eitaa logo
احسن الحدیث
89 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم به نام خداوند بخشنده و مهربان دزد خائن و تهمت زننده عاقبت رسوا می شود در عصر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم مردی به نام «طعمه بن ابیرق» سه پسر داشت به نام‌های «بشر» «مبشر» و «بشیر» از این سه پسر بشر مر منافقی بود یک شب به قصد دزدی دیوار خانه «قناده بن نعمان» را سوراخ کرد و داخل شده برای به دست آوردن مال و اثاثیه به جستجو پرداخت اتفاقا قناده زرهی با ارزش داشت برای آنکه از دستبرد دزدان محفوظ بماند آن را در میان کیسه اردی پنهان کرده بود بشر بن طعمه همانطور که در جستجو بود چشمش به کیسه آرد خورد آن آن را برداشت و بر دوش کشید و از خانه بیرون برد از قضا آن کیسه سوراخ بود و آرد ذره ذره بر زمین می‌ریخت بشربن طعمه بدون آنکه متوجه این امر شود آن را به خانه مرد یهودی به نام «زیدبن سیمین» به رسم امانت برد و گفت این کیسه نزد شما تا فردا به امانت بماند. مرد یهودی از همه جا بی خبر بود پذیرفت.. هنگام صبح قناده از خواب بیدار شد و منزل را خالی از کیسه آرد دید در فکر فرو رفت که دزد خانه خود را بشناسد و بداند چه کسی است که ناگاه چشمش به ذره های آرد افتاد که بر روی زمین ریخته بود فوری از جای حرکت کرد و در پی همان ذره ها به راه افتاد تا این که به خانه مرد یهودی رسید ر را کوبید یهودی در را باز کرد... قتاده با غیظ و ناراحتی به اوگفت چرا کیسه اردم را دزدیدی؟ مرد یهودی گفت من دزد نیستم.. قتاده با اشاره به کیسه ارد _که در گوشه حیاط خانه بود _کرد و گفت «این کیسه مال من است که درخانه تو میبینم» مرد یهودی گفت دیشب بشربن طعمه به خانه من تگد و این کیسه را به عنوان امانت در اینجا نهاد و رفت... قتاده به خانه بشربن طعمه رفت و به او اعتراض کرد... اما او به دروغ قسم خورد که از این ماجرا بی اطلاع است و از کیسه آرد او خبری ندارد دزدی _تهمت _ خیانت _ دروغ و روشن شدن حقیقت با هم مخلوط شد. یک. عده مسلمان به طرفداری و حمایت از بشربن طعمه به قتادبن نعمان حمله بردند و یک. عده یهودی برای بی گناهی و تبرئه زیدبن سیمین قیام کردند نا چار ماجرا را به عرض پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم رساندند و غوغایی در این رابطه برپا شد نزدیک، بود که مرد یهودی متهم و محکوم گردد و بشر بن طعمه تبرئه شود که از جانب خداوند به پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم وحی رسید که آیات شریفه 105 تا 113 سوره نساء نازل شد.. با نزول این آیات شریفه محکوم و متهم بی گناه و دزد خائن و تهمت زننده شناخته شد.. یی از این آیات این آیه شریفه است که می‌فرماید... و من یکسب خطییته او اثما ثم یرم به بریا فقد احتمل بهتانا و اثما مبینا هر کسی خطا یا گناهی را مرتکب شود و به دیگری تهمت بزند مرتکب بهتان و گناه بزرگ آشکاری شده است 1_ تفسیر منهج الصادقین جلد 3 صفحه 105 2_سوره نساء ایه 112
تفسیر آموزشی قرآن ص ۶ تفسیر سوره‌ی «یس»، تفسیر آیه‌ی سوم. جلسه‌ی ششم ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾ ﴿۳﴾ «که تو قطعا از رسولان (خداوند) هستی» نکته‌هایی که از آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود و یا در ارتباط با آن‌ است عبارتند از: ۱- تأکید بر رسالت پیامبر از سوی خدا با سوگند به قرآن همان‌گونه که با فرهنگ قرآن و گزارش‌های تاریخی آن آشنا هستید، مشرکان و مخالفان رسالت رسول گرامی اسلام، انواع تهمت‌ها؛ از قبیل: شاعر، کاهن، ساحر و مجنون بودن را، نسبت به پیامبر اکرم(ص) داشتند؛ لذا خدای سبحان در