شد، و انتظار این بود که تاکنون ده‌ها بار تجدید چاپ شود، اما به دلایلی که جای گفتنش نیست، چاپ دوم آن تا الان به تأخیر افتاد! 🔷به همه استادان و دانشجویان و طلاب عزیز مطالعه این کتاب بسیار ارزشمند را توصیه می‌کنم. برای تهیه آن می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید👇👇👇 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4572 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ساعت زنگی قرآنی! 🖊احمدحسین شریفی 🔶در برخی از روایات از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است که: «مَا مِنْ أَحَدٍ (عبدٍ) يَقْرَأُ آخِرَ الْكَهْفِ‏ عِنْدَ النَّوْمِ إِلَّا تَيَقَّظَ فِي السَّاعَةِ الَّتِي يُرِيدُ؛ هر کسی (بنده‌ای) هنگام خواب آخر سوره کهف را بخواند، هر لحظه‌ای اراده کند حتماً بیدار می‌شود». البته در برخی از نقل‌های دیگر این سخن از عامر بن عبدالله بن جذاعه که از یاران امام صادق بوده است نقل شده است بدون آنکه به امام صادق نسبت داده شود. 🔶در عین حال این حدیث از حیث سندی دچار مشکلاتی است که آن را از اعتبار می‌اندازد. علامه مجلسی در مرآة العقول آن را در دسته احادیث مجهول قرار می‌دهد و برخی دیگر آن را در دسته معلق قرار داده‌اند. به هر حال، آنچه که مسلم است این است که از نظر سندی اعتبار لازم برای اسناد به امام صادق علیه السلام را ندارد. 🔷اما از نظر محتوایی: محتوای حدیث از هر جهت اطلاق دارد؛ یعنی تفاوتی نمی‌کند که آن فرد چه مذهب یا دینی داشته باشد، همچنین تفاوتی نمی‌کند که چه حالی داشته باشد، خیلی خسته باشد یا حالت طبیعی داشته باشد، همچنین تفاوتی ندارد که چه لحظه‌ای را اراده می‌کند، مثلا نیم‌ساعت بعد از خوابیدن یا ۶ ساعت بعد از خوابیدن را. به هر حال محتوای حدیث این است که این آیات همچون یک زنگ ساعت عمل می‌کنند آن هم زنگی که حتماً و در هر شرایطی فردی که آن را کوک کرده باشد، بیدار خواهد کرد. 🔷البته در اینکه منظور از آیات آخر سوره کهف کدام آیات است اختلاف است، ملاصالح مازندرانی در شرح کافی می‌گوید دو آیه آخر سوره کهف مراد است یعنی از آیه «قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي تا پایان آیه ۱۱۰» علامه مجلسی در مرآة العقول می‌گوید آیه پایانی سوره مراد است؛ یعنی آیه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ ... تا پایان». آملی در نکته ۲۲۶ از کتاب «هزار و یک نکته» می‌گوید: مراد آیه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً.» است. و بعد می‌گوید: «راقم، كسى را مى‏شناسد كه با اين دستور آسمانى، نيت ساعت تيقظ مى‏كرد و حتى جعبه يعنى آلت ساعت را بدان ميزان مى‏كرد.» ⭕️این بنده که چند بار، در حالات مختلف امتحان کرده‌ام، اما تا به حال موفق نشده‌ام از چنین ساعتی بهره‌مند شوم! ممکن است از ضعفت ایمان من باشد (هر چند در روایت تاثیر مزبور مبتنی بر ایمان و درجه ایمان نشده است) یا اینکه افزون بر خواندن این آیات باید شرایط دیگری هم وجود داشته باشد یا ...؛ به هر حال، شما هم می‌توانید امتحان کنید. شاید شما هم یکی از کسانی بودید که از این ساعت زنگی قرآنی بهره‌مند شدید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴منتشر شد 🔲توضیحات ناشر 🔶 يزدي(ره)، دوستان، مخالفان و دشمنان فراواني داشت. حتماً هر دسته‌ای هم براي دوستي، مخالفت و یا دشمني‌هايش دلايلي داشت. شايد نتوان گفت كه کدامیک از این سه دسته بیشتر بودند! اما به يقين می‌توان گفت كساني كه «او را نشناختند» يا «آنگونه كه بود نشناختند» از هر سه دسته بيشتر بودند. 🔷توصيف گويا و روان و ملموس اين مرد ايستاده بر مدار حق، كار آساني نيست؛ اما شايد دكتر احمدحسين شريفي از سزاوارترين افراد در نگارش اثري در معرفي اين مردِ همواره «بر مدار حق» باشد. كتاب «برمدار حق» که در ۱۱۷ صفحه با قطع رقعی چاپ شده است، مي‌خواهد ما را به كوچه باغ سيمای اخلاقي و علمي و عملي علامه محمدتقي مصباح يزدي ببرد. 🔷علاقمندان به آشنایی بیشتر با سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی می‌توانند کتاب را از آدرس زیر تهیه کنند👇👇 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4597 🌹🌹
