این یادنامه حاوی بیست سخنرانی علمی همراه با پرسش و پاسخ درباره ابعاد گوناگون اندیشههای #علامه_مصباح یزدی است که مطالعه آن را به همه مخاطبان گرامی توصیه میکنم.
بحثی از این بنده با عنوان «دیدگاه آیت الله مصباح درباره علوم انسانی اسلامی» نیز در این مجموعه به چاپ رسیده است که مطالعه آن میتواند نگاهی جامع به فعالیتهای علمی و عملی علامه مصباح را در مقوله علم دینی و #علوم_انسانی_اسلامی ترسیم کند.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
جلسه پایانی فلسفه اسلامی
خدایا این دوستان عزیز مرا از افسران ارشد فرهنگی «حرم مطهر جمهوری اسلامی» و از یاوران علمی و عملی حضرت صاحب الامر (عج) قرار بده.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴«عفت» و «شرافت» در کلام شهید مطهری
«شرافت زن اقتضا میكند هنگامى كه از خانه بيرون میرود متين و سنگين و باوقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچگونه عمدى كه باعث تحريك و تهييج شود به كار نبرد، عملًا مرد را به سوى خود دعوت نكند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنىدار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنكه گاهى اوقات ژستها سخن مىگويند، راه رفتن انسان سخن مىگويد، طرز حرف زدنش يك حرف ديگرى مىزند.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهری، ج۱۹، ص۴۴۷)
#عفت
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«وحدت شهود» در شعر حافظ
در خراباتِ مُغان نورِ خدا میبینم
این عجب بین که چه نوری ز کجا میبینم
جلوه بر من مفروش ای مَلَکُ الْحاج که تو
خانه میبینی و من خانه خدا میبینم
خواهم از زلفِ بُتان نافه گشایی کردن
فکرِ دور است همانا که خطا میبینم
سوزِ دل، اشکِ روان، آهِ سحر، نالهٔ شب
این همه از نظرِ لطفِ شما میبینم
هر دَم از رویِ تو نقشی زَنَدَم راهِ خیال
با که گویم که در این پرده چهها میبینم
کس ندیدهست ز مُشکِ خُتَن و نافهٔ چین
آن چه من هر سَحَر از بادِ صبا میبینم
دوستان عیبِ نظربازیِ حافظ مکنید
که من او را ز مُحِبّانِ شما میبینم
#حافظ
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔹دشواری تغییر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تغییر (حتی تغییرات کوچک و عادات فردی روزمره)، هرگز کار سادهای نیست؛ بلکه کاری معجزهگون است تا جایی که الگوی شجاعت و غیرت و خدای اراده و همت، امیرمؤمنان علی علیه السلام میفرماید:
«أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ غَلَبَةُ الْعَادَة؛ برترین عبادت، چیره شدن بر عادت است.»
به همین نسبت، تغییرات بزرگ و جراحیهای عمده بسیار دشوارتر و جانکاهترند؛ در چنین تغییراتی نه تنها نیازمند شجاعت و دلیری و مجاهدت هستیم که نیازمند توانایی روبه رو شدن با مقاومتهای غیرمنطقی افراد و ذینفعان آشکار و نهانی هستیم که هویت و شخصیت خود را به عدم تغییر گره زدهاند!
گفته شده است تصویر فوق مربوط به سال ۱۹۶۷ و نخستین روزی است که در کشور سوئد قانون جهت رانندگی از سمت چپ به سمت راست تغییر کرد.
#تغییر
#عادت
#امام_علی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴از «تاریخْنادانی» تا «نابردباری اخلاقی» ما
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد قزوینی (۱۲۹۴-۱۳۶۸ق)، از دوستان و همراهان و همفکران سیدحسن تقیزاده و بدیعالزمان فرزوانفر بود. وی مدتی به تحصیلات حوزوی مشغول بود و سپس از سلک روحانیت خارج شد و برای ادامه تحصیل به اروپا رفت. و مدتها در موضوع آثار تاریخی و ادبی ایران تحقیق کرد. تصحیح دیوان حافظ با همکاری قاسم غنی از جمله کارهای ماندگار اوست.