برابر این تهمت‌ها، در جمله‌ی ﴿وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ﴾، با سوگند به قرآن حکیم و حکمت آمیز، بر رسالت آن حضرت، تاکید کرده و فرمود: ﴿وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ * إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾. ۲-لزوم حمایت‌های صریح در برابر تهمت‌ها و تضعیف‌ها از جمله‌ی ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾ پس از جمله‌ی ﴿وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ﴾ برمی‌آید که باید در برابر تهمت‌ها و تضعیف‌های ناروا و به ناحق، حمایت‌های صریح و همه جانبه صورت گیرد، و این یک امر ضروری، بدیهی و لازم است. ۳-حمایت از مردان الاهی در طول تاریخ از تعبیر ﴿لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾، در جمله‌ی ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾ بر می‌آید که مردان خدا در طول تاریخ تنها نیستند؛ بلکه در کنار سایر رسولان و فرستادگان الاهی هستند. به بیان دیگر، هر کسی که در عمل به دستورهای الاهی تا بدان‌جا رسید که از اولیاء و از مردان الاهی به شمار آید، آن وقت، او در انجام رسالت‌ها و مسئولیت‌های خویش، نه تنها، تنها نیست؛ بلکه مورد حمایت سایر مردان الاهی و انبیای راستین نیز هست. به بیان سوّم این‌که آن‌ها نیز، در همه‌ی امور، او را همراهی می‌کنند؛ همان‌گونه که خدای سبحان در برخی از موارد، در مراتب دیگر، فرشتگان را در حمایت از مجاهدان مامور می‌کند. ۴-چرا در این آیات، مخاطب شخص پیامبر(ص) است؟ سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که چرا مخاطب در آیات: ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ * عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾، پس از سوگند به قرآن در آیه‌ی قبل: ﴿وَالْقُرْآنِ الْحَکِیم﴾، شخص رسول گرامی اسلام(ص) است، نه مشرکان و نه عموم مردم؟ پاسخ این است که هدف از سوگند خدای سبحان، این بوده که تأکید کند بر پیامبر(ص) که تو بر حقّ و بر صراط مستقیم هستی، خواه مشرکان بپذیرند و خواه نپذیرند؛ لذا در رسالت سنگین خود کوشا باش و در برابر مخالفان، کم‌ترین سستی به خود راه نده[۱] [۲]. ادامه دارد [۱] تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۱۷. [۲] تفسیر آموزشی قرآن؛ ج۱؛ تفسیر سوره‌ی یس، ذیل آیه‌ی ۳. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
🔴 زیارت امام زمان 🔴 🌹عجل الله تعالی فرجه🌹 🦋در روز جمعه🦋 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآل بَيْتِكَ وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ. يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ و َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. 🖊التماس ویژه🖊 🦋 پر فتوح حضرت سلام الله علیها و مجاهدان راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه مظلومان را در زیارتتان شریک فرمائید🦋 بهترین هدیه رکعت نماز برای زمان (علیه السلام)🌹🌺🌷
تفسیر آموزشی قرآن ص ۷ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۴ ﴿عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾ ﴿۴﴾ «بر راهی راست (قرار داری)» نکته‌هایی که از آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود و یا در ارتباط با آن‌ است عبارتند از: ۱. ترکیب جمله‌ی" عَلیٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ " در ترکیب جمله‌ی" عَلیٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ "در میان مفسران گفت‌وگو است: الف: بعضی جار و مجرور را متعلق به"مرسلین"می دانند، که مفهومش این است"رسالت تو بر جاده مستقیم است". ب: بعضی نیز آن را خبر بعد از خبر دانسته‌اند، و مفهومش این است که تو بر صراط مستقیم قرار داری. ج: بعضی نیز آن را موضع نصب بنا بر حال بودن گرفته.