eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸🍃 🍃عَمَرَ: به معنای آباد کردن است. عُمر از عَمَر به معنای آباد کردن دنیا و آخرت است. عمارت به معنای زمینی که آباد شده و از بایر بودن و خرابی خارج می گردد. هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ (۶۱_هود) مراد از استعمار یعنی آباد کردن دنیا و آخرت. معنای دیگر عُمر یعنی دوام و قوام بخشیدن یک شئ است. یعنی خداست که شما را از زمین ایجاد کرد و شما را در آن عمر بخشید (که هم به عمارت دنیا در حدّ رفع حاجت و نیازتان بپردازید و هم عمارت آخرت تان در دنیا با انفاق و عمل صالح)، پس (اگر زیاد در دنیا برای آبادی آخرت عمر گذرانده اید) از او طلب استغفار کنید (چون شما فقط برای ساختن دنیا، به دنیا نیامده اید عمر کنید) که خدا به شما نزدیک است و جواب می دهد. (می بخشدتان) اگر در ابتدای آیه فوق بنگریم خطاب صالح نبی به قوم ثمود است که همه عمرشان صرف آبادی دنیا و لذت های آن کرده بودند. (وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ) دقت کنیم مراد از آباد کردن دنیا به معنای زرق و برق دادن به آن نیست، بلکه استفاده از نعمت های آن در حدّ رفع نیاز و مدت بقاء هر فرد در آن است. در حدیث قدسی آمده است: «آدم را برای کیفر به این دنیا فرستاده ام.» یعنی مراد از "وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا" این است که آدم بدون این که عمری صرف کند چه از نظر زمان و چه از نظر تلاش، من گندم در بهشت بر او حاضر کرده بودم ولی چون عصیان و نافرمانی مرا کرد او را در دنیا وارد کردم که این گندم را در قبال گرفتن عمرش و نیز تلاش اش به او بدهم....... در حدیث است که در دنیا به اندازه حاجت و نیازت کار کن و آن را بساز. اگر مراد از "وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا" را آباد کردن دنیا به شرط رها کردن آبادی آخرت بگیریم باید انبیاء و ائمه بیشترین آبادانی را در دنیا کرده باشند و ما امروز به جای طاق سلاطین ساسانی، طاق نبی مکرم اسلام و کاخ نبوت او را در مدینه باید داشتیم. در حالی که نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: پیامبران از خود خانه و کاخ و مُلک به جای نمی گذارند و میراث انبیاء دانش آنان است. اگر مراد از "وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا" را عمر در نظر نگیریم و عمران در نظر گیریم وقتی حق تعالی می فرماید: "وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ" در این آیه هم باید به معنای عمران بگیریم در حالی که چنین نیست. از سوی دیگر اگر "وَاسْتَعْمَرَكُمْ" را به معنای صرفاً آباد کردن دنیا در نظر بگیریم وقتی با پیری انسان شکسته می شود نمی تواند دنیا را آباد کند، پس باید انسان با رفتن جوانی سریع بمیرد چون قدرت آباد کردن دنیا را دیگر ندارد. در حالی که بعد از چهل سالگی انسان از کشش هوای نفس می افتد پس شتاب عمران دنیای او در عمرش کاسته و شتاب عمران آخرت اش افزون تر باید شود، برای همین قرآن رسیدن به سن چهل سالگی را اشدّ رشد معرفی می کند و در حدیث است گناهان انسان بعد از چهل سالگی به سختی آمرزیده می شوند، چون اکثر گناهان طبق فرمایش حضرت علی علیه السَّلام از حبّ دنیاست و بعد از چهل سالگی باید حبّ دنیا سیر نزولی به خود گیرد. حق تعالی در وصف نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید: "لَعَمرک"، یعنی قسم به آباد کردنی که تو دین و دنیای مردم را با مجاهدت خویش در راه من آباد کردی و هیچ کس به اندازه تو چنین کاری نکرد‌. وَ ما يُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَ لا يُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ فِي كِتابٍ (۱۱_فاطر) یعنی هیچ آباد کنندۀ دنیا و آخرت، آن را آباد نمی کند و از آباد کردن دنیا در برابر ویران کردن آخرت خود کم نمی کند مگر آن در کتابی در لوح محفوظ است. آیه تصریح می کند تلاش انسان در راستای آباد کردن آخرت خود با اطاعت از فرامین الهی، و آباد کردن دنیا با ویران کردن