eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم صلوات الله علیهم تسلیت باد. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
👆 👆 👆 👆 📚 درس «خارج اصول تفسیر» و درس «خارج تفسیر» 📚 🗓 چهارشنبه‌ها از ساعت 17:00 تا 19:00 🕰 💠 حضور برای عموم طلاب و فضلای حوزوی آزاد است.✨ 🕌 مکان برگزاری: قم، میدان جهاد، مجتمع عالی قرآن و حدیث، طبقه اول، سالن ولایت.🕌 💠 لینک «کانال کلاسی» در پیام رسان ایتا:🔰🔰 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4112711716C61ff07728c 🔶 🔶 🔶
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۸ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۲۲ تا ۲۵. ماجراي حبيب نجّار و رسولان انطاكيه (وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ اَلَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۲۲) أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ یُرِدْنِ اَلرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لاٰ تُغْنِ عَنِّی شَفٰاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لاٰ یُنْقِذُونِ (۲۳) إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ (۲۴) إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ) (۲۵). "۲۲-من چرا کسی را پرستش نکنم که مرا آفریده است؟ و همگی به سوی او بازگشت می‌کنید. ۲۳- آیا غیر از او معبودانی را انتخاب کنم که اگر خداوند رحمان بخواهد زیانی به من برساند شفاعت آن‌ها کم‌ترین فایده‌ای برای من ندارد و مرا (از مجازات او) نجات نخواهند داد. ۲۴- اگر چنین کنم من در گمراهی آشکاری خواهم بود. ۲۵- (به همین دلیل) من به پروردگارتان ایمان آوردم، به سخنان من گوش فرا دهید". نکته‌هایی که از آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود و یا در ارتباط با آن‌ است عبارتند از: ۱_ بیان اجمالی از آیات مورد بحث قرآن كريم در این آيات، به استدلال‌هاي زيركانه‌ي حبيب نجار براي اثبات توحيد و نفي شرك، که عمده‌ترین دعوت انبیای الاهی بوده، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: "من چرا کسی را پرستش نکنم که مرا آفریده است"؟ (وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی)۱. کسی شایسته پرستش است که خالق و مالک و بخشنده مواهب باشد نه این بتها که هیچ کاری از آنان ساخته نیست، فطرت سلیم می‌گوید باید خالق را پرستید، نه این مخلوقات بی ارزش را! و به دنبال آن هشدار می‌دهد که مراقب باشید"همه شما سرانجام تنها به سوی او باز می‌گردید" (وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). یعنی نه تنها سر و کار شما در زندگی این جهان با او است که در جهان دیگر نیز تمام سرنوشت شما در دست قدرت او می‌باشد، آری به سراغ کسی بروید که در هر دو جهان سرنوشت شما را به دست گرفته است. و در سومین استدلال خود به وضع بت‌ها پرداخته، و اثبات عبودیت را برای خداوند با نفی عبودیت از بت‌ها تکمیل می‌کند، می‌گوید: "آیا غیر از خداوند معبودانی را انتخاب کنم که اگر خداوند رحمان بخواهد زیانی به من برساند شفاعت آن‌ها کم‌ترین فایده ای برای من نخواهد داشت، و مرا از مجازات او هرگز نجات نخواهند داد": (أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لاٰ تُغْنِ عَنِّی شَفٰاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لاٰ یُنْقِذُونِ). او در حقیقت انگشت روی بهانه اصلی بت پرستان می‌گذارد که می‌گفتند: "ما این‌ها را به خاطر این پرستش می‌کنیم که شفیعان ما در درگاه خدا باشند" می‌گوید: چه شفاعتی؟ و چه کمک و نجاتی؟ آن‌ها خود نیازمند به کمک و حمایت شما هستند، در تنگنای حوادث چه کاری از آن‌ها برای شما ساخته است؟! سپس این مؤمن مجاهد برای تاکید و توضیح بیش‌تر افزود: "هر گاه من چنین بت‌هایی را پرستش کنم و آن‌ها را شریک پروردگار قرار دهم در گمراهی آشکار خواهم بود": (إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ). کدام گمراهی از این آشکارتر که انسان عاقل و با شعور در برابر این موجودات بی شعور زانو زند و آن‌ها را در کنار خالق زمین و آسمان قرار دهد. این مؤمن تلاش‌گر و مبارز پس از این استدلال‌ها و تبلیغات مؤثر و گیرا، با صدای رسا در حضور جمع اعلام کرد: "همه بدانید من به پروردگار شما ایمان آورده ام، و دعوت این رسولان را پذیرا شده ام": (إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ). "بنابراین، سخنان مرا بشنوید"و بدانید من به دعوت این رسولان مؤمنم و گفتار مرا به کار بندید که به سود شماست: (فَاسْمَعُونِ)۲. --------- ۱. جمله"و مالی لا اعبد... "محذوفی دارد و در تقدیر چنین بوده: (ایّ شیء لی اذا لم اعبد خالقی) (مجمع البیان) بعضی از مفسران نیز"مالی"را به معنی"لم" (چرا) گرفته اند (تبیان ذیل آیه مورد بحث). ۲.ر.ک: تفسیر نمونه،ج ۱۸، ص ۳۵۰_ ۳۵۲. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زنی که نماز جمعه را به هم ریخت.