اند و مفهومش این است که تو از مرسلین هستی در حالی که بر صراط مستقیم می‌باشی؛ البتّه تفاوت چندانی از نظر معنا در این سه احتمال نیست۱. ۲- مراد از «صراط مستقیم» از آیات قرآن، استفاده می‌شود که «صراط مستقیم»، همان راه الاهی است. و این‌که در این آیات آمده که پیامبر(ص) بر «صراط مستقیم» است: ﴿عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾، این راه پیامبر(ص) نیز، همان راه خدا است؛ زیرا خدای سبحان، در آیه‌ی دیگر فرمود: ﴿إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾[۲]؛ پس صراط مستقیم، همان راه خدا و رسول خدا(ص) است. ۳- شرایط لازم برای موفقیّت از آیات مورد بحث، استفاده می‌شود که برای موفقیّت در هر امری، سه چیز لازم است: الف: برنامه‌ی مدوّن داشته باشید: ﴿وَالْقُرْآنِ الْحَکِیم﴾. ب: مجری و رهبری آگاه داشته باشید: ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾. ج: راه و سیر و هدف روشنی داشته باشید: ﴿عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾. لذا خدای سبحان، برای هدایت بشر، هر سه شرط را فراهم کرده است. هم قرآن حکیم را ارائه کرد و هم در هر عصر و دورانی افراد و اشخاصی را به عنوان مجری این برنامه، تحت عنوان پیامبر انتخاب کرد، و هم راه و مسیر روشن را نیز، برای همه به نحو کامل ترسیم کرد؛ بنابراین ما نیز باید در برنامه‌های فردی و اجتماعی خود، در ابعاد و در زمینه‌های مختلف، این شرایط را مورد توجّه خویش قرار دهیم تا در آن امر موفّق و سربلند درآییم. ۴- ویژگی صراط مستقیم در رابطه با جمله‌ی ﴿إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾، لازم است به این نکته اشاره شود که راه و صراط مستقیم، که خدای سبحان آن را ترسیم کرده و رسول گرامی اسلام(ص) نیز بر آن است، راهی نیست که پس از پیمودن تمام آن، به مقصد برسیم، بلکه هر چه‌قدر، این راه را طی کنیم، تازه به بخشی از مقصد رسیده‌ایم، مانند تحصیل علم، که هر چه‌قدر انسان در علم پیش برود، به همان میزان، به علم دست یافته است؛ چرا که پیمودن صراط مستقیم، در واقع، تقرّب به خدای سبحان است که هرچه بیش‌تر باشد، بهتر خواهد بود[۳]. ادامه دارد ۱. تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۱۶، پ ۱. [۲] هود ۵۶/۱۱. [۳] تفسیر آموزشی قرآن؛ ج۱؛ تفسیر سوره‌ی یس، ذيل آيه‌ی ۴. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
آثار نماز شب در کلام پيامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله وسلم. 🪴 صَلَاةُ اللَّيْلِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ سُنَّةُ الْأَنْبِيَا ءِ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ أَصْلُ الْإِيمَانِ وَ رَاحَةُ الْأَبْدَانِ وَ كَرَاهِيَةٌ لِلشَّيْطَانِ وَ سِلَاحٌ عَلَى الْأَعْدَا ءِ وَ إِجَابَةٌ لِلدُّعَا ءِ وَ قَبُولٌ لِلْأَعْمَالِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْق‏ 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 نماز شب، 🌷 موجب رضايت پروردگار،🌷 دوستى فرشتگان🌴 ، سنت پيامبران،🎍 نور معرفت🌾 ، ريشه ايمان،🍃 آسايش بدن ها،🌲 مايه ناراحتى شيطان🎄 ، سلاحى بر ضدّ دشمنان،🥀 مايه اجابت دعا🌸 ، قبولى اعمال🌺 و بركت در روزى است.🌿 🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🍀🍀🍀🍀🍀🌴🌴🥀🥀🥀🥀 ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1، ص 191
