eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
310 عکس
332 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴قوانين 🔹قسمت ششم: بي‌توجهي به داوري‌هاي ديگران 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که 33. در عين عشق و محبت به همه مردم، هرگز دنبال کسب رضايت آنان نيست؛ چون مي‌داند که: اولاً، چنين هدفي، هرگز دست‌يافتني نيست؛ به تعبير امام علي(ع): «رِضَي النّاسِ غَايَةٌ لا تُدْرَک؛ رضايت مردم هدفي دست‌نايافتني است.»‏ زيرا هم خواسته‌ها و توقعات آنها بي‌پايان است و هم کاري که موجب رضايت فرد يا گروهي مي‌شود، ممکن است موجب نارضايتي فرد يا گروهي ديگر شود. ثانياً، مي‌داند که خوشايند يا بدآيند ديگران، تأثيري در خوب بودن يا بد بودن رفتار او ندارد. داوري ديگران دربارة خوبي يا بدي فعل ما، هرگز نمي‌تواند واقعيت آن را تغيير ‌دهد. و ثالثاً، دغدغة داوري‌هاي ديگران را داشتن، به معناي اصالت دادن به آنها و ترجيح دادن داوري‌هاي مردم، بر داوري‌هاي الهي و همچنين داوري‌هاي دروني و حکم وجدان اخلاقي است؛ که هيچ انسان اخلاقي به آن راضي نمي‌شود، خوشايندها يا بدآيندهاي ديگران ممکن است مدتي کوتاه پرده‌اي از غفلت بر وجدان اخلاقي ما بيافکند، اما دير يا زود آن پرده کنار خواهد رفت و حقيقت رفتار ما دست کم براي خودمان آشکار خواهد شد. نکته: بي‌توجهي به خواسته‌ها و داوري‌هاي ديگران، هرگز به معناي مخالفت کردن دائمي با آنها نيست؛ انگشت‌نما شدن و تک‌روي هم هرگز مطلوب يک انسان فرزانه و اخلاقي نيست. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبرد دین سازی 2️⃣ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قوانين قسمت هفتم: احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که 34. هرگز غريزه و ميل خدادادي لذت‌جويي را ناديده نمي‌گيرد و آن را سرکوب نمي‌کند. 35. هرگز در تأمين غريزة لذت‌جويي، به لذت‌هاي آني و زودگذر و جسماني اکتفا نمي‌کند؛ بلکه همواره در جستجوي والاترين، خالص‌ترين و پايدارترين لذ‌تهاست. 36. اگر در جايي به لذت‌هاي مادي و جسماني بي‌توجهي مي‌کند؛ بدان سبب است که آنها را با لذت‌هاي والا و اصيل انساني در تعارض مي‌بيند. 37. از لذت مناجات با خدا غافل نيست؛ محروم‌ترين انسان‌ها کساني‌اند که از چنين لذتي محروم‌اند. و حسين(ع) در روز عرفه چه نجواي زيبا و حکيمانه‌اي با خداي بزرگ داشت که: «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِيَ دُونَكَ بَدَلا؛ آن که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن که تو را دارد، چه ندارد؟ به حقيقت، کسي که به غير تو راضي شد، زيان کرد و باخت» 38. به همين دليل، انسان اخلاقي کسي است که غير از انجام وظايف اجتماعي و خانوادگي، لحظاتي از شبانه‌روز خود را صرف گفتگو و راز و نياز با خدا مي‌کند. امام سجاد(ع) در مناجات الذاکرين مي‌گويد: «أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ‏ وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك‏؛ پروردگارا، از هر لذتي جز ياد تو، و از هر آسايشي جز انس با تو، و از هر شادي و سروري جز قرب به تو، و از هر مشغولیتی جز طاعت تو، از تو آمرزش مي‌طلبم». 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت هفتم) (عرفان اکنکار) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴انسان، عشق و عشق‌ورزي؛ از نگاه عارفان 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از ويژگي‌هاي بارز انسان که حتي عده‌اي آن را به عنوان «فصل مميز» انسان از ساير حيوانات در نظر گرفته اند، مسألة «عشق» و «عشق‌ورزي» و «مهر» و «مهرورزي» است. مولوي، حافظ، عبدالرحمن جامي و شيخ بهاء‌الدين عاملي از جملة کساني‌اند که بر اين ويژگي از انسان تأکيدي ويژه داشته‌اند. 