آثار دنیوی و اخروی صدقه برای صدقه واجب یا مستحب، فوائد بسیاری است که از خلال روایات و آیات استفاده می‌شود: ۱. پاداش زیاد اخروی، چنان‌که از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل شده: آگاه باشید هر که انفاق نماید به صدقه‌ای، برای اوست به وزن هر درهم، مانند کوه اُحد از نعمت‌های بهشت.  ۲. صدقه در دست پروردگار قرار گیرد، چنانکه از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده که فرمود: هیچ چیزی نیست مگر آنکه فرشته‌ای بر آن موکل است، جز صدقه، چه آنکه آن در دست خدا واقع می‌شود. «ما من شَیءٍ اِلا وکلَ بهِ ملکٌ الا الصَّدَقةَ فاِنّها تَقَعُ فی یدِ الله.»  (روایت گذشته از امام باقر (علیه‌السّلام) نیز بر آن دلالت دارد.) ۳. با صدقه مال کم نخواهد شد، همانطور که از موسی بن جعفر (علیهما‌السّلام) از پدران بزرگوارش از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل شده که فرمود: هیچ‌گاه مال انسان با صدقه کم نخواهد شد، پس بدهید و نترسید. «و ما نقَصَ مالٌ مِن صدَقةٍ قطّ فاعطوا و لا تَجبنوُا.» ۴. کمر شیطان را می‌شکند. «و الصّدَقَةًُ تکسِرُ ظَهْرهُ ۵. مرگ بد را دفع می‌کند. «الصّدقةُ تمنَعُ میتةَ السُوءِ.»  ۶. عمر را زیاد می‌نماید. ۷. روزی را زیاد و فقر را برطرف سازد. «اِستَنزلوُا الرّزقَ‌ بالصّدقه.»   «البر و الصدقه ینفیانِ الفقرَ.»  ۸. شفا و دوای مریض است. «داووا مرَضاکُم بالصّدقةِ. ۹. از خطر خرابی محفوظ ماند. «دفع الله عزّوجلَّ عنه الهَدمَ.»  ۱۰. خانه و شهر را آباد سازد. «انّ الصّدقةَ وصلةَ الرّحِم تعمِّرانِ الدّیارَ.»  ۱۱. قضاء حتمی آسمانی را برطرف کند. «تدفَعُ القَضاءَ المُبرَمَ مِنَ السَّماءِ. 💠 مشارکت در باقیات صالحات قرآنی ✅ یاد‌آوری می‌شود، هدایای مربوط به باقیات صالحات قرآنی‌ خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم آن، به شماره کارت: 👇👇 ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴ به نام مؤسسه احسن‌الحدیث واريز فرمایید.
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۹ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۲۲ تا ۲۵. ماجراي حبيب نجّار و رسولان انطاكيه ادامه‌ی نکته‌ها:  ۲_ شأن نزول آیات مورد بحث بر اساس آن‌چه در تفسیر مجمع البیان آمده است، ماجرا مربوط به زمان حضرت عیسی عليه‌السلام است که دو تن از حواریین خود را برای دعوت مردم به شهر انطاکیه فرستاد و آن‌ها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزه ای که این دو تن نشان دادند، ایمان آورد. آن دو به شهر وارد شدند، ولی مردم سخن آن‌ها را نپذیرفتند و تکذیب‌شان کردند. حضرت مسیح، «شمعون» بزرگ ترین حواری خود را به کمک آن‌ها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل پادشاه، نظر او را به دست آورد و اکثر مردم به خدا ایمان آوردند. البتّه این روایت که در دیگر کتب تفسیری نیز آمده است، از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست؛ زیرا: اوّلاً: ظاهر آیات قرآن، فرستادن پیامبر از سوی خدا برای این قوم است، نه یاران یک پیامبر. ثانیاً: اگر اکثر مردم ایمان می‌آوردند که عذاب بر آن‌ها نازل نمی شد۱. بر اساس روایات، فردی که برای حمایت از فرستادگان الاهی به شهر انطاکیه آمد، حبیب نجّار بود که از او به«صاحب یس» نیز تعبیر شده و در ردیف مؤمنِ آل فرعون که به حمایت حضرت موسی برخاست، شمرده شده است۲. امروزه شهر انطاکیه که میان حَلب و اسکندریه واقع است و جزو خاک ترکیه می‌باشد، پس از «بیت المقدّس» دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است۳. ۳_ دلايل حبیب نجّآر در اثبات توحيد و نفي شرک حبيب نجّار در سخنان خود دو دليل براي اثبات توحيد و نفي شرك آورد: الف: نخست آن كه خدايي كه مرا آفريده است شايسته ي پرستش است، نه اين بت‌هاي ناتوان كه كاري از آن‌ها ساخته نيست: (وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ اَلَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). ب: دوم آن كه بت‌ها نمي توانند شفاعت مرا بكنند و مرا از عذاب نجات دهند و در برابر اراده ي خداي رحمان ناتوان هستند، پس شايسته ي پرستش نيستند و خداي يكتا كه شفاعت و سود و زيان به دست اوست شايسته ي پرستش است: (أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ یُرِدْنِ اَلرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لاٰ تُغْنِ عَنِّی شَفٰاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لاٰ یُنْقِذُونِ)۴. ۴_ نقش فطرت در شناخت خالق برای عبادت تکیه روی"فطرنی" (مرا آفریده) در جمله‌ی (وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ اَلَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ)، ممکن است اشاره به این نکته نیز باشد که من وقتی به فطرت اصلی و سرشت حقیقی خود باز می‌گردم به خوبی می‌بینم که از درونم فریادی رسا و گویا بلند است که مرا دعوت به پرستش خالقم می‌کند، دعوتی که هماهنگ با عقل و خرد است، من چگونه این دعوت مضاعف "فطرت"و"خرد"را نادیده بگیرم؟۵. _____________ ۱. ر.ک: تفسير نمونه، ذیل آیات مورد بحث. ۲. ر.ک: تفسیر مجمع البیان و نورالثقلین، ذیل آیات مورد بحث. ۳. ر.ک: تفسیر نور،ج ۷، ص ۵۳۱. ۴.ر.ک: تفسير قرآن مهر‌، ج ۱۷، ص۱۶۴. ۵. ر.ک: تفسیر نمونه،ج ۱۸، ص ۳۵۰. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
فضلیت سوره‌ی یس الصّادق ( عَلِّمُوا أَوْلَادَکُمْ یس فَإِنَّهَا رَیْحَانَهًُْ الْقُرْآن. امام صادق ( به فرزندانتان سوره‌ی یاسین را بیاموزید؛ همانا که این سوره، روح و ریحان قرآن است۱. ۱. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۴. مستدرک الوسایل، ج۴، ص۳۲۵/ البرهان
فرازی از دعای جوشن کبیر " یَا حَبِیبَ مَنْ لا حَبِیبَ لَهُ یَا طَبِیبَ مَنْ لا طَبِیبَ لَهُ یَا مُجِیبَ مَنْ لا مُجِیبَ لَهُ یَا شَفِیقَ مَنْ لا شَفِیقَ لَهُ یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ یَا مُغِیثَ مَنْ لا مُغِیثَ لَهُ یَا دَلِیلَ مَنْ لا دَلِیلَ لَهُ یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ یَا رَاحِمَ مَنْ لا رَاحِمَ لَهُ یَا صَاحِبَ مَنْ لا صَاحِبَ لَهُ سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ".  اى دوست آن کس که دوستى ندارد اى طبیب آن کس که طبیبى ندارد اى پاسخ ده آن کس که پاسخ ده ندارد اى یار دل‌سوز آن کس که دل‌سوزى ندارد اى رفیق آن کس که رفیق ندارد اى فریادرس آن کس که فریادرسى ندارد اى راهنماى آن‌که راهنمایى ندارد اى مونس آن‌کس که مونسى ندارد اى ترحم کننده آن کس که ترحم کننده اى ندارد اى همدم آن کس که همدمى ندارد منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
💠 چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟ 🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در یکی از خطبه های نماز جمعه: ◻️ از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟» شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟ ...آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و می‌گذارد و می‌رود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!» مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج. تو کوثر داری، کوثر را با کوثر می‌سنجند، کوثر را که با تکاثر نمی‌سنجند. بله سرمایه‌دارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند، اما کوثر را با کوثر می‌سنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با شهداء بسنجند همین. با بازاری نسنجند. فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم می‌سنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است. 📎 خطبه‌های نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴ 🇮🇷 کانال شهریه 🔻بزرگترین منبع اخبار مالی طلاب🔻 📡 @shahriyh https://eitaa.com/joinchat/2052456448C8399a5d8a9
💠 روز 💠 💎 با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟ 🔻أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: اعـْقِلُوا الْخـَبَرَ إِذا سَمِعْتُـمُوهُ عَقْـلَ رِعايـَةٍ لاَ عَقْـلَ رِوايـَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ، وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ ❇️ چون خبرى را شنيديد همانند ژرف‌انديشان و نه چون ظاهربينان ژرف در آن بينديشيد و تنها به شنيده خود بسنده نكنيد؛ زيراكه روايت‌گران دانش بسيارند و رعايت كنندگانش اندك. 📚 نهج البلاغه، الكلمات: ۹۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews