eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
358 عکس
372 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴توضیحی درباره کوتاه‌نوشت پیشین 🖊احمدحسین شریفی 🔶جناب حجت‌الاسلام محمدتقی برزکار، از اساتید و مدیران حوزه علمیه در نقد کوتاه‌نوشت پیشین، متذکر شدند که جمله «استر ذهابك و ذهبك و مذهبك» حدیث نیست و در جوامع حدیثی نقل نشده است. حق با ایشان است. بنده نیز هر چند فی‌الجمله این را می‌دانستم و به همین دلیل چنین تعبیر آورده بودم که «در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ... چنین نقل شده است» که گویای عدم اعتماد به نقل است، اما عنوانی که برای مطلب انتخاب کرده بودم قدری دقیق نبود. 🔶هر چند برخی از محققان، آن جمله را به عنوان سخن برخی از حکیمان پیشین نقل کرده‌اند، در عین حال بعضی دیگر از بزرگان چون سیدحیدر آملی در جامع الاسرار و شمس‌الدین افلاکی در مناقب العارفین آن را به عنوان حدیث پیامبر نقل کرده‌اند. 🔶البته می‌توان گفت محتوای این جمله در احادیث آمده است؛ به عنوان مثال در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه چنین می‌خوانیم: «فَاخْزُنْ‏ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ» هر چند مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی (ج۲، ص۱۱۴) نیز همین جمله را به نقل از امام باقر (ع) به عنوان سخنی از حضرت ابوذر غفاری نقل کرده است. 🔶درباره تحلیل محتوایی حدیث نیز برخی آن را ناظر به شرایط و جوامع بسته و جاهلی و غیرمتمدن دانسته‌اند؛ اما به باور این بنده، همانطور که در مطلب پیشین گفته بودم، چه آن جمله را سخن معصوم بدانیم و چه سخن فرزانه‌ای از فرزانگان، محتوایی دقیق و همه‌جایی دارد. به اعتقاد بنده در همه جوامع حتی در جوامع متمدن و پیشرفته نیز رعایت چنین توصیه‌ای به حفظ و تقویت روابط اجتماعی و کاستن از مشکلات روانی در ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «هدف» تا «واقعیت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶فرمول تبدیل «هدف» به «واقعیت»‌ آسان است: اولاً، لازم است آن «هدف» را به «برنامه» تبدیل کرد؛ و ثانیاً، باید ملتزم به «عمل بر اساس برنامه» شد. باور کنید فرمول دستیابی به اهداف چیزی جز این نیست. خیلی ساده است. اما «توانایی تبدیل هدف به برنامه» (البته نه برنامه‌‌ای تخیلی و غیرواقعی، بلکه برنامه‌‌ای واقع‌بینانه) و سپس «سامان‌دهی زندگی بر اساس برنامه طراحی شده»، کاری بس دشوار است و نیازمند اراده و عزمی بسیار جدی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تجربه سلوکی آیت‌الله کشمیری(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهتمام مسلمانان قزاقستان برای اقامه نماز جماعت در سرمای ۱۶ درجه زیر صفر! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴در اوصاف «پَستی و پَستان» 🖊احمدحسین شریفی پستی و دنائت از ویژگی‌هایی است که متأسفانه در میان همه اقشار اجتماعی نمودها و مصادیق فراوان دارد: چه در طبقات مرفه جامعه و چه طبقات فقیر؛ چه در تحصیل‌کردگان و چه در طیف بی‌سوادان؛ چه در میان جوانان و چه در پیران نمونه‌ها و مصادیق فراوانی از پستی و دنائت را می‌توان سراغ گرفت. در روایات اسلامی تأکید شده است که با تمام وجود از انسان‌های پست فرار کنید؛ هیچ همراهی و مصاحبتی با آنان نداشته باشید. علیه السلام: «وَ افْرِرْ كُلَّ الْفِرَارِ مِنَ اللَّئِيمِ الْأَحْمَقِ.» اما پستی و دنائت افراد را از کجا تشخیص دهیم؟ «معیار پستی» و «ویژگی‌های پَستان» چیست؟ با استناد به برخی از روایات فراوانی که در این زمینه در جوامع روایی اسلامی هست، برخی از ویژگی‌های پَستان را بیان می‌کنم: .اهل خدعه و فریب‌کاری‌اند: «إِيَّاكَ وَ الْخَدِيعَةَ فَإِنَّهَا مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم‏». .اگر به آنان لطف شود، قسی‌القلب‌تر می‌شوند: «اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ». .اگر اوضاع اقتصادی‌شان بهبود یابد، درنده‌خو می‌شوند: «احْذَرُوا صَوْلَةَ ... اللَّئِيمِ إِذَا شَبِع‏». .با چشم‌پوشی از خطاهایشان، جری‌تر می‌شوند: «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئِيمِ بِقَدْرِ إِصْلَاحِهِ مِنَ الْكَرِيمِ.» .افتخار و شرافت خود را در مال و ملک و امور مادی می‌دانند: «اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏.» .هدفشان از خدمت و کمک به دیگران، به سلطه خود درآوردن‌شان است: «نَائِلُ اللَّئِيمِ يَضَعُكَ لَدَيْهِ‏». .مردانگی و مروت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ». .اهل منت‌گذاری بر دیگران‌اند: «اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ. .حیا و عفت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي. 10.به وعده‌های خود وفا نمی‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ. 11.خدمات دیگران به خود را انکار می‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا أَعْطَى حَقَدَ وَ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ. 12.نه تنها امیدی به خیرشان نیست؛ بلکه دیگران نیز از شرشان در امان نیستند: اللَّئِيمُ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ وَ لَا يُؤْمَنُ غَوَائِلُهُ. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
"بیت الغزل معرفت" و احساس است در بین تمام مادران، او خاص است سرمشق نجابت است و هم حجب و حیا او کوه وقار و مادر عبّاس است ✍محمّد شریفی سالروز رحلت حضرت ام البنین تسلیت باد 🌹🌹
مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی.mp3
15.25M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی 🔷دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام 🔸تاریخ: ۲۶/ ۱۰/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی یکی از «خوشی‌های اصیل»، خوشی‌های ناشی از «خوب کردن حال دیگران» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آملی: امیر المومنین کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض و شهوات دنیوی می‌کنند، نفرین کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تقدّس گل در سیره و سخن معصومان(ع) 🖊احمدحسین شریفی 🔶در سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و همچنین در سخنان آنان می‌توان شواهد و قرائنی یافت که نشان از حرمت و تقدسی است که آن رهبران معصوم برای گل و گیاهان خوشبو قائل بودند. پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان توصیه می‌کرد: 🌹«إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِرَيْحَانٍ فَلْيَشَمَّهُ وَ لْيَضَعْهُ عَلَى عَيْنَيْهِ فَإِنَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِهِ فَلَا يَرُدَّهُ؛ وقتی گلی خوشبو به شما دادند، نه تنها آن را رد نکنید بلکه آن را ببویید و بر چشمان خود بگذارید چرا که گل از (نعمت‌ها و مواهب) بهشت است» 🔶وقتی گلی به امام هادی(ع) تقدیم می‌شد آن را می‌بویید و می‌بوسید و بر چشم خود می‌گذاشت و صلوات می‌فرستاد. و به شاگردان و شیعیان خود نیز چنین رفتاری را توصیه می‌کرد و می‌فرمود این نوع مواجهه با گل‌ها ثواب و پاداش معنوی ارزشمندی هم دارد. یکی از یاران آن حضرت می‌‌گوید، نزد امام هادی(ع) بودم که کودکی از کودکان خانوادة ایشان به نزد آن حضرت آمد و گلی را به ایشان داد. ایشان آن گل را گرفتند و بوسیدند و بر روی چشمانشان گذاردند، سپس آن را به من دادند و فرمودند: 🌹«هر کس گل یا گیاهی خوشبو را بدست آورد و آن را ببوسد و بر چشمان خود نهد و بر محمد و آلش درود فرستد خداوند متعال به اندازه ذرات ماسه‌ی یک تپه‌ی بزرگ برای او حسنه و خوبی می‌نویسد و به همان اندازه از گناهانش پاک می‌کند.» (کافی، ج۶، ص۵۲۵) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴احسان زاینده 🖊احمدحسین شریفی 🔶 در حق دیگران دو نوع است: 🔹گاهی به این صورت است که بدون هیچ چشم‌داشتی و صرفاً از سر نیک‌خواهی، بخشی از دارایی خود به آنان می‌بخشیم؛ این نوع احسان کاری بزرگ و بسیار ارزشمند است؛ اما خدمتی ماندگار و زاینده نیست. مقطعی و گذرا است. حتی ممکن است در یک نگاه کلان نتوان آن را خدمتی واقعی به احسان‌شونده تلقی کرد. زیرا ممکن است حس انتظار خدمت از دیگران را در او تقویت کند. 🔹اما گاهی به این صورت است که فرد نیکوکار تلاش می‌کند ثروت‌ها و دارایی‌های نهفته در وجود افراد را آشکار کند؛ نیروهای خفته در او را بیدار کند. این نوع احسان، احسانی ماندگار و جوشان و زاینده است. این همان نوع احسانی است که پیامبران الهی در حق مردمان کرده‌اند. درباره فلسفه پیامبران می‌فرماید: فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ. پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگزارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه‌هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه‌هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴دعوت عملی به اسلام 🔷وقتی پایبندی عملی به یک آموزه اسلامی، مهندس آمریکایی را مسلمان می‌کند. 🌹امام صادق (ع) می‌فرماید: کونوا دعاة للناس بغير السنتكم؛ ليروا منكم الورع و الاجتهاد و الخير فان ذلك داعية. 🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روح‌الله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ @Ahmadhoseinsharifi 🌹