🔴تکفیر علامه حسن‌زاده آملی! 🖊احمدحسین شریفی 🔶اخیراً دیدم شخصی با ذکر کلماتی از علامه حسن‌زاده آملی درباب وحدت وجود می‌گوید او معتقد بوده است همه چیز خدا است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد و این کفر آشکار است! و سپس به مردم و علمای بزرگ اعتراض می‌کند که چرا در مرگ یک کافر و ملحد سوگوار شده‌اید و پیام تسلیت می‌دهید؟! 🔶حقیقت این است که بحث «وحدت شخصیه وجود» صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش آن، از دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث عرفان نظری است. شرح و توضیح آن در چنین فضایی ممکن نیست. حتی عارفان به کسانی که تعمق در فلسفه به ویژه حکمت متعالیه نداشته باشند، آموزش چنین بحثی را مجاز نمی‌دانند. 🔶در عین حال به این آقایانی که با تمسک به پاره‌ای از آیات و روایات در نقد وحدت وجود و در تکفیر عارفان به ویژه امام خمینی(ره) و علامه حسن‌زاده آملی(ره) بی‌محابا سخن می‌گویند عرض می‌کنم که مدعای این آقایان چیزی جز شرح عمیق و دقیق این آیات نیست: هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم‏ (حدید، ۳) وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم(بقره، ۱۱۵)‏ 🔶به تعبیر آملی در فصل دوم رساله لقاء الله: «بيشتر کسانى که در سخن گفتن مبالاتى ندارند، اگر از عارفى بشنوند که بگويد: «وجود، واحد است و در آن تعدد نيست، و وجود همان خداوند متعال است»، او را به کفر و الحاد و زندقه متهم می‌سازد. زيرا نمی‌دانند که نفى «وجود حقيقى» از اشيا، معنايش اين نيست که همه چيز خداست و معنايش اتّحاد نيست.» 🔶سپس داستان شیرینی را از کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره مواجهه یکی از عرفا با طلبه‌ای که او را به دلیل قول به وحدت وجود کافر و نجس می‌دانسته است، نقل می‌کند و در پایان آن داستان از قول آن حکیم وحدت وجودی به آن طلبه تکفیری که علیرغم گرسنگی حاضر نیست از غذای حکیم تناول کند، می‌گوید: «شما در اشتباه هستيد، بهتر است غذايتان را ميل نماييد؛ من به وحدت وجود معتقدم، ولى همه اشيا را خدا نمی‌دانم. زيرا جنابعالى نيز از جملة آنها هستيد؛ من شک ندارم که شما مانند الاغ و يا پايين‌تر از آن هستيد؛ حال، چگونه می‌توانم شما را خدا بدانم؟ پس بهتر است احتياط را کنار بگذاريد و غذايتان را ميل نماييد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اهم مصادیق «حکمت» از نگاه قرآن 🖊احمدحسین شریفی 🔶از مهم‌ترین کارویژه‌های همه پیامبران الهی، علی‌الخصوص پیامبر اعظم(ص)، تعلیم «حکمت» به مردمان بوده است: «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَة» در غالب آیات متعددی که این حقیقت را بیان می‌کنند، منظور از حکمت، حکمت عملی و اخلاقیات فردی و اجتماعی در ساحت‌های مختلف بینشی، گرایشی و کنشی است. از جمله اهم مصادیق حکمت‌های وحی شده به پیامبر اکرم(ص) را می‌توان در آیات ۲۲ تا ۳۹ سوره اسراء مشاهده کرد. در این آیات، حکمت‌های مهم ناظر به ساحت‌های بینشی، گرایشی و کنشی انسان طراز اسلام بیان شده است: 1. پرهیز از شرک و توجه به پیامدهای دنیوی: لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولاً 2. احسان و نیکی به والدین: وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً 3. اعطای حقوق خویشان، مستمندان و در راه ماندگان: وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ 4. پرهیز از اسراف و تبذیر: وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذيراً إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً 5. میانه‌روی در انفاق و بخشش: وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً 6. خودداری از کشتن فرزند: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً 7. پاکدامنی و پرهیز از زنا و فحشاء: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً 8. پرهیز از قتل و کشتن مظلومان: وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ 9. مواظبت از اموال و دارایی‌های یتیمان: وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ 10. وفای به عهد و پیمان: وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً 11. عدالت اقتصادی و تجاری: وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً 12. خودداری از رفتارهای ناآگاهانه و توجه به مسؤولیت دربرابر ابزارهای ادراکی: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً 13. دوری از تکبر: وَ لا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً 14. تأکید مجدد بر توحید و توجه به پیامدهای اخروی شرک: وَ لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتُلْقى‏ في‏ جَهَنَّمَ مَلُوماً مَدْحُورا @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️فَراخُدایتان اِسپُردم. بدرود باشید که من رفتم. ▪️«و یاران حاضر آمدند به بالینِ رسول. و روی با یاران کرد و گفت: ای یاران من! زینهار که در نماز تقصیر نکنید و زیردستانتان را نگاه دارید. و هرکه به دین من درآید او را نیکو دارید و از مَنَش سلام کنید و از خدا بترسید و بر خلق رحیم باشید. و فَرا‌خُدایتان اِسپُردم. بدرود باشید که من رفتم. آنگه گفت: الرفیق الاعلی! جان من ببرید تا به دوستِ برترین و بزرگوارترین. این بگفت، و فرو ایستاد. عَلیهِ السّلام!» (تفسیر عتیق نیشابوری (سورآبادی)، قرن پنجم، در روایت مرگِ پیغامبر، ذیلِ تفسیر سورهٔ مائده) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تنجیم طبی یا راهی برای امرار معاش! 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از مدعیان تنجیم طبی در دفاع از عملکرد خود فریاد می‌زد: «به خدا قسم نجوم در همه انتخابها و رفتارهای ما تأثیر دارند.» «اصلاً شما کی هستید که می‌گوید تأثیر ندارند! خود خدا گفته است که «همه محاسبات» زندگی‌تان را بر اساس حالات بروج و افلاک و سیارات انجام دهید! یعنی از معیشت گرفته تا معاشرت، از ازدواج گرفته تا طلاق، از بچه‌دار شدن گرفته تا بچه ‌نخواستن، از پسردار شدن گرفته تا دختردار شدن، از فقر گرفته تا غنی همگی و همگی وابسته به محاسبات نجومی است!» 🔷ما گفتیم: خوب بسم الله! در فضای علمی نیازی به فریاد زدن و بد و بیراه گفتن و قسم خوردن نیست. یکی از این تأثیرات را در زندگی خودتان و اطرافیان خودتان به صورتی «علمی و ضابطه‌مند» نشان دهید! یک پیشنهاد، که هم خدا را خوش بیاید و هم خلق خدا، این است که کاری کنید که برای تأمین مخارج زندگی خود نیازی به اخذ پول‌های هنگفت از عده‌ای نادان بابت چنین آموزش‌هایی نداشته باشید! بر اساس محاسبات نجومی، خود و اطرافیانتان را از فقر و فلاکت نجات دهید تا الگویی عینی از تأثیرات نجومی بر معیشت باشید! ⭕️ظریفی گفت: مرد حسابی در طول تاریخ همیشه ‌سوارکارانی بوده‌اند که با همین حرف‌ها حتی از پادشاهان هم سواری گرفته‌اند، چه رسد به عامه مردم! از هزاران سال پیش بوده‌اند افرادی که با همین خرافات و سخنان غیرقابل اثبات، چه اخاذی‌هایی که از مردمان بخت‌برگشته و بیچاره که نکرده‌اند! اینها هم در این دوران رکود اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته و بسته‌شدن برخی از راه‌های امرار معاش، راهی مناسب‌تر از دنباله‌روی از آن سلف ناصالح‌‌ و کلّاش برای تأمین مخارج زندگی خود