استاد #شفیعی_کدکنی در کتاب درویش ستیهنده، (ص۱۰۳–۱۰۴) به مناسبتی در ذیل مطلبی با عنوان «تاریخْنادانی ما» نقل میکند که بعد از بازگشت قزوینی به ایران، دوستان و ارادتمندان وی خواستند «برای او ممرِّ معیشتی فراهم سازند که او پیرانهسر از گرسنگی نمیرد. مصلحت در آن دیدند که ایشان را به استادی دانشگاه تهران دعوت کنند. مجلسی برای همین امر در دانشگاه تهران تشکیل شد که در آن تقیزاده و فروزانفر و همهی بزرگان عصر در آن جمع بودند. از علّامهی قزوینی نیز خواهش کرده بودند که به آن مجلس درآید. سرانجام مسألهی استادی ایشان را مطرح کردند و قرار شد که شورای دانشگاه این موضوع را تصویب کند. هریک از بزرگان دقایقی چند در فضایل علمی ایشان و جایگاه جهانی ایشان در حوزهی پژوهشهای ایرانی و اسلامی، سخن گفت و همگی به دانشگاه تهران تبریک گفتند که علّامهی قزوینی چنین افتخاری را به دانشگاه داده و استادی آنجا را قبول کرده است. کار در آستانهی تمام شدن بود که یکی از استادان دانشکدهی الاهیات، که در معارفِ طلبگی مرد فاضلی بود، و معلم صرف و نحو عربی بود، پرسید:
«ایشان استاد چه رشتهای خواهند بود؟»
پاسخ دادند که «استاد تاریخ».
آن استاد سادهلوح دانشکدهی الاهیات گفت:
«تاریخ را که بچّه خودش میخواند، استاد لازم ندارد!»
مرحوم قزوینی با شنیدن این سخن برخاست و گفت:
«آری، تاریخ استاد لازم ندارد.»
و مجلس را ترک گفت و برای همیشه دانشگاه تهران را از وجودِ بیمانند خویش محروم کرد. هرچه تقیزاده و فروزانفر و دیگر بزرگان عجز و لابه کردند، به هیچ روی حاضر نشد استادی دانشگاه تهران را قبول کند.»
🔻در اینجا هر چند آن استاد محترمی که گفته بود «تاریخ استاد لازم ندارد» اشتباه کرده بود؛ اما به اعتقاد این بنده اشتباه بزرگتر را خود استاد محمد قزوینی کردند که گویا انتظار داشتند تکتک افراد (از کارکنان تا استادان) دانشگاه تهران بدون چون و چرا به بزرگی او اذعان کنند و او را در صدر بنشانند! او میتوانست با متانت و منطق علمی و همچنین با صبوری و بردباری، عملاً اهمیت دانش تاریخ و ضرورت تعلیم و تعلم تاریخ در بالاترین سطوح را به آن استاد و دیگران بنمایاند. نه آنکه بدون هیچ توضیحی فقط آن یک نقد را ببیند و اهمیتی به آن همه تجلیل و تمجید بزرگان دانشگاه تهران ندهد و سخن غیراخلاقی کسی را با عملی غیراخلاقیتر تلافی کند و به تعبیر استاد شفیعی کدکنی «برای همیشه دانشگاه تهران را از وجود خود محروم کند.»
#تاریخ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راه وصول به مقام رضوان در کلام امام جواد(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از جملهی بالاترین و ارزشمندترین مقالات تعالی و پیشرفت معنوی یک انسان، وصول به مقام «رضوان» است.
خدای متعال چنین مقامی را به «فوز عظیم» توصیف میکند:
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيم (توبه، ۷۲)
اما چطور و از چه راهی میتوان به چنین مقامی رسید؟
امام جواد علیه السلام در سخنی کوتاه، سه وسیله وصول به چنین مقامی را بیان میکند:
ثَلَاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَة؛ (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج2، ص349)
سه چیز است که آدمی را به مقام رضوان و خشنودی الهی میرسانند:
1.زیاد استغفار کردن
2.فروتن و نرمخو بودن
3.زیاد صدقه دادن
#امام_جواد
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای کاش مدیریت محترم حوزه علمیه قویم و قوی خراسان بزرگ، نظارت بیشتری بر فعالیتهای تبلیغی و ترویجی حوزههای علمیه تابعه خود داشته باشد.
آیا این شیوه تبلیغ برای جذب افراد شایسته و مستعد به حوزههای علمیه درست است؟
آیا افرادی که با چنین انگیزههایی وارد حوزههای علمیه شوند، میتوانند میراثدار اصالتهای علوم اسلامی و حوزوی باشند؟
اصولاً رسالتهای اصلی حوزه و حوزویان در اینگونه تبلیغاتی در کجا قرار دارد؟
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی
🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
🔶استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزههای علمیه پرداختند.
🔶در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزههای علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی پرداختن به علوم و دانشهای اسلامی و حوزوی اشاره شده است.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
بازنشر
در پی تقاضای برخی از مخاطبان برای آشنایی بیشتر و عمیقتر با حوزه علمیه و رسالتهای آن، این فایل صوتی استاد را بازنشر میکنیم
🌹
🔴مواجهه با بهائیت: از بصیرت مصباحی تا ...
🖊احمدحسین شریفی
🔸بهائیت و چگونگی پیدایش و اهداف پلیدی که از شکلگیری و ترویج آن دنبال میشود را میشناسیم و میدانیم. همچنین مواجهه جدی عالمان بصیر شیعی و اسلامی با این فرقه استعماری و صهیونیستی را میدانیم و میتوانیم در آثاری که در این زمینه منتشر شده است دنبال کنیم.
🔸مع الاسف اخیرا برخی از روحانیان حوزه، ناآگاهانه یا ... سخنانی دفاعگونه از این فرقه استعماری بر زبان جاری کردهاند (که البته معتقدم از کنار چنین سخنانی نباید به سادگی گذشت و لازم است دلسوزان اسلام و تشیع این مسأله را «علتکاوی» یا «دلیلیابی» کنند و به هیچ وجه اجازه نهادینهشدن این انحراف بزرگ در حوزههای علمیه را ندهند.)
🔻شاید تعجب کنید که غربیان و دشمنان اسلام و تشیع حاضرند میلیونها و بلکه میلیاردها دلار هزینه کنند که در گام اول بهائیت به عنوان یک «اقلیت دینی» و «برخوردار از حقوق شهروندی» در ایران به رسمیت شناخته شود.
🔹به خاطر دارم که #علامه_مصباح(ره) میفرمودند در اوایل دهه هفتاد، برخی از مراکز فرهنگی و علمی غرب پیشنهاد دادند که همایشی بزرگ در موضوع «حقوق اقلیتهای دینی» در شهر قم برگزار شود. میفرمودند حتی حاضر بودند هزینه ساخت یک مرکز بزرگ و هزینه تأسیس دانشگاهی با موضوع ادیان را هم در اختیار بگذارند!
تا جایی که به خاطر دارم فرمودند افرادی از وزارت خارجه و بعضی از مسئولان فرهنگی نیز مدافع این کار بودند و آن را فرصتی بزرگ برای فعالیتهای بینالمللی در قم میدانستند!
میفرمودند به این همه دست و دل بازی شک کردم و قدری با تفصیل بیشتر برنامهها و خواستههای آنها را دنبال کردم دیدم تنها خواسته جدی آنان از ما این است که «نماینده بهائیت» نیز به عنوان نماینده یکی از «اقلیتهای دینی» در آن کنفرانس حضور داشته باشد حتی اگر سخنرانی هم نکند!
مصباح بصیرت و درایت و آن حکیم فرزانه و بریده از دنیا و اعتبارات دنیوی، میفرمودند دشمنان ما اینگونه حسابشده و هدفمند دنبال تحقق اهداف پلید خود هستند و باید هوشیار بود.
🔻بصیرت مصباحی کجا و بیدرایتی و ... برخی دیگر از مدعیان کجا!
#حوزه_علمیه
#سکولاریسم_حوزوی
#بهائیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟢دنیای مجازی و انسانهای مصنوعی
🖊احمدحسین شریفی
بسیاری از مسائل آینده «دنیای مجازی (متاورس)» برای اندیشمندان علوم انسانی ناشناخته و مبهم و نامعلوم است. هنوز مسائل اخلاقی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی این دنیای نوظهور به درستی تحلیل نشده است که اخبار مربوط به «ساخت جنین دارای قلب و خون»* نیز منشتر شد! یعنی افزون بر «دنیای مجازی» در آیندهای نه چندان دور با «انسانهای مصنوعی» هم روبرو هستیم.
معتقدم هرگز نمیتوان و نمیباید از کنار این خبر به سادگی گذر کرد. امید است اندیشمندان اسلامی پیشگام «مطالعات انسانی و اسلامی» ناظر به «انسانهای مصنوعی» باشند و پیشاپیش ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، الهیاتی، روانشناختی و تربیتی چنین موجوداتی را مورد مطالعه قرار دهند. و معتقدم روششناسی این نوع مطالعات و جرئت و جسارت ورود عالمانه به آنها در حوزههای علمیه و باورمندان به علوم انسانی اسلامی وجود دارد.
______
*«نمونه جنین انسان در آزمایشگاه با استفاده از سلولهای بنیادی جنینی ایجاد و سپس در یک ظرف چرخان مخصوص قرار داده شد که به عنوان رحم مصنوعی عمل میکند»
(https://www.farsnews.ir/news/14020329000623 )
#علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