تفسیر آموزشی قرآن ص ۸ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۵ جلسه‌ی ۷ ﴿تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ﴾﴿٥﴾ «این قرآنى است كه از سوى خداوند عزیز و رحیم نازل شده است». نکته‌هایی که از آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود و یا در ارتباط با آن‌ است عبارتند از: ۱- وجه توصیف خدا به عزیز و رحیم ﴿تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیم﴾۱. در این آیات آمده است که خدای عزیز و رحیم و شکست ناپذیر و مهربان، قرآن را نازل کرده است. وجه این توصیف شاید اشاره به یکی از دو نکته‌ی ذیل باشد: الف: اشاره به این است که قرآن از سوی قدرت شکست‌ناپذیر خدا سرچشمه گرفته و به صورت یک معجزه نازل شده است. هم‌چنین از سوی خدایی که سراسر وجودش رحمت و مهر و مهربانی است، ایجاب کرده که چنین کتابی نازل کند، که آن نیز سراسر رحمت است. ب: یا اشاره است به دو واکنشی که مردم عصر نزول در برابر قرآن داشته و یا الان دارند یا خواهند داشت و آن این‌که: ۱. اگر با قرآن مخالفت کنید با قدرت شکست‌ناپذیر الاهی روبرو خواهید شد. ۲. و اگر آن را بپذیرند، مشمول رحمت خدا خواهند شد. ۲- صفات خدا از توصیف خدای سبحان به «عزیز» و «رحیم» در آیه‌ی ﴿تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ﴾ برمی‌آید که خدا، نسبت به مخالفان عزیز و شکست ناپذیر و نسبت به اولیای خود، رحیم و مهربان است. ۳- منشأ نزول قرآن از آیه‌ی ﴿تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ﴾ برمی‌آید که سرچشمه نزول قرآن، قدرت و رحمت است. و کسی که به آن تمسّک جوید به عزّت و رحمت می‌رسد. ۴-نقش عزّت و رحمت خدا در نزول قرآن از توصیف خدای سبحان به «عزیز» و «رحیم» در آیه‌ی ﴿تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ﴾ که عزّت مظهر «انذار» و رحمت مظهر «بشارت» است، برمی‌آید که خدای سبحان، قرآن کریم را، با در هم آمیختن عزّت و رحمتش نازل کرده است۲_۳. ۱. منصوب بودن"تنزیل"به خاطر آن‌ است که مفعول فعل مقدّری است و در تقدیر چنین بوده: "نزل تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ "؛ البتّه احتمال‌های دیگری نیز در نحوه‌ی ترکیب این جمله داده شده است. [۲] تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۱۶. [۳] تفسیر آموزشی قرآن؛ ج۱؛ تفسیر سوره‌ی یس، ذیل آیه‌ی ۵. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
تفسیر آموزشی قرآن ص ۹ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۶ جلسه‌ی ۸ ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ﴾﴿٦﴾ «تا قومى را بیم دهى كه پدرانشان انذار نشدند، از این رو آنان غافلند». ۱- فلسفه‌ی نزول قرآن در این آیات، به یکی از اهداف نزول قرآن تصریح شده است؛ آن‌جا که می‌خوانیم: ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ﴾، که این هدف با رسالت رسول گرامی اسلام(ص) نیز هم‌خوانی و هماهنگی دارد. البته بشارت هم از اهداف نزول قرآن و رسالت رسول گرامی اسلام(ص) است، لیکن در این آیه، تنها، انذار و هشدارگری قرآن آمده، به خاطر اهمیت آن، در برابر مشرکان لجوج است. ۲_ ترکیب "ما" در جمله‌ی "مَّا أُنذِرَ" ۱) در این که"ما"در آیه‌ی مورد بحث، نافیه است یا غیر آن، احتمال‌های مختلفی داده شده است: الف: بسیاری از مفسران آن را"نافیه"گرفته اند و ما هم در تفسیر فوق بر همین معنا تکیه کردیم، زیرا اولا جمله"فهم غافلون"گواه بر این معنا است، چون عدم وجود انذار کننده سبب غفلت می‌گردد، آیه ۳ سوره سجده نیز شاهد بر آن است، آن‌جا که می‌گوید: لِتُنْذِرَ قَوْماً مٰا أَتٰاهُمْ مِنْ نَذِیرٍ مِنْ قَبْلِکَ لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ "هدف آن است که قومی را انذار کنی پیش از تو انذار کننده ای برای آنها نیامده است شاید هدایت شوند". ب: بعضی"ما"را موصوله دانسته اند که مفهوم جمله این می‌شود: "آنها را به همان چیزی انذار می‌کنی که پدران‌شان به آن انذار شدند. ج: بعضی احتمال داده اند که ما مصدریه باشد و معنای جمله چنین می‌شود: تا انذار کنی قومی را به همان انذار که پدران‌شان شدند ولی این دو احتمال ضعیف است۱. ۳- لزوم انذار و هشدار جامعه‌ی محروم از انذارهای الاهی مراد از «قوم» در جمله‌ی ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ﴾، که پیامبر(ص) مامور به انذار آن‌ها، به وسیله قرآن و وحی الاهی است، همان مردم مشرک مکّه هستند که قبل از پیامبر(ص)، پیامبری بزرگ برای آنان فرستاده نشده بود؛ زیرا بین عصر عیسی علیه السلام و پیامبر(ص) صدها سال، فاصله شده بود و دوره‌ی فترت بود و پیامبر بزرگی نیامده بود و الّا هر زمان حجّت الاهی بر مردم تمام می‌شود. به بیان دیگر این که اگر گفته شود به اعتقاد ما هیچ امتی بدون انذار کننده نبوده، و زمین هرگز از حجت خدا خالی نخواهد شد، به علاوه در آیه ۲۴ سوره فاطر خواندیم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاّٰ خَلاٰ فِیهٰا نَذِیرٌ: "هیچ امتی نبود مگر اینکه بیم دهنده ای در آنها وجود داشت. در پاسخ می‌گوئیم منظور از آیه مورد بحث انذار کننده آشکار و پیامبر بزرگی است که آوازه او همه جا بپیچد، و گرنه در هر زمانی حجت الهی برای مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر می‌بینیم دوران میان حضرت مسیح ع و قیام پیامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده اند نه به این معنی است که مطلقا حجت الهی برای آنها وجود نداشته، بلکه فترت از نظر قیام پیامبران بزرگ و اولو العزم است. أمیر مؤمنان علی ع در این زمینه می‌فرماید: ان اللّٰه بعث محمدا (ص) و لیس احد من العرب یقرأ کتابا و لا یدعی نبوة!: "خداوند هنگامی محمد را مبعوث ساخت که احدی از عرب کتاب آسمانی نمی خواند و ادعای نبوت نمی کرد (نهج البلاغه خطبه ۳۳ و ۱۰۴). بنابراین با توجه به نکته‌ی یاد شده، لازم است در هر دوره‌ای و عصری و در هر زمان و مکانی، اگر عدّه‌ای مورد انذار الاهی واقع نشده‌اند، و چنین خلأی در جامعه بود، بر مبلّغان و مروّجان دینی لازم است که آن دسته از مردم محروم را، از این جهت، مورد توجّه قرار داده و آنها را انذار نمایند تا بر اساس رسالت و سنّت رسول گرامی(ص) و منطق قرآن عمل کرده باشند. ۴- هدف از بعثت انبیا از جمله‌ی ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا...﴾ استفاده می‌شود که انذار از جمله اهداف بعثت انبیا است. ۵- سنّت خدا در انذار مردم از تعبیر ﴿مَا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ...﴾ برمی‌آید که انذار یک سنّت الاهی است، گرچه با وجود آن، باز هم مردم غافل بمانند. ۶- نقش قرآن در تبلیغ و انذار از تعبیر ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا...﴾ پس از جمله‌ی ﴿تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ﴾ برمی‌آید که پایه و اساس تبلیغ دین و انذار مردم، باید تعالیم قرآن باشد. ۷- منشأ هشدارهای قرآن از جمله‌ی ﴿لِتُنذِرَ قَوْمًا...﴾ پس از تعبیر ﴿الرَّحِيمِ﴾، برمی‌آید که حتّی هشدارهای قرآن نیز، برخاسته از رحمت و مهر خدا است۲_۳. ۱. ر. ک: تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۱۸، پ ۱. [۱] ر. ک: تفسیر نور، ج ۷، ذیل آیه‌آیه‌ی مورد بحث. [۲] تفسیر آموزشی قرآن؛ ج۱؛ تفسیر سوره‌ی یس، ذیل آیه‌ی ۶. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
ریشه‌ی همه‌ی خوبی‌ها در خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم 🔸امام صادق (عليه السلام) فرمود: «نَحْنُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، وَ مِنْ فُروعِنا كُلُّ بِرٍّ، فَمِنَ البِرِّ: التَّوحيدُ، وَ الصَّلاةُ، وَ الصّيامُ وَ كَظْمُ الْغَيْظِ، وَ الْعَفْوُ عَنِ المُسى ءِ، وَ رَحْمَةُ الفَقيرِ، وَ تَعَهُّدُ الجارِ، وَ الاِقرارُ بِالفَضْلِ لاَِهلِهِ. وَ عَدُوُّنا اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ، وَ مِنْ فُروعِهِمْ كُلُّ قَبيحٍ وَ فاحِشَةٍ، فَمِنْهُمُ الْكِذْبُ، وَ الْبُخْلُ، وَ النَّميمَةُ، وَ الْقَطيعَةُ، وَ اَكْلُ الرِّبا، وَ اَكْلُ مالِ الْيَـتيمِ بِغَيْرِ حَقِّهِ، وَ تَعَدّى الْحُدودِ الَّتى اَمَرَ اللّه ُ، وَ رُكوبُ الْفَواحِشِ مَا ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ، وَ الزِّنا، وَ السَّرِقَةُ، وَ كُلُّ ما وافَقَ ذلِكَ مِنَ القَبيحِ. فَـكَذَبَ مَنْ زَعَمَ اَ نَّهُ مَعَنا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُروعِ غَيْرِنا» 🔹 ما [خاندان پيامبر]، ريشه همه خوبى‌ها هستيم و هر نيكى اى، [ميوه اى] از شاخه هاى ماست و از جمله نيكى هاست: يكتا دانستن خدا، نماز، روزه، فروخوردن خشم، گذشت از كسى كه بدى اى كرده است، ترحّم به نيازمند، رسيدگى به همسايه و اعتراف به كمال اهل كمال. دشمن ما نيز ريشه همه بدى هاست و هر زشتى و بدكارى اى، [ميوه اى] از شاخه هاى اوست و از جمله زشتى هاست: دروغ، بُخل، سخن چينى، قطع رابطه با خويشاوندان، رِبا خوارى، به ناحقْ خوردنِ مال يتيم، تجاوز از حدودِ فرمان‌هاى الاهى، بدكارگى آشكار و پنهان، زنا، دزدى و هر زشتىِ ديگرى از اين دست. پس هر كس بگويد: با ماست، امّا به شاخه هاى دشمن ما چنگ بزند، دروغ‌گوست. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
✳️ جایگاه قرآن در گفتمان زندگی فردی_اجتماعی انسان مسلمان 🔹قرآن را باید فهمید؛ ما دوریم از قرآن. از این دوریِ ما از قرآن، دشمن دارد استفاده می کند. دشمن روزبه‌روز در ما بی‌ایمانی را تزریق می کند، لاابالی‌گری را تزریق می کند، وابستگی به خود را تزریق می کند. نگاه کنید به دولت های اسلامی، نگاه کنید به کشورهای اسلامی، ببینید در مقابل آمریکا، در مقابل صهیونیسم، در مقابل دشمن، در مقابل غارتگران چه وضعی دارند! این ناشی از دوری از قرآن است. 🔸ما اگر به قرآن نزدیک بشویم، همه‌ی این حفره‌ها پُر خواهد شد؛ همه‌ی این خُلل و فُرَج بسته خواهد شد؛ هویّت اسلامی در مقابل هویّت کفر خودش را نشان خواهد داد. 🔹معنای اینکه ما می گوییم [اگر] به قرآن عمل کنیم، زندگی درست خواهد شد، این است. معارف قرآنی وجود دارد، این معارف باید تبدیل بشود به گفتمان های عمومی در بین مردم؛ آن‌قدر تکرار بشود، آن‌قدر کار بشود، آن‌قدر درباره‌اش تحقیق بشود، آن‌قدر بنویسند، آن‌قدر شعرا و اُدبا و هنرمندان درباره‌ی آن کار هنری بکنند که اینها بشود جزو واضحات و بیّنات جامعه‌ی اسلامی. 🔸البتّه این نشدنی نیست، دور از دسترس هم نیست، خیال نکنند که حالا این کارها را اگر بخواهیم بکنیم، صد سال طول میکشد؛ نه، اگر اهل دل و اهل دین همّت بکنند، این کارها خیلی زود تحقّق پیدا می کند؛ باید این‌جور دنبال قرآن رفت. بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
سخنرانی در جمع کاروان‌های حجّاج در مسجد بعثت خرّم آباد لرستان 👇👇