آخرت اش در نقص و کم کردن عُمر او در دنیا ارتباط مستقیم دارد. وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّـهِ (۱۹۶_بقره) حج عُمره در ماه های خارج از حج بر همه مسلمانان واجب است چون با حج عُمره است که شهر مکه آباد می شود و پیرامون حرم الهی پر از نفوس می گردد. ✍ابراهیم ادهم در صحرا بود غریبه ای بر او عبور کرد و آدرس آبادی پرسید. ادهم قبرستان آبادی نشان داد. رهگذر پرسید: من سراغ آبادی گرفتم نه ویرانه؟! ابراهیم ادهم گفت: مردم خانه های خود آباد می کنند و خانه ابدی خود را ویرانه می سازند، من آدرس اشتباه به تو ندادم، در نظر من قبرستان بهترین آبادی است که هر آبادی نشین باید درصدد آباد کردن آن برآید. در حدیث قدسی آمده است: «هر صبح و شب فرشته ای در آسمان بلند ندا دهد ای اهل زمین! بسازید برای ویران شدن و بزایید برای کشته شدن.......»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
علامه طباطبایی واحیای تفسیر قم.m4a
5.28M
👆🌸 👆🌸 👆🌸 👆 🌸 بسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌸 🎙 گفتاری از رياست محترم انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی به مناسبت چهل‌ودومین سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره):👇🔰 ⬅️ 👈 ابعاد وجودی علامه طباطبایی(ره): 🔰 1- اهل قرآن و احیاگر جریان تفسیر در حوزه علمیه قم. ⚜️ 2- اهل مناظره و گفتگو با اندیشمندان جهانی. ⚜️ 3- بُعد قرآنی علامه(ره) مشهورتر است. ⚜️ 4- علامه(ره) دو تفسیر دارند: «1- تفسیر مشهور المیزان» و «2- تفسیر روایی بیان در سه جلد نوشته شده در تبریز» . ⚜️ 5- رویکرد اصلی علامه(ره) در تفسیر المیزان، قرآن به قرآن است و روش ایشان «روش جامع اجتهادی» است و گرایشات عقلی و کلامی و فلسفی هم دارند.⚜️ 6- از دیدگاه علامه(ره)، قرآن هر دو سال یکبار نیاز به تفسیر جدید دارد. ⚜️ 7- علامه طباطبایی(ره) «تضحیه» کرد؛ یعنی خودشان را فدای قرآن کردند(به نقل از حضرت آیت الله خویی). ⚜️ 8- علامه(ره) شاخه تفسیر را از نجف وارد قم نمودند. ⚜️ 9- عموم شاگردان علامه(ره) به تفسیر قرآن پرداختند و مفسر شدند. ⚜️ 10- حضرت آیت‌الله معرفت شاخه علوم قرآنی را از حوزه نجف به حوزه قم منتقل کردند.⚜️ 11- آبشخور و منشأ جریان تفسیر علامه و جریان علوم قرآنی مرحوم آیت‌الله معرفت، علامه بلاغی(ره) هستند.⚜️ 🌺 ✨ ترویح روح علامه طباطبایی(ره) صلواتی نثار فرمایید. 🌺 ✨ 🕌 قم - 21 آبان‌ماه 1402 📆 ✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨✨✨ ✳️ سخنان ارزنده مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) درباره علامه طباطبایی(ره) و تألیف تفسیر المیزان 📚 با توسل به امام حسین(علیه السلام) 🕌🔅🔆 ✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022
🌱 📒 📗 🏴🚩 یاد و نکوداشت علامه طباطبایی(ره) در بیان شهید مطهری(ره)🚩🏴 📚 کفایه را خوب بلدند ؛ ولی برای پاسخ به یک پرسش از قرآن، باید مراجعه کنند! ❗️ 🔸 یا رَبِّ انَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً (فرقان/۳۰) پروردگارا، قوم من این قرآن را مهجور ساختند 🥀 🔹 یکی از فضلای خودمان در حدود یک ماه پیش مشرّف شده بود به عتبات. می‌گفت خدمت آیت‌الله خویی (سلّمه الله تعالی) رسیدم، به ایشان گفتم: چرا شما درس تفسیری که سابقاً داشتید ترک کردید؟ (ایشان در هفت هشت سال پیش درس تفسیری در نجف داشتند و قسمتی از آن چاپ شده). 🔸 ایشان گفتند: موانع و مشکلاتی هست در درس تفسیر. گفت من به ایشان گفتم: علامه طباطبایی در قم که به این کار ادامه دادند و بیشتر وقت خودشان را صرف این کار کردند چطور شد؟ 🔹 ایشان گفتند: آقای طباطبایی «تضحیه» کرده‌اند؛ یعنی آقای طباطبایی خودشان را قربانی کردند، از نظر شخصیت اجتماعی ساقط شدند، و راست گفتند.🔸 📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۲۲۶ ✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022
💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با موضوع " نکاتی پیرامون اخلاق در خانواده " قرائت شد. 🔸 و ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ 🔹 من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌کند مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است. ⬅️ سوره یوسف، آیه ۵۳ 🔸 حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند : « خير نسآءكم الطيبة الريح الطيبة الطبيخ التي اذا انفقت انفقت بمعروف وان امسكت امسكت بمعروف فتلك عامل من عمال الله وعامل الله لايخيب ولايندم » 🔹 بهترين زنان شما زنی است كه دارای بويی خوش و دست پختی خوب باشد. هنگامی كه خرج می‌كند، بجا خرج كند، و هنگامی كه خرج نمی‌كند بجا از خرج كردن خودداری ورزد. چنين زنی كارگزاری از كارگزاران خداست و كارگزار خدا نه نااميد می‌شود و نه پشيمان. 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « إنّي لَأتَعَجَّبُ مِمَّن يَضرِبُ امرَأتَهُ وهُو بِالضَّربِ أولى مِنها ! » 🔹 من در شگفتم از كسى كه زنش را كتك مى‌زند، در حالى كه خودش به كتك خوردن سزاوارتر از اوست. 🔹 در روايتى دارد كه عمرو بن نعمان جُعفى مى‌گويد: امام صادق (عليه السلام) دوستى داشتند كه وقتى مى‌خواستند جائى بروند مصاحبت حضرت را ترك نمى‌كرد و پيوسته همراه حضرت بود. روزى با حضرت در بازار كفاشان راه مى‌رفت و دنبالشان غلام او كه اهل سند بود مى‌آمد، ناگاه آن مرد به پشت سر خود متوجه شد غلام را خواست، او را نديد و تا سه مرتبه به دنبال برگشت او را نديد، در مرتبه چهارم گفت: «يا اِبْنَ الفَاعِلَةَ اَينَ كُنتَ»؛ (اى زنازاده كجايى؟) حضرت وقتى اين جمله را شنيدند سر بلند كرده و با دست بر پيشانى خود زدند و فرمود: «سُبحَانَ اللهِ، نسبت ناروا به مادر او مى‌دهى؟ فكر مى‌كردم تو پرهيزکار و انسان باتقوايى هستى و اكنون فهميدم چنين نيستى!» گفت: فدايت شوم مادر او از اهل سند و مشرك است (مسلمان نيست و عقد ازدواج جارى نمى‌كنند) حضرت فرمودند: «آيا نمى‌دانى كه براى هر ملتى ازدواج هست، (هر فرقه اى براى خود مراسمى دارد) از من دور شو». راوى مى‌گويد: ديگر او را نديدم كه با آن حضرت راه برود تا آنگاه كه مرگ آنها را از هم جدا كرد. 🔸 حضرت امام باقر (عليه السلام) فرمودند : « إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ فِي صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ بَيْنَهُمَا فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ عَلَى صَاحِبِهَا » 🔹 چون لعنت از زبان كسى در باره ديگرى برون آيد آن لعن در ميان لعنت كننده و شخص لعنت شده تردد و نوسان كند اگر مجوزى در لعنت شده ديد بر او وارد آيد وگرنه به خود لعنت كننده باز گردد. 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « أ لا اُخبِرُكم بِشِرارِ رِجالِكُم ؟ قُلنا : بَلى يا رسولَ اللّه ِ ، قالَ : إنَّ مِن شِرارِ رِجالِكُمُ البَهّاتُ الجَرِيءُ الفَحّاشُ ، الآكِلُ وَحدَهُ ، و المانِعُ رِفدَهُ ، و الضّارِبُ عَبدَهُ ، و المُلجِئُ عِيالَهُ إلى غَيرِهِ » 🔹 آيا شما را از بدترين مردانتان خبر ندهم؟ عرض كرديم : چرا، اى رسول خدا. فرمود: از بدترين مردان شما كسانى هستند كه به مردم پيوسته تهمت مى‌زنند، گستاخند، بد زبانند، تنها خورند، دستِ دهنده ندارند، بنده خود را مى‌زنند، و عائله شان را [براى تأمين مخارج خود] محتاج ديگران مى‌سازند. 🌐 SamteKhoda3.ir 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
1402-08-21(safaei).mp3
11.73M
📌 فایل صوتی برنامه سمت خدا 🎙 📚 موضوع: ویژگی‌های اهل ایمان در نگاه قرآن کریم و اهل‌ بیت علیهم‌السلام ( یقین در ایمان ) 🕐 یکشنبه بیست و یکم آبان ماه ۱۴۰۲ 📥 حجم : ۱۳ مگابایت ⚠️ متن آیات و احادیث این برنامه در حال آماده‌سازی .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ: نگرانی حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در خصوص امت 👤 💠 @samtekhoda3
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایشون همان پیرمردی است که با حاج آقا بهلول طی الارض به کربلا کردند👆 از زبان خودش بشنوید.