نیافته‌اند! بلکه اینها چون بعضاً لباس روحانیت را هم بر تن دارند برای سواری گرفتن از دیگران، نجوم که هیچ، حتی ابایی از به بازی گرفتن قرآن و متون دینی هم ندارند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جن‌گیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانی‌نمایان 🔶بعد از دوره‌های آموزشی و ادعای سامان‌دهی همه ابعاد سبک زندگی از طریق حالات افلاک و و بعد از ادعای درمان همه بیماری‌های جسمی و روحی از طریق ارتباط با ستارگان و موجودات ماورائی، اکنون نوبت به برگزاری دوره‌های آموزشی جن‌گیری و احضار ارواح توسط برخی از مدعیان طلبگی و ملبسان به لباس روحانیت رسید! 🔷یکی از مدعیان که خود را «حجت الاسلام ...» معرفی کرده است، ذیل پوستر بالا، مدعی برگزاری دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های زیر شده است: 📛 علم ابجد؛ ... علم نجوم ؛ احضار جن؛ و احضار روح 💳 هزینه دوره هم براي هر نفر 500 هزار تومان اطلاعات مورد نیاز هم: ✅ تصویر کارت طلبگی ✅ اسم مستعار شخص ✅ فیش واریزی 🔷به راستی مدیران حوزه‌های علمیه تا کی بنای بر سکوت و نادیده گرفتن چنین رفتارهای شنیعی به نام حوزه و روحانیت را دارند؟ 🔷آیا به تبعات اجتماعی و فرهنگی و دینی چنین اقداماتی از سوی عده‌ای از روحانیان، واقف هستند؟ 🔷آیا می‌دانند که هر کدام از اینها مشغول آموزش دادن ده‌ها و بلکه صدها طلبه دیگر هستند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نجوم احکامی در ترازوی عقل و نقل و تجربه.mp3
32.01M
🎤احمدحسین شریفی 🔴تنجیم طبی در ترازوی عقل و نقل و تجربه ⭕️توضیحات استاد شریفی درباره مدعای قائلین به تنجیم طبی؛ 🔲توجه: نامطلوبی کیفیت صوت به این دلیل است که استاد شریفی این صوت را در پاسخ مطالبه برخی از دوستان به هنگام پیاده‌روی و کوه‌نوردی ضبط کرده‌اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بهترین ذکر از نگاه علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی می‌فرماید نسیان مهم‌ترین حجاب سلوک الی الله است و بهترین درمان نیز تخلق به ضد آن یعنی «ذکر» است و بهترین ذکر «لااله الا الله» است. همین مطلب را با تشبیه درمان‌ روحی به درمان جسمی بر اساس طب سنتی در نکته ۸۷ کتاب «هزار و یک نکته» چنین بیان می‌کنند: «حجب روندگان راه، نسيان است «نسوا الله فنسيهم» و علاج آن بضد آنست «اذكروا الله كثيرا» و بهترين اذكار كلمه «لا اله الا الله» است كه مركب از سركه نفى و انگبين اثبات است به اين سكنجبين دفع صفراى نسيان مى‏شود و به مضمون وعده «اذكرونى اذكركم» البته شفا حاصل مى‏گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۵ (Trimmed).mp3
9.01M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و پنجم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش دهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔲مقدمه: اسطرلاب به معنای «ستاره‌یاب» است که دستگاهی قدیمی است که هزاران سال پیش توسط متخصصان علم هیأت برای رصد ستارگان ساخته شده بود، این دستگاه در زمان خودش به منجمان کمک می‌کرد که پاره‌ای از محاسبات نجومی را با دقت قابل قبولی انجام دهند. البته ابزارهای ستاره‌یابی و دانش نجوم در دوران معاصر آنقدر پیشرفت کرده است که دستگاه اسطرلاب در برابر آنها شبیه اتومبیل‌ پلاستیکی در برابر پیشرفته‌ترین اتومبیل‌هاست. ⭕️خاطره اول: 🔶شب چهاردهم شعبان سال ۱۳۷۳ به همراه سه نفر از دوستان توفیق شرفیابی به محضر آملی را یافتیم. شبی بسیار خوش و به یادماندنی بود؛ درست مثل همه دیدارهای دیگر با ایشان پر از لطایف قرآنی و نکات عرفانی و علمی بود. 🔶از جمله خاطراتی که آن شب بیان کردند این بود که فرمودند زمانی که در مدرسه مروی بودم (ایشان در شهریور ۱۳۲۹ به تهران آمدند و تا مهر ۱۳۴۲ در تهران بودند)، کتابخانه مدرسه دستگاه اسطرلابی داشت که در اختیار من بود. می‌فرمودند حجره من در مدرسه به گونه‌ای بود که درب آن رو به روی درب ورودی مدرسه بود. به همین دلیل اگر کسی وارد مدرسه می‌شد، متوجه می‌شدم. 🔸روز جمعه‌ای بود که در حجره مشغول مطالعه بودم که دیدم یک روحانی جلیل‌القدری وارد مدرسه شد و با خادم مدرسه گفتگوی مختصری داشت و او هم با انگشت اشاره، حجره من را به او نشان داد. بعد از چند لحظه آن روحانی نورانی وارد حجره من شد و من مبهوت عظمت و نورانیت و ادب و اخلاق او شدم. بعد از احوال‌پرسی مختصری که با من کرد، گفت قصد مزاحمت برای شما را ندارم. شنیدم که شما در اسطرلاب تخصص دارید و دستگاه اسطرلاب مدرسه هم در اختیار شما است. این روزها یهودی‌ها به شدت در حال خریدن این دستگاه‌ها، مخصوصاً دستگاه‌های قدیمی و عتیقه و ارسال آنها به خارج از کشور هستند. وظیفه خود دانستم که به شما اطلاع دهم و از شما بخواهم که مواظب دستگاهی که در اختیار دارید باشید. من به او عرض کردم آقاجان من، همچون جانم از این دستگاه محافظت می‌کنم. خیالتان آسوده باشد. سپس چند توصیه اخلاقی و معنوی به من کرد و قصد خداحافظی داشت. هنگام رفتن گفتند ما هم چند دستگاه داریم اگر زمانی فرصتی کردید نگاهی به آنها بیاندازید که نقصانی نداشته باشند یا اصالت آنها را بررسی کنید، لطف بزرگی در حق ما کرده‌اید. 🔶من هم که نمی‌خواستم محضر این روحانی نورانی را از دست بدهم و دوست داشتم در معیت او باشم، گفتم آقا هر زمانی که بفرمایید در خدمت شما هستم. همان ساعت به همراه او از مدرسه بیرون آمدم و وسیله نقلیه‌ای کرایه کردیم (که البته پول کرایه را هم من دادم و اجازه ندادم آن روحانی نورانی دست در جیب بگذارد) و به سمت منزل ایشان حرکت کردیم. در بین راه هم دائماً نصحیت‌های علمی و اخلاقی به من می‌کرد و فراوان هم از من تمجید می‌کرد. (به تعبیر خودشان دائماً از آن هندوانه‌های بزرگ جنوبی زیر بغل من می‌گذاشت) به منزل ایشان وارد شدیم (خانه‌ای بسیار مجلل و وسیع در شمال تهران) و چند دستگاه اسطرلاب را آماده کرده بودند و من آنها را دیدم و نقص‌های آنها را گفتم و آنهایی که اصالتی داشتند و بی‌نقص بودند را هم مشخص کردم. بعد از پذیرایی مختصری به خودم اجازه ندادم که بیش از این وقت این بزرگ را بگیرم. 🔶خدا حافظی کردم و از منزل ایشان خارج شدم. همین که خارج شدم یکی از طلبه‌های مدرسه مروی به صورت اتفاقی من را دید. مثل چوب خشکش زد و با تعجب از من پرسید «شما اینجا چکار می‌کنی؟!» همینکه می‌خواستم بگویم در خدمت چه کسی بودم تازه متوجه شدم که جذبه ظاهری این عالم نورانی اجازه نداده بود که اصلاً اسم‌شان را سؤال کنم! به او گفتم منزل چنین عالمی بودم! او گفت اینجا یکی از مراکز یهودیان است و این فرد با این مشخصاتی که می‌گویی هم یکی از رؤسای آنهاست! کار اصلی آنها تهیه عتیقه‌جات و امور باارزش و ارسال آنها به اسرائیل است! 🔶 علامه می‌فرمود، بعد از شنیدن این قضیه خیلی ناراحت شدم، نه بابت خدمت علمی‌ و مراعات ادبی که در برابر آن مرد کرده بودم! بلکه بابت آن کرایه ماشینی که از مدرسه مروی تا منزل ایشان داده بودم! چون در پرداخت این کرایه ماشین اخلاص نبود این کار را برای خدا انجام ندادم! 🔶سپس فرمودند: «آقاجان آن مرد از ارکان آیت‌اللهی هیچ چیز کم نداشت! چهره‌ نورانی، ادب ظاهری، نعلین زرد، عبای نازک، دستانی نرم و ...؛ فقط دو رکن را نداشت: علم و تقوا!» در ادامه فرمودند: این قضیه مربوط به حدود 40 سال قبل بود؛ گمان نکنید که دیگر دزدان و نفوذی‌هایی در لباس روحانیت نداریم! الان هم اگر بیشتر از قبل نشده باشد کمتر نیست! روحانی را نباید با عمامه و عبا و ظاهرش شناخت؛ روحانی را باید با علم و اخلاق و معنویت و انسانیتش شناخت. روحانی باید نماینده رسول‌الله(ص) باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