🔸مولوي مي‌گفت: اين چنين خاصيتي در آدمي است مهر حيوان را کم است آن از کمي است يا در جايي ديگر مي‌گفت: مهر و رقت وصف انساني بود خشم و شهوت وصف حيواني بود 🔸حافظ معتقد بود که عشق از ويژگي‌هاي خاص آدميان است. حتي فرشتگان نيز از عشق بويي نبرده‌اند: جلوه‌اي کرد رخش ديد ملک عشق نداشت عين آتش شد از آن غيرت و بر آدم زد در غزلي ديگر مي‌گويد: فرشته عشق نداند که چيست، قصه مخوان بخواه جام و گلابي به خاک آدم ريز 🔸عبدالرحمن جامي نيز در کتاب ليلي و مجنون از هفت اورنگ حکايت جالبي را نقل مي‌کند: آرند که واعظي سخنور بر مجلس وعظ سايه‌گستر از دفتر عشق نکته مي‌راند و افسانه عاشقي همي خواند خرگم‌شده‌اي بر او گذر کرد وزگمشدة خودش خبر کرد زد بانگ که کيست حاضر امروز کز عشق نبوده خاطر افروز ني محنت عشق ديده هرگز ني جور بتان کشيده هرگز برخاست ز جاي ساده‌مردي هرگز ز دلش نزاده دردي کآنکس منم اي ستودة دهر کز عشق نبوده هرگزم بهر خر‌گم‌شده را بخواند کاي يار اينک خر تو بيار افسار 🔸شيخ بهائي نيز در مثنوي نان و حلوا مي‌گويد: وه چه خوش مي‌گفت در راه حجاز آن عرب شعري به آهنگ حجاز کل من لم يعشق الوجه الحسن قَرِّب الرحل اليه و الرسن يعني آن کس را که نبود عشق يار بهر او پالان و افساري بيار ... هر که نبود مبتلاي ماه رو اسم او از لوح انساني بشو دل که خالي باشد از مهر بتان لتة حيض به خون آغشته دان سينة خالي ز مهر گلرخان کهنه انباني بود پر استخوان سينه گر خالي ز معشوقي بود، سينه نبود، کهنه صندوقي بود ... دل که فارغ شد ز مهر آن نگار سنگ استنجاي شيطانش شمار (درسهاي انسان‌شناسي و علوم انساني، 1396) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴توفيق تشخيص وظيفه 🖊احمدحسين شريفي 🔸به نظر اين بنده يکي از مهم‌ترين کليدهاي شخصيت استاد عزيزم، علامه مصباح يزدي روحي له الفداء، «وظيفه‌شناسي و عمل به وظيفه» است. او در همه کنش‌ها و واکنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه است. و یکی از درسهای بزرگي هم که مي‌توان از زندگي ايشان گرفت همين است: «تلاش و جديت در جهت فهم و تشخيص وظيفه و کوشش در جهت عمل به آن، عليرغم خوشايندها و بدآيندهاي ديگران.» 🔸چند سال قبل، براي چهارمين بار قصد سفر عمره داشتم؛ (در حالي که در آن زمان علاوه بر عضويت در هيئت علمي و اشتغالات آموزشي و پژوهشي، مسؤوليت معاونت پژوهش مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) را هم بر عهده داشتم) براي خداحافظي خدمت استاد عزيزم آيت‌الله مصباح يزدي رسيدم. ايشان بعد از سکوتي تقريباً يکدقيقه‌اي (!) فرمودند، «خداوند به شما توفيقات زيادي داده است؛ از جمله اينکه خيلي راحت مي‌توانيد وظيفه و اولويت زندگي خود را تشخيص دهيد! اما من براي آنکه در ميان واجبات متعددي که بر عهدة خود احساس مي‌کنم،‌ اولويت‌بندي کنم، بعضاً ساعتها فکر مي‌کنم. حال اگر در آنجا حالي دست داد، مرا هم دعا کنيد تا خداوند قدرت تشخيص وظيفه را به من بدهد!» 🔸منظور ايشان را فهميدم. آري هريک از ما واجبات اجتماعي و علمي و فرهنگي و سياسي فراواني برعهده داريم؛ با وجود اينها، آيا نوبت به انجام مستحباتي مثل عمره و سفرهاي دوم و سوم و ... حج و ... مي‌رسد؟ 🔸اما همة مقدمات سفر فراهم شده بود و کمتر از 12 ساعت ديگر بايد پرواز مي‌کردم؛ درعين حال، سخنان ايشان آرامشم را ربوده بود؛به همین دلیل بلافاصله پس از انجام اعمال عمره، به بعثة مقام معظم رهبري مراجعه کردم و درخواست بازگشت سريعتر به ايران را داشتم؛ و نهايتاً توانستم چند روز زودتر با کارواني از اصفهان به وطن برگردم. و اين آخرين سفر عمرة بنده بود. يکي از دعاهاي هميشگي‌مان اين باشد که خدايا توفيق تشخيص وظيفه و عمل به آن را به ما عطا کن. در دعاي ابوحمزه ثمالي مي‌خوانيم: «وَ أَلْهِمْنِي الْخَيْرَ وَ الْعَمَلَ‏ بِه‏؛ خدايا کار خير و عمل به آن را به من الهام کن» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبرد دین سازی 3️⃣ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: نقد سخنان جناب درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 1️⃣ نقد قرائت رسمی از دین یا نقد برخی از اخباریان؟ 2️⃣آیا دیدگاه محدث نوری، قرائت رسمی از دین است؟ 3️⃣آیا نقل داستانهایی درباره ملاقات با امام زمان به معنای این است که توسل به امام زمان علت تامه حل مشکلات بشر است؟ 4️⃣آیا جناب سیدکمال حیدری صداقت و انصاف در نقد را مراعات کرده است؟ ✅اینها مسائلی است که استاد شریفی در نقد سخنرانی جدید جناب سیدکمال حیدری با عنوان "جایگاه مهدویت و دعا و توسل در مواجهه با کرونا"، بیان کرده اند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴قوانين 🔹قسمت دهم: گشودگي به تجربه 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که: 42. از تجربه‌هاي جديد استقبال مي‌کند. گشودگي به تجربه از ويژگي‌هاي فرزانگان و حکميان و اخلاقيان است. اينان همواره تجربه‌هاي جديد را دوست دارند. زيرا به خوبي مي‌دانند که اولاً، دوري از تجربه‌هاي جديد به رکود يا جمود فکري مي‌انجامد. و به تعبير باربارا تاکمن در کتاب «تاريخ بي‌خردي»، «رکود يا جمود فکري، کشتزاري بارور براي بي‌خردي است.» ثانياً، تجربه، نوعي علم است؛ و هيچ انسان خردمندي هرگز راه آموختن حقايق جديد را بر خود نمي‌بندد. تعصب و خشک‌مغزي، محروم ساختن خود از حقايق را در پي دارد. 43.انسان‌هاي اخلاقي، هرگز اهل تعصب و خشک‌مغزي نيستند؛ چرا که نتيجه چنين حالتي، چيزي جز محروم ساختن خود از حقايق نيست؛ توجه: گشودگي به تجربه و استقبال از انديشه‌ها و سبک‌هاي جديد، هرگز به معناي پذيرش بدون تأمل آنها و پيروي کورکورانه از آنها نيست؛ انسان اخلاقي کسي است که ضمن استقبال از تجربه‌هاي جديد، بهترين آنها را برمي‌گزيند: «فَبَشِّرْ عِباد الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏؛ (زمر، 18) پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مى‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى‏كنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.» و به تعبير امام علي(ع): «ثَمَرَةُ التَّجْرِبَةِ حُسْنُ الِاخْتِيَار؛ ثمره تجربه، انتخابِ خوب است» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت هشتم) (عرفان اکنکار) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴بي‌خبري از حال همسايه و عتاب استاد 🖊احمدحسين شريفي 🔸سيد محمدمهدي بحرالعلوم (1155-1212ق)، شاگرد وارستة خود سيدجواد عاملي (1160-1226ق)، صاحب کتاب مفتاح الکرامه، را مورد عتاب قرار مي‌دهد که چرا خود سير مي‌خوابد در حالي که همساية او به شام شب محتاج است. وقتي شاگرد عذر مي‌آورد که از حال همسايه‌اش خبر نداشته است،‌ سيدبحرالعلوم مي‌گويد: «همة داد و فريادهاي من براي اين است که تو چرا از احوال همسايه‌ات بي‌خبر مانده‌اي؟ چرا هفت شبانه‌روز آنها به اين وضع بگذرانند و تو نفهمي؟ اگر با خبر بودي و اقدام نمي‌کردي که تو اصلاً مسلمان نبودي، يهودي بودي.» 🔸يکي از اخلاقيات اسلامي که متأسفانه روز به روز در حال کمرنگ شدن است، اخلاق همسايه‌داري است. اسلام احترام همسايه را در کنار «توحيد»، ذکر مي‌کند: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً ... الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ...؛ و خدا را بندگي کنيد و چيزي را با او شريک نگردانيد؛ و به پدر و مادر احسان کنيد ... و به همساية‌ نزديک و همساية دور ...» (نساء، آيه 36) 🔸ائمة‌اطهار عليهم السلام همسايه‌داري را از ويژگي‌ها و علائم شيعگي برشمرده‌اند: امام علي عليه السلام: «شيعيان ما، مايه‌ برکت براي همسايگانشان هستند». از جملة واپسين جملاتي که در بستر شهادت، بر لبان مولاي پرهيزگاران و مؤمنان جاري شد، اين بود که: اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِکُمْ فَإِنَّ النَّبِيَّ(ص) أَوْصَى بِهِمْ وَمَا زَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ؛ (نهج البلاغه، نامه 47)؛ خدا را، خدا را در مورد همسايگانتان، همانا نبي اسلام (ص) در مورد آنها توصيه فرمودند و پيوسته اين توصيه را ادامه مي‌دادند، تا جايي که ما تصور کرديم که همسايگان نيز [از يکديگر] ارث مي‌برند! 🔸بياييم از همين الان رفتار خود را با همسايگانمان (صرف‌نظر از اعتقادات و سلوکشان)، اسلامي کنيم. احترام آنان را داشته باشيم. پيشگام در سلام کردن به آنان باشيم. دست‌کم آزار و اذيت خود را به آنان نرسانيم. حتي الامکان در رفع نيازمندي‌هاي مادي و معنوي آنان بکوشيم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